Showing posts with label resepi penyaram yang sedap. Show all posts
Showing posts with label resepi penyaram yang sedap. Show all posts

Monday, 30 November 2015

RESEPI CUCUR JAWA MUDAH DAN SEDAP.

Assalamualaikum...

Cucur Jawa ni kalau di sabah orang panggil Penyaram..Ni pun tahu sebab Asya Lya yang bagitau.Bila saya letak je gambar kuih ni  kat facebook dan IG rupanya ada yang tak pernah makan pun kuih ni.Tak tahu rasanya macam mana.Jadi nak merungkai teka teki rasa sebenar cucur jawa ni awak kena la buat ye.Nak resepi saya boleh bagi..percuma saja..heheh..Senang je nak membuat nya.cuma yang rasa leceh sebab kita kena peram dulu adunan ni dalam sehari.Esok nya baru boleh goreng.itu cara saya la..tak Tahu la kalau ada yang buat , bancuh hari ni , hari ni jugak goreng..boleh share nanti ye..


Tengok tekstur dalam nya tu..berongga2 macam tu..Kuih ni kalau manis memang sedap..tapi yang tak boleh manis sangat tu kurang kan lah gula ye.tapi untuk resepi saya ni bancuhan nya memang sedap la.Saya tak tahu la kalau sukatan gula tu boleh mempengaruhi tekstur kuih ni.Try la buat ye..


RESEPI CUCUR JAWA MUDAH DAN SEDAP SUKATAN CAWAN

Bahan-Bahan :-

2 cawan tepung gandum
2 cawan tepung beras
1 cawan gula merah 
1 cawan gula pasir
2 cawan air
secubit garam

Cara-caranya:-

1- gula merah dimasak bersama dengan air...masak sampai gula larut .kemudian ketepikan..tunggu sampai air gula sejuk.

2- Bila dah sejuk tapis kan air gula tu.. kemudian masuk kan tepung gandung dan tepung beras.kacau sampai sebati dan kemudian peram semalaman.

3-Pagi esok nya dah peram adunan tu, kita goreng la dia..Guna minyak sikit je.senduk kan satu senduk je adunan tu dan goreng la..

4- nanti dia masak perlahan2.jadi kena sabar la..lama kelamaan tengah dia akan kembung naik comel je..kemudian terbalik kan..tunggu sampai agak2 masak..angkat le..

5- ulang langkah menggoreng sampai adunan habis..


Nak masak ni kena sabar sebab kena buat satu2.jadi ada baiknya pakai la dua dapur ye...4 dapur lagi best.Jangan tak cuba tau sebab rasanya memang sedap.Kena pulak dengan kopi O time hujan2 ni..hehe...


sekian..