Showing posts with label puasa. Show all posts
Showing posts with label puasa. Show all posts

Monday, 14 May 2018

INI SEBAB KENAPA BERBUKA PUASA PERLU DIMULAI DENGAN MAKAN KURMA

Hi semua...

INI SEBAB KENAPA BERBUKA PUASA PERLU DIMULAI DENGAN MAKAN KURMA Tak sabar rasanya nak menyambut bulan Ramadhan Al Mubarak. Ada beberapa hari sahaja lagi ni.Mesti dah ada yang memastikan bekalan makanan sepanjang Ramadhan ni lengkap dan salah satunya yang perlu ada ialah Kurma.



 Rasullullah sendiri berbuka dengan makan kurma . kemudian Baginda akan bersolat Maghrib. Kalau tak de kurma cukup dengan air sejuk sahaja.

Tapi kita zaman sekarang kalau berbuka puasa tu kurma semata-mata jadi perhiasan diatas meja sahaja. Mana tak nya , mata ni dah fokus pada air katira, air buah, kuih muih dan sebagainya. Nanti dah kemas meja baru teringat.."..Alaah..lupa nak makan Kurma." Itu biasa sangat jadi pada saya..hahahah

Tahun ni saya dah berazam nak berbuka dengan kurma dan seteguk air sejuk sahaja. Bukan sahaja nak mengikut sunnah nabi tapi demi kesihatan jugak.Setahun perut ni disumbat dengan macam-macam makanan sampai jadi kembang dah ni.hahaha..

INI SEBAB KENAPA BERBUKA PUASA PERLU DIMULAI DENGAN MAKAN KURMA


Kurma ada banyak khasiatnya.Sebab itu lah ianya disarankan untuk kita makan kurma terutamanya selepas seharian berpuasa . Mengikut kajian Kurma sangat kaya dengan glukosa . ianya mampu menggantikan tenaga yang berkurangan.

Ketika berpuasa   tubuh akan memproses zat gula yang tersimpan di dalam sel tubuh di waktu siang. Namun ketika  hampir menjelang maghrib, tubuh akan mengalami penurunan kadar gula dalam darah . Sebab itu lah ketika berbuka puasa penting untuk mengambil makanan manis yang cepat diproses oleh tubuh menjadi zat gula. Makanan manis yang cepat prosesnya tersebut adalah kurma.

Kurma juga sangat bagus untuk pencernaan. Tidak kira kurma kering atau basah  , berbuka dengan kurma akan menyihatkan sistem pencernaan kita. Ianya juga mampu mengelak kan kita dari mengalami pening dan muntah-muntah.

Disebab kan kurma di pasaran negara kita ni adalah kurma yang di import jadi kena la hati-hati dalam memilih Kurma.Kalau tahun2 lepas heboh kisah Kurma yang ada telur lipas, ada semut, ada serangga bersarang , harap-harapnya tahun ni akan buat kita lebih berhati-hati dalam memilih kurma.

Kebanyakan kurma kering memang akan ada masalah macam ni.Lain la kalau kurma yang dah di sira dengan air gula tu.Biasanya kurma tu memang tak de masalah serangga ni.

Kurma-kurma tu ambil masa berbulan-bulan untuk sampai kepada kita dah tentu lah ada yang dalam keadaan tak elok.

Korang dah beli kurma??


sekian..




Saturday, 12 May 2018

JADUAL WAKTU IMSAK DAN BERBUKA PUASA NEGERI PULAU PINANG 2018

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.: Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Apabila tiba bulan Ramadan, maka dibukalah pintu-pintu surga, ditutuplah pintu neraka dan setan-setan dibelenggu (Nomor hadis dalam kitab Sahih Muslim: 1793)



Jadual Waktu Imsak dan Berbuka Puasa Tahun 1439H / 2018M

Negeri Pulau Pinang



   
tag :  jadual imsak dan waktu berbuka puasa negeri Pulau Pinang 2018 , puasa , ramadhan , ramadan 2018 , puasa ramadhan 2018 , jadual waktu imsak dan berbuka puasa 2018 

JADUAL WAKTU IMSAK DAN BERBUKA PUASA NEGERI PERAK 2018

“Diriwayatkan dari Sahl bin Saad r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya di dalam Surga itu terdapat pintu yang dinamakan Ar-Rayyan. Orang yang berpuasa akan masuk melalui pintu tersebut pada Hari Kiamat kelak. Tidak boleh masuk seorangpun kecuali mereka. Kelak akan ada pengumuman: Di manakah orang yang berpuasa? Mereka lalu berduyun-duyun masuk melalui pintu tersebut. Setelah orang yang terakhir dari mereka telah masuk, pintu tadi ditutup kembali. Tiada lagi orang lain yang akan memasukinya” [Bukhari-Muslim]


Jadual Waktu Imsak dan Berbuka Puasa Tahun 1439H / 2018M

Negeri Perak











   tag :  jadual imsak dan waktu berbuka puasa negeri Perak 2018 , puasa , ramadhan , ramadan 2018 , puasa ramadhan 2018 , jadual waktu imsak dan berbuka puasa 2018

JADUAL WAKTU IMSAK DAN BERBUKA PUASA NEGERI PAHANG 2018

“Diriwayatkan dari Abu Said al-Khudri r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Setiap hamba yang berpuasa di jalan Allah, Allah akan menjauhkannya dari api Neraka sejauh perjalanan tujuh puluh tahun” [Bukhari-Muslim]



Jadual Waktu Imsak dan Berbuka Puasa Tahun 1439H / 2018M

Negeri Pahang

   

















tag :  jadual imsak dan waktu berbuka puasa negeri Pahang 2018 , puasa , ramadhan , ramadan 2018 , puasa ramadhan 2018 , jadual waktu imsak dan berbuka puasa 2018 

JADUAL WAKTU IMSAK DAN BERBUKA PUASA NEGERI SEMBILAN 2018

Sesungguhnya Allah ridha untuk kamu tiga perkara: (1) kamu beribadah kepada-Nya dan tidak mempersekutukan sesuatu dengan-Nya. (2) kamu berpegang teguh kepada tali Allah dan tidak bercerai berai (3) kamu menasihati dengan tulus terhadap orang yang diangkat oleh Allah menguasai urusanmu (HR. Ahmad dan Muslim dari Abu Hurairah)..



Jadual Waktu Imsak dan Berbuka Puasa Tahun 1439H / 2018M

Negeri Sembilan


Zon 1


Zon 2



tag :  jadual imsak dan waktu berbuka puasa Negeri Sembilan 2018 , puasa , ramadhan , ramadan 2018 , puasa ramadhan 2018 , jadual waktu imsak dan berbuka puasa 2018