Skip to main content

Posts

Showing posts with the label puasa

INI SEBAB KENAPA BERBUKA PUASA PERLU DIMULAI DENGAN MAKAN KURMA

Hi semua...

INI SEBAB KENAPA BERBUKA PUASA PERLU DIMULAI DENGAN MAKAN KURMA Tak sabar rasanya nak menyambut bulan Ramadhan Al Mubarak. Ada beberapa hari sahaja lagi ni.Mesti dah ada yang memastikan bekalan makanan sepanjang Ramadhan ni lengkap dan salah satunya yang perlu ada ialah Kurma.



 Rasullullah sendiri berbuka dengan makan kurma . kemudian Baginda akan bersolat Maghrib. Kalau tak de kurma cukup dengan air sejuk sahaja.

Tapi kita zaman sekarang kalau berbuka puasa tu kurma semata-mata jadi perhiasan diatas meja sahaja. Mana tak nya , mata ni dah fokus pada air katira, air buah, kuih muih dan sebagainya. Nanti dah kemas meja baru teringat.."..Alaah..lupa nak makan Kurma." Itu biasa sangat jadi pada
saya..hahahah




Tahun ni saya dah berazam nak berbuka dengan kurma dan seteguk air sejuk sahaja. Bukan sahaja nak mengikut sunnah nabi tapi demi kesihatan jugak.Setahun perut ni disumbat dengan macam-macam makanan sampai jadi kembang dah ni.hahaha..

INI SEBAB KENAPA BERBUKA PUAS…

JADUAL WAKTU IMSAK DAN BERBUKA PUASA NEGERI PULAU PINANG 2018

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.: Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Apabila tiba bulan Ramadan, maka dibukalah pintu-pintu surga, ditutuplah pintu neraka dan setan-setan dibelenggu (Nomor hadis dalam kitab Sahih Muslim: 1793)



Jadual Waktu Imsak dan Berbuka Puasa Tahun 1439H / 2018MNegeri Pulau Pinang

tag : jadual imsak dan waktu berbuka puasa negeri Pulau Pinang 2018 , puasa , ramadhan , ramadan 2018 , puasa ramadhan 2018 , jadual waktu imsak dan berbuka puasa 2018 

JADUAL WAKTU IMSAK DAN BERBUKA PUASA NEGERI PERAK 2018

“Diriwayatkan dari Sahl bin Saad r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya di dalam Surga itu terdapat pintu yang dinamakan Ar-Rayyan. Orang yang berpuasa akan masuk melalui pintu tersebut pada Hari Kiamat kelak. Tidak boleh masuk seorangpun kecuali mereka. Kelak akan ada pengumuman: Di manakah orang yang berpuasa? Mereka lalu berduyun-duyun masuk melalui pintu tersebut. Setelah orang yang terakhir dari mereka telah masuk, pintu tadi ditutup kembali. Tiada lagi orang lain yang akan memasukinya” [Bukhari-Muslim]


Jadual Waktu Imsak dan Berbuka Puasa Tahun 1439H / 2018MNegeri Perak









tag : jadual imsak dan waktu berbuka puasa negeri Perak 2018 , puasa , ramadhan , ramadan 2018 , puasa ramadhan 2018 , jadual waktu imsak dan berbuka puasa 2018

JADUAL WAKTU IMSAK DAN BERBUKA PUASA NEGERI PAHANG 2018

“Diriwayatkan dari Abu Said al-Khudri r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Setiap hamba yang berpuasa di jalan Allah, Allah akan menjauhkannya dari api Neraka sejauh perjalanan tujuh puluh tahun” [Bukhari-Muslim]



Jadual Waktu Imsak dan Berbuka Puasa Tahun 1439H / 2018MNegeri Pahang
















tag : jadual imsak dan waktu berbuka puasa negeri Pahang 2018 , puasa , ramadhan , ramadan 2018 , puasa ramadhan 2018 , jadual waktu imsak dan berbuka puasa 2018 

JADUAL WAKTU IMSAK DAN BERBUKA PUASA NEGERI SEMBILAN 2018

Sesungguhnya Allah ridha untuk kamu tiga perkara: (1) kamu beribadah kepada-Nya dan tidak mempersekutukan sesuatu dengan-Nya. (2) kamu berpegang teguh kepada tali Allah dan tidak bercerai berai (3) kamu menasihati dengan tulus terhadap orang yang diangkat oleh Allah menguasai urusanmu (HR. Ahmad dan Muslim dari Abu Hurairah)..


Jadual Waktu Imsak dan Berbuka Puasa Tahun 1439H / 2018MNegeri Sembilan
Zon 1

Zon 2


tag : jadual imsak dan waktu berbuka puasa Negeri Sembilan 2018 , puasa , ramadhan , ramadan 2018 , puasa ramadhan 2018 , jadual waktu imsak dan berbuka puasa 2018 

JADUAL WAKTU IMSAK DAN BERBUKA PUASA NEGERI MELAKA 2018

Tiga perkara, barangsiapa hal itu ada pada dirinya, berarti ia menyempurnakan imannya: (1) seseorang yang tidak pernah takut demi agama Allah pada kecaman si pengecam (2) tidak riya dengan sesuatu dari amalnya, (3) apabila dua perkara dihadapkan kepadanya, salah satu untuk dunia dan yang lain untuk akhirat, maka ia memilih urusan akhirat daripada urusan dunia (HR. Ibnu Asakir dari Abu Hurairah ra)
Jadual Waktu Imsak dan Berbuka Puasa Tahun 1439H / 2018MNegeri Melaka



tag : jadual imsak dan waktu berbuka puasa negeri Melaka 2018 , puasa , ramadhan , ramadan 2018 , puasa ramadhan 2018 , jadual waktu imsak dan berbuka puasa 2018

JADUAL WAKTU IMSAK DAN BERBUKA PUASA NEGERI KELANTAN 2018

“Puasa itu perisai yang dipergunakan seorang hamba untuk membentengi dirinya dari siksaan neraka.” (Hadist riwayat Imam Ahmad)

Jadual Waktu Imsak dan Berbuka Puasa Tahun 1439H / 2018MNegeri Kelantan
Zon 1 



Zon 2 

tag : jadual imsak dan waktu berbuka puasa negeri Kelantan 2018 , puasa , ramadhan , ramadan 2018 , puasa ramadhan 2018 , jadual waktu imsak dan berbuka puasa 2018 

JADUAL IMSAK DAN WAKTU BERBUKA PUASA NEGERI KEDAH 2018

Ada tiga golongan orang yang tidak ditolak doanya mereka: orang yang berpuasa hingga berbuka, pemimpin yang adil dan donya orang yang dizalimi (HR. Tirmidzi).)


Jadual Waktu Imsak dan Berbuka Puasa Tahun 1439H / 2018MNegeri Kedah

Zon 1


Zon 2



Zon 3


Zon 4

Zon 5

Zon 6

Zon 7



Tag: jadual imsak dan waktu berbuka puasa negeri Kedah 2018 , puasa , ramadhan , ramadan 2018 , puasa ramadhan 2018 , jadual waktu imsak dan berbuka puasa 2018

JADUAL WAKTU IMSAK DAN BERBUKA PUASA NEGERI JOHOR 2018

Barangsiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan karena iman dan mengharap pahala (ridha Allah), maka diampuni dosa-dosanya yang terdahulu (HR. Bukhari

Jadual Waktu Imsak dan Berbuka Puasa Tahun 1439H / 2018MNegeri Johor 

Zon 1


Zon 2

Zon 3 

Zon 4


tag : jadual imsak dan waktu berbuka puasa negeri Johor 2018 , puasa , ramadhan , ramadan 2018 , puasa ramadhan 2018 , jadual waktu imsak dan berbuka puasa 2018

SELALUNYA TIME MAKAN NASIK TAK PAYAH KUIH-MUIH PUN...

Assalamualaikum...



Tadi saya ada baca satu artikel yang tulis tentang pembaziran
Kira-kira 1,000 tan atau 1 juta kilogram (kg) makanan
dibuang rakyat Malaysia sehari sepanjang Ramadan,
jumlah itu boleh menampung bekalan makanan kepada lebih 7 juta penduduk.

Ha..tu dia..1000 tan ..banyak tu..
berbuka puasa untuk diri sendiri lepas tu jamu setan..hahhaha

Tapi kan..bila di tanya "kau berbuka makan apa..?"
mesti dia jawab.."yang biasa je..nasik je.."
padahal..Nasik ,lauk sambal ikan keli,ayam bakar,
sayur kailan, sup ketam..
erm..lepas tu ada hidangan sampingan ,kuih lepat pisang..
air ada 3 jenis,panas,sejuk dan air kosong

banyak tu..
makan nasik hari2 ada tak cari lepat pisang?
tak de kan??tapi bulan puasa nak jugak lengkap kan.
Ada kuih ,nasik, sayur,ikan buah..
padahal hari biasa yang bukan bulan puasa
tak de pun buah dengan kuih tu..
Makan nasik hari2 dengan ikan sayur ..lepas tu air kosong je..
tapi bulan puasa wajib ada 3 jenis air..

ha..yang tu la yang buat me…

LELAKI INI CERITAKAN PENGALAMAN BERPUASA SELAMA 23 JAM 5 MINIT DI NEGARA TANPA MATAHARI TERBENAM

Assalamualaikum...




Kalau kita di sini anggaran tempoh berpuasa dalam 13-14 jam la lebih kurang..kan?
tapi ada negara2 yang mengalami 4 musim diaorang ada yang berpuasa 23 jam tau..
Macam yang diceritakan oleh lelaki yang dikenali sebagai Mohammed dan isterinya ni..
Mereka hanya ada masa kurang dari satu jam je untuk makan.

Semoga ianya menjadikan kita lebih kuat untuk menghadapi
bulan puasa kali ni..
kita dok rasa letih la..lapar la..bayangkan kalau kita kena berpuasa 23 jam..kuat ke tidak??

sekian..

BILA ARTIS BUKAN ISLAM BELAJAR BERPUASA...

Assalamualaikum...


Seronok betul bila saya tengok gambar2 kat
Ig artis bukan islam kat malaysia ni
yang dah belajar2 ikut berpuasa bersama
dengan rakan artis yang beragama islam.
Bagus la..kan??
Bukan sebab kita nak heret dia masuk agama kita..
tak..kalau jadi macam tu bagus la...
tapi benda ni tak boleh paksa2...

Cuma bila mereka belajar berpuasa..
sekurang-kurangnya mereka tahu macam mana rasanya berpuasa..
dan sekaligus mereka akan paham dan mula belajar menghormati kita..
Bila mereka rasa lapar dan dahaga tu
dapat la sekurang2 nya mereka paham tak boleh makan depan kita..
Mereka akan lebih menjaga perasaan kita dan sebagainya..


Tapi kan..saya terbaca jugak ada komen2 dari orang ramai ni'
yang kata mereka2 ni berpuasa sebab
nak ambik hati kekasih la..(kekasih orang islam)
ada yang kata sebab mereka tu nak berdiet je..
dan ada jugak yang kata mereka ni puasa depan rakan2 je..
kat belakang  semua bedal..heheheh..

Apa pun bagi saya kalau dia dapat tahan lapar dan dahaga depan kit…

MAJLIS BUKA PUASA TAPI MACAM KONSERT ARTIS..

Assalamualaikum...

Dah kenapa la saya tengok banyak pulak
bila ada majlis buka puasa ada nyanyi2 ..
jemput artis pakai baju ketat dari atas sampai bawah
lepas tu bergelek sakan atas pentas tu..
lepas tu pakat semua makan sambil rakam artis bergelek..

Majlis buka puasa apa benda tu???
Kan baik kalau sambil berbuka tu di jamu dengan bacaan2
ayat suci al-quran ke...
atau dendangan lagu2 nasyid dan zikir2..

In i tidak..
lepas je azan terus keluar artis..
dengan tajuk lagunya.."madah berhelah.."
lepas tu lagu joget2 pulak..
penonton pun kemain seronok bersorak2 macam tengok konsert.,
padahal tengah buka puasa tu...

Iye la..iye la..Bukan berdosa besar pun..makcik ni kolot...
seajak kecik dah terbiasa bila buka puasa
dengar orang ngaji atau kuliah agama je kat radio..
Tu yang tak boleh terima
benda2 "maju" macam ni..

sekian...

"NAK MAIN BOLEH..TAPI JANGAN BISING"

Assalamualaikum...



Meriah betul bulan puasa tahun ni..
Suami saya kata kat masjid pun lebih ramai dari tahun lepas.
Apa lagi saya terbaca di facebook ada ramai rakan2 kita yang bukan islam
turut sama berpuasa dan kata suami saya ramai kawan2 sekerja nya yang bukan islam
seronok dapat pergi bazar ramadhan setiap hari..

Tapi kata kawan suami saya tu tak ramai yang berniaga macam tahun lepas
Agaknya sebab terkesan kot dengan kata2 seorang ustaz yang
menyampaikan kuliah nya beberapa hari lepas..
Ustaz tu kata..kalau nak berniaga jangan berniaga macam setan..
nak untung semata2..
Bila barang jualan semalam yang tak habis,tak elok ,hangus,baru nak sedekah kat orang
atau baru sibuk nak hantar ke masjid (bazar ramadhan di sini sebelah masid je..)
hehhehe...agaknya sebab tu ada yang cuma berniaga masa hari pertama dan kedua puasa je..
hari ke tiga  terus tak buka sampai la hari ke 4 semalam..hehheh...

Satu lagi suami saya kata ustaz tu siap pesan
kalau ada siapa2 yang bawak anak kecil ke masji…

PUASA-PUASA PUN RILEK JE TENGOK GAMBAR MAKANAN..

Assalamualaikum...

Salam Ramadhan..

Malam tadi mesti ramai kawan2 yang ke masjid mengerjakan tarawih..
pada yang tak ke masjid buat je kat rumah..
saya sendiri tak ke masjid sebab anak2..
kalau hari cuti sekolah boleh la pergi..
tapi hari biasa tak boleh sebab Maisara ni
belum jam 10 dia dah tidur..

Pagi ni mesti banyak la entry2 juadah bersahur tadi..
saya tak de masalah bab2 tu sebab
masa puasa sunat pun
selalu singgah blog yang tayang makan2..heheh..
Tapi ada jugak orang yang marah2 bila
kita sebagai blogger tayang gambar makanan..

Selalunya saya tengok kalau blogger tu
buat entry makan2 mesti tajuk nya pun
berkaitan tentang makanan..
jadi sepatutnya tak timbul isu 'salah tayang gambar makanan di bulan puasa'
awak tak nak tengok awak jangan klik

Tapi kalau kat facebook tu kita tak boleh nak elak.
Tengah dok scroll tetiba melintas gambar
"nasi hujan panas sahur tadi.."
peghh...tercabar jugak tapi sabar..

Ha..sebab tu pentingnya kalau kita biasa berpuasa sunat.
seta…

GAMBAR MAKANAN SEDAP DIBULAN PUASA

Assalamualaikum...



Bulan puasa penuh dengan makanna.. itu benda biasa la.. kalau kita keluar rumah ,2,3 jam lagi memang  berbau makanan je sebab orang jual makanan  banyak sangt kat tepi2 jalan tu..
Kita buka facebook,instagram,twitter pun  macam tu la jugak.. semua pakat nak post gambar makanan.. itu benda biasa dibulan puasa.. Memang salah apa yang mereka buat. tapi kita tak payah nak gelabah jadi hero sangat la. tak payah nak kutuk2 orang yang post gambar makanan tu..

sabar la sikit.. tak kan setakat godaan macam tu pun dah nak hilang kawalan diri.. puasa ni di suruh bersabar,, bukan setakat sabar untuk tahan marah, sabar untuk tak mengumpat orang, tapi sabar2 yang benda lain pun di ambil kira jugak..
tengok orang post gambar makanan je dah mengelabah.. dah darah naik ke kepala.. baru tahun ni ke belajar puasa..? puasa sunat tak pernah buat ye?? yang perempuan2 tu tak pernah ganti puasa ye??
sekian...

MAISARA: BUANG SETAN...

Assalamualaikum...

Dah 3,4 hari kat Pulau pinang ni hujan.
Cuaca sejuk sampai ke tulang.
Pagi2 nak mandi bercinta je rasa.
Tidoq pun kalau boleh tak mau bangkit.
Sedap betoi tidoq sejuk2..

Masa musim panas hari tu
Sampai tak boleh tidoq malam..
Asyik berpeluh ja..
Tapi mandi pagi tak dak masalah.
Bunyi ja azan subuh terus bangkit
Tak dak mengeliat2 dah..
Capai tuala terus mandi.
Hahahh..

Hari pertama puasa semalam pun,
Maisara tak dak mengadu lapaq dan dahaga..
Sebab sejuk sangat kot..
Cuma dia dok mengadu mengantuk saja..
Tak mau la bagi dia tidoq siang lama sangat,
Jadi aku suruh dia hafal
Surah2 pendek..

Maisara: tak mau la..nanti lagi mengantuk..

Ibu:kalau mengantuk itu maknanya ada setan la tu..

Maisara: tak la..kami punya setan semua kami dah buang masa mandi tadi.kami guna pencuci muka ibu..

Ya Allah..buang setan guna pencuci muka aku...
Banyak2 bersabar ye wahai hati.....

Dugaan bulan puasa..

Sekian...



CERITA PUASA PUSING-PUSING KAT SITU JUGAK

Assalamualaikum...



Pagi ni ramai la yang update pasal sahur hari pertama..
heheh,,biasa la..blogger kan??
dari bangun tidur sampai dah tidur semua kita nak citer kat blog..
padahal sama je citer sahur kita dengan sahur jiran sebelah..
bangun,panas kan lauk..
kejut anak2..anak2 susah nak bangun..
anak2 tak lalu makan..
tak pun,citer bangun sahur lupa tekan periuk nasik..
bangun sahur lagi 10 minit nak azan..
ala...citer nya pusing2 situ je..hahah..

sama je macam post puasa tahun lepas..
tak kata kat orang la..aku pun sama je 2x5..hahah

puasa kali ni harap2 cuaca tak panas sangat sangat kan..?
macam tahun lepas rasa berbahang siang malam..
dah la masa tu aku mengandung..huhu..

Harap2 jugak tak de la orang
sekeliling kita yang kena gastirk..hehe..
bulan posa ni memang ramai la kena gastrik..
bulan tak puasa tak de pulak gastirk nya
walaupun kadang2 masa tu duit nak makan tengahari pun tak de..
boleh je tahan..
datang je bulan Puasa tak boleh tahan pulak..

ekeekek


sekian..



UMAT ISLAM MULA PUASA RABU INI

KUALA LUMPUR - Umat Islam di Malaysia akan mula berpuasa Rabu ini.



Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Datuk Seri Syed Danial Syed Ahmad ketika mengumumkan demikian berkata tarikh permulaan puasa bagi negeri-negeri di seluruh Malaysia telah ditetapkan pada Rabu, 10 Julai 2013, bagi mengikut perintah Yang di-Pertuan Agong setelah diperkenan oleh Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja.

Pengumuman itu disiar secara langsung menerusi Radio Televisyen Malaysia (RTM).

Majlis Raja-Raja mempersetujui bahawa cara menetapkan tarikh permulaan puasa adalah berdasarkan Rukyah dan HisaB-BERNAMA

sumber;sinar

MALUNYA...NAMPAK SANGAT KAU LEMBIK.

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua..
korang tengok tak liputan sukan
Olimpik kat tv tu??aku ada jugak tengok..

hari tu ada dah kecoh2 pasal
budak2 yang pi olimpik ni dibolehkan tak berpuasa sebab
berjuang untuk negara la konon nya..
aku pun tak paham la kenapa boleh tak puasa
sebab Nabi sendiri berperang masa bulan puasa
tak de pulak dengar nabi tak puasa..hehehe..

balik pada cerita pasal Olimpik ni..
terkejut betul aku tengok
bila sorang peserta melayu (islam)
dari negara kita selambe je teguk air..
padahal sukan yang dia masuk tu bukan kena dia berlari ke,
terjun gaung ke..melompat sampai keliling padang ke..
badan memang sihat la budak ni..
tapi boleh tak puasa..sedih betul aku tengok..

orang kerja kontrak buat umah dari pagi sampai petang
pun kena puasa,ni kan pulak takat 2,3 jam kat tengah
panas gitu..puasa je la..
kalau pun tak boleh nak puasa jangan la minum selamber je
depan2 orang ..
HORMAT ORANG LAIN SAMA OK??
yang masuk olimpik tu bukan negara kita je yang ada orang islam..
tu pun tak boleh piki…