Showing posts with label personal. Show all posts
Showing posts with label personal. Show all posts

Monday, 17 June 2019

LAPORAN PENTAKSIRAN PERTENGAHAN TAHUN MIKHAIL UNTUK TAHUN 2019

Hi Semua..

Kalau update blog ni maknanya ada la benda nak cerita. Kalau tak de benda diam sendu je la blog ni.kan???

Macam biasa ceritanya pasal anak. Minggu lepas sempat ke sekolah Mikhail sebab ada pelaporan pentaksiran. Sedia tahu tahap 1 tak de peperiksaan tapi diaorang ada pentaksiran ni..  Nak cerita pun bukan paham sangat pun. Hahaha..



Walaupun tak paham bukan bermakna kita tak payah ambik tahu. Kena juga tahu prestasi anak-anak kita kat sekolah walaupun tak di tumpukan pada akedemik semata-mata. Bagi yang tak tahu apa benda Pentaksiran Bilik darjah (PBD) boleh la klik untuk lebih faham.





Bab akedemik saya tak risau sangat pada Mikhail ni. Berbeza dengan kakak nya yang bab akedemik memang kurang menarik bagi dia. Dia belajar macam terpaksa. Harap-harap makin besar kakak boleh berubah.

Masa UPSR ni ibu ayah masih rasa "tak pe..Dunia kanak-kanak dia masih banyak nak diteroka" tapi nanti dah naik sekolah menengah tolong lah berubah wahai kakak.. Tumpu pada PT3. Hahah.\\

Balik semula pada Mikhail, saya dapat respond yang sangat baik dari guru kelas nya. Tak de masalah bab pelajaran. CUMA.....

Mikhail tak suka bercakap dalam kelas. Dia lebih banyak diam.

WAHHHHHH!!!! Ni sesuatu yang mengejutkan..Hahahah..

Berbezanya perangai dia kat rumah dengan kat sekolah. kalau kat rumah asyik sebut nama dia je. Kuat mengusik, suka buat apa yang orang larang, tak boleh di tegur,

Sebenarnya dari dia tadika lagi kami dah tau dia suka berpura-pura depan cikgu.haha.. Depan cikgu nya baik ya amat.Lagi2 depan cikgu yang dia suka.

Kalau la satu hari nanti cikgu mengadu kata dia nakal, kami tak kan terkejut sebab itu lah Mikhail yang sebenarnya.

Tahap pengusaaan dalam tp2 dan tp4. Tak de tp5 dan tp6 lagi.Tak pe la..baru darjah 1.. Perlahan-lahan lah.



Tapi untuk pelajaran Pendidikan kesenian (muzik dan PSV) dua-duanya dapat PT2 saja. Nampak sangat dia memang tak minyak seni. Menyanyi ke melukis ke.. Tak minat, Kat rumah pun dia cuma suka lukis bayblade dan Ultraman. Tu pun sebab dia minat bayblade dan Ultraman. kalau tak minat dua benda tu, sah tak de dia rasa nak melukis.





Kalau bab menyanyi lagi la dia tak minat. dengar lagu pun dia kata bising. Cemana???hahah..

Tu je la nak cerita pasal Mikhail.Simpan la semuanya kat sini. Mana tau kot2 ada sesiapa baca boleh la




Tuesday, 11 June 2019

PENGALAMAN PERTAMA KALI DISERANG GEGATA ATAU KELOPAK GARAM

Hi semua..

5 hari  sebelum raya macam mimpi ngeri bila tiba-tiba nak bangun sahur badan jadi gatal2. Sambil panaskan kuah dan nasi terasa macam gatal-gatal je kat betis ni. Tak kan nyamuk banyak sangat kot saya fikir.
Sekali tengok betis bengkak-bengkak macam nyamuk gigit.

Saya perhati je kat dinding ke , kat lantai ke kot-kat ada nyamuk. Macam tak percaya je nyamuk gigit banyak sampai jadi gitu.

Eh!!dah habis sahur pun gatal lagi . Sampai ke siang masih tergaru-garu satu badan pulak. Kulit dah start bengkak sana sini.

Tunjuk kat suami.. Sah!!kena kelopak garam ataupun Gegata





Mula dok fikir apa yang saya makan sampai timbul gegata sedangkan sebelum ni saya tak pernah kena gegata atau kelopak garam ni.

Memang ada makan kepah semalam nya. Tapi sebelum tu pun ada makan juga.Tapi tak jadi Gegata. Tanya pendapat suami.

Katanya "mesti tak tahan dengan bodywash yang baru tu.."

Oh!!betul jugak tu.. Sebelum ni rumah kami ni semua guna LIFEBUOY. Tapi sengaja suami nak tukar selera jadi dia belikan bodywash LUX. 

Lux bau nya lebih kuat dan wangi. Seronok betul guna.Tapi kesan nya azab..hahah. Mula-mula tak mau ke Klinik sebab fikir kalau sapu garam nanti ok lah kot.

Dah lumur garam satu badan pun tak jadi apa. Pakej sekali dengan tak boleh tidur malam.Siang nya suami terus ambik cuti dan pergi klinik Kesihatan. Tak mau pi klinik berbayar sebab nak buat checkup lebih detail.

Terbaca dulu kat post Doktor Khairil Faizie katanya mungkin akan ada pemeriksaan darah. So saya fikir baik ke Klinik kesihatan je.


Pergi klinik check tekanan darah dan pemeriksaan rutin je . Macam pelik pulak bila doktor tu tak tahu apa benda gegata tu. Sebut kelopak garam pun dia tak tahu jugak.

Karang kalau saya sebut Urticaria , doktor terkejut pulak muka kampung² gini pun sebut urticaria..kan??hahha.. 


Yang peliknya masa jumpa doktor tak timbul pulak bengkak² tu. Sebab dalam klinik tu aircond sejuk giler. 

Nasib baik la kat rumah masa bengkak² tu muncul saya ada ambik gambar. Jadi tunjuk le gambar tu kat doktor. Lepas dia tengok baru dia tau apa ke benda gegata tu.

So korang sebelum pi klinik snap dulu gambar gegata kara basa  korang tu ye sebab dia memang pandai menyorok bila kena aircond.


Dapat la 3 ubat ni.. ubat selsema dan gatal² kat atas tu pahit nya ya ampun.  Satu lagi tu ubat asma.   Penting tau ambik dua² ubat ni. Takut sesak nafas je boleh mati tau. 

Dan last tu ubat sapu je. Saya lumur satu badan. Pun gatal lagi. Memang kena juga ambik ubat makan.

Calamine lotion ni kalau korang sapu lepas tu korang sentuh, dia tak melekat pun kat tangan korang. Dia bukan macam bedak sejuk. Korang cuci dengan sabun baru dia hilang. Jadi jangan lah risau ye.

Ubat tu pi mana² bawak la. Nasib baik balik raya kat kampung saya bawak ubat. Raya kedua jam 4 pagi terjaga sebab badan gatal². Rupanya gegata lagi.

Terus bangun makan ubat dan tidur. Bangun pagi hilang terus bengkak² dan gatal².

Kalau jadi gegata terus la ke klinik. Tak payah la amalkan petua sapu garam la, minum madu la, makan benda pelik². Takut jadi lagi teruk. Pergi klinik ambik ubat selesai masalah. 

Bye

Tuesday, 7 May 2019

MIKHAIL BERPUASA HARI PERTAMA RAMADHAN. ALHAMDULILLAH CEMERLANG DENGAN JAYANYA

Hi semua..



Semalam 1 Ramadhan berjaya juga anak teruna saya ni berpuasa. Tak banyak karenah sebab dia pun bukan jenis suka makan sangat pun.

Hari-hari nak paksa makan pun payah jadi bila masuk bulan puasa mudah pulak nak menguruskan nya.

Jam 5 pagi dah start kejutkan dia bangun sahur. Susah nya nak bangun sebab balik terawih dah agak lewat. Tidur pun lewat juga la..





Oleh sebab panggil ulang kali tak nak bangun saya guna senjata paling ampuh di waktu pagi. Iaitu buka cerita Shinchan. Jam 5 pagi dah On tv. Hahah..

Orang dengar mengaji kita tengok Shinchan. Haru!!!

Bersahur la budak ni dengan roti jagung dan milo suam. Risau jugak la takut dia tak tahan lapar sebab makan roti jagung sebiji je,

Cuma dah jam 3 petang tu dia kata perut dia lapar. Tapi tak tahu nak makan apa. lepas tu saya buat tak layan je. Mulut dia je la mengomel cakap kita ni tak bagi dia makan la hape...

Pusing sekali lagi tengok-tengok dah terlelap. Mungkin rasa lapar tu yang buat dia terlena. Sebab nya dia ni bukan senang nak terlena.

Sebelum bulan puasa ni waktu tidur dia malam je. Siang-siang tak de dia nak tidur walaupun sekejap.

Jam 6 lebih nampak macam dia boleh teruskan berpuasa. Tak de dah merungut ke apa.Lagipun masa tu kakaknya dah balik tuisyen.

Jadi tak mungkin la dia akan mengalah dengan makan depan kakak. Dia ni ego tau. Lelaki sangat!!hahah..






Bila dia dah berpuasa ni nampaknya kena lah buat masak lemak cili padi. Itu je kuah yang buat dia nak makan nasik. Kalau tak de masak lemak kuning ni memang berlapar pun dia sanggup.

Masa buka Puasa Alhamdulillah habis sepinggan nasik. Sebiji kuih dan secawan milo suam pakej dengan mengamuk sebab kakak mengadu dia suka merapu.



Meriah la puasa tahun ni dengan bertambahnya ahli yang berpuasa sama. Tahun2 lepas dia puasa tak puasa je.. Bila time orang buka puasa dia kena duduk kat ruang tamu sana .

Sekarang dah puasa boleh makan sekali. bertambah kecoh. Allahu.. Anak-anak ni time diaorang kecik ni la kita nak hadap peranagi macam ni..

Dah besar nanti perangainya lain pulak.

Monday, 6 May 2019

KUATKAH KITA UNTUK MENERIMA KEBENARAN

Hi semua..



Sesiapa pun mesti lebih suka kan perkara yang menarik dan mengembirakan lagi-lagi jika perkara tu berkaitan tentang diri sendiri.

Tak de orang yang suka dengar cerita buruk dirinya sendiri walaupun perkara tersebut adalah kebenaran dan patut kita terima.





Tak banyak, sikit mesti ada rasa kecewa dan marah. Tapi kalau bercerita tentang orang lain kita tak kisah pun nak berterus terang sampai tak sedar kebenaran yang kita luahkan tu telah menyakiti hati orang lain.

Kita akan paksa orang untuk terima pandangan kita tanpa kita tahu sama ada orang tersebut dah berusaha atau pun tidak untuk memperbaiki kelemahan dirinya.

Saya sendiri pun susah nak terima cakap buruk orang pada saya. Bukan sebab saya tak mengakui nya tapi cara orang menyampaikan tu kena la lebih berhati-hati dan menjaga perasaan saya.

Ada orang rasa dia cakap lembut dah tapi bunyi nya tu macam sindiran yang tajam. Siapa2 pun tak kan boleh terima.Kan?

Tapi saya susah nak beri pendapat tentang orang itu ini. Nampak je saya ni macam jenis cakap lepas tapi sebenarnya tak pun. hahah

Lain la kalau orang tu sendiri minta pandangan saya. Sejujurnya saya kan berterus terang akan apa yang saya lihat padanya. Kalau tak minta, saya diam kan je.





Cuma, bila orang bagi pendapat tentang saya tanpa diminta, saya rasa orang itu juga akan lebih terbuka jika saya pun bagi pendapat saya tentang dirinya.

Jangan lah kecil hati pulak. Kita sama-sama boleh saling menegur. :)

Yang selalu terjadi , kalau kita bagitau kebenaran tentang diri dia pulak, dia kata kita dengki kat dia. Dia kata kita tak boleh terima pendapat dia.

Padahal kita nak sama-sama berubah kearah kebaikan.

Ni jenis orang yang nampak keburukan dalam diri orang lain je..Diri dia, dia rasa betul dan benar selemanya.

Selalunya saya malas nak layan orang macam ni sebab dia susah nak berubah.

Tak kuasa aku!!!

Saturday, 4 May 2019

PERSEDIAAN MIKHAIL DAN MAISARA UNTUK MENGHADAPI PUASA RAMADHAN 2019

Hi Semua..



Oleh sebab lusa kita dah puasa jadi saya nak cerita sikit tentang anak-anak saya yang bakal berpuasa isnin ni. Anak ada dua je jadi cerita tak panjang mana pun.

Kalau anak 5 mungkin cerita ni 3 hari 3 malam baru habis baca..Haha.

Si kakak bukan puasa pertama kali.Dia dah umur 12. Jadi tak de masalah bab puasa ni. Lagipun sebelum ni pun dia ada buat puasa sunat dan ganti .

Cuma anak kedua saya ni je yang akan mula berpuasa tahun ni. Minggu lepas dia balik sekolah dan bagitau yang cikgu Ameera suruh puasa.

Nasib baik ada cikgu pesan. Kalau saya yang pesan suruh puasa mesti dia malas nak ikut, Terima kasih cikgu!hahah.

Oleh sebab tahun ni cuaca panas terik jadi saya ambil tindakan awal dengan melatih anak-anak tahan makan dan minum. Sejak bulan lepas dah latih kalau setakat lapar sikit-sikit tak payah la makan.

Tunggu perut betul-betul lapar baru makan. Si kakak sejak ada tuisyen memang makan tengahari agak lewat.Jam 4 atau 5 petang baru dia makan.





Si adik pulak memang bukan kaki makan, jadi tak de masalah kat situ. Cuma dia kuat minum air je. Lepas tu kejap-kejap nak mandi. Mandi pulak lama sebab mandi dengan bayblade. Hahah..

Saya nak kena tegas sikit la kali ni. Siang kena pastikan tak de sebutir makanan pun kat dapur.

Saya juga tak biasa janjikan ganjaran kat anak-anak bila diaorang berpuasa. Saya tekan kan tentang kebaikan-kebaikan berpuasa je dkat diaorang ni.

Kat kakak tu setiap tahun dia berpuasa tak de upah dan tak de hadiah untuk dia.Tapi dia berpuasa juga. Paling "jahat" saya cuma kata. "tak puasa tak boleh raya.." atau pun.. "Malu sikit kat kawan2 lain yang berpuasa"

Ini pun dah cukup untuk dia berpuasa lengkap.





Si adik ni pun saya guna cara yang sama.Tak de upah dan ganjaran hadiah kalau berpuasa. Tapi saya nak tekan kan pasal kebaikan berpuasa dan apa tujuan kita berpuasa.

Adik ni agak susah nak dengar cakap..hahah .. Jadi kali ni mungkin mencabar sikit la tugas saya nak suruh dia puasa.

Harap-harap bermula isnin ni anak-anak berjaya berpuasa dengan cemerlang.