Showing posts with label personal. Show all posts
Showing posts with label personal. Show all posts

Monday, 11 February 2019

SEBELUM TINGGALKAN KOMEN ANGGAP ORANG TU ADA DEPAN MATA KITA

Hi semua..



Hari ni saya scroll IG nampak la luhan hati Nabila huda tentang netizen sekarang yang sesuka hati tinggalkan komen melampau tanpa fikirkan perasaan rakan artis di sosial media.







Memang betul apa yang diluahkan oleh Nabila huda tu. Saya sendiri baca komen-komen netizen ni macam orang tak de adab dan rasa hormat. Kurang ajar dan sangat memalukan. Apalagi bila ianya ditulis oleh mereka yang dewasa, berakal dan nampak baik.

Ada yang guna gambar profile dengan nampak biji mata je. berjubah labuh , berniqab . Gambar profile bersama anak dan isteri. Gambar bersama ahli keluarga..Tapi rupanya gambar profile tu semata-mata nak tutup busuk hapak dia

Bila tulis komen dah macam puaka lagaknya. Langsung tak de rasa malu. Dia fikir komen puaka yang dia tulis tu cuma dibawa oleh orang yang dia tuju. Padahal semua orang baca. Kemudian orang view details sosial media nya,.

Terpampang jelas anak siapa, isteri siapa, anak nya sekolah dimana, rumahnya di mana.. Malu la sikit dengan peranagi buruk sendiri tu.

Tak de siapa akan anggap kita baik bila kita tulis komen kasar dengan bahasa kesat. Apa lagi bila kita tinggalkan koemn berunsur fitnah pada orang lain. terus orang cop kita ni kaki fitnah dan mulut jahat.

Itu bab artis .. Di ruangan komen orang biasa macam kita2 ni pun  mereka tak ada rasa hormat. Sesuka hati je menyindir, melabel orang dengan gelaran tak baik, menghasut orang lain untuk benci kita seolah-oleh mereka tu kebal api neraka.





Orang yang dilabel jahat, hati busuk  dan sebagainya tu tak pernah pun bercakap buruk pada dia tapi dia pulak asyik mencanang keburukan orang Siap menghasut dengan post-post yang mengundang rakan lain untuk komen negatif..

Saya ni pun bukan nya baik..Manusia biasa je tapi bila saya nak tinggalkan komen tu saya akan anggap orang tu ada depan mata saya. Bayangkan bila dia didepan mata kita , apa perasaan dia bila mendengar segala kritikan kasar kita pada dia.

Dah tentu dia pun akan berkasar dengan kita. silap2 kena saman.

Boleh je kita nak menulis di sosial media kita tentang artis itu ini cuma jangan melampau dan menfitnah,.. Jangan berkata kesat, maki hamun dan sebagainya.  dan kalau nak menuduh pastikan ada sumber. Jangan serkap jarang je..


Bye..

Saturday, 9 February 2019

BILA KALI PERTAMA ANDA BERHIJAB SEPENUHNYA

Hye semua..

Kecoh juga seminggu ni dengan kisah artis cantik manis Emma Maembong yang buat keputusan untuk melepaskan hijab nya selepas gambar-gambar nya tidak berhijab bersama seorang abang menteri tersebar.



Tak tahu lah kenapa sampai buat keputusan untuk berhenti berhijab. Sebenarnya benda ni biasa bagi dunia artis. Dah ramai yang buat sama macam Emma maembong buat.

Kita lupakan je lah cerita pasal Emma Tu.Sendiri buat sendiri lah tanggung. Bab aurat ni sebenarnya tak payah pun nak di bincangkan sebab benda ni wajib.Kau punya hati nak buat ke tak nak buat ke, kau tetap KENA buat.

Saya sendiri berhijab sepenuh nya masa dah kahwin. Sebelum tu memang tak berhijab. Nak kemana-mana pun memang free hair. bersusun-susun produk untuk rambut sebab nak  nampak cantik. Boleh kata bertukar-tukar kaler rambut tu memang dah biasa.




Tapi bila dah kahwin jadi malas nak menguruskan rambut, setakat syampoo cukup lah. Lepas tu yang tak bestnya bila kita free hair ni, rambut suka sangat masuk dalam telinga. tengah duduk saja2 buat kerja tetiba kau macam kena kejutan elektrik.. Geli hoi bila rambut masuk telinga nih.. hahahh

Terkejut member kat sebelah tengok kita dah macam kena karen. haha.. Tu juga salah satu sebab saya mula berhijab on off masa bujang dulu. Kalau sebelum nya memang tak pernah berhijab tapi sedikit2 saya mula beli tudung bawal sehelai dua untuk pakai masa mood berhijab tu datang..hahha

Kalau rasa nak pakai, saya pakai,.. Bila tak nak pakai, saya tak pakai. Lagipun masa tu tak de siapa pun yang tegur.

Kita pulak duduk jauh dari keluarga.. Alah!!kalau balik kampung pun tak berhijab..

Tapi yang menguatkan saya untuk berhijab semuanya bermula dari selepas berkahwin. Suami paksa suruh pakai. tak de berlembut-lembut bagi pilihan nak pakai ke tidak. Dia bukan lelaki jenis tu.Hahah..

Dan sekarang saya berhijab sepenuh nya..Sampai tak ingat bila semuanya bermula. Tapi apa yang saya pasti ada banyak kelebihan selepas saya berhijab.




Saya baru sedar yang saya lebih cantik lepas berhijab..hahah.. serius la weh!! bila tengok muka tanpa hijab ni rasa tak mau keluar rumah. nampak dahi jendul nya lahai.. Pipi pun kembung, nampak dagu berlipat..

Dan yang paling rimas sekali bila tak berhijab ni , rambut suka sangat terkena muka.Dah rasa macam ada serangga merayap kat muka .hahaha.. Koraang pun mesti ada sebab bermula nya untuk berhijab..kan?

Ada yang bermula dari ikut peraturan sekolah yang tetapkan semua kena berhijab.. Atau mungkin juga memang dari kecik mak ayah dah suruh berhijab..

Bila kali pertama anda berhijab sepenuhnya?

Wednesday, 30 January 2019

DAH MULA SIBUK DENGAN PERSIAPAN UNTUK CUTI TAHUN BARU CINA



Minggu depan dah start cuti sekolahh. Cuti raya cina adalah dari 2hb FEBRUARY sampai 10 FEBRUARY. Cukup lama tu..

 .. Jadi minggu ni ada banyak kerja nak di siapkan..Kerja rumah, kerja blog, urusan anak-anak. Kalau boleh sebelum esok semuanya dah diuruskan sebab pagi-pagi sabtu kami dah start cuti-cuti..






Kerja-kerja blog yang paling perlu diuruskan dulu. Bukan senang nak cari duit. Jalan nya nampak senang tapi berliku jugak la. Kalau tak buat tak dapat apa. Kalau buat nampak la hasilnya.Sebab tu saya usahakan juga untuk blog ni...

Bekerja atas talian ni salah satu kebaikan nya ialah korang boleh manage masa korang sendiri. Tak de tekanan dari bos atau orang atasan kita. Korang boleh mula dengan join affliate Klikjer. Klik untuk daftar affiliate Klikjer.

Cuti lama kali ni sebab 2 dan 3 hb sibuk dengan jemputan kenduri saudara mara. Kalau kenduri kawan-kawan tu boleh la nak elak-elak sebab jauh. Tapi bila kenduri saudara mara ni kena la jugak usahakan untuk datang. Apa pun kena utamakan ahli keluarga sendiri dulu.

Kemudian lepas habis kenduri baru lah jalan-jalan dengan anak-anak ni. Sebab tu diaorang kena siapkan kerja sekolah sebelum cuti. Nati bila dah cuti memang lupa terus kat kerja-kerja sekolah. Tak kan dah nak start sekolah baru nak pulun siapkan..

Macam tu la bila dah berkahwin ni.Tak sama macam bujang. Tapi ikutkan pengalamn hidup saya ni , masa dah berkahwin dan ada anak ni pergi kemana-mana pun semuanya best. Semua tempat rasa menarik.







Masa bujang dulu walaupun seronok berjalan dengan kawan-kawan tapi tak seseronok bersama dengan keluarga sendiri. keseronokan tu di tahap yang berbeza.

Saya rasa kehidupan saya pun lebih baik selepas berkahwin ni. Hidup lebih tenang dan gembira. Walaupun tak kaya raya, tak de dapat bantuan apa-apa tapi kami ok je. heheh..

Ok lah..tu je la nak cerita..Jom siapkan apa yang patut,.

Bye..Selamat Bercuti


Monday, 28 January 2019

DRAGON FRUIT RM10 4 BIJI - PATUT LAH MURAH ..

Hi,,

Pergi pasar malam ni memang kena jaga la bab mata.Kalau boleh semua benda nampak sedap dan perlu beli. Baru-baru ni pergi pasar malam yang dekat dengan rumah ni. Bukan jauh pun..Tepi rumah je. 


Tiba-tiba nampak orang jual buah naga. Murah pulak tu. 4 biji harganya cuma rm10. Saya memang suka dragon fruit ni. Selalunya beli kat kedai cina jual buah di tepi-tepi jalan. Tak pernah beli buah naga kat pasar malam.








Selalunya beli pun setakat 1-2 biji je sebab saya sorang je yang makan buah ni.Anak-anak kurang suka sebab ada biji2 hitam tu.

Mikhail pun makan la jugak buah ni. Tapi tengok mood jugak. kadang-kadang sebiji tu dia boleh habiskan.. seminggu sekali je. Jadi Tak payah la ibu berebut-rebut nak makan buah sedap.ahahha.. Harga biasa yang saya beli , 1 biji tu rm3 lebih..

Balik je dari pasar malam terus potong sebiji..

Errrmm... Tak manis pun rupanya.. Ikutkan hati nak je pergi pulangkan semula buah tu kat dia  memandangkan bukan jauh pun. Tapi fikir-fikir boleh buat jus je la. Tambah gula sikit nanti manis la.hahaha..Dasar makcik gemuk suka sangat benda manis..ahahah..




Lepas ni kena beringat lah..Kalau nak beli buah naga , beli je la kat kedai buah. Malas dah nak beli kat pasar malam. Setakat epal, oren, buah langsat boleh la beli kat pasar malam..kan?? Buah naga ni kalau yang tawar memang tak sedap. Rasanya kosong je..Kalau malang dapat pulak yang masam.






Sebenarnya saya pernah beli anggur juga kat pasar malam ni. gerai yang sama, memang buah anggur tu masam. Dah la anak saya ni memang makan anggur tiap hari. Buah lain diaorang kurang sikit. Sekali terbeli anggur masam, terpaksa la saya makan sorang-sorang. Dekat seminggu jugak nak habis kan anggur tu sorang-sorang.

Serik nya rasa..membazir betul.. Padahal sebelum beli dah rasa sebiji.. Ok je tekak ni rasa..Sampai rumah jadi rasa lain pulak.




Friday, 25 January 2019

BELUM CUKUP SEBULAN BUKU DAH HILANG. INI CARA IBU BUAT SUPAYA BUKU ANAK TAK HILANG

Hi..



Nak cerita pasal buku-buku teks budak Mikhail ni. Buku teks dapat masa hari orientasi nak masuk darjah satu hari tu. Maknanya tak sampai sebulan dapat buku. Last-last minggu lepas 1 buku dah hilang. Tak tahu la kemana buku tu pergi.Tiba-tiba saja ghaib.

Memang dah cari merata-rata kat rumah ni tapi tak jumpa. Kakak nya sendiri dah masuk kelas dan pergi check kat bahagian buku di belakang kelas dan cari namanya tak jumpa pun. Mana lah tahu kalau ada terselit bukunya di situ..Tapi tak de...

Bertuah betul budak Mikhail ni. Awal tahun dah hilang buku. Cemana nak tempuh lagi 10 bulan ni tak tahulah.





Jadi pergi la kami mencari buku yang hilang tu kat kedai buku. Bukan mahal pun buku nya. Cuma harga rm4. Tapi bukan soal harga yang kami kesahkan. Ianya soal tanggungjawab. Nak mendidik anak supaya jaga barang yang dia pinjam ni bukan senang.

Kami pun tahu dia tak sengaja hilangkan buku tu. Dia sendiri tak tahu macam mana buku tu hilang. Kami tanya juga beberapa kali kalau-kalau buku tu cikgu ambil atau dia tinggal kat sekolah.tapi katanya tak ingat.

Tu la, masa tadika dulu semua buku cikgu simpan di tadika.Tak de pun buku yang di bawa balik. jadi mungkin menjaga buku sendiri ni sesuatu yang baru pada Mikhail. Selapas kena bebel dengan ibu dan ayah dia , harapharap dia serik dan lebih berjaga-jaga dengan setiap barang-barang dia.



Oleh sebab saya risau bukunya akan hilang lagi jadi saya buat keputusan letak nama besar-besar kat bahagian pembalut luar buku. Kalau buat gini , kawan-kawan dan cikgu akan nampak buku ni siapa yang punya. Mana lah tahu kalau buku ni tercicir atau kawan-kawan tak sengaja terambil..

Bahagian dalam memang dah ada nama cuma bila dia dok bahagian dalam kadang-kadang bebudak tak perasan.

Harap-harap tak de dah berlaku hilang barang. Saya ni gelabah sikit kalau barang sekolah anak hilang.Takut nanti bila nak guna tak de dan terpaksa pinjam kawan punya.





Pinjam-pinjam ni tak best la.. Saya ni masa sekolah rendah  dulu, orang miskin .. Pensil warna pun tak de. Terpaksa pinjam kawan punya. Mujur kawan-kawan sekelas baik. Tak kedekut nak bagi pinjam. Tapi masa tu saya sendiri rasa tak seronok nak pinjam barang kawan-kawan..

Sebab tu setiap malam, mesti saya check alat tulis dan buku anak-anak. Kalau tak de bukunya saya tanya dia,  cikgu ambik ke, atau dia tertinggal?? Kena tanya semua tu supaya anak akan sentiasa ingat dan bersedia untuk jawab apa yang kita tanya.

Lepas ni harap Mikhail lebih beringat..Jangan main-main sebab ibu dia ni garang bukan main2..

hahaha..