Showing posts with label personal. Show all posts
Showing posts with label personal. Show all posts

Monday, 17 June 2019

LAPORAN PENTAKSIRAN PERTENGAHAN TAHUN MIKHAIL UNTUK TAHUN 2019

Hi Semua..

Kalau update blog ni maknanya ada la benda nak cerita. Kalau tak de benda diam sendu je la blog ni.kan???

Macam biasa ceritanya pasal anak. Minggu lepas sempat ke sekolah Mikhail sebab ada pelaporan pentaksiran. Sedia tahu tahap 1 tak de peperiksaan tapi diaorang ada pentaksiran ni..  Nak cerita pun bukan paham sangat pun. Hahaha..



Walaupun tak paham bukan bermakna kita tak payah ambik tahu. Kena juga tahu prestasi anak-anak kita kat sekolah walaupun tak di tumpukan pada akedemik semata-mata. Bagi yang tak tahu apa benda Pentaksiran Bilik darjah (PBD) boleh la klik untuk lebih faham.





Bab akedemik saya tak risau sangat pada Mikhail ni. Berbeza dengan kakak nya yang bab akedemik memang kurang menarik bagi dia. Dia belajar macam terpaksa. Harap-harap makin besar kakak boleh berubah.

Masa UPSR ni ibu ayah masih rasa "tak pe..Dunia kanak-kanak dia masih banyak nak diteroka" tapi nanti dah naik sekolah menengah tolong lah berubah wahai kakak.. Tumpu pada PT3. Hahah.\\

Balik semula pada Mikhail, saya dapat respond yang sangat baik dari guru kelas nya. Tak de masalah bab pelajaran. CUMA.....

Mikhail tak suka bercakap dalam kelas. Dia lebih banyak diam.

WAHHHHHH!!!! Ni sesuatu yang mengejutkan..Hahahah..

Berbezanya perangai dia kat rumah dengan kat sekolah. kalau kat rumah asyik sebut nama dia je. Kuat mengusik, suka buat apa yang orang larang, tak boleh di tegur,

Sebenarnya dari dia tadika lagi kami dah tau dia suka berpura-pura depan cikgu.haha.. Depan cikgu nya baik ya amat.Lagi2 depan cikgu yang dia suka.

Kalau la satu hari nanti cikgu mengadu kata dia nakal, kami tak kan terkejut sebab itu lah Mikhail yang sebenarnya.

Tahap pengusaaan dalam tp2 dan tp4. Tak de tp5 dan tp6 lagi.Tak pe la..baru darjah 1.. Perlahan-lahan lah.



Tapi untuk pelajaran Pendidikan kesenian (muzik dan PSV) dua-duanya dapat PT2 saja. Nampak sangat dia memang tak minyak seni. Menyanyi ke melukis ke.. Tak minat, Kat rumah pun dia cuma suka lukis bayblade dan Ultraman. Tu pun sebab dia minat bayblade dan Ultraman. kalau tak minat dua benda tu, sah tak de dia rasa nak melukis.





Kalau bab menyanyi lagi la dia tak minat. dengar lagu pun dia kata bising. Cemana???hahah..

Tu je la nak cerita pasal Mikhail.Simpan la semuanya kat sini. Mana tau kot2 ada sesiapa baca boleh la




Tuesday, 11 June 2019

PENGALAMAN PERTAMA KALI DISERANG GEGATA ATAU KELOPAK GARAM

Hi semua..

5 hari  sebelum raya macam mimpi ngeri bila tiba-tiba nak bangun sahur badan jadi gatal2. Sambil panaskan kuah dan nasi terasa macam gatal-gatal je kat betis ni. Tak kan nyamuk banyak sangat kot saya fikir.
Sekali tengok betis bengkak-bengkak macam nyamuk gigit.

Saya perhati je kat dinding ke , kat lantai ke kot-kat ada nyamuk. Macam tak percaya je nyamuk gigit banyak sampai jadi gitu.

Eh!!dah habis sahur pun gatal lagi . Sampai ke siang masih tergaru-garu satu badan pulak. Kulit dah start bengkak sana sini.

Tunjuk kat suami.. Sah!!kena kelopak garam ataupun Gegata





Mula dok fikir apa yang saya makan sampai timbul gegata sedangkan sebelum ni saya tak pernah kena gegata atau kelopak garam ni.

Memang ada makan kepah semalam nya. Tapi sebelum tu pun ada makan juga.Tapi tak jadi Gegata. Tanya pendapat suami.

Katanya "mesti tak tahan dengan bodywash yang baru tu.."

Oh!!betul jugak tu.. Sebelum ni rumah kami ni semua guna LIFEBUOY. Tapi sengaja suami nak tukar selera jadi dia belikan bodywash LUX. 

Lux bau nya lebih kuat dan wangi. Seronok betul guna.Tapi kesan nya azab..hahah. Mula-mula tak mau ke Klinik sebab fikir kalau sapu garam nanti ok lah kot.

Dah lumur garam satu badan pun tak jadi apa. Pakej sekali dengan tak boleh tidur malam.Siang nya suami terus ambik cuti dan pergi klinik Kesihatan. Tak mau pi klinik berbayar sebab nak buat checkup lebih detail.

Terbaca dulu kat post Doktor Khairil Faizie katanya mungkin akan ada pemeriksaan darah. So saya fikir baik ke Klinik kesihatan je.


Pergi klinik check tekanan darah dan pemeriksaan rutin je . Macam pelik pulak bila doktor tu tak tahu apa benda gegata tu. Sebut kelopak garam pun dia tak tahu jugak.

Karang kalau saya sebut Urticaria , doktor terkejut pulak muka kampung² gini pun sebut urticaria..kan??hahha.. 


Yang peliknya masa jumpa doktor tak timbul pulak bengkak² tu. Sebab dalam klinik tu aircond sejuk giler. 

Nasib baik la kat rumah masa bengkak² tu muncul saya ada ambik gambar. Jadi tunjuk le gambar tu kat doktor. Lepas dia tengok baru dia tau apa ke benda gegata tu.

So korang sebelum pi klinik snap dulu gambar gegata kara basa  korang tu ye sebab dia memang pandai menyorok bila kena aircond.


Dapat la 3 ubat ni.. ubat selsema dan gatal² kat atas tu pahit nya ya ampun.  Satu lagi tu ubat asma.   Penting tau ambik dua² ubat ni. Takut sesak nafas je boleh mati tau. 

Dan last tu ubat sapu je. Saya lumur satu badan. Pun gatal lagi. Memang kena juga ambik ubat makan.

Calamine lotion ni kalau korang sapu lepas tu korang sentuh, dia tak melekat pun kat tangan korang. Dia bukan macam bedak sejuk. Korang cuci dengan sabun baru dia hilang. Jadi jangan lah risau ye.

Ubat tu pi mana² bawak la. Nasib baik balik raya kat kampung saya bawak ubat. Raya kedua jam 4 pagi terjaga sebab badan gatal². Rupanya gegata lagi.

Terus bangun makan ubat dan tidur. Bangun pagi hilang terus bengkak² dan gatal².

Kalau jadi gegata terus la ke klinik. Tak payah la amalkan petua sapu garam la, minum madu la, makan benda pelik². Takut jadi lagi teruk. Pergi klinik ambik ubat selesai masalah. 

Bye

Tuesday, 7 May 2019

MIKHAIL BERPUASA HARI PERTAMA RAMADHAN. ALHAMDULILLAH CEMERLANG DENGAN JAYANYA

Hi semua..



Semalam 1 Ramadhan berjaya juga anak teruna saya ni berpuasa. Tak banyak karenah sebab dia pun bukan jenis suka makan sangat pun.

Hari-hari nak paksa makan pun payah jadi bila masuk bulan puasa mudah pulak nak menguruskan nya.

Jam 5 pagi dah start kejutkan dia bangun sahur. Susah nya nak bangun sebab balik terawih dah agak lewat. Tidur pun lewat juga la..





Oleh sebab panggil ulang kali tak nak bangun saya guna senjata paling ampuh di waktu pagi. Iaitu buka cerita Shinchan. Jam 5 pagi dah On tv. Hahah..

Orang dengar mengaji kita tengok Shinchan. Haru!!!

Bersahur la budak ni dengan roti jagung dan milo suam. Risau jugak la takut dia tak tahan lapar sebab makan roti jagung sebiji je,

Cuma dah jam 3 petang tu dia kata perut dia lapar. Tapi tak tahu nak makan apa. lepas tu saya buat tak layan je. Mulut dia je la mengomel cakap kita ni tak bagi dia makan la hape...

Pusing sekali lagi tengok-tengok dah terlelap. Mungkin rasa lapar tu yang buat dia terlena. Sebab nya dia ni bukan senang nak terlena.

Sebelum bulan puasa ni waktu tidur dia malam je. Siang-siang tak de dia nak tidur walaupun sekejap.

Jam 6 lebih nampak macam dia boleh teruskan berpuasa. Tak de dah merungut ke apa.Lagipun masa tu kakaknya dah balik tuisyen.

Jadi tak mungkin la dia akan mengalah dengan makan depan kakak. Dia ni ego tau. Lelaki sangat!!hahah..






Bila dia dah berpuasa ni nampaknya kena lah buat masak lemak cili padi. Itu je kuah yang buat dia nak makan nasik. Kalau tak de masak lemak kuning ni memang berlapar pun dia sanggup.

Masa buka Puasa Alhamdulillah habis sepinggan nasik. Sebiji kuih dan secawan milo suam pakej dengan mengamuk sebab kakak mengadu dia suka merapu.



Meriah la puasa tahun ni dengan bertambahnya ahli yang berpuasa sama. Tahun2 lepas dia puasa tak puasa je.. Bila time orang buka puasa dia kena duduk kat ruang tamu sana .

Sekarang dah puasa boleh makan sekali. bertambah kecoh. Allahu.. Anak-anak ni time diaorang kecik ni la kita nak hadap peranagi macam ni..

Dah besar nanti perangainya lain pulak.

Monday, 6 May 2019

KUATKAH KITA UNTUK MENERIMA KEBENARAN

Hi semua..



Sesiapa pun mesti lebih suka kan perkara yang menarik dan mengembirakan lagi-lagi jika perkara tu berkaitan tentang diri sendiri.

Tak de orang yang suka dengar cerita buruk dirinya sendiri walaupun perkara tersebut adalah kebenaran dan patut kita terima.





Tak banyak, sikit mesti ada rasa kecewa dan marah. Tapi kalau bercerita tentang orang lain kita tak kisah pun nak berterus terang sampai tak sedar kebenaran yang kita luahkan tu telah menyakiti hati orang lain.

Kita akan paksa orang untuk terima pandangan kita tanpa kita tahu sama ada orang tersebut dah berusaha atau pun tidak untuk memperbaiki kelemahan dirinya.

Saya sendiri pun susah nak terima cakap buruk orang pada saya. Bukan sebab saya tak mengakui nya tapi cara orang menyampaikan tu kena la lebih berhati-hati dan menjaga perasaan saya.

Ada orang rasa dia cakap lembut dah tapi bunyi nya tu macam sindiran yang tajam. Siapa2 pun tak kan boleh terima.Kan?

Tapi saya susah nak beri pendapat tentang orang itu ini. Nampak je saya ni macam jenis cakap lepas tapi sebenarnya tak pun. hahah

Lain la kalau orang tu sendiri minta pandangan saya. Sejujurnya saya kan berterus terang akan apa yang saya lihat padanya. Kalau tak minta, saya diam kan je.





Cuma, bila orang bagi pendapat tentang saya tanpa diminta, saya rasa orang itu juga akan lebih terbuka jika saya pun bagi pendapat saya tentang dirinya.

Jangan lah kecil hati pulak. Kita sama-sama boleh saling menegur. :)

Yang selalu terjadi , kalau kita bagitau kebenaran tentang diri dia pulak, dia kata kita dengki kat dia. Dia kata kita tak boleh terima pendapat dia.

Padahal kita nak sama-sama berubah kearah kebaikan.

Ni jenis orang yang nampak keburukan dalam diri orang lain je..Diri dia, dia rasa betul dan benar selemanya.

Selalunya saya malas nak layan orang macam ni sebab dia susah nak berubah.

Tak kuasa aku!!!

Saturday, 4 May 2019

PERSEDIAAN MIKHAIL DAN MAISARA UNTUK MENGHADAPI PUASA RAMADHAN 2019

Hi Semua..



Oleh sebab lusa kita dah puasa jadi saya nak cerita sikit tentang anak-anak saya yang bakal berpuasa isnin ni. Anak ada dua je jadi cerita tak panjang mana pun.

Kalau anak 5 mungkin cerita ni 3 hari 3 malam baru habis baca..Haha.

Si kakak bukan puasa pertama kali.Dia dah umur 12. Jadi tak de masalah bab puasa ni. Lagipun sebelum ni pun dia ada buat puasa sunat dan ganti .

Cuma anak kedua saya ni je yang akan mula berpuasa tahun ni. Minggu lepas dia balik sekolah dan bagitau yang cikgu Ameera suruh puasa.

Nasib baik ada cikgu pesan. Kalau saya yang pesan suruh puasa mesti dia malas nak ikut, Terima kasih cikgu!hahah.

Oleh sebab tahun ni cuaca panas terik jadi saya ambil tindakan awal dengan melatih anak-anak tahan makan dan minum. Sejak bulan lepas dah latih kalau setakat lapar sikit-sikit tak payah la makan.

Tunggu perut betul-betul lapar baru makan. Si kakak sejak ada tuisyen memang makan tengahari agak lewat.Jam 4 atau 5 petang baru dia makan.





Si adik pulak memang bukan kaki makan, jadi tak de masalah kat situ. Cuma dia kuat minum air je. Lepas tu kejap-kejap nak mandi. Mandi pulak lama sebab mandi dengan bayblade. Hahah..

Saya nak kena tegas sikit la kali ni. Siang kena pastikan tak de sebutir makanan pun kat dapur.

Saya juga tak biasa janjikan ganjaran kat anak-anak bila diaorang berpuasa. Saya tekan kan tentang kebaikan-kebaikan berpuasa je dkat diaorang ni.

Kat kakak tu setiap tahun dia berpuasa tak de upah dan tak de hadiah untuk dia.Tapi dia berpuasa juga. Paling "jahat" saya cuma kata. "tak puasa tak boleh raya.." atau pun.. "Malu sikit kat kawan2 lain yang berpuasa"

Ini pun dah cukup untuk dia berpuasa lengkap.





Si adik ni pun saya guna cara yang sama.Tak de upah dan ganjaran hadiah kalau berpuasa. Tapi saya nak tekan kan pasal kebaikan berpuasa dan apa tujuan kita berpuasa.

Adik ni agak susah nak dengar cakap..hahah .. Jadi kali ni mungkin mencabar sikit la tugas saya nak suruh dia puasa.

Harap-harap bermula isnin ni anak-anak berjaya berpuasa dengan cemerlang.

Thursday, 25 April 2019

NAK TONTON AVENGERS ENDGAME TOLONG JANGAN BAWA ANAK KECIL KE PANGGUNG WAYANG

Hi Semua..



Sekarang ni boleh dikatakan musim Avengers la sebab tengah tayang filem tu kat wayang sekarang ni. Maka berdoyon-doyon lah peminat-peminat Avengers ke panggung wayang.

Dan kalau korang perasan musim Avengers la akan muncul isu-isu mak bapak bawak anak masuk panggung wayang lepas tu anak bising, menangis , kacau orang .. Giteeewwww..

Oleh sebab ni blog saya jadi korang terpaksa lah baca pendapat saya ni walaupun saya tahu akan ada mak ayah yang tak kan bersetuju dengan pendapat saya.



Lagi-lagi kalau mak ayah yang memang peminat Avengers. Dia mesti la nak tengok jugak filem ni.Tapi pendapat saya la, tak rugi pun kalau kita tak tengok filem tu demi keselesaan anak kita.

Tak de budak yang akan boleh duduk diam saja selama 3 jam untuk tonton filem orang dewasa. Avengers bukan filem untuk tontonan kanak-kanak ok. Kalau kau nak bagi anak tengok Avengers boleh bagi dia tengok Avengers versi animasi.

Tapi versi filem ni tak sesuai untuk kanak-kanak apalagi anak kecil. Dia mesti akan bosan dan tak selesa.






Apa sangat la nak di kejar dengan filem tu. Kau takut orang cakap kau ketinggalan zaman ke bila tak tengok Avengers? Tak de siapa akan cakap gitu..

Atau pun kau rasa kau masih layak untuk tonton filem tu?

Bila kau dah ada anak kecil , tinggalkan lah sekejap gaya hidup masa bujang tu. Tak lama pun.Nanti anak dah besar sikit , dah boleh tinggalkan kat mak ke, atau kat pengasuh, sila la tengok wayang semula.

Kau tak boleh minta orang untuk paham kau yang tengah bawak anak kecil. Tak boleh dan dilarang sama sekali sebab kau ada pilihan.

Kau bayar dan orang lain  pun bayar.  Bayar untuk menonton. Bukan untuk mendengar anak kau menjerit melolong-lolong, berlari sana sini, kacau orang dan sebagainya.



Kadang saya tak paham dengan orang yang fikir kalau dia ada anak kecil maknanya orang kena bagi keutamaan sepenuhnya pada dia.

Wayang saja guys!! tak penting pun..

Tolong jangan pentingkan diri dan berharap semua orang perlu berkorban untuk kau hanya sebab kau bawa anak kecil.

Nanti bila orang tegur anak kau bising, kau juga yang nak naik angin. Dari nak seronok-seronok terus bikin moody je.

Bye,

Monday, 22 April 2019

MAKIN LAMA MAKIN HILANG MINAT NAK MEMASAK

Hi Semua..



Dulu masa aku sekolah aku suka betul memasak. Masa bujang pun suka memasak walaupun masa tu tak banyak masa untuk memasak. Banyak makan kat luar je.

Salah satu sebab kenapa suka memasak ialah sebab aku suka tengok orang makan apa yang aku masak.

Minat memasak tu perlahan-lahan hilang bila anak dah dua. Hahaha.. Serius weh!aku tak berapa suka memasak sekarang ni.

Pertama nya sebab suami dan anak-anak suka makan benda yang sama je. Boring kot masak benda sama setiap hari. Kalau anak lelaki tu langsung tak mau makan nasi.





Kadang-kadang dalam seminggu tu sampai tak tahu dah nak masak apa. Seminggu ada 7 hari. Belambak-lambak menu sedap kat malaysia ni aku pulak boleh hilang idea nak masak apa.

Dalam seminggu tu cuma masak Gulai ikan. gulai daging, masak kicap, masak lemak cili padi, asam pedas dan sambal.

Masak benda lain maknanya tak makan la.. Masak buat apa kalau tak nak makan..kan? Jadi makin lama makin hilang minat nak memasak tu.

Tengok je la dalam blog aku ni. Makin hari makin tak de resepi nak di kongsi. Kalau ada pun semuanya resepi yang dah di kongsi 4,5 kali.

Balik kampung nak memasak untuk anak-anak saudara pun malas sebab mak diaorang dah masak kan..Haha.. Jadi tak de sebab kenapa nak kena ada minat memasak dah.

Tapi malas2 pun kena la masak. Masak benda yang sama je..

Oleh sebab aku malas memasak, aku rasa seronok bila makan apa orang masak. Sebab tu kalau jiran2 bagi apa2 makanan seronok nya rasa.

Terima kasih kat jiran2 yang rajin bagi makanan kat aku. Anak-anak memang tak makan.Tapi aku makan sampai habis kot..





Friday, 19 April 2019

SAYA MASIH AKTIF MENULIS BLOG DAN BERKONGSI CERITA

Hi Semua..

Dulu saya seorang yang sangat rajin betul update instagram. Semua gambar saya nak letak kat IG tu. Tapi tak tahu la kenapa sekarang makin malas nak ambil gambar dan update instagram.



Mungkin sebab dah jarang pegang phone. Saya memang tak suka mengadap phone. Kalau saya online pun saya guna pc je. Agaknya tu la punca instagram tak berupdate.

Sampai satu tahap Ig tengah down pun saya tak tau. Hahah..

Faktor usia agaknya. Bila kita dah berusia minat dan masa kita pun banyak tertumpu pada perkara lain.

Untungnya saya masih minat menulis di blog. Ni satu-satunya platform untuk saya menulis benda yang saya nak luahkan. Macam di facebook pun kerap juga saya menulis di facebook.



Tapi di facebook ni tak boleh nak tulis panjang-panjang. Tak ramai yang suka baca lagi-lagi bagi penulis yang tak dikenali macam saya.

Kalau memang dah ramai kenal tu memang tulis panjang mana , berpantun bersajak pun orang baca jugak. So kita pun tahu takat mana kita boleh pergi dalam satu-satu platform sosial media ni.

Ni kalau update saja tapi tak de siapa baca tak best jugak..kan?

Kalau di twitter pulak saya lebih suka membaca. Banyak perkongsian yang ringkas-ringkas saya boleh baca di twitter. Baca pendapat-pendapat segar dari orang muda ni kadang-kadang membuka minda kita ni untuk berfikir lain dari apa yang kita fikir sebelum ni.

Agak-agak sosial media yang mana satu yang paling korang suka dan paling aktif?




Tuesday, 16 April 2019

BACA NI DULU SEBELUM BELI BAYBLADE UNTUK ANAK

Hye semua..

Saya ingatkan musim Bayblade ni sekejap je macam musim spiner dulu. Dalam sebulan dua habis la. Tapi rupanya hebat juga penangan Bayblade ni. Sampai sekarang masih ramai budak-budak main Bayblade.

Taukey kedai yang jual bayblade ni bagitau tiap hari buka je kedai, dah ada siap pelanggan kecik tunggu depan kedai sebab nak beli bayblade.Hahah.

Tu belum kira yang hari-hari buka Shopee semata-mata nak beli bayblade online.




Bagus la main bayblade daripada anak kita mengadap phone. Main Bayblade boleh juga bersosial dengan kawan-kawan lain. Ada komunikasi, ada persaingan ,.kan??

Tapi harga Bayblade keluaran Takara Tomy ni boleh tahan mahal jugak la. Saya tengok di kedai-kedai mainan pun ada yang harga nya sampai mencecah rm300. Tapi budak-budak ni beli yang keluaran china je la.Hahah..






Tapi yang keluaran China pun harganya lebih dari rm12 keatas.

Oleh sebab Bayblade ni menjadi buruan anak-anak kita mesti ada mak ayah yang nak hadiahkan bayblade pada anak-anak..kan??

Pesanan saya bagi ibu bapa yang nak beli Bayblade pada anak, korang kena tahu karekter atau watak Bayblade kegemaran anak korang dulu.



Setiap karekter dalam watak Bayblade ni ada bayblade mereka sendiri. Satu karekter tu pulak ada bermacam-macam jenis Bayblade. Macam-macam nama ada sampai berbelit lidah nak menyebutnya.HAhah..

Jadi jangan main beli je ikut sedap mata kita. Nanti bawak balik rumah tengok-tengok anak tak mau sebab tak kena dengan karekter kegemaran diaorang.Kan dah rugi tu.



Jenis luancher pun berbeza-beza. Ada yang pakai tali, ada yang pakai plastik panjang tu.. Macam-macam la. Beystadium nya juga ada macam-macam patern.




Jadi jangan pelik la kalau anak korang sanggup kumpul duit belanja sekolah untuk beli Bayblade. Satu bayblade tak cukup ok. Kena lengkap kan koleksi bayblade tu baru diaorang puas hati.






Walaupun bayblade tiruan tapi impian nak jadi blader sejati tu tetap ada.. hahaha..

Sekejap je tu..Nanti diaorang dah besar sekurang-kurangnya ada juga mainan kegilaan diaorang masa kecik yang diaorang boleh kenang.





Monday, 15 April 2019

DAH BERSEDIA KE UNTUK KETIBAAN BULAN RAMADHAN?

Hye semua..


Hari ni dah masuk 15 April. April dah oiii.. Apa je la yang saya dah buat tahun ni.Rasa macam tak de apa ni. Kalau masuk sekolah ni mesti saya lah orang paling sikit dapat sticker bintang. Dan mungkin juga yang tak dapat langsung sticker bintang. Hahahaha..




Kalau dalam bulan islam sekarang ni dah bulan Syaaban. Lepas tu masuk Ramadhan pulak. Bulan yang sentiasa dirindui oleh umat islam sebab bulan Ramadhan ni lah bulan untuk umat islam berlumba-lumba mengejar pahala.

Punya la banyak pahala bertaburan di sekeliling kita. Tak kan nak duduk diam je. kan??



Puasa pun dah siap berganti. Baju raya pun dah hantar untuk tempahan. Yang jual biskut raya pun dah siap sample kuih raya untuk bagi pada kawan-kawan sekampung, sekerja, setaman dan sebagainya.

Sebab tu lah saya kata bulan Ramadhan ni paling di tunggu-tunggu oleh umat Islam. Bukan sebab nak kejar pahala tapi juga untuk tambah pendapatan.

Saya harap prestasi kehidupan saya akan bertambah baik bila masuk bulan Ramadhan nanti.




Habis je Ramadhan kita pun beraya. Tapi perasan tak orang tua2 ni bila nak raya dia cakap "Biasa2 je raya kali nih.. tak de rasa meriah sangat pun macam tahun2 sudah..:"

Tapi bila tiba hari raya dia la yang paling berseri-seri. Makan paling berselera, mulut paling riuh, senyum tak lekang kat muka tu.. hahaha..

Tak meriah konon!ceh!!

AHAHHahahahah...




Tuesday, 2 April 2019

PENGALAMAN MELALUI CABARAN SEMINGGU TANPA SOSIAL MEDIA

Hye semua..

Minggu lepas saya ada buat satu cabaran pada diri sendiri. Cabaran nak tinggalkan sosial media selama seminggu. Walaupun cabaran ni saya terpaksa buat tak sampai seminggu tapi tetap saya nak share sikit apa yang saya dapat dari cabaran yang saya buat tu.



Tak ramai orang yang bersedia untuk tinggalkan sosial media di zaman sekarang.Lagi-lagi kalau sosial media tu digunakan untuk tujuan-tujuan yang sangat penting. Dah ramai yang jadikan sosial media sebagai platform untuk menjana pendapatan dan juga untuk berhubung dengan kawan-kawan.

Sebab itu saya pilih untuk cuba buat cabaran ni. Apa yang saya dapat dari cabaran ni akan saya kongsikan untuk panduan korang.Mana tahu kalau satu hari nanti tiba-tibe je korang rasa macam nak stop sekejap bersosial media.





Kita mulakan dengan perkara yang baik dahulu.

Pertamanya saya sedar ada banyak perkara yang saya sepatutnya buat, Tanpa saya sedar sosial media menyekat banyak aktiviti luar. Saya hanya sibuk melihat skrin komputer dan telefon sampai kadang-kadang saya malas nak bergerak.

Tapi bila tinggalkan sosial media saya mula ada masa untuk bersenam lebih masa. Kemudian saya teruskan dengan aktiviti lain. Tak pernah fikir pun "lepas ni saya nak buat apa," sebab automatik saya terus buat benda tu, Contohnya bila ke dapur, nak buat kek, terus capai mixer, keluarkan bahan-bahan dan sebagainya.

Kalau dulu, nak baking, sempat lagi buka phone, baca tweet , benda yang patut buat dalam 15 minit jadi satu jam.

Saya juga mula sedar ada banyak filem yang saya belum tonton. Menonton bersama-anak-anak memang menyeronok kan lagi-lagi filem tersebut anak-anak pun suka. Sebelum ni bukan tak tonton filem, tapi tak fokus. Sibuk nak tengok skrin komputer dan phone saja . Tapi bila menonton dengan fokus ianya lebih menyeronok kan.

Waktu petang saya lebih banyak masa dihabiskan diluar rumah. Saya tak perlu fikir pasal bateri phone lemah atau apa komen buruk netizen berkaitan isu semasa. Fikiran lebih tenang dan lapang sebab tak banyak benda luar yang masuk mengganggu fikiran saya seperti sebelum ni.

Awalnya saya nak buat cabaran ni selama seminggu tapi tak jadi . Nak tahu kenapa nanti hujung-hujung saya ceritakan. suspend tak??ahahha..

Ada juga benda tak best bila korang tinggalkan sosial media ni. Macam awal2 saya tulis tadi bagi yang berniaga online dah tentu la korang akan mengalami kerugian bila seminggu tak dapat post apa-apa. Cemana nak dapatkan pelanggan kalau tak de post pasal jualan korang.kan??

Tapi bagi saya yang tak berniaga ni, tetap ada kesan nya pada sosial media saya.

Pertamanya hari pertama saya buka semula facebook saya punya post pertama langsung tak de like dan komen. Bermakna angegement dengan rakan facebook lain tu tak de. Diaorang tak boleh nampak post-post saya pada hari pertama selepas cabaran tinggalkan sosial media tu.

Yang saya perlu buat ialah like dan komen pada post-post rakan lain. Bila ada sorang dua yang datang like dan komen baru lah ada rakan fb lain yang like dan komen.

Yang keduanya ialah saya jadi malas nak mula bersosial media balik. Rasa macam kalau tutup akaun terus pun tak pe la.Hahah.. Jadi seronok berdunia nyata berbanding dunia maya.

Korang yang tak pernah tinggal sosial media mungkin akan rasa "eh..tak boleh hidup la kalau tak buka fb, tak tweet, tak upload gambar kat IG.." Tapi bila korang dah tinggal baru korang tahu benda ni mudah sangat nak tinggalkan nya.





Disebab kan itu juga lah cabaran ni saya tak buat sampai seminggu. Cukup 4 hari dah la. kalau saya buat selama seminggu rasanya saya dah tak update blog, tak de facebok, tak de IG dan twitter dah sekarang ni. Rasa membuak-buak nak tutup akaun sosial media ni.

Tapi saya tak boleh la buat macam tu memandangkan ada pembaca blog , advertiser dan pengikut sosial media yang email dan hantar whatsapp bertanya soalan, berkongsi cerita dan tawaran paid review yang memerlukan maklum balas segera dari saya.

So kesimpulan nya kalau korang rasa nak tinggalkan sosial media buat je dan kalau rasa nak teruskan tak de salah. Sebab benda ni senang sangat nak tinggal.Bukan macam dadah la..Hahah.. Korang boleh test diri korang pulak.Tengok mampu ke tidak nak lepaskan sosial media .

selamat mencuba.!

Friday, 8 March 2019

PENSIL TEKAN NI BUKTI BUDAYA MEMBULI DIKALANGAN BUDAK DARJAH SATU


Rosak sudah pensil tekan si Mikhail. Belum merasa guna dah rosak. Geram pulak bila difikir-fikirkan. Disebabkan budak nakal yang mak pak nya tak perhatikan apa ada dalam bag sekolah anak, anak orang lain pula yang jadi mangsa.

Pensil tekan ini Mikhail dapat hari rabu minggu lepas. Hadiah hari sukan. Dapat satu set dengan buku.

Hari Khamis dia bawa ke sekolah.Tengaharinya balik dengan muka masam dia bagitau yang salah seorang budak nakal dalam kelas dia dah ambil pensil ni dan tak nak pulangkan.

Dia dah minta tapi budak tu ambik jugak.

Kita kat rumah ni dah mendidih je dengar. Tak suka betul jadi benda-benda gini. Ni satu contoh buli jugak ni.




Hari jumaat Mikhail ada temujanji untuk check gigi so Mikhail tak pergi sekolah. Saya telefon ke sekolah untuk bagitau yang Mikhail tak dapat pi sekolah sebab ada temujanji.

Dasar mak mak yang tak suka buli disekolah terus saya cerita kan pada kerani yang jawab phone tu tentang kes kawan sekelas dia yang rampas pensil Mikahil ni.

Saya suruh kerani tu sampaikan pada Teacher Lim, Guru kelas mikhail.

Disebab kan tu la pensil tekan ni dapat semula pada Mikhail. Tapi dah rosak. Langsung tak boleh digunakan. Saya buka semuanya jadi macam ni untuk nak tahu apa yang buat ianya tak boleh digunakan lagi.

Bayangkan kalau saya tak bagitau pada pihak sekolah, Rasa-rasanya dapat balik tak pensil ni. Selain untuk dapatkan pensil ni balik, tujuan saya bagitau pihak sekolah tentang ni supaya sikap budak tu boleh diubah sebelum terlewat.

Bila jadi macam ni harap nya cikgu dan ibu bapa budak ni boleh bagi perhatian pada sikap budak ni. Budak-budak ..biasalah nakal tu.Tapi nakal budak2 ni kalau tak diubah diakan bertukar jadi jahat.Itu yang kita tak mau.

Memang la pensil ni harganya berapa sen je. Tapi ini kenangan kot..Hadiah pertama anak kita dapat masa sukan sekolah.

Macam mana saya tahu mak ayah budak ni tak check apa ada dalam bag anak?

Pertamanya , pensil ni dipulangkan oleh budak tu sebab guru kelas nya yang mintak dia pulangkan. Bukan nya mak ayah dia yang pesan suruh pulangkan.

Yang kedua, melihatkan keadaan pensil ni saya tahu sepanjang hari dari khamis  hingga jumaat tu dia gunakan pensil ni. Ubat pensil tekan ni tinggal berapa batang je. Siap ada yang patah2 lagi.




Kalau dia sedar anak dia guna barang bukan milik dia, dah tentu dia akan suruh simpan baik2 dan pulangkan segera. Ni tidak, sampai rosak tau.

Bila anak pegang alat tulis yang bukan kita beli untuk dia, tak perasan ye? Tak tanya itu pensil siapa?Ambil kat mana? bila beli, berapa harganya? tak terasa nak ambik tahu ke?

bye!


AIR NESTUM AIS KEGEMARAN SUAMI UNTUK SARAPAN PAGI

Hye semua..

Pagi ni kita sarapan mee goreng dan telur separuh. Goreng sebiji telur lepas tu bahagi dua dengan suami.Ala romantiknya lahai..



Tak de romantik2 nya.. Ni jimat namanya./Hahahah.. Rasa macam besar sangat telur goreng tu.jadi kena kongsi dua la.




Bersama dengan air nestum ais. pagi2 dah minum ais..kan.. Awal pagi dan pecah peluh jadi buat ais la baru nyaman dan segar.

Siapa suka minum air nestum macam ni?



Masa baru-baru kawen suami bagitau yang dia suka sangat minum air nestum. Saya macam pelik sebab biasanya lelaki suka teh tarik kopi o tapi dia suka air nestum.

Heheh..Ala nampak comel sangat tau!

Tapi kopi dan teh tarik pun dia minum jugak. Cuma tak special macam nestum ais la..

Kalau di kampung suami saya , ada kedai yang jual air nestum macam ni. Tapi di Pulau Pinang tak de jumpa lagi yang jual.

Suami saya kata masa mula-mula datang ke Pulau Pinang dia order nestum ais, taukey kedai tu ketawa je dengar.hahah.




Sejak tu kalau nak minum nestum dia buat sendiri je.

Saya pun dari tak pernah-pernah bancuh nestum sekarang dah makin suka minum nestum. Cemana tak sihat gini??hahaha..

Kalau ikut citarasa suami saya , dia memang suka letak ais dalam nestum.Kalau bancuh panas2 tu ada masa-masanya saja dia minum.

2 sudu susu pekat, 2 sudu nestum, 2 cawan air. kemudian letak ais. Dah siap.

minum!!!! :)




Wednesday, 6 March 2019

SERBA TAK KENA BILA SKRIN KOMPUTER ROSAK

Hye semua..



Mood nak menulis agak kelaut sikit gara-gara skrin komputer rosak. Tiba-tiba je skrin dah tak jelas. Macam keluar wap air pada skrin komputer saya.

 Terpaksa pakai skrin yang kecil dan rendah ni. Jenuh jugak la nak kena tunduk bila nak membaca apa-apa berita. Lepas tu paparan nya pun tak penuh..Kena kurangkan jadi 80% je. Tu pun keluar tulisan kecik2 pulak.

Skrin yang kecil ni pun rosal juga sebenarnya tapi masih boleh digunakan . Yang rosak cuma ada macam keluar belang biru dibahagian kiri skrin.





Nampak nya bulan depan la baru dapat skrin baru. Tabung tak penuh lagi. Huhu..

Tak pun tolak mur mur je 2 skrin ni kat kedai, Tambah duit sikit ambik skrin baru. Tapi ada harga ke skrin rosak ni. Hahah.. Daripada duduk buat semak je kat rumah ni baik la dijual je kan??



Komputer sangat penting di rumah saya ni memandangkan anak-anak juga menggunakan komputer kalau nak belajar. Saya juga selalu ambil contoh-contoh soalan untuk latihan anak-anak saya.

Bukan tak boleh guna phone tapi tak sesuai untuk anak-anak saya. Saya pula memang tak kan benarkan anak guna phone di hari persekolahan.Kalau cuti panjang baru dapat pegang phone.

Sebelum ni saya ada laptop yang berkhidmat hampir 5 tahun dengan saya. Tapi rosak . Tiba-tiba je dah gelap tak keluar apa. Hantar ke kedai pun tak dapat dia nak baik pulih.





Saya putuskan untuk guna komputer saja memandangkan nak menjaganya pun senang dan kalau rosak pun kos tak tinggi. Tahan lasak dan lebih mudah nak bagi anak-anak guna.

Risau kalau anak guna laptop, bila rosak nangis oi!!hahah..

Sekarang dah hampir 7 tahun saya guna komputer berbanding laptop.Kalau ada yang nak bagi laptop free tu boleh la guna.Tapi kalau nak beli tu mungkin tidak la.

Saya ni bukan bekerja. Dok rumah je hari2 jadi lebih sesuai guna komputer. Buka instagram, facebook dan twitter pun saya gunakan komputer. Jarang sekali saya guna phone untuk layari laman soial saya. Sebab tu la komputer ni penting untuk saya. :)




Thursday, 28 February 2019

BERTUKAR STATUS PERKAHWINAN DALAM SEKELIP MATA . BERSEDIAKAH AKU?

Ada 1 post paid review yang saya kena siapkan minggu ni. baru ambik gambar dan tulis 2,3 perenggan tapi tak boleh fokus . Ada sesuatu yang meresahkan saya. Saya selalu memikirkan tentang keluarga saya.



TIADA SATU CINTA PUN DALAM DUNIA INI YANG KAMU DAPAT PERTAHANKAN HINGGA KE ALAM AKHIRAT KECUALI SATU IAITU CINTA KEPADA ALLAH DAN TIADA SATU PUN DIDUNIA INI YANG MAMPU SELAMATKAN KAMU DI HARI AKHIRAT KECUALI CINTA PADA ALLAH DAN RASUL-NYA - DA'I WAN

Kelmarin saya terbaca satu 1 blog. Perkongsian blogger ni tentang status diri dia sekarang. Dia kata dia dah bertukar status jadi single. Segalanya hilang pergi dari hidup dia. Hilang sebuah keluarga yang dia bina.

Semua nya terjadi dalam hanya beberapa tahun. Dan dari cerita dia saya dapat agak puncanya adalah masalah kewangan.




Sebak dan sayu saya baca entry tu. Hidup kita ni boleh berubah dalam sekelip mata sahaja hanya dengan satu tindakan kecil kita.

Bayangkan kalau perkara tu terjadi pada saya. Saya tak bekerja, umur makin meningkat, saya tak de harta yang banyak dan tiba-tiba status saya bertukar.

Fuhh!!! boleh hilang arah rasanya..

Saya tahu setiap manusia akan melalui perpisahan. Tak semua yang ada dengan kita ni akan kekal abadi dengan kita. Mungkin cara perpisahan setiap dari kita ni je yang berbeza.

Tapi bersedia kah kita?? Saya memang tak bersedia apa pun. Saya hanya lalui saja hidup ni ikut apa yang telah diaturkan Allah.

Perjalanan hidup saya pernah berliku dan banyak buat saya menangis. Tapi selepas berkahwin segalanya jadi lancar dan saya rasa bahagia.

Bila saya dah rasa bahagia macam ni, ada juga terselit rasa sampai bila agaknya semua ni akan ada dengan saya, Berdebar weh!!!




Bangun pagi benda yang saya  fikir, "apa benda la nak jadi hari ni.. Ya Allah..permudah kan lah perjalanan hidup aku.."

Lepas tu bila nak tidur benda yang saya fikir ialah.." Entah apa la akan jadi esok.. takut nya aku dengan kehidupan ni Ya Allah.. Mudah kan lah perjalanan hidup aku esok."

Macam tu la saya setiap hari. Saya jadi risau dan takut dengan kehidupan ni. Sebab kita bukan nya boleh ramal masa depan kita..Kan??

Sedikit je tindakan kita akan mengubah seluruh kehidupan kita. Tapi buat masa sekarang saya hanya mampu berdoa dan menjaga keluarga saya ni sebaik mungkin..

Bye..

APA NAK BUAT KALAU DAPAT KAWAN YANG LEMBIK DAN SUKA MENGALAH

Hye semua..



Ok... sekarang kat Pulau Pinang dah Malam tau.Sekarang dah jam 12 malam.. Tempat korang pulak sekarang dah jam berapa??

Soalan tu macam pembaca blog ni 4 juta datang nya dari Dubai dan Afrika Selatan. Habuk!!!

Sebenarnya malam-malam macam ni saya selalunya dok melangut tengok drama korea. Tapi sebab Drama korea yang nak di tengok tu masih dalam proses mendownlod so sempat la saya merapu sikit kat blog ni untuk tatapan pembaca-pembaca  seluruh dunia..

Sekali lagi perasan macam pembaca dia dari Dubai dan Afrika Selatan.

Korang pernah tak berdepan dengan kawan yang lembik dan macam tak de upaya ?

Contohnya bila orang buat dia ke, orang buli-buli dia, dia diam je.. Dia biarkan je. Kita sebagai kawan dia mesti lah rasa geram macam nak tolong tampar-tampar je orang yang buat kawan kita tu..kan??




Tapi kawan korang ni cuma kata.. "jangan buat dia.. Dia tak sengaja.. Dia tu baik sebenarnya,.. "

Geram tak??Geram tak??

Selalunya apa tindakan korang supaya kawan korang ni sedar yang mereka-mereka tu sedang buli dan kena kan dia?

Bagi saya sebagai kawan saya hormat lah pandangan kawan saya tu. Mungkin bagi dia, apa yang kawan2 buat kat dia tu benda kecil je. Dia mungkin tak mahu bermusuh dengan sesiapa walaupun cara nya tu akan buat si pembuli lagi sedap membuli.

Saya juga akan duduk berbincang dengan kawan saya tu.Tanya dia "kau ok ke diaorang buat macam tu kat kau?"

Tanya dia baik..Mungkin masa tu dia akan berterus terang tentang perasaan sebenar dia.




kalau dia kata "Aku ok je.. diaorang tu tak de buat apa2 pun.."

korang percaya dan terima je la .. Dalam pada tu korang kena juga perhati2 kan kawan tu. Mana la tau kalau sampai satu tahap mereka cederakan dia ke..kan??

Ok..tu je.. kalau ada pandangan meh la kongsi2

Bye.


Wednesday, 27 February 2019

CEPAT SANGAT MASA BERLALU SAMPAI RASA TAK SEMPAT NAK BUAT BANYAK PERKARA

Hye semua...

Sekarang ni saya rasa macam masa berlalu dengan cepat sangat. Bila buat satu perkara tu , saya rasa macam tertinggal atau terabaikan benda yang lain. Buat A, terabai yang B.. Buat B, baru teringat C belum buat.

Fuhh!!!lap peluh..





Dengan usia yang dah makin meningkat ni rasanya saya perlu lebih cepat mengejar masa. Saya ni belum umur 40 tapi ada banyak benda yang saya rancang masih belum tercapai.

Ni la susahnya kalau banyak sangat keinginan. Tak tercapai dah rasanya. Hahah.. Tapi tak pe la kita buat mana yang termampu dulu. Yang penting kita usaha.



Untuk 2 minggu ni saya sibuk mengajar Mikhail untuk hafal 3 Qul. Anak lelaki saya ni sekolah aliran biasa saja. Bukan aliran agama jadi benda-benda ni semua atas bahu saya sendiri la.

Sekolah agama pun dia belum masuk lagi.Saya fikir tahun depan baru saya nak hantar dia ke KAFA. Pertama nya sebab nak dia mahir dengan bacaan al-quran. Yang kedua nak dia fokus dan perbaiki solat.

Sebab tu la untuk 2 minggu ni saya fokus pada Mikhail untuk menghafal 3 qul supaya solatnya lebih sempurna. Sebelum ni dia solat kita kena dok sebelah dan perbetul kan bacaan nya..

Saya harap dalam masa beberapa bulan lagi dia dah boleh solat tanpa di pantau. Bulan
9 nanti dah cukup 7 tahun. Risau sangat kalau dia tak mampu nak solat sendiri.

Maknanya bila dia masuk KAFA tahun depa basic tu dia ada ada. Dah boleh mengaji dan solat. So saya tak risau sangat .





Tapi 2 minggu ni saya rasa macam terabai pulak pelajaran yang lain. Terutamanya bacaan buku bahasa Inggeris. Seingat saya  dalam 2 minggu ni cuma 2 kali dia berlatih membaca buku English. Lepas tu matematik tambah dan tolak pun tak buat,.

Kalau sebelum ni memang saya suruh dia buat tambah dan tolak untuk latih dia. Membaca setiap hari .Tapi tetiba macam tak sempat. Ditambah pulak dengan anak saya sekarang tengah minat animasi Bayblade . Ada masa-masanya dia nak tonton Bayblade.

Waktu petang pun saya dah benarkan dia bermain kat taman permainan dengan kawan-kawan. Risau juga kalau anak terperuk dalam rumah. Nanti jadi lembik. hahah


Doakan saya lebih bijak menguruskan masa dan dipermudahkan saya untuk mendidik anak-anak dengan lebih baik.

Bye..

Tuesday, 26 February 2019

SAYA BUKAN PEJUANG - CEPAT JEMU DAN MUDAH MOVE ON

Hye semua..



Hari ni saya rasa rasa macam semua benda tak menjadi la. Cari barang pun tak jumpa. Badan rasa tak sedap. line internet pun slow. Makan tak berselera (ok..yang ni tipu --- Sarapan nasi goreng telur mata dan sosej 1.)

Terpaksa la hadap juga benda-benda yang tak best ni. Bukan selalu pun tapi bila sekali ianya terjadi rasa macam nak hantuk kepala kat dinding.

Hahah..

Bayangkan lah, pagi ni patutnya ada satu paid review yang saya kena post kat IG tapi tak boleh post. Entah apa tak kena dengan phone saya ni. Bila post guna web version boleh pulak.

Nanti nak kena update IG la agak nya nih.





Kemudian buka sosial media terus rasa semua cerita tak best. Tak habis lagi dengan topik Doula dan suhaimi Saad. Saya pun tak paham cemana netizen suka sangat bercakap dan layan benda yang sama sampai berhari-hari.tak jemu ke??

Hahahah..

So saya pilih untuk stop dulu dari layan facebook tu. Kita buka twitter dan layan Quora je la. Cari topik-topik best dan segar.

Saya ni kalau layan topik-topik viral ni sekadar untuk pengetahuan sahaja. Sekadar baca dan ambil tahu. tapi kalau dah sampai seminggu , dan komen-komen pun semua sama je saya rasa baik saya beralih ke topik lain.

Kalau nak suruh saya post setiap masa supaya pemikiran orang lain sama macam saya , itu bukan saya la kot. Tapi saya respect la kat pengguna sosial media yang layan topik sama setiap hari. Bagi saya mereka macam pejuang. Selagi tak selesai mereka tetap bersuara.





Saya pula jenis cepat jemu dan tak suka cakap banyak. jadi apa-apa isu pun saya bagi komen 1, 2 post di status media sosial , saya dah rasa cukup. Lepas tu boleh move on .

Ok.. tu je.. Nampak nya february bulan yang tak produktif untuk saya. Entry pun sikit je..hehe..

Bye..

Monday, 11 February 2019

SEBELUM TINGGALKAN KOMEN ANGGAP ORANG TU ADA DEPAN MATA KITA

Hi semua..



Hari ni saya scroll IG nampak la luhan hati Nabila huda tentang netizen sekarang yang sesuka hati tinggalkan komen melampau tanpa fikirkan perasaan rakan artis di sosial media.







Memang betul apa yang diluahkan oleh Nabila huda tu. Saya sendiri baca komen-komen netizen ni macam orang tak de adab dan rasa hormat. Kurang ajar dan sangat memalukan. Apalagi bila ianya ditulis oleh mereka yang dewasa, berakal dan nampak baik.

Ada yang guna gambar profile dengan nampak biji mata je. berjubah labuh , berniqab . Gambar profile bersama anak dan isteri. Gambar bersama ahli keluarga..Tapi rupanya gambar profile tu semata-mata nak tutup busuk hapak dia

Bila tulis komen dah macam puaka lagaknya. Langsung tak de rasa malu. Dia fikir komen puaka yang dia tulis tu cuma dibawa oleh orang yang dia tuju. Padahal semua orang baca. Kemudian orang view details sosial media nya,.

Terpampang jelas anak siapa, isteri siapa, anak nya sekolah dimana, rumahnya di mana.. Malu la sikit dengan peranagi buruk sendiri tu.

Tak de siapa akan anggap kita baik bila kita tulis komen kasar dengan bahasa kesat. Apa lagi bila kita tinggalkan koemn berunsur fitnah pada orang lain. terus orang cop kita ni kaki fitnah dan mulut jahat.

Itu bab artis .. Di ruangan komen orang biasa macam kita2 ni pun  mereka tak ada rasa hormat. Sesuka hati je menyindir, melabel orang dengan gelaran tak baik, menghasut orang lain untuk benci kita seolah-oleh mereka tu kebal api neraka.





Orang yang dilabel jahat, hati busuk  dan sebagainya tu tak pernah pun bercakap buruk pada dia tapi dia pulak asyik mencanang keburukan orang Siap menghasut dengan post-post yang mengundang rakan lain untuk komen negatif..

Saya ni pun bukan nya baik..Manusia biasa je tapi bila saya nak tinggalkan komen tu saya akan anggap orang tu ada depan mata saya. Bayangkan bila dia didepan mata kita , apa perasaan dia bila mendengar segala kritikan kasar kita pada dia.

Dah tentu dia pun akan berkasar dengan kita. silap2 kena saman.

Boleh je kita nak menulis di sosial media kita tentang artis itu ini cuma jangan melampau dan menfitnah,.. Jangan berkata kesat, maki hamun dan sebagainya.  dan kalau nak menuduh pastikan ada sumber. Jangan serkap jarang je..


Bye..

Saturday, 9 February 2019

BILA KALI PERTAMA ANDA BERHIJAB SEPENUHNYA

Hye semua..

Kecoh juga seminggu ni dengan kisah artis cantik manis Emma Maembong yang buat keputusan untuk melepaskan hijab nya selepas gambar-gambar nya tidak berhijab bersama seorang abang menteri tersebar.



Tak tahu lah kenapa sampai buat keputusan untuk berhenti berhijab. Sebenarnya benda ni biasa bagi dunia artis. Dah ramai yang buat sama macam Emma maembong buat.

Kita lupakan je lah cerita pasal Emma Tu.Sendiri buat sendiri lah tanggung. Bab aurat ni sebenarnya tak payah pun nak di bincangkan sebab benda ni wajib.Kau punya hati nak buat ke tak nak buat ke, kau tetap KENA buat.

Saya sendiri berhijab sepenuh nya masa dah kahwin. Sebelum tu memang tak berhijab. Nak kemana-mana pun memang free hair. bersusun-susun produk untuk rambut sebab nak  nampak cantik. Boleh kata bertukar-tukar kaler rambut tu memang dah biasa.




Tapi bila dah kahwin jadi malas nak menguruskan rambut, setakat syampoo cukup lah. Lepas tu yang tak bestnya bila kita free hair ni, rambut suka sangat masuk dalam telinga. tengah duduk saja2 buat kerja tetiba kau macam kena kejutan elektrik.. Geli hoi bila rambut masuk telinga nih.. hahahh

Terkejut member kat sebelah tengok kita dah macam kena karen. haha.. Tu juga salah satu sebab saya mula berhijab on off masa bujang dulu. Kalau sebelum nya memang tak pernah berhijab tapi sedikit2 saya mula beli tudung bawal sehelai dua untuk pakai masa mood berhijab tu datang..hahha

Kalau rasa nak pakai, saya pakai,.. Bila tak nak pakai, saya tak pakai. Lagipun masa tu tak de siapa pun yang tegur.

Kita pulak duduk jauh dari keluarga.. Alah!!kalau balik kampung pun tak berhijab..

Tapi yang menguatkan saya untuk berhijab semuanya bermula dari selepas berkahwin. Suami paksa suruh pakai. tak de berlembut-lembut bagi pilihan nak pakai ke tidak. Dia bukan lelaki jenis tu.Hahah..

Dan sekarang saya berhijab sepenuh nya..Sampai tak ingat bila semuanya bermula. Tapi apa yang saya pasti ada banyak kelebihan selepas saya berhijab.




Saya baru sedar yang saya lebih cantik lepas berhijab..hahah.. serius la weh!! bila tengok muka tanpa hijab ni rasa tak mau keluar rumah. nampak dahi jendul nya lahai.. Pipi pun kembung, nampak dagu berlipat..

Dan yang paling rimas sekali bila tak berhijab ni , rambut suka sangat terkena muka.Dah rasa macam ada serangga merayap kat muka .hahaha.. Koraang pun mesti ada sebab bermula nya untuk berhijab..kan?

Ada yang bermula dari ikut peraturan sekolah yang tetapkan semua kena berhijab.. Atau mungkin juga memang dari kecik mak ayah dah suruh berhijab..

Bila kali pertama anda berhijab sepenuhnya?