Showing posts with label personal. Show all posts
Showing posts with label personal. Show all posts

Monday, 11 February 2019

SEBELUM TINGGALKAN KOMEN ANGGAP ORANG TU ADA DEPAN MATA KITA

Hi semua..



Hari ni saya scroll IG nampak la luhan hati Nabila huda tentang netizen sekarang yang sesuka hati tinggalkan komen melampau tanpa fikirkan perasaan rakan artis di sosial media.







Memang betul apa yang diluahkan oleh Nabila huda tu. Saya sendiri baca komen-komen netizen ni macam orang tak de adab dan rasa hormat. Kurang ajar dan sangat memalukan. Apalagi bila ianya ditulis oleh mereka yang dewasa, berakal dan nampak baik.

Ada yang guna gambar profile dengan nampak biji mata je. berjubah labuh , berniqab . Gambar profile bersama anak dan isteri. Gambar bersama ahli keluarga..Tapi rupanya gambar profile tu semata-mata nak tutup busuk hapak dia

Bila tulis komen dah macam puaka lagaknya. Langsung tak de rasa malu. Dia fikir komen puaka yang dia tulis tu cuma dibawa oleh orang yang dia tuju. Padahal semua orang baca. Kemudian orang view details sosial media nya,.

Terpampang jelas anak siapa, isteri siapa, anak nya sekolah dimana, rumahnya di mana.. Malu la sikit dengan peranagi buruk sendiri tu.

Tak de siapa akan anggap kita baik bila kita tulis komen kasar dengan bahasa kesat. Apa lagi bila kita tinggalkan koemn berunsur fitnah pada orang lain. terus orang cop kita ni kaki fitnah dan mulut jahat.

Itu bab artis .. Di ruangan komen orang biasa macam kita2 ni pun  mereka tak ada rasa hormat. Sesuka hati je menyindir, melabel orang dengan gelaran tak baik, menghasut orang lain untuk benci kita seolah-oleh mereka tu kebal api neraka.





Orang yang dilabel jahat, hati busuk  dan sebagainya tu tak pernah pun bercakap buruk pada dia tapi dia pulak asyik mencanang keburukan orang Siap menghasut dengan post-post yang mengundang rakan lain untuk komen negatif..

Saya ni pun bukan nya baik..Manusia biasa je tapi bila saya nak tinggalkan komen tu saya akan anggap orang tu ada depan mata saya. Bayangkan bila dia didepan mata kita , apa perasaan dia bila mendengar segala kritikan kasar kita pada dia.

Dah tentu dia pun akan berkasar dengan kita. silap2 kena saman.

Boleh je kita nak menulis di sosial media kita tentang artis itu ini cuma jangan melampau dan menfitnah,.. Jangan berkata kesat, maki hamun dan sebagainya.  dan kalau nak menuduh pastikan ada sumber. Jangan serkap jarang je..


Bye..

Saturday, 9 February 2019

BILA KALI PERTAMA ANDA BERHIJAB SEPENUHNYA

Hye semua..

Kecoh juga seminggu ni dengan kisah artis cantik manis Emma Maembong yang buat keputusan untuk melepaskan hijab nya selepas gambar-gambar nya tidak berhijab bersama seorang abang menteri tersebar.



Tak tahu lah kenapa sampai buat keputusan untuk berhenti berhijab. Sebenarnya benda ni biasa bagi dunia artis. Dah ramai yang buat sama macam Emma maembong buat.

Kita lupakan je lah cerita pasal Emma Tu.Sendiri buat sendiri lah tanggung. Bab aurat ni sebenarnya tak payah pun nak di bincangkan sebab benda ni wajib.Kau punya hati nak buat ke tak nak buat ke, kau tetap KENA buat.

Saya sendiri berhijab sepenuh nya masa dah kahwin. Sebelum tu memang tak berhijab. Nak kemana-mana pun memang free hair. bersusun-susun produk untuk rambut sebab nak  nampak cantik. Boleh kata bertukar-tukar kaler rambut tu memang dah biasa.




Tapi bila dah kahwin jadi malas nak menguruskan rambut, setakat syampoo cukup lah. Lepas tu yang tak bestnya bila kita free hair ni, rambut suka sangat masuk dalam telinga. tengah duduk saja2 buat kerja tetiba kau macam kena kejutan elektrik.. Geli hoi bila rambut masuk telinga nih.. hahahh

Terkejut member kat sebelah tengok kita dah macam kena karen. haha.. Tu juga salah satu sebab saya mula berhijab on off masa bujang dulu. Kalau sebelum nya memang tak pernah berhijab tapi sedikit2 saya mula beli tudung bawal sehelai dua untuk pakai masa mood berhijab tu datang..hahha

Kalau rasa nak pakai, saya pakai,.. Bila tak nak pakai, saya tak pakai. Lagipun masa tu tak de siapa pun yang tegur.

Kita pulak duduk jauh dari keluarga.. Alah!!kalau balik kampung pun tak berhijab..

Tapi yang menguatkan saya untuk berhijab semuanya bermula dari selepas berkahwin. Suami paksa suruh pakai. tak de berlembut-lembut bagi pilihan nak pakai ke tidak. Dia bukan lelaki jenis tu.Hahah..

Dan sekarang saya berhijab sepenuh nya..Sampai tak ingat bila semuanya bermula. Tapi apa yang saya pasti ada banyak kelebihan selepas saya berhijab.




Saya baru sedar yang saya lebih cantik lepas berhijab..hahah.. serius la weh!! bila tengok muka tanpa hijab ni rasa tak mau keluar rumah. nampak dahi jendul nya lahai.. Pipi pun kembung, nampak dagu berlipat..

Dan yang paling rimas sekali bila tak berhijab ni , rambut suka sangat terkena muka.Dah rasa macam ada serangga merayap kat muka .hahaha.. Koraang pun mesti ada sebab bermula nya untuk berhijab..kan?

Ada yang bermula dari ikut peraturan sekolah yang tetapkan semua kena berhijab.. Atau mungkin juga memang dari kecik mak ayah dah suruh berhijab..

Bila kali pertama anda berhijab sepenuhnya?

Wednesday, 30 January 2019

DAH MULA SIBUK DENGAN PERSIAPAN UNTUK CUTI TAHUN BARU CINA



Minggu depan dah start cuti sekolahh. Cuti raya cina adalah dari 2hb FEBRUARY sampai 10 FEBRUARY. Cukup lama tu..

 .. Jadi minggu ni ada banyak kerja nak di siapkan..Kerja rumah, kerja blog, urusan anak-anak. Kalau boleh sebelum esok semuanya dah diuruskan sebab pagi-pagi sabtu kami dah start cuti-cuti..






Kerja-kerja blog yang paling perlu diuruskan dulu. Bukan senang nak cari duit. Jalan nya nampak senang tapi berliku jugak la. Kalau tak buat tak dapat apa. Kalau buat nampak la hasilnya.Sebab tu saya usahakan juga untuk blog ni...

Bekerja atas talian ni salah satu kebaikan nya ialah korang boleh manage masa korang sendiri. Tak de tekanan dari bos atau orang atasan kita. Korang boleh mula dengan join affliate Klikjer. Klik untuk daftar affiliate Klikjer.

Cuti lama kali ni sebab 2 dan 3 hb sibuk dengan jemputan kenduri saudara mara. Kalau kenduri kawan-kawan tu boleh la nak elak-elak sebab jauh. Tapi bila kenduri saudara mara ni kena la jugak usahakan untuk datang. Apa pun kena utamakan ahli keluarga sendiri dulu.

Kemudian lepas habis kenduri baru lah jalan-jalan dengan anak-anak ni. Sebab tu diaorang kena siapkan kerja sekolah sebelum cuti. Nati bila dah cuti memang lupa terus kat kerja-kerja sekolah. Tak kan dah nak start sekolah baru nak pulun siapkan..

Macam tu la bila dah berkahwin ni.Tak sama macam bujang. Tapi ikutkan pengalamn hidup saya ni , masa dah berkahwin dan ada anak ni pergi kemana-mana pun semuanya best. Semua tempat rasa menarik.







Masa bujang dulu walaupun seronok berjalan dengan kawan-kawan tapi tak seseronok bersama dengan keluarga sendiri. keseronokan tu di tahap yang berbeza.

Saya rasa kehidupan saya pun lebih baik selepas berkahwin ni. Hidup lebih tenang dan gembira. Walaupun tak kaya raya, tak de dapat bantuan apa-apa tapi kami ok je. heheh..

Ok lah..tu je la nak cerita..Jom siapkan apa yang patut,.

Bye..Selamat Bercuti


Monday, 28 January 2019

DRAGON FRUIT RM10 4 BIJI - PATUT LAH MURAH ..

Hi,,

Pergi pasar malam ni memang kena jaga la bab mata.Kalau boleh semua benda nampak sedap dan perlu beli. Baru-baru ni pergi pasar malam yang dekat dengan rumah ni. Bukan jauh pun..Tepi rumah je. 


Tiba-tiba nampak orang jual buah naga. Murah pulak tu. 4 biji harganya cuma rm10. Saya memang suka dragon fruit ni. Selalunya beli kat kedai cina jual buah di tepi-tepi jalan. Tak pernah beli buah naga kat pasar malam.








Selalunya beli pun setakat 1-2 biji je sebab saya sorang je yang makan buah ni.Anak-anak kurang suka sebab ada biji2 hitam tu.

Mikhail pun makan la jugak buah ni. Tapi tengok mood jugak. kadang-kadang sebiji tu dia boleh habiskan.. seminggu sekali je. Jadi Tak payah la ibu berebut-rebut nak makan buah sedap.ahahha.. Harga biasa yang saya beli , 1 biji tu rm3 lebih..

Balik je dari pasar malam terus potong sebiji..

Errrmm... Tak manis pun rupanya.. Ikutkan hati nak je pergi pulangkan semula buah tu kat dia  memandangkan bukan jauh pun. Tapi fikir-fikir boleh buat jus je la. Tambah gula sikit nanti manis la.hahaha..Dasar makcik gemuk suka sangat benda manis..ahahah..




Lepas ni kena beringat lah..Kalau nak beli buah naga , beli je la kat kedai buah. Malas dah nak beli kat pasar malam. Setakat epal, oren, buah langsat boleh la beli kat pasar malam..kan?? Buah naga ni kalau yang tawar memang tak sedap. Rasanya kosong je..Kalau malang dapat pulak yang masam.






Sebenarnya saya pernah beli anggur juga kat pasar malam ni. gerai yang sama, memang buah anggur tu masam. Dah la anak saya ni memang makan anggur tiap hari. Buah lain diaorang kurang sikit. Sekali terbeli anggur masam, terpaksa la saya makan sorang-sorang. Dekat seminggu jugak nak habis kan anggur tu sorang-sorang.

Serik nya rasa..membazir betul.. Padahal sebelum beli dah rasa sebiji.. Ok je tekak ni rasa..Sampai rumah jadi rasa lain pulak.




Friday, 25 January 2019

BELUM CUKUP SEBULAN BUKU DAH HILANG. INI CARA IBU BUAT SUPAYA BUKU ANAK TAK HILANG

Hi..



Nak cerita pasal buku-buku teks budak Mikhail ni. Buku teks dapat masa hari orientasi nak masuk darjah satu hari tu. Maknanya tak sampai sebulan dapat buku. Last-last minggu lepas 1 buku dah hilang. Tak tahu la kemana buku tu pergi.Tiba-tiba saja ghaib.

Memang dah cari merata-rata kat rumah ni tapi tak jumpa. Kakak nya sendiri dah masuk kelas dan pergi check kat bahagian buku di belakang kelas dan cari namanya tak jumpa pun. Mana lah tahu kalau ada terselit bukunya di situ..Tapi tak de...

Bertuah betul budak Mikhail ni. Awal tahun dah hilang buku. Cemana nak tempuh lagi 10 bulan ni tak tahulah.





Jadi pergi la kami mencari buku yang hilang tu kat kedai buku. Bukan mahal pun buku nya. Cuma harga rm4. Tapi bukan soal harga yang kami kesahkan. Ianya soal tanggungjawab. Nak mendidik anak supaya jaga barang yang dia pinjam ni bukan senang.

Kami pun tahu dia tak sengaja hilangkan buku tu. Dia sendiri tak tahu macam mana buku tu hilang. Kami tanya juga beberapa kali kalau-kalau buku tu cikgu ambil atau dia tinggal kat sekolah.tapi katanya tak ingat.

Tu la, masa tadika dulu semua buku cikgu simpan di tadika.Tak de pun buku yang di bawa balik. jadi mungkin menjaga buku sendiri ni sesuatu yang baru pada Mikhail. Selapas kena bebel dengan ibu dan ayah dia , harapharap dia serik dan lebih berjaga-jaga dengan setiap barang-barang dia.



Oleh sebab saya risau bukunya akan hilang lagi jadi saya buat keputusan letak nama besar-besar kat bahagian pembalut luar buku. Kalau buat gini , kawan-kawan dan cikgu akan nampak buku ni siapa yang punya. Mana lah tahu kalau buku ni tercicir atau kawan-kawan tak sengaja terambil..

Bahagian dalam memang dah ada nama cuma bila dia dok bahagian dalam kadang-kadang bebudak tak perasan.

Harap-harap tak de dah berlaku hilang barang. Saya ni gelabah sikit kalau barang sekolah anak hilang.Takut nanti bila nak guna tak de dan terpaksa pinjam kawan punya.





Pinjam-pinjam ni tak best la.. Saya ni masa sekolah rendah  dulu, orang miskin .. Pensil warna pun tak de. Terpaksa pinjam kawan punya. Mujur kawan-kawan sekelas baik. Tak kedekut nak bagi pinjam. Tapi masa tu saya sendiri rasa tak seronok nak pinjam barang kawan-kawan..

Sebab tu setiap malam, mesti saya check alat tulis dan buku anak-anak. Kalau tak de bukunya saya tanya dia,  cikgu ambik ke, atau dia tertinggal?? Kena tanya semua tu supaya anak akan sentiasa ingat dan bersedia untuk jawab apa yang kita tanya.

Lepas ni harap Mikhail lebih beringat..Jangan main-main sebab ibu dia ni garang bukan main2..

hahaha..



Wednesday, 16 January 2019

MENU SIMPLE UNTUK BEKAL ANAK DI SEKOLAH : AYAM MASAK HALIA

Hye semua..







Bekal si kakak untuk hari ni..Nasi putih dan ayam masak halia. Ayam masak halia tu cara masaknya senang je.. Tumis bawang putih dan bawang merah yang dah di kisar. Lepas tu masuk kan halia yang dihiris2. Masuk kan sos tiram dan sedikit air. Last sekali masuk kan ayam yang dah di goreng. ( gaul ayam dengan garam kunyit lepas tu goreng). Tak perlu garam sebab sos tiram tu dah cukup sebagai persa.

Hari rabu biasanya ada kokorikulum kat sekolah rendah. Jadi kena siapkan bekal anak untuk makan tengahari dia. Biasanya kalau ayah bebudak ni kerja petang ,bekal untuk tengahari ni saya masak dalam jam 11 pagi.

Nanti jam 12 setengah tengahari, ayah diaorang akan hantar bekal pada anak kat sekolah.

Setiap rabu jam 12;30 tenghari ayah dia akan pergi ambil si adik ni kat sekolah. Jadi kakak akan tunggu ayah kat pagar  untuk ambik bekal.

Jam 1:30 petang nanti , waktu tamat sekolah dapat la dia makan nasi panas-panas. Lepas tu bersedia untuk Koko.

Tapi kalau ayahnya kerja pagi tak dapatla sediakan bekal nasi panas-panas untuk kakak. Sebab ayahnya akan ambil adik kat sekolah selepas keluar dari tempat kerja.

Jadi dia akan makan roti ikan bilis atau pun nuget yang dah siap dia bawak dari pagi. Kurang la sikit selera makan nya bila tak de nasi panas.

Selalunya makan roti pun tak habis. Makan nuget pun tak habis..Nuget sejuk mana la sedap.





Untuk bekal makan di waktu rehat pulak biasanya saya goreng nasik dan lauk ayam goreng. Kadang-kadang buat megi goreng, roti sosej, burger, nasi putih dan ayam masak merah. Itu lah senarai menu bekal anak saya setiap hari.

Kalau korang punya anak tak memilih makan macam anak saya mesti lagi banyak menu boleh buat. Untuk hari ni , saya sediakan ayam masak Halia dan nasi putih saja.\

Harap kakak berselera makan. Saya  sekarang tengah kontrol diet si kakak ni . Sebab dia ni cepat tinggi . Sekarang dah sama tinggi dengan saya padahal baru darjah 5. Bila badan cepat tinggi makan pun kena kawal la.Tak boleh la nak makan macam kawan-kawan dia yang lain.

sekian






Wednesday, 28 November 2018

BARU 2 MINGGU BERDIET DARI BERAT 70KG SEKARANG DAH 65KG

Hi semua..


Terima kasih Mikhail sebab ambik gamba ibu tido dengan gaya hensem..hahaha

Last blog ni berupdate pada 23 11 2018. Gara-gara tak sihat . Balik je dari jamuan tabika hari tu terus rasa lain macam. Rupanya batuk. selsema dan demam datang menyerang. Tak tahu la dapat dari siapa virus tu.

Mikhail pun tak sihat juga tapi budak-budak melasak je kerja nya. Walaupun selsema dan batuk dia tak meragam pun. Tak la saya penat sangat nak melayan nya. Agaknya dia pun faham ibu tak sihat ni.

Saya memang tak suka sakit. Lagi2 batuk dan selsema. Demam tak pe lagi, sakit kepala pun boleh tahan lagi tapi bila batuk dan selsema memang saya tak mau dan sedaya upaya nak elak kan.

Sebab tu saya suka bila saya banyak berpeluh, Tak suka kalau cuaca terlalu sejuk .. Sebab biasanya kalau sejuk ni la yang nak buat mudah jadi batuk dan selsema.

Nasib baik la saya ni lahir kat Malaysia. Hahahha..



Alhamdulilllah, ini hari ke 5 dan selsema dan tak de sejak semalam, sakit kepala pun dah hilang, demam pun dah kebag.. Cuma batuk sahaja lagi yang mengganggu saya.

Batuk memang bukan boleh hilang dalam masa yang singkat.Ada orang yang batuk sampai berbulan-bulan.

Sebab tu saya ni kalau batuk akan berpantang makan. Saya tak makan makanan berminyak dan ada kacang.Sikit minyak pun akan saya elak kan.

Gara-gara tak sihat ni jugak berat dah turun sikit.

Kalau yang tahu la, saya memang tengah berdiet. Saya diet sejak 9 11 2018 yang lepas. Masa tu awal berat saya ialah 70kg.




Dekat seminggu juga saya perasan berat tak turun banyak. setakat 1kg je dalam masa seminggu lebih. Frust jugak la. Tapi salah saya juga sebab makan banyak walaupun bersenam tiap hari, tak ambik karbo dan gula. Heheh..

Tapi sejak tak sihat , hilang selera makan dan saya tak makan benda berminyak... Walaupun tak bersenam tapi hari ni saya timbang berat saya 65kg. Alhamdulillah.

Mungkin sebab tu Allah bagi sakit sikit supaya selera makan saya ni disekat..Hahahahah..

Jadi tahu lah saya selama ni saya gemuk sebab banyak makan.. ( eceh!!tu semua orang tahu...)

Bye..




Friday, 23 November 2018

KEK COKLAT UNTUK JAMUAN PERPISAHAN TABIKA PERPADUAN

Hi..



Oleh sebab tahun ni tahun terakhir Mikhail di tabika perpaduan jadi saya fikir nak masak special sikit untuk majlis perpisahan nya. Fikir punya fikir maka terhasil la kek .. Hahah,,

Sebenarnya setiap kali jamuan saya buat kek.. Tak de special apa pun. Gitu lah kalau orang dah ketandusan idea nak masak, dia nampak masakan yang senang-senang je la..



Yang senang dan orang suka, apa lagi kalau bukan kek. Kalau sebelum-sebelum ni bila jamuan saya buat kek coklat lepas tu siram je ganache kat atas nya. Tapi kali ni saja la ngade-ngada buat krim juga. Padahal bukan reti pun nak menghiasa nya..

Sapu krim lepas tu lertak ganache atas nya.. kena sejuk kan dulu krim tu supaya keras sikit. Kumbang atas kek tu saja buat bagi ada warna lain walaupun nampak macam tak kena je..hahaha.. Tangan tak de seni langsung.

Lepas tu saya goreng Nugget dan sosej..



Sah-sah la saya ni pemaslas..memang cari benda mudah je..hahah..

Tai Alhamdulilllah semua habis licin. Saya buat krim tu memang tak manis sebab tahu dah benda manis-manis sangat ni orang tak nak makan, sekali rasa terus tolak tepi.Hati kita pulak nanti yang sakit.Jadi jalan paling selamat , kurang kan manis dalam kek dan krim nya.

Yang kelakarmya buat kek krim lepas tu dah siap semua baru perasan kotak dah habis. Jenuh fikir cemana nak bawak ke tabika . Nasib baik suami rela hantar naik kereta. Kalau tidak berjalan la saya dengan memegang kek macam nak pergi hantar pengantin..

Sampai je Tabika dah nampak ramai yang dah datang. Macam-macam menu diaorang bawak.Tapi tak sempat la saya nak ambik gambar.Korang bayang kan saje cukup lah ye.

Saya ni kalau dah nampak makanan memang lupa terus nak ambik gambar ke apa.. Laksa paling sedap..Saya makan sampai 2 kali.. Bihun pun sedap.. Allah..semua sedap-sedap la..

Padahal tengah diet tu.. Hehehe..



Ini lah cikgu-cikgu yang dah dua tahun bersama Mikhail. Cikgu Siti dan cikgu Revathy ..Banyak yang Mikhail belajar kat tabika ni.  Mikhail ni kalau kat rumah semua benda dia tak mau buat, tak mau belajar tak mau mengaji tak mau membaca, tak mau mengira ..

Tapi kat sekolah ya Allah, baik nya lahai.. Cikgu nya kata dia pandai itu ini, boleh itu boleh ini.



Ha..Jadi berterimakasih banyak-banyak la kat cikgu sebab buat dia nak belajar.heheh.. Ibu kat rumah ni bila dah tak sabar jadi tarzan je la yang mampu.. tapi tu la, anak-anak pandai ngelat. heheh..

Bye.





Saturday, 17 November 2018

HARI KONVOKESYEN MIKHAIL - TAHUN TERAKHIR MIKHAIL DI TABIKA PERPADUAN


Sorry..Gambar tak cantik sebab kena zoom je dari tempat duduk. Tak boleh ke depan ambik gambar sebab diaorang ni dah ada jurugambar sendiri. Jurugambar nya saja boleh ke depan sana..





Jadi tak banyak la gambar boleh diambil masa Mikhail kat atas sana terima anugerah. Tak pulak cikgu bagitau nak tengok gambar-gambar lain tu kat mana. Majlis ni berlangsung pada 12 Nov yang lepas.

Meriah jugak lah majlis nya sebab ianya melibatkan Tabika Perpaduan seluruh Seberang Perai Selatan.  Kalau tak salah saya ada 14 tadika atau lebih kot.

Tahun ni Mikhail dapat Anugerah pelajar terbaik. Ada 3 orang dari tadika tempat Mikhail belajar ni yang terpilih.

Awalnya Anugerah Pelajar Cemerlang ni dibuat kat Kubang Menerong. Tak de disekalikan dengan majlis konvokesyen pun. Dalam senarai yang cikgu bagi cuma Nama Mikhail je yang ada. Saya risau jugak sebab Mikhail ni kalau tak de kawan-kawan dia malu sikit. Tapi nasib baik majlis di Kubang Menerong tu di batalkan dan anugerah pelajar terbaik tu dtambah lagi 2 nama. Fuh!!dah la Kubang Menerong tu jauh tau..

Cikgu kata kena ada kat dewan sebelum jam 8:30. Tapi kami sampai 8:35.. Hahah..kalau tak lewat bukan kami la tu..Lewat 5 minit pun jadi lah.. Tapi majlis pun mula lambat.Katanya start jam 9 pagi.tapi melayu punya janji  biasa la... kan?? 9: 30 baru start.

Ada ,macam-macam persembahan dari anak-anak tabika ni.Comel-comel la..yang paling best adalah persembahan angklung ni..




 Majlis ada budak2 ni biasalah suasana nya mesti hingaq gila la. Kan??tambah pulak dengan dewan tu banyak lalat tau. Saya pindah 3 tempat duduk sebab banyak lalat. Last2 dok depan sekali. Tu pun gambaq blur lagi..


Tahniah Mikahil..Dah habis dah belajar kat Tabika Perpaduan ni. Dua-dua anak saya , saya hantar kat tabika Perpaduan je..  Satu sebab nya dekat dengan rumah. Boleh jalan kaki je pergi ambik.Tapi selalunya ayah dia yang kena pi ambik.heheh.

Cara belajar diaorang pun santai je.. Ok la. Yang penting kat rumah mak ayah jangan lepas tangan. Kena juga ajar anak emmbaca dan mengira. Jangan nak harapkan cikgu je. Mana-mana Tabika pun macam tu jugak. Mak ayah jangan sesekali lepas tangan.


Mikhail dan Chocolate Bouquet nya.. Mula-mula malas nak beli.Tunggu anak minta . Tapi dia tak minta-minta pun chocolate bouquet ni.Tengok anak orang bergambar dengan chocolate bouquets nampak comel je. terus pi berbaris sama nak beli.

Tapi cabaran nak membeli tu sikit punya teruk. Sekejap je licin.. Siap kena booking dulu kalau nak beli. Tap[i demi nafsu dan kehendak yang tak habis-habis ni rela ku tunggu. Hahahh..



Gini lah keadaan di sebelah photo booth tu.. Kalut adik-adik ni siapkan tempahan chocolate bouquet ni. Lain kali buat la banyak-banyak sebelum datang jual. Hahah... nasib baik dapat pelanggan macam akak yang penyabar ni.

Harga chocolate bouquet ni murah je tau. RM12 je..Ada chocolate dan teddy bear..

Sampai rumah Mikhail makan chocolate kakak nya ambik teddy bear.




Inilah barang-barang yang Mikhail dapat masa hari Konvokesyen tu.. Ada sijil , beg sekolah, dan sijil pelajar terbaik.


Tak tahu cemana cermin frame sijil ni boleh retak tiba-tiba. Lepas dapat sijil tu terus ayahnya letak dalam kereta dan masuk balik ke dewan. Agaknya dia panas sangat tu yang retak. 

Nanti ayah nya nak tukar cermin lain tu.Kat sini ada kedai nya.Mudah je tu..


Last..harus lah gambar ibu dia yang jarang2 dapat keluar rumah ni.. Biasalah bila pakai camera Oppo terus muka cam pakai botok. Padahal kedut seribu dah muka tu..hahah..





Tamat lah sudah anak-anak di tadika..Mungkin lepas ni korang tak dapat dah baca pengalaman anak-anak saya kat tadika sebab anak ada dua je.. heheh.,. Tak rasa pun nak tambah.. Sebab saya ni malas sikit nak ajar tulis nama, nak ajar alif ba ta, malas nak ambik anak kat tadika..heheh..


bye..


Monday, 1 October 2018

INI PERKARA YANG ORANG TAK TAHU TENTANG BLOGGER

Assalamualaikum...



Dah lama tak tulis pasal blogging ni. Dah nama pun blogger sejuk-sejuk embun pagi, mana nak datang nya mood nak tulis pasal blogging dah..Kan??hahhaha

Tapi apa pun setiap awal bulan memang saya akan berazam nak update entry lebih kerap.SETIAP BULAN  tau..Walaupun hangat-hangat taik ayam je.Yang penting semangat tu ada.

Cerita pasal blogg ni saya teringat masa beberapa tahun selepas saya buat blog, saya masih lagi aktif menulis.Memang rajin buat review, update berita semasa, cerita personal, resepi dan macam-macam lagi.

Pernah la saya update blog depan orang , kemudian dia tengok saya macam saya ada buat masalah kat dia. Siap sindir-sindir lagi katanya blog ni membazirkan elektrik la apa.Saya siap mengadu dengan suami tau sebab sedih sangat.

Mujur suami pujuk-pujuk dan paham minat saya ni.Macam tu la orang sekeliling ni yang tak berapa paham pun tentang blogger. Diaorang ingat kita cuma minat menulis saja. Diaorang tak tahu setiap bulan blog ni bagi pendapatan sampingan juga pada kita.

Tak boleh ke diaorang anggap je yang kita blogger ni tengah buat kerja kita..kan??Ada banyak la benda tentang Blogger yang orang tak berapa paham.



PEMBACA BLOG KITA BUKAN SAUDARA MARA DAN KAWAN-KAWAN 

Ramai juga yang fikir bila kita buat blog, hanya saudara mara atau kawan-kawan kita saja yang baca apa yang kita tulis di blog. Padahal rata-rata blogger mesti akan setuju kalau saya katakan saudara mara atau kawan-kawan bukan pembaca blog kita. Kebanyakan nya datang dari carian google dan dari facebook atau twitter.

Awal-awal kita buat blog mungkin la diaorang akan baca.Sama la macam saya pun..awal2 je diaorang baca lama2 diaorang tak kisah pun.kalau kita share link entry kita di facebook , dan diaorang nampak baru diaorang nak klik dan baca. Itu pun tengok tajuk jugak..

Kalau entry personal macam entry jalan2 ke , entry majlis hari jadi ke mungkin diaorang baca la.Kalau setakat kita share tentang ibu hamil ke, tips kecantikan ke, memang diaorang tak kisah pun.

Sedih..kan??

TAK BOLEH JADI BLOGGER DALAM MASA SINGKAT

Bila kita dah lama menulis blog, dan orang tahu kita penulis blog mesti ada yang mula berminat nak jadi blogger. Saya sendiri pun mula minat nak ada blog sebab tengok ada orang buat blog.

Orang fikir bila buat blog terus boleh jadi blogger. Dia rasa senang je nak jadi blogger ni.Padahal nak jadi seorang blogger ni ambil masa. Kita belum jadi blogger kalau setakat baru buat blog hari ni.

Ada blogger yang sampai sekarang masih tertanya-tanya macam mana nak buat orang baca blog dia.Dia rasa tak cukup setakat sehari ada 3,4 ratus orang je yang baca,Macam tu la susah nya jadi blogger.

Blog kita kena ada isi dan  kena ada pembaca . Ada dua tu baru kita boleh gelar diri kita blogger. Benda tu tak boleh buat dalam sehari.

Kalau orang tanya saya apa tu blogger, saya jawab, Blogger ialah orang yang menulis didalam laman web nya sendiri dan penulisan nya dibaca oleh ramai orang. Itu lah blogger bagi saya.

Tak semua orang boleh jadi blogger. Berapa banyak blog-blog yang terbiar dan tak di update hanya sebab tuannya berputus asa dengan blog tersebut.Ada yang tak boleh bagi komitmen, hilang idea, tak de kemudahan..bukan senang tau nak jadi blogger.

KERING IDEA ITU BIASA

Selain tu idea nak menulis pun penting.Tak boleh tulis setakat 2,3 baris. Dia macam kaler air la.Tak boleh setakat di titik dan kering. KIta kena buat warna yang kita titik tu mengambang dan hasilkan ton warna yang cantik.

Macam tu la dengan menulis di blog ni.Tulis sampai orang puas nak baca.orang rasa sedap apa yang kita tulis tu.Biarlan entry tu setakat rutin harian kita tapi seronok untuk dibaca.

Pernah juga la beberapa kali , saya dah tulis sampai 5,6 perenggan lepas tu padam.. tulis balik. Padam lagi..lepas tu menyesal...tulis semula.

Orang yang baca tu pulak senang je , bila tak setuju kecam kita. Sebab tu la setakat  kecam tu tak boleh nak buat sorang blogger tu padam entry dia tau. Tu belum yang kena saman la apa. nak padam entry yang di tulis tu memang tidak sekali-kali..

Sebab masa nak menulis tu kami dah cukup tersiksa nak menghasilkan satu entry tau.Tapi bila entry tu dah siap, dah publish..Allahu..Puas hati dan rasa lega sangat.



BLOGGER KENA BELAJAR TEKNIK SEO

"Alah..bukan susah pun..tulis je.." ..Biasa sangat dah kami blogger-blogger ni dengar ayat macam tu.Tapi nak menghasilkan entry yang bagus tu kena mesra seo tau.Bab SEO tu memang kena belajar.Dia tak boleh mai macam tu saja.

Setakat tulis tak guna teknik SEO ni susah orang nak jumpa artikel atau entry yang kita tulis kat dalam carian google. Rugi la..tulis panjang2 tak dak sapa nak baca. Share kat facebook pun sendu ja jumlah pembaca nya.

SEKURANG-KURANG NYA TAHU EDIT BLOG

Selain kena pandai menulis blogger juga kena tahu sikit-sikit tentang graphic designing . Orang fikir kita cuma tau tulis je..kan??Sebenarnya kita pun tau benda lain juga..

Masa nak buat blog pun dah kena tahu nak letak sidebar kat mana, nak letak widget-widget ni kat bahagian mana. Semua tu kebanyakan blogger tau.Jangan ingat blogger ni cuma tau tulis dan terbitkan saja..

Macam saya sendiri, semuanya saya buat sendiri dan tak gunakan khidmat siapa-siapa. Cuma belajar dengan menggoogle saja. Ikut tutorial yang dikongsikan dan cuba buat. Kalau tak cuba sampai bila2 tak tahu. Kalau rasa memang tak boleh buat design2 blog ni korang kena ada sorang untuk bantu korang bab graphic designing  ni. Cuma keluarkan duit saja.

SEKIAN..

Thursday, 30 August 2018

SIARAN ASTRO PERCUMA DARI 30 OGOS HINGGA 17 SEPTEMBER




Sempena hari ulangtahun Kemerdekaan Malaysia yang ke 61 Astro berbesar hati memberi semua siaran secara percuma kepada pelanggan nya..

Ha..Gitu la yang saya baca apa yang dikongsi rakan-rakan di sosial media. Maka nya hari ni kita pun dapatla tengok siaran 404 . Siaran untuk filem-filem seram.

Dalam penakut2 tu anak-anak pun suka la tengok. Siaran ni kami tak langgan jadi bila ada peluang kita layan habis2...hahah..

Dah memang anak beranak suka tengok tv. Jadi memang siaran percuma ni kami anggap bagus la.. Selalu-selalu la bagi siaran percuma lagi ye Encik Astro..hahah


Setakat ni filem-filem yang kami dah tengok melalui siaran percuma ni cuma dari siaran 404 , lagi yang siaran-siaran Korea tu..(harus la...)

Siaran yang diberikan semua percuma kecuali  astro first dan siaran yang tertentu lah..nanti korang check je la ye..

Siaran Astro ni kalau korang memang langgan semuanya , tak best tengok pun..Sebab dia ulang-ulang filem tu je.. Sebab tu la bagi saya rugi je kalau korang langgan semua siaran tu..Tunggu je dapat siaran Astro free baru seronok layan..

Tapi dalam pada dok layan siaran percuma tu, wajib la tengok siaran sukan jugak..Siaran sukan ni memang kami langgan sebab saya dan suami memang suka tengok sukan. Bersukan je kami malas..hahah

Sekarang kan musim Sukan Asia.. Kena la tahu perkembangan dan prestasi atlit negara kita.. Nak juga tengok diaorang bertanding.. Berlatih sampai keluar negara, nak la tahu apa hebatnya bila berlatih kat sana.

Tapi tu la...Banyak yang kalah je..hahah..

Ok Bye..

Monday, 30 July 2018

PERSEDIAAN MIKHAIL UNTUK MASUK KE DARJAH 1



Tahun depan anak saya ni akan masuk ke sekolah kebangsaan. Sekolah yang sama dengan kakak nya. Tapi budak ni tak habis-habis cakap yang dia nak duduk 1 kelas dengan kakak dia.Padahal kakak dia tu dah darjah 5.

Apa pun persediaan tetap kena buat terutamanya penguasaan untuk membaca, mengira dan menulis tu saya dah terapkan sejak tahun lepas lagi. Alhamdulillah dia boleh membaca, mengira dan menulis.Cuma bab mengira tu memang lambat sikit tapi masih sempat kalau nak mahirkan dia..



Semalam sempat la ke Kedai Buku Hasani Group dan beli beberapa buah buku kerja dan buku kemahiran untuk tambahkan lagi kemahiran budak ni.Sebelum ni ada beli beberapa buah buku kerja lain di Hasani Group dan Alhamdulillah dia dah habiskan semuanya.So kali ni kita tambah lagi untuk pastikan dia tak lupa.

Maklum je la budak2 ni kalau lama2 tinggal mula la lupa macam-macam..kan?Ni lah 3 buku yang saya pilih semalam.Harga setiap 1 rm2.50 je. Saya beli buku matematik tambah dan tolak dan juga bahasa malaysia.


Setakat ni bab tambah dan tolak memang tak de masalah. Saya pun ajar sekali sekala je.Bukan hari-hari belajar pun.Tapi Alhamdulillah dia boleh faham apa kita ajar.

Cuma banyak  main-main sangat. Kita pulak tak boleh nak marah takut dia menangis lepas tu tak de mood nak belajar..Jadi kena banyak lah bersabar,


Bab membaca dan menulis pun dah bagus sangat..dah boleh baca, boleh menulis.tulisan pun cantik.hahah..Cuma belum boleh baca laju-laju je.Kalau baca laju-laju entah apa-apa je dia sebut.Lepas tu dia kata "benda merepek apa dia tulis ni..ibu?" padahal dia yang baca merepek.



Semalam kat kedai buku tu saya tengok ada satu buku tu  untuk 5-7 tahun dah diajar untuk buat ayat dari perkataan yang dia bagi.Saya memang ingat nak belikan buku tu sebab nampak bagus juga untuk bagi dia kemahiran dalam buat ayat ni.Maklum la selama ni bercakap lintang pukang.hahaha..

Dasyat nya budak 6-7 tahun dah diajar buat ayat sekarang ni..kan??Zaman saya dulu masuk darjah 1 baru nak belajar mengeja.Sebab tu la budak2 sekarang bijak-bijak.

Tapi kita akan bagi dia belajar bab tu masa cuti sekolah nanti lah. Risau pulak semua nak diajar sekarang ni nanti dia mula la jemu.Sebab dia ni suka tengok tv dan main lawan-lawan je. Belajar memang tak nak.Pergi tadika  pun kena paksa.

Padahal dia dok rumah bukan buat apa pun.Pergi sekolah ramai kawan pun dia merungut bosan.Harap-harap masuk darjah 1 nanti datang lah rajin nya tu. Latih la pagi=pagi nak kena membebal..kan??hahah

sekian..

Thursday, 28 June 2018

INI SEBAB KENAPA SAYA TAK SUKA ANAK SAYA GEMUK.


gambar: daily star


Susah nak nak kawal anak makan. Anak-anak saya banyak benda yang diaorang tak makan.Tapi bila ada benda makan yang diaorang suka , susah nya nak suruh berhenti sebelum kenyang.Dah  la ajak bersenam pun tak mahu.

Lagi-lagi si kakak tu.Dia baru umur 11 tahun tapi ramai yang cakap dia macam budak umur 13-14 tahun. Kalau beli baju pun tak pilih dah dibahagian kanak-kanak tu. Pilih baju orang dewasa yang umur 15-16 tahun.

Bab makan ni , pesan banyak kali pun susah diaorang nak ingat. Masing2 dah makin besar..Risau kalau dia gemuk je.Sebab dua2 belah keluarga saya dan suami memang senang gemuk.

Setakat ni badan nya masih belum nampak gemuk la.Tapi tak mustahil kalau cara makan tak berubah dan malas nak bersenam , dia pun akan jadi macam saya dan mak-mak saudara dia . 

Saya sendiri terpaksa diet dan  bersenam, banyak benda yang saya suka makan tapi tak boleh makan banyak.setakat cuit2 je.Sebab badan mudah naik. Ni pun baru berapa hari lepas raya badan rasa dah naik padahal tak de pun pulun makan sampai lupa diri.

Makan macam orang lain juga 2-3 kali je sehari.Kuantiti pun tak banyak.cuit2 je.Tapi bila tak bersenam mula la naik.Tak macam orang lain yang setakat tak bersenam seminggu tak de hal la.

Tak bagus pun kalau gemuk.Kalau ada yang kata biarlah gemuk yang penting sihat.Betul la tu..tapi saya tak suka anak saya  orang ejek gemuk.Bila saya  tengok ada kanak-kanak  gemuk yang diejek kat sekolah saya  rasa sedih sangat,.

Dan saya  percaya kalau jadi kat anak-anak saya , memang saya sendiri tak boleh nak kawal perasaan saya ni... Keisan anak2.

Ingat senang ke jadi orang gemuk ni.?Banyak yang sulit dari mudah. Nak bersukan pun malas, selalu mengantuk , bergerak laju sikit dah penat,nak cari baju dan seluar pun susah. Pinggang muat , tapi kaki nya labuh pulak, Pakai baju tersembul perut.

memang tak de yang elok nya la.. 

Satgi anak-anak balik ke rumah menangis2 mengadu orang ejek gemuk,dengan saya  sekali naik angin..Budak-budak sekarang ni kalau tertekan untuk benda-benda kecik je mula nak depression la apa.Tak kuasa saya nak  hadap benda-benda gitu.


sekian.

Friday, 11 May 2018

TAIK BURUNG DAN MEE GORENG SEDAP

Assalamualaikum..




Ni kisah 4 hari lepas..Keluar2 rumah terkejut tengok bumbung kereta.Tengok lah apa jadi pada kereta suami saya ni..Yang kat atas tu taik burung tau. Hahahha.. Depan rumah saya ni ada pokok mangga yang rimbun. Tapi memang tak berbuah..Fungsi dia kat situ untuk sejuk kan mata dan teduh kan kereta.

Bila dah merimbun mesti lah jadi tempat burung jugak.Cuma yang peliknya kenapa kat bahagian belakang je ada taik burung ni..kan?

Suami saya kata memang kena cuci hari2 sebab najis burung ni boleh buatkan kereta jadi buruk sebab lama2 akan berkarat..Tapi rajin sangat ke cik abang kita nak cuci kereta hari2??hahah



Tengok la pokok mangga ni..Memang rimbun dan kalau nak tahu tempat parking ni memang jadi kegemaran ramai tau.Pantang kereta kami keluar je nanti balik tengok ada la yang pi parking kereta dia kat situ..padahal rumah diaorang nun entah kat mana,.

Tapi suami saya nak tebang pokok tu sebab dia makin membesar dan dan kebetulan kat situ ada paip air.Takut bila dia besar nanti pecah paip air tu.

Nak tebang tu pulak bukan boleh suka2 tebang sebab nanti dah tebanmg nak buang kat man??kalau dok kampung boleh juga buang belakang rumah.Ni dok kat kawasan taman nak tak nak kena la rujuk pada majlis perbandaran dulu.

InsyAallah tu dalam proses . Suami saya juga ada letak racun pada pokok tu supaya dia mati. Nanti senang la nak tebang dan buang . 

Gitu la kisah pokok pelam yang macam2 hal ni..



Masuk cerita mee goreng pulak.. Tadi cerita taik ni cerita benda makan .. Macam tak senonoh je..kan??hahah.. Cuma nak share mee goreng untuk sarapan hari tu.. Mee goreng nya siap ada tomato.. Lepas tu dia punya daun bawang pun banyak..sedap la..Mee goreng basah ni sepinggan rm3 tapi banyak siap boleh share  makan berdua.

Memang sedap.. Atas nya di tabur lada sulah..Memang pedas meletop-letop dalam mulut.Kedai makan ni letak nya depan masjid Simpang Ampat ni. Diaorang ada jual roti canai jugak.Sedap roti dia sebab style melayu..Bukan roti canai yang makan dengan kari  mamak tu tau..Dia punya kari cair sikit..

Saya kalau datang kedai ni menu selalu order , roti canai, mee goreng dengan bihun sup.Makanan lain pun ada jugak.. 




Sebelum balik selfie dulu.. Eh..ni la kaler sebenar kulit saya tau..tak de putih melepak pun..kalau putih melepak tu sebab pakai bedak je..ahahha..Tapi sejak baca post Nabila Huda yang selalu kata warna kulit tan gini cantik, terus rasa malas pulak nak pakai bedak ..hahahha..

Tapi tu la...warna kulit je tan tak payah la sampai bibir pun nak kaler tan ..kan??hahah..malas pakai lipstik sebenarnya..

ok bye.

Tuesday, 24 April 2018

INI SEBAB KENAPA KITA KENA ELAK KAN BERKAWAN DENGAN KAKI BOMOH

Assalamualaikum..




INI SEBAB KENAPA KITA KENA ELAK KAN BERKAWAN DENGAN KAKI BOMOH Saya takut betul kalau dapat kawan yang jenis kaki bomoh. Gatal-gatal badan , jumpa bomoh. Sakit gigi jumpa bomoh, sakit belakang jumpa bomoh ..sampai kan kelemumur penuh atas kepala pun nak jumpa bomoh.

Bagi dia jumpa bomoh adalah benda pertama yang dia akan buat kalau dia ada masalah.. Rasa hati tak sedap ja, jumpa bomoh. Duit makin lama makin susah nak lekat dalam beg duit, jumpa bomoh. Bisnes tak untung-untung jumpa bomoh.

Saya ada pengalaman kenal dengan orang yang ada  rasa percaya dengan bomoh ni.Kisah nya kawan saya ni duduk tak jauh dari rumah saya, Satu hari tu badan dia jadi gatal-gatal. Makin lama rasa gatal-gatal tu makin teruk.

Jadi kawan saya ni pun balik ke kampung dia. Dengan nasihat saudara mara,  dia pun di bawa jumpa sorang bomoh . Nak tahu apa yang bomoh tu kata?

".. kamu ni dah terkena .. ada orang dengki kat kamu.. Ada perempuan tua lalu depan rumah  senyum kat kamu tapi mu tak balas. Jadi perempuan tu dah terasa hati dan dia kena kan kamu..sebab tu kamu dapat gatal-gatal ni.."

Jadi kawan saya ni pun terus percaya.. dia dok fikir siapa lah perempuan yang lalu depan rumah dia dan senyum pada dia tapi dia tak balas . jenuh la dia dok berfikir.

2, 3 kali juga la berubat pada bomoh tu.Tapi tak hilang-hilang gatalnya.Dah tentu lah setiap kali pergi berubat fulus pun melayang-layang tapi gatal-gatal kat badan tak hilang-hilang.

Tak tahu la apa yang buat tiba-tiba dia berfikiran waras, dia rasa nak pergi ke klinik. Suami dia pun bawak la ke klinik. Doktor tu bagi dia satu suntikan je.. Balik rumah gatal-gatal tu terus berkurangan dan makin hilang dalam masa tak sampai sehari.

Kemudian dia pun dah sembuh dan balik semula ke tempat saya ni. So dia tanya saya

" Kak Diana pernah tak nampak ada perempuan tua lalu kat kawsan rumah saya ni.Sebab orang tua yang berubat saya hari tu kata , saya terkena gatal-gatal badaan ni sebab perempuan tua tu kecik hati saya tak senyum pada dia.."

Astagfirullahallazim.. tak pasal-pasal dah jadi fitnah. bayang kan lah kalau betul kawasan rumah saya ni ada makcik tua yang selalu guna jalan yang sama ni untuk kemana-mana dan kawan saya terus rasa orang tua tu punya angkara, kan dah jadi fitnah.Betul tak?

Bayang kan pulak ciri-ciri yang bomoh tu sebutkan kebetulan sama dengan salah sorang  makcik-makcik di kawasan rumah saya ni.Kan boleh menyebabkan pergaduhan dan salah faham..

Sebab tu lah saya takut betul kalau dapat kawan yang kaki bomoh.Risau kalau jadi apa-apa pada dia, kemudian dia jumpa bomoh dan bomoh tu kata

" ni kerja jiran kamu.."

" ni semua kawan kamu yang hantar..dia hantar dalam bentuk makanan.." ye la dah saya ni suka hantar makanan kat jiran2..kan??


Tak ke bahaya untuk kita...


sekian..

Monday, 23 April 2018

UTAMAKAN RUKUN BASUHAN WUDUK DAN RUKUN SOLAT YANG WAJIB SAHAJA JIKA SOLAT DI TEMPAT AWAM

Assalamualaikum...



UTAMAKAN RUKUN BASUHAN WUDUK DAN RUKUN SOLAT YANG WAJIB SAHAJA JIKA SOLAT DI TEMPAT AWAM Kita di Malaysia ni boleh di kira beruntung sebab masjid ada di mana-mana sahaja.Kalau keluar dari pagi sampai ke malam baru balik ke rumah pun, kita tetap ada tempat nak solat dengan selesa dan sempurna.Memang tak de la sampai tahap kena solat tepi jalan .

Saya dan suami bila hari cuti memang jarang2 ada kat rumah. Kalau nak keluar jalan2 , boleh dikatakan mesti akan solat diluar. Kemudian masuk zohor terus je ke masjid atau surau. Bersolat di luar tu memang dah jadi kebiasaan.Malam jam 11,12  dah sampai rumah tak kalut dah nak solat.

Kalau dulu masa anak kecik-kecil memang susah sikit la sebab kena solat bergilir-gilir.Sebab sorang kena jaga anak.Sekarang anak2 dah besar boleh ikut sekali solat.Bila kerap bersolat di luar ni memang macam-macam perangai orang lah yang saya dah jumpa.

Walaupun dah banyak tempat untuk solat tapi kadang-kadang masuk tempat solat yang terlalu padat ni jadi masalah jugak la.Dalam keadaan orang ramai, masing2 tunggu tempat nak solat ada yang lepas solat siap berzikir Kau..Bawak keluar dia punya tasbih dari mekah tu. Aduh..mampu tepuk dahi je la.

Tu belum yang bacaan nya panjang.. rukuk dan sujud pun slow je macam orang sakit pinggang.. Kita tengok dia dari belakang kecik besar kecik besar je.hahhaha...

Tapi pernah la saya singgah satu RnR ni..ada sorang makcik ni lepas bagi salam kanan kiri , terus dia buka beg bawak keluar tasbih digital.Datang sorang perempuan ni cakap terus terang je.. " kak.. nak berzikir ke bertahlil ke,gerak kebelakang, bagi ruang untuk orang lain solat." Terus muka akak tu lain..tapi muka orang lain nampak ceria..ahhahah.. Walaupun tu waktu asar tapi dia kena paham mungkin ada pekerja kat RnR tu yang kejar masa untuk solat.


Sama jugak la macam kat Mall, ruang solat tu bukan saja ada pengunjung mall tapi juga pekerja mall tu..diaorang solat gilir-gilir kejar masa. So kita kena paham benda tu.Jangan kita fikir semua orang banyak masa macam kita.

Ada satu lagi perangai perempuan dalam bilik solat yang biasa kita tengok ialah bermakeup atas sejadah.Habis je solat dia pun buka telekung tarik beg tangan dia dan keluarkan alat makeup.masih berkain telekung, atas sejadah dia bersolek macam kat dalam bilik dia.hahha.

Ada juga yang dia nak solat tempat yang dia rasa suka padahal tempat tu tak sesuai pun untuk solat.Contohnya dia solat depan tempat letak sejadah..ahhaha. Ni jadi kat saya baru2 ni masa bawa anak-anak ke pantai.


Eh!dia boleh solat depan tempat letak sejadah tu.betul2 serba salah la pulak nak pergi ambik sejadah mujur la tengah dok teragak-agak tu , ada adik sorang ni dah habis solat.Alhamdulillah..kalau tidak dalam surau tu akak korang ni menambah dosa dok marah perempuan tu dalam hati...ahahhah

Menurut ustaz Addien di laman Twitter , " Jika anda solat di tempat awam seperti R&R atau surau di mall, elakkan memanjangkan ibadah e.g baca surah, zikir & doa panjang etc. Ingat orang lain yang ramai menunggu. Orang yang faqih (bijaksana) dalam beragama tahu prioriti sekeliling dan tak akan buat semua tu.

Prioriti ditempat awam sebegitu ialah utamakan rukun basuhan wuduk & rukun solat yang wajib sahaja. Apatah lagi jika orang ramai dan waktu solat pula pendek. Tidak berzikir & berdoa ketika itu bukan kesalahan bahkan anda bersalah jika menyebabkan orang lain terlepas waktu solat "

sekian...


9 LIFESTYLE BLOGGER PILIHAN 2018

Hi semua...

Kalau sebut pasal lifestyle blogger mesti kita ada blogger pilihan kita sendiri. Blogger tu mesti lah yang selalu kita baca coretan nya di blog dan selalu kita ikuti di sosial media..kan? 

Untuk tahun 2018 ni ada 9 lifetyle blogger pilihan  yang memang saya kerap baca blog mereka dan ada entry mereka yang boleh saya katakan terbaik dan saya suka.

Lifestyle blogger pilihan 2018 yang saya senaraikan ini bukan sahaja aktif mengemaskini blog mereka malah mereka juga aktif di laman sosial . 



Blog Cikash.com bukanlah asing di kalangan blogger .Blogger yang sangat aktif berbalas komen di sosial media.Sangat Ramah CikAsh ni dengan pengikut-pengikut nya..Walaupun wajah nya masih menjadi misteri tapi blog nya tetap dikunjungi ramai terutamnya bagi kaki-kaki drama.

Blog CikAsh ni  banyak berkongsi tentang drama tempatan . Kalau nak tahu biaodata hero dan heroin drama atau pun nak tahu sinopsis dram terbaru , ini lah blog yang wajib kita singgah.Selain tu ada banyak resepi yang CikAsh kongsi kan di blog nya. Kiranya blog Cikash.com ni memang tumpuan para wanita lah. Entry Pilihan :  Tiga Tanda Kucing Datang pada Kita .




Kalau sebut tisu Imaan mesti terus teringat blog Iuzira.com . Iuzira juga adalah lifestyle blogger yang sangat menonjol di tahun 2018 ni. Dia aktif menulis review dan macam-macam cerita lagi boleh baca di blog dia. Dari bab makan sampai la fesyen semuanya di kongsikan di blog Iuzira.com . 

Iuzira juga adalah seorang peniaga online yang jual tisu Imaan. Tisu yang tengah jadi viral sekarang ni la. cerita tentang Iuzira ni  juga pernah masuk dalam surat khabar Utusan Malaysia tau.Bukan biasa-biasa...Entry Pilihan :  Bagaimana Cara Menang Contest Atau Giveaway


seterusnya blog www.cahayapermata.my.com ni ...  Kenal blogger Alja ni dekat facebook. Blogger yang rajin sangat like2 dan komen di status rakan blogger lain.Sangat mesra dan manja orang nya. Memang disenangi ramai rakan blogger . Disebabkan tu juga la blog Alja ni sangat dikenali ramai. Antara lifestyle blogger yang  sering share kisah personal dan pendapat peribadi di blog.

Alja juga sering jadi pilihan untuk review produk dan tempat-tempat best di malaysia. Cantik manis orang nya ni.. Entry Pilihan: Sayang anak tangan-tangankan






Siapa lah yang tak kenal blog WawaAshiharaa.com ni..Beauty blogger yang selalu share tentang kecantikan di facebook.Dia rajin buat live makeup tau..Memang suka sangat tengok  cara dia makeup, sapu sana sini dah cantik..Kagum la dengan video2 makeup yang dia buat sebab tangan kita tak berseni macam dia..hahah..

Wawa juga memang jadi pilihan founder  produk untuk review skincare dan kosmetik diaorang. Tak ramai lifestyle blogger yang mampu buat apa yang Wawa buat.Bukan senang nak buat video ni tau.Entry Pilihan : Tips Blog Nampak Lebih menarik




Suka betul baca tentang resepi-resepi yang di tulis di blog Syamimisaad.com ni. Rajin memasak dia ni tau..selain perkongsian resepi blog dia juga ada tulis tentang review , tips rumahtangga dan yang paling best cerita tentang anak-anak beliau.Tapi sekarang macam dah kurang je share pasal anak-anak.Kita suka la baca cerita pasal anak-anak dia..hehhe

Apa pun syamimi memang rajin sangat update blog dan laman sosial nya. Itu lah ciri-ciri lifestyle blogger yang baik tau. Antara blog dan laman sosial nya yang lain dapat diseimbangkan dengan baik.Entry Pilihan: Di mana keikhlasan & Keberkatan dalam rumahtangga




Blogger yang saya kenali sejak awal saya menulis blog lagi. .Kalau sebut pasal kucing mesti ramai yang akan ingat dengan Tengkubutang.com.  Orang nya ramah dan selalu buat giveaway.Blog nya berkisar tentang kecantikan, tips dan juga resepi.Banyak juga reseou best2 yang TB kongsikan

Tengkubutang juga antara lifestyle blogger yang selalu dapat tawaran untuk review. Seronok baca review-review dari blog ni . Entry-entry juga tak kurang menariknya. Entry Pilihan : Resepi rendang Ayam Perak Sedap Dan Mudah  





Lifestyle blog yang terakhir ni siapa lah yang tak kenal.Zazaiman.com .. Nama nya saja mudah diingati .Kalau tidak tak la anak saya pun asyik menyebut nama Zaza Iman ni . Terjerit-jerit panggil Zaza iman di depan pintu pagar .. Lifestyle blogger yang paling aktif sejak dulu lagi.Kecil-kecil cili padi dia ni.Mana tak nya . Zaza ni juga suka menulis tentang buku motivasi.

Orang nya sangat berkeyakinan tak tak takut mencuba apa saja .daripada tak pandai makeup sekarang dah cantik dan makin bergaya. Suka sangat tengok perubahan Zaza ni dari awal dia berblog sampai la sekarang.Boleh dijadikan motivasi bagi blogger-blogger baru. Entry pilihan :  Best sangat Ke jadi Popular?


Korang pun mesti ada blogger pilihan 2018 ..kan?jom kongsikan diruangan komen..

sekian..

Saturday, 14 April 2018

TAK NAK LA .. ADIK MALU NAMPAK SPENDA - MIKHAIL

Hi semua..




Satu hari ni dari pagi sampai ke malam layan sukan Komanwel Gold Coast 2018 . Hari ni banyak la acara yang melibatkan pasukan malaysia. terutamnya badminton.Ramai kot yang tertunggu-tunggu acara badminton ni.

Walaupun negara kita ni bukan lah lagi pasukan gergasi di dunia tapi setiap perlawanan mesti menjadi tumpuan peminat dan penyokong.Betul tak??dok berharap jugak la Malaysia masih kuat macam dulu..

Dato Lee Chong Wei pun dah tak bertenaga macam dia muda-muda dulu.Jadi ketangkasan tu pun macam dah kurang.Apa pun siapa yang tonton perlawanan melibatkan Dato Lee Chong Wei mesti akan kagum sebab dia sentiasa mencuba yang terbaik.Walaupun kalah kita sentiasa puas hati..

Lagipun dah sekian lama dia dok julang negara kita ni dengan sukan badminton.Dah masanya badminton perseorangan ada pelapis yang sama kuat dan bertenaga macam Dato Lee Chong Wei dulu.

Setakat ni belum nampak lagi siapa yang nak gantikan dato Lee Chong Wei.. Nampak gayanya kena ajar Mikhail main badminton la. Mana tau 20 tahun lagi dia akan ganti Dato Lee Chong Wei.Hahah..



Semalam masa tengok acara terjun papan anjal  tu , saja la saya tanya dia..

"adik nak tak masuk sukan tu.."

Ibu ni dok tanya dia sebab , dia memang suka main air.Hhaha..

Tau dia jawab apa..

"tak nak la..adik malu nampak spenda. ."

ahhahaha...

Kecik2 dah malu. Tak pe la..kita pilih sukan lain la..

Kagum jugak la dengan semangat atlit perempuan islam yang join sukan terjun papan anjal ni. Kagum dengan rasa kurang malu dia tu..ahaha..

Eh..ni bukan kecam tau..Cuma kagum. Demi negara dia sanggup buat apa je. Tak kagum ke kalau macam tu..kan??

Pikir positif je la..Mungkin dia belum cukup umur..

hahahah...

sekian..



Friday, 13 April 2018

ANAK; MAKIN BESAR MAKIN PERLU DI PERHATIKAN...

Tu dia...memang tak sempat sungguh hari ni nak buka blog , nak update sosial media.. Tak sempat!tak sempat!!

Esok pulak dah cuti sekolah. Anak-anak memang sentiasa nak ibu bagi perhatian kat diaorang je.Kalau anak-anak masih kecil lain ceritanya pulak..kan??Dah besar cerita lain  dah..hahaha..




Alhamdulillah..Anak-anak masih lagi rasa tak boleh berenggang dengan ibu diaorang ni.Risau juga bila fikirkan ada anak-anak yang semakin menginjak remaja dah tak boleh duduk semeja dengan mak ayah.

Bila mak ayah ajak makan sekali pun dah tak mahu.Biasa dengar kes-kes macam tu..kan?Bila anak dah menginjak umur nya anak-anak nak jalan sama-sama dengan mak ayah pun dah tak mau.

Harap-harap anak-anak kita semua tak macam tu lah..

Saya ni dah ada anak dara sorang.. Baru umur 11 tahun.. Mungkin belum sampai lagi fasa suka memerap dalam bilik sendirian tu..Akan datang tak tahu lah..InsyaAlllah..saya akan cuba la untuk buat dia rasa lebih seronok bila  bersama ibu dan ayah.

Pernah dulu saya bertanya pada sorang rakan yang saya terserempak di jalan, "..anak yang sulung nya mana?"

Dia jawab.." dia rumah..dia dah besar tak mahu lagi ngikut saya ni kemana-mana ... Kalau nak jalan bawak yang kecil ni je la..

Baru-baru ni pergi kenduri rumah kakak ipar di segamat pun , dia tak nak ngikut..4 hari dia sorang di rumah.."

Wah!!padahal anak nya tu baru je umur 16. kalau saya memang saya angkut bawak jalan..tak de sebab nak duduk di rumah sendirian . Tambah-tambah diusia macam tu , orang kata lagi la perlu diperhatikan.

Betul tak??

sekian..





Tuesday, 10 April 2018

PERTAMA KALI RASAI PENGALAMAN KERACUNAN MAKANAN AKIBAT SEMANGKUK LAKSA


kedai makan di datraan Lang Langkawi


PERTAMA KALI RASAI PENGALAMAN KERACUNAN MAKANAN AKIBAT SEMANGKUK LAKSA Isnin, 9 April 2018  .. Tak sangka-sangka kena keracunan makanan. Siksa rupanya keracunan makanan ni. Sampai lembik badan sebab muntah-muntah dan cirit birit.

Kalau yang kena tu saya sorang je mungkin tak la susah sangat tapi Maisara pun muntah-muntah dan cirit birit. Selama ni baca tentang orang yang keracunan makanan memang tak tau cemana diaorang rasa.

Ada yang sampai masuk hospital.Alhamdulillah walaupun kami muntah-muntah dan cirit birit tapi tak la sampai masuk hospital.

Kisahnya malam 8 hb , hari ahad, kami keluar nak pi cari laksa . Lepas sakan membeli sourvenir di HIG kitaorang terus ke Dataran Lang. Sebab anak-anak suka sangat ke situ .Waktu malam Dataran Lang lebih menarik berbanding waktu siang.. Malam ada lampu yang cantik-cantik.

So kita ke Dataran Lang ..Lagipun kat situ ada deretan kedai makan. Sampai-sampai je belum parking lagi dah nampak satu kedai jual laksa dan nasik lemak.

Makan laksa punca keracunan makanan


Sedap betul nasik lemak dia..Memang boleh bagi 5 bintang. Sampai pulak laksa.. bau dia je dah buat perut berbunyi.Laksa dia memang sedap.Langsung tak de rasa dan bau macam basi. macam laksa lain jugak la.

Kedai Nasik Lemak dan laksa di dataran Lang, Langkawi
tengok Maisara ni, dah habis semangkuk laksa di bedalnya nasik lemak adik dia..


Suami dan Mikhail makan nasik lemak dan cuma saya dan Maisara je yang makan laksa.Sampai licin la mangkuk laksa kami tu. Sebab tu la cuma kami berdua je yang muntah-muntah dan cirit birit. Suami saya dan Mikhail langsung tak sentuh laksa tu.

Jam 12 malam sampai hotel terus tidur. Jam 2  pagi dengar suami tengah bercakap sambil sebut kakak..kakak... Kita tengah mengantuk , buat tak tahu je la.masa terjaga tu dah buka mata , terasa juga pening2 macam memusing-musing.

Saya fikir.. "darah rendah lagi ke ni??Maklum la saya ni ada tekanan darah rendah..bila badan terlalu letih, mula la pening2 nak pitam.."

Saya pejam kan je mata.. Jam 3 saya terjaga , rasa mual yang amat sangat. masuk tandas terus muntah, tak tahan-tahan dah.sampai jam 6 pagi la saya dan Maisara dalam keadaan macam tu.Muntah dan cirit birit..


Ubat muntah dan cirit birit yang paling berkesan


Jam 2 pagi masa mula-mula Maisara muntah tu suami saya dah keluar pergi cari ubat. Sempat la saya telan ubat tu. Suami belikan ubat Hurix's

Saya makan sekali jam 3 pagi dan sekali lagi jam 6 pagi. Sekali makan 2 biji.

Jam 8 perut dah rasa ok..Walaupun ada rasa mual tapi sakit perut dah hilang..Dah tak de muntah-muntah.Sama juga macam Maisara. Tak de lagi muntah-muntah dan cirit birit.

ubat muntah dan cirit birit yang paling berkesan


Bagus la Hurix's ni untuk siapa yang alami keracunan makanan yang ringan.. Suami belikan Hurix's ni untuk sementara je katanya .. Sementara nak tunggu siang sebab kalau tak ok juga kita orang kena pi hospital . keracunan makanan ni jangan dibuat main tau..

Jam 10 kita orang dah nak balik, dah checkout terus pi sarapan dan ada satu komen kat facebook kata minum teh o pekat.Itu pun memang membantu la.. Sebelum minum teh o tu saya gagahkan jugak makan nasik ,

Tak boleh la tak makan nasik sebab jam 12 nak naik Feri. Mau muntah jugak saya kalau tak makan nasik nanti..ahahaha. Maisara tak selera makan pun saya paksa makan.

Sampai je kat jeti feri memang tak de dah rasa mual tu. Cuma maisara je badan tak larat mungkin sebab kurang tidur. Bekal kan juga dia dengan minyak Yu yi.. Saya suruh dia cium2 bau minyak tu untuk elak kan mual.

Sampai dalam Feri kami minta duduk kat bahagian atas sebab kalau dok bawah memang terasa sangat alunan ombak tu..Mau muntah juga kami nanti.hahah.. Dok atas tak la terasa nak muntah ke apa.

Macam tu la pengalaman kami kena keracunan makanana.. Ubat Hurix's tu korang boleh beli kat kedai2 , 7-11 , kat farmasi pun ada.. Kalau sekitar Kuah tu memang ada banyak klinik 24 jam dan kedai runcit 24 jam.So tak de masalah takat nak beli Ubat Hurix's ni.

sekian..