Showing posts with label perkahwinan. Show all posts
Showing posts with label perkahwinan. Show all posts

Sunday, 8 September 2019

BRIDESMAID DENGAN KOSTUM T-REX CURI TUMPUAN DI MAJLIS PERKAHWINAN

Anda dijemput ke majlis perkahwinan dan anda diberitahu  untuk memakai apa saja jenis pakaian yang anda suka. Jadi apa yang anda akan pakai ke majlis perkahwinan tersebut?

Cristina Meador, wanita yang menjadi viral di sosial media apabila dia memilih untuk mengenakan kostum dinosaur di sebuah majlis perkahwinan. Lebih mengejut kan dia adalah bridesmaid dalam majlis tersebut.



Setahun yang lalu Cristina menerima mesej dari kakak nya, Deanna, yang meminta agar dia menjadi bridesmaid di majlis perkahwinan yang akan berlangsung di Nebraska

Cristina terus bersetuju dan yang menjadi masalah baginya ialah dia tidak tahu pakaian yang bagaimanakah harus dipakai dimajlis itu nanti.

Tidak mahu adiknya terlalu memikirkan tentang pakaian yang akan dipakai di majlis tersebut, Deanna menjelaskan yang Cristina bebas untuk memakai apa saja pakaian yang disukai.


Dari memilih dress yang menawan dan manis di pakai Cristina sebaliknya memikirkan untuk mengenakan sesuatu yang lain dari kebiasaan. Dia memilih kostum T-rex iaitu sesuatu yang sudah lama dia ingin kan.

Cristina menyuarakan pendapatnya pada Deanna untuk mengenakan kostum T-rex. Awalnya dia menyangka tentu Deanna tidak bersetuju namun sebaliknya Deanna bersetuju dan langsung tidak membantah.



Tidak hairanlah foto itu kemudiannya menjadi viral  dan ramai yang berasa ianya sesuatu yang melucukan. Walaupun begitu, terdapat beberapa komen yang mengatakan bahawa apa yang dilakukan Cristina adalah tidak wajar kerana dia mencuri perhatian dari pengantin perempuan.

Deanna menyangkal dakwaan tersebut dengan menganggap apa yang dilakukan oleh  adiknya adalah sesuatu yang mengagumkan.

Wednesday, 17 July 2019

TUNANG DI GODA ISTERI ORANG HINGGA AKHIRNYA TERPAKSA PUTUS KAN PERTUNANGAN

Hi semua..

Pertunangan adalah ikatan sementara untuk menuju ke alam perkahwinan. Bertunang bukan bermakna sidia adalah hak kita yang mutlak. Ianya lebih kepada fasa untuk mengenali seseorang dengan lebih dekat.



Dengan pertunangan kita akan dapat mengenali seseorang dengan lebih lagi dan inilah masa untuk mencari keserasian. Dalam tempoh bertunang akan ada ujian-ujian yang mungkin juga adalah petunjuk dari Allah bahawa sama ada sidia layak ataupun tidak untuk kita.


Ada yang dipermudahkan urusan sepanjang bertunang dan ada juga yang melalui beberapa konflik perasaan malah lebih dasyat lagi melibatkan orang ketiga.

Baru-baru ini saya dihubungi seorang pengadu  (Ira) yang meluahkan perasaan kesal dan kecewa atas sikap bekas tunang dengan seorang wanita berstatus janda yang menyebabkan hubungan pertunangan nya putus.



" Kisahnya bermula pada hujung bulan december 2018... Ada sorang perempuan whatsapp saya cakap dia buah hati baru tunang saya... Masa tu hnya Allah saja yang tahu perasaan saya..

Saya cuba tanya pada tunang tapi dia tak jawab... Gerak hati saya kuat mengatakan perempuan yang whatsapp saya tu adalah kakak angkat kepada tunang saya. Memang dari mula kenal dia lagi saya dah tak sedap hati. Naluri saya kuat mengatakan perempuan tu ada niat tak baik. tapi saya cuba fikir positif pasal dia.






Setiap kali saya dan tunang bergaduh dia akan masur campur, Api-apikan tunang saya supaya kami bedua bgaduh.. Apa yang saya tahu perempuan tu dah berkahwin. Saya cuba juga cakap dengan tunang pasal kak angkat dia tu tapi tunang tak percaya.. Masa bulan november 2018 hubungan saya dan tunang ada masalah. Kami ada sikit salah faham.


Saya tahu tunang saya selalu share masalah kami  pada kakak angkat dia...Dari situlah dia ambil kesempatan. Dia memang dah lama ada hati pada tunang saya ketika dia masih isteri orang lagi. Sikap dia menunjukan dia memang ada hati pada tunang saya... Ternyata anggapan saya pasal perempuan ni memang betul.

Sekarang dia dah rampah kebahagaian saya




Apa yang saya tahu dia baru bercerai setahun dengan ex suami dia.. Apa yang lebih memalukan perempuan ni seorang cikgu tadika di baling. Manakala tunang saya seorang askar di Kem Pengkalan Ulu kroh Perak...

 Hidup saya jadi kucar kacir sebab janda nie...

Masa dia kenal tunang saya dia dah tahu yang tunang saya tu dah berpunya.. Tapi dia cuba juga dekati tunang saya. 

Pernah beberapa kali tunang saya tak layan dia.. Cuba block kat whatsapp, Dia meroyan tulis macam-macam kat status whatsapp. Dia whatsapp saya cakap mcam-macam pasal tunang. Masa tu dia masih lagi isteri orang..






.
Tapi  dia boleh chat dengan lelaki lain. Saya pernah nampak perempuan tu letak gambar tunang saya di facebook. 

Masa awal-awal  kami bergaduh dulu ex saya pergi pada dia mungkin sebab terdesak dia nak lepas kan marah pada saya.

Saya dah banyak  berkorban untuk dia.. Kami kenal sebelum dia join army lagi.. Dekat 6 tahun tapi  dia kenal permpuan tu baru 2 tahun rasanya.

Dalam masa kami gaduh tu saya cuba ambil hati dia balik..Tapi gagal. Sejak dia kenal dengan permpuan tu sikap dia dah berubah.. Dari lelaki penyabar jadi panas baran.. Suka maki-maki...
Dulu saya adalah wanita yang paling dia sayang..saakrang dia buang saya macm sampah."

-Ira-



Thursday, 2 May 2019

MAJLIS PERKAHWINAN RAJA THAILAND DENGAN BEKAS PENGAWAL PERIBADI



BANGKOK, 2 Mei (Reuters) -Maharaja Thailand Vajiralongkorn melangsungkan perkahwinan dalam satu upacara di Bangkok. Upacara perkahwinan berlangsung pada minggu lalu.

Raja yang berusia 66 tahun ini berkahwin dengan timbalan komander unit pengawal peribadinya pada hari Rabu dalam satu upacara yang dianggap kejutan.

Perkahwinan ini memberikan gelaranRatu Suthida Vajiralongkorn na Ayudhaya kepada beliau



Berikut adalah beberapa fakta tentang ratu Ratu Suthida Vajiralongkorn na Ayudhaya 

-Berusia 40 tahun

- Beliau dilahirkan pada 3 Jun 1978, dikenali sebagai Suthida Tidjai.






- Beliau lulus dari Assumption University, sebuah universiti swasta di Bangkok, dengan ijazah sarjana muda dalam bidang komunikasi pada tahun 2000, - Sumber: akhbar Thai Rath.

- Beliau bekerja sebagai atendan penerbangan di Thai Airways sebelum menyertai unit perlindungan Putera Mahkota Vajiralongkorn.




-Mengkritik atau menghina raja dan permaisuri adalah satu jenayah di bawah undang-undang Thailand, yang membawa hukuman penjara sehingga 15 tahun. Raja, ratu, pewaris takhta dan bupati diliputi oleh undang-undang.

- Beliau telah memegang pangkat jeneral di Royal Thai Army sebelum berkahwin.  Dinaikkan pangkat pada bulan Disember 2016 oleh Raja Vajiralongkorn sejurus selepas Raja Vajiralongkorn mengambilalih takhta setelah kematian bapanya, Raja Bhumibol Adulyadej.






- Sebelum berkahwin, dia adalah timbalan komander Rejimen Pengawal di Raja. Raja sendiri adalah panglima unit, dan ketika pertama kali dilantik sebagai pegawai khusus Rejimen Pengawal Putera Mahkota pada tahun 2013.

- Dia mula menampilkan diri di Royal News dalam satu segmen mengenai keluarga di Raja yang disiarkan di semua saluran televisyen Thailand, pada hari Rabu, selepas perkahwinannya.




- Majlis perkahwinan itu mengejutkan ramai orang di Thailand kerana pihak istana tidak pernah
mengakui hubungan peribadi antara beliau dan Raja Vajiralongkorn, yang sebelum ini telah berkahwin dan bercerai tiga kali.

- Ratu Suthida Vajiralongkorn na Ayudhaya telah dianugerahkan kepujian diraja. Yang pertama pada tahun 2012 apabila Raja Bhumibol menganugerahkannya Order of the Gajah Putih atas "kejujuran, kesetiaan dan tanggungjawab ... dedikasi dan pengorbanan" ketika berkhidmat pada Putera Vajiralongkorn pada waktu itu. Keputusan kerajaan itu menamakannya sebagai Leftenan Kolonel Suthida Vajiralongkorn.






- Dalam satu majlis penobatan pada hujung minggu ini , raja akan memberikan pengantin barunya  dengan gelaran baru. Ianya dalah satu tradisi untuk raja baru memberikan gelaran baru kepada ahli keluarga.

Sumber: dailymail




BEKERJA ATAU TIDAK TUGAS ISTERI HANYA UNTUK MEMBANTU SUAMI

Hi semua..

Dah hampir 14 tahun saya tinggalkan alam pekerjaan. Kadang-kadang rasa juga sedih sebab tak bekerja. Lagi-lagi cara pemikiran kebanyakan orang ni yang rasa wanita bekerja lebih baik dari yang tak bekerja.



Bila kita tak bekerja orang akan fikir yang kita cuma minta duit suami dan tak bebas nak beli apa yang kita suka. Diaorang rasa kita ada keinginan yang tak mampu kita capai hanya sebab kita tak bekerja.

Dengar pulak suami kita tu cuma kerja kilang, lagi la pandangan diaorang pada kita ni macam "alah..kesian nya hidup dia.."

Hahaha.






Sebenarnya hidup kita ni kalau fikir cakap-cakap orang memang sampai sudah pun kita tak kan bahagia.

Saya ada juga kawan-kawan yang bekerja. Ada juga yang berkongsi kisah sedih jadi wanita bekerja ni.

Orang mula fikir anak mereka tak terurus dan terabai.Kalau orang lain yang cakap macam tu , kita lantak kan je la.Tapi bila yang bercakap tu ada lah orang terdekat, contohnya keluarga mertua, adik beradik atau saudara mara , rasa sedih dan pedih jugak la.

Niat kita nak membantu suami tapi di anggap sebagai wanita yang tak tahu nak jaga rumahtangga.

Dalam dilema betul bila jadi seorang wanita ni. Buat apa pun serba tak kena. Kerja salah, tak kerja pun salah. Yang pastinya kerja atau jadi suri rumah, niat kita tetap satu .Iaitu untuk bantu suami.

Itu lah yang sebenarnya..Tugas isteri sebenarnya ialah membantu suami. jelas yang suami pun bukan sempurna sampaikan perlu wanita sebagi pembantu nya. Jadi ahli keluarga lain sepatutnya faham.

Membantu suami bukan setakat kena memasak atau jadi suri rumah tapi juga boleh bantu dari segi kewangan.

Lagi-lagi kalau keluarga ada bebanan hutang. Suami dan isteri sama-sama cari duit. Kalau tak buat macam tu sampai tua la terbeban dengan hutang.

Bagi isteri yang tak bekerja , bukan nya kami duduk goyang kaki saja dirumah. Kami bantu suami untuk didik anak. Didik tentang solat, tentang moral dan sebagainya.

Ada juga isteri tak bekerja yang sanggup buat kerja sampingan berniaga online. Tu pun salah satu cara untuk bantu suami.

SebagAi suami pulak bila dapat isteri yang bekerja jangan lah tinggi sangat harapan nya tu.

Ada suami yang dapat isteri kerja doktor tapi berharap bila balik kerja dah terhidang makan minum atas meja. Mana mau nye gitu..hahah

Dapat isteri cikgu tapi berharap setiap pagi dapat sarapan sama-sama kat luar. Huh!!cikgu2 start kerja jam 7:30 tau. Tak kan lah dia nak keluar sarapan dengan awak jam 8 pagi.

Jadi kena la faham dan bertolak ansur.



Dapat pulak isteri yang tak bekerja. Dia fikir bila isteri tak kerja ni maknanya isteri tu tak tahu penat lah. Boleh kata semua kerja-kerja rumah isteri yang buat,

Suami balik kerja mandi-solat makan lepas tu tengok tv..goyang2 kaki. Isteri masih di dapur mengemas dan mencuci.






Suami kena ada rasa simpati pada isteri.Tak salah pun kalau suami anggap isterinya wanita yang lemah dan sentiasa perlukan bantuan.

Tak de wanita yang kecik hati kalau ada lelaki anggap mereka insan yang lemah dan sentiasa perlukan bantuan.

Lagi la wanita suka sebab ada lelaki yang betul-betul boleh lindungi mereka.

Bye! :)

Tuesday, 23 April 2019

3 SITUASI ORANG BELUM KAHWIN. ANDA YANG MANA SATU?

Hi semua..

Hari ni saya nak cerita pasal kahwin. Cerita ringkas yang ramai orang suka tentang kahwin.



Memang seronok kalau nak kahwin ni. Sementara nak menunggu hari di akad kan tu berdebar campur tak sabar campur seronok.

Boleh bayang tak rasa dia cemana?

Tumpuan pulak 100% pasal kahwin saja. masa tu kalau ada kawan nak merajuk ke, kawan tak nak ajak makan ke , lantak pi la kat dia. Yang penting aku nak kahwin.Hahahah

Itu tentang cerita orang yang sibuk nak kahwin.






Tapi ada jugak orang yang nak kahwin tapi tak tahu la dengan siapa nak kahwin nya. Tunggu punya tunggu calon tak timbul-timbul.

Tiap kali solat doa ditemukan jodoh tu mesti tak tinggal la. Kadang kesian tengok. kawan-kawan punya la ramai tapi sorang pun tak sangkut ke dia.

Crush pun hanya tinggal crush. Sabar je la ye. Belum masanya kot.



Dan yang last sekali ialah orang yang langsung tak fikir pasal kahwin. Selagi belum tutup mata, kerja,kerja kerja... Katanya..

Kalau orang lain sibuk bercinta, sibuk frust, sibuk crush sana sini, dia pulak rilek je malam-malam tengok tv sampai jam 10 lepas tu tido. Esok nak kerja..katanya lagi.

Hujung minggu tak de dating bagai.. jam 6 pagi solat subuh, packing baju balik kampung jumpa mak ayah. Tak pening kepala .

Apa pun situasi korang, tak de salah kat mana pun. Yang penting korang bahagia dengan cara korang. Jangn fikir orang lain dah kahwin jadi korang pun kena kahwin.

Mungkin korang yang belum kahwin, rezeki korang ialah membahagiakan mak ayah atau orang sekeliling.

Masing-masing kita ni ada cara untuk bahagia..kan??