Skip to main content

Posts

Showing posts with the label parenting

DR SHEIKH MUSZAPHAR TAK KISAH KALAU USTAZAH CUBIT ANAK

Hye semua...

Setiap ibu bapa pasti nak kan yang terbaik untuk anak-anak nya. Dunia dan akhirat biarlah seimbang dan cemerlang. Begitu juga dengan Angkasawan Negara Dato Dr Sheikh Muszaphar yang mempunyai 4 cahaya mata bersama Dr Halina hasil perkahwinan mereka selama 9 tahun.



Melalui instagram  beliau banyak berkongsi aktiviti seharian nya bersama anak-anak. Berbagai perkara dikongsikan memberikan inspirasi kepada ibu bapa lain dalam mendidik anak-anak.

Dato Dr Sheikh Muszaphar juga mendedahkan beliau tidak kisah jika ustazah yang mengajar anak-anak nya mencubit untuk memberi pengajaran.






Video yang dimuat naik oleh Dato Dr Sheikh Muszaphar menunjuk kan anak nya mengadu dimarahi ketika kelas mengaji.

Namun bagi Dato Dr Sheikh Muszaphar dia tidak kisah jika Ustazah tersebut mencubit dan memarahi anak nya Malah dia berteri kasih kerana sabar mendidik anak-anak nya .



Video - Tasha mengadu selepas kelas mengaji
I picked up Tasha from her Mengaji Class yesterday as usual but she was in a gru…

3 PERALATAN MODEN INI MAMPU MEMBANTU ANDA MENGURUSKAN BAYI DENGAN LEBIH MUDAH.

Assalamualaikum..


Beruntungnya ibu-ibu zaman sekarang bila pendedahan tentang penjagaan bayi baru lahir banyak di kongsikan di laman-laman blog, video dan sebagainya.Walaupun hanya teori dan belum mempraktik kan nya tapi ibu-ibu zaman sekarang sudah ada sedikit ilmu dalam bab menguruskan bayi yang baru lahir.

Berbeza dengan dahulu, ibu-ibu hanya belajar menguruskan bayi setelah melahirkan anak.Tak de internet untuk dijadikan sumber rujukan ataupun  hub untuk menghubungkan ibu-ibu dengan mereka yang lebih pakar dalam penjagaan dan pengurusan bayi baru lahir. Ibu-ibu ahanya mendapat pendedahan dari buku atau pun penenrangan dari jururawat kesihatan dan doktor ketika sesi rutin pemeriksaan kandungan ketika hamil setiap bulan.






Bukan itu sahaja malah zaman sekarang berbagai perlatan moden dan canggih juga amat membantu dalam ibu-ibu menguruskan bayi mereka sendiri.

Hari ini saya nak kongsikan beberapa peralatan moden yang boleh membantu kita menguruskan bayi kita dengan lebih baik lagi. S…

INI LAH SEBAB NYA SUAMI YANG PATUT KAWAL ANAK APABILA KELUAR MEMBELI BELAH.

Assalamualaikum...
Saya ada dua orang anak.Sorang lelaki dan sorang perempuan..Dua-dua nya memang mencabar kalau di bawak keluar membeli belah masa kecil-kecil dulu.
Mujur la bila tiap kali keluar suami lah yang akan berperanan mengawasi anak-anak.. Masa anak kedua desang melasak , anak pertama dah umur 7,8 tahun..Jadi tak de masalah suami nak kawal anak yang tengah melasak tu..
Jadi pada suami-suami tu bila keluar bawak anak jangan la bagi isteri yang kawal anak.Memang tak berdaya tau.Bayang kan kalau suami leka memilih barang tapi isteri yang kawal anak. Letih la..Lebih baik bagi je tugasan memilih barang tu pada si isteri dan suami tolong kawal anak..
kan senang..heheheh




Tengok gambar bawah ni..macam ni la diaorang melasak..tau..












Kalau si isteri yang kawal anak, mana larat dia nak kejar anak kita satu mall tu. Dah makeup cantik-cantik habis comot gara-gara kejar anak..hahahah..
Lagi satu , isteri-isteri ni biasanya bila sampai mall kadang2 dia jadi lupa diri sekejap..Akan ada risi…

PERLUKAH ANAK TAHU AYAH ATAU IBU MEREKA SUDAH BERLAKU CURANG?

Assalamualaikum...


PERLUKAH ANAK TAHU AYAH ATAU IBU MEREKA SUDAH BERLAKU CURANG?  Kecurangan adalah satu bakteria yang boleh menghancur kan rumahtangga dan cinta yang dibina.Tak perlu ditanya bagaimana sakitnya menghadapi kecurangan dan apa ubat untuk menyembuhkan nya.Tapi dalam menghadapi ujian tersebut sedaya upaya kita akan menyembunyikan perasaan sedih, kecewa dan marah itu supaya tak terlihat oleh orang lain dan anak-anak terutamanya.
Tapi pernah tak anda sendiri terfikir perlukah anda memberitahu pada anak-anda bahawa  ibu atau ayah nya sudah berlaku curang .?
Saya pernah melihat satu pasangan yang menghadapi masalah apabila isterinya berlaku curang.Dalam situasi tersebut si anak diberitahu oleh ayahnya  bahawa ibu mereka telah  berlaku curang.

Apa yang dikesalkan ialah sianak bertindak membuang ibunya dan keluar dari rumah sebagai protes atas tindakan buruk ibunya.
Adakah masalah tersebut berkurangan???Dah tentu tidak , malah ianya memburuk dan memusnahkan lagi hubungan keluarga…

BILA KANAK-KANAK BERLAGAK JADI DEWASA

Assalamualaikum..


BILA KANAK-KANAK  BERLAGAK JADI DEWASA  Ni gambar-gambar minggu lepas masa ambik Mikhail kat tadika dia.Kakak pun kebetulan cuti sekolah jadi dia pun beriya nak jemput adik kat sekolah.

Masa sampai-sampai kat tadika tu dia la beriya pegang beg adik, suruh adik pakai kasut.. Mungkin adik tu kat dalam hati dia geram je tengok kakak mengarah dia macam-macam mengalahkan ibu pulak.


hahaha..


Macam tu la karenah si kakak ni,Kalau dirumah pun dia la yang kuat mengadu.Semua benda dia nak kawal.Dia suka berlagak macam dia dah dewasa padahal baru umur 10 tahun .

 Sebagai ibu yang memerhatikan dia 24 jam saya boleh nampak ada masanya di terlupa yang dia sedang dalam watak orang dewasa.hahaha






Ada beberapa sebab yang saya perhatikan kenapa anak-anak seperti si Kakak ni suka berlagak seperti orang dewasa.

Saya selalu check whatsapp si kakak ni.Apa yang saya perhatikan rakan-rakan nya bercakap seperti orang dewasa.Kadang-kadang mereka hantar whatsapp Voice meluah tentang rasa stress…