Showing posts with label parenting. Show all posts
Showing posts with label parenting. Show all posts

Wednesday, 3 January 2018

3 PERALATAN MODEN INI MAMPU MEMBANTU ANDA MENGURUSKAN BAYI DENGAN LEBIH MUDAH.

Assalamualaikum..

cara uruskan bayi baru lahir

Beruntungnya ibu-ibu zaman sekarang bila pendedahan tentang penjagaan bayi baru lahir banyak di kongsikan di laman-laman blog, video dan sebagainya.Walaupun hanya teori dan belum mempraktik kan nya tapi ibu-ibu zaman sekarang sudah ada sedikit ilmu dalam bab menguruskan bayi yang baru lahir.

Berbeza dengan dahulu, ibu-ibu hanya belajar menguruskan bayi setelah melahirkan anak.Tak de internet untuk dijadikan sumber rujukan ataupun  hub untuk menghubungkan ibu-ibu dengan mereka yang lebih pakar dalam penjagaan dan pengurusan bayi baru lahir. Ibu-ibu ahanya mendapat pendedahan dari buku atau pun penenrangan dari jururawat kesihatan dan doktor ketika sesi rutin pemeriksaan kandungan ketika hamil setiap bulan.






Bukan itu sahaja malah zaman sekarang berbagai perlatan moden dan canggih juga amat membantu dalam ibu-ibu menguruskan bayi mereka sendiri.

Hari ini saya nak kongsikan beberapa peralatan moden yang boleh membantu kita menguruskan bayi kita dengan lebih baik lagi. Saya tak pasti sama ada alat-alat ini ada dijual di dalam negara kita dan berapa harga yang sebenarnya,.Namun untuk pasaran diluar negara alat-alat ini memang boleh didapati dengan mudah dengan pembelian melalui online.

1- Sarung Kaki Pintar Owlet-

cara mudah uruskan bayi baru lahir


 Ingat phone je ke yang pintar?Sekarang kita ada sarung kaki pintar yang berfungsi untuk  memantau tahap jantung dan oksigen bayi semasa mereka tidur, supaya anda boleh berehat dengan mudah dan tahu yang  mereka sihat dan selesa. Sarung kaki ni ni perbuat daripada kain kapas yang sudah tentu tak kan buat bayi berpeluh . Ianya boleh digunakan untuk bayi sehingga berusia 18 bulan.. Produk ini ada dijual  dengan harga $299.99.



2- Pacifier Thermometer

cara menguruskan bayi baru lahir

Salah satu perkara pertama yang dilakukan oleh ibu bapa apa bila anak sakit  adalah mengambil suhu badan  mereka. Setiap kali nak mengambil suhu badan anak ianya bukan perkara mudah.Tapi dengan menggunakan  pacifier ini segalanya jadi mudah. Pacifier ini juga mempunyai cahaya  yang menyala membolehkan ibu bapa mengambil bacaan waktu malam tanpa mengganggu tidur bayi. getah putingnya juga amat selesa digunakan oleh bayi. Produk ini dijual dengan harga $7.39


3- SNOO smart sleeper

tips jaga bayi baru lahir


Masalah bayi kerap menangis di waktu tidur mereka sering dialami ramai ibu bapa .Ini bukan sahaja mengganggu tidur si bayi malah ibu yang baru melahirkan juga turut terjejas . SNOO smart sleeper membantu bayi tidur lena dan nyenyak . Alat ini memang sangat membantu bagi memberi keselesaan pada bayi semasa tidur.

Bayi yang tidur didalam SNOO bagaikan tidur didalam rahim ibu kerana ada bunyi yang seakan-akan rahm ibu didalam smart sleeper ini. Ianya juga secara automatik mampu mengesan suara bayi menangis. Setiap kali bayi menangis , secara  automatik jiggly akan berbunyi bagi menenang kan si bayi.Ianya tidak panas dan sangat selesa digunakan . Produk ini berharga lebih $1000 .


Itu je yang saya kongsikan untuk anda yang mempunyai bayi kecil atau pun yang bakal melahirkan anak.Jika berlemampuan boleh la mendapatkan produk2 ni.Walaupun harga nya mahal tapi dah tentu ianya juga berbaloi.


Sekian..

Sunday, 10 December 2017

INI LAH SEBAB NYA SUAMI YANG PATUT KAWAL ANAK APABILA KELUAR MEMBELI BELAH.

Assalamualaikum...

Saya ada dua orang anak.Sorang lelaki dan sorang perempuan..Dua-dua nya memang mencabar kalau di bawak keluar membeli belah masa kecil-kecil dulu.

Mujur la bila tiap kali keluar suami lah yang akan berperanan mengawasi anak-anak.. Masa anak kedua desang melasak , anak pertama dah umur 7,8 tahun..Jadi tak de masalah suami nak kawal anak yang tengah melasak tu..

Jadi pada suami-suami tu bila keluar bawak anak jangan la bagi isteri yang kawal anak.Memang tak berdaya tau.Bayang kan kalau suami leka memilih barang tapi isteri yang kawal anak. Letih la..Lebih baik bagi je tugasan memilih barang tu pada si isteri dan suami tolong kawal anak..

kan senang..heheheh





Tengok gambar bawah ni..macam ni la diaorang melasak..tau..













Kalau si isteri yang kawal anak, mana larat dia nak kejar anak kita satu mall tu. Dah makeup cantik-cantik habis comot gara-gara kejar anak..hahahah..

Lagi satu , isteri-isteri ni biasanya bila sampai mall kadang2 dia jadi lupa diri sekejap..Akan ada risiko anak hilang, barang pecah, ganggu pelanggan lain, dan sebagainya..

Saya bukan nak kata orang perempuan ni lemah..Cuma bila di tempat ramai orang kami kena la juga menjaga langkah, jaga suara..Kat rumah lain la..kan??

Paham-paham sendiri la..

sekian..


Thursday, 7 December 2017

PERLUKAH ANAK TAHU AYAH ATAU IBU MEREKA SUDAH BERLAKU CURANG?

Assalamualaikum...



PERLUKAH ANAK TAHU AYAH ATAU IBU MEREKA SUDAH BERLAKU CURANG? 
Kecurangan adalah satu bakteria yang boleh menghancur kan rumahtangga dan cinta yang dibina.Tak perlu ditanya bagaimana sakitnya menghadapi kecurangan dan apa ubat untuk menyembuhkan nya.Tapi dalam menghadapi ujian tersebut sedaya upaya kita akan menyembunyikan perasaan sedih, kecewa dan marah itu supaya tak terlihat oleh orang lain dan anak-anak terutamanya.

Tapi pernah tak anda sendiri terfikir perlukah anda memberitahu pada anak-anda bahawa  ibu atau ayah nya sudah berlaku curang .?

Saya pernah melihat satu pasangan yang menghadapi masalah apabila isterinya berlaku curang.Dalam situasi tersebut si anak diberitahu oleh ayahnya  bahawa ibu mereka telah  berlaku curang.


Apa yang dikesalkan ialah sianak bertindak membuang ibunya dan keluar dari rumah sebagai protes atas tindakan buruk ibunya.

Adakah masalah tersebut berkurangan???Dah tentu tidak , malah ianya memburuk dan memusnahkan lagi hubungan keluarga tersebut. Dalam kes ini anak sudah berusia belasan tahun.

Apa lagi kalau anak tersebut masih kecil atau dalam kategori kanak-kanak.Ianya akan mengganggu emosi dan mental mereka.Mereka mungkin tidak faham sepenuhnya.Jadi untuk apa kita memberitahu hal tersebut pada sianak..Untuk menanam rasa benci pada anak terhadap ibu atau ayah nya??







Mungkin satu masa nanti si anak akan bertanya pada anda, Kenapa ibu dan ayahnya berpisah?

Cukup lah anda jelaskan bahawa anda dan ayah atau ibu mereka sudah tidak boleh hidup bersama namun jangan lupa anda perlu membuat mereka faham walau apa pun yang terjadi mereka tetap anak-anak kepada ibu atau ayah mereka . Mereka perlu menghormati dan tetap menyanyi ibu atau ayah mereka seperti selalu.

Bagi anak yang sudah berusia belasan tahun , mereka mungkin agak susah untuk di pujuk dan diterangkan mengapa ibu dan ayahnya berpisah. Lagi-lagi ianya berkaitan soal kecurangan. Agak sukar untuk mereka menerima nya. 

Anda harus bijak ketika menjelaskan pada anak-anak ini.Tidak perlu terlalu beremosi ketika menjelaskan nya.. Misalnya anda bercakap sambil menangis, ..Itu akan buat anak fikir bahawa ayah atau ibu nya jahat kerana sanggup membuat anda menangis. Anda perlu rileks dan tunjuk kan pada anak yang anda ok dan masih kuat untuk menghadapi keadaan tersebut.


Memang bila sedang kecewa dan marah anda rasa biar anak-anak tahu sikap sebenar ayah atau ibu mereka.Tapi sebenarnya jika anda benar-benar sayang pada anak-anak , jaga lah emosi mereka.Jangan membunuh dan merosak kan pemikiran mereka dengan membenci ibu bapa mereka sendiri.Jangan jadikan anak-anak anda sebagai anak yang derhaka pada orang tuanya.

Walau betapa jahat sekalipun pasangan anda , biarlah anak-anak tetap menghormati nya dan menyanyangi nya sepenuh hati.Kerana itu lah yang akan membawa anak-anak anda ke syurga Allah..


sekian..

Tuesday, 21 November 2017

BILA KANAK-KANAK BERLAGAK JADI DEWASA

Assalamualaikum..


BILA KANAK-KANAK  BERLAGAK JADI DEWASA  Ni gambar-gambar minggu lepas masa ambik Mikhail kat tadika dia.Kakak pun kebetulan cuti sekolah jadi dia pun beriya nak jemput adik kat sekolah.

Masa sampai-sampai kat tadika tu dia la beriya pegang beg adik, suruh adik pakai kasut.. Mungkin adik tu kat dalam hati dia geram je tengok kakak mengarah dia macam-macam mengalahkan ibu pulak.


hahaha..


Macam tu la karenah si kakak ni,Kalau dirumah pun dia la yang kuat mengadu.Semua benda dia nak kawal.Dia suka berlagak macam dia dah dewasa padahal baru umur 10 tahun .

 Sebagai ibu yang memerhatikan dia 24 jam saya boleh nampak ada masanya di terlupa yang dia sedang dalam watak orang dewasa.hahaha






Ada beberapa sebab yang saya perhatikan kenapa anak-anak seperti si Kakak ni suka berlagak seperti orang dewasa.

Saya selalu check whatsapp si kakak ni.Apa yang saya perhatikan rakan-rakan nya bercakap seperti orang dewasa.Kadang-kadang mereka hantar whatsapp Voice meluah tentang rasa stress, dan gaya lenggok bercakap tu pulak tak sangka yang mereka ni baru berusia 10 tahun.

Rakan-rakan nnya jugak lebih suka berbual tentang drama tv dan lagu-lagu yang sedang popular.. Sedangkan kalau di rumah saya lihat Kakak lebih suka menonton kartun dan mendengar lagu kanak-kanak.

Sebab tu saya rasa rakan-rakan nya beri banyak pengaruh dalam perkembangan dirinya. Kadang-kadang saya rasa dia macam memaksa diri dia sendiri untuk ikut seperti rakan -rakan nya sedangkan dia masih mahu bermain masak-masak dan menonton Didi & friends . Hahah..


Saya selalu juga pesan pada dia supaya membesar seperti yang dia mahu.Dia tak perlu ikut apa kawan-kawan dia buat jika dia rasa tak mahu.

Tapi saya tahu apa yang dia buat tu supaya kawan-kawan dia menerima dirinya.

Sebenarnya benda macam ni  tak elok untuk perkembangan anak-anak kita sebab akan buat dia tak seronok dengan hidupnya. Dia akan rasa agak terbatas untuk dia buat apa yang dia suka dan mampu.

.Sebab itu kalau dirumah saya biarkan je dia nak menonton video Baby Shark Doo Doo atau menonton Didi & Friends dengan adik dia.


Sebagai ibu bapa kita perlu perhatikan dan fahami tingkah laku anak-anak kita. .Saya mahu anak saya melalui masa kecil mereka dengan sepatutnya.


sekian






Tuesday, 26 September 2017

ANDA PATUT CUBA EATON'S METHODS : CARA BUAT ANAK IKUT APA YANG KITA SURUH

Assalamualaikum..

Memujuk anak-anak untuk buat perkara yang mereka tak suka bukan nya mudah.. Saya nak ceritakan satu pengalaman berdepan dengan keadaan dimana anak menolak untuk buat apa yang kita nak.

Satu hari saya terima kiriman whatsapp dari guru sekolah anak saya /Dia bagitahu anak saya terpilih untuk masuk pertandingan membaca artikel dan Puppet Show.



Saya agak terkejut sebab anak saya ni seorang pemalu dan tak suka menonjol di depan orang ramai. Awal2 saya memang tak setuju sebab saya takut anak saya mengamuk pulak nanti.

Risau saya memikirkan nya sebab dia memang nampak tak berminat langsung.. Mesti cikgunya kecewa kalau tahu.hahahah..

Tapi saya ambil keputusan untuk pujuk dia dulu.Walau saya tahu pujuk anak saya untuk buat benda yang dia tak suka bukan lah perkara yang mudah tapi saya akan cuba.Mana tahu dengan pertandingan ni boleh hilangkan sikit perasaan malu dia.

Sebelum tu saya kena tahu dulu di mana saya patut mulakan.Saya tahu dengan memaksa nya tak akan membuatkan anak saya bersetuju dengan apa yang saya mahukan.Saya perlu lakukan dengan perlahan-lahan untuk membuatkan perasaan anak saya berubah.




Cara yang akan saya kongsikan ini adalah yang pernah disaran kan oleh hypnotherapist .Dengan cara ini kita boleh tinggalkan cara menjerit dan mengugut yang selalu kita gunakan sebelum ni..hahahah.. kaedah ini diberi nama Eaton's methods yang biasa digunakan dalam pengiklanan untuk mempengaruhi pelanggan.



1. Sentiasa beritahu apa yang kita  mahu anak kita lakukan dan bukan dengan cara memberi AMARAN!

Pernah dengar tak orang tua-tua kata "lagi kita kata jangan buat , lagi tu la dia nak buat" ..sebab anak tak faham kenapa tak boleh bangun lewat?kenapa tak boleh malas?

"Jangan bangun lewat.."
"jangan malas belajar.."
"jangan ponteng sekolah.."

Kata-kata seperti ini bersifat produktif. Anak kita tak kan faham apa yang kita mahukan Mari kita ubah ayat-ayat tersebut supaya lebih positif dan lebih difahami.

"esok kita bangun awal dan lihat siapa yang paling awal mandi.."
"jom kita belajar bersama supaya keputusan peperiksaan kita bagus"


Untuk kes anak saya ni apa yang saya buat hanya beritahu apa yang dia perlu buat.

" .. Kita akan buat persembahan paling bagus nanti.Mesti cikgu seronok..."

berbanding sebelum ni saya kata

" kena join jugak sebab cikgu suruh.."



2- Pura-pura bagi pilihan.
Pernah tak korang berada dalam situasi malas nak layan kehendak anak ..Misalnya anak sedang duduk di katil dengan wajah murung kerana tak mahu ke sekolah. korang masuk ke dalam bilik buka almari sambil bertanya

"..Hari ni  pakai baju sukan atau uniform sekolah..?"
"..sebelum ke sekolah kamu nak minum susu atau pun coklat..?"


Ini membuatkan yang anak tidak mempunyai pilihan lain kerana kita dah putuskan yang dia tetap akan ke sekolah..

Saya bagitau Mikhail hari tu.. "...Nanti kat atas pentas kalau adik tak mau baca , cuma diam saja pun tak pe.."

Saya bukan saja dah tetapkan yang dia akan naik ke pentas malah saya bagi pilihan sama ada nak baca atau pun tak.




3- Tunjuk kan kita juga berminat dengan perkara tersebut

Kalau kita tak minat anak pun rasa tak teruja. Dia mungkin akan anggap apa yang kita nak tu bukan lah perkara yang betul2 kita nak dia lakukan.Tapi dalam masa yang sama kita jangn tunjuk seperti kita memaksa.

Misalnya bila kita nak anak kita siap kan meja makan.

Apa yang kita buat untuk tunjuk yang kita betul2 nak dia buat ialah arahkan dia buat perkara tu dengan segera dan seolah-oleh kita tergesa-gesa.

"'.. pinggan dan gelas kegemaran kamu ada  di rak bawah..boleh bawak ke meja dan susun .."

atau kita boleh guna ayat

".. Tak sabar nak makan malam sebab ibu ada masak rendang ayam untuk kamu...."

Sebelum hari pertandingan saya dan ahli keluarga lain banyak bercakap tentang pertandingan ni.Kadang-kadang kakak nya juga akan turut membaca sama untuk tunjuk minat pada perkara tersebut.jadi dalam masa sama dia akan nampak yang kita berminat dengan apa yang berlaku pada dia.



Alhamdulillah..Dia naik juga ke pentas dan berdiri berdepan dengan orang ramai walaupun dia tak bersuara lansung.Tapi dia dapat tepukan gemuruh sebab berani dan saya tahu dia gemuruh sebab dia peserta pertama.hahah..

Lepas turun dari pentas dia tanya saya

"kenapa adik diam pun orang tepuk tangan..?"

dan saya jawab

"...sebab adik berani..Kita tak boleh takut untuk buat benda yang betul.."

wajah yakin disebalik tirai.. :)


Dan mengejutkan sangat bila dia bersedia dan tak sabar untuk persembahan kedua iaitu Puppet Show.. Untuk Puppet Show bacaan nya lancar dan jelas.Memang tak nampak takut2 pun dalam suara nya tu..

Walaupun anak saya tak menang tapi saya seronok sebab ianya buat anak saya berani dan dia kata tahun depan nak masuk pertandingan ni lagi.. lega saya rasa!hahahh

Korang pun kalau nak try cara ni boleh la google sikit tentang  Eaton's methods for kids .


ok..

sekian..