Skip to main content

Posts

Showing posts with the label parenting

DR SHEIKH MUSZAPHAR TAK KISAH KALAU USTAZAH CUBIT ANAK

Hye semua...

Setiap ibu bapa pasti nak kan yang terbaik untuk anak-anak nya. Dunia dan akhirat biarlah seimbang dan cemerlang. Begitu juga dengan Angkasawan Negara Dato Dr Sheikh Muszaphar yang mempunyai 4 cahaya mata bersama Dr Halina hasil perkahwinan mereka selama 9 tahun.



Melalui instagram  beliau banyak berkongsi aktiviti seharian nya bersama anak-anak. Berbagai perkara dikongsikan memberikan inspirasi kepada ibu bapa lain dalam mendidik anak-anak.

Dato Dr Sheikh Muszaphar juga mendedahkan beliau tidak kisah jika ustazah yang mengajar anak-anak nya mencubit untuk memberi pengajaran.






Video yang dimuat naik oleh Dato Dr Sheikh Muszaphar menunjuk kan anak nya mengadu dimarahi ketika kelas mengaji.

Namun bagi Dato Dr Sheikh Muszaphar dia tidak kisah jika Ustazah tersebut mencubit dan memarahi anak nya Malah dia berteri kasih kerana sabar mendidik anak-anak nya .



Video - Tasha mengadu selepas kelas mengaji
I picked up Tasha from her Mengaji Class yesterday as usual but she was in a gru…

3 PERALATAN MODEN INI MAMPU MEMBANTU ANDA MENGURUSKAN BAYI DENGAN LEBIH MUDAH.

Assalamualaikum..


Beruntungnya ibu-ibu zaman sekarang bila pendedahan tentang penjagaan bayi baru lahir banyak di kongsikan di laman-laman blog, video dan sebagainya.Walaupun hanya teori dan belum mempraktik kan nya tapi ibu-ibu zaman sekarang sudah ada sedikit ilmu dalam bab menguruskan bayi yang baru lahir.

Berbeza dengan dahulu, ibu-ibu hanya belajar menguruskan bayi setelah melahirkan anak.Tak de internet untuk dijadikan sumber rujukan ataupun  hub untuk menghubungkan ibu-ibu dengan mereka yang lebih pakar dalam penjagaan dan pengurusan bayi baru lahir. Ibu-ibu ahanya mendapat pendedahan dari buku atau pun penenrangan dari jururawat kesihatan dan doktor ketika sesi rutin pemeriksaan kandungan ketika hamil setiap bulan.






Bukan itu sahaja malah zaman sekarang berbagai perlatan moden dan canggih juga amat membantu dalam ibu-ibu menguruskan bayi mereka sendiri.

Hari ini saya nak kongsikan beberapa peralatan moden yang boleh membantu kita menguruskan bayi kita dengan lebih baik lagi. S…

INI LAH SEBAB NYA SUAMI YANG PATUT KAWAL ANAK APABILA KELUAR MEMBELI BELAH.

Assalamualaikum...
Saya ada dua orang anak.Sorang lelaki dan sorang perempuan..Dua-dua nya memang mencabar kalau di bawak keluar membeli belah masa kecil-kecil dulu.
Mujur la bila tiap kali keluar suami lah yang akan berperanan mengawasi anak-anak.. Masa anak kedua desang melasak , anak pertama dah umur 7,8 tahun..Jadi tak de masalah suami nak kawal anak yang tengah melasak tu..
Jadi pada suami-suami tu bila keluar bawak anak jangan la bagi isteri yang kawal anak.Memang tak berdaya tau.Bayang kan kalau suami leka memilih barang tapi isteri yang kawal anak. Letih la..Lebih baik bagi je tugasan memilih barang tu pada si isteri dan suami tolong kawal anak..
kan senang..heheheh




Tengok gambar bawah ni..macam ni la diaorang melasak..tau..












Kalau si isteri yang kawal anak, mana larat dia nak kejar anak kita satu mall tu. Dah makeup cantik-cantik habis comot gara-gara kejar anak..hahahah..
Lagi satu , isteri-isteri ni biasanya bila sampai mall kadang2 dia jadi lupa diri sekejap..Akan ada risi…

PERLUKAH ANAK TAHU AYAH ATAU IBU MEREKA SUDAH BERLAKU CURANG?

Assalamualaikum...


PERLUKAH ANAK TAHU AYAH ATAU IBU MEREKA SUDAH BERLAKU CURANG?  Kecurangan adalah satu bakteria yang boleh menghancur kan rumahtangga dan cinta yang dibina.Tak perlu ditanya bagaimana sakitnya menghadapi kecurangan dan apa ubat untuk menyembuhkan nya.Tapi dalam menghadapi ujian tersebut sedaya upaya kita akan menyembunyikan perasaan sedih, kecewa dan marah itu supaya tak terlihat oleh orang lain dan anak-anak terutamanya.
Tapi pernah tak anda sendiri terfikir perlukah anda memberitahu pada anak-anda bahawa  ibu atau ayah nya sudah berlaku curang .?
Saya pernah melihat satu pasangan yang menghadapi masalah apabila isterinya berlaku curang.Dalam situasi tersebut si anak diberitahu oleh ayahnya  bahawa ibu mereka telah  berlaku curang.

Apa yang dikesalkan ialah sianak bertindak membuang ibunya dan keluar dari rumah sebagai protes atas tindakan buruk ibunya.
Adakah masalah tersebut berkurangan???Dah tentu tidak , malah ianya memburuk dan memusnahkan lagi hubungan keluarga…

BILA KANAK-KANAK BERLAGAK JADI DEWASA

Assalamualaikum..


BILA KANAK-KANAK  BERLAGAK JADI DEWASA  Ni gambar-gambar minggu lepas masa ambik Mikhail kat tadika dia.Kakak pun kebetulan cuti sekolah jadi dia pun beriya nak jemput adik kat sekolah.

Masa sampai-sampai kat tadika tu dia la beriya pegang beg adik, suruh adik pakai kasut.. Mungkin adik tu kat dalam hati dia geram je tengok kakak mengarah dia macam-macam mengalahkan ibu pulak.


hahaha..


Macam tu la karenah si kakak ni,Kalau dirumah pun dia la yang kuat mengadu.Semua benda dia nak kawal.Dia suka berlagak macam dia dah dewasa padahal baru umur 10 tahun .

 Sebagai ibu yang memerhatikan dia 24 jam saya boleh nampak ada masanya di terlupa yang dia sedang dalam watak orang dewasa.hahaha






Ada beberapa sebab yang saya perhatikan kenapa anak-anak seperti si Kakak ni suka berlagak seperti orang dewasa.

Saya selalu check whatsapp si kakak ni.Apa yang saya perhatikan rakan-rakan nya bercakap seperti orang dewasa.Kadang-kadang mereka hantar whatsapp Voice meluah tentang rasa stress…

ANDA PATUT CUBA EATON'S METHODS : CARA BUAT ANAK IKUT APA YANG KITA SURUH

Assalamualaikum..

Memujuk anak-anak untuk buat perkara yang mereka tak suka bukan nya mudah.. Saya nak ceritakan satu pengalaman berdepan dengan keadaan dimana anak menolak untuk buat apa yang kita nak.

Satu hari saya terima kiriman whatsapp dari guru sekolah anak saya /Dia bagitahu anak saya terpilih untuk masuk pertandingan membaca artikel dan Puppet Show.



Saya agak terkejut sebab anak saya ni seorang pemalu dan tak suka menonjol di depan orang ramai. Awal2 saya memang tak setuju sebab saya takut anak saya mengamuk pulak nanti.

Risau saya memikirkan nya sebab dia memang nampak tak berminat langsung.. Mesti cikgunya kecewa kalau tahu.hahahah..

Tapi saya ambil keputusan untuk pujuk dia dulu.Walau saya tahu pujuk anak saya untuk buat benda yang dia tak suka bukan lah perkara yang mudah tapi saya akan cuba.Mana tahu dengan pertandingan ni boleh hilangkan sikit perasaan malu dia.

Sebelum tu saya kena tahu dulu di mana saya patut mulakan.Saya tahu dengan memaksa nya tak akan membuatkan a…

SEDIH...DISANGKA HANTU RUPANYA KANAK-KANAK MENANGIS KETAKUTAN DIDALAM HUJAN

Assalamualaikum...

Anak adalah anugerah Allah untuk kita.Anak ni penyeri hidup dan ada setengah orang anggap anak ni sebagai pelengkap kehidupan nya..Sebab tu kalau kita tengok ada orang sanggup berhabis demi nak dapatkan anak.
Tapi saya agak sedih bila sekarang ni dengar macam-macam penganiyaan pada anak kecil. Bukan orang lain yang menganiaya sianak, tapi ibu bapa nya sendiri.
Jangan ingat tak solat, tak puasa saja boleh berdosa tau. Tak menjalankan tanggungjawab pada anak pun boleh berdosa.Tak menyediakan keperluan anak pun kita boleh berdosa.
KIta mengingkari amanah yang Allah bagi pada kita,.Ada satu kes yang baru saya baca di facebook tentang seorang budak kecil usia dalam 4,5 tahun dibiarkan keseorangan di rumah.
Menurut anak kecil ni , ibu nya keluar beli phone jadi anak ni keseorangan di rumah dan jiran menemui kanak-kanak kecil ni sedang menangis di dalam hujan.. Ya Allah.. sedihnya bila di bayangkan..
Saya ada anak yang sesia kanak-kanak kecil ni...Bila saya lihat gambar y…

CARA MUDAH PERKENALKAN BAYI DENGAN MAKANAN PEJAL SEAWAL 6 BULAN

Assalamualaikum..

Bila bayi sudah masuk usia 6 bulan sudah tiba masanya untuk kita perkenalkan bayi dengan makanan pejal seperti nasi , sayuran dan buah buahan.

Tapi cara penyediaan makanan pejal untuk bayi  dah tentu berbeza dengan apa yang kita orang dewasa makan setiap hari.

Tapi dengan beberapa alatan memberi makan pada bayi menjadi lebih mudah dan selamat.

A) Bowl + fork + spoon


Bayi dan kanak-kanak memang sukakan warna yang terang dan menarik.

Sebab itu korang yang ada bayi patut ada bowl yang disertakan sekali dengan sudu dan garfu menarik ni.
Apa yang istimewanya sudu dan garfu ini  mampu berubah warna apabila suhu makanan tinggi atau panas.

Bila warnanya dah bertukar pada asal baru lah ianya selamat untuk disuapkan pada bayi kita.

Kalau nak ajar anak suapkan makanan nya sendiri set bowl ini sangat sesuai sebab ianya
dibuat dari pada silikon.Jadi bayi lebih mudah mencengkam dengan  lebih kuat .

Untuk bowl beserta sudu dan garfu ni korang boleh dapatkan dengan harga hanya RM14…

APA YANG DILAKUKAN KANAK-KANAK INI UNTUK MEMBANTU KAKAKNYA YANG BAKAL MENDIRIKAN RUMAHTANGGA SANGAT MENYENTUH HATI

Assalamualaikum...



Kanak-kanak sebenarnya mempunyai hati yang lembut bersih dan suci.Mereka cepat tersentuh dan perasaan mereka mudah dikuasai oleh persekitaran.Sebeb itu kanak-kanak memerlukan
persekitaran yang baik  . Jangan ada unsur-unsur negatif dalam persekitaran anak-anak.

Ada satu cara yang boleh ibu bapa amalkan untuk membuatkan anak lembut hati , bijak dan menjadi soleh .Saya petik dari laman web CahayaSyurgayangsempurna.blogspot.my .

1 -Baca Fatihah (1 kali )
2 -Baca Ayat Kursi (1 Kali
3 -Baca Surah al - Insyirah (1 kali
4 -Baca Surah Toha 1-5 (1 kali )ayat

kemudian hembuskan di ubun-ubun anak niatkan agar anak menjadi yang soleh, cemerlang, lembut hati, rajin belajar solat dan lain-lain.

Hari ni saya terbaca satu post yang dikongsi di laman twitter tentang seorang kanak-kanak dikenali sebagai Mai yang berjaya membuatkan netizen terharu dengan sikap prihatin dan ikhlas nya.







 Apa yang dikongsikan oleh kakak kepada kanak-kanak-kanak yang dikenali sebagai Mai ni memang sangat…

HOSPITAL TAK TERIMA. GADIS INI TERPAKSA BERSALIN DI TEPI JALAN.

Assalamualaikum..





Zaman yang mencabar sekarang ni buatkan kita sebagai ibu bapa kena peka dengan perubahan anak-anak kita terutamanya bila mereka menginjak ke alam remaja.Kita semua pun pernah jadi remaja dan kita tahu betapa di waktu tersebut kita lebih suka bertindak mengikut kata hati.Nasihat la macam mana pun kita tetap nak bantah walaupun sikit.

Bila anak kita berbuat silap , kesilapan itu jugak sebenarnya berpunca dari ibu bapa  dan keluarga.Sebagai ibu bapa tugas kita adalah mendidik, melindungi , dan memberi hak-nak mereka.Jadi apabila mereka berbuat silap patut kah kita membuang mereka dan melepas kan semua tanggungjawab kita ?

Di India seorang gadis terpaksa melahirkan anak nya di tepi jalan gara-gara dibuang keluarga dan pihak hospital terpaksa menolak untuk membantu proses bersalin kerana gadis ini idak ditemani ibu bapanya .Gadis berusia 17 tahun ini hilang arah tuju dan tidak tahu di mana lagi harus dia meminta bantuan menyebabkan dia melahirkan anak di tepi jalan.

Keja…