Showing posts with label parenting. Show all posts
Showing posts with label parenting. Show all posts

Tuesday, 19 February 2019

DR SHEIKH MUSZAPHAR TAK KISAH KALAU USTAZAH CUBIT ANAK

Hye semua...

Setiap ibu bapa pasti nak kan yang terbaik untuk anak-anak nya. Dunia dan akhirat biarlah seimbang dan cemerlang. Begitu juga dengan Angkasawan Negara Dato Dr Sheikh Muszaphar yang mempunyai 4 cahaya mata bersama Dr Halina hasil perkahwinan mereka selama 9 tahun.



Melalui instagram  beliau banyak berkongsi aktiviti seharian nya bersama anak-anak. Berbagai perkara dikongsikan memberikan inspirasi kepada ibu bapa lain dalam mendidik anak-anak.

Dato Dr Sheikh Muszaphar juga mendedahkan beliau tidak kisah jika ustazah yang mengajar anak-anak nya mencubit untuk memberi pengajaran.






Video yang dimuat naik oleh Dato Dr Sheikh Muszaphar menunjuk kan anak nya mengadu dimarahi ketika kelas mengaji.

Namun bagi Dato Dr Sheikh Muszaphar dia tidak kisah jika Ustazah tersebut mencubit dan memarahi anak nya Malah dia berteri kasih kerana sabar mendidik anak-anak nya .



Video - Tasha mengadu selepas kelas mengaji
I picked up Tasha from her Mengaji Class yesterday as usual but she was in a grumpy and sad mood .
Haha -

It seems that the Ustazah marah her for wanting to take a nap after reading only one page of the AlQuran
.
So here I am consoling her to feel better ... just one of those days .

I enjoy my Daddy time with the kids
As I send and pick them up for classes I always ask them to describe their day which is important to me ...







A child should always be happy inside . They are young and always curious . Learning things in a happy and loving environment is essential for their growth .
Hoping they will become great individuals someday .

Do make time to communicate with your child on a one-to-one basis everyday .
Be it during dinner time , playtime or even in the car while sending them to school like I do .

Just sharing ...
Salam Everyone ..
Love As Always ...

PS - My goal is for the kids to khatam AlQuran by 6 years old . Bella did it and soon Tasha too . InsyaAllah .

TQ Ustazah Salmiah for guiding my girls with your patience . Do push Tasha to do at least 3 pages a day . Cubit her if needed . I’m okay with that . Haha



Ini boleh menjadi contoh kepada ibu bapa zaman sekarang yang kebanyakan nya anak-anak mereka tidak boleh di sentuh atau di marahi oleh guru-guru. Banyak kes terjadi apa bila anak pulang dan mengadu di marah oleh guru , ibu bapa akan bertindak melulu dengan menyerang guru di sekolah.

Ianya adalah satu tindakan yang kurang bijak dan ibu bapa sepatutnya mampu mengawal perasaan dan tahu cara untuk mengatasi nya.

Wednesday, 3 January 2018

3 PERALATAN MODEN INI MAMPU MEMBANTU ANDA MENGURUSKAN BAYI DENGAN LEBIH MUDAH.

Assalamualaikum..

cara uruskan bayi baru lahir

Beruntungnya ibu-ibu zaman sekarang bila pendedahan tentang penjagaan bayi baru lahir banyak di kongsikan di laman-laman blog, video dan sebagainya.Walaupun hanya teori dan belum mempraktik kan nya tapi ibu-ibu zaman sekarang sudah ada sedikit ilmu dalam bab menguruskan bayi yang baru lahir.

Berbeza dengan dahulu, ibu-ibu hanya belajar menguruskan bayi setelah melahirkan anak.Tak de internet untuk dijadikan sumber rujukan ataupun  hub untuk menghubungkan ibu-ibu dengan mereka yang lebih pakar dalam penjagaan dan pengurusan bayi baru lahir. Ibu-ibu ahanya mendapat pendedahan dari buku atau pun penenrangan dari jururawat kesihatan dan doktor ketika sesi rutin pemeriksaan kandungan ketika hamil setiap bulan.






Bukan itu sahaja malah zaman sekarang berbagai perlatan moden dan canggih juga amat membantu dalam ibu-ibu menguruskan bayi mereka sendiri.

Hari ini saya nak kongsikan beberapa peralatan moden yang boleh membantu kita menguruskan bayi kita dengan lebih baik lagi. Saya tak pasti sama ada alat-alat ini ada dijual di dalam negara kita dan berapa harga yang sebenarnya,.Namun untuk pasaran diluar negara alat-alat ini memang boleh didapati dengan mudah dengan pembelian melalui online.

1- Sarung Kaki Pintar Owlet-

cara mudah uruskan bayi baru lahir


 Ingat phone je ke yang pintar?Sekarang kita ada sarung kaki pintar yang berfungsi untuk  memantau tahap jantung dan oksigen bayi semasa mereka tidur, supaya anda boleh berehat dengan mudah dan tahu yang  mereka sihat dan selesa. Sarung kaki ni ni perbuat daripada kain kapas yang sudah tentu tak kan buat bayi berpeluh . Ianya boleh digunakan untuk bayi sehingga berusia 18 bulan.. Produk ini ada dijual  dengan harga $299.99.



2- Pacifier Thermometer

cara menguruskan bayi baru lahir

Salah satu perkara pertama yang dilakukan oleh ibu bapa apa bila anak sakit  adalah mengambil suhu badan  mereka. Setiap kali nak mengambil suhu badan anak ianya bukan perkara mudah.Tapi dengan menggunakan  pacifier ini segalanya jadi mudah. Pacifier ini juga mempunyai cahaya  yang menyala membolehkan ibu bapa mengambil bacaan waktu malam tanpa mengganggu tidur bayi. getah putingnya juga amat selesa digunakan oleh bayi. Produk ini dijual dengan harga $7.39


3- SNOO smart sleeper

tips jaga bayi baru lahir


Masalah bayi kerap menangis di waktu tidur mereka sering dialami ramai ibu bapa .Ini bukan sahaja mengganggu tidur si bayi malah ibu yang baru melahirkan juga turut terjejas . SNOO smart sleeper membantu bayi tidur lena dan nyenyak . Alat ini memang sangat membantu bagi memberi keselesaan pada bayi semasa tidur.

Bayi yang tidur didalam SNOO bagaikan tidur didalam rahim ibu kerana ada bunyi yang seakan-akan rahm ibu didalam smart sleeper ini. Ianya juga secara automatik mampu mengesan suara bayi menangis. Setiap kali bayi menangis , secara  automatik jiggly akan berbunyi bagi menenang kan si bayi.Ianya tidak panas dan sangat selesa digunakan . Produk ini berharga lebih $1000 .


Itu je yang saya kongsikan untuk anda yang mempunyai bayi kecil atau pun yang bakal melahirkan anak.Jika berlemampuan boleh la mendapatkan produk2 ni.Walaupun harga nya mahal tapi dah tentu ianya juga berbaloi.


Sekian..

Sunday, 10 December 2017

INI LAH SEBAB NYA SUAMI YANG PATUT KAWAL ANAK APABILA KELUAR MEMBELI BELAH.

Assalamualaikum...

Saya ada dua orang anak.Sorang lelaki dan sorang perempuan..Dua-dua nya memang mencabar kalau di bawak keluar membeli belah masa kecil-kecil dulu.

Mujur la bila tiap kali keluar suami lah yang akan berperanan mengawasi anak-anak.. Masa anak kedua desang melasak , anak pertama dah umur 7,8 tahun..Jadi tak de masalah suami nak kawal anak yang tengah melasak tu..

Jadi pada suami-suami tu bila keluar bawak anak jangan la bagi isteri yang kawal anak.Memang tak berdaya tau.Bayang kan kalau suami leka memilih barang tapi isteri yang kawal anak. Letih la..Lebih baik bagi je tugasan memilih barang tu pada si isteri dan suami tolong kawal anak..

kan senang..heheheh





Tengok gambar bawah ni..macam ni la diaorang melasak..tau..













Kalau si isteri yang kawal anak, mana larat dia nak kejar anak kita satu mall tu. Dah makeup cantik-cantik habis comot gara-gara kejar anak..hahahah..

Lagi satu , isteri-isteri ni biasanya bila sampai mall kadang2 dia jadi lupa diri sekejap..Akan ada risiko anak hilang, barang pecah, ganggu pelanggan lain, dan sebagainya..

Saya bukan nak kata orang perempuan ni lemah..Cuma bila di tempat ramai orang kami kena la juga menjaga langkah, jaga suara..Kat rumah lain la..kan??

Paham-paham sendiri la..

sekian..


Thursday, 7 December 2017

PERLUKAH ANAK TAHU AYAH ATAU IBU MEREKA SUDAH BERLAKU CURANG?

Assalamualaikum...



PERLUKAH ANAK TAHU AYAH ATAU IBU MEREKA SUDAH BERLAKU CURANG? 
Kecurangan adalah satu bakteria yang boleh menghancur kan rumahtangga dan cinta yang dibina.Tak perlu ditanya bagaimana sakitnya menghadapi kecurangan dan apa ubat untuk menyembuhkan nya.Tapi dalam menghadapi ujian tersebut sedaya upaya kita akan menyembunyikan perasaan sedih, kecewa dan marah itu supaya tak terlihat oleh orang lain dan anak-anak terutamanya.

Tapi pernah tak anda sendiri terfikir perlukah anda memberitahu pada anak-anda bahawa  ibu atau ayah nya sudah berlaku curang .?

Saya pernah melihat satu pasangan yang menghadapi masalah apabila isterinya berlaku curang.Dalam situasi tersebut si anak diberitahu oleh ayahnya  bahawa ibu mereka telah  berlaku curang.


Apa yang dikesalkan ialah sianak bertindak membuang ibunya dan keluar dari rumah sebagai protes atas tindakan buruk ibunya.

Adakah masalah tersebut berkurangan???Dah tentu tidak , malah ianya memburuk dan memusnahkan lagi hubungan keluarga tersebut. Dalam kes ini anak sudah berusia belasan tahun.

Apa lagi kalau anak tersebut masih kecil atau dalam kategori kanak-kanak.Ianya akan mengganggu emosi dan mental mereka.Mereka mungkin tidak faham sepenuhnya.Jadi untuk apa kita memberitahu hal tersebut pada sianak..Untuk menanam rasa benci pada anak terhadap ibu atau ayah nya??







Mungkin satu masa nanti si anak akan bertanya pada anda, Kenapa ibu dan ayahnya berpisah?

Cukup lah anda jelaskan bahawa anda dan ayah atau ibu mereka sudah tidak boleh hidup bersama namun jangan lupa anda perlu membuat mereka faham walau apa pun yang terjadi mereka tetap anak-anak kepada ibu atau ayah mereka . Mereka perlu menghormati dan tetap menyanyi ibu atau ayah mereka seperti selalu.

Bagi anak yang sudah berusia belasan tahun , mereka mungkin agak susah untuk di pujuk dan diterangkan mengapa ibu dan ayahnya berpisah. Lagi-lagi ianya berkaitan soal kecurangan. Agak sukar untuk mereka menerima nya. 

Anda harus bijak ketika menjelaskan pada anak-anak ini.Tidak perlu terlalu beremosi ketika menjelaskan nya.. Misalnya anda bercakap sambil menangis, ..Itu akan buat anak fikir bahawa ayah atau ibu nya jahat kerana sanggup membuat anda menangis. Anda perlu rileks dan tunjuk kan pada anak yang anda ok dan masih kuat untuk menghadapi keadaan tersebut.


Memang bila sedang kecewa dan marah anda rasa biar anak-anak tahu sikap sebenar ayah atau ibu mereka.Tapi sebenarnya jika anda benar-benar sayang pada anak-anak , jaga lah emosi mereka.Jangan membunuh dan merosak kan pemikiran mereka dengan membenci ibu bapa mereka sendiri.Jangan jadikan anak-anak anda sebagai anak yang derhaka pada orang tuanya.

Walau betapa jahat sekalipun pasangan anda , biarlah anak-anak tetap menghormati nya dan menyanyangi nya sepenuh hati.Kerana itu lah yang akan membawa anak-anak anda ke syurga Allah..


sekian..

Tuesday, 21 November 2017

BILA KANAK-KANAK BERLAGAK JADI DEWASA

Assalamualaikum..


BILA KANAK-KANAK  BERLAGAK JADI DEWASA  Ni gambar-gambar minggu lepas masa ambik Mikhail kat tadika dia.Kakak pun kebetulan cuti sekolah jadi dia pun beriya nak jemput adik kat sekolah.

Masa sampai-sampai kat tadika tu dia la beriya pegang beg adik, suruh adik pakai kasut.. Mungkin adik tu kat dalam hati dia geram je tengok kakak mengarah dia macam-macam mengalahkan ibu pulak.


hahaha..


Macam tu la karenah si kakak ni,Kalau dirumah pun dia la yang kuat mengadu.Semua benda dia nak kawal.Dia suka berlagak macam dia dah dewasa padahal baru umur 10 tahun .

 Sebagai ibu yang memerhatikan dia 24 jam saya boleh nampak ada masanya di terlupa yang dia sedang dalam watak orang dewasa.hahaha






Ada beberapa sebab yang saya perhatikan kenapa anak-anak seperti si Kakak ni suka berlagak seperti orang dewasa.

Saya selalu check whatsapp si kakak ni.Apa yang saya perhatikan rakan-rakan nya bercakap seperti orang dewasa.Kadang-kadang mereka hantar whatsapp Voice meluah tentang rasa stress, dan gaya lenggok bercakap tu pulak tak sangka yang mereka ni baru berusia 10 tahun.

Rakan-rakan nnya jugak lebih suka berbual tentang drama tv dan lagu-lagu yang sedang popular.. Sedangkan kalau di rumah saya lihat Kakak lebih suka menonton kartun dan mendengar lagu kanak-kanak.

Sebab tu saya rasa rakan-rakan nya beri banyak pengaruh dalam perkembangan dirinya. Kadang-kadang saya rasa dia macam memaksa diri dia sendiri untuk ikut seperti rakan -rakan nya sedangkan dia masih mahu bermain masak-masak dan menonton Didi & friends . Hahah..


Saya selalu juga pesan pada dia supaya membesar seperti yang dia mahu.Dia tak perlu ikut apa kawan-kawan dia buat jika dia rasa tak mahu.

Tapi saya tahu apa yang dia buat tu supaya kawan-kawan dia menerima dirinya.

Sebenarnya benda macam ni  tak elok untuk perkembangan anak-anak kita sebab akan buat dia tak seronok dengan hidupnya. Dia akan rasa agak terbatas untuk dia buat apa yang dia suka dan mampu.

.Sebab itu kalau dirumah saya biarkan je dia nak menonton video Baby Shark Doo Doo atau menonton Didi & Friends dengan adik dia.


Sebagai ibu bapa kita perlu perhatikan dan fahami tingkah laku anak-anak kita. .Saya mahu anak saya melalui masa kecil mereka dengan sepatutnya.


sekian






Tuesday, 26 September 2017

ANDA PATUT CUBA EATON'S METHODS : CARA BUAT ANAK IKUT APA YANG KITA SURUH

Assalamualaikum..

Memujuk anak-anak untuk buat perkara yang mereka tak suka bukan nya mudah.. Saya nak ceritakan satu pengalaman berdepan dengan keadaan dimana anak menolak untuk buat apa yang kita nak.

Satu hari saya terima kiriman whatsapp dari guru sekolah anak saya /Dia bagitahu anak saya terpilih untuk masuk pertandingan membaca artikel dan Puppet Show.



Saya agak terkejut sebab anak saya ni seorang pemalu dan tak suka menonjol di depan orang ramai. Awal2 saya memang tak setuju sebab saya takut anak saya mengamuk pulak nanti.

Risau saya memikirkan nya sebab dia memang nampak tak berminat langsung.. Mesti cikgunya kecewa kalau tahu.hahahah..

Tapi saya ambil keputusan untuk pujuk dia dulu.Walau saya tahu pujuk anak saya untuk buat benda yang dia tak suka bukan lah perkara yang mudah tapi saya akan cuba.Mana tahu dengan pertandingan ni boleh hilangkan sikit perasaan malu dia.

Sebelum tu saya kena tahu dulu di mana saya patut mulakan.Saya tahu dengan memaksa nya tak akan membuatkan anak saya bersetuju dengan apa yang saya mahukan.Saya perlu lakukan dengan perlahan-lahan untuk membuatkan perasaan anak saya berubah.




Cara yang akan saya kongsikan ini adalah yang pernah disaran kan oleh hypnotherapist .Dengan cara ini kita boleh tinggalkan cara menjerit dan mengugut yang selalu kita gunakan sebelum ni..hahahah.. kaedah ini diberi nama Eaton's methods yang biasa digunakan dalam pengiklanan untuk mempengaruhi pelanggan.



1. Sentiasa beritahu apa yang kita  mahu anak kita lakukan dan bukan dengan cara memberi AMARAN!

Pernah dengar tak orang tua-tua kata "lagi kita kata jangan buat , lagi tu la dia nak buat" ..sebab anak tak faham kenapa tak boleh bangun lewat?kenapa tak boleh malas?

"Jangan bangun lewat.."
"jangan malas belajar.."
"jangan ponteng sekolah.."

Kata-kata seperti ini bersifat produktif. Anak kita tak kan faham apa yang kita mahukan Mari kita ubah ayat-ayat tersebut supaya lebih positif dan lebih difahami.

"esok kita bangun awal dan lihat siapa yang paling awal mandi.."
"jom kita belajar bersama supaya keputusan peperiksaan kita bagus"


Untuk kes anak saya ni apa yang saya buat hanya beritahu apa yang dia perlu buat.

" .. Kita akan buat persembahan paling bagus nanti.Mesti cikgu seronok..."

berbanding sebelum ni saya kata

" kena join jugak sebab cikgu suruh.."



2- Pura-pura bagi pilihan.
Pernah tak korang berada dalam situasi malas nak layan kehendak anak ..Misalnya anak sedang duduk di katil dengan wajah murung kerana tak mahu ke sekolah. korang masuk ke dalam bilik buka almari sambil bertanya

"..Hari ni  pakai baju sukan atau uniform sekolah..?"
"..sebelum ke sekolah kamu nak minum susu atau pun coklat..?"


Ini membuatkan yang anak tidak mempunyai pilihan lain kerana kita dah putuskan yang dia tetap akan ke sekolah..

Saya bagitau Mikhail hari tu.. "...Nanti kat atas pentas kalau adik tak mau baca , cuma diam saja pun tak pe.."

Saya bukan saja dah tetapkan yang dia akan naik ke pentas malah saya bagi pilihan sama ada nak baca atau pun tak.




3- Tunjuk kan kita juga berminat dengan perkara tersebut

Kalau kita tak minat anak pun rasa tak teruja. Dia mungkin akan anggap apa yang kita nak tu bukan lah perkara yang betul2 kita nak dia lakukan.Tapi dalam masa yang sama kita jangn tunjuk seperti kita memaksa.

Misalnya bila kita nak anak kita siap kan meja makan.

Apa yang kita buat untuk tunjuk yang kita betul2 nak dia buat ialah arahkan dia buat perkara tu dengan segera dan seolah-oleh kita tergesa-gesa.

"'.. pinggan dan gelas kegemaran kamu ada  di rak bawah..boleh bawak ke meja dan susun .."

atau kita boleh guna ayat

".. Tak sabar nak makan malam sebab ibu ada masak rendang ayam untuk kamu...."

Sebelum hari pertandingan saya dan ahli keluarga lain banyak bercakap tentang pertandingan ni.Kadang-kadang kakak nya juga akan turut membaca sama untuk tunjuk minat pada perkara tersebut.jadi dalam masa sama dia akan nampak yang kita berminat dengan apa yang berlaku pada dia.



Alhamdulillah..Dia naik juga ke pentas dan berdiri berdepan dengan orang ramai walaupun dia tak bersuara lansung.Tapi dia dapat tepukan gemuruh sebab berani dan saya tahu dia gemuruh sebab dia peserta pertama.hahah..

Lepas turun dari pentas dia tanya saya

"kenapa adik diam pun orang tepuk tangan..?"

dan saya jawab

"...sebab adik berani..Kita tak boleh takut untuk buat benda yang betul.."

wajah yakin disebalik tirai.. :)


Dan mengejutkan sangat bila dia bersedia dan tak sabar untuk persembahan kedua iaitu Puppet Show.. Untuk Puppet Show bacaan nya lancar dan jelas.Memang tak nampak takut2 pun dalam suara nya tu..

Walaupun anak saya tak menang tapi saya seronok sebab ianya buat anak saya berani dan dia kata tahun depan nak masuk pertandingan ni lagi.. lega saya rasa!hahahh

Korang pun kalau nak try cara ni boleh la google sikit tentang  Eaton's methods for kids .


ok..

sekian..





Tuesday, 19 September 2017

SEDIH...DISANGKA HANTU RUPANYA KANAK-KANAK MENANGIS KETAKUTAN DIDALAM HUJAN

Assalamualaikum...


Anak adalah anugerah Allah untuk kita.Anak ni penyeri hidup dan ada setengah orang anggap anak ni sebagai pelengkap kehidupan nya..Sebab tu kalau kita tengok ada orang sanggup berhabis demi nak dapatkan anak.

Tapi saya agak sedih bila sekarang ni dengar macam-macam penganiyaan pada anak kecil. Bukan orang lain yang menganiaya sianak, tapi ibu bapa nya sendiri.

Jangan ingat tak solat, tak puasa saja boleh berdosa tau. Tak menjalankan tanggungjawab pada anak pun boleh berdosa.Tak menyediakan keperluan anak pun kita boleh berdosa.

KIta mengingkari amanah yang Allah bagi pada kita,.Ada satu kes yang baru saya baca di facebook tentang seorang budak kecil usia dalam 4,5 tahun dibiarkan keseorangan di rumah.

Menurut anak kecil ni , ibu nya keluar beli phone jadi anak ni keseorangan di rumah dan jiran menemui kanak-kanak kecil ni sedang menangis di dalam hujan..
Ya Allah.. sedihnya bila di bayangkan..

Saya ada anak yang sesia kanak-kanak kecil ni...Bila saya lihat gambar yang dikongsi pun memang saya terbayang kan anak lelaki saya .

5 Tips Mudah Untuk Pastikan Anak Anda Sentiasa Jaga Tingkah Laku Dari Kecil Lagi








Saya berharap ada tindakan tegas untuk ibu bapak kanak-kanak ni.Memang anak ni tak cedera atau sakit tapi sebelum ianya berlaku baik lah tindakan awal di ambil.

Nampak gaya pun macam ibu bapanya tak nak jaga anak mereka ni.So mungkin tak jadi masalah kalau pihak berwajib ambil anak ni.

Dari apa yang diceritakan pun si anak nampak tak mau pulang ke rumah.Mungkin dia merasakan keluarganya tak beri kasih sayang pada dia.

Waktu kita seusia macam ni pun rasanya mak ayah kita tak buat kita macam ni..kan??Saya percaya mak ayah pada ibu bapa kanak-kanak ni pun tak buat macam tu.

Kadang-kadang kita bagi alasan nak didik anak berdikari tapi kita patut tahu keupayaan anak kita.Mana mungkin lah budak besar ni disuruh tinggal sendiri kat rumah, uruskan diri sendiri, cari makan sendiri..

erm...saya sedih!

sekian..



Monday, 18 September 2017

CARA MUDAH PERKENALKAN BAYI DENGAN MAKANAN PEJAL SEAWAL 6 BULAN

Assalamualaikum..

Bila bayi sudah masuk usia 6 bulan sudah tiba masanya untuk kita perkenalkan bayi dengan makanan pejal seperti nasi , sayuran dan buah buahan.

Tapi cara penyediaan makanan pejal untuk bayi  dah tentu berbeza dengan apa yang kita orang dewasa makan setiap hari.

Tapi dengan beberapa alatan memberi makan pada bayi menjadi lebih mudah dan selamat.

A) Bowl + fork + spoon




Bayi dan kanak-kanak memang sukakan warna yang terang dan menarik.

Sebab itu korang yang ada bayi patut ada bowl yang disertakan sekali dengan sudu dan garfu menarik ni.
Apa yang istimewanya sudu dan garfu ini  mampu berubah warna apabila suhu makanan tinggi atau panas.

Bila warnanya dah bertukar pada asal baru lah ianya selamat untuk disuapkan pada bayi kita.

Kalau nak ajar anak suapkan makanan nya sendiri set bowl ini sangat sesuai sebab ianya
dibuat dari pada silikon.Jadi bayi lebih mudah mencengkam dengan  lebih kuat .

Untuk bowl beserta sudu dan garfu ni korang boleh dapatkan dengan harga hanya RM14 dan terdapat dalam 3 warna iaitu , merah , biru dan kuning.

B) Spoon Feeder



Untuk memudahkan kita memperkenalkan makanan pejal pada bayi kita juga boleh cuba menggunakan Spoon Feeder .

Cara menggunakan nya mudah sahaja.Kita perlu kisar dulu makanan yang kita nak beri pada bayi.

Contohnya  seperti bubur nasi.Kita kisar dulu bubur nasi tu dan kemudian masuk kan ke dalam Spoon Feeder.

Bukan saja boleh digunakan untuk makanan tapi kalau nak bagi susu pun sangat sesuai.

Botolnya dibuat dari silikon yang berkualiti tinggi.Tak mudah rosak , dan ianya juga tahan panas.

Ini adalah Alat Pemakanan Bayi yang Selamat , Mudah dan  kreatif yang menggabungkan fungsi sudu dan botol susu.

Kita pun tak perlu risau makanan akan terdedah sebab ianya sentiasa dalam botol.Penutup nya juga kuat .

Untuk Spoon Feeder ni korang boleh dapatkan nya dengan harga hanya RM12 sahaja.


C) Fruit Pacifier


Selalunya semua buah-buahan yang kita nak beri pada bayi akan kita kisar dahulu untuk memudahkan bayi makan,Tapi sekarang ada cara lebih mudah iaitu  dengan menggunakan Fruit pacifier  seperti dalam gambar ni.

Dengan fruit Pacifier ni tak payah lagi nak kisar buah-buahan.Kita cuma potong buah dan masuk kan dalam nya.

Tapi kalau buah tu keras boleh kukus dulu atau kisar dulu buah tu.

Bila bayi gigit dapat lah dia belajar menggigit makanan dia.Kadang2 bayi ni dia gatal gusi sebab nak tumbuh gigi.

Fruit pacifier ni sesuai juga untuk bayi yang gatal gusi sebab ianya dibuat dari silikon yang lembut dan selamat

Fruit Pacifier ni juga tak kan buat bayi korang tersedak.Makanan cuma akan keluar bila bayi menggigit fruit Pacifier ni..Buah yang kita masuk kan tu tak kan keluar sendiri.Jadi ianya selamat digunakan terutamanya bila kita nak beri anak makan buah bila didalam kereta..

Ada dalam 2 warna yang kita boleh pilih iaitu biru dan merah jambu.

Ianya bebas BPA dan produk yang sudah diuji.Boleh dapatkan Fruit Pacifier ni dengan harga hanya RM8 sahaja.


Itu lah 3 barangan yang boleh kita gunakan untuk memudahkan kita memperkenalkan bayi dengan makanan seawal 6 bulan.Korang kan kena dapatkan segera .Tak payah pening2 nak fikir kat mana nak beli semuanya Korang boleh dapat kan nya melalui detail di bawah..

Pos Rm 8 SM RM 13 SS


Korang juga boleh dapatkan set combo untuk lebih jimat...Ada tambahan produk D iaitu  PONS Extra Virgin Olive Oil (EVOO)  for baby .Ini adalah produk luar yang memang laku keras sebab produk Porn ni memang sangat bagus untuk kesihatan bayi DAN UNTUK MENAMBAH SELERA MAKAN BAYI korang. .Detail tentang EVOO korang boleh baca di bawah...

COMBO PRICE (ALREADY INCLUDE POS)
C1 : B + C = RM26 SM RM30 SS
C2 : A + B + C = RM38 SM RM42 SS
C3 : B + C + D = RM70 SM RM74 SS
C4 : A + B + C + D = RM80 SM RM84 SS
.
Order:
PERSONAL SHOPPER Shopee 




D)Extra Virgin Olive Oil for baby (EVOO PONS)


Kenapa kita kena pilih EVOO PONS untuk bayi kita?
.
- Mempunyai *acidity yang rendah ~0.25%* (terendah di Malaysia)
Which is good utk perut baby
-Packaging dalam *tin* if beli packaging dlm botol cerah terdedah pada oxidation
-100% Minyak Zaitun Extra Virgin
-Perahan sejuk @ *cold pressed*



-Tanpa pengawet & Pewarna
-Pilihan buah zaitun jenis Arbequina (handpick lg tau) yg menghasilkan minyak zaitun yang mempunyai rasa yang lembut dan tidak akan mengubah rasa makanan bayi serta sesuai untuk sistem penghadaman bayi dan kanak-kanak
- Boleh guna utk dressing @ *titik dlm bubur bayi & menumis*
-  EVOO membantu * naikkan berat badan bayi* & masalah *sembelit* & baik utk bayi *eczema*
-  Ada sijil halal



Tambahan!!!!

e)QQ Organic Baby Porridge contains with Calrose Pearl Rice, Organic Millet and Organic Quinoa.



Bubur yang dimasak dengan Calrose Pearl Rice mempunyai rasa yang sangat menyenangkan dengan tekstur halus.

Calrose Pearl Rice mempunyai serat yang tinggi membantu meningkatkan kekerapan pergerakan usus, melancarkan pembuangan  untuk kolon yang sihat.
.
  QUINOA mengandungi kandungan protein tinggi, sumber vitamin dan mineral yang baik, kehadiran antioksidan dan kandungan serat tinggi yang bertindak sebagai pencahar semula jadi.
.
MILLET adalah salah satu sumber protein terbaik dan kaya dengan vitamin B, fosforus, kalium, besi, dan magnesium


So korang cepat2 contact untuk dapatkan produk2 best ini khas untuk bayi kecil korang.Memang selesai masalah nak bagi anak makan..Anak pun berselera dan sihat

sekian...

Monday, 4 September 2017

APA YANG DILAKUKAN KANAK-KANAK INI UNTUK MEMBANTU KAKAKNYA YANG BAKAL MENDIRIKAN RUMAHTANGGA SANGAT MENYENTUH HATI

Assalamualaikum...



Kanak-kanak sebenarnya mempunyai hati yang lembut bersih dan suci.Mereka cepat tersentuh dan perasaan mereka mudah dikuasai oleh persekitaran.Sebeb itu kanak-kanak memerlukan
persekitaran yang baik  . Jangan ada unsur-unsur negatif dalam persekitaran anak-anak.

Ada satu cara yang boleh ibu bapa amalkan untuk membuatkan anak lembut hati , bijak dan menjadi soleh .Saya petik dari laman web CahayaSyurgayangsempurna.blogspot.my .

1 -Baca Fatihah (1 kali )
2 -Baca Ayat Kursi (1 Kali
3 -Baca Surah al - Insyirah (1 kali
4 -Baca Surah Toha 1-5 (1 kali )ayat

kemudian hembuskan di ubun-ubun anak niatkan agar anak menjadi yang soleh, cemerlang, lembut hati, rajin belajar solat dan lain-lain.

Hari ni saya terbaca satu post yang dikongsi di laman twitter tentang seorang kanak-kanak dikenali sebagai Mai yang berjaya membuatkan netizen terharu dengan sikap prihatin dan ikhlas nya.







 Apa yang dikongsikan oleh kakak kepada kanak-kanak-kanak yang dikenali sebagai Mai ni memang sangat menyentuh hati bukan saja pada kakaknya malah netizen turut meluah kan rasa terharu .sweet sangat..kan??

Semoga anak - anak kita juga jadi anak yang ikhlas dan baik hati macam Mai..

sekian..







Monday, 28 August 2017

HOSPITAL TAK TERIMA. GADIS INI TERPAKSA BERSALIN DI TEPI JALAN.

Assalamualaikum..





Zaman yang mencabar sekarang ni buatkan kita sebagai ibu bapa kena peka dengan perubahan anak-anak kita terutamanya bila mereka menginjak ke alam remaja.Kita semua pun pernah jadi remaja dan kita tahu betapa di waktu tersebut kita lebih suka bertindak mengikut kata hati.Nasihat la macam mana pun kita tetap nak bantah walaupun sikit.

Bila anak kita berbuat silap , kesilapan itu jugak sebenarnya berpunca dari ibu bapa  dan keluarga.Sebagai ibu bapa tugas kita adalah mendidik, melindungi , dan memberi hak-nak mereka.Jadi apabila mereka berbuat silap patut kah kita membuang mereka dan melepas kan semua tanggungjawab kita ?

Di India seorang gadis terpaksa melahirkan anak nya di tepi jalan gara-gara dibuang keluarga dan pihak hospital terpaksa menolak untuk membantu proses bersalin kerana gadis ini idak ditemani ibu bapanya .Gadis berusia 17 tahun ini hilang arah tuju dan tidak tahu di mana lagi harus dia meminta bantuan menyebabkan dia melahirkan anak di tepi jalan.

Kejadian yang berlaku di wilayah Jharkhand, India ini mendapat perhatian ramai orang yang melihat kejadian tersebut.Orang ramai turut mempersoalkan tindakan pihak hospital yang tidak membantu gadis ini  hingga keadaan menjadi tegang. Ada juga yang turut merakam gambar dan video gadis malang ini

Ada antara mereka juga mengawal lalulintas supaya gadis bersama bayinya tidak dilanggar kenderaan.Tidak lama kemudian seorang Dr dari hospital tersebut datang dan memotong talipusat bayi . Dr yang dikenali sebagai Lalita Kashyap mengakui ianya menjadi kesalahan pihak hospital kerana tidak membantu gadis tersebut.


Gadis tersebut kini dsedang ditempatkan di wad hospital tersebut dan dalam keadaan sihat.Dia dikatakan di buang keluarga dan kekasihnya turut menghilangkan diri selepas mengetahui dirinya hamil.



sekian..