Showing posts with label panduan. Show all posts
Showing posts with label panduan. Show all posts

Wednesday, 5 September 2018

15 TIPS DAN TRICK INI MAMPU MENYELAMATKAN NYAWA ANDA

Assalamualaikum..

Malang tidak berbau. Tapi ianya mungkin boleh dielak jika kita melakukan sedikit persediaan. Orang kata sediakan payung sebelum hujan.

Jom tengok beberapa tips dan trick yang boleh membantu anda menyelamatkan nyawa anda .



1. Jika seseorang mengacukan pistol pada anda, cubalah untuk melakukan eye contact dengan orang tersebut. ianya memang keadaan yang sukar namun . Tetapi jika anda melihat terus kedalam mata nya sekurang-kurangnya dia akan  berasa tidak selesa dan mula meragui sama ada untuk menembak anda  atau tidak. Dan ini akan membantu anda melengahkan masa nya.

2. Sentiasa membawa cermin dan wisel semasa mendaki di pergunungan atau memasuki hutan. Cermin akan membantu untuk memancarkan sinar matahari dan memberi isyarat SOS, dan anda boleh meniup wisel didalam keadaan kecemasan

3. Sentiasa membawa gula-gula getah. Mengunyah gula-gula getah akan membantu mengurangkan tekanan serta mengekang selera makan anda.  ia juga boleh digunakan sebagai gam.

4. Sentiasa ingat 3 peraturan ini. Ia mengatakan bahawa seseorang boleh hidup 3 minit tanpa udara, 3 jam tanpa tempat tinggal, 3 hari tanpa air dan 3 minggu tanpa makanan.

5. Arang dan botol plastik boleh digunakan untuk menapis air. Selepas beberapa kali penapisan  anda hanya perlu mendidihkan  air tersebut-dan ia boleh diminum.

6. Apabila turun tangga, jangan memasuk kan tangan anda ke dalam poket anda. Sekiranya tangan anda berada dalam poket , kebarangkalian bahawa  kepala atau organ dalaman rosak meningkat dengan ketara ketika anda jatuh

7. Jika anda mendaki gunung kekalkan suhu badan anda supaya sentiasa hangat untuk mengelak kan anda diserang . Hypothermia (hipotermia) . Pakai pakaian yang tebal ketika mendaki..

8. Cuka  epal boleh digunakan untuk merawat luka. ianya mempunyai keupayaan untuk melambatkan penyebaran bakteria.

9. Ketika menaiki pesawat pilih tempat di bahagian ekor pesawat.  Kajian menunjukkan bahawa kebarangkalian kematian dalam penumpang yang duduk di tempat duduk di ekor pesawat hanya 23%.

10. Jika anda ingin berkhemah di dalam hutan ,mendaki gunung atau belayar, beritahu orang terdekat  kemana anda ingin pergi. Sekiranya anda tiba-tiba hilang dalam perjalanan, sekurang-kurangnya orang terdekat tahu di mana hendak mencari anda.

11. Letak kunci kereta anda di atas meja di sebelah katil. Jika perompak masuk ke rumah, anda boleh menakutkan mereka dengan menekan butang yang menghidupkan bunyi kecemasan di dalam kereta.

12. Kentang adalah makanan yang boleh membuatkan anda kekal kenyang dalam masa yang panjang. Kentang mudah tumbuh . Jadi jika anda ingin berkemah di dalam hutan jangan lupa membawa beberapa biji kentang

13. Tuala wanita  boleh digunakan untuk membalut luka yang besar. Ianya adalah alat yang sangat sempurna untuk menyerap darah.

14. Baking soda akan membantu memadamkan api. Sekiranya api sukar di kawal, tuang baking soda untuk memadamkan nya. Tapi sudah tentu untuk api yang besar memerlukan baking soda dengan jumlah yang banyak.

15. Ianya mungkin kelihatan mustahil untuk kondom menapung berat 2 liter air. Tetapi kondom terbuat dari bahan yang sangat elestik, Jadi satu cara kontraseptif  untuk membawa air yang banyak ialah dengan menggunakan kondom. Pastikan ianya yang belum digunakan..

Sekian.

Tuesday, 4 September 2018

INI SEBAB MENGAPA PENIAGA ONLINE PERLU MENGGUNAKAN INSTAGRAM



Masih ada lagikah pengguna smartphone yang masih belum mempunyai Instagram? Dizaman sekarang Instagram dianggap sebagai aplikasi yang wajib ada dalam setiap smartphone.

Bukan sahaja digunakan sebagai sosial media yang menghubungkan anda dengan pengguna telefon pintar yang lain namun instagram juga dijadikan album gambar yang menyimpan berbagai memori .

Penggunaan Instagram sudah semakin meluas apabila ianya juga menjadi kepentingan bagi peniaga-peniaga online dan offline. Ianya menjadi pengenalan kepada syarikat-syarikat dan anda yang mempunyai perniagaan secara kecil-kecilan juga perlu menggunakan kelebihan ini .

Dengan panduan yang betul dan tepat Instagram memberikan anda cara yang mudah untuk meningkatkan jangkauan anda dan mendedahkan perniagaan anda kepada orang lain




Apa itu Instagram?

Instagram adalah rangkaian sosial untuk berkongsi foto dan video pendek. Kandungan visual daripada pengguna yang anda ikuti dipaparkan dalam format gaya garis masa  dan apa pun yang anda siarkan akan dipaparkan kepada orang yang mengikuti anda. Aplikasi ini sangat popular disebabkan kesederhaan penggunaan nya.


Berjuta-juta pengguna aktif membuka aplikasi ini setiap hari. Dianggarkan bahawa 90 peratus daripada  pengguna instagram adalah di bawah umur 35 tahun,. Antara jumlah tersebut , pengguna di kalangan  umur 16-24 tahun sahaja adalah seramai 41 peratus.

Bukankah ini peluang yang sangat bagus untuk anda meluaskan perniaagaan anda memandangkan kuasa membeli melalui online adalah dikalangan golongan muda dan berkerjaya.



Mengapa anda perlu mempunyai akauan Instagram?

Kos pengiklan menggunakan televisyen dan Radio memerlukan kos yang agak tinggi.Malah di facebook juga anda perlu membayar sejumlah wang agar posting anda dapat dilihat oleh lebih ramai orang.

Tetapi di Instagram , apa yang anda perlukan hanya jumlah pengikut yang ramai dan penggunaan hashtag yang tepat.

Instagram juga memudah kan produk jualan anda dilihat oleh orang lain memandangkan jumlah pengguna Instagram dari seluruh dunia yang ramai.

Selain dari itu anda boleh mengadakan giveaway atau contest hanya di instgram anda. Jika anda ingin meningkatkan jumlah follower dengan pantas dan meletupkan jualan produk anda di Instagram anda boleh dapatkan ebook Instagram Keboom .





Dengan jaminan pulangan wang 100% anda tak kan rugi kerana dalam ebook ni berbagai rahsia menjana pendapatan dari instagram akan di dedahkan.

sekian..



Tuesday, 7 August 2018

SENARAI 50 UBAT KURUS YANG MENGANDUNGI BAHAN TERLARANG



Selain melakukan aktiviti fizikal, pengambilan pil menguruskan badan adalah antara yang sering dilakukan oleh orang ramai untuk menurunkan berat badan dengan cepat meskipun perlu berdepan risiko membahayakan kesihatan dan nyawa.

Sikap segelintir wanita yang begitu terdesak untuk mempunyai bentuk badan langsing menyebabkan lambakan produk perlansingan badan atau ubat kurus dijual sewenang-wenangnya di kedai jamu dan ubat-ubatan.

Terdapat pelbagai jenis pil di pasaran, termasuk yang mengandungi bahan terlarang seperti sibutramine, dan kebanyakan produk ini tidak menerangkan secara terperinci kandungan sebenarnya.

Lebih merisaukan lagi apabila ubat-ubat kurus ini dipercayai tidak mempunyai kelulusan dari KKM dan dipercayai mengandungi bahan-bahan terlarang.

Berikyt adalah sebarai 50 ubat kurus yang mempunyai bahan terlarang .





1. 7 Day Slim Capsule - Sibutramine
2.Acai Berry ABC 500mg Soft Gel - Sibutramine
3.Acai Berry Slimming Herbal Soft Gel -Sibutramine
4. Amberine Capsules - Sibutramine
5. Arma Sin Gang San Langsing- Sibutramine
6. Arma Sin Gang San Langsing Ayu- Sibutramine
7. Best Slim Pills - Sibutramine
8. Bionex Capsule - Sibutramine
9. Bodybeaus Capsule - Sibutramine


10. BodySlim Herbal Capsule - Sibutramine
11. Botanical Gold Capsule- Sibutramine
12. Botanical Gold Soft Gel- Sibutramine
13. Cantik Langsing - Bisacodyl
14. Chantique Beauty Slimming Herbal - Spironolactone
15.Chinese Herbal Heritage Herbal Slimming Tea BN 131703-Microbial > limit
16. Dewi Pelangsing - Sibutramine
17. Figure Up - Sibutramine
18. GorgeouSlim Herbal - Sibutramine
19. Guar Gum Suplemen Serat Tinggi - Sibutramine


20. Kintop Capsule- Sibutramine
21. Lami or Lasmi Capsule- Sibutramine
22. Langsing Alami Kapsul - Sibutramine
23. Langsing Alami (Lami) capsule- Sibutramine
24.Lax-9 slimming milk(Banned by Food Division)- Sibutramine
25. Li Da Capsule 350mg- Sibutramine, Phenolphthalein & Sildenafil
26. Lida Slimming - Sibutramine
27. Lipo 8 Burn Slim Capsule- Sibutramine
28. Lipo 9 Burn Slim Detox Capsule - Sibutramine
29. Meizitang (Botanical Slimming Soft Gel) - Sibutramine

30. My Slimming Herbal Capsule - Sibutramine
31. Obe XLIM - Sibutramine
32.P57 Hoodia Cactus Slimming Capsule - Sibutramine
33. Phyto Shape or Phyto Hape- Sibutramine
34. Quick Slim - Phenylbutazone & Sildenafil
35. Rami Ramping Alami - Sibutramine
36.Rapidly Slimming 350mg Capsule- Sibutramine & Phenolphthalein
37. Sehat Langsing Capsule - Sibutramine
38.Sexy Plus Doom Capsule - Sibutramine
39. Slim 10- Fenfluramine
40. Slimfast Diet Kapsul - Sibutramine



41. Slimina Weight Loss Capsule - Sibutramine
42. Slimming untuk Pria 
dan Wanita Kapsul- Sibutramine
43. Slimmix Botanical Gel - Topiramate
44.SlimRich BotanicalSlimming Capsule 350mg - Sibutramine
45. Slym 4 You Capsule -Sibutramine, Spironolactone & Canrerone
46. Sukenlo - Sibutramine
47. Sulami Kapsul - Sibutramine
48. Sumo Qurus Tablet- Phenobarbital
49. Tian Ma Du Zhong Wan Capsule - Cyproheptadine
50. Xiyouji Qingzhi 300mg Capsule- Sibutramine

*Produk ubat kurus lain yang tidak tersenarai dalam senarai ini, tidak semestinya tidak mengandungi bahan terlarang


Apakah kesan pengambilan produk terlarang ini?

Hasil kajian interim menunjukkan pesakit-pesakit telah mengalami kesan kardiovaskular seperti serangan jantung dan strok dengan kadar yang lebih tinggi berbanding dengan kumpulan yang menerima ubat-ubatan plasebo. Begitu juga kesan negatif organ dalaman seperti buah pinggang dan hati.

Ia dikontraindikasi bagi pesakit yang mempunyai sejarah penyakit arteri koronari, kegagalan jantung kengestif, penyakit arteri periferal, arrithmia, strok dan hipertensi tidak terkawal.

Ibu mengandung tidak dibenarkan mengambil sibutramine kerana boleh menjejaskan janin..

sekian.

sumber: KKM

Saturday, 7 July 2018

SENARAI LAMAN WEB TERBAIK UNTUK MENCARI KERJA



Saya kongsikan di sini senarai laman web mencari kerja yang korang boleh jadikan tempat untuk dapatkan peluang pekerjaan. Zaman sekarang ni bukan senang nak cari kerja yang sesuai dengan minat dan kemahiran kita.Tapi kalau kuat berusaha mesti dapat.

Tak kan nak menapak dari satu tempat ke satu tempat..kan??Mencari melalui online akan lebih memudahkan urusan mencari kerja kosong. so dibawah ni adalah senarai laman web untuk mencari pekerjaan.





semoga bermanfaat untuk semua..

sekian..

Friday, 29 June 2018

MEMPERSENDAKAN NAMA ALLAH HUKUMNYA HARAM DAN BERDOSA

Assalamualaikum..

Sejak akhir-akhir semakin ramai golongan muda yang mempersendakan nama Allah secara-terang-terangan di media sosial. Iainya sesuatu yang sangat tidak beradab dan mencemar kesucian agama islam dan menaik kan kemarahan ramai umat islam.




Namun ada yang memandang isu ini sebagi perkara yang remeh dan boleh dimaafkan begitu sahaja.Mufti Wilayah Persekutuan , Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri dalam satu posting nya di twitter memberi penjelasan berhubungn isu ini.

Bergurau dengan melibatkan nama Allah? Hukumnya adalah haram dan berdosa besar.


Dan jika engkau bertanya kpd mereka (tentang ejek-ejekan itu) tentulah mereka akan menjawab: "Sesungguhnya kami hanya berbual & bermain-main". Katakanlah: "Patutkah nama Allah & ayat-ayatNya serta RasulNya kamu memperolok-olok & mengejeknya?"

[Al-Tawbah: 65]


Imam Ibn Kathir meriwayatkan, ayat ini turun kepada seorang lelaki daripada kalangan munafiqin yang mengatakan, “Me­nurut penilaianku, mereka yang menjadi tamu kita (Muhajirin) tiada lain adalah orang-orang yang paling mengabdi kepada perutnya, paling dusta lisannya, dan paling..

pengecut di saat perang berkecamuk.” Lalu hal itu disampaikan kepada Rasulullah SAW, dan lelaki itu datang kepada Rasulullah SAW yang telah berada di atas untanya dan memacunya untuk berangkat, kemudian lelaki itu berkata, “Wahai Rasulullah, sesungguh­nya kami hanya bersenda...


gurau dan bermain-main saja.” Maka Allah SWT menjawab melalui firman-Nya: “Apakah dengan Allah, ayat-ayat-Nya, dan Rasul-Nya kalian selalu berolok-olok.” (Lihat Tafsir Ibn Kathir, 4/171)

Menurut al-Qadhi Ibn al-‘Arabi, perkataan yg disebutkan oleh golongan munafiqin itu tidak..


sunyi daripada dua kemungkinan, sama ada dengan bersungguh atau bergurau. Namun, kedua-duanya tetap membawa kepada kekufuran. Ini kerana, bergurau dengan perkara kufur itu kufur tanpa sebarang khilaf (LihatAhkam al-Qur’an, 2/543).

Wajib mengucap  dua kalimah syahadah dan bertaubat

Isu ini juga mendapat perhatian ramai netizen dan berpendapat  wajib bagi mereka yang memeprsendakan agama untuk mengucap 2 kalimah syahadah dan bertaubat seperti yang dipetik dari post pemilik akaun twitter Serban Putih.

- Mempersendakan agama (istihza') itu boleh membuat aqidah seseorang itu gugur & wajib untuk dia mengucap 2 kali syahadah serta taubat nasuha. 

Baik dia menghina Allah swt, menghina para Nabi, para Malaikat, atau mempermainkan syiar agama ini. Nauzubillah.
Istihza' boleh berlaku dengan lisan dan juga perbuatan. 

Contoh lisan menghina Nabi.

"Aku lebih pandai dari Nabi. Sebab aku pandai baca dan tulis."

Org spt ini telah jadi kafir.
Dengan perbuatan seperti memijak al Quran. 

Kata ulama, bahkan jika dia melakukan zina di atas sejadah boleh jadi kafir. 

Kerana dia telah menghina syiar agama.
Banyak sekali orang suka buat video berlawak dengan solat.

Dia anggap solat itu satu lawak jenaka. Solat lepas tu berjoget. Ada pula solat atas air lepas tu sujud masuk dlm air. Solat rukuk terbalik.

Solat itu satu syiar besar dlm agama dan dia telah mempersendakannya.
"Dan jika kamu tanyakan kepada mereka (tentang apa yang mereka lakukan itu), tentu mereka akan menjawab: “Sesungguhnya kami hanya bersenda-gurau dan bermain-main saja”. Katakanlah: “Apakah dengan Allah, ayat-ayatNya dan RasulNya, kamu selalu berolok-olok?”. (At Taubah/9 : 65)
Hukum istihza' bid din ini sangat berat. Jadi berhati-hati cakap pasal Allah dan rasulNya. 

Imam Nawawi sebut dlm kitab nya Raudhatul Tolibin. Org yg minum arak atau zina dgn ucap bismillah. Dgn niat nak melecehkan asma Allah. Dia telah jadi kafir.


Jangan sampai mempersendakan agama.Yang haram itu tetap hara.Kkita semua buat dosa tapi dosa itu tidak pula kita agung agungkan.Tidak juga kita sebar sebarkan.. 

sekian..

ADAKAH SAH NIKAH JIKA PEREMPUAN ITU MENGANDUNG 8 BULAN

 Assalamualaikum..
Baru-baru ni gempar kejadian bayi dibuang dari bangunan 2 tingkat dan keadaan bayi tersebut di katakan kritikal.Sebelum kejadian tersebut ada banyak lagi kes buang bayi akibat pergaulan bebas. Ini dapat disimpulkan masalah zina dikalangan masayrakat kita sudah di tahap kritikal.
Bagikan tiada penyelesaian , kerajaan mula memperkenalkan berbagai cara bagi membendung masalah hamil luar nikah. Anataranya mengalak kan penggunaan kondom dan menyediakan  baby hatch  di beberapa kawasan tertentu.
Namun bagi yang ingin bertanggungjawab dengan menikahi wanita yang sudah hamil tentu timbul sedikit kekeliruan tentang usia kandungan wanita tersebut sama ada boleh di nikahi atau pun tidak.
Di bawah ini jawapan dari permasalahan berikut yang saya petik dari laman web Pejabat mufti wilayah persekutuan.
Gambar sekadar hiasan
Soalan:
Adakah sah nikah jika semasa nikah itu, perempuan tu mengandung 8 bulan?
Jawapan:
Alhamdulillah pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.
Dalam menjawab persoalan ini, perlu kita lihat perempuan yang dihalang kita berkahwin dengannya yang dikenali sebagai mawani’ al-nikah. Dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji menyebut:
Jenis Pengharaman
Pengharaman terbahagi kepada dua, iaitu haram yang kekal (حرمة مؤبدة) dan haram yang sementara (حرمة مؤقتة).
Haram yang Kekal
Maksud haram yang kekal ialah perempuan yang haram dikahwini selama-lamanya walau apa keadaan sekalipun. Terdapat tiga sebab haram yang kekal:
Pertama: Hubungan Kerabat
Hubungan kerabat tersebut ialah:
  1. Ibu, nenek sebelah ibu dan nenek sebelah bapa, dan ke atas. Mereka merupakan asal-usul keturunan yang tidak boleh dikahwini.
  2. Anak perempuan, cucu perempuan daripada anak lelaki serta cucu perempuan daripada anak perempuan. Mereka dinamakan jurai (الفروع) keturunan seseorang yang juga haram dikahwini.
  3. Saudara perempuan seibu sebapa, sebapa atau seibu. Mereka merupakan jurai keturunan ibu bapa.
  4. Anak perempuan daripada saudara lelaki sama ada seibu sebapa, sebapa atau seibu.
  5. Anak perempuan daripada saudara perempuan sama ada seibu sebapa, sebapa atau seibu.
  6. Ibu sedara sebelah bapa (العمّة), iaitu saudara perempuan bapa, nenek saudara sebelah bapa (عمّة الأب). Mereka merupakan jurai keturunan datuk nenek sebelah bapa.
  7. Ibu saudara sebelah ibu (الخالة), iaitu saudara perempuan ibu, nenek saudara sebelah ibu (خالة الأم) dan sebelah bapa (خالة الأب). Mereka merupakan jurai keturunan datuk nenek sebelah ibu yang haram dikahwini selama-lamanya.
Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ وَعَمَّاتُكُمْ وَخَالَاتُكُمْ وَبَنَاتُ الْأَخِ وَبَنَاتُ الْأُخْتِ
Maksudnya:  Diharamkan ke atas kamu (mengahwini) ibu-ibumu, anak-anakmu yang perempuan, saudara-saudaramu yang perempuan, saudara-saudara bapamu yang perempuan, saudara-saudara ibumu yang perempuan, anak-anak perempuan dari saudara-saudaramu yang laki-laki, anak-anak perempuan dari saudara-saudaramu yang perempuan.
(Surah al-Nisa’: 23)
Sekiranya berlaku perkahwinan dengan seorang daripada perempuan tersebut, aqad nikahnya batal dan sesiapa yang menghalalkannya adalah kafir. Begitu juga sebaliknya, haram bagi perempuan mengahwini mereka yang berikut:
      1. Bapa, datuk sebelah bapa, datuk sebelah ibu dan semua keturunannya ke atas.
      2. Anak lelaki, cucu lelaki daripada anak lelaki dan anak perempuan, seluruh jurai keturunannya.
      3. Saudara seibu sebapa, sebapa atau seibu.
      4. Anak saudara lelaki daripada saudara lelaki dan perempuan.
      5. Bapa saudara sebelah bapa, bapa saudara sebelah ibu, datuk saudara sebelah bapa (عم الأب) dan sebelah ibu (عم الأم). Bapa saudara sebelah ibu kepada bapa (خال الأب) dan bapa saudara sebelah ibu kepada ibu (خال الأم).
Kedua: Hubungan Persemendaan[1]
Terdapat empat golongan perempuan yang haram dikahwini kerana persemendaan, iaitu:
1. Ibu tiri, nenek tiri sebelah bapa, nenek tiri sebelah ibu. Mereka merupakan isteri kepada asal keturunan yang haram dikahwini selama-lamanya.
Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
وَلَا تَنكِحُوا مَا نَكَحَ آبَاؤُكُم مِّنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ ۚ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَمَقْتًا وَسَاءَ سَبِيلًا
Maksudnya: Dan janganlah kamu kahwini wanita-wanita yang telah dikahwini oleh ayahmu, terkecuali pada masa yang telah lampau. Sesungguhnya perbuatan itu amat keji dan dibenci Allah dan seburuk-buruk jalan (yang ditempuh).
                                                                                    (Surah al-Nisa’: 22)
2. Menantu perempuan, isteri cucu anak lelaki atau anak perempuan. Mereka merupakan isteri jurai keturunan seseorang.
Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
وَحَلَائِلُ أَبْنَائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلَابِكُمْ
Maksudnya: Dan (haram juga kamu berkahwin dengan) bekas isteri anak-anak kamu sendiri yang berasal dari benih kamu.
                                                                                      (Surah al-Nisa’: 23)
Dalil pengharaman ini tidak meliputi bekas isteri anak angkat. Masyarakat pada zaman Jahiliyah mengambil anak angkat dan mengharamkan perkahwinan dengan bekas isterinya. Islam membatalkan taraf anak angkat seperti ini dan menghalalkan perkahwinan dengan bekas isteri anak angkat tersebut.
Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
وَمَا جَعَلَ أَدْعِيَاءَكُمْ أَبْنَاءَكُمْ ۚ ذَٰلِكُمْ قَوْلُكُم ب بِأَفْوَاهِكُمْ ۖ  وَاللَّـهُ يَقُولُ الْحَقَّ وَهُوَ يَهْدِي السَّبِيلَ
Maksudnya: Dan dia tidak menjadikan anak-anak angkatmu sebagai anak kandungmu (sendiri). Yang demikian itu hanyalah perkataanmu di mulutmu sahaja dan Allah mengatakan yang sebenarnya dan dia menunjukkan jalan (yang benar).
                                                                                      (Surah al-Ahzab: 4)
Firman Allah SWT lagi:
لِكَيْ لَا يَكُونَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ حَرَجٌ فِي أَزْوَاجِ أَدْعِيَائِهِمْ إِذَا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَرًا ۚ وَكَانَ أَمْرُ اللَّـهِ مَفْعُولًا
Maksudnya: Supaya tidak ada keberatan bagi orang Mukmin untuk (mengahwini) isteri-isteri anak-anak angkat mereka, apabila anak-anak angkat itu telah menyelesaikan keperluannya daripada isterinya dan adalah ketetapan Allah itu pasti terjadi.
                                                                                         (Surah al-Ahzab: 37)
 3. Ibu mertua
Tidak harus mengahwini ibu mertua. Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
وَأُمَّهَاتُ نِسَائِكُمْ
Maksudnya: Dan ibu-ibu isteri kamu.
        (Surah al-Nisa’: 23)
Pengharaman ini meliputi semua keturunan ibu mertua, seperti ibu kepada mertua, nenek ke atas. Ketiga-tiga golongan ini haram dikahwini semata-mata dengan sebab aqad nikah sama ada berlaku persetubuhan ataupun tidak. Sekiranya aqad nikah berlaku dengan mana-mana golongan perempuan tersebut, ia adalah batal.
 4. Anak tiri perempuan
Anak tiri perempuan haram dikahwini oleh bapa tirinya. Pengharaman ini berlaku apabila ibu kepada anak tiri tersebut telah disetubuhi oleh bapa tiri. Ini berdasarkan firman Allah SWT:
وَرَبَائِبُكُمُ اللاَّتِي فِي حُجُورِكُم مِّن نِّسَآئِكُمُ اللاَّتِي دَخَلْتُم بِهِنَّ فَإِن لَّمْ تَكُونُواْ دَخَلْتُم بِهِنَّ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ
Maksudnya: Anak-anak isterimu yang dalam pemeliharaanmu dari isteri yang telah kamu campuri, tetapi jika kamu belum bercampur dengan isterimu itu (dan sudah kamu ceraikan), maka tidak berdosa kamu mengahwininya.
                                                                                 (Surah al-Nisa’: 23)
Pengharaman ini tidak hanya kepada anak tiri yang tinggal bersama-sama bapa tirinya, tetapi juga termasuk anak tiri yang tidak tinggal bersama-samanya. Maksud anak tiri yang dalam pemeliharaan kamu adalah bagi menerangkan kebiasaan anak tiri tinggal bersama-sama di bawah jagaan bapa tiri dan ibunya.              
Demikianlah sebaliknya, seorang perempuan haram mengahwini bapa tirinya, menantu lelaki, anak tiri dan bapa mertuanya.
Ketiga: Hubungan Penyusuan
Terdapat tujuh golongan perempuan yang haram dikahwini kerana penyusuan. Di dalam al-Quran, disebut dua golongan sahaja, manakala bakinya dijelaskan di dalam hadith Nabi SAW. Tujuh golongan tersebut adalah:
 1. Ibu susuan
Ibu susuan ialah perempuan yang telah menyusukan anak orang lain. Dia haram dikahwini anak susuan tersebut, termasuk ibu kepada ibu susuan, nenek sebelah ibu, dan nenek sebelah bapanya.
2. Saudara perempuan susuan
Mereka adalah perempuan lain yang menyusu dengan ibu kita atau kita menyusu dengan ibunya, atau kita dan perempuan yang lain sama-sama menyusu dengan seorang perempuan.
Jika seorang perempuan menyusu dengan ibu kita, dia haram kita kahwini. Namun, kita halal mengahwini saudara perempuannya kerana mereka tidak menyusu dengan ibu kita.
Jika kita menyusu dengan ibu seorang perempuan, maka kita haram mengahwini perempuan tersebut dan semua saudara perempuannya. Namun, saudara kita halal mengahwininya dan semua saudara perempuannya kerana mereka tidak menyusu dengan ibu kita dan saudara kita pula tidak menyusu dengan ibu perempuan itu.
Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
وَأُمَّهَاتُكُمُ اللاَّتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُم مِّنَ الرَّضَاعَةِ
 Maksudnya: Dan ibu-ibumu yang menyusui kamu dan saudara perempuan susuan kamu.
                                                                                      (Surah al-Nisa’: 23)
 3. Anak perempuan daripada saudara lelaki susuan.
 4. Anak perempuan daripada saudara perempuan susuan.
 5. Ibu saudara susuan sebelah bapa, iaitu perempuan yang menjadi saudara susuan kepada bapa.
 6. Ibu saudara susuan sebelah bapa, iaitu perempuan yang menjadi saudara sususan kepada ibu.
 7. Anak perempuan susuan, iaitu anak perempuan yang menyusu dengan isteri kita. Maka, kita ialah bapa susuan kepada anak tersebut.
 Hal ini berdasarkan hadith, Rasulullah SAW bersabda:
إِنَّ الرَّضَاعَةَ تُحَرِّمُ مَا يَحْرُمُ مِنَ الْوِلاَدَةِ
Maksudnya: Sesungguhnya susuan itu mengharamkan perkahwinan, sebagaimana haram disebabkan kelahiran.
Riwayat al-Bukhari (2646)
Begitu juga hadith, daripada Ibn Abas R.Anhuma, Rasulullah SAW bersabda tentang anak perempuan Hamzah:
لاَ تَحِلُّ لِي، يَحْرُمُ مِنَ الرَّضَاعِ مَا يَحْرُمُ مِنَ النَّسَبِ، هِيَ بِنْتُ أَخِي مِنَ الرَّضَاعَةِ
Maksudnya: Dia tidak halal bagiku disebabkan susuan (الرضاع), sebagaimana yang haram disebabkan keturunan (النسب). Dia ialah anak perempuan saudara susuanku.
Riwayat al-Bukhari (2503) dan Muslim (1444)   
Sepertimana lelaki, seorang perempuan juga haram berkahwin dengan bapa susuan, anak lelaki susuan, saudara lelaki susuan, anak lelaki kepada saudara susuan, bapa saudara susuan sebelah bapa dan bapa saudara susuan sebelah ibu.
Begitu juga haram berkahwin disebabkan susuan dengan perempuan yang berikut:
 1. Ibu mentua susuan, iaitu perempuan yang menyusukan isteri kita.
2. Anak tiri susuan, iaitu anak perempuan yang telah menyusu dengan isteri kita semasa perkahwinannya dengan suami yang dahulu.
3. Ibu tiri susuan, iaitu madu kepada ibu susuan.
4. Menantu susuan, iaitu isteri kepada anak susuan.
 Haram yang Sementara
 Haram yang sementara bermaksud perempuan yang haram dikahwini untuk sementara waktu atas sebab-sebab tertentu. Apabila sebab yang tersebut hilang,, maka perempuan itu boleh dikahwini. Sekiranya perempuan itu dikahwini sebelum sebab pengharamannya hilang, perkahwinan tersebut batal.
 Perempuan yang haram dikahwini untuk sementara waktu ialah:
 1. Bermadu antara dua saudara perempuan (الجمع بين الأختين)
Saudara perempuan sama ada nasab atau susuan adalah haram dimadukan, sama ada dengan aqad serentak ataupun berlainan. Sekiranya aqad itu berlaku serentak, pernikahan tersebut adalah batal. Dan sekiranya berlainan masa, maka aqad perkahwinan yang kedua batal.
 Jika isteri diceraikan dan selesai iddahnya atau telah meninggal dunia, halal bagi bekas suaminya mengahwini saudara bekas isteri.
 Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
 وَأَن تَجْمَعُواْ بَيْنَ الأُخْتَيْنِ إَلاَّ مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللّهَ كَانَ غَفُوراً رَّحِيماً
  Maksudnya: Dan diharamkan kamu menghimpunkan (dalam perkahwinan) dua perempuan yang bersaudara, kecuali yang telah terjadi pada masa lampau. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
                                                                                    (Surah al-Nisa’: 23)
2. Bermadu dengan ibu saudara sebelah bapa, ibu saudara sebelah ibu, anak saudara saudara perempuan, anak saudara saudara lelaki, cucu daripada anak lelaki dan perempuan
 Para fuqaha’ membuat kaedah bagi menentukan perempuan yang haram dimadukan. Mereka menyatakan dua orang perempuan haram bermadu. Seandainya seorang daripada mereka lelaki, mereka tidak boleh berkahwin.
 Hal ini berdasarkan hadith, daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda:
لاَ يُجْمَعُ بَيْنَ الْمَرْأَةِ وَعَمَّتِهَا، وَلاَ بَيْنَ الْمَرْأَةِ وَخَالَتِهَا
Maksudnya: Perempuan jangan dimadukan dengan ibu saudara sebelah bapa, dan ibu saudara sebelah ibunya.
Riwayat al-Bukhari (4820) dan Muslim (1408)
 Hikmah haram madu semua perempuan yang dinyatakan sebelum ini adalah untuk mengelakkan perasaan dengki di kalangan saudara mara. Hal ini adalah kerana ia akan menimbulkan perasaan cemburu di kalangan isteri tersebut.
 Hal ini berdasarkan hadith, daripada Isa bin Talhah RA, katanya:
 نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ أَنْ تُنْكَحَ الْمَرْأَةُ عَلَى قَرَابَتِهَا مَخَافَةَ الْقَطِيعَةِ
Maksudnya: Rasulullah SAW melarang perempuan dimadukan dengan saudara-maranya kerana dibimbangi akan memutuskan silaturrahim.
 Riwayat Abu Daud dalam al-Marasil dan al-Syauqani dalam Nail al-Awtar (6/147)
 Jika seorang daripada perempuan tersebut diceraikan dan selesai iddahnya, atau meninggal dunia, bolehlah saudaranya yang seorang lagi dikahwini.
3. Berkahwin lebih daripada empat orang perempuan
 Seorang lelaki tidak boleh mengahwini perempuan kelima ketika mempunyai empat orang isteri. Ia hanya dibenarkan apabila seorang daripada isteri yang sedia ada itu meninggal dunia atau diceraikan dan selesai iddahnya.
 Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ
Maksudnya: Maka kahwinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi: Dua, tiga atau empat.
         (Surah al-Nisa’: 3)
 Begitu juga hadith, daripada Qays bin al-Harith RA, katanya:
أَسْلَمْتُ وَعِنْدِي ثَمَانُ نِسْوَةٍ فَذَكَرْتُ ذَلِكَ لِلنَّبِىِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ النَّبِىُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: اخْتَرْ مِنْهُنَّ أَرْبَعًا
Maksudnya: Aku telah memeluk agama Islam dan ketika itu aku mempunyai lapan orang isteri. Lalu aku memberitahu Rasulullah SAW akan perkara itu. Maka, Rasulullah SAW bersabda: “Pilihlah empat orang daripada mereka.
    Riwayat Abu Daud (2243)
 4. Mengahwini perempuan Musyrik menyembah berhala
Perempuan musyrik yang dimaksudkan ialah penganut agama yang tidak mempunyai kitab samawi. Perempuan ini halal dikahwini jika dia telah memeluk Islam.
 Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
وَلاَ تَنكِحُواْ الْمُشْرِكَاتِ حَتَّى يُؤْمِنَّ وَلأَمَةٌ مُّؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْكُمْ
Maksudnya: Dan janganlah kamu menikahi wanita-wanita Musyrik, sebelum mereka beriman. Sesungguhnya wanita yang Mukmin lebih baik dari wanita Musyrik, walaupun dia menarik hatimu.
(Surah al-Baqarah: 221)
Kesimpulan
Berdasarkan larangan tersebut, perempuan yang mengandung bukan dengan disebabkan cerai atau kematian suami, maka ia adalah dibolehkan tetapi anak tersebut tidak boleh di’bin’kan kepada lelaki yang mengahwini perempuan tersebut. Walaupun begitu, kami cadangkan kahwinlah selepas selesai kelahiran anak supaya ianya lebih yakin dan tenang jiwa di samping keluar daripada khilaf oleh sebahagian ulama’.
Kami tegaskan dengan keputusan Persidangan Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-3 yang bersidang pada 21 - 22 Januari 1971 telah membincangkan Mengahwini Perempuan Yang Sedang Mengandung Anak Luar Nikah. Persidangan telah memutuskan bahawa perempuan yang sedang mengandung anak luar nikah harus dinikahkan tetapi anaknya tidak boleh dinasabkan kepada lelaki itu, tidak dapat pesaka daripadanya, tidak menjadi mahram kepadanya dan lelaki itu tidak boleh menjadi walinya.
Semoga Allah memberi kefahaman kepada kita semua. Ameen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 [1] Di dalam Nizam al-Usrah fi al-Islam, hikmah pengharaman ini kerana:
  1. Ia selaras dengan fitrah.
  2. Tidak mengharamkan usul isteri dan cabangnya. Begitu juga, usul suami dan cabangnya membawa kepada kesukaran hubungan kekeluargaan.
  3. Kalaulah tidak diharamkan dengan sebab persemendaan, nescaya membawa kepada putusnya hubungan silaturrahim.

Tuesday, 12 June 2018

How To Become A School Counsellor

Who is a school counsellor?

A professional school counsellor is a person who is certified and trained who addresses the needs and various problems of the students through various counselling programs. A school counsellor works with all the students including those who are considered to be “at-risk”.

These counsellors are specialist in human behaviour and relationships and provide assistance to students through 3 primary interventions: individual counselling, consultation, and coordination.


picture: womanthenest



What is the prerequisite to becoming a counsellor?

It’ important that you know how this field works before getting into it. For that, the best way to get a sense of what professional counsellors do is to talk to professionals and spend some time out in the field with them.

There are various fields in which a counsellor can take up a specialization and work such as:

  • Mental Health Counselling
  • Marriage and Family Counselling
  • School Counselling
  • College Counselling
  • Rehabilitation Counselling
  • Addiction Counselling
  • Pastoral or Faith-Based Counselling


Steps to becoming a counsellor


Step 1: Get your Bachelor’s degree

The first step to becoming a school counsellor is to earn a four-year bachelor’s degree from an accredited college. It would typically take four years for it to complete. Since you are aspiring to become school counsellor it would be of an add-on advantage if you would take a degree course in teaching. You can also take this course online. But you should take it from a college which would offer the best online Teaching degrees.


Step 2: Get a Master’s degree

If you want to be school counsellor master’s degree is required in most of the cases. Becoming a school counsellor is very different and a more challenging job than most of the other counselling work. As in this, you have to work with students this requires making a comfort level with them and also to learn a number of targeted skills and methodologies that would come in handy for this degree. You would also be required to complete a course in career guidance counselling, crisis intervention and trauma counselling.


Step 3: Do an internship in your specialization

A school counsellor should interact with students, parents, teachers and other staff on a daily basis. Each day you would have to face new challenges. Thus, doing an internship in this field would help you to understand what you have to do on a daily basis and what are the challenges you would have to face in your daily work.


Step 4: Start your career or continue your education

Now at this stage, you have two options either you can start your career as a school counsellor or you can continue your education and earn a doctorate degree. 

Degree options

Typically, students attain bachelor’s degree not in counselling but in related fields, such as psychology, sociology or teaching. This gives them a knowledge and skill to apply these in their area of specialization when they take a master’s degree in counselling.


Conclusion

This is a course that requires great dedication, practise and skill and it would be apt that you take this degree from a good college or university and if you're doing an online course you should do this from any of the best online Psychology colleges. As this would improve the value of your course and employability chances. Thus, all the recruiters from this field would accept you to have a bare minimum experience and also a good knowledge in this field. As this is a field that requires you to sometime deal with tricky and sensitive situations with students.



Friday, 8 June 2018

INI YANG PERLU ANDA LAKUKAN JIKA HIDUNG BERDARAH - BARING KETIKA HIDUNG BERDARAH BOLEH MENYEBABKAN DARAH MASUK KE PARU-PARU

Hi semua..

Kali terakhir saya mengalami hidung berdarah pada  1997 kot. Lama giler dah tu.Lepas tu seingat saya tak pernah alami hidung berdarah sampai la sekarang. Masa tu saya pergi Kem Bina Negara. Mungkin cuaca terlalu panas sampai hidung berdarah. Dapat la rilek2 dalam atas katil tak payah join merentas desa. Hhehehe..

Tapi masa tu hidung berdarah saya cuma cuci dengan air., sumbat kapas dah siap..tak de la buat rawatan ke apa..

Hari ni terbaca satu perkongsian dari Dr Mohd Shaiful Nizam iaitu seorang pakaR telinga, hidung dan tekak.Ianya berkaitan masalah hidung tiba-tiba berdarah.



"JANGAN sesekali BARING ketika hidung BERDARAH..!! Ini sangat BERBAHAYA kerana berpotensi menyebabkan darah memasuki paru-paru anda. Ingin tahu langkah AWAL & BETUL semasa hidung BERDARAH???

Pertama :JANGAN PANIK..!! Pastikan anda dalam keadaan duduk dan sedikit tunduk kehadapan. Ini bagi mengelakkan darah mengalir ke belakang hidung dan berpotensi memasuki paru-paru anda.


Kedua : Picit bahagian hadapan hidung yang lembut menggunakan jari ibu dan telunjuk anda sehingga 5 minit. Pada masa ini boleh bernafas melalui mulut untuk seketika.


Ketiga : Ambil ketulan ais yang kecil dan masukkan didalam plastik atau bungkusan kain dan diletakkan pada dahi anda.


Keempat : sebagai tambahan anda boleh juga kemam ketulan ais yang kecil di dalam mulut untuk membantu mengecutkan salur darah.


Kelima : Jika ada darah yang mengalir di dalam mulut, JANGAN TELAN..!! Ludah keluar. Kebiasaanya  pendarah akan berhenti selepas beberapa langkah diatas.


Keenam : Jikalau hidung anda masih berdarah selepas melakukan kesemua langkah-langkah diatas, SEGERA ke KECEMASAN HOSPITAL yang terdekat kerana kemungkinan pendarahan ini berpunca dari perkara yang serius. KONGSI & SEBARKAN AGAR MEMBERI MANFAAT..!! "



Saluran makanan dan pernafasan adalah berbeza namun kedudukan nya yang sebelah menyebelah menyebabkan ada risiko untuk darah masuk ke paru-paru.

Menurut doktor Shaiful lagi cuaca panas dan terik boleh menjadi punca mengapa hidung boleh berdarah.

semoga bermanfaat untuk semua..

sekian..