Showing posts with label panduan. Show all posts
Showing posts with label panduan. Show all posts

Monday, 18 February 2019

9 CARA PALING BERKESAN UNTUK HILANGKAN MASALAH NAFAS BERBAU




Lebih daripada 80 juta orang mengalami halitosis kronik, atau nafas berbau. Dalam kebanyakan kes ia berasal dari gusi dan lidah.

Nafas yang berbau adalah perkara yang sangat memalukan, tetapi keadaan ini biasanya  ada cara tertentu yang mampu  anda lakukan  untuk mencegahnya. Dengan tips dan cara yang saya kongsikan ini  pasti dapat  membantu mengatasi masalah nafas berbau serta menjaga mulut anda sihat setiap hari.





1. Berus gigi dua kali sehari
Berus gigi anda dua hingga tiga minit sekurang-kurangnya dua kali sehari untuk mengeluarkan serpihan plak dan makanan. Ia sangat penting untuk memberus gigi sebelum tidur. Anda mungkin boleh  mencuba tips tambahan ini:  berus gigi anda dengan baking soda untuk mengurangkan keasidan di dalam mulut dan menjadikannya sukar bagi bakteria yang menyebabkan nafas berbau.

2. Floss setiap hari
Flossing akan menghilangkan sisa-sisa makanan di antara gigi yang berus gigi anda tidak dapat jangkau. Sekiranya serpihan makanan tidak dibuang, bakteria akan mula memakannya, menyebabkan nafas anda berbau.

3. Berus atau gosok lidah anda
Untuk membuang apa-apa sisa  yang mungkin menebal di bahagian lidah tidak lah sesukar mana. Anda boleh mendapatkan alat untuk mengikis permukaan lidah dengan kos yang rendah.Alat ini ada dijual di farmasi dan kedai2 biasa ,Sekiranya anda tidak mempunyai pengikis lidah, anda boleh menggunakan berus gigi untuk menghilangkan.

4. Gunakan Mouthwash
Perlu diingat bahawa masalah gigi adalah punca bau mulut yang kronik, Menggunakan Mout rinse /mouthwash hanya akan menutupi bau dan tidak menyembuhkannya. Dalam sesetengah kes, berkumur menggunakan mouth rinse sebenarnya akan memburukkan lagi masalah nafas berbau.





Untuk membuat sendiri cecair mouthwash anda, campurkan air bersama beberapa titis minyak peppermint. Kemudian kumur selama 10-15 saaat. Anda juga boleh menggunakan teh hitam atau hijau untuk berkumur, menurut satu kajian oleh University of Illinois di Chicago, mencuci mulut anda dengan teh hitam atau hijau menyekat pertumbuhan bakteria yang menyebabkan bau mulut.

5. Jumpa doktor gigi anda
Cara terbaik untuk memastikan bahawa anda mengekalkan kebersihan mulut yang baik adalah dengan berjumpa doktor gigi anda dengan kerap. Sekiranya anda mempunyai nafas berbau yang kronik, anda perlu berjumpa doktor gigi anda terlebih dahulu untuk mengetahui sebarang masalah pada gigi anda.

Atau, jika doktor gigi anda percaya bahawa masalah itu disebabkan oleh sumber sistemik (dalaman) seperti jangkitan, dia akan merujuk anda kepada doktor pakar untuk membantu memulihkan penyebab masalah tersebut.

6. Berhenti merokok dan elakkan produk tembakau
Sekiranya anda memerlukan satu lagi sebab untuk berhenti, inilah yang mudah: merokok menyumbang kepada nafas berbau. Tembakau cenderung mengeringkan mulut anda dan boleh meninggalkan bau yang tidak menyenangkan yang tersisa walaupun selepas menyikat gigi anda.

7. Basahkan peluit anda
Pastikan minum air yang mencukupi (enam hingga lapan cawan 8) setiap hari untuk mengelakkan mulut kering. Minum air akan membantu mengawal bau mulut kerana ia membantu membasuh zarah makanan dan bakteria iaitu penyebab utama nafas berbau.

Sekiranya anda mempunyai mulut kering atau mengambil ubat-ubatan yang menyebabkan anda mempunyai mulut yang kering, berbincanglah dengan doktor gigi anda.



8. Makan sugarless candy atau chewy gum tanpa gula.
Makan gula-gula atau chewy gum akan membantu membasuh sisa makanan dan bakteria makanan yang menyebabkan nafas berbau.

9. Lebihkan pengambilan lobak merah, batang saderi atau epal.
Makanan ringan, buah-buahan dan sayur-sayuran segar meningkatkan aliran saliva di antara makanan untuk mencuci bakteria dari gigi, lidah dan gusi yang boleh menyebabkan nafas berbau.

Makanan ringan ini juga boleh membantu mengurangkan nafas berbau yang disebabkan oleh kelaparan atau puasa. Perut kosong dari melangkau makanan boleh menyebabkan nafas berbau asid dalam perut.


Wednesday, 9 January 2019

DIMANA TEMPAT BOLEH HANTAR AL-QURAN ROSAK DAN BUKU AGAMA UNTUK DILUPUSKAN








Sebelum ni saya ada tulis tentang cara untuk lupuskan Al-Quran dengan cara yang betul. Caranya memang rumit sikit sebab kita tak boleh sebarang je bakar. Semuanya kena diasingkan . Tambah pulak bila kita ni duduk kawasan taman mana boleh sebarangan bakar. Nanti marah la jiran-jiran.

Memandangkan ramai yang memang tak mampu nak lupuskan sendiri Alquran dan buku-buku yang ada ayat alquran ni jadi hari ni saya nak kongsikan tempat-tempat yang korang boleh pergi untuk hantar quran atau buku-buku yang ada ayat suci ni suoaya lebih mudah untuk dilupuskan.

Kalau macam saya ni, tinggal di pulau pinang .. jadi saya boleh hantar ke Masjid daerah Seberang Perai Selatan. Ada bayaran yang dieknakan..bayaran pun tak la mahal.Cuma Rm2.50 untuk 1 kilogram.








Untuk negeri-negeri lain pula korang boleh hubungi masjid daerah masing-masing dan tanya dia sama ada mereka ada lupuskan quran yang rosak ,. Kalau ada korang boleh la hantar. Tapi kebanyakan masjid memang ada uruskan quran dan buku yang ada ayat suci ni untuk dilupuskan dengan cara yang betul.

Biasanya kat masjid kan ada banyak quran dan buku agama. jadi ada yang rosak dan koyak mereka akan lupuskan segera.

Diselangor , salah satu tempat yang korang boleh hantar ialah ke Darul Kalam, Sri Gombak, Batu Caves. Disini tak dikenakan sebarang bayaran. Cuma korang kena asingkan sendiri ayat quran dan kena semak sehelai-sehelai buku yang ada ayat suci al-quran. 


Sebelum tu kena buat temujanji dulu. Tak boleh terjah je.. Hubungi Darul kalam di No tel: 03-2274 9333

Macam yang dikongsikan oleh saudara @pwingshes ni.  Dia sendiri pi ke Darul Kalam dan lihat sendiri proses melupuskan Al-quran.. Boleh klik sini kalau nak baca proses nya.  ; Proses melupuskan al-quran di Darul Kalam

Semoga bermanfaat untuk semua..





Friday, 4 January 2019

LARANGAN MEROKOK BUKAN SAHAJA UNTUK ROKOK TAPI TERMASUK VAPE, NANO STICK DAN SHISHA

Hi..

Ramai yang tarik nafas lega selepas Kementerian Kesihatan Malaysia telah menetapkan larangan merokok di semua restoran dan premis yang menjual makanan bermula 1.1.2019. Kalau diikutkan banyak juga tempat-tempat yang dah di tetapkan untuk larangan merokok.

Tapi harus diingat bahawa larangan merokok ni bukan sahaja untuk rokok tapi juga termasuk vape, nano stick dan juga shisha.

Selagi ianya berasap memang tak boleh . Walaupun ada yang kata Vape dan shisha tu cuma wap dan tak de tembakau tapi dia punya flavor tu rasanya datang dari tembakau jugak..kan?



Menghisap vape juga dilarang kerana apa yang saya baca wap air pada vape juga sudah dicemari nikotin. Sama ada wap yang keluar masa hisap vape tu boleh bagi risiko pada orang sekeliling itu saya sendiri tak pasti. Tapi yang pasti wap atau asap yang dihembuskan tu juga merimaskan dan meloyakan orang sekeliling nya juga. 




Bayangkan laj..benda yang keluar dari mulut dan hidung orang masuk ke dalam mulut dan hidung orang lain.. Kan menjijik kan tu kalau difikir2 kan balik.




Untuk rujukan korang diatas ni saya kongsikan tempat-tempat yang dilarang untuk merokok iaitu termasuk lah kedai makan yang di dalam air, di atas kapal  dan restoran diatas tanah persendirian.



Untuk 6 bulan awal kempen larangan merokok ni sudah dijelaskan bahawa tiada saman akan dikeluarkan tapi amaran dan nasihat akan diberikan pada mereka yang melanggar peraturan. Jangan nanti ada orang tegur korang bangun bagi penumbuk pulak ye..

Hahaha..




Apa salahnya jika korang ambil peluang ni untuk berhenti merokok. Mesti orang-orang terdekat akan rasa kagum dan lebih selesa dengan korang. Larangan merokok ni bukan lah untuk menyusahkan kita tapi nak mendidik kita kearah hidup sihat.

Banyak kesan baik pada tubuh badan kita jika berhenti merokok. Semoga berjaya semua.. :)


Monday, 24 December 2018

HUKUM MENGUCAPKAN TAHNIAH ATAS SAMBUTAN KRISMAS

Hi semua..


HUKUM MENGUCAPKAN TAHNIAH ATAS SAMBUTAN KRISMAS
Bila dah dekat2 Krismas ni teringat kes masa zaman muda-mudi dengan blog ni. Ada sorang blogger adik2 yang punya beribu follower dia letak gambar kat post dia untuk meraikan rakan-rakan kristian dia. Salah satu gambar yang dia post ada satu ucapan yang seolah-olah berdoa kepada santa.. Saya pun tak berapa ingat cemana ucapan nya.. tapi masa tu ramai la pengikut blogger tu yang hentam saya sebab saya pertikaikan benda tu.



Tak salah pun kalau kita nak beri ucapan untuk mengembirakan rakan kita demi menjaga keamanan dunia. Tapi berhati-hati dengan tindakan kita,  apa yang kita tulis dan apa yang kita perkatakan.

Ini sedikit petikan yang saya copy dari laman web rasmi  Mufti Wilayah Persekuatuan , Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri .

Hukum Mengucapkan Tahniah Atas Sambutan Krismas

Para ulama’ berbeza pandangan dalam menyatakan hukum mengucapkan tahniah bagi perayaan bukan Muslim atau dalam konteks soalan, Hari Krismas. Ini kerana, sebahagian ulama’ yang mengharamkannya melihat ucapan “tahniah” ini membawa konotasi mengiktiraf agama lain, dan menyebarkan syiar mereka. Manakala, bagi ulama’ yang membenarkannya pula melihat ia adalah harapan bagi keselamatan dan keamanan, atau simbol hubungan sosial dengan bukan Islam untuk tujuan perpaduan, tanpa berniat untuk mengiktiraf kebenaran agama lain. Kami nyatakan di bawah, pandangan kedua-dua golongan tersebut.



Pertama: Diharamkan Mengucap Tahniah

Secara umumnya, jumhur ulama’ keempat-empat mazhab mengharamkan ucapan tahniah kepada orang bukan Islam sempena perayaan mereka.

Mazhab Syafie: Menurut Imam al-Damiri ketika mensyarahkan perkataan Imam al-Nawawi dalam al-Minhaj, dihukum ta'zir bagi sesiapa yang mengikuti orang-orang kafir dalam perayaan-perayaan mereka, siapa yang memegang ular, sesiapa yang memasuki api, sesiapa yang berkata keada seorang kafir zimmi: “Wahai Haji", sesiapa yang mengucap tahniah kepadanya dalam satu perayaan, dan sesiapa yang menamakan penziarah kubur orang-orang soleh (atas tujuan yang syirik) sebagai " Haji ". " (Lihat al-Najm al-Wahhaj, 9/244)

Hujah yang sama juga dibawakan oleh Imam al-Ramli dalam Hasyiah al-Ramli ‘ala Asna al-Matalib, al-Khatib al-Syarbini dalam Mughni al-Muhtaj, 4/255 dan al-Iqna’ fi Halli Alfazh Abi Syuja’, 2/526. Maksud muwafaqah orang-orang kafir adalah “melakukan apa yang mereka lakukan di hari perayaan mereka, dan ini haram.” (Lihat al-Bujairimi ‘ala al-Khatib, 5/21). Begitu juga penegasan Ibn Hajar al-Haitami dalam Tuhfah al-Muhtaj, 9/181; Syeikh Zakaria al-Ansari (Asna al-Mathalib, 4/162), Ibn Hajar al-Haitami (Tuhfah al-Muhtaj, 9/181) dan Hasyiah Qalyubi wa ‘Umairah, 4/206.

Mazhab Hanafi: Menurut Abu Hafs al-Kabir dari mazhab Hanafi, jika seorang lelaki beribadah kepada Allah 50 tahun lamanya, kemudian datangnya Hari Nairuz dan dia menghadiahkan telur kepada sebahagian musyrikin dengan tujuan mengagungkan hari tersebut, maka telah jatuh kafir dan terhapus amalannya. (Lihat Al-Bahr al-Ra’iq Syarh Kanz al-Daqa’iq, 8/555).

Mazhab Maliki: Ibn al-Haj al-Maliki secara ringkasnya melarang orang Islam melakukan apa yang orang bukan Islam lakukan di hari perayaan mereka. (Lihat al-Madkhal, 2/46-48).

Mazhab Hanbali: Imam al-Buhuti menjelaskan bahawa hukum mengucapkan tahniah kepada bukan Islam sewaktu perayaan mereka adalah diharamkan kerana ia merupakan satu bentuk pengagungan kepada mereka. (Lihat Kasyf al-Qina’, 3/131)

Ibn Taimiyyah menegaskan bahawa tidak halal bagi umat Islam untuk menyerupai mereka (orang-orang bukan Islam) pada sesuatu pun dari perkara-perkara yang terkait secara khusus dengan perayaan mereka. Tidak menyerupai dari sudut makanan, pakaian, mandian, menyalakan api, serta tidak pula menyerupai mereka pada perkara yang membatalkan adat dari sudut kehidupan atau ibadah, atau selainnya. Demikian juga tidak halal melakukan perkahwinan, pemberian hadiah, dan menjual perkara-perkara yang digunakan untuk membantu hal tersebut. Begitu juga tidak membiasakan kanak-kanak dan seumpamanya untuk bermain permainan yang terdapat di dalam perayaan tersebut, serta tidak menzahirkan perhiasan.

HUKUM MENGUCAPKAN TAHNIAH ATAS SAMBUTAN KRISMAS



Secara keseluruhan, tidak boleh bagi mereka (umat Islam) untuk mengkhususkan perayaan-perayaan orang bukan Islam dengan perbuatan yang merupakan syiar agama mereka. Bahkan hari perayaan mereka di sisi umat Islam adalah sama seperti hari-hari lain yang tidak dikhususkan oleh orang-orang Islam.

Adapun sekiranya umat Islam melakukannya kerana ditimpa satu keperluan, maka sebahagian ulama salaf dan khalaf telah memakruhkan hal tersebut. Adapun mengkhususkannya dengan perkara yang telah disebutkan sebelum ini maka tidak ada sebarang perbezaan pandangan di sisi para ulama. Bahkan ada sekumpulan ulama yang berpendapat kepada kekufuran mereka yang melakukan perbuatan-perbuatan seperti ini. Ini kerana terdapat pada perbuatan tersebut mengagungkan syiar-syiar yang kufur. Berkata sebahagian ulama: Sesiapa yang menyembelih nathihah (haiwan) pada hari perayaan mereka seakan-akan dia menyembelih seekor khinzir.

Abdullah bin ‘Amru bin Al-‘Ash telah berkata: Sesiapa yang mencontohi negara-negara ‘ajam dan melakukan Nairuz dan mahrajan (perayaan) mereka serta menyerupai perbuatan mereka sehinggalah dia meninggal dunia dalam keadaan tersebut, maka dia akan dibangkitkan bersama-sama mereka pada Hari Kiamat.

Amirul Mu’minin Umar bin al-Khattab, para sahabat, dan keseluruhan para pemimpin umat Islam telah mensyaratkan supaya mereka tidak menzahirkan perayaan-perayaan mereka di negara umat Islam. Bahkan merek (orang bukan Islam) hanyalah melakukannya (perayaan tersebut) di rumah-rumah mereka secara sembunyi.

Baca teks penuh di sini. http://muftiwp.gov.my/en/artikel/tahqiq-al-masail/2919-tahqiq-masail-7-hukum-mengucapkan-merry-christmas-kepada-mereka-yang-beragama-kristian








Wednesday, 12 December 2018

DEKORASI DAPUR DENGAN HANYA BERMODALKAN RM100

Hi..



Saya suka baca tips-tips dekorasi . kalau ada yang sesuai boleh la cuba. Macam-macam idea yang dikongsikan. Dalam tak sedar membantu kita untuk berjimat juga sebab tips dekorasi yang dikongsikan kebanyakan nya hanya mengeluarkan belanja yang murah dan tidak membebankan.





Cuma dalam bab dekorasi ni korang perlu gunakan bahan yang berkualiti dan kalau korang memang jenis suka susun atur rumah korang sebulan sekali atau 2 bulan sekali tak kisah nak guna barang dan bahan yang kualiti rendah.

Kalau untuk jangka masa panjang baik gunakan bahan yang berkualiti.

Hari ni saya nak kongsikan tips dekorasi dan makeover dapur yang dikongsikan oleh Saudara Nur Diyana . Tips ni dikongsikan di laman twitter oleh Tojimato. 




SEBELUM



SELEPAS

“Saya makeover sorang jer dapur saya ni, barang semua murah-murah sahaja. Maklumlah saya student kan, tak mampu nak beli barang mahal. Pada saya, kemas dan bersih dah cukup” 



"Table top saya balut dengan wallpaper PVC Kaison. Bukan plain tau, ada corak timbul. Mungkin sebab ia PVC, jadi nampak berkilat."




"Langsir saya guna 2 keping termasuk yang bawah sinki - beli di Daiso.
Penyangkut bulat tu dah ada sekali dalam paket tu.
Rod boleh laras panjang tu saya beli di Super 99 Serdang - RM3.99 setiap satu, saya guna 3 batang.
Saya sangkut rod guna penyangkut baju kecil"



"Sticker tiles beli di Eco Shop - 1 plastik ada 6 keping baru RM2.12, saya beli 3 plastik."



"Jumlah keseluruhan yang dibelanjakan untuk dekorasi dapur yang ringkas ni ialah RM101.92."
- Nur Diyana-




Dapur dia nampak lebih kemas. Bila dah pasang langsir di bahagian bawah dapur dan sink tu boleh la dalam tu di letak kan kuali atau barang-barang dapur lain.

Bahagian bawah tu juga boleh letak rak kecil untuk letak stok masakan kita.Tak la nampak bersepah-sepah.

Cuma langsir tu memang kena tajin basuh la sebab bila di dapur ni memang mudah melekat minyak dan sebagainya.



Tuesday, 13 November 2018

INI SEBAB MENGAPA ANAK-ANAK ANDA PERLU BEREHAT DI RUMAH KETIKA MEREKA SAKIT






Ketika anak-anak dalam proses untuk membesar, masalah kesihatan mereka sering membuatkan ibu bapa menjadi resah dan merisaukan. Adakalanya ibu bapa keliru sama ada perlu atau tidak anak dibawa ke hospital untuk rawatan. Ataupun perlu atau tidak anak mereka tetap hadir ke sekolah atau hanya berehat di rumah.

Jika anda tidak pasti sama ada OK atau TIDAK untuk menghantar anak anda ke sekolah atau terus mendapatkan rawatan di klinik atau hospital, ada beberapa garis panduan yang boleh anda rujuk untuk lebih memudahkan anda membuat keputusan.






 DEMAM
Apabila kanak-kanak mempunyai demam yang tidak disertai dengan selsema, batuk, muntah, atau cirit-birit adalah lebih baik jika anak anda diberi rehat di rumah

Menurut Washington Pediatrics, terdapat banyak jangkitan virus yang boleh menyebabkan demam tanpa sebarang gejala yang lain. Demam yang dialami oleh kanak-kanak dengan mudah dapat meningkat dan boleh mendadak menurun suhunya .

Oleh sebab itu jika anak anda mempunyai demam dengan suhu badan yang tinggi, berasa lesu dan tidak mahu makan, pastikan anda hubungi pakar pediatrik anda. Mandikan anak dengan lebih kerap untuk menurunkan suihu badan nya

Jangan beri anak anda ubat tanpa merujuk kepada doktor. Namun anda boleh memberikan acetaminophen kepada kanak-kanak untuk sementara waktu untuk menurunkan suhunya


CIRIT-BIRIT
Sering kali, cirit-birit disebabkan oleh virus yang menjangkiti usus anda. Di samping itu, anak anda mungkin mengalami cirit-birit selepas makan sesuatu yang mengganggu sistem pencernaannya. Anda perlu membawa anak anda mendapatkan rawatan doktor jika mereka mengalami cirit-birit lebih daripada dua hari.

Anda juga harus membawa mereka ke doktor jika cirit birit yang dialami disertai dengan deman.  Ubah menu anak anda  dengan memberi mereka pisang, nasi, epal, atau roti bakar. Makanan yang membentuk diet B.R.A.T adalah makanan yang boleh menyebabkan najis menjadi pejalmemejalkan najis



MUNTAH
Apabila anak anda muntah, ada kemungkinan dia mengalami Gastroenteritis atau pun "Stomach Flu".  Gastroenteritis boleh boleh berlaku satu atau dua hari hingga 10 hari. Dan anak anda akan mengalami gajala muntah-muntah

Anda boleh memberi anak anda makan epal, pisang atau bijiran untuk bayi.

Kanak-kanak yang lebih tua (lebih dari 1 tahun) boleh diberi keropok, roti bakar, bijirin campuran, sup, kentang lecek, atau roti putih.


SELSEMA
Selesema sangat mudah berjangkit dan berlarutan sehingga beberapa hari. Ia adalah penyakit pernafasan yang berjangkit yang disebabkan oleh virus influenza yang menjangkiti hidung, tekak, dan kadang-kadang paru-paru. Kanak-kanak yang mempunyai simptom selesema perlu dikuarantin di rumah sehingga benar-benar sihat

Anak anda juga akan mengalami sakit kepala, sakit tekak, demam, keletiohan dan susah untuk bernafas  Selsema bermula dengan gejala yang ringan dan menjadi lebih teruk selepas hari ke dua dan ke tiga . Kemudian ianya bernasur-ansur hilang.

Dengan mendapatkan ubat di klinik boleh membantu mengurangkan sakit kepala dan keletihan.  Vaksin yang diaambil juga dapat membantu mencegah selesema dan membataskan komplikasi.


PENYAKIT TANGAN, KAKI DAN MULUT
Penyakit tangan, kaki, dan mulut adalah jangkitan yang sangat mudah berjangkit dan boleh tersebar  melalui hubungan langsung. Anak-anak yang mengalami penyakit ini perlu mendapatkan rawatan segera sejurus anda dapat mengesan  gejala-gejala seperti  demam, sakit tekak,  bintik-bintik merah kecil dibahagian dalam dan luar mulut, dan lepuh yang menyakitkan.

Ruam kulit di telapak tangan dan tapak kaki  juga jelas kelihatan selama satu atau dua hari. Bintik-bintik merah dan lepuh muncul sekitar 5 hingga 10 hari.







Menjaga kesihatan anak-anak ketika mereka sakit memang memerlukan pengorbanan dan pasti merisaukan anda. Jika anda berasa risasu dan ragu-ragu dengan tahap kesihatan anak anda segera rujuk kepada doktot.

Tindakan pantas anda mampu menyelamatkan anak anda dan anak-anak yang lain.

Thursday, 1 November 2018

18 DESIGN INAI HEENA YANG MELETOP UNTUK MAJLIS PERKAHWINAN

Hi. 

Masa kecil-kecil dulu suka betul pakai inai. Saya ingat lagi .. Di depan rumah saya ada pokok inai. Setiap petang saya kutip daun daun inai tu nak tumbuk dalam tumpurung. Tumbuk guna batu je. Lepas tu letak kat kuku.

Memang hari-hari berinai je kuku ni.hahah..

Tapi sekarang Inai dah makin mudah nak digunakan. cuma picit je dan macam-macam bentuk dan design boleh buat. Bukan je untuk kuku malah digunakan untuk mencantik kan bahagian tangan pengantin.







Hari ni saya kongsikan 18 design inai atau heena yang meletop dan sesuai untuk majlis perkahwinan anda.

Design-design ni saya dapat dari instagram  Mehendibyreshmaofficial, Pawam_mehndi , mehandiinvention, thegirlishchoice, thegiftssociety , girlyglimpses dan  Heena_fansclub .

Boleh la dijadikan rujukan untuk majlis anda nanti.
























Bagi yang nak mencuba belajar design inai boleh cuba cara yang dikongsikan oleh New_mehndi_design ni.. 


Bye..

3 BENDA YANG SELALU KITA LUPA BAWA KETIKA TRAVEL



3 BENDA YANG SELALU KITA LUPA BAWA KETIKA TRAVEL Memang seronok berjalan ke tempat orang.Lagi-lagi kalau tempat yang berbeza budaya dan adat. Kita boleh belajar dan  melihat banyak perkara baru dan memberi pengalaman berbeza pada kita.

Selalunya tempat-tempat macam ni memang banyak aktiviti untuk kita join.

Tapi perjalanan kita mungkin jadi tak best bila ada perkara dan benda yang kita terlupa nak bawa. Masa packing barang tak terfikir pun nak bawak tapi bila dah sampai dan terjadi sesuatu terus rasa.." ala..lupa nak bawa benda tu.."

Kan?? Pernah tak jadi macam tu?\




Selalunya ada 3 benda yang kita selalu lupa bawa. Bila dah sampai baru teringat benda tu penting dan perlu untuk dibawa.

1- Sunscreen 

Mungkin bagi sesetengah orang rasa kalau pergi ke tempat-tempat macam pantai atau negara yang panas saja yang perlu guna sunscreen atau pelindung matahari. Tapi sebenarnya apa yang lebih baik ialah kita gunakan sunscreen setiap kali keluar tak kira la kita ke mana sahaja.

Untuk mereka yang travel, kadang2 kita tak tahu keadaaan satu-satu tempat tu.Tiba-tiba sahaja cuaca boleh berubah.

Masa ni baru kita sedar betapa pentingnya sunscreen. Sunscreeen digunakan untuk melindungi kulit kita dari terjadinya kesan berbelang hitam atau jelaga yang boleh menggaanggu penampilan kita dan boleh menjejaskan kesihatan kulit



2- Extra Bag

Biasala, bila dah berjalan-jalan ni mustahil kita nak  pulang dengan tangan kosong kecuali kita ada prinsip dan bajet yang terhad. Tapi agak rugi bila kita tak membeli beberapa barangan yang boleh menjadi kenang- kenangan.

Lagi best bila tempat yang kita pergi tu barang-barangnya lebih murah dan bila kita terlalu leka membeli sampai terlupa nak balik nanti tak de bag nak isi.

Adalah lebih baik jika kita sediakan 1 bag lebih atau extra bag untuk memudahkan kita nanti membawa pulang barang-barang yang dibeli.




3- Kit Pertolongan Cemas

Kemalangan sukar dijangka. Orang kata malang tak berbau. Sedangkan berada di dalam rumah sendiri pun kita boleh tercedera . Apatah lagi jika sedang travel.

Tak mustahil dalam perjalanan mungkin akan berlaku kemalangan dan anda tercedera. Waktu ini lah kit pertolongan cemas sangat diperlukan. Anda tak perlu membawa kit pertolongan yang besar .

Cukup dengan membawa kain balutan dan pain relieving patch.


Saturday, 27 October 2018

HARI PERTAMA ANAK MASUK SEKOLAH : APA YANG TAK PATUT ANDA POST DI SOSIAL MEDIA.

Assalamualaikum..



Tahun depan Mikhail akan masuk darjah satu. Seperti kakaknya saya tak akan hantar dia dan tunggu disekolah. Ayahnya saja yang akan pergi hantar dan tunggu dia sementara nak tahu duduk kelas mana. lepas tahu kelas ayah akan balik.

Macam tu la dulu kakaknya waktu masuk sekolah darjah satu.

Teringin jugak nak ambil-ambil gambar untuk buat kenangan tapi rasanya tak payah la. Risau bila anak nampak ibu dan ayahnya ni tunggu tepi kelas , nanti dia rasa macam.."kenapa kena tunggu??..sebab sekolah ni bahaya ke..? sebab nanti tak boleh balik ke..??sebab nanti cikgu marah ke..?"




Setakat ni memang saya bagitau yang indah-indah  je tentang sekolah. Tambah pulak kakak nya selalu cerita cikgu tu baik, cikgu ni kelakar.. harap-harap ok la dia nanti disekolah  baru.

Tapi saya faham ada mak ayah yang kena tunggu jugak anak di sekolah sebab nak biasakan anak membeli di kantin sekolah Saya memang tak de masalah bab tu sebab anak-anak cerewet bab makan. Jadi dari dulu memang bawak bekal ke sekolah.

Tapi pesanan saya untuk mak ayah yang nak tunggu anak disekolah tu, bila ambik -gambar anak-anak kat sekolah jangan la terlalu bebas post di sosial media atau di status-status whatsapp.  Ada beberapa perkara yang korang tak boleh buat.

1- jangan tag location dimana korang berada. Bahaya kalau orang tahu yang korang tak ada dirumah. Bahaya juga kalau ada orang yang tahu dimana anak korang bersekolah.

Kalau nak selfie ke apa cukup la dengan caption simple2 sudah la.

2- Jangan bagi clue dimana anak korang belajar. contohnya bergambar dengan papan tanda pintu pagar sekolah, tunjuk lencana sekolah anak,  nama penuh anak dan juga apa-apa yang mendedahkan dimana anak korang belajar dan sebagainya.

3- Had kan "rakan" yang boleh melihat gambar dan posting korang. Kalau di facebook korang boleh had kan gambar untuk orang-orang tertentu sahaja.  Korang boleh gunakan cara tu untuk berkongsi gambar dan posting dengan saudara mara terdekat.

Tak perlu masuk kan senarai rakan-rakan media sosial untuk melihat gambar anak korang sebab cara ni juga akan membahayakan anak-anak korang. Rakan media sosial dan orang sekeliling mungkin nampak baik di sosial media tapi jangan mudah terpedaya.




4-  Jangan tag sesiapa. Bila korang tag orang lain pada gambar yang di post , gambar tu akan lebih ramai yang nampak.

Contohnya macam facebook, bila korang tag saya untuk gambar korang, mungkin rakan-rakan saya yang korang tak kenal  juga akan nampak post dan gambar korang tu.

5- Jangan post gambar anak orang lain tanpa kebenaran. Anak-anak kita adalah urusan kita, tapi anak orang lain adalah hak ibu bapa mereka. So kita kena faham benda tu. kalau anak-anak kita pun kita tak dedahkan privacy mereka, kenapa anak orang kita tak boleh jaga..kan??

6- Jangan mempercayai sesiapa. Itu lah yang  yang paling penting sekali . Bagi tau pada saudara mara agar jangan berkongsi gambar yang korang post dan had kan kepada mereka saja, didedahkan kepada orang lain terutamanya di sosial media.

Kalau tak diberitahu mungkin diaorang pun tak tahu.Jadi berterus terang sejak dari awal dan tekankan benda tu supaya nampak jelas dan penting untuk diaorang patuhi.

ok..tu je la.. semoga bermanfaat untuk semua.


Tuesday, 16 October 2018

KETAHUI PUNCA KEGUGURAN BERULANG-ULANG BAGI WANITA HAMIL






KETAHUI PUNCA KEGUGURAN BERULANG-ULANG BAGI WANITA HAMIL 15 Oktober adalah Hari memperingati keguguran sedunia yang disambut setiap tahun. Oleh itu penting bagi kita mengetahui mengenai keguguran ketika hamil. Jom baca pasal keguguran berulang-ulang ( recurrent miscarriages) - punca & rawatan yang dikongsikan oleh Doktor Muhammad Eizat





Apakah keguguran ?

Keguguran ialah kehilangan bayi sebelum 24 minggu kehamilan. Jika ianya berlaku pada 3 bulan pertama kehamilan dipanggil keguguran awal. Keguguran awal adalah perkara yang biasa berlaku 10-20 kes dalam 100 kehamilan ( 10-20%)

Keguguran lewat berlaku selepas 3 bulan pertama kehamilan. Ianya tidak biasa berlaku dan hanya 1-2 kes dalam 100 kehamilan ( 1-2%)

Apakah keguguran berulang-ulang ?

Bila keguguran berlaku 3 kali atau lebih berturut-turut dipanggil sebagai keguguran berulang ( recurrent miscarriages ).

Ianya juga berlaku pada 1 dalam 100 pasangan yang cuba untuk mendapatkan zuriat

Kenapa berlakunya keguguran berulang-ulang dan keguguran lewat kehamilan?

Kadang-kadang doktor dapat mengenalpasti sebab-sebab berlakunya keguguran lewat kehamilan.

Walaubagaimanapun dalam kebanyakkan kes, doktor tidak dapat mengenal pasti sebab-sebab berlakunya keguguran ini, lebih-lebih lagi jika semua ujian yang dijalankan adalah normal belaka.

Ada beberapa faktor yang dikenalpasti mungkin menyumbang kepada keguguran lewat kehamilan

UMUR

Semakin berusia wanita itu, semakin tinggi peluangnya untuk mendapat keguguran. Jika wanita berusia lebih 40 tahun, lebih 1 dalan 2 ( 50%) kehamilan akan berakhir dengan keguguran.

Bukan sahaja wanita, jika suaminya berusia pun, peluang untuk keguguran adalah tinggi.

ANTIPHOSPHOLIPID SYNDROME ( APS)

APS adalah sindrom dimana darah seseorang wanita itu senang membeku dan menyumbang kepada keguguran berulang dan keguguran lewat kehamilan

FAKTOR GENETIK

2 hingga 5 dalam 100 pasangan ( 2-5%) yang mengalami keguguran berulang, salah satu pasangannya akan ada ketidaknormalan salah satu kromosom ( struktur genetik yang terkandung dalam sel manusia yang mengandungi DNA dan perwarisan dari ayah dan ibu ).

Walaupun masalah genetik ini mungkin tidak menujukkan apa-apa masalah pada ayah atau ibu, tetapi ianya boleh menyebabkan keguguran.

PANGKAL RAHIM YANG LEMAH
Kelemahan pangkal rahim ( cervical incompetence ) boleh menyebabkan keguguran dalam 14 hingga 23 minggu kehamilan. Susah sikit untuk mengenalpasti keadaan pangkal rahim lemah ini untuk wanita yang tak mengandung.

Mungkin ini adalah penyebab keguguran jika kehamilan sebelumnya gugur dengan cara air mentuban pecah awal, ataupun pangkal rahim membuka awal walaupun si ibu tiada rasa sakit pun


PERKEMBANGAN BAYI TAK NORMAL

Perkembangan bayi yang tidak normal boleh menyebabkan keguguran tapi bukan penyebab keguguran berulang.


JANGKITAN KUMAN

Sesetengah jangkitan kuman yang sebabkan ibu menjadi tidak sihat boleh menyebabkan keguguran.

Walaubagaimanapun bagaimana jangkitan boleh menyebabkan keguguran ini masih lagi dalam kajian dan kesahihannya masih belum pasti.


BENTUK RAHIM
Bentuk rahim yang tak normal boleh menyebabkan keguguran namun ianya belum sahih.

KENCING MANIS & MASALAH TIROID

Kencing manis dan masalah tiroid yang tidak terkawal boleh menyebabkan keguguran, walaubagaimanapun ianya tidak menyebabkan keguguran berulang-ulang asalkan masalah kencing manis dan tiroid ini dirawat dan dikawal sebaiknya.


FAKTOR IMUN ( Immune Factors )
Ada kajian mengatakan wanita keguguran disebabkan sistem imun mereka tidak berfungsi secara normal, dinamakan sebagai alloimmune reaction. Walaubagaimanapun, takda bukti sahih lagi yang menyokong kenyataan ini. Lebih banyak kajian diperlukan.


BERAT BADAN BERLEBIHAN
Bakal ibu bermasalah obesiti bukan saja sukar hamil tetapi meningkatkan risiko komplikasi kehamilan dan masalah kesihatan bayi yang dikandung.
Ini termasuk keguguran, hipertensi, diabetes, darah beku dan bayi bersaiz besar serta memerlukan pembedahan caesarean ketika melahirkan


MEROKOK, PENGAMBILAN KAFEIN DAN ALKOHOL BERLEBIHAN
Merokok , dan minum terlalu banyak alkoho; serta pengambilan kafein yang berlebihan turut menyumbanga kepada masalah keguguran. Selain keguguran ianya menyumbang kepaada masalah kelahiran pramatang, kecacatan kongenital,dan kematian dalam rahim.


PERNAH MENGALAMI KEGUGURAN
Peluang untuk keguguran lagi meningkat bila berlakunya satu keguguran. Wanita dengan 3 kali keguguran berturut-turut ada risiko 4 dalam 10 peluang untuk mengalami keguguran sekali lagi.












Pemeriksaan yang boleh dilakukan untuk keguguran berulang-ulang :

Ujian darah – mengenalpasti Antiphospholipid syndrome dan thrombophilia

Ujian darah untuk mengenalpasti ketidaknormalan kromosom jika bayi menunjukkan kromosom yang tidak normal.

Ujian darah untuk menentukan jangkitan kuman

Rawatan akan diberikan berdasarkan sebab berlakunya keguguran berulang-ulang ini. Jika doktor tidak dapat mengenalpasti sebab selepas melakukan pemeriksaan serta ujian-ujian yang berkenaan, wanita itu tak perlu menerima rawatan.



Wanita dan pasangan sepatutnya mendapat rawatan serta kaunseling oleh pakar. Wanita yang mendapat sokongan perubatan dari awal kehamilan mempunyai peluang untuk mendapatkan kehamilan yang sihat.

Walaupun tidak dapat mengenalpasti sebab-sebab keguguran berulang-ulang ini, 75 dalam 100 kes ( 75%) akan berjaya hamil sehingga kehujungnya.

Tenangkan hati dan ingat bahawa kebanyakkan pasangan akan berjaya dengan kehamilan, walaupun pernah gugur 3 kali berturut-turut.

sumber: Dr MUhammad Eizat

Monday, 15 October 2018

IKUT 5 TIPS INI DAN ANDA AKAN MENJADI SOSIAL MEDIA INFLUENCER YANG TERBAIK



Orang muda sekarang ramai yang berlumba-lumba nak menjadi media sosial influencer. Mungkin sosial media influencer dianggap perkara yang sia-sia bagi mereka yang tak tahu fungsi influencer tu sendiri tapi sebenarnya sosial media Influencer memberi kesan yang sangat baik bagi perniagaan-perniagaan besar dalam tempoh 5 tahun kebelakangan ni.

Tengok la berapa banyak iklan-iklan yang dibuat oleh sosial media Influencer ni mewakili jenama-jenama dan syarikat besar. Dengan kuasa viral di tangan mereka, produk dan perkhidmatan lebih cepat sampai kepada sasaran .




Tapi jangan tak tahu nak jadi sosial media influencer ni pun ada caranya. Ada yang sampai kena mengeluarkan wang sendiri agar lebih cepat mendapat pengikut dan mudah dikenali.

Kali ni saya nak kongsikan beberapa tips yang korang  patut buat kalau nak jadi sosial media influencer..


Langkah 1 . Anggap ianya seperti pekerjaan sepenuh masa
Kalau nak dianggap sebagai seorang sosial media influencer yang serius korang kena lah mendapat kepercayaan dari orang lain. Korang boleh anggap apa yang korang buat sekarang adalah pekerjaan sepenuh masa.

Kalau setakat ada bakat dan kreatif saja tapi tak berjaya buat orang percaya dengan korang, tak kan buat wakil2-wakil perniagaan berminat dan ambil korang. Korang kena berusaha buat yang terbaik.

Korang boleh share personal life korang secara percuma untuk permulaan. Ramai sosial media influencer yang bermula dengan mempromosikan sesuatu dalam bentuk pengajaran atau sesuatu yang berkaitan bakat diaorang dengan secara percuma saja.

Korang juga kena ada jadual untuk publish video atau post-post korang supaya lebih teratur.




Langkah 2. Bersemangat dan konsisten.
Ramai sosial media influencer yang berjaya hanya sekerat jalan sebab diaorang tak konsisten. Mereka tak de interaksi dengan pengikut mereka.

Diawalnya memang agak susah nak dapatkan like dan komen apa lagi nak orang follow kita tapi kalau kita konsisten update, dan ada interaksi dengan pengguna sosial media yang lain, mesti akan ada hasilnya.

Makin lama orang akan follow kita sebab dia tahu perkongsian kita menarik. Tak de siapa nak follow akaun yang kejap timbul kejap tenggelam.

Jadi kalau nak orang follow kita , sentiasa update dan konsisten.



Langkah 3. Comuniti is King.
Pernah dengar orang kata "content is king"?? tetapi yang sebenarnya tanpa pengikut setia, kandungan yang baik cemana pun tak kan di pandang. Korang terpaksa bersetuju dengan yang ni.. Pengikut setia ni la yang akan mula share dan orang lain akan nampak content dalam sosial media korang.

Walaupun jumlahnya sikit je tapi dengan bantuan diaorang ni la pengguna sosial media lain akan terhubung dengan korang. Makin hari makin ramai kenal.

Jaga diaorang baik-baik ye. Jangan nak ikut kepala sendiri je. kena faham apa yang pengikut sosial media korang nak?Apa yang diaorang suka dan apa yang diaorang tak suka.? Apa yang boleh buat korang nampak 'wow' .


Langkah 4. Sentiasa cipta sesuatu yang baru
Nak buat korang nampak wow dimata pengikut sosial media korang kena la cipta sesuatu yang baru. Kalau buat video kena la kreatif..Kalau ambik gambar biar nampak menarik. Boleh masuk kan unsur-lucu lucu sebab kat sosial media ni kalau benda kelakar kejap je orang kongsi pada orang lain.

Boleh juga buat video yang bagi pengajaran pada orang lain, yang ada mesej2 yang baik.

Kalau 2,3 tahun lepas , setakat selfie dengan produk je mungkin benda yang orang rasa menarik tapi sekarang dengan lebih banyak sosial media influencer yang buat kelainan , korang kena buat sesuatu yang baru.Tak boleh dah setakat selfie.

Korang boleh guna kan IG, youtube atau twitter sebab apa yang saya nampak di 3 platform ni la bermula nya video-video yang jadi viral.

Di samping konsisten,  kandungan nya juga perlu menghiburkan.





Langkah 5. Berhubung dengan jenama-jenama besar.
Cara paling mudah untuk mendapatkan perhatian jenama-jena kat luar nun ialah dengan menghantar mesej secara terus kepada mereka di Instagram atau Twitter.

Kalau korang tak mulakan , diaorang tak kan nampak korang.

Tak payah buat portfolia yang gah bukan main. Kandungan yang ada dalam sosial media korang tu dah cukup untuk diaorang nilai korang ni influencer yang macam mana..


Tuesday, 18 September 2018

YOUR GUIDE TO BUYING A NEW LAUNCH CONDO




Buying your first property can be an intimidating experience. You browse through websites to look for properties such as apartments unit in City Plaza and new launched condominiums. You start reading many articles regarding the guide to getting a property. However, you are still  unsure on where to begin, after all, this is a big decision that involves a lot of money. This article will guide you through the important things that you need to know before getting a new launched condominium and it might help you to reduce the stress throughout the buying journey.

1.      1. Budget planning
First of all, you will need to set a budget when it comes to buying a property. Set a realistic budget and stick to it. Know what you can afford to prevent getting yourself into a huge debt. After all, buying a property involves a huge sum of money and you definitely do not want to end up getting being in debt.

Get an approval in principle (AIP) for a bank loan so you will have an idea of how much loan you will received when you apply for a bank loan after that. An AIP will allow you to know how much loan you are eligible and your monthly mortgage repayment.

You can also check how much fund you have in your CPF account to help in funding your home. You are allowed to use the savings in the Ordinary Account up to the Valuation Limit for your first property. However, if it is the second property, you will then need to set aside approximately $80,500, which is the Basic Retirement Sum before you are allowed to use the remaining savings in the Ordinary Account.

Do consider the down payment for the property that you buy, commonly 20% of the price of your property. You are able to pay the down payment by using cash of CPF that consists of 5% Option Fee and 15% of Exercise Fee, Other than that, you will also need to pay for the Buyer’s Stamp Duty (BSD) and the legal fees.

Certain home buyers will need to pay the Additional Buyer’s Stamp Duty (ABSD) on top of the BSD:

Buyer

ABSD Rate
Singapore Citizen
1st property
NIL
2nd property
7%
3rd property and above
10%
Singapore Permanent Resident
1st property
5%
2nd property and above
10%
Foreigner

15%

Let us say if the property is bought by both Singapore Permanent Citizen and Singapore Citizen, the ABSD rate will then be higher.

2.      2. Shop around
After you planned your budget, you can start looking around for condominiums that fall within your budget range. You could also engage with a property agent in guiding you with recommendation and purchase process. If you wish to save money,you could do it on your own by doing research and finding information from various property websites out there.

3.     3.  Visit showroom
Buyer will be able to visit the show flats prior to the launching of the condominium, usually around one to two weeks before launching date. However, the actual price for the condominium is not released yet at this point.

You can complete the Expression of Interest form along with a black check to the developer’s account if you are interested in the property. The blank cheque will include 5% booking fee of the property and when the prices for the condominium are revealed, the amount will then be filled in accordingly.

That being said, you will have to be cautious as it is risky to hand in a black cheque. Hence, you are required to double check on the name of the developer’s account.

The great thing about registering before the price is revealed is that you stand a chance to participate in the ballot system along with people who have also registered their interests. You will then be invited to book a unit when you get a call from your ballot number. However, if you do not wish to proceed, your empty cheque will be returned to you.

4.     4.  Book your desired condominium unit
On the launch day, you will then need to go to the show flat to submit the ballot number and wait for your number to be called to book your unit. Once booking is done, you will be provided with a set of Property Details Information (PDI) documents by the developer. The PDI contains the floor plans, offered items, rules and regulations, and other related information of your desired unit. You will need to read the documents thoroughly to make sure you are satisfied with the unit.

5.     5.  Finalise loan and hire a lawyer
After getting the Option in your hand, you then need to approach the bank for loan application for your newly launched condominium. After you get your loan application approved, the bank will issue you with a Letter of Offer with all the terms and conditions.

You will also need to hire a lawyer to assist you in purchasing and conveyancing messages. Although the bank that you engage with will recommend you a firm, you could always choose to hire a lawyer on your own. Be sure to look around for a lawyer that offers you the best rate.

6.      6. Sale and purchase Agreement
Normally, the developer will provide you with the Sales and Purchase Agreement within 2 weeks of giving you the Option. You then have 3 weeks time to sign the agreement and proceed with the Option. You will have to pay 15% of the exercise fee, which is the remainder of your down payment. The payment for the exercise fee is within 9 weeks from the day you get the Option or at the time of signing the Sales and Purchase agreement, whichever that comes latter. Do take note that you are also required to pay for the BSD or ABSD on the Sale and Purchase Agreement within the 2 weeks of signing.

7.      7. Payment
You will have to start paying after 6 months of dealing with the above 6 steps. Payments will be made every few months for uncomplete developments based on the milestones achieved in the construction. When the Temporary Occupation Permit is obtained, you will then need to pay the final 40% of your unit price.

8.      8. Keys collection
Lastly, it is the keys collection. You can start engaging with interior designer and plan for a house warming party with your family and friends.

In conclusion, the steps to getting a new launched condominium unit is not that tedious after all, provided you follow the guide and plan ahead to avoid going through the unnecessary issues. If you are interested in getting a HDB flat, you can understand more on the process of getting a HDB flat by reading step by step guide to buying your first BTO flat and guide to buying a new HDB flat.