Skip to main content

Posts

Showing posts with the label motivasi

KUATKAH KITA UNTUK MENERIMA KEBENARAN

Hi semua..



Sesiapa pun mesti lebih suka kan perkara yang menarik dan mengembirakan lagi-lagi jika perkara tu berkaitan tentang diri sendiri.

Tak de orang yang suka dengar cerita buruk dirinya sendiri walaupun perkara tersebut adalah kebenaran dan patut kita terima.






Tak banyak, sikit mesti ada rasa kecewa dan marah. Tapi kalau bercerita tentang orang lain kita tak kisah pun nak berterus terang sampai tak sedar kebenaran yang kita luahkan tu telah menyakiti hati orang lain.

Kita akan paksa orang untuk terima pandangan kita tanpa kita tahu sama ada orang tersebut dah berusaha atau pun tidak untuk memperbaiki kelemahan dirinya.

Saya sendiri pun susah nak terima cakap buruk orang pada saya. Bukan sebab saya tak mengakui nya tapi cara orang menyampaikan tu kena la lebih berhati-hati dan menjaga perasaan saya.

Ada orang rasa dia cakap lembut dah tapi bunyi nya tu macam sindiran yang tajam. Siapa2 pun tak kan boleh terima.Kan?

Tapi saya susah nak beri pendapat tentang orang itu ini. Nampak j…

ANDA WAJIB TONTON VIDEO INI JIKA SELALU RASA DOWN BILA TENGOK ORANG LAIN BERJAYA DAN GEMBIRA

Hye Semua.



Masa usia saya awal 20 saya selalu cemburu tengok kehidupan orang lain. Nasib baik masa tu saya tak kenal lagi sosial media ni. Instagram, twitter pun belum ada.. Kalau tidak mesti stress hari-hari tengok orang lain gembira.

Hahahah..

Sekarang saya boleh tahu la kenapa orang muda sekarang mudah kemurungan dan tekanan perasaan. Bukan mudah nak menghadapi zaman yang hari-hari kita lihat orang gambira sedangkan kita tengah struggle nak bernafas .

Tapi percaya la adik-adik. Masa untuk korang gembira dan bahagia tu akan datang juga satu hari nanti. Kalau kawan korang ada semua benda masa umur dia 25, mungkin masa korang akan tiba ketika korang umur 30.

Macam yang dikatakan oleh pengacara TV, Hazeman Huzir dalam satu rancangan temubual ni.. Korang kena tengok dan semoga terus bersemangat.


MUNGKIN INI YANG ORANG SEBUT SEBAGAI "FIKIR POSITIF", ATAU KAH INI SIKAP "PANDANG RINGAN" ?.

Hi semua..



Apa korang akan buat bila tiba-tiba korang di fitnah? Tak kisah la fitnah membabitkan apa tapi tahu tak tindakan korang dalam menghadapi situasi tersebut memberi kesan pada kehidupan korang...

Macam tu juga bila korang berdepan dengan masalah lain. Apa juga tindakan akan mempengaruhi aktiviti harian korang.

Ada orang kata saya nampak macam tak de masalah. Sebenarnya saya bukan tak de masalah tadi saya selalu biarkan saja masalah tu pergi dengan sendiri.






Memang masa awal-awalnya masalah membuatkan saya tak lena tidur. Tapi bila saya rasakan setiap jalan yang saya ambil temui jalan buntu saya akan biarkan saja masalah tu selesai dengan sendiri. Saya sedar itu bukan masanya lagi untuk saya berjuang habis-habisan.

Saya serahkan pada Allah dan itu buat saya rasa separuh bebanan akan hilang.

Saya pun macam orang lain, ada masalah keluarga, ada masalah kewangan , ada masalah anak-anak dan sesekali ada masalah kesihatan.. Sama je macam orang lain. Tapi saya tahu walaupun macam tu …

ANDA PERLU JATUH UNTUK TUMBUH

Kita sering marah dan kecewa dengan suatu kejadian namun setelah waktu berlalu ternyata “kejadian” tersebut begitu menguntungkan dan membawa hikmah yang sangat besar dan sangat bermanfaat, jauh lebih baik dari apa yang diharapkan sebelumnya.
sekian.

MEMAAFKAN TIDAK MENGUBAH MASA LALU TAPI MAMPU MENGUBAH MASA HADAPAN

Assalamualaikum..



Selamat hari raya...Hari ni Aidilfitri yang ke 6. Ramai yang kata sekejapnya masa berlalu,Tak puas bercuti dengan keluarga. Memandangkan kita semua masing-masing ada tanggungjawab jadi la dapat bercuti sekejap pun.Tetap perlu melangkah pulang ke perantauan dengan langkah yang berat.

Setiap kali tibanya lebaran kegembiraan dan kerisauan pasti terselit di hati kita.gembira nak berjumpa keluarga dan risau bila waktu ini kita akan berdepan dengan kenangan-kenangan lama. Kenangan yang melibatkan kesalahan dan menagih kemaafan.Sanggupkah kita memohon kemaafan dan memberi keampunan pada mereka-mereka di kenangan lalu kita?

Memaafkan dengan ikhlas jauh ke sudut hati bukan lah perkara yang mudah . Ianya tidak akan mengubah masa lalu namun dengan kemaafan ianya akan mengubah masa hadapan. Hati kita akan berasa lebih tenang dan kita akan melengkah dengan lebih ringan.



Bagi pihak yang memohon maaf mungkin korang rasa malu nak minta maf. Korang mesti rasa nak ke dia maafkan kora…

ADAKAH ANDA ORANG YANG MUDAH DIDEKATI KANAK-KANAK?

Assalamualaikum....



Kalau  nak tahu budak2 tak suka dekat saya..Mula2 tengok mesti dia akan duduk diam je..Menyorok belakang mak dia..hahahahah....Betul la kot orang kata wajah saya ni garang..Saya senyum bila perlu saja.Tapi sekali senyum bisa mencair kan seketul batu..Kahkahkah....Cuma bila saya tengok budak2 macam takut kat saya saya pun akan senyum la kat dia..usik2 sikit , tak lama lepas tu dia mula la berani dengan saya.Pas tu minta macam2..belanja eskrim la, nak pin tudung la, nak kek dalam peti es la..ermm...

Adakah kanak-kanak mudah mendekati korang?apa tanda nya kalau dia suka korang dan senang nak bergaul dengan korang.Adakah sebab korang ada pegang lolipop atau smartphone maka kerana itu dia dekati korang??oh..tak..tak pegang lolipop atausmartphone pun korang boleh jadi kesukaan kanak-kanak.



Atraktif atau kita sebut sebagai mempunyai daya penarik  bukan ada pada semua orang.kalau nak tahu korang ada daya penarik atau tidak cuba korang tengok sama ada kanak-kanak yang baru …

LIHAT APA YANG DILAKUKAN LELAKI INI APABILA ISTERINYA DI HINA OLEH JIRAN

Assalamualaikum...



Memang tak best kalau dapat jiran yang suka berkira ni..Daun pokok kita gugur kat rumah depa pun bising..Kucing tidur atas kereta depa pun tak boleh,..Apa lagi kalau kita dalam kesusahan..bagi salam nak minta tolong pun buat keras je dalam rumah tak menyahut langsung.Ingat tak dak ka jiran macam ni..Mesti ada punya la..Tapi jiran macam ni kat kawasan rumah saya memang tak dak la..dulu ada, tapi Alhamdulillah dah pindah..heheh

Ada satu kisah tentang pasangan suami isteri ni bersama jiran mereka.Bagaimana satu kejadian bersama jiran nya membuatkan si suami nekad berusaha sendiri demi kehormatan dan kebahagian isterinya.



Suatu hari si suami , Bapuro Tajne yang baru pulang dari tempat kerja terkejut kerana melihat isterinya menangis.Rupa-rupanya isterinya di hina oleh jiran-jiran kerana kerap meminta air.Pada waktu itu kawasan tempat tinggal mereka sudah kekurangan air.Jadi isterinya meminta air pada jiran memandangkan air di rumahnya sudah kering.Tapi malang kerana ji…

GAMBAR INI BUKTI KITA PERLU YAKIN JIKA MAHU BERJAYA

Assalamualaikum..

Pernah rasa rendah diri?Rendah diri sebab gemuk?
awak rasa bila gemuk awak tak boleh buat apa pun??
Awak terlalu rendah dan awak rasa awak tak boleh bersaing dengan yang tinggi??
Jangan macam tu..meh saya belanja gambar untuk naik kan semangat awak ye...














Nampak??tak payah sedih2 ye..
bangun dan kuatkan semangat ..berjaya atau tidak itu belakang cerita..
sekurang2 nya kita berusaha untuk bersaing..
dan orang lain pun tahu yang kita tak takut bersaing dengan mereka..


heheh..

sekian..