Showing posts with label motivasi. Show all posts
Showing posts with label motivasi. Show all posts

Monday, 11 February 2019

MUNGKIN INI YANG ORANG SEBUT SEBAGAI "FIKIR POSITIF", ATAU KAH INI SIKAP "PANDANG RINGAN" ?.

Hi semua..



Apa korang akan buat bila tiba-tiba korang di fitnah? Tak kisah la fitnah membabitkan apa tapi tahu tak tindakan korang dalam menghadapi situasi tersebut memberi kesan pada kehidupan korang...

Macam tu juga bila korang berdepan dengan masalah lain. Apa juga tindakan akan mempengaruhi aktiviti harian korang.

Ada orang kata saya nampak macam tak de masalah. Sebenarnya saya bukan tak de masalah tadi saya selalu biarkan saja masalah tu pergi dengan sendiri.






Memang masa awal-awalnya masalah membuatkan saya tak lena tidur. Tapi bila saya rasakan setiap jalan yang saya ambil temui jalan buntu saya akan biarkan saja masalah tu selesai dengan sendiri. Saya sedar itu bukan masanya lagi untuk saya berjuang habis-habisan.

Saya serahkan pada Allah dan itu buat saya rasa separuh bebanan akan hilang.

Saya pun macam orang lain, ada masalah keluarga, ada masalah kewangan , ada masalah anak-anak dan sesekali ada masalah kesihatan.. Sama je macam orang lain. Tapi saya tahu walaupun macam tu saya berhak memilih untuk bahagia.

Saya tak tahu kalau ini yang orang sebutkan sebagai "fikir positif" atau mungkin juga tindakan saya ni dianggap sebagai "pandang ringan" tapi sekian lama cara ni buat saya lebih gembira dengan kehidupan saya sekarang berbanding dengan yang dulu.





Dulu saya selalu rasa orang sekeliling macam musuh saya. Bila saya ada salah faham dengan orang lain mula la nak berbalah, perang mulut dan sebagainya.

Tapi sekarang tak lagi.. Saya pilih untuk menjauhkan diri, diam dan bertenang,. Tak guna saya berperang mulut kalau saya sendiri tahu orang tu pun tak nak mengalah.

Lagi memburuk kan keadaan je..

Bye..

Thursday, 9 August 2018

ANDA PERLU JATUH UNTUK TUMBUH


Kita sering marah dan kecewa dengan suatu kejadian namun setelah waktu berlalu ternyata “kejadian” tersebut begitu menguntungkan dan membawa hikmah yang sangat besar dan sangat bermanfaat, jauh lebih baik dari apa yang diharapkan sebelumnya.

sekian.

Friday, 30 June 2017

MEMAAFKAN TIDAK MENGUBAH MASA LALU TAPI MAMPU MENGUBAH MASA HADAPAN

Assalamualaikum..



Selamat hari raya...Hari ni Aidilfitri yang ke 6. Ramai yang kata sekejapnya masa berlalu,Tak puas bercuti dengan keluarga. Memandangkan kita semua masing-masing ada tanggungjawab jadi la dapat bercuti sekejap pun.Tetap perlu melangkah pulang ke perantauan dengan langkah yang berat.

Setiap kali tibanya lebaran kegembiraan dan kerisauan pasti terselit di hati kita.gembira nak berjumpa keluarga dan risau bila waktu ini kita akan berdepan dengan kenangan-kenangan lama. Kenangan yang melibatkan kesalahan dan menagih kemaafan.Sanggupkah kita memohon kemaafan dan memberi keampunan pada mereka-mereka di kenangan lalu kita?

Memaafkan dengan ikhlas jauh ke sudut hati bukan lah perkara yang mudah . Ianya tidak akan mengubah masa lalu namun dengan kemaafan ianya akan mengubah masa hadapan. Hati kita akan berasa lebih tenang dan kita akan melengkah dengan lebih ringan.



Bagi pihak yang memohon maaf mungkin korang rasa malu nak minta maf. Korang mesti rasa nak ke dia maafkan korang..kan?Tapi disitu lah dia akan melihat keikhlasan dan keberanian korang untuk memohon kemaafan.Tapi jangan salah sangka jika selepas dia memaafkan korang , dia tetap menjauhkan diri dari korang dan dia membina satu penghadang dalam hubungan korang. Percayalah yang dia telah memaafkan korang dengan ikhlas hati cuma demi menjaga hubungan korang supaya tiada lagi sengketa , maka jalan terbaik ialah menjarak kan sedikit hubungan korang tu..

Dikesempatan ini saya ingin memohon kemaafan kepada semua yang mengenali saya secara langsung atau pun tidak.Tidak kira jika kita pernah bersua muka atau pun tidak. Saya poho kemaafan jika selama ini penulisan saya mengguris hati anda semua.Selamat Hari Raya


sekian..

Thursday, 11 August 2016

ADAKAH ANDA ORANG YANG MUDAH DIDEKATI KANAK-KANAK?

Assalamualaikum....



Kalau  nak tahu budak2 tak suka dekat saya..Mula2 tengok mesti dia akan duduk diam je..Menyorok belakang mak dia..hahahahah....Betul la kot orang kata wajah saya ni garang..Saya senyum bila perlu saja.Tapi sekali senyum bisa mencair kan seketul batu..Kahkahkah....Cuma bila saya tengok budak2 macam takut kat saya saya pun akan senyum la kat dia..usik2 sikit , tak lama lepas tu dia mula la berani dengan saya.Pas tu minta macam2..belanja eskrim la, nak pin tudung la, nak kek dalam peti es la..ermm...

Adakah kanak-kanak mudah mendekati korang?apa tanda nya kalau dia suka korang dan senang nak bergaul dengan korang.Adakah sebab korang ada pegang lolipop atau smartphone maka kerana itu dia dekati korang??oh..tak..tak pegang lolipop atausmartphone pun korang boleh jadi kesukaan kanak-kanak.



Atraktif atau kita sebut sebagai mempunyai daya penarik  bukan ada pada semua orang.kalau nak tahu korang ada daya penarik atau tidak cuba korang tengok sama ada kanak-kanak yang baru jumpa korang akan mudah dekati korang atau pun tidak.Kalau mula2 jumpa dah cakap tak suka, dah lari, tak suka di cuit2,tu maknanya korang tak de daya penarik, macam saya.kerana kanak-kanak tersebut ada perasaan kurang percaya pada kita.

kadang2 kita tengok orang tu tak cantik tapi ramai yang suka, budak2 senang dengan dia.Sebab nya daya penarik tu bukan diukur pada kecantikan wajah.Macam saya la..saya cantik tapi tak de daya penarik..(kahkahkah...ini contoh ye...)..daya penarik tu kanak-kanak dapat lihat sikap ceria, bahagia dan dia nampak keyakinan diri kita.



Macam saya , saya ni jenis kalau nampak budak saya kurang layan , tegur sekali dua, bila dia tak layan saya pun malas nak layan dia.Tapi orang yang mudah disukai kanak-kanak ni dia tegur sekali, budak tu menyorok, dia tegur lagi, usik2, senyum, ketawa..itu lah sikap bahagia dan ceria  yang budak-budak suka..

Korang yang bujang2 ni kalau nak nampak menarik banyak2 la dekati kanak-kanak..Manis kan muka depan mereka.Jodoh tengok pun sejuk mata...terus tak sabar2 nak berjodohan..ekeke..

sekian...

Wednesday, 18 May 2016

LIHAT APA YANG DILAKUKAN LELAKI INI APABILA ISTERINYA DI HINA OLEH JIRAN

Assalamualaikum...



Memang tak best kalau dapat jiran yang suka berkira ni..Daun pokok kita gugur kat rumah depa pun bising..Kucing tidur atas kereta depa pun tak boleh,..Apa lagi kalau kita dalam kesusahan..bagi salam nak minta tolong pun buat keras je dalam rumah tak menyahut langsung.Ingat tak dak ka jiran macam ni..Mesti ada punya la..Tapi jiran macam ni kat kawasan rumah saya memang tak dak la..dulu ada, tapi Alhamdulillah dah pindah..heheh

Ada satu kisah tentang pasangan suami isteri ni bersama jiran mereka.Bagaimana satu kejadian bersama jiran nya membuatkan si suami nekad berusaha sendiri demi kehormatan dan kebahagian isterinya.



Suatu hari si suami , Bapuro Tajne yang baru pulang dari tempat kerja terkejut kerana melihat isterinya menangis.Rupa-rupanya isterinya di hina oleh jiran-jiran kerana kerap meminta air.Pada waktu itu kawasan tempat tinggal mereka sudah kekurangan air.Jadi isterinya meminta air pada jiran memandangkan air di rumahnya sudah kering.Tapi malang kerana jirannya tidak membenarkan dia mengambil air malah jiran nya juga memperlekehkan isterinya kerana berkasta rendah.

Merasa tercabar dengan sikap jiran nya Tajne nekad menggali perigi nya sendiri.hampir 40 hari Tanje menghabiskan masanya menggali perigi demi mendapatkan air.Menurut Tanje dia nekad tidak mahu meminta air pada jiran nya lagi dan terus ke pekan membeli peralatan untuk menggali perigi.


Sepanjang menggali Tanje juga berdoa di dalam hati supaya tuhan memberikan nya air yang bersih dan dia tidak akan mengizinkan sesiapa pun untuk mengambil air di periginya.

Dalam tempoh 40 hari itulah Tanje tidak lepas dengan sindiran dan ejekan jiran tetangga yang merasakan tindakan nya sia2 kerana di kawasan tersebut memang sukar untuk mendapatkan air.



Akhirnya pada suatu hari air di perigi  yang digali muncul juga.Ramai yang terkejut dan kemudian nya mengambil keputusan bersama-sama Tanje untuk menggali pergi tersebut.Malah jiran yang mengeji dan menghina isterinya dulu juga sanggup datang dan menggali perigi bersama-sama.

Sehingga hari ini air di perigi tersebut digunakan oleh seluruh jiran tetangga.



Sekian..

Sumber: #vemaledotcom


Wednesday, 4 May 2016

GAMBAR INI BUKTI KITA PERLU YAKIN JIKA MAHU BERJAYA

Assalamualaikum..

Pernah rasa rendah diri?Rendah diri sebab gemuk?
awak rasa bila gemuk awak tak boleh buat apa pun??
Awak terlalu rendah dan awak rasa awak tak boleh bersaing dengan yang tinggi??
Jangan macam tu..meh saya belanja gambar untuk naik kan semangat awak ye...














Nampak??tak payah sedih2 ye..
bangun dan kuatkan semangat ..berjaya atau tidak itu belakang cerita..
sekurang2 nya kita berusaha untuk bersaing..
dan orang lain pun tahu yang kita tak takut bersaing dengan mereka..


heheh..

sekian..