Showing posts with label mikhail. Show all posts
Showing posts with label mikhail. Show all posts

Saturday, 17 November 2018

HARI KONVOKESYEN MIKHAIL - TAHUN TERAKHIR MIKHAIL DI TABIKA PERPADUAN


Sorry..Gambar tak cantik sebab kena zoom je dari tempat duduk. Tak boleh ke depan ambik gambar sebab diaorang ni dah ada jurugambar sendiri. Jurugambar nya saja boleh ke depan sana..





Jadi tak banyak la gambar boleh diambil masa Mikhail kat atas sana terima anugerah. Tak pulak cikgu bagitau nak tengok gambar-gambar lain tu kat mana. Majlis ni berlangsung pada 12 Nov yang lepas.

Meriah jugak lah majlis nya sebab ianya melibatkan Tabika Perpaduan seluruh Seberang Perai Selatan.  Kalau tak salah saya ada 14 tadika atau lebih kot.

Tahun ni Mikhail dapat Anugerah pelajar terbaik. Ada 3 orang dari tadika tempat Mikhail belajar ni yang terpilih.

Awalnya Anugerah Pelajar Cemerlang ni dibuat kat Kubang Menerong. Tak de disekalikan dengan majlis konvokesyen pun. Dalam senarai yang cikgu bagi cuma Nama Mikhail je yang ada. Saya risau jugak sebab Mikhail ni kalau tak de kawan-kawan dia malu sikit. Tapi nasib baik majlis di Kubang Menerong tu di batalkan dan anugerah pelajar terbaik tu dtambah lagi 2 nama. Fuh!!dah la Kubang Menerong tu jauh tau..

Cikgu kata kena ada kat dewan sebelum jam 8:30. Tapi kami sampai 8:35.. Hahah..kalau tak lewat bukan kami la tu..Lewat 5 minit pun jadi lah.. Tapi majlis pun mula lambat.Katanya start jam 9 pagi.tapi melayu punya janji  biasa la... kan?? 9: 30 baru start.

Ada ,macam-macam persembahan dari anak-anak tabika ni.Comel-comel la..yang paling best adalah persembahan angklung ni..




 Majlis ada budak2 ni biasalah suasana nya mesti hingaq gila la. Kan??tambah pulak dengan dewan tu banyak lalat tau. Saya pindah 3 tempat duduk sebab banyak lalat. Last2 dok depan sekali. Tu pun gambaq blur lagi..


Tahniah Mikahil..Dah habis dah belajar kat Tabika Perpaduan ni. Dua-dua anak saya , saya hantar kat tabika Perpaduan je..  Satu sebab nya dekat dengan rumah. Boleh jalan kaki je pergi ambik.Tapi selalunya ayah dia yang kena pi ambik.heheh.

Cara belajar diaorang pun santai je.. Ok la. Yang penting kat rumah mak ayah jangan lepas tangan. Kena juga ajar anak emmbaca dan mengira. Jangan nak harapkan cikgu je. Mana-mana Tabika pun macam tu jugak. Mak ayah jangan sesekali lepas tangan.


Mikhail dan Chocolate Bouquet nya.. Mula-mula malas nak beli.Tunggu anak minta . Tapi dia tak minta-minta pun chocolate bouquet ni.Tengok anak orang bergambar dengan chocolate bouquets nampak comel je. terus pi berbaris sama nak beli.

Tapi cabaran nak membeli tu sikit punya teruk. Sekejap je licin.. Siap kena booking dulu kalau nak beli. Tap[i demi nafsu dan kehendak yang tak habis-habis ni rela ku tunggu. Hahahh..



Gini lah keadaan di sebelah photo booth tu.. Kalut adik-adik ni siapkan tempahan chocolate bouquet ni. Lain kali buat la banyak-banyak sebelum datang jual. Hahah... nasib baik dapat pelanggan macam akak yang penyabar ni.

Harga chocolate bouquet ni murah je tau. RM12 je..Ada chocolate dan teddy bear..

Sampai rumah Mikhail makan chocolate kakak nya ambik teddy bear.




Inilah barang-barang yang Mikhail dapat masa hari Konvokesyen tu.. Ada sijil , beg sekolah, dan sijil pelajar terbaik.


Tak tahu cemana cermin frame sijil ni boleh retak tiba-tiba. Lepas dapat sijil tu terus ayahnya letak dalam kereta dan masuk balik ke dewan. Agaknya dia panas sangat tu yang retak. 

Nanti ayah nya nak tukar cermin lain tu.Kat sini ada kedai nya.Mudah je tu..


Last..harus lah gambar ibu dia yang jarang2 dapat keluar rumah ni.. Biasalah bila pakai camera Oppo terus muka cam pakai botok. Padahal kedut seribu dah muka tu..hahah..





Tamat lah sudah anak-anak di tadika..Mungkin lepas ni korang tak dapat dah baca pengalaman anak-anak saya kat tadika sebab anak ada dua je.. heheh.,. Tak rasa pun nak tambah.. Sebab saya ni malas sikit nak ajar tulis nama, nak ajar alif ba ta, malas nak ambik anak kat tadika..heheh..


bye..


Monday, 30 July 2018

PERSEDIAAN MIKHAIL UNTUK MASUK KE DARJAH 1



Tahun depan anak saya ni akan masuk ke sekolah kebangsaan. Sekolah yang sama dengan kakak nya. Tapi budak ni tak habis-habis cakap yang dia nak duduk 1 kelas dengan kakak dia.Padahal kakak dia tu dah darjah 5.

Apa pun persediaan tetap kena buat terutamanya penguasaan untuk membaca, mengira dan menulis tu saya dah terapkan sejak tahun lepas lagi. Alhamdulillah dia boleh membaca, mengira dan menulis.Cuma bab mengira tu memang lambat sikit tapi masih sempat kalau nak mahirkan dia..



Semalam sempat la ke Kedai Buku Hasani Group dan beli beberapa buah buku kerja dan buku kemahiran untuk tambahkan lagi kemahiran budak ni.Sebelum ni ada beli beberapa buah buku kerja lain di Hasani Group dan Alhamdulillah dia dah habiskan semuanya.So kali ni kita tambah lagi untuk pastikan dia tak lupa.

Maklum je la budak2 ni kalau lama2 tinggal mula la lupa macam-macam..kan?Ni lah 3 buku yang saya pilih semalam.Harga setiap 1 rm2.50 je. Saya beli buku matematik tambah dan tolak dan juga bahasa malaysia.


Setakat ni bab tambah dan tolak memang tak de masalah. Saya pun ajar sekali sekala je.Bukan hari-hari belajar pun.Tapi Alhamdulillah dia boleh faham apa kita ajar.

Cuma banyak  main-main sangat. Kita pulak tak boleh nak marah takut dia menangis lepas tu tak de mood nak belajar..Jadi kena banyak lah bersabar,


Bab membaca dan menulis pun dah bagus sangat..dah boleh baca, boleh menulis.tulisan pun cantik.hahah..Cuma belum boleh baca laju-laju je.Kalau baca laju-laju entah apa-apa je dia sebut.Lepas tu dia kata "benda merepek apa dia tulis ni..ibu?" padahal dia yang baca merepek.



Semalam kat kedai buku tu saya tengok ada satu buku tu  untuk 5-7 tahun dah diajar untuk buat ayat dari perkataan yang dia bagi.Saya memang ingat nak belikan buku tu sebab nampak bagus juga untuk bagi dia kemahiran dalam buat ayat ni.Maklum la selama ni bercakap lintang pukang.hahaha..

Dasyat nya budak 6-7 tahun dah diajar buat ayat sekarang ni..kan??Zaman saya dulu masuk darjah 1 baru nak belajar mengeja.Sebab tu la budak2 sekarang bijak-bijak.

Tapi kita akan bagi dia belajar bab tu masa cuti sekolah nanti lah. Risau pulak semua nak diajar sekarang ni nanti dia mula la jemu.Sebab dia ni suka tengok tv dan main lawan-lawan je. Belajar memang tak nak.Pergi tadika  pun kena paksa.

Padahal dia dok rumah bukan buat apa pun.Pergi sekolah ramai kawan pun dia merungut bosan.Harap-harap masuk darjah 1 nanti datang lah rajin nya tu. Latih la pagi=pagi nak kena membebal..kan??hahah

sekian..

Saturday, 14 April 2018

TAK NAK LA .. ADIK MALU NAMPAK SPENDA - MIKHAIL

Hi semua..




Satu hari ni dari pagi sampai ke malam layan sukan Komanwel Gold Coast 2018 . Hari ni banyak la acara yang melibatkan pasukan malaysia. terutamnya badminton.Ramai kot yang tertunggu-tunggu acara badminton ni.

Walaupun negara kita ni bukan lah lagi pasukan gergasi di dunia tapi setiap perlawanan mesti menjadi tumpuan peminat dan penyokong.Betul tak??dok berharap jugak la Malaysia masih kuat macam dulu..

Dato Lee Chong Wei pun dah tak bertenaga macam dia muda-muda dulu.Jadi ketangkasan tu pun macam dah kurang.Apa pun siapa yang tonton perlawanan melibatkan Dato Lee Chong Wei mesti akan kagum sebab dia sentiasa mencuba yang terbaik.Walaupun kalah kita sentiasa puas hati..

Lagipun dah sekian lama dia dok julang negara kita ni dengan sukan badminton.Dah masanya badminton perseorangan ada pelapis yang sama kuat dan bertenaga macam Dato Lee Chong Wei dulu.

Setakat ni belum nampak lagi siapa yang nak gantikan dato Lee Chong Wei.. Nampak gayanya kena ajar Mikhail main badminton la. Mana tau 20 tahun lagi dia akan ganti Dato Lee Chong Wei.Hahah..



Semalam masa tengok acara terjun papan anjal  tu , saja la saya tanya dia..

"adik nak tak masuk sukan tu.."

Ibu ni dok tanya dia sebab , dia memang suka main air.Hhaha..

Tau dia jawab apa..

"tak nak la..adik malu nampak spenda. ."

ahhahaha...

Kecik2 dah malu. Tak pe la..kita pilih sukan lain la..

Kagum jugak la dengan semangat atlit perempuan islam yang join sukan terjun papan anjal ni. Kagum dengan rasa kurang malu dia tu..ahaha..

Eh..ni bukan kecam tau..Cuma kagum. Demi negara dia sanggup buat apa je. Tak kagum ke kalau macam tu..kan??

Pikir positif je la..Mungkin dia belum cukup umur..

hahahah...

sekian..



Friday, 10 February 2017

ANAK LASAK..INI YANG SI AYAH LAKUKAN...

Assalamualaikum..

Semalam saya tengok ada rakan facebook kongsi gambar anak nya yang lumur kepala si adik dengan mash potato.Sebelum tu ada juga rakan facebook kongsi gambar anak nya luka di kepala dan kena 2 jahitan sebab bergurau adik beradik.Kelmarin ada lagi rakan facebook kongsi cerita anak-anak nya yang susah nak dikawal bila pergi ke pasaraya.

Nanti bila dah besar cerita-cerita macam ni akan buat kita tersenyum sorang-sorang..kan?Walaupun masa kita tengah hadapi benda tu kita rasa dunia macam tak berpihak pada kita je..hahahah..Saya sendiri ada anak-anak yang sangat lasak.

Kejap je ni..lepas tu...erm...

Alhamdulillah si kakak dah besar dan kurang dah lasak-lasak ni.Tapi tetap aktif dan tak tahu letih.Sekarang masa untuk adik dia.Memang susah nak kawal.Kalau berjalan di tempat ramai orang , dia nak kita ikut dia.Bukan dia ikut kita.

Dalam rumah lagi la dasyat.Susah nak tengok dia duduk diam .Kalau dia tengok youtube di phone pun dalam 5 minit je dia tengok.Lepas tu phone tu entah kemana dah.Kat sekolah saya tak tau dia macam mana.Buat masa ni cikgu tak mengadu apa pun jadi saya anggap dia ok kat sekolah.Saya pun tak mau tanya sebab takut entah apa yang keluar dari mulut cikgu..hahahaha..

Tengok je senyum manehh .kan??tapi.....

Tapi walaupun macam tu saya kagum betul dengan suami saya.Jauhhhhhh bezanya dengan saya ni.kalau saya, entah berapa kali suara saya memecah tembok rumah jiran2 saya ni..Tapi suami saya bila anak berlari , melompat , sampai kadang2 anak dia boleh lompat lepas sikit je dari kepala dia, dia akan tarik tangan anak, peluk dan cakap.."mintak besar nanti anak ayah ni jadi ustaz.."..hahahhaha...

lepas tu anak dia akan tengok muka dia....dan berlalu pergi..sambung melompat macam biasa..erm..Kata suami saya.."satgi dia letih dia berhenti la.."...

sekian..





Monday, 21 September 2015

SEMUA NYA KHAIRUL FAHMI (APEK)

Assalamualaikum...



Status malam tadi sambil2 malayan bola..
Hahah..karenah anak saya memang macam2 ..



Mikhail ni kalau tengok bola dengan dia,
mesti dok sebut "Apek" je..
sebab dia rasa semua yang main bola tu nama nya Apek (Khairul Fahmi.)
Lagi2 kalau siapa2 yang dok kat tiang gol..
orang tu la Apek..kalau ada 5 orang kat tiang gol tu..
kelima-limanya adalah Apek..
hahahha..

Anak perempuan saya (Maisara ) saja yang
macam tak minat nak tengok perlawanan  bola sepak .
kalau buka je mesti dia buat kerja lain.
Kadang2 bergaduh berebut tv..

Pernah tak korang yang suami suka tengok bola tu
alami benda ni??
kalau pernah boleh la tengok sini..
lepas ni tak payah nak berebut dah la..


sekian..