Skip to main content

Posts

Showing posts with the label mikhail

BALIK SEKOLAH DENGAN KESAN BENGKAK ~ BUDAK-BUDAK SEKARANG MEMANG DAH TAK MAKAN NASIHAT KE?

Hi Semua..

Waktu saya muat naik gambar-gambar ni di Facebook mesti ada yang fikir saya ni nak hentam cikgu je.. Hahahaha.. Padahal tak de pun hentam cikgu dalam post tu.

Mesti ada jugak yang fikir.. "ala..sikit je.."

Heh..Meh anak kau aku cubit sikit sampai lebam , sampai dia menangis.. Kita tengok dia punya sikit tu cemana.



So hari ni saya nak cerita apa yang jadi pada Mikhail ni. Ceritanya pendek saja.

Jumaat lepas dia balik sekolah dengan kesan bengkak kat atas mata. Bengkak tu memang jelas sangat jadi kakak nya terus menjerit sebab risau . Apa lagi kita ni, terus tanya dia jatuh kat mana.






Mikhail ni memang selalu terlanggar dinding dan jatuh sebab dia tak suka pakai cermin mata padahal dia rabun. Sebab tu mula-mula saya cuma syak dia jatuh.

Tapi benda yang jadi sebenarnya ialah kawan dia baling botol air dan kena bahagian atas mata tu.

Tak de kaitan pun dengan cikgu tau. Masa kejadian tu Mikhail kata dia menangis dan ada cikgu yang dah marah budak2 tu. Siap denda lagi.



LAPORAN PENTAKSIRAN PERTENGAHAN TAHUN MIKHAIL UNTUK TAHUN 2019

Hi Semua..

Kalau update blog ni maknanya ada la benda nak cerita. Kalau tak de benda diam sendu je la blog ni.kan???

Macam biasa ceritanya pasal anak. Minggu lepas sempat ke sekolah Mikhail sebab ada pelaporan pentaksiran. Sedia tahu tahap 1 tak de peperiksaan tapi diaorang ada pentaksiran ni..  Nak cerita pun bukan paham sangat pun. Hahaha..



Walaupun tak paham bukan bermakna kita tak payah ambik tahu. Kena juga tahu prestasi anak-anak kita kat sekolah walaupun tak di tumpukan pada akedemik semata-mata. Bagi yang tak tahu apa benda Pentaksiran Bilik darjah (PBD) boleh la klik untuk lebih faham.






Bab akedemik saya tak risau sangat pada Mikhail ni. Berbeza dengan kakak nya yang bab akedemik memang kurang menarik bagi dia. Dia belajar macam terpaksa. Harap-harap makin besar kakak boleh berubah.

Masa UPSR ni ibu ayah masih rasa "tak pe..Dunia kanak-kanak dia masih banyak nak diteroka" tapi nanti dah naik sekolah menengah tolong lah berubah wahai kakak.. Tumpu pada PT3. Hahah.\\

MIKHAIL BERPUASA HARI PERTAMA RAMADHAN. ALHAMDULILLAH CEMERLANG DENGAN JAYANYA

Hi semua..



Semalam 1 Ramadhan berjaya juga anak teruna saya ni berpuasa. Tak banyak karenah sebab dia pun bukan jenis suka makan sangat pun.

Hari-hari nak paksa makan pun payah jadi bila masuk bulan puasa mudah pulak nak menguruskan nya.

Jam 5 pagi dah start kejutkan dia bangun sahur. Susah nya nak bangun sebab balik terawih dah agak lewat. Tidur pun lewat juga la..






Oleh sebab panggil ulang kali tak nak bangun saya guna senjata paling ampuh di waktu pagi. Iaitu buka cerita Shinchan. Jam 5 pagi dah On tv. Hahah..

Orang dengar mengaji kita tengok Shinchan. Haru!!!

Bersahur la budak ni dengan roti jagung dan milo suam. Risau jugak la takut dia tak tahan lapar sebab makan roti jagung sebiji je,

Cuma dah jam 3 petang tu dia kata perut dia lapar. Tapi tak tahu nak makan apa. lepas tu saya buat tak layan je. Mulut dia je la mengomel cakap kita ni tak bagi dia makan la hape...

Pusing sekali lagi tengok-tengok dah terlelap. Mungkin rasa lapar tu yang buat dia terlena. Sebab nya dia ni bukan s…

PERSEDIAAN MIKHAIL DAN MAISARA UNTUK MENGHADAPI PUASA RAMADHAN 2019

Hi Semua..



Oleh sebab lusa kita dah puasa jadi saya nak cerita sikit tentang anak-anak saya yang bakal berpuasa isnin ni. Anak ada dua je jadi cerita tak panjang mana pun.

Kalau anak 5 mungkin cerita ni 3 hari 3 malam baru habis baca..Haha.

Si kakak bukan puasa pertama kali.Dia dah umur 12. Jadi tak de masalah bab puasa ni. Lagipun sebelum ni pun dia ada buat puasa sunat dan ganti .

Cuma anak kedua saya ni je yang akan mula berpuasa tahun ni. Minggu lepas dia balik sekolah dan bagitau yang cikgu Ameera suruh puasa.

Nasib baik ada cikgu pesan. Kalau saya yang pesan suruh puasa mesti dia malas nak ikut, Terima kasih cikgu!hahah.

Oleh sebab tahun ni cuaca panas terik jadi saya ambil tindakan awal dengan melatih anak-anak tahan makan dan minum. Sejak bulan lepas dah latih kalau setakat lapar sikit-sikit tak payah la makan.

Tunggu perut betul-betul lapar baru makan. Si kakak sejak ada tuisyen memang makan tengahari agak lewat.Jam 4 atau 5 petang baru dia makan.






Si adik pulak memang bukan …

HARI KONVOKESYEN MIKHAIL - TAHUN TERAKHIR MIKHAIL DI TABIKA PERPADUAN

Sorry..Gambar tak cantik sebab kena zoom je dari tempat duduk. Tak boleh ke depan ambik gambar sebab diaorang ni dah ada jurugambar sendiri. Jurugambar nya saja boleh ke depan sana..





Jadi tak banyak la gambar boleh diambil masa Mikhail kat atas sana terima anugerah. Tak pulak cikgu bagitau nak tengok gambar-gambar lain tu kat mana. Majlis ni berlangsung pada 12 Nov yang lepas.

Meriah jugak lah majlis nya sebab ianya melibatkan Tabika Perpaduan seluruh Seberang Perai Selatan.  Kalau tak salah saya ada 14 tadika atau lebih kot.

Tahun ni Mikhail dapat Anugerah pelajar terbaik. Ada 3 orang dari tadika tempat Mikhail belajar ni yang terpilih.

Awalnya Anugerah Pelajar Cemerlang ni dibuat kat Kubang Menerong. Tak de disekalikan dengan majlis konvokesyen pun. Dalam senarai yang cikgu bagi cuma Nama Mikhail je yang ada. Saya risau jugak sebab Mikhail ni kalau tak de kawan-kawan dia malu sikit. Tapi nasib baik majlis di Kubang Menerong tu di batalkan dan anugerah pelajar terbaik tu dtambah lag…