Showing posts with label mikhail. Show all posts
Showing posts with label mikhail. Show all posts

Tuesday, 25 June 2019

BALIK SEKOLAH DENGAN KESAN BENGKAK ~ BUDAK-BUDAK SEKARANG MEMANG DAH TAK MAKAN NASIHAT KE?

Hi Semua..

Waktu saya muat naik gambar-gambar ni di Facebook mesti ada yang fikir saya ni nak hentam cikgu je.. Hahahaha.. Padahal tak de pun hentam cikgu dalam post tu.

Mesti ada jugak yang fikir.. "ala..sikit je.."

Heh..Meh anak kau aku cubit sikit sampai lebam , sampai dia menangis.. Kita tengok dia punya sikit tu cemana.



So hari ni saya nak cerita apa yang jadi pada Mikhail ni. Ceritanya pendek saja.

Jumaat lepas dia balik sekolah dengan kesan bengkak kat atas mata. Bengkak tu memang jelas sangat jadi kakak nya terus menjerit sebab risau . Apa lagi kita ni, terus tanya dia jatuh kat mana.






Mikhail ni memang selalu terlanggar dinding dan jatuh sebab dia tak suka pakai cermin mata padahal dia rabun. Sebab tu mula-mula saya cuma syak dia jatuh.

Tapi benda yang jadi sebenarnya ialah kawan dia baling botol air dan kena bahagian atas mata tu.

Tak de kaitan pun dengan cikgu tau. Masa kejadian tu Mikhail kata dia menangis dan ada cikgu yang dah marah budak2 tu. Siap denda lagi.



Tapi yang buat saya geram sangat , lepas je cikgu tu keluar diaorang masih baling2 alat tulis pulak sampai hampir2 kena mata Mikhail.

Mikhail kata " adik terpaksa jaga-jaga sebab adik risau ..adik dah la tak nampak.."

Jenis tak makan saman dan tak serik pun. Budak2 sekarang memang tak reti takut dengan cikgu ke? Tak faham ke bila cikgu kata " jangan buat"..

Nak je saya pi sekolah jumpa budak2 tu lepas tu ugut nak bawak pi balai polis. Biar diaorang sedar sikit. Biasa budak2 kan takut polis. Tapi tak tahu la kot budak2 sekarang tak takut polis.

Alhamdulilllah anak-anak saya masih takut polis. Hahaha.

Saya ni tak nak la sampai benda gini pun nak pergi tunjuk muka kat sekolah. Nak telefon pun tak nak sebab nanti bercakap yang bukan2. Sebab tu saya lebih memilih untuk menulis. Bila tulis ni ayat kita pun tersusun dan terjaga..kan??



So kita pun tulis la aduan kita kat cikgu cuma melalui mesengger facebook saja supaya dia tak la anggap kita serius sangat ..kan??  Jadi kemarahan saya tu bukan lah pada cikgu tapi pada budak2 yang tak makan nasihat tu dan cuma luahkan kerisauan saya jika benda ni berulang lagi dan berharap budak2 tu diberi denda yang lebih mengesankan.





Tapi tu la.. cikgu senyap je.. Kita pun rasa tak pe la kalau dia diam je..

Tapi lepas ni kalau jadi apa2 pada ank saya tak de la nak mengadu-mengadu dah.. Ada budak yang buat hal dengan anak-anak saya memang saya terus pi balai je. Tak mau susahkan cikgu2 je.. Boleh gitu?

Bye..

Monday, 17 June 2019

LAPORAN PENTAKSIRAN PERTENGAHAN TAHUN MIKHAIL UNTUK TAHUN 2019

Hi Semua..

Kalau update blog ni maknanya ada la benda nak cerita. Kalau tak de benda diam sendu je la blog ni.kan???

Macam biasa ceritanya pasal anak. Minggu lepas sempat ke sekolah Mikhail sebab ada pelaporan pentaksiran. Sedia tahu tahap 1 tak de peperiksaan tapi diaorang ada pentaksiran ni..  Nak cerita pun bukan paham sangat pun. Hahaha..



Walaupun tak paham bukan bermakna kita tak payah ambik tahu. Kena juga tahu prestasi anak-anak kita kat sekolah walaupun tak di tumpukan pada akedemik semata-mata. Bagi yang tak tahu apa benda Pentaksiran Bilik darjah (PBD) boleh la klik untuk lebih faham.






Bab akedemik saya tak risau sangat pada Mikhail ni. Berbeza dengan kakak nya yang bab akedemik memang kurang menarik bagi dia. Dia belajar macam terpaksa. Harap-harap makin besar kakak boleh berubah.

Masa UPSR ni ibu ayah masih rasa "tak pe..Dunia kanak-kanak dia masih banyak nak diteroka" tapi nanti dah naik sekolah menengah tolong lah berubah wahai kakak.. Tumpu pada PT3. Hahah.\\

Balik semula pada Mikhail, saya dapat respond yang sangat baik dari guru kelas nya. Tak de masalah bab pelajaran. CUMA.....

Mikhail tak suka bercakap dalam kelas. Dia lebih banyak diam.

WAHHHHHH!!!! Ni sesuatu yang mengejutkan..Hahahah..

Berbezanya perangai dia kat rumah dengan kat sekolah. kalau kat rumah asyik sebut nama dia je. Kuat mengusik, suka buat apa yang orang larang, tak boleh di tegur,

Sebenarnya dari dia tadika lagi kami dah tau dia suka berpura-pura depan cikgu.haha.. Depan cikgu nya baik ya amat.Lagi2 depan cikgu yang dia suka.

Kalau la satu hari nanti cikgu mengadu kata dia nakal, kami tak kan terkejut sebab itu lah Mikhail yang sebenarnya.

Tahap pengusaaan dalam tp2 dan tp4. Tak de tp5 dan tp6 lagi.Tak pe la..baru darjah 1.. Perlahan-lahan lah.



Tapi untuk pelajaran Pendidikan kesenian (muzik dan PSV) dua-duanya dapat PT2 saja. Nampak sangat dia memang tak minyak seni. Menyanyi ke melukis ke.. Tak minat, Kat rumah pun dia cuma suka lukis bayblade dan Ultraman. Tu pun sebab dia minat bayblade dan Ultraman. kalau tak minat dua benda tu, sah tak de dia rasa nak melukis.






Kalau bab menyanyi lagi la dia tak minat. dengar lagu pun dia kata bising. Cemana???hahah..

Tu je la nak cerita pasal Mikhail.Simpan la semuanya kat sini. Mana tau kot2 ada sesiapa baca boleh la




Tuesday, 7 May 2019

MIKHAIL BERPUASA HARI PERTAMA RAMADHAN. ALHAMDULILLAH CEMERLANG DENGAN JAYANYA

Hi semua..



Semalam 1 Ramadhan berjaya juga anak teruna saya ni berpuasa. Tak banyak karenah sebab dia pun bukan jenis suka makan sangat pun.

Hari-hari nak paksa makan pun payah jadi bila masuk bulan puasa mudah pulak nak menguruskan nya.

Jam 5 pagi dah start kejutkan dia bangun sahur. Susah nya nak bangun sebab balik terawih dah agak lewat. Tidur pun lewat juga la..






Oleh sebab panggil ulang kali tak nak bangun saya guna senjata paling ampuh di waktu pagi. Iaitu buka cerita Shinchan. Jam 5 pagi dah On tv. Hahah..

Orang dengar mengaji kita tengok Shinchan. Haru!!!

Bersahur la budak ni dengan roti jagung dan milo suam. Risau jugak la takut dia tak tahan lapar sebab makan roti jagung sebiji je,

Cuma dah jam 3 petang tu dia kata perut dia lapar. Tapi tak tahu nak makan apa. lepas tu saya buat tak layan je. Mulut dia je la mengomel cakap kita ni tak bagi dia makan la hape...

Pusing sekali lagi tengok-tengok dah terlelap. Mungkin rasa lapar tu yang buat dia terlena. Sebab nya dia ni bukan senang nak terlena.

Sebelum bulan puasa ni waktu tidur dia malam je. Siang-siang tak de dia nak tidur walaupun sekejap.

Jam 6 lebih nampak macam dia boleh teruskan berpuasa. Tak de dah merungut ke apa.Lagipun masa tu kakaknya dah balik tuisyen.

Jadi tak mungkin la dia akan mengalah dengan makan depan kakak. Dia ni ego tau. Lelaki sangat!!hahah..






Bila dia dah berpuasa ni nampaknya kena lah buat masak lemak cili padi. Itu je kuah yang buat dia nak makan nasik. Kalau tak de masak lemak kuning ni memang berlapar pun dia sanggup.

Masa buka Puasa Alhamdulillah habis sepinggan nasik. Sebiji kuih dan secawan milo suam pakej dengan mengamuk sebab kakak mengadu dia suka merapu.



Meriah la puasa tahun ni dengan bertambahnya ahli yang berpuasa sama. Tahun2 lepas dia puasa tak puasa je.. Bila time orang buka puasa dia kena duduk kat ruang tamu sana .

Sekarang dah puasa boleh makan sekali. bertambah kecoh. Allahu.. Anak-anak ni time diaorang kecik ni la kita nak hadap peranagi macam ni..

Dah besar nanti perangainya lain pulak.

Saturday, 4 May 2019

PERSEDIAAN MIKHAIL DAN MAISARA UNTUK MENGHADAPI PUASA RAMADHAN 2019

Hi Semua..



Oleh sebab lusa kita dah puasa jadi saya nak cerita sikit tentang anak-anak saya yang bakal berpuasa isnin ni. Anak ada dua je jadi cerita tak panjang mana pun.

Kalau anak 5 mungkin cerita ni 3 hari 3 malam baru habis baca..Haha.

Si kakak bukan puasa pertama kali.Dia dah umur 12. Jadi tak de masalah bab puasa ni. Lagipun sebelum ni pun dia ada buat puasa sunat dan ganti .

Cuma anak kedua saya ni je yang akan mula berpuasa tahun ni. Minggu lepas dia balik sekolah dan bagitau yang cikgu Ameera suruh puasa.

Nasib baik ada cikgu pesan. Kalau saya yang pesan suruh puasa mesti dia malas nak ikut, Terima kasih cikgu!hahah.

Oleh sebab tahun ni cuaca panas terik jadi saya ambil tindakan awal dengan melatih anak-anak tahan makan dan minum. Sejak bulan lepas dah latih kalau setakat lapar sikit-sikit tak payah la makan.

Tunggu perut betul-betul lapar baru makan. Si kakak sejak ada tuisyen memang makan tengahari agak lewat.Jam 4 atau 5 petang baru dia makan.






Si adik pulak memang bukan kaki makan, jadi tak de masalah kat situ. Cuma dia kuat minum air je. Lepas tu kejap-kejap nak mandi. Mandi pulak lama sebab mandi dengan bayblade. Hahah..

Saya nak kena tegas sikit la kali ni. Siang kena pastikan tak de sebutir makanan pun kat dapur.

Saya juga tak biasa janjikan ganjaran kat anak-anak bila diaorang berpuasa. Saya tekan kan tentang kebaikan-kebaikan berpuasa je dkat diaorang ni.

Kat kakak tu setiap tahun dia berpuasa tak de upah dan tak de hadiah untuk dia.Tapi dia berpuasa juga. Paling "jahat" saya cuma kata. "tak puasa tak boleh raya.." atau pun.. "Malu sikit kat kawan2 lain yang berpuasa"

Ini pun dah cukup untuk dia berpuasa lengkap.






Si adik ni pun saya guna cara yang sama.Tak de upah dan ganjaran hadiah kalau berpuasa. Tapi saya nak tekan kan pasal kebaikan berpuasa dan apa tujuan kita berpuasa.

Adik ni agak susah nak dengar cakap..hahah .. Jadi kali ni mungkin mencabar sikit la tugas saya nak suruh dia puasa.

Harap-harap bermula isnin ni anak-anak berjaya berpuasa dengan cemerlang.

Saturday, 17 November 2018

HARI KONVOKESYEN MIKHAIL - TAHUN TERAKHIR MIKHAIL DI TABIKA PERPADUAN


Sorry..Gambar tak cantik sebab kena zoom je dari tempat duduk. Tak boleh ke depan ambik gambar sebab diaorang ni dah ada jurugambar sendiri. Jurugambar nya saja boleh ke depan sana..





Jadi tak banyak la gambar boleh diambil masa Mikhail kat atas sana terima anugerah. Tak pulak cikgu bagitau nak tengok gambar-gambar lain tu kat mana. Majlis ni berlangsung pada 12 Nov yang lepas.

Meriah jugak lah majlis nya sebab ianya melibatkan Tabika Perpaduan seluruh Seberang Perai Selatan.  Kalau tak salah saya ada 14 tadika atau lebih kot.

Tahun ni Mikhail dapat Anugerah pelajar terbaik. Ada 3 orang dari tadika tempat Mikhail belajar ni yang terpilih.

Awalnya Anugerah Pelajar Cemerlang ni dibuat kat Kubang Menerong. Tak de disekalikan dengan majlis konvokesyen pun. Dalam senarai yang cikgu bagi cuma Nama Mikhail je yang ada. Saya risau jugak sebab Mikhail ni kalau tak de kawan-kawan dia malu sikit. Tapi nasib baik majlis di Kubang Menerong tu di batalkan dan anugerah pelajar terbaik tu dtambah lagi 2 nama. Fuh!!dah la Kubang Menerong tu jauh tau..

Cikgu kata kena ada kat dewan sebelum jam 8:30. Tapi kami sampai 8:35.. Hahah..kalau tak lewat bukan kami la tu..Lewat 5 minit pun jadi lah.. Tapi majlis pun mula lambat.Katanya start jam 9 pagi.tapi melayu punya janji  biasa la... kan?? 9: 30 baru start.

Ada ,macam-macam persembahan dari anak-anak tabika ni.Comel-comel la..yang paling best adalah persembahan angklung ni..




 Majlis ada budak2 ni biasalah suasana nya mesti hingaq gila la. Kan??tambah pulak dengan dewan tu banyak lalat tau. Saya pindah 3 tempat duduk sebab banyak lalat. Last2 dok depan sekali. Tu pun gambaq blur lagi..


Tahniah Mikahil..Dah habis dah belajar kat Tabika Perpaduan ni. Dua-dua anak saya , saya hantar kat tabika Perpaduan je..  Satu sebab nya dekat dengan rumah. Boleh jalan kaki je pergi ambik.Tapi selalunya ayah dia yang kena pi ambik.heheh.

Cara belajar diaorang pun santai je.. Ok la. Yang penting kat rumah mak ayah jangan lepas tangan. Kena juga ajar anak emmbaca dan mengira. Jangan nak harapkan cikgu je. Mana-mana Tabika pun macam tu jugak. Mak ayah jangan sesekali lepas tangan.


Mikhail dan Chocolate Bouquet nya.. Mula-mula malas nak beli.Tunggu anak minta . Tapi dia tak minta-minta pun chocolate bouquet ni.Tengok anak orang bergambar dengan chocolate bouquets nampak comel je. terus pi berbaris sama nak beli.

Tapi cabaran nak membeli tu sikit punya teruk. Sekejap je licin.. Siap kena booking dulu kalau nak beli. Tap[i demi nafsu dan kehendak yang tak habis-habis ni rela ku tunggu. Hahahh..



Gini lah keadaan di sebelah photo booth tu.. Kalut adik-adik ni siapkan tempahan chocolate bouquet ni. Lain kali buat la banyak-banyak sebelum datang jual. Hahah... nasib baik dapat pelanggan macam akak yang penyabar ni.

Harga chocolate bouquet ni murah je tau. RM12 je..Ada chocolate dan teddy bear..

Sampai rumah Mikhail makan chocolate kakak nya ambik teddy bear.




Inilah barang-barang yang Mikhail dapat masa hari Konvokesyen tu.. Ada sijil , beg sekolah, dan sijil pelajar terbaik.


Tak tahu cemana cermin frame sijil ni boleh retak tiba-tiba. Lepas dapat sijil tu terus ayahnya letak dalam kereta dan masuk balik ke dewan. Agaknya dia panas sangat tu yang retak. 

Nanti ayah nya nak tukar cermin lain tu.Kat sini ada kedai nya.Mudah je tu..


Last..harus lah gambar ibu dia yang jarang2 dapat keluar rumah ni.. Biasalah bila pakai camera Oppo terus muka cam pakai botok. Padahal kedut seribu dah muka tu..hahah..





Tamat lah sudah anak-anak di tadika..Mungkin lepas ni korang tak dapat dah baca pengalaman anak-anak saya kat tadika sebab anak ada dua je.. heheh.,. Tak rasa pun nak tambah.. Sebab saya ni malas sikit nak ajar tulis nama, nak ajar alif ba ta, malas nak ambik anak kat tadika..heheh..


bye..