Showing posts with label mertua layan menantu dengan teruk. Show all posts
Showing posts with label mertua layan menantu dengan teruk. Show all posts

Wednesday, 7 September 2016

MERTUA LAYAN MENANTU DENGAN BURUK NI CUMA ADA DI ZAMAN DULU SAJA..

Assalamualaikum...


Bila saya terbaca komen ni tiba-tiba je rasa sedih..Membayangkan sebenarnya masih ramai lagi mertua2 yang  mulut lancang dan tak pandai nak jaga hati menantu bila bersama menantu.Saya tertanya2 mertua macam ni agak-agak berapa lah umurnya.Sebab budaya mertua layan menantu teruk2 ni ada di zaman dulu je.Sekarang kita di era baru, mertua2 semuanya jenis dah didedahkan dengan perkara2 yang positiv dan bersikap "ada adab" didepan anak menantu.

Saya pernah pergi kerumah sorang kawan suami.Saya tengok ibu dia layan menantu dengan cara yang sangat teruk.Bila isteri kawan saya tu kedapur dia akan mengata isteri kawan saya tu..kawan suami saya tu pulak macam mengiyakan saja..aduhai..sedih saya rasa.Macam mana isteri dia boleh hidup dalam rumah tu.Tak lama lepas tu dengar khabar mereka bercerai...Rupanya isteri pada kawan suami saya tu pun tak tahan dengan mulut lidah mertua nya...

Kita semua akan jadi tua..InsyaAllah akan mengalami keadaan dimana anak kita akan berkahwin dan kita akan ada menantu.Beringat la..kalau kita nak menantu hormat kita, kita pun kena la hormat rumahtangga anak kita.Jangan sesekali melayan menantu kita seperti orang luar.Saya faham..Bukan senang kita nak layan orang luar seperti anak sendiri yang  tiba2 masuk dalam keluarga kita ni.Tapi cuba lah..kalau hati kita bersih, secara semula jadi cara kita melayan orang pun terserlah sisi baik dalam diri kita.

sekian...