Skip to main content

Posts

Showing posts with the label masak tempoyak yang sedap

RESEPI TEMPOYAK MASAK ASAM YANG PALING SENANG DAN SEDAP

Setahun sekali baru la merasa dapat makan masak tempoyak. Bukan sebab tak de tempoyak tapi sebab malas nak makan. Hari-hari masak lebih kepada selera suami dan anak-anak.



Tempoyak sentiasa ada je dalam peti sejuk. Maklum la, orang perak..kan? Hahahha.. Wajib la dalam peti sejuk ada tempoyak. Selalunya kalau buat masak tempyak ni mesti buat madsak asam tempoyak. Kalau masak lain tu susah sikit la tekak ni nak terima.

Macam ni la rupa Tempoyak masak asam yang saya selalu buat. Saya letak kunyit sikit untuk bagi kaler kuning tu naik. Kalau tak letak kunyit kaler nya pucat saja. Tak letak pun tak pe. sama je rasanya tetap sedap.
Kemestian jugak bagi saya bila buat Tempoyak masak asam ni mesti nak letak timun.Timun tu tak nak masak sampai lembut pun tak pe. Resepi saya ni sebenarnya tak de sukatan bahan pun. Main campak2 je. 
Terserah korang nak lebihkan apa dan kurang yang mana.Yang penting garam kena secukup rasa. Ok jom la tengok resepi Tempyak Masak Asam yang saya sediakan ni. 

Bahan_…

IKAN PARI MASAK TEMPOYAK PETAI MUDAH DAN SEDAP

Assalamualaikum...
Apa menu berbuka hari ni?hari ni saya masak ikan pari masak tempoyak bersama petai.Sendiri tanya sendiri jawab.memang syok sendiri.hahahah.Kat rumah saya memang banyak bekalan tempoyak.Baru2 ni pergi rumah kakak saya dia tambah lagi stok tempoyak kat rumah.saya siap berbagi pada kawan2  kat sini.
Jadi hari ni masa tengah menemurah suami ,saya tanya apa yang dia nak makan untuk berbuka?dan jawapan dia yang paling saya suka.."masak je apa pun..." maka dengan penuh rasa pentingkan diri sendiri saya masak la ikan Pari masak tempoyak bersama petai.Suami saya tak makan tempoyak tapi kali ni saya paksa dia makan...heheh

Bukan saja kerana saya memang hantu tempoyak,tapi sebab masak tempoyak ni senang je..nak belajar masak tempoyak cara saya?macam biasa kalau saya masak dah tentu2 resepi nya simple tapi sedap.jom tengok resepi nya....

Bahan-bahan ; 
2 potong ikan pari saiz sederhana 2 sudu besar tempoyak petai (suka hati nak banyak mana) 3 ulas bawang merah 5 tang…