Skip to main content

Posts

Showing posts with the label luar negara

DI ISRAEL ADA RITUAL MEMINDAHKAN DOSA KEPADA AYAM DAN IKAN

Ketika ini di Israel berbagai perayaan diaraikan dan waktu inilah masa yang paling sibuk bagi mereka. Dalam kalender Yahudi , hari Yom Kippur atau pun hari kedamaian adalah hari yang paling penting. Sehari sebelum Hari Yom Kippur, satu ritual memindahkan dosa kepada ayam dilakukan. Ritual ini dinamakan sebagai Kaparot



Menurut tradisi,  ayam hidup akan di hayun di atas kepala sebanyak tiga kali untuk memindahkan dosa seseorang kepada ayam. Mungkin kelihatan aneh bagi sesetengah orang, tetapi itulah tradisi di kalangan ahli agama di sini .






Mea -Shearim salah satu tempat yang terletak di Baitulmagdis Barat masih mengekalkan ritual  Kaparot. Kemuniti disini masih mengekalkan gaya hidup lama sehinggalah ke cara mereka berpakaian.

Sebelum menjelang hari Yom Kippur, rumah sembelihan akan dibina. Orang ramai akan berbaris menunggu giliran diluar dan ayam akan di hayunkan atas kepala untuk ritual memindahkan dosa. Ayam tersebut kemudian nya di sembelih dan kemudian nya di agihkan kepada orang…

ARAB SAUDI BENARKAN WANITA DAN LELAKI WARGA ASING TANPA IKATAN MENYEWA BILIK HOTEL BERSAMA

Arab Saudi - Kerajaan Muslim Konservatif telah melancar kan sistem Visa pelancong bagi menarik kedatangan pelancong ke Arab Saudi. Disebabkan itu kerajaan Arab Saudi mula membenarkan wanita dan lelaki warga asing yang datang ke Arab Saudi untuk menyewa hotel bersama walaupun tanpa ikatan perkahwinan.



Kaum wanita tempatan juga dibenarkan untuk menyewa bilik mereka sendiri yang bertentangan dengan undang-undang Arab Saudi sebelum ini yang mewajibkan wanita Arab Saudi perlu ditemani seseorang yang mempunyai hubungan yang sah jika ingin menyewa bilik hotel.

Menurut Suruhanjaya Warisan dan Pelancongan Kebangsaan Arab Saudi, mereka yang berwarganegara Arab Saudi dikehendaki menunjukkan kad pengenalan diri atau bukti ketika mendaftar. Namun peraturan ini dikecualikan untuk pelancong asing.






Sejak minggu lepas Arab saudi mula membuka pintu masuk ke negara tersebut untuk pelancong asing dari 49 buah negara kerana mereka percaya mampu membangunkan sektor pelancongan negara tersebut. Ianya adala…

API KELUAR DARI BAWAH TANAH. PENDUDUK ANGGAP IANYA FENOMENA ALAM LUAR BIASA

Penduduk Ringinsurup, Desa Kupuk, Kecamatan Bungkal, Kabupaten Ponorogo Jawa Timur, dikejutkan dengan kerjadian berupa api dari bawah tanah milik seorang penduduk disitu

Kejadian ini menjadi viral sejak seminggu lalu dan mula tersebar.Penduduk setempat menganggap perkara itu sebagai sesuatu yang ajaib.



Menurut penduduk setempat perkara tersebut sebenarnya bukan baru berlaku. Malah ianya sudah berlarutan sejak sebulan yang lalu. Mereka sendiri tidak pasti apakah punca berlakunya perkara aneh di tanah milik seorang penduduk dikenali sebagai Bonatun



Video kejadian juga turut tersebar di sosial media dan menyebabkan ramai yang datang sendiri ke Ringinsurup untuk menyaksikan fenomena alam tersebut.

Penduduk juga sudah beberapa kali menyiram air bagi memadam api. Namun selepas apinya padam , akan muncul pula api di kawasan lain nya.



Kejadian tersebut membuatkan tempat tersebut berbau kurang enak dan keluarga yang mendiami tanah tersebut hidup dalam keadaan kurang selesa memandangkan jarak …

BRIDESMAID DENGAN KOSTUM T-REX CURI TUMPUAN DI MAJLIS PERKAHWINAN

Anda dijemput ke majlis perkahwinan dan anda diberitahu  untuk memakai apa saja jenis pakaian yang anda suka. Jadi apa yang anda akan pakai ke majlis perkahwinan tersebut?

Cristina Meador, wanita yang menjadi viral di sosial media apabila dia memilih untuk mengenakan kostum dinosaur di sebuah majlis perkahwinan. Lebih mengejut kan dia adalah bridesmaid dalam majlis tersebut.



Setahun yang lalu Cristina menerima mesej dari kakak nya, Deanna, yang meminta agar dia menjadi bridesmaid di majlis perkahwinan yang akan berlangsung di Nebraska

Cristina terus bersetuju dan yang menjadi masalah baginya ialah dia tidak tahu pakaian yang bagaimanakah harus dipakai dimajlis itu nanti.

Tidak mahu adiknya terlalu memikirkan tentang pakaian yang akan dipakai di majlis tersebut, Deanna menjelaskan yang Cristina bebas untuk memakai apa saja pakaian yang disukai.


Dari memilih dress yang menawan dan manis di pakai Cristina sebaliknya memikirkan untuk mengenakan sesuatu yang lain dari kebiasaan. Dia memi…

2 BERADIK INI AKAN BAIKI KASUT SEBELUM KE SEKOLAH UNTUK DAPATKAN DUIT BELANJA

Dizaman kini kebanyakan kanak-kanak hidup dengan selesa dan boleh dapat apa saja yang mereka mahu. Namun berbeza dengan dua beradik ini apabila mereka terpaksa berusaha sendiri bagi mendapatkan wang untuk perbelanjaan mereka dengan mengambil upah membaiki kasut di tepi jalan.



Manuelita dan adiknya Micko Borbon bersekolah di Palawan National School, Puerto Princesa yang terletak di Palawan, Filipina. Setiap hari kanak-kanak berusia 13 dan 12 tahun ini akan memulakan tugas membaiki kasut di tepi jalan .

Mereka akan menyiapkan seberapa banyak kasut yang boleh hingga cukup untuk perbelanjaan mereka dan kemudian barulah mereka akan kesekolah.





Kanak-kanak ini juga mengakui wang yang mereka dapat bukan sahaja digunakan untuk perbelanjaan makan di sekolah malah turut digunakan untuk projek sekolah yang memerlukan mereka untuk mengeluarkan perbelanjaan sendiri.

Manuelita dan Micko juga sangat mahir membaiki kasut. Malah ibu dan bapa mereka juga menjalankan perniagaan yang sama di jalan yang b…

REMAJA 15 TAHUN MAUT DILEMPAR PISAU DAPUR OLEH BAPA KANDUNG

Penduduk di sekitar Jalan Manunggal Gang Kenanga I, Kelurahan Kalampangan, Kecamatan Sabangau, Kota Palangka Raya, Kalimantan Tengah,Indonesia, di kejutkan dengan berita pembunuhan seorang remaja berusia 15 tahun oleh bapa kandungnya ,Mardi (37) .



Mardi yang disahkan sebagai suspek di percayai  membunuh darah dagingnya yang berusia 15 tahun yang maut  akibat dilempar pisau dapur.

Kejadian berlaku pada Sabtu (31/8) kira-kira pukul 15.30 WIB. Sebelum peristiwa itu, suspek menyuruh mangsa untuk membeli makanan ringan yang terletak tidak jauh dari rumahnya

Namun, ketika mangsa pulang ke rumah mangsa mengatakan warung penjual makanan ringan yang dimaksudkan tersangka tutup. Suspek yang sedang berada di depan rumah menyarankan agar mangsa kembali untuk membeli di warung lain yang berada berdekatan dengan masjid.

Tidak lama kemudian, mangsa pulang dan membawa makanan ringan itu ke rumahnya. Sesampainya di rumah, mangsa bersama adiknya yang berumur 5 tahun sempat bertengkar di depan rumah.

A…

PEADOFILIA : ANGGOTA TENTERA CULIK DAN ROGOL MURID SEKOLAH RENDAH

Hi semua..

Seram rasa bila setiap kali terbaca berita tentang Paedofilia. Anak-anak kecil kita tak selamat bila paedofilia ada dikalangan kita. Bukan mudah nak kenal pasti mereka ni. Susah nak kenalpasti dengan mata kasar.



Sebab tu berhati-hati lah dengan orang sekeliling yang melayan anak kita dengan baik. Kalau boleh biarlah anak-anak tu ada depan mata kita setiap kali mereka bersama orang lain. Jangan terlalu mudah mempercayai orang.  Jangan berikan keizinan kalau orang tu nak bawa anak kita kemana-mana.

Ada satu kes Paedofilia yang saya nak kongsikan pada korang. Kes ni sedang hangat diperkatakan di Indonesia. Paedofil yang berjaya ditangkap oleh pihak berkuasa Indonesia ini sebenarnya adalah salah seorang Anggota Tentara Indonesia.

Lebih menakutkan apabila dia juga didakwa menggunakan ilmu hitam.



Adrianus Pattian merupakan anggota tentera Indonesia (TNI) yang berasal dari Ambon, Maluku.  Adrianus kini telah dipecat dari jabatannya. Pemecatan dilakukan sejurus dia dikesan melakuk…

MAJLIS PERKAHWINAN RAJA THAILAND DENGAN BEKAS PENGAWAL PERIBADI

BANGKOK, 2 Mei (Reuters) -Maharaja Thailand Vajiralongkorn melangsungkan perkahwinan dalam satu upacara di Bangkok. Upacara perkahwinan berlangsung pada minggu lalu.

Raja yang berusia 66 tahun ini berkahwin dengan timbalan komander unit pengawal peribadinya pada hari Rabu dalam satu upacara yang dianggap kejutan.

Perkahwinan ini memberikan gelaranRatu Suthida Vajiralongkorn na Ayudhaya kepada beliau



Berikut adalah beberapa fakta tentang ratu Ratu Suthida Vajiralongkorn na Ayudhaya 

-Berusia 40 tahun

- Beliau dilahirkan pada 3 Jun 1978, dikenali sebagai Suthida Tidjai.






- Beliau lulus dari Assumption University, sebuah universiti swasta di Bangkok, dengan ijazah sarjana muda dalam bidang komunikasi pada tahun 2000, - Sumber: akhbar Thai Rath.

- Beliau bekerja sebagai atendan penerbangan di Thai Airways sebelum menyertai unit perlindungan Putera Mahkota Vajiralongkorn.




-Mengkritik atau menghina raja dan permaisuri adalah satu jenayah di bawah undang-undang Thailand, yang membawa hukuman …

MALAS NAK AMBIL UJIAN LESEN LELAKI INI BUAT LESEN MOTORSIKALNYA SENDIRI

Polis trafik di bandar Liuzhou, China terkejut selepas menahan seorang pemandu motosikal yang bukan sahaja tidak mempunyai lesen motorsikal malah dia membuat sendiri lesen nya hanya dengan tulisan tangan.



Dokumen rasmi palsu adalah amalan biasa di seluruh dunia, tetapi dalam kebanyakan kes, orang akan membuat dokumen palsu seakan-akan kelihatan asli agar pemalsuan mereka tidak dapat di kesan.

Namun berbeza dengan lelaki ini yang hanya memalsukan lesen motorsikalnya dengan tulisan tangan. Pada dokumen tersebut dia memasuk kan butir-butir peribadi yang diperlukan pada lesen pemandu namun ianya kelas tidak asli disebabkan tulisan tangan nya.






Sudah tentu tindakan nya itu tidak akan dapat mengaburi mata polis. Kejadian yang berlaku pada 31 march lalu adalah yang paling lucu bagi polis yang menahan nya. Menurut polis itu adalah kejaidna yang paling lucu sepanjang kerjayanya.

Menurut polis, ketika di tahan untuk memeriksa dokumen nya, lelaki yang dikenali sebagai Tang itu tidak menunjuk kan…

DI POLAND BUKU HARRY POTTER DAN BARANGAN HELLO KITTY DIBAKAR KERANA DI DAKWA MENGANDUNGI SIHIR

LONDON: Pastor Katolik di Poland membakar buku yang mereka katakan mengandungi sihir  termasuk salah satu novel Harry Potter JK Rowling, dalam satu upacara.

Gambar-gambar upacara tersebut turut  dimuat naik di Facebook Fundacja SMS Z NIEBA yang memiliki 22000 pengikut. Dalam keterangan pada posting tersebut pihak Catholic evangelism foundation mengutuk sihir dan penyembahan berhala



Tiga pastor dari Kota Koszalin utara, Poland dilihat membawa buku-buku dalam bekas besar dari dalam gereja ke pekarangan tempat dimana upacara membakar tersebut dilakukan.

Buku-buku itu kemudian dibakar dan di tonton oleh orang ramai. Topeng dan  pelbagai barangan seperti payung Hello Kitty juga terbakar..






Tindakan itu menimbulkan kekecewaan dari ramai pengguna Facebook, yang kebanyakannya meninggalkan komen yang mempersoalkan kewarasan mereka yang terlibat dan membuat perbandingan dengan Nazi Jerman.

Gereja Katolik adalah kekuatan yang kuat untuk konservatisme dalam masyarakat Poland, dan telah berada di …

LELAKI INI TAK PERNAH POTONG RAMBUT SEJAK 54 TAHUN LALU

Pengguna media sosial di China mencadangkan agar seorang lelaki berusia 77 tahun untuk memohon Rekod Guinness selepas gambar-gambar dan video rambutnya sepanjang 5.5 meter menjadi viral di sosial media. Lelaki itu, yang memelihara rambutnya dengan membalutnya dengan kain mendakwa dia tidak pernah memotong rambut sejak dari lebih 54 tahun.



Lelaki yang berusia 77 tahun itu menjadi viral di media sosial China selepas anak perempuannya menemaninya  ke salon rambut di Leshan, Wilayah Sichuan, China Selatan, untuk mencuci rambutnya.

Dia merakam video pekerja salon rambut yang membuka kain balutan rambut, mencuci dan kemudian nya mengeringkan rambut bapanya.






Proses mencuci dan mengeringkan rambut lelaki tersebut mengambil masa selama tiga jam dan  memerlukan bantuan tiga orang untuk disiapkan.

Anak lelaki tersebut kemudian nya memuat naik video tersebut di sosial media dan mendapat lebih 1.5 juta tontonan dalam hanya beberapa hari.

Pengguna sosial media mula mendesak lelaki itu untuk memoho…

LIHAT APA YANG ANAK-ANAK LELAKI INI BUAT UNTUK MENCERIAKAN AYAH MEREKA SEMPENA HARIJADI KE 62

Seorang lelaki dari New Jersey pasti tidak akan melupakan hari jadi ke-62 nya selepas anak-anaknya mencatatkan nombor telefonnya di sebuah papan tanda di pinggir jalan besar yang membuatkan orang ramai membuat panggilan dan  mengucapkan selamat kepadanya. Setakat ini Chris Ferry telah mendapat lebih daripada 15,000 panggilan dan teks daripada orang ramai di seluruh dunia.



Setiap kali sambutan harijadinya anak-anak nya akan membawanya ke restoran dan kemudian memaklum kan kepada pelayan bahawa hari tersebut adalah harijadinya. Anak-anak nya suka mengusiknya dan dia akan tersipu malu dan tidak selesa apabila pelayan membawa kek ke meja mereka.

Pada tahun ini, mereka membuat sesuatu yang baru dengan menyewa papan iklan di luar Linwood dan meletak kan nombor telefon ayahnya diatas papan tanda tersebut.

Awalnya mereka fikir ia akan menjadi satu jenaka namun lama kelamaan ianya mula tidak dapat dikawal apabila  Chris Ferry mendapat beberapa panggilan daripada orang asing secara rawak selep…

WANITA INI MAKAN KUMBANG CINA HIDUP SETIAP HARI UNTUK CEGAH PERTUMBUHAN KANSER

Seorang wanita California makan kira-kira lima Kumbang Cina setiap hari sebagai cara untuk mencegah pertumbuhan tumor kanser dan meningkatkan sistem imunnya.



Marcela Iglesias, ibu dari Los Angeles, California, percaya bahawa memakan Kumbang Cina hidup-hidup setiap hari adalah cara terbaik untuk mencegah kanser, merawat sakit kronik, arthritis dan pelbagai masalah pencernaan.

Kumbang Cina ini didakwa melepaskan toksin yang dipanggil "coleotoxin" apabila mereka mati, Teori ini disokong pada tahun 2011 dalam satu kajian yang mendapati bahawa coleotoxin mengurangkan pertumbuhan sel tumor lebih daripada 70 peratus.






Penyelidikan itu banyak diperdebatkan oleh ramai dalam komuniti saintifik, tetapi Iglesias tidak begitu peduli, mengatakan bahawa walaupun serangga itu sebenarnya tidak membantu mencegah kanser, ianya masih merupakan sumber protein yang hebat.

Wanita kelahiran Argentina ini berpindah ke California 20 tahun yang lalu dan membiak kan kumbang Cina di ruang tamu dan menda…

KUCING INI ASALNYA BERWARNA HITAM KEMUDIAN BERTUKAR MENJADI WARNA PUTIH DALAM MASA SETAHUN

Hye semua..



Vitiligo, satu keadaan yang menyebabkan kehilangan warna kulit yang boleh berlaku kepada 1% manusia dan ianya jarang berlaku pada haiwan. Elli, salah seekor kucing yang mengalami Vitiligo, dilahirkan dengan bulu hitam, tetapi selepas setahun dia didiagnosis dengan keadaan misteri ini, bulunya hampir putih sepenuhnya.





Nicole, pemilik kucing ini , menjumpai Elli di sebuah ladang di Jerman,Ketika itu Elli hanya berusia sekitar 4 bulan. Dia ditemui dalam keadaan yang sangat kurus dan memerlukan rawatan perubatan.

Jadi Nicole mengambil nya dan memelihara Elli. Elli berwarna hitam dengan bintik-bintik putih di dada membuatkan dia kelihatan seperti memakai tuxedos berbulu.



Tetapi pada suatu hari, tuxedos Elli mula hilang warnanya. Pada mulanya ianya hanya tompok putih kecil tapi selepas sebulan berlalu, bulu hitamnya berubah menjadi tompok-tompok  hitam dan putih.



Selama beberapa bulan kemudian nya, bintik-bintik putih yang lebih kecil muncul di bulu hitam Elli, jadi Nicole memb…

SUKA TAYANG KEMEWAHAN , INSTAFAMOUS DITAHAN KERANA MENJUAL BEG TANGAN YANG DIBUAT DARI KULIT ULAR

Zaman sekarang ni bila kita terlalu menunjuk kan kemewahan di laman sosial, mesti apa yang kita buat, kemana kita pergi akan menjadi perhatian ramai orang. Dalam ramai-ramai tu pula bukan semuanya yang sekadar memerhati malah ada juga yang mula menyiasat latar belakang dan aktiviti kita seharian.





Nasib buruk, terdedahlah segala keburukan kita. Dan mungkin jika kita pernah melanggar undang-undang pasti ianya akan menjadi bualan hangat di sosial media.

Seperti yang berlaku pada instafamous dari London ini, Stephanie Scolaro atau lebih dikenali sebagai Rich Kids Of Instagram, beliau di tahan oleh pihak berkuasa atas dakwaan menjual bag tangan yang dibuat dari kulit ular



Stephanie Scolaro sangat popular di Instagram. Beliau memiliki lebih dari 100 ribu followers. Wanita ini diberi gelaran Rich Kids of Instagram kerana kerap mempamerkan kekayaannya.

Dipetik dari The Sun, Stephanie ditahan pihak berkuasa di rumahnya di Marylebone, London, selepas kegiatan nya mengimport barangan mewah bern…

BAYI 13 BULAN MAUT DI KELAR IBU KANDUNG

Tidak diketahui apa sebenarnya ada dalam fikiran seorang ibu yang berusia 36 tahun ini apabila dia ditahan polis kerana  telah mengelar leher bayi nya sendiri hingga mati.

Kejadian berlaku di Lombok Timur pada jam 4 petang waktu Indonesia tadi mengakibatkan bayi lelaki nya, Muhammad Ridwan Maulana yang berusia 13 bulan mati di tempat kejadian






kejadian tersebut turut disahkan sendiri oleh pihak polis.

"Iya benar. Kejadiannya pada hari Rabu 23 Januari 2019 sekira pukul 04.00, telah terjadi kasus pembunuhan seorang anak balita berumur 13 bulan atas nama Muhammad Ridwan Maulana. Alamat Dusun Tunjang Utara, Desa Paokmotong yang dilakukan oleh ibu kandung sendiri,"



Polis juga mendedahkan mangsa dibunuh dengan cara di pangku kemudian lehernya dikelar menggunakan sebilah parang. Selepas melakukan perbuatan kejam tersebut , suspek kemudian nya meletak kan anaknya diatas lantai di bilik bahagian tengah dan suspek terus menuju kerumah kakak nya , Johariah yang berada bersebelahan deng…

WABAK CHIKUNGUNYA DI HATYAI, WARGA PERLIS DINASIHATKAN BERHATI-HATI

SONGKHLA: Wabak virus chikungunya, jangkitan yang biasanya berlaku di Afrika, telah dilaporkan di kesan berlaku di Hat Yai City, yang memerlukan perhatian dan penjagaan.

Dr Kriangsak Liewchanpattana berkata berpuluh-puluh pesakit telah mendapatkan rawatan dan nasihat di kliniknya di bandar tersebut yang terkenal dengan  pelancongan dan hab ekonomi di wilayah selatan.





Beliau berkata penyakit itu mula tersebar di Afrika Selatan, terutamanya di Tanzania dan Mozambique. Ia mula dikenali 65 tahun yang lalu sebagai "gungunwala". Orang yang dijangkiti penyakit ini akan mengalami simptom demam dan sakit sendi.

Penyakit ini tersebar di kalangan orang ramai yang berpunca dari gigitan nyamuk Aedes yang juga menyebabkan demam denggi.


Pesakit chikungunya dan demam denggi kedua-duanya mengalami demam tinggi, tetapi mereka yang terjejas oleh chikungunya mengalami kesakitan di pergelangan pergelangan kaki, pergelangan tangan dan jari.

Dr Kriangsak berkata cara pencegahan terbaik wabak Chik…

GAMBAR AKSI PENDUDUK NEW YORK NAIK TRAIN TANPA SELUAR SEMPENA NO PANTS SUBWAY RIDE

"No Pants Subway Ride " adalah acara tahunan yang diadakan oleh Improv Everywhere setiap bulan Januari di New York City. Tarikh nya berubah dari tahun ke tahun dan diumumkan pada awal Disember. Untuk tahun ini acara diadakan pada 11/1/2019.
Acara tahunan ini awalnya bermula dengan  gurauan kecil  tujuh orang lelaki dan telah berkembang menjadi perayaan antarabangsa dengan disertai berpuluh-puluh kota di seluruh dunia yang berpartisipasi setiap tahun.
Rupanya ada jugak acaran tahunan yang tak de faedah macam ni. Saya pun kurang pasti sejarah acara ni macam mana tapi mungkin ianya hanya untuk suka-suka sahaja. 
Sejumlah penumpang keretapi bawah tanah  dilihat tidak memakai seluar sempena  'No Pants Subway Ride' di Manhattan, New York, Amerika Syarikat.   


Dalam acara  ini para penumpang yang tiba diStesyen keretapi akan berpakaian lengkap. Namun sebaik mereka tiba untuk menaiki keretapi , mereka kemudian nya akan membuaka seluar atau pun skirt dan hanya memakai seluar…