Skip to main content

Posts

Showing posts with the label laksa

LAKSA TAK HABIS NAK BUAT APA? RESEPI LAKSA GORENG YANG SIMPLE DAN SEDAP

RESEPI LAKSA GORENG YANG SIMPLE DAN SEDAP 2 hari lepas saya masak laksa atas permintaan anak-anak. 2 kali balik kampung bulan 12 lepas tapi tak sempat nak merasa laksa makngah diaorang.Agaknya tu yang dok suruh ibu masak kan laksa.

Bila dah masak laksa ni, benda biasa jadi bila ada laksa lebih yang tak habis. Kuah habis dulu dari laksa. Tak kan nak buang pulak laksa tu..kan?

Jadi saya buat laksa goreng yang simple ni.



Laksa goreng ni sedap bila laksa tu direbus sampai laksa betul2 lembut. Kalau korang rebus laksa tak berapa lembut atau guna laksa yang jenis liat sikit tu, memang tak berapa sedap la kejadian laksa goreng ni.

Kalau laksa lembut rasanya lebih kurang je macam kuetiow goreng.

Saya buat laksa goreng ni agak basah sikit. saya tak suka kering sangat. kalau korang suka yang jenis kering, masa tumis bahan tu tak payah la masuk kan air. tumis bahan lepas tu masuk kan je laksa dan masak sampai kering.




Jom baca semak resepi laksa goreng yang simple dan sedap.
Bahan-Bahan:

1 mangku…

TEMPAHAN LAKSA, MEE KARI, BERGEDIL TAUHU DAN BISKUT MAKMUR SEKITAR BERUAS

Hi semua..

Masa saya duduk di kampung seminggu dengan anak-anak hujung bulan lepas saya sempat la tolong kakak saya sediakan makanan untuk jualan dia. Sejak dia duduk di kampung dia ada menjual makanan, Cuma letak kat kedai orang je.





Kalau korang datang Beruas boleh la singgah kat kedai depan Shell. Kat simpang tu. Dekat tempat perhentian bas. Ada orang berniaga jual kuih dah air. Kat salah satu kedai tu ada jual bergedil tauhu, mee kari, roti sosej cheese dah kuih muih.





Kakak saya cuma sediakan makanan je untuk makcik tu jual. Kedainya dibuka dari jam 4 petang sampai 6 petang.Kalau lambat memang tak merasa la bergedil tauhu dan mee kari kakak saya tu. Sebab laris tau. Hari-hari habis jualan nya.


Harga pun murah-murah.Biasalah harga kat kampung bukan boleh jual mahal sangat..kan?

Pengalaman sediakan makanan untuk berniaga memang seronok. Lagi-lagi bila jualan nya habis. tak habis pun seronok sebab dapat makan. Hahha.

Pagi-pagi kakak saya dah sibuk ke pasar untuk beli bahan mentah. Ba…

LAKSA LAGI. LAGI-LAGI LAKSA

Hi



Balik kampung diaorang masak laksa pulak.. Lagi-lagi laksa.. hahha..
berkenduri laksa la kita hari ni..
Tapi laksa kakngah saya ni buat lain sikit dengan yang saya buat. kuahnya lebih pekat dan berbau ikan.
kalau saya buat kuahnya biasa-biasa saja..tak pekat sangat dan tak cair sangat.
Biasanya saya guna ikan kembung je.
dia guna ikan apa tak tau..hahha
Siapa nak laksa resepi saya boleh la guna keyword laksa dianarashid.com
kalau dah cuba nanti bagitau ye..
bye..

RESEPI LAKSA UTARA PALING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum..



RESEPI LAKSA UTARA PALING SEDAP DAN MUDAH Sebagai seorang penggemar laksa  memang saya kerap masak laksa . Suami dan anak-anak pun memang suka makan laksa.Bila balik berkumpul ramai-ramai di kampung laksa adalah menu pilihan utama sebab rasanya sedap dan mengenyangkan . Salah satu sebab lain kenapa laksa, ialah kerana masak laksa utara paling senang dan tak memerlukan bahan yang banyak.

Sebelum tu jom kita tengok dulu gambar-gambar laksa yang pernah saya masak..Nak kasi korang terliur sikit..Baru la mood nak masak tu datang..kan??hahahaha










Ada orang fikir masak laksa ni susah.tapi sebenarnya laksa paling senang dan sedap di masak.Sebab tu la kalau diperhatikan macam2 majlis orang buat selalunya mesti ada menu laksa.Orang tak pandai masak pun boleh je masak laksa ni.

Setiap orang ada tips tersendiri untuk masak laksa utara yang sedap. Ada yang memilih belacan dari jenama tertentu sahaja.Ada juga yang memilih menggunakan ikan sardin kemudian di campur sedikit dengan ika…