Showing posts with label kulinari. Show all posts
Showing posts with label kulinari. Show all posts

Saturday, 2 June 2018

INI TIPS YANG KITA PERLU TAHU UNTUK BUAT BISKUT RAYA

Hai semua..




Dah masuk 2 minggu lebih kita berpuasa. Waktu-waktu macam ni apa lagi yang disibuk kan oleh kaum ibu kalau bukan dengan persiapan buat kuih raya. Saya ni cuma dah ada senarai kuih raya je.nak buat tu nampaknya belum sampai mood nya lagi.Mungkin  minggu terakhir baru nak sinsing lengan buat kuih raya.

Bagi yang nak membuat kuih raya mungkin dah mula mencari-cari tips dan panduan membuat kuih raya suapaya kuih raya yang dibuat nanti menjadi dan tidak lah hanya dijamu ke tongsampah saja.

Maklum lah, benda buat setahun sekali ni kadang2 tak menjadi walaupun kita dah ikut resepinya dengan betul mengikut langkah demi langkah.Tapi tengok-tengok kuih raya tak jadi pulak.

Jadi hari ni saya nak kongsi kan beberapa tips ringkas untuk memastikan biskut yang kita buat tu jadi cantik, sedap macam yang kita inginkan.

1- sukatan yang tepat - Pastikan setiap sukatan bahan adalah tepat. Jangan lah main agak-agak je. Kalau setakat goreng ikan tak pe la nak agak2 berapa banyak garam dan kunyit.Tapi bila buat biskut ni sukatan setiap bahan mestilah tepat . Kalau nak buat banyak gandakan setiap bahan.

Ada setengah orang nak jimat punya pasal main hentam je masuk kan bahan.Sudahnya biskut raya tak jadi. Terkeras la, berderai la, ada yang terlalu kembang dan sebagainya. So sukatan setiap bahan kena jaga.

2- Telur pada suhu bilik - Kenapa telur kena berada pada suhu bilik? ianya supaya tidak menjejaskan butter atau majerin yang kita masuk kan ke dalam adunan. Kalau kita guna telur yang baru keluar dari peti sejuk . telur tu akan menyebabkan majerin atau butter jadi keras..

Keluarkan telur dan biar ianya berada pada suhu bilik 1 jam atau 30 minit sebelum memula kan proses membuat biskut.

3- Gunakan Mentega/Majerin yang betul - Jangan guna sebarangan mentega jika mahukan hasil yang baik. Ada biskut yang tak boleh gunakan mentega yang ada garam.Tapi ada juga biskut yang menggunakan mentega yang mempunyai kandungan garam contohnya seperti biskut Chocolate Chips.Kebanykan biskut yang menggunakan chocolate chips menggunakan salted butter sebab garam boleh menseimbangkan rasa manis pada chocolate.

Seperti juga telur mentega atau majerin yang digunakan perlu berada pada suhu bilik.Agak sukar untuk membuat adunan doh biskut  yang sebati jika mentega masih keras

4- portion dan saiz yang tepat - Pastikan bentuk dan saiz biskut adalah sama. Ini supaya biskut yang dibakar akan masak sekata dengan suhu yang telah di tetapkan .

Mungkin ada yang fikir ianya menjadi mudah apabila kita buat biskut yang menggunakan acuan. Tapi ketebalan biskut juga perlu di titik beratkan.

5- Jangan abaikan tips - Setiap biskut mempunyai proses yang berbeza dan sudah tentu ada tips2 tertentu untuk membuat biskut menjadi lebih baik.Jangan abaikan tips yang dikongsi kerana ianya juga adalah sebahagian dari proses dan cara tepat membuat biskut .

Contohnya : Ada biskut yang  perlu di simpan di dalam peti sejuk sebelum di bakar.  Ada juga biskut yang perlu tak perlu diuli dohnya terlalu lama, dan berbagai tips lain nya. Tips2 ini menjadikan biskut yang kita buat jadi sepeti yang kita inginkan.

6- Kawal suhu oven- Bahagian paling susah untuk membuat biskut sebenarnya ialah menentukan suhu sebenar untuk kita bakar biskut kita. Setiap oven bukan sama suhunya,.Kalau dalam resepi tu dia tulis suhu 180 , belum tentu oven kita juga boleh bakar biskut kita dengan suhu tersebut.

Cara saya saya selalu guna ialah bakar 2,3 biskut dahulu dan perhatikan suhu dan masa yang tepat pada oven kita. Kalau oven dah berbunyi Ting!tapi biskut belum masak naik kan suhunya sikit sampai la kita dapat hasil yang seperti kita ingin kan.

Ok..tu je lah tips ringkas yang boleh saya kongsikan.. Selamat mencuba dan semoga berjaya..

sekian..


Friday, 1 June 2018

4 MAKANAN INI SEPATUTNYA TIDAK BOLEH DIPANASKAN SEMULA



Bulan puasa ni kurang sikit masa kita untuk memasak di dapur.Dapat la ibu-ibu berehat sikit.Tak macam selalu yang setiap hari kena masak 3 kali.

Tapi bila bulan puasa kita cuma masak 2 kali je. Sekali pada waktu petang untuk berbuka dan sekali lagi untuk bersahur.

Tapi ada juga yang masak sekali je . Dia masak waktu petang tu dan lauk lebihan berbuka tu dipanaskan semula untuk dimakan pada waktu sahur.

Tahu tak sebenarnya ada makanan  yang kita tak patut panaskan semula untuk dimakan ketika bersahur atau waktu lain.

1- Cendawan - Memasak cendawan memerlukan masa yang singkat .Ianya tak boleh dimasak terlalu lama sebab ianya sejenis makanan yang mudah rosak .

Saya sendiri bila memasak, cendawan tu saya masuk kan last sekali.Kacau2 sikit dan mendidih terus angkat dan dihidangkan.

Cendawan juga sebaiknya di habiskan.Jangan simpan untuk esok la, untuk makan malam nanti la sebab kalau kita simpan mungkin itu akan meneybabkan kita alami sakit perut.

Sebab itu cendawan tak boleh dipanaskan semula untuk di makan.

2- Telur - Telur juga apabila dimasak berulangkali akan merosak kan telur tersebut.Bayangkan lah telur yang dipanaskan selepas melalui proses memasak yang lama , dah tentu telur tersebut akan jadi keras dan liat.

Tidak kira telur rebus atau telur goreng, apabila dipanaskan semula rasanya juga sudah tidak sedap. Isinya keras dan kenyal.

Sudah tentu ahli keluarga juga kurang berselera untuk menjamahnya.

3- Bayam - Bayam juga adalah makanan yang di masak dalam waktu yang singkat kerana makanan ini cepat layu dan lembik.

Jika dipanaskan semula kandungan nutrisi di dalamnya akan berubah jianya  membuatkan  bayam bersifat karsinogenik untuk tubuh.

4- - Brokoli - Brokoli memang sangat baik untuk kesihatan.Ianya sering diamalkan oleh mereka yang mengamalkan pemakanan yang sihat.

Tapi sebenarnya brokoli yang sudah dimasak kemudian dipanaskan semula sangat merbahaya untuk kesihatan.

Ianya dapat menyebabkan penyakit kanser jika kerap memanaskan brokoli untuk dimakan berulang kali.

sekian..



Tuesday, 3 January 2017

SARAPAN YANG BOLEH DISEDIAKAN MENGGUNAKAN ROTI

Assalamualaikum...



Kalau masa cuti sekolah sebelum ni masak untuk sarapan pagi pun lewat.Tapi bila anak-anak dah start sekolah  pagi-pagi lagi dah kena memasak .

Tapi anak-anak saya kalau sarapan pagi cukup dengan roti canai atau roti.Tak la susah sangat nak menyediakan nya.

Oleh sebab anak-anak saya sangat cerewet bab makan ni , banyak juga hidangan yang saya sediakan adalah yang menggunakan roti.



Sebab roti ni memang diaorang makan,.Jadi apa-apa hal pun roti kena ada..kemudian baru kita fikir nak jadikan roti ni sebagai apa.

Saya kongsikan jenis makanan dan masakan yang boleh korang buat dengan menggunakan roti yang mesti anak-anak korang akan suka.Tak la diaorang boring je hari-hari makan roti sapu kaya.

sumber:majalahpuding

-Puding roti
Banyak versi puding roti ni.Ada yang bakar dan ada yang kukus..Saya buat buat puding biasanya  kosong je..ada juga yang tambah prune, tambah jagung , hirisan starawberri atau badan..macam-macam benda lagi boleh letak.Kalau pelbagaikan resepi puding roti ni memang tak bosan anak-anak makan.Macam saya kalau buat puding roti anak2 tak suka letak terlalu banyak bahan macam kismis, ceri atau badam ni..letak satu je..contohnya kismis..kadang tak letak pun ..sebab diaorang suka makan dengan coklat.

sumber:wanmutiara.wordpress dot com


-karipap roti
Mesti ramai yang dah cuba buat karipap roti ni..Guna inti karipap dan tekap guna acuan karipap.Biasanya kita guna doh,kan??kali ni gantikan je dengan roti.Masa menggoreng tu guna api yang perlahan je..kalau nak bakar boleh sapu dulu telur diatas roti .




-sandwich 

Untuk sandwich ni ada banyak resepi yang korang boleh cuba jugak.Roti ni boleh makan dengan macam-macam tau.Dengan ikan, daging ayam dan sebagainya.Antaranya:-
    -omelet
Untuk lebih menarik dan sedap boleh masuk kan roti yang sudah dilapisi omelet ke dalam pembakar roti.Lepas tu potong .Siap untuk di hidangkan..
    -tuna
Kalau nak senang boleh je beli tuna dalam tin .Cuma buka tin dan sapu pada roti.
   -daging atau ayam
Ada anak-anak yang tak suka kan tuna, korang boleh gantikan dengan hirisan ayam dan daging.Anak-anak saya memang tak suka makan ikan hari-hari.Jadi saya selalunya hiris ayam ,gorengkan sikit dengan bawang putih dan last sekali masuk kan sos blackpaper .Kacau2 sikit tutup api. Sapu pada roti dan letak dan pembakar roti ..dah siap.
    -Veg mayonis
Ada banyak veg mayonis yang dah siap di pasaran.bagi anak-anak yang  suka makan sayur boleh la sediakan sandwich bersama veg mayonis.
    -coklat
Nutella antara coklat kegemaran ramai anak-anak.Boleh dihidangkan sekali sekala sebab kandungan gula nya tinggi tak sesuai untuk dijadikan amalam.Seminggu sekali dua boleh la dihidangkan pada anak-anak.
    -mentega kacang
Ini juga sandwich yang boleh juga dijadikan sampingan untuk anak-anak.Selalunya makanan manis ni buat perut anak tak cukup kenyang.Sebab itu kalau untuk sampingan saja boleh la dihidangkan pada anak-anak.Anak saya kalau dia tak mahu sarapan di rumah, saya buat roti sandwich mentega kacang saja.Nanti dia kesekolah baru dia akan sarapan nasi lemak atau kuih muih.



-Mini Pizza
Saya rasa ini antara hidangan paling cepat yang korang boleh buat untuk anak.Untuk topping kita boleh gunakan bahan-bahan untuk buat sandwich diatas. cuma bezanya kita tambah dengan cheese.Antara bahan lain yang boleh dijadikan topping untuk mini pizza kita:-
   -rendang
Siapa pernah cuba letak rendang sebagai topping pizza.?Tambah kan cheese dan sedikit bawang holland.Bakar dalam 4-5 minit.Ianya adalah hidangan untuk sarapan yang ditunggu oleh anak-anak.
   -serunding
Serunding ikan, ayam atau daging juga boleh dijadikan sebagai topping untuk mini pizza.Cara menyediakan nya juga mudah dan senang diolah mengikut selera anak-anak.


Banyak lagi la resepi yang korang boleh cuba buat guna roti.Kalau malas sangat,roti cicah dengan kari semalam pun sedap jugak..hahahah..betul tak?

sekian..


Thursday, 24 November 2016

KAJIAN MENDAPATI PENGGEMAR CHEESE PANJANG UMUR

Assalamualaikum..



Tadi saya terbaca di Bright Side tentang orang yang suka makan keju...Ada berita baik untuk penggemar cheese . Lepas ni saya kena paksa anak-anak makan cheese la sebab diaorang tak suka cheese kecuali cheese dalam pizza.heheh..Berita baiknya ialah  produk tenusu kegemaran ramai ni dikatakan  dapat membantu korang  hidup lebih lama.Alhamdulilllah.... ❤❤

Menurut kajian yang diterbitkan dalam jurnal Nature Medicine, keju  mengandungi bahan kimia khas yang boleh membantu untuk mengurangkan risiko penyakit jantung, melambatkan proses penuaan dan meningkatkan jangka hayat .



Ahli-ahli sains pada mulanya menjalankan eksperimen ke atas tikus makmal dan mendapati bahawa keju membantu mereka untuk hidup lebih lama.

Soal selidik kemudiannya dijalankan di kalangan 800 orang di Itali, dan didapati bahawa mereka yang kerap makan keju mengalami kurang tekanan darah tinggi dan penyakit kardiovaskular. kecenderungan mereka untuk mengalami masalah kegagalan jantung adalah kira-kira 40% lebih rendah berbanding mereka yang tidak mengambilnya setiap keju.



Penyelidik percaya bahawa bahan kimia yang terkandung dalam keju (poliamina) membantu sel-sel badan untuk menyingkirkan toksin mempunyai kesan yang baik terhadap badan dan juga boleh membantu seseorang meremajakan diri mereka secara fizikal.Wah!!boleh jadi remaja jugak tu..heheh

Walaubagaimana pun  diingatkan bahawa keju mengandungi banyak kalori dan boleh menjadi berbahaya bagi sesetengah orang. Tetapi ini tidak bermakna bahawa mereka yang tidak boleh makan keju mempunyai jangka hayat yang pendek.Kan??Ajal maut tu kan Allah yang tentukan..betul tak??



Poliamina yang yang terkandung dalam keju matang juga boleh didapati dalam pelbagai produk makanan yang lain, seperti kacang hijau, jagung manis, kacang soya, dan makanan gandum...Sekarang ni pun di Malaysia dah banyak makanan yang diolah dengan mencampurkan keju.Yang pasti keju memang sedap..kan??

sekian..

Friday, 28 October 2016

KACANG KUDA YANG MACAM BURUK TU BUKAN SEBAB DIA BURUK LA...

Assalamualaikum..

Semalam  merasa jugak makan kacang Kuda..Dah lama juga teringin nak makan kacang kuda ni..Susah nak jumpa orang jual.Kalau  nak beli kena pergi pasar malam la..Tapi malas nye lahai nak ke pasar malam dengan budak Mikhail ni..Boleh kurus tau kalau pergi pasar malam dengan dia.


Kacang kuda ni saya beli kat kedai Melayu.Sebelum ni saya ada la kirim suruh suami belikan kacang kuda.Dia beli kat kedai Bangladesh , yang dia bawak balik ialah kacang kuda kaler macam buruk je..Macam dah tak boleh makan..Tak jadi nak masak sebab saya tanya kat facebook ramai yang kata tak pernah tengok kacang kuda buruk macam tu..


Jadi saya ingat nak pulangkan tapi suami kata tak payah la..simpan je.Maka terbiar la kacang kuda tu dalam almari dapur.Esoknya saya pergi ke kedai depan rumah ni. Kakak sorang ni dia kahwin dengan bangladesh jadi saya tanya dia ada tak jual kacang kuda?Hampanya saya bila tengok kacang kuda yang dia jual pun bukan kacang kuda yang kaler kuning..Tapi kaler hitam macam dah buruk.


Suami ajak keluar hari tu nak beli Sotong.Kat tempat jual sotong tu ada satu bahagian dia jual kacang-kacang nampak la kacang kuda idaman saya.Terpandang kotak sebelah nya ada jual kacang kuda yang hitam tu.Kat situ terpampang tulis "kacang kuda hitam.." ..Rupa-rupanya memang ada orang jual kacang kuda  yang macam buruk ni..Bukan lah  Abangladesh  tu  jual kacang buruk..heheh..Mujur la saya tak pulangkan kacang tu.kalau tak buat malu je.Tau je la, bila dah pulangkan dengan rasa tak puas hati tu dah tentu la akan keluar ayat-ayat tak puas hati..Dasar mulut tak ada insurans..haahahahah

Balik rumah saya pun google la "kacang kuda hitam' rupanya kacang kuda hitam ni memang digunakan dalam masakan oleh orang-orang india (punjabi) , nepal, bangladesh dan negara-negara yang banyak mengamalkan makanan berempah.Antara makanan yang disediakan menggunakan kacang kuda hitam ni ialah Kari Kala Chana atau Masala yang menggunakan beberapa bahan seperti Cili, kulit kayu manis dan beberapa rempah masakan.

Gitu lah kisah nya..maka dok terfikir lah ni nak buat Masala guna kacang kuda hitam..Ermm.tapi kena banyak bahan..Semua resepi yang saya google , panjang berjela bahan-bahan nya.Tengok la macam mana jadi ke tidak masala saya tu nanti..ehheehhe..


sekian...