Skip to main content

Posts

Showing posts with the label kuih ketayap tak pakai santan

RESEPI KUIH KETAYAP MUDAH DAN RINGKAS

Assalamualaikum...
Kuih ketayap ni adalah kuih kegemaran suami saya. Dia tak suka kuih ketayap yang dibancuh dengan santan. satu lagi dia suka kalau kulit tu di masak ada garing2 sikit macam gambar bawah ni..


kalau tak de garing2 tu memang lambat sikit habis nya..
Saya memang jarang buat kuih ni.. setahun sekali je buat kot..hahahahh.. Jadi bab menggulung nya tu memang saya tak berapa pandai.. asalkan inti nya tak keluar dah la..:p
Buat nya pun senang saja.. Buat cara saya la senang.. kalau ikut orang2 tua dulu saya tak tahu apa cara nya... mungkin kalau orang2 tua tengok cara saya buat mesti diaorang  geleng kepala je..heheheh..
Meh saya ajar cara saya..
Mula-mula kita buat inti nya dulu.. Bahan-bahan untuk Intinya..
3 sudu gula merah 1 cawan air 1 mangkuk kelapa parut (anggaran dalam 3 genggam) sehelai daun pandan.
cara-caranya.. masuk kan gula merah,daun pandan  dan air dalam periuk.masak hingga mendidih.,kemudian masuk kan kelapa parut.masak hingga air kering..kemudian angkat dan k…