Showing posts with label kucing. Show all posts
Showing posts with label kucing. Show all posts

Saturday, 24 August 2019

MAINAN KEGEMARAN KUCING (AYU)

Hai semua..


Suka betul Ayu dengan patung singa nih. Kalau dapat main dengan patung ni sampai terlompat-lompat. Padahal dia yang lambung dia jugak yang sambut.🤦‍♀️

Ayu ni umurnya dah nak masuk 6 bulan kot. Jadi memang waktu ni tengah ligat melompat. Dia pun dah makin besar .

Risau je takut terhamil. 🤭🤭Setakat ni dia tak dekat dengan mana2 kucing lagi. Harap tak de kucing la yang jatuh hati kat Ayu. Belum spay lagi si Ayu ni. Kami tengah fikir dulu nak bagi dia ada anak ke tidak. 



Buat masa ni berkawan la dulu dengan patung singa ni. Dia suka patung ni sebab ada bulu² kot. 🤣🤣







Awal nya tak tahu pun dia suka patung ni. Satu hari tu dia masuk bilik Maisara. Entah apa yang dia cari tiba² je dia keluar dari bilik Maisara sambil gigit patung ni.😲😲

Dia bawak je patung ni ke ruang tamu.. lepas tu bawak ke bilik store, bawak ke dapur. 🤣🤣. Siap lambung2 patung ni. Sejak tu patung singa ni jadi mainan dia la.

 

Sebenarnya patung ni adalah pencil case Maisara. Maisara dapat hadiah . Tak ingat dah hadiah dari siapa.

Tapi maisara tak pernah guna pun sebab kecik sangat katanya. Jadi dia letak je atas tempat buku dia kat dalam bilik.







Ingatkan sampai bila² la tak de orang nak guna pencil case ni. Rupanya ada jugak peminat nya. 🤣😅

Korang punya kucing suka mainan apa?

Bye..



Friday, 9 August 2019

AYU ; KUCING YANG CEREWET DAN MEMILIH MAKANAN



Memperkenalkan ahli keluarga kami yang baru .. Ayu namanya. Nama penuh dia Puteri Ayu Nursyafikah Raudah. Nama bukan calang-calang ya. Tengok nama pun tahu dah kucing jenis apa ni. Jenis meliar dan ganas. Hahahh..

Sejak Jonjae lari dari rumah dan tak nak balik-balik walaupun di pujuk dengan makanan sedap-sedap hingga menjilat bulu, kami tak rasa nak ambik bela kucing lain. Tapi pernah jugak la ada yang siap offer nak bagi kucing tapi was-was nak ambik. Takut dia lari macam Jonjea. 








Sebelum ni bela kucing nama Cici pun lari jugak. Habis di tinggalkan anak-anak nya macam tu je. Sekarang dah ada Ayu ni rasa banyak la nak kena uruskan sebab Ayu ni kecik lagi. Tapi memang lincah dan jadi peneman  Mikhail setiap hari.



Tengok la tu... Hari2 dibelainya si Ayu ni. Takut juga kalau di cakar sebab Ayu ni masih baru lagi dengan kami. Takut tak biasa pulak.

Tapi Setakat ni Alhamdulillah..Ayu pun suka di geletek2. Haha.. Bab makan je rumit sikit nak membela si Ayu. Dia tak makan wet food yang dalam paket tu. Macam2 brand kami bagi dia tak mau. 

Bagi makan kibles, dia makan sikit2 je. Tapi makan la juga. sikit2. Tak la risau sangat. Sampai la satu hari tu ytetiba dia bawak masuk tulang ayam. Entah mana la di kutip nya. Siap bawak masuk rumah lagi. Mau tak hangin kita tengok. Bagi makanan elok2 dia tak mau. Yang kutip juga dia nak makan. 

Sejak tu tahu la saya yang dia cuma makan ayam.



KIta pun pergi la pasar malam beli ayam dan minta sikit lemak2 ayam kat tukang potong ayam tu. Balik rumah dah basuh potong ayam. rebus la ayam tu dengan lemak2 ayam nya. KIta letak sikit tuna untuk bau yang best.

Tapi haghammmmmmmmm... Tak de dia makan nya. Dah la masak satu periuk. Dalam la 2 bekas ais krim ni.



Siapa nak makan yang lebih tu?? Tunggu kita balik kampung raya haji ni nak angkut semua makanan yang dah dimasak tu untuk kucing2 kat kampung. Mesti habis licin depa makan. Biar je la ayu dengan kibles Friskies dia tu. Makan la sikit2 sampai kenyang.

Siap suruh memilih sangat makan nya. Kucing dengan tuan nya sama je.. Memilih makan.











Korang yang  pernah ada pengalaman kucing memilih makan ni, ada petua ke ,cara ke, atau makanan yang sesuai untuk kucing cerewet macam ni boleh la kongsikan pada saya kat komen ye,

Risau jugak la kalau dia kurang makan. @ bulan lagi kalau boleh nak spay dah Si Ayu ni. Dok nampak dah ada 2,3 ekor kucing jantan asyik tayang muka kat depan pagar ni. Padahal dulu mana ada lalu sini pun.






Thursday, 30 March 2017

APA NAK BUAT BILA KUCING SUKA BERAK MERATA RATA

Assalamualaikum...



Saya dapat soalan dari pembaca blog ni yang tanya cemana nak buat kalau kucing berak kat rumah kita..Kita pulak nak kena cuci berak dia hari2 kat rumah kita..Padahal bukan kucing kita pun..entah kucing sapa2 mai berak berak kat depan rumah kita..atau pun kucing jiran kita tu..Bukan nak berak kat rumah sendiri.Tuan nya tak reti jaga ka?dah tahu kucing nya berak kat rumah orang jaga la baik2..

Allah..

Susah nya nak bela haiwan kesayangan nabi ni..Sebagai orang yang membela kucing saya sendiri rasa betapa susah nya nak bela kucing.Kalau pucing parsi ke atau kucing yang jenis kacuk2 ni tak pe..dia dah biasa dok dalam rumah je.tapi kalau buka pintu pun terlepas entah kemana perginya jugak.kan??

Tapi kalau kucing jenis kucing liar ni dia dah biasa dok kat luar agak susah juga kita nak kurung dia.Duduk  appartment ke ,kondominium ke,memang tertutup je pintu tu..tak de masalah.tapi yang duduk rumah teres macam saya ni memang tak boleh nak nak tutup pintu 24 jam.

"Ada kucing bukan nak jaga baik-baik.."

Ayat yang biasa sangat dah kita dengar.Jaga baik-baik tu macam mana sebenarnya??Kurung dan bagi makan saja kah??Kucing pun sama je macam manusia.Ada masa dia stress.Lagi2 bila gaya hidup dia berubah,.Kalau hari2 keluar tiba2 kena kurung dia akan stress silap2 boleh mati tau.kalau awak jenis tinggal di aprtment , nak bela kucing tu boleh. Nak lepas kan sekali sekala pun boleh..Cuma awak kena lah sediakan tempat berak dia .Letak pasir dalam satu bekas dan tinggalkan kat luar pintu.Ajar dia berak kat situ.setiap hari angkat dia letak dia dalam pasir tu..Tau la dia nak berak dalam bekas dia..

Tapi jiran2 pulak jangan la cerewet sangat..dah kucing tu berak dalam pasir pun nak bising lagi kata kotor la, berbau la..Habis kau nak macam mana..nak suruh kucing tu dibuang dan duduk minta makan kat kedai2 tu ke??

Tuan punya kucing pulak hari2 pergi la check tempat berak kucing tu..kalau ada najis atau sisa dia sila lah cuci..Tak kan kau nak rumah kau je bersih tapi kat luar kotor.Kalau orang datang rumah kau.,berjalan nak ke rumah kau tengok kat tangga ada taik kucing, kat tepi lift ada taik kucing, tak ke malu kalau orang kata tempat tinggal kau kotor..Tak tercalar pun imej kau kalau setakat cuci taik kucing.

Yang bukan tuan punya kucing pun jangan nak sombong sangat...ambik tuala , ikat kat hidung lepas tu ambik tisu , angkat itu taik kasi buang..sembur dengan febreez ke, dengan air sabun ke, lap dengan paper dah siap..Apa susah nya..???Buang taik kucing pun susah ke??Dari kau membebel menyumpah orang buat dosa je tau.Dikalangan kucing pun , kau dianggap manusia paling sombong.tak guna jugak..kan??

Bagi yang tinggal di rumah teres , kalau ada kucing berak kat rumah kau, kau cuci la..tak kan lah kau nak panggil jiran kau mencuci kat rumah kau pulak...Tak kan kau nak panggil kucing tu ambik taik dia dan buang dalam longkang besar sana..kan??

Yang si tuan kucing pulak, bila kau tengok kucing kau macam tak nampak bayang kat rumah, pi la cari.Perhatikan dia kat mana.Tak risau ka kucing ampa tak dak depan mata.Tengah bandar ni jangan buat main oi..Sedar2 kucing kau dah jadi gulai dek warga asing je..Masa tu jangan nak menyesal.Kalau nampak dia kat rumh jiran kau, pi la tekan loceng, ambik kucing kau.Jangan kau biar je..tunjuk kan sama yang kau pun kisah juga ke kucing kau tu.Tak de la jiran lain kata " tak reti jaga kucing ke..?"

kalau jiran kau jenis bodoh tak reti jaga kucing dia, kau belikan pasir tu, beli bekas satu, masuk kan pasir dan letak bekas berak tu kat tempat yang dia selalu berak..Kau letak juga tempat makan..InsyaAllah, kucing tu nanti akan jadi milik kau pulak.Masa tu kalau jiran kau datang mengamuk kata kau curi kucing dia kau buka je jadual harian kucing tu..tengok berapa kali sehari kucing jiran kau datang bertandang makan , berak , tidur, tengok tv, main guling2 dan segalanya kat rumah kau tu..



Ini kita cerita pasal kucing tau..Kucing ni kalau la dia ada akal dan keupayaan dia sama macam manusia..dah lama dah orang ambik depa ni jadi arang gaji..Suruh basuh baju, suruh basuh pinggan, cuci bilik air, cuci longkang..Sebab dia tak mampu buat semua tu la kita yang kena buat..Tak malu ke bila kau keluarkan ayat "pergi la berak kat rumah sendiri..berak kat rumah orang, kita juga kena basuh..." ayat kau tu nampak macam kau tak sekolah pulak...Kucing Kot..Bukan Doraemon.

Tak payah bekira sangat la tu kucing sapa pun..Kucing jiran, jiran je la yang kena sayang dia?kena belai2 dia.?Kita bukan tuan dia..jadi kalau dia datang , kita tendang dia, siram dengan air..

Jangan sombong kawan-kawan...Mungkin dengan berbuat baik dengan kucing , itu yang akan membantu timbangan amalan kita kat SANA.


sekian..

Wednesday, 11 May 2016

PAGAR RUMAH DILEMPAR NAJIS KUCING GARA-GARA BERI MAKAN KUCING TERBIAR

Assalamualaikum...



Beberapa hari lepas saya terbaca status dari blogger  Lekat lekit yang menerima surat peringatan tentang  larangan membela kucing sedangkan dia tak pernah bela kucing.Dia cuma bagi bagi kucing terbiar di sekitar bangunan kediaman nya makan sahaja.tu pun bukan kat kawasan rumah penghuni lain..

Kesian bila difikir2kan balik..lepas ni siapa yang nak bagi kucing2 tu makan kalau dah bagi makan pun tak boleh?yang besar2 tu mungkin boleh cari makan sendiri tapi yang kecil2 tu, yang mengandung , yang baru berank, cemana pulak?

Bila baca kisah tersebut saya teringan kejadian 11 tahun lepas.Waktu tu saya selalu bagi makan kucing yang terbiar dikawasan rumah saya.'.Saya cuma beli makanan dan letak kan di luar rumah.mana2 kucing yang lapar, akan singgah makan..kacang2 saya belikan ikan dan letak je depan rumah..Memang habis diaorang makan..

Tapi dalam tak sedar ada mata yang tak senang dengan apa yang saya buat.Mungkin kehadiran kucing2 tu buat diaorang tak selesa.Pernah satu pagi saya buka pintu terbau najis kucing kuat sangat.Saya jalan ke depan pagar nampak plastik warna biru.makin dekat makin kuat bau nya.Bila diperiksa rupanya najis kucing.
Kat pagar tu memang penuh la dengan najis kucing.Entah cemna dia boleh buat macam tu sekali.

Marah memag la marah lagi2 kita tahu siapa punya kerja.Saya pun tak faham kat sini satu bangsa tu memang tak suka kucing.kebanyakan rumah diaorang bela anjing je.Susah nak tengok diaorang bela kucing.Jadi tak heran la kalau diaorang layan saya yang suka kucing ni macam tu.

Tapi sekarang dah tak de dah orang tu..dah meninggal..Senang makcik nak bela kucing lepas dia tak de..


sekian..

Thursday, 24 December 2015

CARA MUDAH UNTUK ELAK KAN KUCING BERAK MERATA-RATA

Assalamualaikum...


Saya ada bela seekor kucing .Namanya Cici..
wah..macam karangan tajuk "haiwan peliharaan saya" pulak..
ekekkekk..ok..sambung cerita
sepatutnya ada dua ekor..tapi sekor lagi dah tak de..
kena langgar kat depan rumah.
Selalu dok dalam sangkar, hari tu dia boleh keluar pulak.
Dah masanya kot..tapi sedih la .

Dah..Bukan nak cerita pasal kucing kena langgar tapi
nak cerita tentang kucing berak .
Ni masalah ramai orang bila kucing dia asyik berak merata-rata.

kucing siapa comel sangat nih...??


Kucing tak kan berak merata-rata jika kita
sediakan tempat untuk dia buang air.
Dan kucing akan buang air dimerata-rata jika
dia tak jumpa tempat untuk dia membuang.

jadi kalau nak bela kucing benda pertama yang
paling penting ialah sediakan tempat untuk dia membuang.
Tak kira la kalau rumah awak tu memang rumah teres ke, flat ke..
kena ada tempat khas untuk dia buang air.



Tak susah pun nak sediakan tempat dia membuang.
Beli bekas yang besar..klau rajin buat sendiri ke..
guna papan ke..kan?/
lepas tu masuk kan pasir.
letak kat satu tempat yang sesuai untuk kucing..

nak ajar dia buang air kat tempat yang kita sediakan tu?
dah siap sedia kan tempat untuk dia buang air,
angkat kucing awak letak dia kat atas pasir tu..
ajak dia kenal kawasan untuk dia buang air.

tapi pastikan tempat terlarang yang sebelum ni dia buang air tu
awak dah cuci bersih2 tak de bau apa.
Insya Allah lepas ni tahu lah dia kat mana nak buang air.



Kucing ni haiwan yang bukan saja manja tapi juga bijak.
kalau kita ajar dan biasakan memang dia boleh ikut.
Tak payah lah sampai nak sapu serbuk cili la, cuka la,
bakar tanah la..tak payah...
sediakan je tempat berak untuk dia.
mesti dia tak berak merata-rata sampai kena bergaduh bermasam muka dengan jiran-jiran.
Jiran2 pun..boleh buat juga satu ruang untuk kucing berak.
Kita ni hidup bermasyarakat..
kucing pun makhluk Allah ada hak untuk hidup kat mana2 yang dia nak.
jadi jangan lah pandang jijik sangat kucing yang berak kat rumah awak tu.



Pasir untuk kucing buang air tu bukan mahal pun..
rm10 je..boleh pakai sampai sebulan..
banyak tau..saya selalu beli yang 10kg tu..
Bau pun tak de sebab pasir tu ada macam2 bau, lemon, lagi bau apa entah..
saya selalu beli yang bau lemon je..
rm10 untuk kucing..apa lah sangat..kan?


sekian..