Showing posts with label kisah viral. Show all posts
Showing posts with label kisah viral. Show all posts

Thursday, 10 November 2016

DIGANGGU MAKHLUK HALUS LEPAS BAWA ANAK TENGOK KERBAU WAKTU MALAM

Assalamualaikum...

Seram sejuk saya bila baca satu post yang di tulis oleh sahabat saya ni.berkaitan kejadian yang menimpa 2 anak nya yang baru berusia setahun.Semoga kisah yang dipaparkan ni akan jadi pengajaran pada semua ibu bapa supaya berhati-hati apa bila membawa anak keluar rumah.

******************************

[ INILAH PUNCA AISYA KENA GANGGUAN]
.
Deepavali hari tu balik rumah mak sebab nak buat kenduri untuk arwah atok dan opah. Sesampai Ipoh mama tak sihat demam, abang dan adik pulak selsema.
.
.
.
Nak di jadikan cerita, malam sehari sebelum kenduri mama ajak abi bawak abang, adik dan abang Ayiff pusing-pusing taman. Sampai dekat dengan the Centro (tempat org main golf) ada sekumpulan kerbau.. Mama suruh abi berhenti dan tunjuk kerbau tu kat budak-budak.. Ni gambar kerbau yang sempat di ambil malam tue.
.
.
.
Balik tengok kerbau, malam tu abang tido menangis menjerit-jerit.. 2 kali mama bangun mama sangka abang mengigau.. Lepas pujuk abang tido semula..
.
.
.
Dah pagi tu Aisya pulak bangun, tepuk-tepuk mama sambil senyum-senyum, tapi mata Aisya pejam.. Mama angkat Aisya dan letak atas bantal sambil tepuk-tepuk dia.. 3 kali dia bangun buat gitu, last sekali mama tengok mata dia lihat sekeliling terus mama bangun  dan angkat dia sambil panggil nama dia.. Aisya tak  sahut dan lihat mama pun. Kejutkan Abi pun sama Aisya tak de respon.. Bawa keluar panggil ayah.
.
.
.
Ayah cakap x de pape ada benda nak mengacau je.. Atok pegang-pegang Aisya, lepas tue Aisya ok boleh main, jalan sana sini dan senyum.
Mama sangka tak de apa-apa dah la tapi sangkaan mama meleset.
.
.
.
Balik Kota Baharu Aisya demam.. pastu tido malam Aisya banyak kali terjaga dan mudah terkejut terus menangis tak boleh di pujuk..Mama sangka sebab dia demam tak de la mama fikir bukan-bukan.. Last sehari sebelum dia nangis teruk, mama cakap dengan abi Aisya ni macam pelik la.. tengah-tengah tido dia boleh menguap.. bunyi kuat pulak tu.. lepas tu tido tak nak kat bawah nak tido mama peluk, mama letak je terus jerit..
.
.
.
Esokannya demam Aisya berlarutan sampai ke siang.. suhu atas 38.. Malam bawa pergi klinik doc masukan ubat ikut buntut. Sepatutnya pukul 12 masukan lagi tapi mama tak buat.. Aisya dah tido pukul 10 lebih tapi terjaga pukul 11 lebih terus nangis tanpa henti hingga pukul 3.30 pagi.
.
.
.
Macam-macam mama dan abi buat..sapu minyak panas, urut kepala, usap dada dia, berpast2 kami dukung nak tenangkan Aisya tapi tak berjaya..Dah 2 lebih lepas abang tido mama suruh abi ambilkan buai.. mane tahu berhasil.. Baru nak henjut besi buai pulak patah, jatuh aisya ke lantai...
.
.
.
Time ni mama dan abi terdiam.. Aisya terus-terusan menangis.. Abi baca-baca surah kat telinga.. Aisya berhenti menangis tapi di tenungnya mata abi dalam-dalam... Pasang surah ruqyah , Aisya macam panas meronta-ronta, menangis sekuat hati sampai kaki tangan dan muka naik biru... Badan nak kejang. Mama pangku Aisya dan cakap gan abi nak buat apa lagi ni..
.
.
.
Abi cakap ada benda ni, abi terus azan dan baca segala surah2 di telinga Aisya..lastnya pukul 3.30 Aisya tido..Tidonya pun x lena sebab akan terjaga2.. Pukul 5 lebih Aisya bangun lagi.. Time ni mama dah tak tahan, mama nangis pangku aAsya.. Lepas subuh Aisya tertido balik sampai la pagi.
.
.
.
Bangun pagi sambung balik Aisya nangis dan nangis sampai la petang semalam Aisya dah tegak mata, badan dah lembik.. Call abi suruh balik cakap anak dah teruk ni.. lepas letak fon ayah pulak call.. Sebolehnya memang tak nak risaukan ayah dan mak.. Ayah dengar mama menangis teresak2 terus ayah cakap nak datang.
.
.
.
Mama pesan kat adik jangan bagi ayah datang sebab nanti me akan risaukan ayah dan mak pulak. Abi balik lepas asar siap-siap bawa Aisya kerumah ayah kawannya.
.
.
.
Pakcik tu pegang Aisya sambil baca ayat2 suci alquran. Aisya menjerit2.. Lepas pada tu dia bagi Aisya minum air dan sapu seluruh muka dan badan. Pakcik tu cakap ada benda menumpang Aisya dah dekat seminggu.. Tu yang buat Aisya menangis dan takut.
.
.
.
Dah nak balik tu kami still bertanya lagi. Kalau kata dia nangis balik mcm mane.. pakcik tu jawab jangan risau inshaALLAH dia dah minum air ni, nanti balik bagi dia minum dan sapu2 badannya.. Nanti dia akan sendawa, lepas sendawa dia akan ketentut last sekali dia akan berak atau muntah. Kalau semua tu ada, barang tu keluar dah.
.
.
.
Sepanjang perjalanan me peka la dengar kot2 ada Aisya sendawa tapi x de.. Aisya pun tido lena sangat2.. Sampai parking rumah, angkat Aisya, baru dengar Aisya sendawa.. Dukung dan bawa masuk dalam bilik baru dengar bunyi dia terkentut2 dan lastnya terberak..
.
.
.
Alhamdulillah terus Aisya tak nangis lagi. Boleh main macam biasa.. Gelak2 main dengan abang. Mama punya takut sampai setiap jam bangun tengok Aisya.. lena tidonya. Pagi ni bangun pun ok tak de nangis.. lega sangat.
.
.
.
Moral di sini. Kalau anda jumpa binatang malam-malam hari tak payah la bawak anak-anak pergi tengok. Pengajaran betul buat saya dan suami. Bayangkan anak kecil baru nak masuk setahun tapi tenaganya mengalahkan kita.
.
.
.
Terima kasih pada semua yang call, wassap, mesej ,komen fb, mendoakan anak saya. Terima kasih byk2, berkat doa semua dan ikhtiar aisya dah sihat sepenuhnya. Tiada lagi gangguan makhluk halus, tiada lagi demam malam..
.
.
.
ALHAMDULILLAH sujud syukur... Hanya ALLAH swt sahaja yang dapat membalas budi baik semua.. TERIMA KASIH sekali lagi :)

sumber; Facebook Amy syaquena

sekian.. 

Tuesday, 30 August 2016

GAMBAR DETIK-DETIK TERAKHIR SEEKOR ANJING INI SANGAT MENYENTUH HATI...

Assalamualaikum..

Sedih dan sebak pulak rasanya bila saya tengok gambar-gambar seekor anjing yang hayatnya terpaksa diakhiri akibat penderitaan yang dialami oleh anjing tersebut .Hannah mempunyai penyakit sawan  yang dideritainya sejak bertahun lama.Walaupun berbagai ubatan dan rawatan diberikan keadaan Hannah bertambah teruk dan sering mengalami sawan hingga diberikan ubat untuk pinggul siku dan buah pinggan nya.Namun keadaan nya bertambah teruk hingga kerap  kali terjatuh ketika menuruni tangga. Dengan keadaan Hannah itu menyebabkan pemiliknya tidak sanggup untuk melihat penderitaan hannah berterusan dan mengambil keputusan untuk menamatkan riwayat anjing malang ini..

Untuk hari terakhir Hannah diberikan layanan yang baik sebagai kenangan untuk pemiliknya yang sangat menyayangi Hannah...Gambar-gambar yang menyentuh hati ini bukan saja menceritakan tentang hari terakhir hannah malah tergambar juga perasaan sebenar pemiliknya..




















Sedihnya... :( 

Berakhir sudah penderitaan Hannah...


sekian...

Sumber;Boredpanda.com

Monday, 22 August 2016

LELAKI NEKAD SERAH BAYI PADA ALONG DEMI LANGSAI HUTANG

Assalamualaikum...



Saya sentiasa menyokong tindakan anak-anak muda yang nak berkahwin diusia muda.
Seronok tengok umur awal 20 an  dah jadi isteri..Macam zaman ahkak2 kita dulu la..
Zaman saya dah tak ramai yang kawen muda sebab saya kahwin pun masa umur lebih 25.
kemudian aada anak tahun 2007..
Dan sekarang ramai yang memilih untuk menamatkan zaman
bujang pada usia hampir 30 atau lebih.Benda biasa..tak pelik pun..

Apa-apa pun kenali dulu pasangan awak dan keluarga nya..
ambil la masa untuk betul2 kenali pasangan kita.
lagi bagus tanya kan pada adik beradik dia ke, kawan2 dia atau musuh dia juga tentang
bakal pasangan kita tu..jangan jadi macam seorang wanita ni..
Berkahwin muda dengan niat nak bercinta selepas nikah.
Sudahnya bayi yang dikandung dalam bahaya dan sekarang dia tengah runisng tak tahu nak buat apa..









Sumber:KHK



Tapi saya kurang setuju jika anak muda ni berkahwin muda dengan rasa terburu-buru.
Semata-mata nak ikut trend bercinta sebelum bernikah..
memang bagus tapi zaman sekarang risiko untuk awak tak kan bahagia tu tinggi sangat.
Saya bukan nak kata salah bercinta selepas nikah ni.
saya bukan boleh ramal awak bahagia ke tidak..
Tapi disebabkan keadaan semasa kita ni susahnya lahai nak jumpa manusia
yang betul2 baik berilmu agama dan ada ilmu rumahtangga.
Kena ada sikap berhati-hati jugal

Harap muka kacak, update status agama tak berenti,
share lokasi  masjid 5 kali sehari tak bermakna bila kahwin itu jugak la yang awak akan nampak.
Ada jugak yang ilmu agama tinggi, solat 5 waktu, siap buat solat sunat..
duduk atas sejadah dari maghrib sampai lepas isyak..tapi
bab tanggungjawab dan perhatian pada keluarga tak de..

sekian..






Thursday, 11 August 2016

KISAH ANAK SULUNG YANG TERABAI INI BETUL-BETUL MENYENTUH HATI SEORANG IBU..

Assalamualaikum...



Setiap ibu bapa mesti nak luangkan lebih masa dengan anak-anak.Tapi kadang2 masa dan keadaan membuatkan kita sebagai ibu bapa ni secara tak sengaja mengabaikan mereka.Bukan kita sedar tapi mereka sendiri dapat rasa.Sampai mereka sendiri bersuara baru la kita terseda kat mana silap kita.

Macam yang dikongsikan oleh Nadia Hazmi di facebook nya.Tentang anak sulung nya yang teringin nak bermanja dan dibelai .Jom baca kisahnya..

sayang sang putera sulung..

maghrib td.. lpas mama bebel2 dia.. suruh stop main dgn kucing..
mama: rayyan... pg wuduk n solat..
.... rayyan pun melangkah dgn penuh malas..
rayyan: hurrmmm... kan seronok kalau ayen dpt jd kucing...
mama: laa... knapa plak.. malas nak solat la tu.. cpt! nti habis waktu..
rayyan: best jd anak kucing tu.. cuba mama gi tgk kt blkg sofa tu.. dia tido gulung2 dgn mama dia... mesti seronok..
mama: knapa.. ayen nak tido mcmtu jgk ke dgn mama dgn adik.. (sbb dia dh trained tido blk sendiri start masuk darjah 1 hrtu)
rayyan: ye la.. ayen suka tido ramai2.. penuh2...
mama: alaa.. siannye.. nanti dh cuti sekolah ayen blh la tido dgn mama n adik.. ni ayen nk kena bgn awl pagi.. kalau tido dgn adik.. nti adik jaga jgk time ayen bgn.. penat la mama..


pelan2 dia dtg baring kt paha mama... br hati tersedar lama dah mama xbelai dia sejak ada adik.. sambil belai2 rambut dia.. pujuk pelan2 suruh g solat dulu.. dia pun pegi.. mama urus n suap si adik makan..
stgh jam lpas tu adik cari abang nak ajak main lego.. xjumpa2.. mama pun br teringat dan cari la satu rumah.. teringat dia ckp psl kucing blkg sofa.. bila pg cek.. ya Allah.. anakku... tertido kt celah sofa..menumpang kasih mak kucing plak tu... 😭
kesian putera sulung.. baru mama tersedar dia kurang perhatian... kurang belaian.. kurang dimanjakan sejak ada adik.. dulu masa dpt adik pertama.. arwah ryfael, si abg br masuk 1 tahun.. adik tak brapa sihat.. dia dah blajar beralah.. dia abg plg penyayang.. bila hilang adik selamanya.. dia lah org yg plg terkesan.. skrg dah nak masuk 7thn umurnya.. Allah hadiahkan dia adik rayhan pengubat rindu dan sunyi..
tp kelemahan mama sendiri... sampai si abg terasa hati.. teringat kt diri sendiri.. jd anak sulung.. mmg byk bekorban.. byk mengalah.. jauh dr dimanja2.. waktu dh besar ni..sejak jd kakak.. last rasanya ada peluk mak dlu masa kt ijn.. masa tu doktor ckp ryfael dah xde harapan.. mungkin itu yg dia rasa...
bahasa anak2 ni indah.. dia tak reti nak luahkan dgn kata2.. dia gambarkan dgn metafora.. dgn non verbal language.. yg kita mak2 ni kena faham..
rayyan,

mama janji xkn bg abg terasa hati lg.. dah besar nanti abg bleh baca post ni.. this I promise u.. i'm sorry my prince.



 Untuk semua ibu bapa harap kisah ni dapat menyedarkan kita bahawa tak ada anak yang tak kisah kalau ibu ayahnya hanya asyik beri tumpuan pada adik2 nya sahaja.Berilah kasih sayang yang sama rata pada mereka..

sekian..

Wednesday, 20 April 2016

WANITA INI DIKECAM GARA-GARA EKSPERIMENT BAKAR KEROPOK

Assalamualaikum...

Saya dengan anak-anak memang boleh kata hari2 makan keropok ikan.Paling sedap kalau keropok dari terengganu dan kelantan.Tapi ada juga beli keropok keluaran belah2 utara ni.Sekali hadap je dah habis.Tapi tak pernah terfikir pulak kerangupan keropok tu adalah disebabkan pengusaha campur plastik .Setahu saya ianya jadi rangup sebab tepung ubi dan tepung sagu yang digoreng..memang la rangup..kan??



Tapi berbeza pulak pendapat dengan wanita ini . Video seorang wanita membakar keropok hari ni menjadi viral di laman sosial.Apa yang menyedihkan dia membuat berbagai kesimpulan dengan hanya experiment membakar keropok.

Video tersebut mendapat kecaman netizen yang menonton.Ada yang menyifatkan tindakan wanita tersebut hanya ingin menjatuhkan perniagaan orang melayu terutamanya dari pantai timur.



Dalam video tersebut dia mengatakan pengusaha meletak kan plastik ke dalam keropok kelantan dan terengganu yang menyebabkan keropok tersebut terbakar.

bahaya betul sekarang ni ye..Sikit2 nak viral.Jatuh fitnah nanti kak oi..Buat video lepas tu terus tuduh orang menipu, menganiaya padahal kita yang tak tahu apa2 .Buatnya ada yang termakan hasutan akak ni habis la bisnes orang kak..

Tonton video tersebut di sini...

sekian..

Friday, 8 April 2016

KORANG YANG CIKGU-CIKGU NI RASA HEBAT KE JADI CIKGU?

Assalamualaikum...



Agaknya minggu ni memang minggu untuk orang berlagak dan meriak kan diri la kot..
Tersebar di laman sosial hari ni komen seorang yang mendakwa mempunyai kerjaya
yang 1st  class tetapi lebih suka bertutur menggunakan bahasa melayu.
Tidak seperti cikgu-cikgu yang dikatakan suka bercakap menggunakan bahasa inggeris .
Dia juga mendakwa golongan cikgu-cikgu ni bila bertutur menggunakan bahasa inggeris
macam tak tahu nk bercakap bahasa melayu.
Meh la baca status dia yang boleh mengundang kemarahan ni..



Mujur la guru2 yang jadi rakan saya di facebook ni tak de yang
asyik speaking london.
kalau ada pun apa salah nya, boleh juga kami-kami yang tak berapa
paham ni belajar sikit-sikit.
Tak de jadi dosa pun..

Kalau 24 jam cakap melayu pun tapi kata2 asyik menyakit kan hati,
berlagak konon nya kerja kau yang 1st class..
suka merendah-rendah kan orang , baik kau bisu je cik akak oi..

sekian..


Thursday, 10 March 2016

BANTU RAKAN DALAM KESUSAHAN TAPI UGUTAN YANG DITERIMA PASANGAN INI

Assalamualaikum...



Kalau time2 cam ni saya malas betul nak buka pintu...
Ada je orang dok helo2 kat pintu pagar pun saya buat tak tahu je..
bukan kita nak menyombong ke apa tapi
saya ni kadang2 tak sampai hati nak cakap.."tak nak la.."
saya rasa orang yang ada diluar pagar tu pun akan kecewa

Kadang2 tu kita dah cakap"tak nak" banyak kali
pun dia masih merayu2..
dah la panas terik, berpeluh2..
sedih tengok..
jadi nak mengelak kan rasa sedih, kecewa, terluka tu
baik la saya ni tak payah nak jenguk2, tak payah nak buka pintu.
duduk je dalam rumah senyap2.

Lagipun bahaya zaman sekarang ni..Kita ni buat baik dengan orang,
tak semestinya baik yang kita dapat.orang yang kita kenal pun boleh aniaya kita
ni kan pulak orang yang kita tak kenal.



macam kes yang jadi Viral kat facebook sekarang ni.
Tentang sepasang suami isteri yang membantu satu pasangan
lain yang dalam kesusahan ..
Mula2 cakap tak de duit , kena halau dari rumah sewa,
nak makan pun ada 1.70 je..
siapa tak sedih kan.lagi2 yang minta tolong tu kawan sekampung..

Kemudian pasangan suami isteri ni pun bawak la pasangan penipu
ni ke rumah diaorang.Bila dah dok sekali baru la
nampak kat mana pincang nya pasangan penipu ni.
solat nya tidak, kuat mencuri, kerja malas,
tau nya tidur dari pagi membawa ke malam..

kalau nak tahu cerita penuh nya klik kat sini

https://www.facebook.com/jastina.danishra/media_set?set=a.1060880083955927.1073741854.100001018357701&type=3&pnref=story

mana lah tahu kot2 korang pun pernah jadi mangsa 2 malaun ni.
Sebab khabarnya ramai yang dah kena...

  sekian...

Monday, 22 February 2016

RAVE DANCE : IBU BAPA TOLONG TERIMA YANG INI BUKAN LAGI ZAMAN KITA.

Assalamualaikum...



Seminggu lepas sampai ke hari ni ramai rakan2 facebook kongsi video dan gelagat anak2 kita yang sekarang tengah tergila-gilakan tarian rave.Tengok sekali macam tarian cacing pun ada..kan??ekekek..Terhibur la juga bila tengok.Dah nama pun benda untuk hiburan..jadi kita yang tua2 ni pun cuba lah nak berhibur.

Tapi kan..benda2 gini memang tak boleh nak masuk dalam jiwa.Tak de sebab lain...Puncanya ialah kita dah tua.hahahh..Ini bukan zaman kita.Ini zaman anak2 kita.Jadi tak pelik pun bila kita pandang perkara  yang anak2 kita buat tapi tak sama macam kita buat sebagai sesuatu yang pelik dan kelakar dan ada kalanya kita akan kata, tak berfaedah.



Saya tak nampak kat mana teruknya tarian yang tengah jadi kegilaan anak-anak kita ni.Bukan diaorang menari sambil londeh seluar tunjuk punggung, atau buat benda2 tak senonoh.Cuma menari...salah ke?masa KRU, 4U2C , Nico, menari di zaman muda2 kita dulu , boleh je kita hadap padahal tarian tu anak saya tengok dia gelak sampai dia kata, kenapa diaorang manari sambil tunjuk2 kamera dan peluk tubuh?



Jadi pa bezanya dengan zaman kita yang tak kurang pelik dan kelakar di mata mak2 dan atuk nenek  kita pulak.Lupa ye masa kita dulu dok tergila2 kan muzik metal yang satu apa benda dia sebut pun mak ayah kita tak tau.Sambil menyanyi atau dengar muzik ni kita akan menari.tarian nya, hangguk2 kepala sampai pening ..Zaman kita dok berhiphop dengan seluar tinggi sebelah tu?Zaman kita dok pakai baju besaq , seluar besaq sampai seret habis sampah2 kat lantai..Menari terlompat2 sampai kepala memusing kat lantai..Dah lupa ke kakak-kakak dan abang2 oi..Beberapa tahun lepas keluar tarian Shuffle , tak ingat dah macam mana gilanya  awak dengan shuffle sampai tengah tunggu bas pun nak bershuffle..Dan masa tu mak ayah kita  dah sebut dulu ayat yang kita sebut sekarang bila tengok anak2 dok menari tarian Rave ni.." apa benda la dok tergeliat tegeliat macam cacing ja.."



Zaman tok nenek kita dulu lain pulak..masa tu ada  tarian agogo..gaya fesyen pun lain.ada yang sampai dah macam artis hidustan punya baju...kalau kat penang ni lagu boria dia ada tarian dia..ke depan kebelakang , pusing2 sambil pegang tongkat. tak rasa pelik ke dengan tarian tu.Tarian zapin, terlompat2 , henjut2 kepala., terteleng2, pelik kan??Dangdut pulak, gelek pinggang , pinggul, sampai meleleh air liuq pak haji...itu semua tarian..

Bagi saya selagi ianya ok, tak sampai buat benda tak senonoh terima lah dengan hati terbuka..Ini bukan lagi zaman kita.Bagi peluang pada anak2 kita untuk memilih apa yang mereka suka.Tugas kita pantau supaya ianya mengikut landasan yang betul..nak menari jangan sampai masuk club, jangan sampai bersentuh lelaki perempuan, jangan bergaduh dan  berpuak2,jangan sampai memudaratkan.itu sahaja.Jangan di sekat kemampuan anak-anak kita.

sekian..

Wednesday, 16 December 2015

VIDEO TERAPIS SPA LUMUR AIR LIUR PADA WAJAH PELANGGAN TERSEBAR

Assalamualaikum...


Siapa suka pergi buat rawatan kecantikan wajah?
Best je rasa bila dia urut2 muka kita..
lepas tu kita pun mula la mengantuk..heheheh..
silap2 tidur nyenyak lagi.hehhehe...

Tapi hati2..jangan sampai awak tak tahu apa yang dibuat
oleh pakar terapi tu di wajah awak.
kena la tahu apa yang dia letak.
Lagi2 kalau awak ada alahan pada bahan kecantikan tertentu.
Mudah nak dapatkan rawatan kalau jadi apa2..

Bukan tu je..
takut juga la kalau terapis tu buat naya kat wajah awak.
macam yang berlaku pada seorang pelanggan lelaki di sebuah Spa di Singapura.


Seorang terapis spa meletak kan air liur nya sendiri
diatas wajah pelanggan nya yang sedang membuat rawatan kecantikan wajah.
Dia bukan sahaja melakukan nya  sekali tapi 3 kali .
Kejadian tersebut dirakam sendiri oleh
terapis tersebut .Sebelum melakukan perkara menjijik kan itu
dia menunjuk kan tanda bagus dengan isyarat ibu jarinya.
kemudian perlahan2 dia mengeluarkan air liur ke dahi pelanggan nya.

Kemudian dia menggosok air liur tersebut
ke seluruh wajah pelanggan nya itu seolah2 sedang melakukan urutan.
Oleh sebab pelanggan tersebut  menutup mata ketika menjalani rawatan
dia tidak sedar apa yang sedang dilakukan terapis tersebut pada wajah nya.

Rakaman video tersebut tersebar di facebook sejak beberapa hari lepas
dan mendapat perhatian netizen.
Terapis tersebut bukan sahaja di kecam malah
dia mungkin akan berdepan tindakan undang-undang.


sekian..

Tuesday, 15 December 2015

FESYEN RAMBUT KETINGGALAN ZAMAN LEBIH BAIK DARI GAYA URBAN MAKAN DALAM LAMPIN

Assalamualaikum...



Kesian perempuan yang kena kecam gara-gara makan dalam
lampin pakai buang di majlis babyshower tu.
Entah apa la rasa makanan nya bila
diletak kan dalam tempat untuk isi najis.
Mungkin idea tu datang secara tiba2.
kalau di rancang dari awal dah tentu akan ada yang bantah
contohnya mungkin suami dia akan larang.

Biasa la..orang perempuan kan malas nak fikir panjang2 ..
rasa nak buat terus je buat..kan??
tapi orang lelaki kan bijak..
tak kan la benda macam tu tak boleh fikir kesan nya..kan??

jadi saya rasa idea untuk makan dalam lampin pakai buang tu
mungkin tak dirancang.idea nya datang secara tiba-tiba
2,3 jam sebelum majlis bermula.
kebetulan pinggan kat rumah dia semua sumbing tak elok nak hidang kat orang.
Pinggan pakai buang yang kat kedai2 pun dah habis
sebab banyak orang buat majlis cuti2 ni kan..

nampak??betapa saya ni seorang yang berfikiran yang baik2 sahaja..
kahkahkah...

Nak majlis nampak lain dari yang lain..
atau dia rasa nak memulakan sesuatu yang baru yang tak pernah orang lain buat.
Rasa-rasanya kalau benda itu sesuatu yang boleh diterima orang lain pun,
apa kesan nya yang awak dapat??Awak nak terkenal sebab
perkara baru yang awak buat jadi viral??
Tahniah..rasa nya itu yang memang awak dapat
tapi dari sisi yang berbeza..
Ia nya bukan sesuatu yang orang akan ikut
malah awak dikecam..tapi awak tetap jadi terkenal dan
apa yang awak buat jadi viral macam yang awak nak..

Tahniah..

Kita dah nak masuk tahun 2016.
tapi masih ada orang yang bertindak macam orang tak bertamadun.
Lebih baik gaya fesyen rambut ketinggalan zaman macam mereka-mereka ni..(klik)
dari gaya hidup macam orang mundur macam yang awak buat..


sekian...

Wednesday, 2 December 2015

BILA DAH VIRAL YANG BIASA JADI LUAR BIASA

Assalamualaikum..



Kalau awak semua perasan la sekarang ni semua benda orang nak viralkan.
Benda dan perkara yang biasa2 pun orang viralkan
sampai ianya nampak luar biasa.
Ada yang anggap benda yang viral ni sekurang2 nya boleh menyedarkan,
boleh menginsafkan , boleh dijadikan panduan..
Itu saya setuju tapi tak semua perkara tu kita patut viralkan.
Lagi2 kalau benda tu melibatkan maruah seseorang.
Dan seseorang itu ialah orang yang kita sayang.
Contoh macam video atau gambar tersebut
terang2 dan jelas terpampang muka ayah kita
atau pun gambar tu jelas gambar mak kita.



Salah satu yang paling diperkatakan minggu ni ialah
gambar2 dan video adik beradik yang merayu nak jumpa ayah nya
sampai di simbah air oleh kelurga tiri.

Saya tak nampak apa tujuan video tu diviralkan oleh anak-anak ni.
Kata nya sayang tapi tak sedar video dan cerita macam ni akan buat
orang ramai mencaci hina ayah mereka.
Banyak komen2 yang saya baca kata ayah nya tak bertanggungjawab..
ayah nya dayus, ayahnya lemah , macam2 lagi la gelaran yang tak sedap.

Tak pasal2 ianya dah jadi fitnah dikalangan
pembaca dan yang memberi komen tu.
mereka tu bukan tahu pun cerita sebenar..

Kalau lah tujuan kita supaya orang ramai
berhati2 dan ambil iktibar rasanya cukup la kalau
kita cerita kan dalam bentuk bertulis dan tak dinyatakan siapa lelaki itu, siapa wanita tu..
ni sampai keluar video nampak sangat tujuan nya untuk memalukan keluarga sendiri.

Dah sah2 orang akan kata
keluarga mereka ni keluarga yang bermasalah.
kalau saya malu la orang kata keluarga kita macam tu.
Berhati2 kalau nak viralkan sesuatu.
fikir habis2..ada banyak cara boleh selesaikan masalah.
menviralkannya  hanya buat masalah jadi besar.

Kalau nak viralkan video, ini dia video yang bagus yang patut awak viralkan..

sekian..

Wednesday, 29 July 2015

PESANAN UNTUK PENDUDUK NEGERI KELANTAN

Assalamualaikum...

Masalah kebersihan longkang ni bukan nya ada di 1,2 negeri je..
saya rasa semua negeri dalam malaysia ni ada masalah dengan longkang.
longkang kotar, longkang tersumbat sampai bau busuk la..

Saya pernah tinggal di Johor Baharu,
saya pernah jugak ke Ipoh,ke Kuala Lumpur..
kat pulau Pinang ni sendiri..
Tak semua tempat2 ni bersih..
ada je yang kotor..Memang sakit mata,sakit hati,hidung apa tah lagi..

Saya ada terbaca di facebook tentang luahan perasaan seorang wanita ni..
Dia sebagai rakyat kelantan agak kecewa dengan
tahap kebersihan di kelantan..
Jom baca..

Kota bharu bandaraya Islam

Ntah di mana Islam,
Kotor,
Antara punca anak sulung tak suka balik bercuti ke kelantan

Pantai2 cantik tapi penuh dgn sampah, 
Lalat ribuan,
Peniaga leka berniaga, 
Untung di kaut, 
Lesen murah di bayar,
Sampah buang merata,
Asyik harap kan bandaran,
Tidak ada self awareness,
Atau self responsibility,
CLEAN UP AFTER YOURSELF,
Jgn harapkan duit royalti untuk mula berubah,
Miskin tak semestinya perlu jadi pengotor!




Tahun lepas rasa mahu tercabut buku lali, 
Kesana kemari jaga husband denggi dan ayah kidney failure,
Admit masa yg sama di HDU,
Kerajaan leka menyaman rumah org,
Satu nyamuk rm500, 
Patutnya kita yg saman dia, 
Longkang besar, kecil air bertakung,
Tersumbat,
Penuh sampah,
Longkang besar kepunyaan kerajaan tak dpt org persendirian terjah ke dalam

Tahun lepas frust dgn jawapan diberi, 
Seolah tiada langsung jln keluar,
Sampai terdetik dlm hati,
Dan terucap di lidah, 
Mungkin perlu datang air yg banyak,
Kautlah Segala sampah ini keluar,
Tidak belajarkan kita selepas bah besar baru2 ini?

A piece of my heart is here,
I wrote this because I love kelantan,
Condemn bersebab,
Even my own family saya tegur,
Letak dulu sampah dlm kereta,
Balik rumah boleh buang properly

To see the change is difficult,
But something admirable,
Each year balik ada2 shj incident,
1st day raya kereta depan kami buang sampah sarap di traffic light,
Handbag di tuang sampah begitu shj,
Seolah kerja org lain perlu pick up your own shit




1 jam di airport dah sound 2 org, 
Tak reti2 nak beratur,
Tiap2 tahun jumpa badut2 seperti ini,
Macam lah dia sorang nak naik flight,
Malu la mat saleh pun beratur,
Dan dia bukan dari bandaraya Islam

***********************

At Kota bharu airport,
Sudah 12 tahun menetap di UK,
Setiap kali MAS berlepas dari Kota Bharu,
Setiap itu lah masih bergenang,
Because too many things I adore here,
Still a big proportion of my heart belongs here,
Rakyat kelantan,
Berubah lah, 
Anak2 educated tegur lah keluarga dahulu, kemudian komuniti kecil setempat, 
Bersih kan lah rumah ibu ayah setiap kali balik bercuti,
Supaya mereka nampak apa yg kita generasi baru mahu katakan

Kiriman: Wan Shaiza Mardiana 
Sumber: Facebook 

Rata2 ramai yang bersetuju dengan pendapat wanita ni..
harap2 apa yang ditulis oleh puan Wan Shaiza ni akan
membuatkan semua rakyat malaysia buka mata  dan
tak payah la nak salahkan pihak itu pihak  ini..
ye la..sampah tu kadang2 kat rumah kita tapi kita nak salahkan perbandaran .
Tak boleh jugak..kan??mereka tu bukan 24 jam duduk tunggu sampah depan rumah kita..

 <<<<...suka aktiviti hiking??ini tempat2 yang dah tentu anda suka
sekian..