Showing posts with label kesihatan. Show all posts
Showing posts with label kesihatan. Show all posts

Thursday, 9 May 2019

Suami Nak Isteri Hamil Cepat, Isteri carikan Calon Untuk Suami? [Kisah Benar]

Saya perasan banyak betul trafik masuk untuk baca artikel Mengandung lepas berurut yang Dhia tulis kat blog Magicalips tu. Dalam tu si Dhia tulis panjang lebar la petua nak cepat hamil untuk pasangan yang dah lama menanti cahaya mata.

Ok jangan keliru.

Saya Adzril dari blog adzril.com yang selalu kongsi pasal percutian ke Sabah dan simkad Onexox.
Perasaan gembira dapat zuriat patut dirasai oleh semua orang.

Wednesday, 27 September 2017

3 TANDA GULA DALAM DARAH TINGGI

Assalamualaikum..

3 TANDA GULA DALAM DARAH TINGGI Siapa suka makanan manis?Saya pun suka.Lagi-lagi kalau buah-buahan yang manis. terutamanya durian..Lepas makan banyak2 mula la menyesal sebab dalam durian ni tinggi juga kandungan gula nya.

Jangan ingat dalam buah tak ada gula tau. Sebab tu ada amalan diet yang pengamalnya tak boleh makan buah sebab ada gula.



Sebenarnya gula ni boleh la dikatakan sebagai pencetus selera makan kita,.Cuma bila diambil secara berlebihan ianya boleh membahayakan tubuh badan kita.,Bila badan rasa tak sedap tu, cepat2 la rujuk pada doktor korang.Risau kalau2 ada diabetis.

Kandungan gula dalam darah yang tinggi boleh kita dapat kenal pasti apabila kita ada 3 tanda ini. Ini yang paling biasa dialami oleh mereka yang ada kandungan gula tinggi dalam darah,.Jom semak..

1- Kerap merasa lapar.

Korang tahu tak rasanya bila asyik nak makan saja walaupun baru setengah jam tadi sudah makan..? Perasaan nak makan macam -macam..

Teringat je makanan apa pun terus rasa nak makan.Jika korang ada rasa macam ni cepat2 la rujuk pada doktor korang.

Buat pemeriksaan supaya kadar gula dalam darah boleh dikawal sebelum mengundang pelbagai penyakit .



2- kerap Merasa haus

Sama juga macam rasa lapar tadi..Adakah korang juga kerap berasa haus?

Tekak dan mulut berasa kering dan walaupun sudah minum tapi masih rasa haus. INi bermakna tubuh kita perlu di detoks.

Apa yang perlu korang buat ialah minum air putih dengan banyak  dan elak kan makanan dan  minuman yang mengandungi gula termasuk jus buah -buahan atau air detoks dari buah.


3-Kerap buang air kecil

Kerap buang air kecil adalah tanda yang baik kerana ketika ini racun dalam badan dibuang melalui air kencing.

Ketika kita buang air kecing  ini bermakna tubuh kita sedang berjuang membuang Segala lebihan gula dalam badan .

Tiga perkara diatas akan kerap korang alami bila kandungan gula dalam darah tinggi . Tapi mungkin juga ianya berlaku kerana masalah lain.Apa pun adalah lebih baik jika ianya dirujuk pada pakar kesihatan korang.

sekian..


Monday, 20 February 2017

SAKIT KEPALA DAN CARA MELEGAKAN NYA

Assalamualaikum..

Anda rasa saya ada masa untuk sakit kepala.??Sama tak macam iklan tu..Sakit kepala ni bukan kita boleh agak bila dia nak datang.Macam saya ni kurang tidur je terus kepala jadi berat macam bawak batu rasanya.Faktor usia mungkin.Sebab masa muda remaja dulu tak de pulak..hahahah..

Sakit kepala ada macam-macam jenis.Ianya bergantung kepada puncanya juga.Ada yang sebab stress, ada yang sebab penyakit dan ada juga disebabkan oleh pengambilan ubatan secara berlebihan atau bahan terlarang.Sakit nya juga berbeza tempat.Ada yang sakit kepala hanya dibahagian belakang, sakit kepala hingga ke sekitar muka dan sakit kepala sebelah 

Saya nak cerita sikit tentang jenis sakit kepala dan cara melegakan sakit kepala.Disebabkan gaya hidup kita sekarang yang banyak mempengaruhi tahap kesihatan kita saya percaya ramai dari kita yang kerap mengalami sakit kepala.Teringat masa saya dalam lingkungan usia 20an, masa ni saya paling kerap sakit kepala.Lagi picit lagi sakit.Ubat nya tidur saja..Saya petik dari laman web Brightside

sakit kepala ni ada 5 jenis...

1)sakit kepala akibat ketegangan 


Jenis sakit kepala ni yang paling ramai alami diseluruh dunia. Sekurang-kurangnya korang akan alami sakit kepala begini sekali seumur hidup.Kebiasaan nya sakit kepala ini dirasai disekitar dahi .Rasanya seperti ada benda menempel di bahagian dahi korang dengan ketat. Sakit kepala jenis ini boleh berlarutan dari pagi hingga ke petang.

Punca sakit kepala di sekitar dahi ini kebiasaan nya disebabkan terlalu letih, stress dan  kedudukan badan yang salah ketika tidur atau duduk.Apa yang korang boleh buat ialah mengambil ubat tahan sakit sekali sekala saja.Kerapkan menggerak kan bahu dan leher dan jangan terlalu kerap bekerja.Kita kan manusia perlukan rehat.Buang semua tekanan tu dengan bercuti dan dalam seminggu untuk sehari lupakan sekejap tentang kerja.


2)Sakit kepala akibat sinus


Sakit kepala akibat sinus kebiasaan di rasai dibahagian dahi dan seluruh wajah korang.Tapi tekanan yang paling dirasai adalah dibahagian kening dahi , hidung dan pipi.Sentuh pun akan buat ianya bertambah sakit.

Resdung bukan lah penyakit yang boleh diabaikan begitu sahaja.Ramai yang mengalami sakit kepala tak tahu yang diri mereka  mempunya penyakit resdung.Mereka sangkakan ianya hanya kerana letih.Kebiasaan nya mereka yang mengalami resdung mengalami alahan ketika sejuk dan berdebu.

Untuk sakit kepala ini antihistamin boleh membantu korang.Korang juga perlu dapatkan rawatan doktor supaya resdung korang tu dapat disembuhkan.


3-Migrain



Nak tahu bagaimana saya mengalami Vertigo?puncanya adalah migrain..Migrain berlaku apabila korang mengalami sakit kepala dibahagian muka hingga ke bahagian leher depan dan belakang.Korang boleh dapatkan ubat untuk migrain.Boleh dibeli di farmasi.Punca migrain adalah gaya hidup dan juga keturunan.

Jangan lupa banyak kan senaman.Dan itu lah yang saya amalkan.Takut terkena vertigo lagi buat saya ubah gaya hidup saya.Memang sejak saya bersenam dan aktif saya dah lama tak mengalami migrain.Korang pun tak kan nak jadikan migrain sebagai pusaka kot..kan??hahah..

Jika korang mengalami migrain , elak kan mata korang terdedah dengan cahaya, bunyi bising dan jangan banyak menggerak kan dan memicit kepala.Berehat dan rileks.Ianya akan melegakan migrain korang.

4-Sakit Kepala Cluster


Sakit kepala ini berlaku disekitar mata.Jarang-jarang yang mengalaminya Tapi sekali ia menyerang sakit nya memang tidak tertahan.Bagi yang mengalami nya mereka akan merasa nyeri diabahagian mata tapi dia boleh tangkap sampai ke leher dan muka.mereka juga akan kerap berpeluh, hidung dan mata berair , , mata nampak letih dan muka menjadi pucat.

Puncanya tidak diketahui namun jauhkan dari mengambil alkohol dan nikotin.Dapatkan rawatan doktor dengan segera.



5-Sakit kepala dibahagian kepala 


Kebanyakan mereka yang sakit kepala adalah kerana pengambilan alkohol yang berlebihan.Minum alkohol akan membuatkan saluran  darah menjadi kembang .Alkohol juga boleh menyebabkan badan kita kekurangan air dan dehidresi..Jika badan kekurangan air , dari sakit dibahagian kepala ianya melarat menjadi migrain.

Untuk mengurangkan kesakitan ambil ubat tahan sakit dan hentikan tabiat minum alkohol.

Semoga bermanfaat untuk semua..

Friday, 17 February 2017

CARA PALING BERKESAN UNTUK KURUSKAN BADAN

Assalamualaikum..



Minggu depan saya dah start diet untuk menguruskan badan .Kali ni betul2 punya minggu depan tau.Bukan main-main lagi.Dah terasa sangat badan makin gemuk sebab sebab lansung tak kawal makan.Kadang-kadang tengah malam pun boleh ajak suami keluar cari makan.hahahha..Mujur la saya ada jugak ambil produk kesihatan dan bersenam ..Cuma progres nya lambat la.Kalau disertakan dengan diet yang betul dah tentu lebih mudah nak kuruskan badan.

Ramai orang yang memang berimpikan bentuk badan yang cantik.Antara bahagian tubuh yang selalu mengganggu penampilan kita adalah lengan peha dan pipi.Walaupun badan kecil tapi bila pipi tembam kita akan rasa kita gemuk, begitu juga dengan lengan dan peha.Pinggan ramping tapi peha besar.Peha kecil lengan pulak besar.Jadi macam mana cara nak mengatasi masalah ni?Apakah cara paling berkesan untuk kuruskan  badan?



1-Senaman
Terdapat banyak senaman untuk mengecil kan atau membuang lemak-lemak di bahagian tertentu seperti pinggul, peha dan lengan.Video-video untuk senaman bahagian tertentu juga boleh korang tengok untuk memudahkan rutin korang.

Orang kata kalau nak bersenam kena ada kawan.Betul sangat tu..ianya juga sebagai menaik kan semangat kita.Kadang2 kita ni bila hari-hari bersenam sorang2 ada juga rasa malas tu.Tapi bila ada kawan, kita tengok kawan bersemangat nak bersenam automatik kita pun bersemangat juga.Kalau kita tengok kawan macam malas, kita naik kan semangat  dia..kalau dah tak de kawan sangat daftar je join Zumba.Dari tak de kawan terus ada ramai kawan yang sama impian dengan kita.



2- Kawal makan
Semuanya bermula dari perut.Kalau makan tak kawal, sumbat je apa yang ada depan mata,kita bersenam pun berat tak turun-turun..besar tu jugak.Untuk remaja pada usia muda ini lah apa yang korang makan  itu lah yang akan menentukan bentuk badan korang.Tabiat makan ni kalau tak dimulakan dari awal agak susah nak ubah bila dah mencecah usia lebih 25..Sebab dah terbiasa makan banyak sejak dari remaja.
-Ketahui tentang jumlah kalori makanan
Bukan tak boleh makan banyak tapi tengok juga apa yang kita makan.Jangan ambil makanan ringan, makanan segera , makanan yang mengandungi gula garam yang tinggi dan kawal pengambilan kabohidrat.
-Makan sedikit-sedikit
Makan sedikit-sedikit akan tetapi kerap membuatkan perut lebih cepat kenyang.Ini juga supaya kita perut kita belajar untuk menerima makanan sedikit-sedikit.cara ni juga buat kita lebih tahu berapa jumlah makanan yang kita ambil.
-jangan makan malam
Makan lah 4 - 6 jam sebelum tidur kerana jika kita makan dan terus tidur apa yang kita makan akan menjadi lemak dan perut kita juga akan buncit.



3-Kuatkan semangat untuk kurus.
Kita nak gemuk pun ambil masa bertahun-tahun..sama juga kalau kita nak kurus..Dah tentu akan ambil masa yang lama jugak.Kuat kan semangat dalam diri, terus berusaha dan siap kan dalam minda yang kita boleh melakukan nya,Bukan saja untuk menutup mulut-mulut jahat yang memandang sinis dengan usaha kita  tapi untuk diri kita dan orang-orang yang sangat kita sayangi.

semoga berjaya...


sekian..


Thursday, 10 November 2016

INI RUPANYA PUNCA KENAPA SAYA KERAP RASA SAKIT BAHU DAN BELAKANG

Assalamualaikum..



Dulu masa saya gemuk, tak mampu nak duduk silang kaki.Cemburu la juga bila tengok kawan-kawan selamba je silangkan kaki tapi kita nak angkat kaki pun tak boleh sebab peha besar dan berat..Tapi sejak dah kurang 5-6 inci ni dapat la silang-silang kaki..Kejap kanak kejap kiri dah macam melibas lalat pulak..hahahah..Sekarang ni dah jadi kebiasaan  bila duduk je terus silangkan kaki.Rasa macam jadi cantik je bila duduk silang kaki ni kan??Nampak kewanitaan sangat..kahkahkah..

Tapi tahu tak sebenarnya ada kesan buruk bila kita duduk sambil bersilang kaki .Ianya memberi kesan keatas saraf kaki kita.Nak tahu apa kesan buruk nya/:-

1- Jika kita menyilangkan kaki terlalu lama  saraf dibahagian kaki akan menekan otot dibahagian lutut dan bawah kaki.Ianya akan menyebabkan kaki kita kebas kerana aliran darah yang tidak lancar

2-Duduk silang kaki juga akan menyebabkan kita kana mengalami lumpuh sementara.Walaupun ianya hanya sementara tapi ianya akan buat kita tidak selesa .Kajian dari pakar di Korea Selatan  mengatakan kelumpuhan semenatara adalah disebabkan duduk diatas kaki.

3-Pada tahun 2010 ada kajian mendapati  duduk menyilangkan kaki boleh meningkatkan tekanan darah. manakala  duduk dengan kaki lurus dan santai boleh menurunkan tekanan darah .

4-Tekanan pada saraf otot kaki, boleh menyebabkan  varises otot. Karena aliran darah tidak lancar dan ada tekanan di otot di beberapa bagian, bisa menyebabkan munculnya otot ke permukaan.

5-sering menyilangkan kaki menyebabkan ianya menarik otot saraf  tulang belakang dan menyebabkan bongkok. Bahu akan ke depan dan kita  akan merasa sakit pada bahu, punggung dan bagian bawah. tubuh juga berada dalam keadaan tidak seimbang untuk menampung berat tubuh kita .

Saya rasa saya dah rasa yang no 5 tu tau..Sebab saya selalu sakit dari bahu sampai ke belakang.Lepas ni kena ubah cara duduk .semoga bermanfaat untuk semua..

sekian..

Wednesday, 21 September 2016

BUANG LEMAK TERSEMBUNYI DENGAN FAT2SLIM

Assalamualaikum...

Sebagai seorang pengamal diet atkins saya rasa 2 bulan selepas raya ni adalah waktu yang paling mencabar untuk saya.Mula-mula digasak dengan rumah terbuka, kemudian ada musim buah pula.Memang ke laut dalam diet saya ni.Entah berapa kilo dah naik.Saya takut gemuk semula..Cukup-cukup la gemuk sebelum ni.Pada yang takut gemuk juga apa kata kita try satu produk pelansingan dan turunkan berat badan ni. Paling saya suka dalam set pelangsingan ni ada FAT2SLIM yang mampu mengempiskan perut dan menghilangkan lemak.

Produk dari RAISSA SECRET BEAUTY ni ada set pelansingan badan yang terdiri dari Fat2Slim slimming Lotion , slimming soap dan Vita C Blackcurrant.Apa yang menarik nya set ni mampu menurunkan berat badan dalam masa 10 hari




Fat2 Slim Slimming lotion
Diformulasikan  dari ekstrak herba -herba terpilih seperti ekstrak limau gedang,Halia dan Pudina yang membantu:-

-Membakar lemak tepu
-Mengembalikan bentuk badan yang ideal'
-Menghilangkan selulit
-mengempiskan perut
-mengatasi masalah peha dan lengan besar
-merawat senggugut 
-melembapkan kulit 
-membuang angin 
-mengawal -selera makan
-menyokong metabolisma dan juga saluran pembersihan kelenjar

Coffee mints soap (sliming Soap) 
dirumus khas dari ekstrak kopi dan pudina  yg membantu melansingkan badan , merawat rekahan dan   menganjalkan kembali tekstur abdomen.


Sangat sesuai digunakan oleh wanita yang ddidalam pantang dan sselepas bersalin .Lotion ni agak panas dan meresap ke kulit agak cepat.Kalau korang jenis suka workout, sebelum workout sapu dulu Fat@slim di perut peha dan lengan.Memang hasilnya sangat memuaskan..

Lotion Fat2 Slim ni juga boleh digunakan untuk sakit -sakit urat,sakit kaki..kadang2 bila sejuk2 ni rasa sakit kaki ..kan?/elok la sapu Fat2 slim ni..Lelaki atau perempuan, semua boleh guna..




Vita C BLACKCURRANT  

Berfungsi untuk menguruskan badan , memutihkan kulit wajah serta menjadikan wajah lembut dan gebu..Antara kelebihan  Vita C Blackcurrant:-

-membakar kalori
-Membantu proses pelansingan badan
-mencantik kan kuku dan rambut
-mencerahkan kulit wajah dan badan
-wajah lebih bersinar
-membantu memudarkan parut
-membantu mencegah jerawat dan jeragat
-membantu meratakan tina kulit
-meningkatkan imunisasi badan
-anti oksida
-Membantu menghasilkan kolagen
-merawat rekahan tumit



Bagi yang berminat nak dapatkan produk ni boleh segera hubungi  :-

Whatsapp: Rose Ismail 011-39611158

facebook : Rose Ismail

Facebook page ; Raissa Secret Beauty 



Sekian..

Tuesday, 20 September 2016

CARA MENGATASI RAMBUT BERUBAN MENGGUNAKAN UBI KENTANG

Assalamualaikum...

Suami saya dah ada uban rupanya..Mak mertua dia pun baru 2,3 tahun ni ada uban..Dia dah penuh uban kiri kanan..Menyedihkan!!hahhaah...Kalau dulu uban ni tumbuh kat rambut orang tua je.Tapi sekarang awal 30 an pun dah ada uban.Puncanya ialah penggunaan gel rambut yang tak sesuai dan mempunyai bahan kimia yang tinggi.


Ada satu cara yang patut korang cuba kalau korang pun hadapi masalah rambut beruban ni.Tapi kenalah dilakukan dengan kerap sekurang-kurangnya sekali sehari.Nak tahu caranya jom kita tengok..

bahan yang diperlukan : beberapa biji ubi kentang dan semangkuk air




Cara-caranya: kupas kentang dan asingkan kulit serta isi kentang.yang kita nak gunakan ialah kulit nya.

Isi kentang tu boleh la korang buat inti karipap.Dah siap karipap tu hantar kan sikit pada saya.email saya untuk penghantaran karipap ke rumah saya ni ye..

Balik semula pada kulit kentang tadi.Cuci kulit kentang sehingga bersih.Kemudian rebus kulit kentang selama 30 minit dengan api perlahan.Kemudian ketepikan sehingga dia sejuk.


Syampoo rambut korang dan bilas hingga bersih.Kemudian selepas air kentang tadi sejuk , ramas2 rambut korang guna air kentang tadi.Biarkan selala 20-30 minit dan kemudian baru lah dibilas rambut korang dengan air bersih.

Amalkan setiap hari dan InsyaAllah rambut yang beruban akan berkurangan dan semakin lama semakin hilang.Selamat mencuba..

sekian.

Saturday, 17 September 2016

TRADISI MENIUP LILIN KETIKA SAMBUTAN HARIJADI MENGUNDANG BAHAYA

Assalamualaikum..



Meniup lilin pada kek sudah menjadi tradisi ramai orang setiap kali menyambut hari ulang tahun kelahiran.Asalnya tradisi ini dimulakan oleh orang2 Roman Kuno yang meletak kan lilin di atas kuih yang berbetuk bulan.Kuih tersebut di buat dari tepung, manisan kacang ragi dan beberapa bahan lain.menurut sejarah meniup lilin dilakukan hanya untuk  kanak-kanak pada abad ke 17 .

Tapi tahu tak yang meletak kan lilin diatas kek adalah dilarang  kerana boleh mengundang bahaya terutamanya pada kanak-kanak.

Beberapa kajian mendapati lilin yang diletak kan diatas kek mampu menyebarkan bakteria dan kuman ke seluruh kek malah ianya boleh menyebabkan virus selsema dan penyakit lain .

Lepas ni tak payah la nak cucuk lin pada kek ye..Kalau rasa nak tiup lilin juga pegang je la lilin tu dan tiup.Lepas tu basuh tangan kita potong kek pulak sambil nyanyi2..Lepas tu letak dalam pinggan dan awalkan dengan bacaan doa sebelum makan..:)


sekian

Thursday, 16 June 2016

ADAKAH SEMBELIT BOLEH MEMBAHAYAKAN KANAK-KANAK DAN CARA MERAWAT SEMBELIT

Assalamualaikum..



Mikhail sembelit..tu yang sehari dua ni senyap je ..heheh..
Nak buat cemana , bila sembelit je dia asyik nak berpeluk je la..
tak boleh nak buat kerja lain.
Dah lama juga dia tak sembelit ni..
selalunya sembelit sebab minum milo bancuh tu..
sebab milo bancuh tu biasanya saya bancuh guna susu pekat.
kalau milo kotak tu tak pula dia sembelit.

Anak saya semalam saya bagi dia minum air suam sampai 2 botol tau..
baru dia boleh membuang.
tu pun sembelit nya dari jam 12 tengahari..
jam 12 malam baru boleh membuang.
nak nangis tengok anak diam je semalam..
selalunya dia la yang buat rumah ni jadi riuh rendah..


Bahaya ke Sembelit pada kanak-kanak?

Selalunya sembelit pada anak2 ni tak la membahayakan sampai tahap kronik..
Cuma ianya akan buat anak tak selesa
dan bahagian duburnya mungkin akan luka dan sakit .
Tapi tak ambik masa yang lama untuk sembuh..
mungkin luka tu sehari dua dah ok.
cuma lepas dia dah boleh membuang tu kita kena jaga la pemakanan nya.

Makanan yang perlu dielak kan...

Setiap kanak-kanak ni penerimaan dia pada makanan ada berbeza.
Ada anak yang makan epal pun boleh sembelit..
makan lobak pun sembelit..
tapi budak yang lain makan epal makan lobak boleh membuang dengan lancar..
Sebab tu kita kena ambil perhatian apa makanan
yang anak2 boleh makan dan tak boleh makan
kalau tanya orang, orang akan kata.."makan la piasang.."
tapi anak2 saya kalau makan pisang sembelit jadi lebih teruk.
sebab pisang ni akan memejalkan najis.



Cara merawat sembelit..

Selain dari banyak kan minum air suam kita boleh juga
daptkan rawatan di klinik.
Biasanya untuk anak2 , doktor akan bagi ubat picit yang
bentuk cecair tu..namanya Lactulose..ianya hanya untuk usia yang tertentu sahaja
Kita juga boleh letak kan minyak kelapa atau minyak zaitun di sekeliling
kawasan dubur anak kita untuk mengurangkan sakit dan  luka
bila dia nak membuang.
Selain tu boleh gerak kan kaki anak kita sepeti mengayuh basikal
untuk meransang pergerakan najis.


semoga bermanfaat untuk semua.

sekian..





Monday, 13 June 2016

CARA MAKAN ORANG MELAYU TURUN TEMURUN..

Assalamualaikum..



Untuk orang yang kaki makan macam saya, nak kawal pengambilan
makanan bukan nya senang.
Lagi2 kita ni orang malaysia..Orang melayu..
Budaya makan orang melayu ni boleh dikatakan
setiap masa hidangan nya berat.
Waktu pagi sarapan mee goreng atau pun nasi lemak..
Tengahari pulak nasi putih , ikan, sayur , dan macam2 lagi..
Petang makan goreng pisang atau kopok lekor..
Malam makan nasi lagi..
Itu cara makan orang melayu sejak dulu lagi...
Jadi nak ubah tu memang susah la..


sebab tu kalau kita balik kampung je..
mula la mak2 kita , nenek2 kita sibuk masak nasi lauk macam2..
tak kan kita nak tengok je..kan?
walaupun diet makan jugak la..
dah start makan, mana boleh makan sikit..
paling sikit tambah 2 senduk..heheh

Jadi tak la hairan pun bila orang malaysia ni badan gemuk2..
yang kurus sila berdiri hujung sana..cabut rumput..
Ni cerita tentang orang bam bam je..hahah..



Tapi zaman pun dah bertukar..
kita dah banyak dapat maklumat berkaitan mengawal
pengambilan makanan yang kita makan..
Antara nak ikut dengan tak nak ikut saja..
kalau kita masih nak ikut budaya makan kita yang cara lama tu
tak hairan la nanti genarasi kita akan datang pun
mewarisi cara makan kita..
Saiz pun memang saiz yang di dia dapat dari mak nenak dia ni la..hehe

Tak salah kalau kita nak makan apa saja..
tapi mestilah dalam kuantiti yang sedikit dan seimbang..


Jadi bila boleh kita mula makan dengan cara yang sihat??

Awalnya minat wanita ini dihalang keluarga namun dia kini berjaya dalam bidang yang diceburi..Nak tau kisahnya jom baca di sini...

sekian...




Friday, 8 January 2016

KETAHUI KENAPA ROKOK SELUDUP LEBIH BAHAYA

Assalamualaikum...



Saya percaya ramai yang setuju dan suka
apabila kerajaan menaik kan harga rokok.
Cara ini kan membuatkan masyarakat lebih mudah
untuk meninggalkan tabiat buruk ini.

Memang ada yang kata lebih baik haramkan terus kemasukan rokok yang sah.
tapi kita kena tahu ianya bukan semudah itu..Ianya melibatkan
industri tempatan, dan mungkin kutipan cukai akan terjejas.

Tapi bila tiba2 sahaja negara kita dilanda dengan masalah kemasukan rokok
seludup ni , rasanya akan tercapaikan impian dan harapan kita
untuk lihat rakyat malaysia ni akan berhenti merokok?
Sebab kemasukan rokok seludup ni,
membuatkan rokok2 ini dijual dengan harga murah.
Bila murah , maknanya ramai yang nak beli.
jadi bila masa nak berhenti merokok nya..kan??

Kita tak nak la ada suami , adik beradik, atau saudraamara kita
yang terjebak dengan rokok seludup ni.
memang susah la nak tinggal , bukan saja sebab murh, senang dapat ,
tapi bahan yang terkandung dalam rokok seludup ni'lebih mudah buat perokok jadi ketagih.
kalau tak percaya baca bahan2 yang terkandung dalam rokok seludup ni.
Baca di sini..



1. Kandungan bahan kimia dalam rokok seludup melebihi had
yang ditetapkan menurut undang-undang Malaysia.

2. Kandungan tar dan nikotin di dalam rokok seludup sebenarnya lebih tinggi.

Tu sebahagian nya je..
nak tahu lebih2 lain tentang rokok sleudup
baik awak semua baca di sini..

Jauhi rokok seludup dan mulakan gaya hidup sihat..


sekian..



Wednesday, 16 September 2015

KENAPA WANITA TAK SUKA BERI ATAU BUANG BAJU-BAJU LAMA MEREKA.

Assalamualaikum...



Hari ni kita buka almari seperti biasa..
tapi kita buat benda yang lain sikit...
perhatikan baju2 kita yang banyak tu...
banyak sangat kan??bukan pakai pun..
jangan la tanya kenapa tak pakai...
Dah tentu la sebab saiz dah lari..
sekarang saiz L..3 bulan lepas masih M..

Jadi nak buat apa dengan baju2 tu??
apa lagi...kita kan perempuan ,dah tentu kita simpan..

hahahahah...
rata-rata semua perempuan macam ni..
Kita sayang nak beri baju lama kita yang
dah tak muat pada orang lain sebab......

....kita rasa kita akan dapat semula saiz lama kita....

Betul tak??jangan tipu la...



Tapi kita cuma harapkan ianya berlaku seperti magic.
Kita tetap makan macam biasa..
kurang bersenam, minum minuman manis dan
mengamalkan gaya hidup yang tidak sihat.

kalau macam tu la lebih baik awak berharap
yang baju2 dalam almari awak tu bertukar
saiz nya dengan sendiri..


sekian..