Skip to main content

Posts

Showing posts with the label kesihatan

Suami Nak Isteri Hamil Cepat, Isteri carikan Calon Untuk Suami? [Kisah Benar]

Saya perasan banyak betul trafik masuk untuk baca artikel Mengandung lepas berurut yang Dhia tulis kat blog Magicalips tu. Dalam tu si Dhia tulis panjang lebar la petua nak cepat hamil untuk pasangan yang dah lama menanti cahaya mata.

Ok jangan keliru.

Saya Adzril dari blog adzril.com yang selalu kongsi pasal percutian ke Sabah dan simkad Onexox.

3 TANDA GULA DALAM DARAH TINGGI

Assalamualaikum..

3 TANDA GULA DALAM DARAH TINGGI Siapa suka makanan manis?Saya pun suka.Lagi-lagi kalau buah-buahan yang manis. terutamanya durian..Lepas makan banyak2 mula la menyesal sebab dalam durian ni tinggi juga kandungan gula nya.

Jangan ingat dalam buah tak ada gula tau. Sebab tu ada amalan diet yang pengamalnya tak boleh makan buah sebab ada gula.



Sebenarnya gula ni boleh la dikatakan sebagai pencetus selera makan kita,.Cuma bila diambil secara berlebihan ianya boleh membahayakan tubuh badan kita.,Bila badan rasa tak sedap tu, cepat2 la rujuk pada doktor korang.Risau kalau2 ada diabetis.

Kandungan gula dalam darah yang tinggi boleh kita dapat kenal pasti apabila kita ada 3 tanda ini. Ini yang paling biasa dialami oleh mereka yang ada kandungan gula tinggi dalam darah,.Jom semak..

1- Kerap merasa lapar. Korang tahu tak rasanya bila asyik nak makan saja walaupun baru setengah jam tadi sudah makan..? Perasaan nak makan macam -macam..

Teringat je makanan apa pun terus rasa nak m…

SAKIT KEPALA DAN CARA MELEGAKAN NYA

Assalamualaikum..

Anda rasa saya ada masa untuk sakit kepala.??Sama tak macam iklan tu..Sakit kepala ni bukan kita boleh agak bila dia nak datang.Macam saya ni kurang tidur je terus kepala jadi berat macam bawak batu rasanya.Faktor usia mungkin.Sebab masa muda remaja dulu tak de pulak..hahahah..

Sakit kepala ada macam-macam jenis.Ianya bergantung kepada puncanya juga.Ada yang sebab stress, ada yang sebab penyakit dan ada juga disebabkan oleh pengambilan ubatan secara berlebihan atau bahan terlarang.Sakit nya juga berbeza tempat.Ada yang sakit kepala hanya dibahagian belakang, sakit kepala hingga ke sekitar muka dan sakit kepala sebelah 

Saya nak cerita sikit tentang jenis sakit kepala dan cara melegakan sakit kepala.Disebabkan gaya hidup kita sekarang yang banyak mempengaruhi tahap kesihatan kita saya percaya ramai dari kita yang kerap mengalami sakit kepala.Teringat masa saya dalam lingkungan usia 20an, masa ni saya paling kerap sakit kepala.Lagi picit lagi sakit.Ubat nya tidur saja…

CARA PALING BERKESAN UNTUK KURUSKAN BADAN

Assalamualaikum..



Minggu depan saya dah start diet untuk menguruskan badan .Kali ni betul2 punya minggu depan tau.Bukan main-main lagi.Dah terasa sangat badan makin gemuk sebab sebab lansung tak kawal makan.Kadang-kadang tengah malam pun boleh ajak suami keluar cari makan.hahahha..Mujur la saya ada jugak ambil produk kesihatan dan bersenam ..Cuma progres nya lambat la.Kalau disertakan dengan diet yang betul dah tentu lebih mudah nak kuruskan badan.

Ramai orang yang memang berimpikan bentuk badan yang cantik.Antara bahagian tubuh yang selalu mengganggu penampilan kita adalah lengan peha dan pipi.Walaupun badan kecil tapi bila pipi tembam kita akan rasa kita gemuk, begitu juga dengan lengan dan peha.Pinggan ramping tapi peha besar.Peha kecil lengan pulak besar.Jadi macam mana cara nak mengatasi masalah ni?Apakah cara paling berkesan untuk kuruskan  badan?



1-Senaman
Terdapat banyak senaman untuk mengecil kan atau membuang lemak-lemak di bahagian tertentu seperti pinggul, peha dan lengan.…

INI RUPANYA PUNCA KENAPA SAYA KERAP RASA SAKIT BAHU DAN BELAKANG

Assalamualaikum..



Dulu masa saya gemuk, tak mampu nak duduk silang kaki.Cemburu la juga bila tengok kawan-kawan selamba je silangkan kaki tapi kita nak angkat kaki pun tak boleh sebab peha besar dan berat..Tapi sejak dah kurang 5-6 inci ni dapat la silang-silang kaki..Kejap kanak kejap kiri dah macam melibas lalat pulak..hahahah..Sekarang ni dah jadi kebiasaan  bila duduk je terus silangkan kaki.Rasa macam jadi cantik je bila duduk silang kaki ni kan??Nampak kewanitaan sangat..kahkahkah..

Tapi tahu tak sebenarnya ada kesan buruk bila kita duduk sambil bersilang kaki .Ianya memberi kesan keatas saraf kaki kita.Nak tahu apa kesan buruk nya/:-

1- Jika kita menyilangkan kaki terlalu lama  saraf dibahagian kaki akan menekan otot dibahagian lutut dan bawah kaki.Ianya akan menyebabkan kaki kita kebas kerana aliran darah yang tidak lancar

2-Duduk silang kaki juga akan menyebabkan kita kana mengalami lumpuh sementara.Walaupun ianya hanya sementara tapi ianya akan buat kita tidak selesa .Kajia…

BUANG LEMAK TERSEMBUNYI DENGAN FAT2SLIM

Assalamualaikum...

Sebagai seorang pengamal diet atkins saya rasa 2 bulan selepas raya ni adalah waktu yang paling mencabar untuk saya.Mula-mula digasak dengan rumah terbuka, kemudian ada musim buah pula.Memang ke laut dalam diet saya ni.Entah berapa kilo dah naik.Saya takut gemuk semula..Cukup-cukup la gemuk sebelum ni.Pada yang takut gemuk juga apa kata kita try satu produk pelansingan dan turunkan berat badan ni. Paling saya suka dalam set pelangsingan ni ada FAT2SLIM yang mampu mengempiskan perut dan menghilangkan lemak.

Produk dari RAISSA SECRET BEAUTY ni ada set pelansingan badan yang terdiri dari Fat2Slim slimming Lotion , slimming soap dan Vita C Blackcurrant.Apa yang menarik nya set ni mampu menurunkan berat badan dalam masa 10 hari




Fat2 Slim Slimming lotion
Diformulasikan  dari ekstrak herba -herba terpilih seperti ekstrak limau gedang,Halia dan Pudina yang membantu:-

-Membakar lemak tepu
-Mengembalikan bentuk badan yang ideal'
-Menghilangkan selulit
-mengempiskan perut
-men…

CARA MENGATASI RAMBUT BERUBAN MENGGUNAKAN UBI KENTANG

Assalamualaikum...

Suami saya dah ada uban rupanya..Mak mertua dia pun baru 2,3 tahun ni ada uban..Dia dah penuh uban kiri kanan..Menyedihkan!!hahhaah...Kalau dulu uban ni tumbuh kat rambut orang tua je.Tapi sekarang awal 30 an pun dah ada uban.Puncanya ialah penggunaan gel rambut yang tak sesuai dan mempunyai bahan kimia yang tinggi.


Ada satu cara yang patut korang cuba kalau korang pun hadapi masalah rambut beruban ni.Tapi kenalah dilakukan dengan kerap sekurang-kurangnya sekali sehari.Nak tahu caranya jom kita tengok..

bahan yang diperlukan : beberapa biji ubi kentang dan semangkuk air




Cara-caranya: kupas kentang dan asingkan kulit serta isi kentang.yang kita nak gunakan ialah kulit nya.

Isi kentang tu boleh la korang buat inti karipap.Dah siap karipap tu hantar kan sikit pada saya.email saya untuk penghantaran karipap ke rumah saya ni ye..

Balik semula pada kulit kentang tadi.Cuci kulit kentang sehingga bersih.Kemudian rebus kulit kentang selama 30 minit dengan api perlahan.Kemud…

TRADISI MENIUP LILIN KETIKA SAMBUTAN HARIJADI MENGUNDANG BAHAYA

Assalamualaikum..



Meniup lilin pada kek sudah menjadi tradisi ramai orang setiap kali menyambut hari ulang tahun kelahiran.Asalnya tradisi ini dimulakan oleh orang2 Roman Kuno yang meletak kan lilin di atas kuih yang berbetuk bulan.Kuih tersebut di buat dari tepung, manisan kacang ragi dan beberapa bahan lain.menurut sejarah meniup lilin dilakukan hanya untuk  kanak-kanak pada abad ke 17 .

Tapi tahu tak yang meletak kan lilin diatas kek adalah dilarang  kerana boleh mengundang bahaya terutamanya pada kanak-kanak.

Beberapa kajian mendapati lilin yang diletak kan diatas kek mampu menyebarkan bakteria dan kuman ke seluruh kek malah ianya boleh menyebabkan virus selsema dan penyakit lain .

Lepas ni tak payah la nak cucuk lin pada kek ye..Kalau rasa nak tiup lilin juga pegang je la lilin tu dan tiup.Lepas tu basuh tangan kita potong kek pulak sambil nyanyi2..Lepas tu letak dalam pinggan dan awalkan dengan bacaan doa sebelum makan..:)


sekian

ADAKAH SEMBELIT BOLEH MEMBAHAYAKAN KANAK-KANAK DAN CARA MERAWAT SEMBELIT

Assalamualaikum..



Mikhail sembelit..tu yang sehari dua ni senyap je ..heheh..
Nak buat cemana , bila sembelit je dia asyik nak berpeluk je la..
tak boleh nak buat kerja lain.
Dah lama juga dia tak sembelit ni..
selalunya sembelit sebab minum milo bancuh tu..
sebab milo bancuh tu biasanya saya bancuh guna susu pekat.
kalau milo kotak tu tak pula dia sembelit.

Anak saya semalam saya bagi dia minum air suam sampai 2 botol tau..
baru dia boleh membuang.
tu pun sembelit nya dari jam 12 tengahari..
jam 12 malam baru boleh membuang.
nak nangis tengok anak diam je semalam..
selalunya dia la yang buat rumah ni jadi riuh rendah..


Bahaya ke Sembelit pada kanak-kanak?

Selalunya sembelit pada anak2 ni tak la membahayakan sampai tahap kronik..
Cuma ianya akan buat anak tak selesa
dan bahagian duburnya mungkin akan luka dan sakit .
Tapi tak ambik masa yang lama untuk sembuh..
mungkin luka tu sehari dua dah ok.
cuma lepas dia dah boleh membuang tu kita kena jaga la pemakanan nya.

Makanan yang perlu di…

CARA MAKAN ORANG MELAYU TURUN TEMURUN..

Assalamualaikum..



Untuk orang yang kaki makan macam saya, nak kawal pengambilan
makanan bukan nya senang.
Lagi2 kita ni orang malaysia..Orang melayu..
Budaya makan orang melayu ni boleh dikatakan
setiap masa hidangan nya berat.
Waktu pagi sarapan mee goreng atau pun nasi lemak..
Tengahari pulak nasi putih , ikan, sayur , dan macam2 lagi..
Petang makan goreng pisang atau kopok lekor..
Malam makan nasi lagi..
Itu cara makan orang melayu sejak dulu lagi...
Jadi nak ubah tu memang susah la..


sebab tu kalau kita balik kampung je..
mula la mak2 kita , nenek2 kita sibuk masak nasi lauk macam2..
tak kan kita nak tengok je..kan?
walaupun diet makan jugak la..
dah start makan, mana boleh makan sikit..
paling sikit tambah 2 senduk..heheh

Jadi tak la hairan pun bila orang malaysia ni badan gemuk2..
yang kurus sila berdiri hujung sana..cabut rumput..
Ni cerita tentang orang bam bam je..hahah..



Tapi zaman pun dah bertukar..
kita dah banyak dapat maklumat berkaitan mengawal
pengambilan makanan yang…

KETAHUI KENAPA ROKOK SELUDUP LEBIH BAHAYA

Assalamualaikum...



Saya percaya ramai yang setuju dan suka
apabila kerajaan menaik kan harga rokok.
Cara ini kan membuatkan masyarakat lebih mudah
untuk meninggalkan tabiat buruk ini.

Memang ada yang kata lebih baik haramkan terus kemasukan rokok yang sah.
tapi kita kena tahu ianya bukan semudah itu..Ianya melibatkan
industri tempatan, dan mungkin kutipan cukai akan terjejas.

Tapi bila tiba2 sahaja negara kita dilanda dengan masalah kemasukan rokok
seludup ni , rasanya akan tercapaikan impian dan harapan kita
untuk lihat rakyat malaysia ni akan berhenti merokok?
Sebab kemasukan rokok seludup ni,
membuatkan rokok2 ini dijual dengan harga murah.
Bila murah , maknanya ramai yang nak beli.
jadi bila masa nak berhenti merokok nya..kan??

Kita tak nak la ada suami , adik beradik, atau saudraamara kita
yang terjebak dengan rokok seludup ni.
memang susah la nak tinggal , bukan saja sebab murh, senang dapat ,
tapi bahan yang terkandung dalam rokok seludup ni'lebih mudah buat perokok jadi ket…

KENAPA WANITA TAK SUKA BERI ATAU BUANG BAJU-BAJU LAMA MEREKA.

Assalamualaikum...



Hari ni kita buka almari seperti biasa..
tapi kita buat benda yang lain sikit...
perhatikan baju2 kita yang banyak tu...
banyak sangat kan??bukan pakai pun..
jangan la tanya kenapa tak pakai...
Dah tentu la sebab saiz dah lari..
sekarang saiz L..3 bulan lepas masih M..

Jadi nak buat apa dengan baju2 tu??
apa lagi...kita kan perempuan ,dah tentu kita simpan..

hahahahah...
rata-rata semua perempuan macam ni..
Kita sayang nak beri baju lama kita yang
dah tak muat pada orang lain sebab......

....kita rasa kita akan dapat semula saiz lama kita....

Betul tak??jangan tipu la...



Tapi kita cuma harapkan ianya berlaku seperti magic.
Kita tetap makan macam biasa..
kurang bersenam, minum minuman manis dan
mengamalkan gaya hidup yang tidak sihat.

kalau macam tu la lebih baik awak berharap
yang baju2 dalam almari awak tu bertukar
saiz nya dengan sendiri..


sekian..