Skip to main content

Posts

Showing posts with the label kerjaya

TIPS MUDAH ATASI RASA TERTEKAN DI TEMPAT KERJA

Assalamualaikum...




Teringat masa zaman saya bekerja dulu, saya ni kurang bercakap dengan orang.Ada sorang dua je kawan baik yang saya boleh bergurau dan berbual , yang boleh luahkan perasaan dan bercerita apa sahaja.Saya kurang stress di tempat kerja mungkin sebab saya tak de masalah dengan dengan orang.Ye la.dah berbual pun tak cemana nak cari masalah..Hhehehe..

Tapi bukan semua orang macam saya..hahahha..Kadang2 ada banyak sebab kenapa kita stress di tempat kerja.mungkin disebabkan keadaan dan orang sekeliling.Stress di tempat kerja ni kalau tak diatasi boleh mempengaruhi prestasi kerja awak..Saya nak bagi sikit tips untuk awak semua yang mudah rasa stress dan tertekan di tempat kerja ni.


1-Kecewa
Seringkali kita berasa kecewa dengan rakan sekerja yang gagal menjalankan tugasan berkumpulan yang sudah tentu boleh  membuatkan prestasi kerja awak di pandang rendah oleh ketua awak.Itu belum lagi sikap orang atasan yang buat kita kecil hati dan murung seharian.Senaraikan diatas kertas a…

INGINKAN KERJAYA YANG MENCABAR?INI MUNGKIN SESUAI UNTUK ANDA

Assalamualaikum...
Kawan-kawan rasa kerja kawan2 sekarang lebih mencabar dari orang lain?? mungkin tidak selepas kawan-kawan melihat gambar-gambar ini...


Gambar-gambar kerja pembinaan laluan pejalan kaki yang  sedang di bina di Wilayah Hunan. Seramai 21 pekerja yang terlibat dalam pembinaan laluan sepanjang  1 km ini. 

Dalam sehari mereka dapat menyiap kan laluan sepanjang 200 meter  bergantung kepada keadaan cuaca

Dengan gaji sebanyak RMB300-400 sehari mereka memulakan kerja tanpa bantuan tali atau alatan  keselamatan yang sempurna.




Dengan ketinggian 400 meter dari paras laut mereka berisiko untuk ditimpa kemalangan.Tambahan pulak mereka hanya menggunakan papan dan kayu  malah alat keselamatan yang mereka ada hanya topi keselamatan.

Mereka juga tinggal berhampiran kawasan pembinaan jalan  sehingga projek pembinaan siap.
Ngerinya tengok.. mesti isteri kat rumah risau je bila suami pi kerja...

sekian..

BUANG MASA JE BERCINTA SATU TEMPAT KERJA

Assalamualaikum...




Dulu kan ..masa  kerja dulu aku pernah la minat kat rakan sekerja.,.tapi minat2 gitu je la.kata nak ajak bercinta kongsi perasaan bagai tu idak le..sebab aku tengok ada rakan sekerja aku yang lain dia bercinta dengan rakan satu opis jugak..nampak macam tak bahagia je depa..ahhahh...sampai depa putus cinta la,baru nampak oh mereka memang tak bahagia.jadi aku nak kongsi kan dengan korang apa yang tak bestnya bila bercinta satu tempat kerja nih

1. Bosan
Bercinta satu pejabat atau satu tempat kerja akan menimbulkan rasa bosan sebab berjumpa setiap hari.. jumpa setiap hari ni bukan elok.kan?kalau kerja bahgian lain2 dan jarang berjumpa cemana??tetap ada risiko bila ada citer2 tak baik tentang kekasih kita tu cepat sangt sampai ke tielinga kita..bosan la kalau gitu..kan...

2. Masalah Boleh mempengaruhi suasana kerja
Bila kita atau kekasih merajuk mesti akan mempengaruhi suasana tempat kerja..kerja2 yang selama ni kita uruskan bersama dengan kekasih mungkin akan tergendala dise…

Bila terpaksa bercuti...

Assalamualaikum...

Selamat pagi ibu2 dan bapak2 sekalian..
jugak tak lupa adik2 yang tersayang..
wah!!!macam ucapan hari penyampaian hadiah pulak..
hehehe..

seronoknya bila tiba hari jumaat.
sebab itu bermakna kita sudah hampir ke hari cuti..
ada orang hari ni pun dah cuti.
tapi macam aku ni esok la baru hari cuti aku..
surirumah pun ada cuti tau..
jangan main2...:p

tempat kerja korag senang dapat cuti tak??
susahkan kalau dapat majikan yang
tak paham hidup ada anak2 ni..
ye la..kalau anak kita sakit,kita nak kena cuti..
anak dengan kerja mesti la kita utamakan anak..kan??
tapi bila dapat majikan yang tak paham ni memang susah..
nak berunding tu yang payah sebab kita bagi alasan apa pun dia macam
lambat sikit nak paham..

mungkin sebab majikan kita tu
tak berumahtangga lagi 'atau belum ada anak lagi.
kalau ada anak pun anak dia tak pernah sakit..
tak pun dia ada anak tapi dia tak peduli pun
anak dia pernah sakit ke apa..hehehhe..

itu kalau majikan yang tak paham..
pernah jumpa rakan sekerja yang tak paham?…