Showing posts with label kari ayam yang simple. Show all posts
Showing posts with label kari ayam yang simple. Show all posts

Thursday, 4 April 2019

RESEPI KARI AYAM YANG SIMPLE DAN MUDAH

Assalamualaikum..



Bila entah saya buat kari ayam ni..minggu lepas kot.kari ayam saya simple je.Kari ayam tak letak kerisik sebab tak selalu beli kerisik.heheh...

Kalau pi kedai pun kerisik tu jarang2 ada dalam senarai barang untuk dibeli.jadi bila teringat nak buat kari ayam memang tak de la kerisik tu.tapi ada juga yang kata kalau tak letak kerisik kari tak cantik, tak sedap..




Setakat ni kari ayam saya tak pernah tak sedap..Ceh!!siap puji masakan sendiri tu..Kalau nak tahu sedap ke tidak meh la cuba.

Ini resepi kari ayam yang simple dan sedap tak payah letak kerisik...Ni hidangan untuk kami 4 beranak je..jadi buat tak banyak..guna suku bahagian ayam je..

Bahan-bahan

suku bahagian ayam
3 biji bawang kecil
3 ulas bawang putih
1 inci hali
1 tangkai daun kari
1 batang kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 kuntum bunga cengkih
3 sudu besar rempah kari
1 biji kentang dibelah 4
1 cawan santan



Cara-caranya

1-tumis daun kari , bunga lawang, bunga cengkih dan kulit kayu manis.

2-kemudian masuk kan bawang kecil, bawang putih, dan halia yang dah di hiris halus.

3-bila dah garing masuk kan rempah kari bersama asam keping , ayam , ubi kentang , dan santan.




4-masak sampai pekat dan pecah minyak.kemudian masuk kan 1 cawan air.tunggu sampai mendidih

5-kemudian masuk kan garam..

dah siap..

senang kan??selamat mencuba...


sekian..