Showing posts with label jujur dan setia. Show all posts
Showing posts with label jujur dan setia. Show all posts

Friday, 24 March 2017

JANGAN AMBIL KESEMPATAN BILA DIA SETIA DAN JUJUR

Assalamualaikum..



Saya kagum dengan mereka yang mempunyai sikap setia dan jujur pada pasangan mereka.Ianya bukan sesuatu yang mudah untuk dilakukan dalam keadaan yang mencabar sekarang ni.Apalagi kalau bab kejujuran tu, tak ada yang mampu seumur hidup berlaku jujur.Tipu lah kalau ada yang kata dia tak pernah tipu pasangan nya walaupun penipuan yang sebesar kuman.



Tapi bila kita dah ada seseorang yang mempunyai sikap jujur dan setia hargailah mereka.Orang yang jujur dan setia , mereka  mampu mencintai dan bersama kita tanpa mengharapkan apa pun.

Memang susah nak jumpa orang yang setia sekarang ni.Banyak yang kita jumpa hanya setia time senang dan sihat..Bila sakit, jatuh miskin semua cabut lari.Tak kira la lelaki atau perempuan sama saja.



Ada pulak yang bila pasangan nya dah cukup setia dan jujur, dia pulak mengambil kesempatan demi kepentingan dirinya sendiri.Mula la menipu dan menganiaya pasangan nya yang jujur setia tu.Kalau macam tu cara kita layan pasangan kita, orang paling setia kat dunia ni pun boleh cabut lari tau..hahahah..



Tapi baru-baru ni mak saudara saya cerita tentang kawan dia , si isteri tu mengidap penyakit buah pinggang , dan macam2 penyakit lagi.Isteri nya tu memang dah disahkan tak de harapan untuk sembuh.Apa yang mengkagumkan bila suaminya tu menjaga isterinya penuh dengan rasa cinta.Bukan saja sebab tanggungjwab tau..tapi sebab cinta..Sampai isterinya meninggal dia uruskan isterinya tu.Walaupun sekarang dia dah kahwin lain dan sayangkan rumahtangga baru nya tapi dia kata perkahwinan dia ni seakan menduakan isterinya..Tapi demi anak-anak yang kecil tak de sapa jaga dia kena la juga pastikan anak-anak dia ada rasa kasih sayang ibu.Alhamdulillah, berkat dia sayangkan isteri dia dulu, dia dapat isteri baru yang sangat baik, sangat setia dan jujur, dan sangat sayangkan anak-anak dia..Itu yang buat saya rasa terharu sangat..harap2 suami kita pun macam tu la..kan??hahahah..

Pernah tau saya baca kat facebook ada orang komen macam ni kat satu statu." kita orang perempuan jangan percaya sangat kat suami2 ni..bila percaya sangat, mesti diaorang ambik kesempatan menipu.."

Saya agak tak setuju dalam bersetuju jugak..hahahha..pening punya ayat!


Bagi saya tak salah kalau isteri tu nak percaya sangat-sangat pada suaminya ..Apa salahnya..kan??Kalau suaminya sendiri sangat percaya dengan kejujuran dan kesetiaan isteri , tak salah kalau kita membalas rasa yang sama pada suami kita.Cer jangan suka menghasut orang untuk berprasangka buruk dengan suami.tak baik tau..

kau tak nak percaya kat suami kau, kau buat la...Jangan anggap suami orang sama macam suami kau yang kuat kelentong tu..hahahahaha...


sekian..