Showing posts with label jiran. Show all posts
Showing posts with label jiran. Show all posts

Tuesday, 17 January 2017

BETUL KE SUSAH KALAU DAPAT JIRAN MELAYU?

Assalamualaikum..



Ramai orang ada pengalaman berjiran dengan jiran yang tak best...Bukan susah pun nak jadi jiran yang best.Cukup tak kacau hidup kita pun dah dikira jiran yang best.Betul tak??Saya pernah dapat jiran yang tak best .Saya pernah tulis tentang jiran saya yang tak best ni.Malas pulak nak cari link dia tu.Ramai yang kata susah la kalau berjiran dengan melayu ni..Penuh dengki , tak tahu berterima kasih, kuat main bomoh dan suka jaga tepi kain orang.Betul ke ni??

Saya nak cerita tentang pengalaman saya berjiran dengan jiran yang tak best.Kanan dan kiri saya adalah rumah yang disewakan pada orang jadi ada macam2 jenis jiran yang saya dapat.Jiran pertama ni..orang Melayu..Pantang nampak kita keluar dia pun keluar jugak sebab nak menyembang.Dah la saya ni tak pandai berbual.Adoi.tersiksa tau bila kita nak keluar jemur kain ke, nak sapu2 laman luar rumah kita , kena terhendap2 macam pencuri.Buka pintu pun perlahan-lahan sebab takut jiran dengar kita keluar.hahahah



Pernah juga dapat jiran yang berkira sangat..Kucing saya suka kutip2 plastik entah dari mana2 , tiba2 plastik tu terlepas ke rumah dia.tak sangka pulak dia boleh campak plastik tu kerumah saya semula..hahaha..Bila mengenangkan benda tu saya dengan suami gelak je la..Sebab kelakar ada juga orang yang macam tu.Sedangkan kita ni kalau apa sampah yang terlepas ke rumah kita entah dari mana pun kita ambil dan buang terus.Ni siap hantar balik.heheh..

pernah juga Dapat jiran yang suka mengaku baik .Dia sendiri mengaku dia tak suka cerita hal orang, tak suka berbual -bual kosong...Heheheh..padahal pantang orang lalu depan rumah dia panggil la untuk bersoal jawab.Hahahah..Nampak je anak kita keluar mula la bersoal jawab dengan anak kita untuk tahu cerita dalam rumah kita ni.heheheh.


Orang kata kalau kita baik dengan jiran, jiran pun akan baik dengan kita.Yang tu saya tak berani nak komen Hati orang tak sama semuanya..Bukan semua nya putih bersih..Ada juga yang tercalit hitam dan arang tanpa kita tahu sebab-sebab nya. kadang kita dah cukup baik, menjaga hati dan hubungan supaya kekal baik tapi tetap juga dapat jiran yang bermuka-muka dan tak boleh dipercayai.

Tapi saya juga pernah berjiran dengan orang bukan melayu.Satu je masalah bila berjiran dengan bukan melayu ni..BISING ..Hahahha..bergaduh suami isteri, pasang muzik kuat-kuat, bunyi enjin motor dan kereta ,tak kira la jam berapa..Memang bising diaorang ni..sabar je la...

Betul ke susah kalau berjiran dengan orang melayu??Ada tak pendapat dan kisah  yang boleh menyokong kenyataan ni???

Siapa yang ada kisah jiran yang tak best boleh la email saya atau komen2 kat bawah ni.. Sekadar meluahkan apa yang terbeban di hati..

sekian..


Friday, 23 September 2016

SAYA YANG BERSANGKA BURUK ATAU MEMANG DIA BERNIAT NAK SINDIR SAYA

Assalamualaikum...



Bila ada masa lapang saya suka memasak...Tak de la kerap sangat pun..seminggu sekali saya akan masak benda2 yang saya jarang masak.Bila masak masakan yang jarang-jarang masak ni memang selalunya saya akan bagi kat jiran-jiran.Masa ni la nak balas mangkuk tingkat jiran2..Tak pernah lagi la dok balas bekas kosong je kat jiran-jiran.Lagipun kan itu kan memang yang sepatutnya ..Ianya macam budaya orang kita la.Hari ni dia bagi bihun, bekas bihun dia tu minggu depan kita isi mee goreng..betul tak??

Tapi kalau saya sibuk dengan review di blog,  kadang-kadng balik kampung , memang nak dekat sebulan jugak mangkuk2 jiran ni ada pada saya.Tapi baru2 ni saya macam berasa kecil hati sikit la dengan salah satu jiran saya ni.....Lepas raya memang saya sangat sibuk dengan kerja-kerja di blog.Saya tak de masak apa yang special pun.2,3 minggu lepas raya puasa jiran saya ni ada la hantar tomyam.Jadi mangkuk tomyam dia tu ada la kat saya..Disebabkan saya sibuk , saya tak de la masak apa2 untuk jiran saya tu lagi..Saya tunggu masa lapang nanti baru nak masak untuk balas mangkuk dia tu..

Kelmarin  Maisara bagitahu  saya ," ibu, kakak sebelah nak mangkuk dia balik.".Saya pun tak de la fikir apa-apa terus  bagi mangkuk tu pada dia.

Semalam saya masak laksa..Jadi saya hantar la satu bekas laksa kat dia.Petang saya hantar, malam dia panggil anak saya dan pulangkan bekas saya tu balik.Tak de isi apa2 pun.Yang tu saya tak kisah..Tapi terdetik kat hati saya.."eh..cepatnya dia pulangkan bekas ni..selalunya dia akan masak apa2 untuk pulangkan bekas saya..kadang 4,5 hari baru dia pulangkan dengan isinya.." Dapat la saya teka...Mungkin dia bagi hint la..supaya pulangkan mangkuk orang  cepat2.Jangan simpan lama2..Korang rasa-rasa memang niat dia macam tu tak??

Adoi..saya tak tau la kalau saya ni sangka buruk.Tapi memang kecil hati sangat tau.Macam la saya ni berniat nak ambik mangkuk dia dulu tu..Ala..Tak kan la saya nak ambil terus..kan??Tapi sebab saya sibuk sangat sejak sebulan lepas tu yang tersimpan je mangkuk dia tu.Tak kan nak pulangkan kosong je..Tak molek la..kan??Sejak semalam tu saya mula rasa macam malu la nak bagi dia apa2 makanan dah..Malu la orang buat macam tu kat kita..Macam sindir kita dalam diam pulak...Atau perasaan saya je ni..hahahah..

Harap2 la saya salah..tapi cara dia pulangkan mangkuk saya semalam memang betul2 nak tunjuk yang saya ni tak patut simpan mangkuk dia lama2..Bukan lama sangatt pun..saya rasa 3 minggu je kot..heheh..Tak pe la..lepas ni masak bagi dia sikit  lepas tu terus mintak balik mangkuk.Mana la tahu kalau dia memang jenis yang dididik tak pe pulangkan bekas kosong..kan??mana la kita tahu..sebab cara orang ni tak sama..

sekian..

Monday, 17 February 2014

INI CIRI-CIRI JIRAN YANG MENJENGKELKAN

Assalamualaikum..



Hidup berjiran ni kena ada persefahaman dan tolak ansur.
kalau tak de lebih baik kita kurung je diri dalam rumah dan
jangan bercampur dengan orang keliling.
Susah sendiri tanggung,
betul kan??

Memikirkan yang kadang2 kita memerlukan pertolongan jiran tetangga ,
kena jugak la bergaul dengan jiran2.
Tapi ada sesetengah sikap jiran2 yang kadang2 buat kita rasa menyampah sangat.
dan tak disangka2 kita jugak ada sikap yang diantaranya menjengkelkan ini.

1-suka bergosip
yang ini kat mana2 pun orang tak suka.
Tak suka pun,tapi tadah jugak telinga ni dengar..
Gosip betul ke,tak betul ke kalau tak de kena mengena dengan diri sendiri
lebih baik diam je..jangan pandai2 nak tokok tambah cerita nak buat ulasan bagai.
takut memburuk kan keadaan je...

2-Iri hati
memang boleh dikatakan rata2 dari kita
bila tengok jiran lebih sikit mula la rasa iri hati.
Iri hati kalau disertakan dengan rasa seronok lihat jiran tu bahagia,
tak pe jugak."wah..saya cemburu la tengok kak Mah pakai kereta baru.."
lepas tu dia balik rumah,lupa terus pasal kereta kak Mah.
Yang tak baik nya bila iri hati di sertakan dengan hasad dengki,
Bangun tengah malam ,bawak paku,tabur depan rumah kak Mah.
"padan muka kau,pancit la tayar kete baru kau tu.."

3-Masuk rumah orang sesuka hati
Yang ni memang pantang tok nenek aku la..
Datang2 je bagi salam ,kita belum jawab lagi,
dia dah menonong masuk sampai ke dapur tu..
lagi geram siap ada yang angkat tudung periuk..
"hang masak apa hari ni..?"amboih...
Dan satu lagi paling tak suka kalau orang datang masuk sampai ke bilik tidur.

4-Bising
Ini pun aku tak suka..
lagi2 kalau rumah kita ada anak kecil.
tau2 je la budak2kan,dengar enjin motor kuat2 pun
dia akan terkejut.satu lagi bunyi muzik yang kuat.
lagu lain bangsa pulak tu..lagi la rasa nak hantuk kepala kat dinding.

5-suka ambil tahu.
yang ni pun boleh buat kita rimas.tiap kali nampak
je muka kita keluar dia pun keluar la..lepoas tu mula la buat bancian..
"sapa yang mai tadi tu"?
"laki hang pi mana"?
"Anak2 mana?senyap je.."
lepas tu tanya taknak berenti pulak tu..
mengganggu je ,masa tu pulak kita sibuk nak memasak dan
banyak kerja rumah nak buat.tak layan nanti
dikatanya sombong..
dia pulak sibuk nak buat bancian.

Yang mana satu jenis jiran korang?
aku jarang berjumpa jiran2 sebab
semua kerja..
heheh

sekian..

Thursday, 19 July 2012

NOMBOR EKOR DAN POKOK BERTUAH.

Assalamualaikum...

Semakin hari kesihatan semakin baik.
jadi nak buat apa lagi.update blog je la..
lagipun suami tak bagi aku asyik termenung memikir pasal perut.
dia jugak tak bagi aku asyik baca masalh orang ngandung je..
itu yang buat aku asyik risau..katanya...heheh

pagi ni aku nak cerita pasal jiran aku ni..
rimas la dengan dia.jiran aku ni india.
dia ok je dengan kami.tapi yang tak bestnya dia
suka beli nombor tapi suka melibatkan suami.

dulu awal2 kawen suami pakai kereta lain.
dia selalu beli nombor guna nombor plat keta suami.
tak kesah la kan.siapa kami nak halang.
tapi yang tak best nya bila nombor tu kena je
dia akan panggil2 suami dan cerita pasal nombor tu.
dah la cakapnya kuat2.rasa malu je
bila jiran2 lain dengar.
kang tak pasal2 orang cop suami aku main nombor.
yang suami aku ni pulak bila
india tu cakap dengan dia,
dia tak balas apa pun.yang dia tau angguk2,senyum..
lepas tu terus masuk umah.
aih..nak je aku tolong jawab kan gini..
"kami orang islam tak main nombor la..berdosa..
jangan cerita pasal nombor lagi..paham??"
tapi tak de la aku nak cakap gitu..
kang bermusuh pulak jadi lagi tak best.

kemudian kami tukar kereta..
pun sama jadi gitu..beli nombor.
yang peliknya kerap la pulak nombor tu kena.
alahai..geram je rasa.
dulu kami ingat dia nak pindah tapi dok ada lagi
kat sini.agaknya dia sayang nak tinggal jiran yang
bertuah macam kami ni kot,..muahahahha..

kes lain pasal pokok depan umah kat luar pagar.
tapi pokok bunga tu betul2 depan umah aku.
suami kata pokok ni memang dah lama ada sini.
aku rimas tengok pokok ni sebab mengganggu pandangan.
tapi nak cantas buang tak boleh la pulak.
sebab india sebelah ni
dok sembahyang pusing2 pokok ni.
katanya pokok ni banyak tuah ooo..
aduhai...sabar je la aku ni.

kalau pokok tu depan umah dia suka hati dia la..kan??
ni sah2 depan umah aku.
kalau boleh pindah kan pokok ni ke rumah dia
aku dah suruh dah dia ambik boh dalam umah dia je.
kadang2 entah air apa2 je la yang dia siram2 kat pokok tu.

nak buat apa pun kami tak berani..
bukan apa..cuma depa ni bukan jenis boleh
bawak berbincang.tambah2 melibatkan agama depa..kan?
jadi berdoa je la semoga dia pindah ke tempat lain je.
tapi bila?????hehehe


sekian...

Tuesday, 27 December 2011

MUDA2 DAH KENA SERANGAN JANTUNG

Assalamualaikum..

Selamat pagi semua..
ada jiran mati semalam..
anak lelaki india kat sebelah umah aku.
umur nya dalam 20 lebih kot.
kena serangan jantung kat
cyber cafe dekat dengan rumah aku ni la..

Mayatnye masih ada dalam rumah tu..
kesian jugak la kat mak dan adik2 dia
sebab anak lelaki dia tu la
tempat depa bergantung.
ayahnya dah lama tak de.

Tambah2 pulak adik dia 2 orang
masih bersekolah..
cemana la depa nak mulakan seisi persekolaha
nanti kan??

Anak lelaki dia ni badan besar..
agaknya pasal tu kot
kena serangan jantung..
walaupun masih muda..

Adik2 sekalian..
walaupun masih muda tapi
makan dan cara hidup kita biarlah sihat ye..
jangan lupa bersenam..

sekian..

Monday, 28 November 2011

JIRAN MELAYU

Assalamualaikum..

kalau berjiran dengan cina atau india..
tapi mereka tak pernah tegur kita,
kita tak rasa pun pelik atau geram..kan??

tapi bila berjiran dengan melayu
yang sama bahasa dan bangsa dengan kita,
nak balas senyum pun susah,
nak cakap "assalamualaikum"
pun payah memang rasa nak
hentak2 je kepala kat dinding...

heheheh...
betul ke tak apa aku cakap ni??
kenapa ye???

adakah sebab orang
melayu ni memang dasarnya
ada budi bahasa,
tapi bila tak dipraktikkan
sesama orang melayu
rasa menjengkelkan je...

sekian..

Monday, 25 July 2011

Budak bujang sebelah rumah.

Assalamualaikum...

Selamat malam semua..
sebelah rumah aku
adalah rumah budak2 bujang..
kiri kanan rumah bujang..

belah kiri bujang yang ala2 zaman rock kapak..
belah kanan pulak bujang yang ala2
zaman kpop.heheh...

Aku perhatikan gaya hidup depa sangt berbeza..
yang belah kiri,
balik balik kerja petang2,
tukar baju ,ambik kasut bola,
start motor terus pi main bola.

yang belah kanan pulak,
balik kerja tutup pintu senyap sampai
lepas isyak nanti baru nampak
diaorang keluar mencari makan
sambil bawak laptop.
nak pi beronline kat kedai mamak mungkin..

Yang bujang belah kiri
bila hari cuti selalu keluar..
deting kot.
yang belah kanan senyap sunyi dok dalam umah...
tak de awek ke??

kesimpulan nya apa???

Tuesday, 21 June 2011

CELAH GIGI JA....

Assalamualaikum...

selamat pagi semua..
dah sarapan kita..kan??
biasanya pagi2 gini ada tak jiran2
nak hantar sarapan kat kita??
mana lah tau kot2 pagi ni dia masak
special sikit berbanding hari biasa,
tergerak hati nak hantaq sepinggan kat kita..
memang rezeki kita la..kan??

seronok bila kita berjiran dengan orang yang rajin hulur2 ni..
bila kita masak,bagi sikit kat dia,
time dia masak yang best2,dia pulak bagi kat kita..
setakat benda2 makan ni
mesti nak jugak berkongsi dengan kita..best kan??

tapi kalau benda makan
tu sikit sangat tak payah la hantaq..
nak telan pun dia sangkut kan celah gigi ja
rasanya kita makan sorang je la..
lain la kalau jiran kita tu dia sorang ja ada dalam umah tu..
boleh la bagi jugak..
tapi kalau dia ada anak 3,4 orang
laki dia lagi..buat berebut ja nanti..

baik kita makan sendiri sajlah..
lagipun yang aku tau kalau kita nak
jamu makan kat orang kena bagi sampai dia kenyang.
kalau setakat nak bagi terlekat kat gigi
tak payah bagi la..ye..??

sekian

Monday, 18 April 2011

dah tak de

Assalamualaikum...

selamat malam semua...
rasa tenang sudah kawasan rumah aku ni..
tak de lagi bunyi deruman motor
orang2 india yang macam baru jumpa motor.

seingat aku la..
sejak 6 tahun aku duduk kat sini
dah 3 kali aku call polis sebab tak tahan dengar
bunyi motor depa ni..
macam jakun pun ada.
kalau nak bawak motor laju2
pegi la kat jalan yang lapang..
kenapa kat depan rumah orang??

yang peliknye macam sengaja dikuatkan bunyi enjin
tu bila sampai kat depan umah dia..
dah la maisara takut dengar bunyi motor gitu.
rumah dia selang sebuah je dengan rumah aku ni.
susah kalau ada jiran yang terbiasa dengan
budaya estet!

sudah la tak bekerja..
setiap masa berkumpul kat tepi jalan depan
umah aku ni..
bila malam mabuk2 pulak.
pasang lagu kuat2 dan buat bising.

jiran aku ada yang bawak lori.
dia selalu parking lori kat tepi jalan tu.
habis lori orang tu di kopaknye..
dicurinye barang2 dalam lori tu..
bila polis datang ada la seminggu dua je depa tak berkumpul..
tak lama lepas tu penuh balik tepi jalan ni.

setiap jumaat ada pasar malam tepi rumah aku ni.
bila ada pasar malam mula la depa tu
vroommmm sana..
vrooommmm sini..
depa ingat pasar malam tu pesta ke apa..

satu yang aku perasan depa ni cukup suka
tunjuk hebat bila kat kawasan ramai orang..
tambah2 bila kawasan tu ramai bangladesh dan nepal.
mula la nak tunjuk hero.

kat padang bola tepi rumah aku ni,
setiap petang ada la warga asing yang main bola sepak.
kadang2 tu sengaja je depa nak cari pasal.
dihalaunye semua warga asing tu
jangan main bola kat situ.

kalau depa nak main bola tak pe jugak..
ni tak..depa mabuk2 je kat tepi padang tu.
macam tak percaya kan ada bangsa yang macam ni.
sebab tu la bangsa ni terpinggir.
mereka sendiri yang mencipta kebencian
orang ramai terhadap bangsa mereka..

sekarang ni aman sudah sebab
hari jumaat lepas habis semua orang india tu
kena tangkap sebab edar dadah kat tepi jalan tu..
nampak bongok kan??
kalau nak buat jahat jangan la buat kat tepi rumah sendiri..
buat la kat tempat yang jauh dari anak isteri..

oh..orang2 india tu bukan budak2 muda ye,..
tapi setengah dari depa dah beranak pinak dah pun..
tapi perangai macam tak cukup akal.

sekian...

Wednesday, 16 February 2011

cemburu

Assalamualaikum...

cemburu ....
ni bukan nak cerita cemburu suami isteri atau cemburu
pasangan kekasih..
nak cerita tentang cemburu
jiran tetangga..

cemburu suami isteri ada patutnye..
tapi kalau jiran tetangga sepatutnye tak ada sikap cemburu.
korang pernah cemburu pda jiran tetangga korang?

cemburu jiran tetangga akan membawa macam2 masalah..
masalah fitnah salah satunye..
contohnye gini la..
kak timah..laki dia baru tukar kereta dari waja kepada perdana.
kak tipah nampak kereta baru depa.
tiba2 je kak tipah sentap..tak mau cakap dah dengan kak timah.
tengok muka kak timah pun dak.

kemudian kak tijah nampak kak tipah dah tak lepak2 depan umah kak timah lagi..
dia pun tanye..
"tipah,awat hang tak pi umah timah dah?"

tipah:malas lah aku nak kawan dengan timah tu

tijah:awat lagu tu.dia buat apa kat hang??

oleh sebab kak tipah malu nak mengaku yang
dia cemburu laki kak timah beli kereta baru dia pun mereka2 kesalahan orang
untuk tutup kelemahan dia.

tipah:mulut timah tu bukan boleh percaya tau.dia dok peleceh kita ni.
mentang2 kita pakai kereta proton saga ja..
laki dia pakai perdana,belagak hang nak tau.
benci la aku tengok..

ha!!!fitnah betul..
padahal kak timah tak rasa apa2 pun naik kereta perdana tu.
jangan kan nak belagak nak cerita kat orang pun dia malu.

biasa tak terjadi pada
korang atau orang2 sekeliling korang..
apa pun korang perlu tau,
bila ada jiran2 atau kawan2 yang cemburu pada kita
MUNGKIN fitnah ke atas kita jugak akan ada..

AWAS!!!~~


sekian..

Friday, 24 December 2010

jiran yang baik!

selamat petang semua...

hari nak hujan...
cuba pandang ke luar tingkap,
mna tau kot2 ada kain baju kita yang belum berangkat..
kalau bukan kain baju kita,mungkin kain baju jiran2 kita..
jadi la jiran yang prihatin..

aku ada seorang jiran yang sangat prihatin..
dia berbangsa cina.
peramah dan mudah mesra dengan sapa2 saja..
namanye aku tak tahu tapi kami kat sini panggil dia uncle saja..

bila hari hujan,kadang2 kita yang dalam rumah ni tak sedar
kain baju kat luar tu..cepat2 dia akn ketuk2 pintu pagar kita sambil jerit
hujan..hujan...!

kalau ada jiran yang tak de kat rumah,dia akan tarik ampaian kita tu letak kan dalam pagar rumah dia untuk sementara waktu sampai
la kita balik rumah nanti..

dia jugak suka bertegur sapa dengan orang yang bertembung dengan dia..
kalau tak tegur pun dia setakat angkat tangan dan senyum saja..
bukan dia saja yang macam tu,malah isteri,
anak dan cucu2 dia pun semua suka senyum pada jiran tetangga..
tak sombong walau dengan sesiapa saja.


baik kan jiran aku ni..

sekian..

Friday, 17 December 2010

adik ke along??

selamat petang semua..

malam tadi baru saja nak letak kepala kat bantal..
tiba2..

"praaaaaaaaannnggg!!!"cepat2 aku lari keluar bilik..

aku tanya suami.."cermin rumah sapa yang pecah tu..?"
"entah..bunyi macam rumah india kat sebelah ni.dah la
pi tiduq"

pagi tadi...
"tadi malam saya punya rumah ada orang baling batu.mau repot polis
nanti"
suami aku angguk je la..
takut jugak aku..sebab jiran aku ni tak kerja sejak kematian isteri dia.
sekarang dia duduk rumah je dengan anak dia umur 7 tahun.

pernah satu petang aku tengah cabut2 rumput kat depan rumah..
datang dua orang lelaki india..
"kakak..ini orang ada ka dekat rumah?"
sambil tunjuk rumah india tu

"ada rasanye..panggil la..dia tak dengar kot kamu panggil."

"sudah panggil banyak kali kakak.kami datang hari2 panggil tapi tak dak keluar.
telefon pun tak dak jawab."

india yang sorang lagi balas..
"saya ni dia punya adik.saja mau datang.tapi hari2 panggil tak dak keluar"

"ooo..ye ke.."sambil aku senyum dan dia orang terus pergi.
betul ke adik dia??
entah2 ah long!!pakai smart bukan main..
siap berjeket bagai.

pening!!

Wednesday, 15 December 2010

jiran baru!

selamat malam...

entry penutup untuk hari ni..
aku nak cerita tentang jiran..
dah banyak kali cerita tentang jiran.
tapi kali ni lain sikit sebab
hari ni aku dapat jiran baru..

aku harap jiran aku ni
baik dan boleh bertimbangrasa seperti jiran2 aku yang lain.
memang masalah bila kita dapat jiran yang tak best..
kan??

aku pun pernah dapat jiran yang tak best.
suka bergaduh dan pantang silap sikit.
mula la terjerit2 maki hamun orang DARI DALAM RUMAH.
panggil bergaduh kat luar tak berani lak tunjuk muka.
sebab aku bukan la orang yang suka
bergaduh dan cakap2 belakang.

kalau ada masalah baik kita berdepan..
betul tak??
sekarang jiran yang banyak bikin masalah dengan masyarakat setempat
dah pun berpindah.
dan diganti dengan jiran baru.

untuk jiran baru..
kalau kamu terbaca blog akak ni,
harap2 kamu seronok dapat jiran macam akak.
dan untuk pengetahuan kamu,
akak suka memasak dan berkongsi makan dengan jiran2..
hehehh

**jiran aku budak2 lelaki bujang yang tengah buat praktikal..dari terengganu**