Skip to main content

Posts

Showing posts with the label info kesihatan

BERAPA BANYAK AIR YANG SEPATUTNYA KITA MINUM SETIAP HARI.

Baru-baru ni saya terbaca tentang perdebatan beberapa pengguna twitter tentang jumlah air yang sepatutnya kita minum. Ini berikutan penjelasan seorang pengguna twitter yang menyarankan untuk kita minum air sebanyak mungkin. Menurut beliau minum banyak air mampu menurunkan berat badan.



Dia juga turut berkongsi pengalaman mmenurunkan berat badan selepas minum hampir 7 liter air setiap hari. Perkara tersebut mendapat tentangan ramai yang percaya tindakan lelaki tersebut hanya akan membahayakan nyawa kerana akan menyebabkan buah pinggang kita akan bekerja keras dan akan menyebabkan kerosakan.



Sebenarnya berapa banyak air yang kita patut minum setiap hari?
Berapa banyak jumlah air yang sepatutnya kita minum bergantung kepada aktiviti yang kita lakukan setiap hari. Jika kita kerap melakukan aktiviti lasak yang membuatkan kita lebih banyak berpeluh dan haus maka banyak lah air yang sepatutnya kita minum.

Namun jika kita tidak merasa haus atau rasa tidak perlu minum , maka tak payah lah minu…

PENGALAMAN PERTAMA KALI DISERANG GEGATA ATAU KELOPAK GARAM

Hi semua..
5 hari  sebelum raya macam mimpi ngeri bila tiba-tiba nak bangun sahur badan jadi gatal2. Sambil panaskan kuah dan nasi terasa macam gatal-gatal je kat betis ni. Tak kan nyamuk banyak sangat kot saya fikir. Sekali tengok betis bengkak-bengkak macam nyamuk gigit.
Saya perhati je kat dinding ke , kat lantai ke kot-kat ada nyamuk. Macam tak percaya je nyamuk gigit banyak sampai jadi gitu.
Eh!!dah habis sahur pun gatal lagi . Sampai ke siang masih tergaru-garu satu badan pulak. Kulit dah start bengkak sana sini.
Tunjuk kat suami.. Sah!!kena kelopak garam ataupun Gegata





Mula dok fikir apa yang saya makan sampai timbul gegata sedangkan sebelum ni saya tak pernah kena gegata atau kelopak garam ni.
Memang ada makan kepah semalam nya. Tapi sebelum tu pun ada makan juga.Tapi tak jadi Gegata. Tanya pendapat suami.
Katanya "mesti tak tahan dengan bodywash yang baru tu.."
Oh!!betul jugak tu.. Sebelum ni rumah kami ni semua guna LIFEBUOY. Tapi sengaja suami nak tukar selera ja…

13 TABIAT BURUK YANG KERAP KITA LAKUKAN INI BOLEH MEROSAKKAN GIGI .

Gigi sangat penting untuk kesihatan , tetapi terdapat banyak perkara yang boleh merosakkan gigi kita.
Tabiat dan gaya hidup juga mampu memberi kesan kepada gigi. Ada beberapa gaya hidup yang jika kerap dilakukan akan membuatkan gigi anda cepat rosak.

di petik dari laman web INSIDER, pakar pergigian mengenal pasti perkara-perkara yang mungkin anda lakukan setiap hari yang boleh merosak kan gigi anda.






Menggigit kuku
Menggigit kuku bukan sahaja membuatkan kuku anda menjadi buruk malah ia juga boleh merosak kan gigi anda.

"Apabila anda menggigit kuku anda, enamel pada gigi anda boleh retak dan pecah. Gigi anda boleh beralih dari masa ke masa," kata doktor gigi Dr. Meenal Patel.

Dalam kes-kes yang lebih teruk, menggigit kuku boleh menyebabkan sakit rahang dan sakit kepala yang dikaitkan dengan ketegangan rahang. Memotong kuku mungkin sukar bagi anda yang sudah biasa menggigit kuku tetapi ia berbaloi untuk melindungi senyuman anda.

Mengambil vitamin gummy pada waktu pagi
Banyak sup…

9 CARA PALING BERKESAN UNTUK HILANGKAN MASALAH NAFAS BERBAU

Lebih daripada 80 juta orang mengalami halitosis kronik, atau nafas berbau. Dalam kebanyakan kes ia berasal dari gusi dan lidah.

Nafas yang berbau adalah perkara yang sangat memalukan, tetapi keadaan ini biasanya  ada cara tertentu yang mampu  anda lakukan  untuk mencegahnya. Dengan tips dan cara yang saya kongsikan ini  pasti dapat  membantu mengatasi masalah nafas berbau serta menjaga mulut anda sihat setiap hari.





1. Berus gigi dua kali sehari
Berus gigi anda dua hingga tiga minit sekurang-kurangnya dua kali sehari untuk mengeluarkan serpihan plak dan makanan. Ia sangat penting untuk memberus gigi sebelum tidur. Anda mungkin boleh  mencuba tips tambahan ini:  berus gigi anda dengan baking soda untuk mengurangkan keasidan di dalam mulut dan menjadikannya sukar bagi bakteria yang menyebabkan nafas berbau.

2. Floss setiap hari
Flossing akan menghilangkan sisa-sisa makanan di antara gigi yang berus gigi anda tidak dapat jangkau. Sekiranya serpihan makanan tidak dibuang, bakteria akan mul…

WABAK CHIKUNGUNYA DI HATYAI, WARGA PERLIS DINASIHATKAN BERHATI-HATI

SONGKHLA: Wabak virus chikungunya, jangkitan yang biasanya berlaku di Afrika, telah dilaporkan di kesan berlaku di Hat Yai City, yang memerlukan perhatian dan penjagaan.

Dr Kriangsak Liewchanpattana berkata berpuluh-puluh pesakit telah mendapatkan rawatan dan nasihat di kliniknya di bandar tersebut yang terkenal dengan  pelancongan dan hab ekonomi di wilayah selatan.





Beliau berkata penyakit itu mula tersebar di Afrika Selatan, terutamanya di Tanzania dan Mozambique. Ia mula dikenali 65 tahun yang lalu sebagai "gungunwala". Orang yang dijangkiti penyakit ini akan mengalami simptom demam dan sakit sendi.

Penyakit ini tersebar di kalangan orang ramai yang berpunca dari gigitan nyamuk Aedes yang juga menyebabkan demam denggi.


Pesakit chikungunya dan demam denggi kedua-duanya mengalami demam tinggi, tetapi mereka yang terjejas oleh chikungunya mengalami kesakitan di pergelangan pergelangan kaki, pergelangan tangan dan jari.

Dr Kriangsak berkata cara pencegahan terbaik wabak Chik…