Showing posts with label info kesihatan. Show all posts
Showing posts with label info kesihatan. Show all posts

Tuesday, 11 June 2019

PENGALAMAN PERTAMA KALI DISERANG GEGATA ATAU KELOPAK GARAM

Hi semua..

5 hari  sebelum raya macam mimpi ngeri bila tiba-tiba nak bangun sahur badan jadi gatal2. Sambil panaskan kuah dan nasi terasa macam gatal-gatal je kat betis ni. Tak kan nyamuk banyak sangat kot saya fikir.
Sekali tengok betis bengkak-bengkak macam nyamuk gigit.

Saya perhati je kat dinding ke , kat lantai ke kot-kat ada nyamuk. Macam tak percaya je nyamuk gigit banyak sampai jadi gitu.

Eh!!dah habis sahur pun gatal lagi . Sampai ke siang masih tergaru-garu satu badan pulak. Kulit dah start bengkak sana sini.

Tunjuk kat suami.. Sah!!kena kelopak garam ataupun Gegata





Mula dok fikir apa yang saya makan sampai timbul gegata sedangkan sebelum ni saya tak pernah kena gegata atau kelopak garam ni.

Memang ada makan kepah semalam nya. Tapi sebelum tu pun ada makan juga.Tapi tak jadi Gegata. Tanya pendapat suami.

Katanya "mesti tak tahan dengan bodywash yang baru tu.."

Oh!!betul jugak tu.. Sebelum ni rumah kami ni semua guna LIFEBUOY. Tapi sengaja suami nak tukar selera jadi dia belikan bodywash LUX. 

Lux bau nya lebih kuat dan wangi. Seronok betul guna.Tapi kesan nya azab..hahah. Mula-mula tak mau ke Klinik sebab fikir kalau sapu garam nanti ok lah kot.

Dah lumur garam satu badan pun tak jadi apa. Pakej sekali dengan tak boleh tidur malam.Siang nya suami terus ambik cuti dan pergi klinik Kesihatan. Tak mau pi klinik berbayar sebab nak buat checkup lebih detail.

Terbaca dulu kat post Doktor Khairil Faizie katanya mungkin akan ada pemeriksaan darah. So saya fikir baik ke Klinik kesihatan je.


Pergi klinik check tekanan darah dan pemeriksaan rutin je . Macam pelik pulak bila doktor tu tak tahu apa benda gegata tu. Sebut kelopak garam pun dia tak tahu jugak.

Karang kalau saya sebut Urticaria , doktor terkejut pulak muka kampung² gini pun sebut urticaria..kan??hahha.. 


Yang peliknya masa jumpa doktor tak timbul pulak bengkak² tu. Sebab dalam klinik tu aircond sejuk giler. 

Nasib baik la kat rumah masa bengkak² tu muncul saya ada ambik gambar. Jadi tunjuk le gambar tu kat doktor. Lepas dia tengok baru dia tau apa ke benda gegata tu.

So korang sebelum pi klinik snap dulu gambar gegata kara basa  korang tu ye sebab dia memang pandai menyorok bila kena aircond.


Dapat la 3 ubat ni.. ubat selsema dan gatal² kat atas tu pahit nya ya ampun.  Satu lagi tu ubat asma.   Penting tau ambik dua² ubat ni. Takut sesak nafas je boleh mati tau. 

Dan last tu ubat sapu je. Saya lumur satu badan. Pun gatal lagi. Memang kena juga ambik ubat makan.

Calamine lotion ni kalau korang sapu lepas tu korang sentuh, dia tak melekat pun kat tangan korang. Dia bukan macam bedak sejuk. Korang cuci dengan sabun baru dia hilang. Jadi jangan lah risau ye.

Ubat tu pi mana² bawak la. Nasib baik balik raya kat kampung saya bawak ubat. Raya kedua jam 4 pagi terjaga sebab badan gatal². Rupanya gegata lagi.

Terus bangun makan ubat dan tidur. Bangun pagi hilang terus bengkak² dan gatal².

Kalau jadi gegata terus la ke klinik. Tak payah la amalkan petua sapu garam la, minum madu la, makan benda pelik². Takut jadi lagi teruk. Pergi klinik ambik ubat selesai masalah. 

Bye

Wednesday, 10 April 2019

13 TABIAT BURUK YANG KERAP KITA LAKUKAN INI BOLEH MEROSAKKAN GIGI .



Gigi sangat penting untuk kesihatan , tetapi terdapat banyak perkara yang boleh merosakkan gigi kita.
Tabiat dan gaya hidup juga mampu memberi kesan kepada gigi. Ada beberapa gaya hidup yang jika kerap dilakukan akan membuatkan gigi anda cepat rosak.

di petik dari laman web INSIDER, pakar pergigian mengenal pasti perkara-perkara yang mungkin anda lakukan setiap hari yang boleh merosak kan gigi anda.






Menggigit kuku
Menggigit kuku bukan sahaja membuatkan kuku anda menjadi buruk malah ia juga boleh merosak kan gigi anda.

"Apabila anda menggigit kuku anda, enamel pada gigi anda boleh retak dan pecah. Gigi anda boleh beralih dari masa ke masa," kata doktor gigi Dr. Meenal Patel.

Dalam kes-kes yang lebih teruk, menggigit kuku boleh menyebabkan sakit rahang dan sakit kepala yang dikaitkan dengan ketegangan rahang. Memotong kuku mungkin sukar bagi anda yang sudah biasa menggigit kuku tetapi ia berbaloi untuk melindungi senyuman anda.

Mengambil vitamin gummy pada waktu pagi
Banyak suplemen dan vitamin pemakanan moden datang dalam bentuk gummy. Ianya mudah diambil dan masuk pelbagai perasa yang sedap, tetapi makanan tambahan ini boleh mendatangkan kerosakan pada gigi anda.

"Suplemen ini adalah salah satu punca kepada masalah gigi dan gusi. Tidak kira sama ada ia digunakan oleh anak-anak atau orang dewasa, lupa untuk berus selepas meninggalkan bahan manis dan gebu yang dilekatkan pada gigi, menyebabkan kerosakan pada hari-hari yang akan datang, "kata doktor pergigian Dr Steven D. Spitz

Jika anda lebih suka mengambil vitamin anda dalam bentuk gummy, pastikan anda memberus gigi anda setelah mengunyah suplemen manis ini.

Memberus gigi selepas makan 

Memberus selepas setiap kali makan boleh merosakkan enamel pada gigi anda.

"Sebaik sahaja anda makan atau minum makanan berasid, anda mempunyai tempoh di mana pH mulut anda lebih berasid dan gigi pada dasarnya 'lebih lembut.' Sekiranya anda berus gigi selepas itu, anda sebenarnya menghakis enamel pada gigi anda, "- Dr. Greg Asatrian

Doktor gigi mengesyorkan anda untuk menunggu sekurang-kurangnya 30 minit selepas makan atau minum apa-apa yang berasid (seperti buah sitrus, kopi, atau minuman berkarbonat) sebelum memberus gigi anda. Ini akan memberikan masa air liur anda untuk penampan dan remineralisasi enamel gigi anda






Menggosok gigi terlalu kuat

Lihatlah berus gigi anda - apakah bulu nya rata dan mengembang.? Sekiranya berus gigi anda menjadi kembang dalam tempoh kurang daripada tiga bulan, ia mungkin menunjukkan bahawa anda memberus gigi terlalu kuat.

"Berus gigi terlalu kuat, atau menggunakan berus gigi dengan bulu yang terlalu keras, boleh menyebabkan gigi rosak. Ianya berpotensi membawa kepada masalah sensitiviti gigi," kata doktor gigi pediatrik, Dr. Megan Chin.

Gigi perlu dirawat dengan perlahan. Cubalah memegang berus gigi anda dengan hanya dua jari untuk menjaga diri anda dari sengaja menggosok terlalu kuat dan keras. Persatuan Pergigian Amerika mengesyorkan menggunakan berus lembut dan menggantikannya setiap tiga bulan.

Menggunakan gigi sebagai alat

Ramai orang menggunakan gigi mereka sebagai tangan ketiga atau sepasang gunting. Tetapi gigi anda bukan alat, dan menggunakannya untuk apa-apa selain mengunyah makanan boleh menyebabkan kerosakan yang serius.

"Meletakkan daya yang berlebihan pada gigi anda bukan sahaja boleh menyebabkan gigi anda patah tetapi  boleh mengakibatkan gusi yang rosak. -  Dr. Asatrian

Kesan menggunakan gigi anda untuk membuka bungkusan plastik atau memegang objek kecil tidak berbaloi dengan potensi kecederaan yang anda akan alami.


Minum air berkarbonat

Baru-baru ini, ada pendapat mengatakan air berkarbonat jauh lebih sihat berbanding soda manis. Malangnya, air berkarbonat boleh merosakkan gigi anda daripada air kosong biasa.

Mendedahkan enamel gigi terlalu kerap kepada bahan-bahan yang sangat berasid boleh menyebabkan hakisan gigi meningkat. Menghirup minuman berkarbonat sepanjang hari bukan idea terbaik jika anda ingin mengekalkan gigi yang sihat.

Anda juga tahu sedar apa bahan yang terkandung dalam minuman anda. Selain daripada gula yang ditambah, air berkarbonat dengan sitrus mempunyai keasaman yang lebih tinggi daripada air putih biasa.

Minum kopi atau wain

Apa-apa sahaja yang boleh mengotorkan pakaian anda berpotensi untuk mengotorkan gigi anda. Kopi, soda, teh dan wain adalah semua penyebab utama dalam perubahan warna gigi.

"Minum teh, kopi, dan jus yang berwarna gelap akan mengotorkan gigi anda, bersama-sama dengan perasa seperti cuka balsamic dan sos tomato.Walaupun wain merah mempunyai manfaat antioksidan, bahan-bahan pigmen dan tanin yang ada di dalam minuman ianya tetap akan mengotorkan gigi anda, "- Doktor gigi Dr. Jeffrey Sulitzer

Adakah anda terfikir untuk  menukar wain merah dengan wain yang tidak berwarna?  Malangnya, wain putih boleh mengikis enamel dan mengandungi asid buah-buahan yang menyebabkan bahan-bahan pewarna lain menembusi gigi dengan lebih mendalam. Teh mengandungi tanin, yang boleh menghancurkan gigi, dan juga infus herba boleh merosakkan enamal gigi.

Menggigit kiub ais

Menggigit ais mungkin sudah menjadi tabiat anda setiap kali anda selesai minum minuman berais. tetapi ini adalah satu kebiasaan kecil yang boleh memberi impak negatif terhadap kesihatan gigi anda untuk jangka masa panjang,.

"Ais adalah bahan yang sangat keras. Mengunyah ais boleh menyebabkan gigi anda longgar sedikit demi sedikit tanpa anda sedar. Anda mungkin tidak menyedarinya hari ini atau esok, tetapi jika anda mengunyah ais kerap, gigi anda menjadi lebih lemah dan mungkin patah satu hari nanti," - Dr Asatrian.

Enamel gigi sangat kuat, tetapi ia tidak tahan terhadap kerosakan. Kerosakan pada makanan keras lain seperti kerepek kentang, gula-gula keras juga boleh membahayakan gigi anda.

Menambah limau atau cuka pada makanan dan minuman

Walaupun tidak ada yang salah dengan menambah perasa lemon pada air teh atau air biasa, namun terlalu kerap minum minuman berempah sitrus atau minuman detoks berasaskan cuka dapat melemahkan enamel gigi anda dari masa ke masa.

"Makanan yang sangat berasid, seperti buah sitrus, cuka, atau sos tomato, perlahan-lahan boleh menghakis enamel gigi." -  Dr Greg Grobmyer

Sekiranya anda menikmati minuman berasid, bilaslah dengan air selepas itu dan jangan gosok gigi selama sekurang-kurangnya 30 minit untuk meminimumkan kerosakan pada enamel anda.

Snek sentiasa mendedahkan gigi anda kepada asid

Sukar untuk menhaan diri kita dari mengambil snek setiap hari  tetapi pengambilan nya setiap hari dan terlalu kerap dapat menimbulkan risiko peningkatan gigi berlubang.

Sebaik sahaja anda makan apa-apa, paras asid di mulut anda meningkat di bawah tahap demineralisasi pH 5.5. Sepanjang tempoh masa selama 20 hingga 30 minit akan datang, air liur anda meneutralkan kesan ini dan memperbaiki beberapa kerosakan.

Walaupun anda tidak boleh membiarkan diri anda lapar, makan makanan yang menyihatkan lebih baik berbanding mengambil makanan ringan.

Merokok

Merokok bukan sahaja menjadi ancaman kepada kesihatan anda secara keseluruhan tetapi boleh memberi kesan buruk pada gigi, mulut dan gusi anda.

"Haba dan asap yang dihasilkan dalam rongga mulut mempunyai kesan buruk pada tisu lembut di dalam mulut, termasuk pipi, lidah, dan gusi. Rokok mencipta persekitaran yang sangat tidak sihat dan juga dapat mengotorkan gigi anda," -Dr. Sulitzer.

Perokok lebih terdedah kepada kerosakan gigi dan penyakit gusi, apatah lagi kanser mulut. Walaupun menggunakan ubat kumur dan ubat gigi khusus boleh membantu mengelakkan pewarnaan dalam jangka pendek, berhenti merokok adalah cara terbaik untuk melindungi gigi dan kesihatan umum.



Menyimpan berus gigi anda di dalam laci

Cara anda menyimpan berus gigi anda boleh memberi kesan pada kesihatan gigi anda. Menyimpan berus anda yang tertutup dalam laci tertutup atau bekas adalah cara yang salah.

"Persatuan Pergigian Amerika mengesyorkan menyimpan berus gigi anda dengan cara yang boleh mengurangkan pertumbuhan bakteria. Letak di dalam dalam bekas tegak dan di mana ia terdedah kepada udara terbuka di mana ia boleh kering dengan bebas. Jika anda menyimpannya dalam bekas tertutup, ia boleh menyimpan lebih banyak bakteria, yang boleh membahayakan gigi dan gusi anda, "- Dr Chin.

Menggunakan cecair mouthwash yang mengandungi alkohol 

Mouthwash boleh membantu mengurangkan kerosakan pada gigi anda dan memastikan nafas segar. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk memilih jenis  mouthwash yang betul.

"Orang ramai biasanya menggunakan cecair mulut sebagai sebahagian daripada rutin penjagaan mulut mereka. Mouthwash yang berasaskan alkohol sebenarnya cenderung mengeringkan mulut, tetapi keadaan kering ini menjadi tempat pembiakan bakteria buruk," - Dr. Chris Kammer

Daripada memilih untuk menggunakan pencuci mulut berasaskan alkohol, anda mungkin boleh mencuba rumusan tanpa alkohol atau xylitol. Bahan ini merangsang penghasilan air liur, menjaga mulut anda lebih sihat.






Menggunakan ubat pemutih gigi

Semua orang mahu gigi yang putih dan bersih tetapi terlalu bergantung pada ubat pemutih gigi sebenarnya boleh merosakkan gigi anda.

"Berlebihan dalam menggunakan produk pemutihan gigi tanpa pengawasan profesional, menyebabkan ketepuan gigi dan pecahan dentin di bawah enamel,"- Dr. Jonathan B. Levine

Sumber: Insider

Monday, 18 February 2019

9 CARA PALING BERKESAN UNTUK HILANGKAN MASALAH NAFAS BERBAU




Lebih daripada 80 juta orang mengalami halitosis kronik, atau nafas berbau. Dalam kebanyakan kes ia berasal dari gusi dan lidah.

Nafas yang berbau adalah perkara yang sangat memalukan, tetapi keadaan ini biasanya  ada cara tertentu yang mampu  anda lakukan  untuk mencegahnya. Dengan tips dan cara yang saya kongsikan ini  pasti dapat  membantu mengatasi masalah nafas berbau serta menjaga mulut anda sihat setiap hari.





1. Berus gigi dua kali sehari
Berus gigi anda dua hingga tiga minit sekurang-kurangnya dua kali sehari untuk mengeluarkan serpihan plak dan makanan. Ia sangat penting untuk memberus gigi sebelum tidur. Anda mungkin boleh  mencuba tips tambahan ini:  berus gigi anda dengan baking soda untuk mengurangkan keasidan di dalam mulut dan menjadikannya sukar bagi bakteria yang menyebabkan nafas berbau.

2. Floss setiap hari
Flossing akan menghilangkan sisa-sisa makanan di antara gigi yang berus gigi anda tidak dapat jangkau. Sekiranya serpihan makanan tidak dibuang, bakteria akan mula memakannya, menyebabkan nafas anda berbau.

3. Berus atau gosok lidah anda
Untuk membuang apa-apa sisa  yang mungkin menebal di bahagian lidah tidak lah sesukar mana. Anda boleh mendapatkan alat untuk mengikis permukaan lidah dengan kos yang rendah.Alat ini ada dijual di farmasi dan kedai2 biasa ,Sekiranya anda tidak mempunyai pengikis lidah, anda boleh menggunakan berus gigi untuk menghilangkan.

4. Gunakan Mouthwash
Perlu diingat bahawa masalah gigi adalah punca bau mulut yang kronik, Menggunakan Mout rinse /mouthwash hanya akan menutupi bau dan tidak menyembuhkannya. Dalam sesetengah kes, berkumur menggunakan mouth rinse sebenarnya akan memburukkan lagi masalah nafas berbau.





Untuk membuat sendiri cecair mouthwash anda, campurkan air bersama beberapa titis minyak peppermint. Kemudian kumur selama 10-15 saaat. Anda juga boleh menggunakan teh hitam atau hijau untuk berkumur, menurut satu kajian oleh University of Illinois di Chicago, mencuci mulut anda dengan teh hitam atau hijau menyekat pertumbuhan bakteria yang menyebabkan bau mulut.

5. Jumpa doktor gigi anda
Cara terbaik untuk memastikan bahawa anda mengekalkan kebersihan mulut yang baik adalah dengan berjumpa doktor gigi anda dengan kerap. Sekiranya anda mempunyai nafas berbau yang kronik, anda perlu berjumpa doktor gigi anda terlebih dahulu untuk mengetahui sebarang masalah pada gigi anda.

Atau, jika doktor gigi anda percaya bahawa masalah itu disebabkan oleh sumber sistemik (dalaman) seperti jangkitan, dia akan merujuk anda kepada doktor pakar untuk membantu memulihkan penyebab masalah tersebut.

6. Berhenti merokok dan elakkan produk tembakau
Sekiranya anda memerlukan satu lagi sebab untuk berhenti, inilah yang mudah: merokok menyumbang kepada nafas berbau. Tembakau cenderung mengeringkan mulut anda dan boleh meninggalkan bau yang tidak menyenangkan yang tersisa walaupun selepas menyikat gigi anda.

7. Basahkan peluit anda
Pastikan minum air yang mencukupi (enam hingga lapan cawan 8) setiap hari untuk mengelakkan mulut kering. Minum air akan membantu mengawal bau mulut kerana ia membantu membasuh zarah makanan dan bakteria iaitu penyebab utama nafas berbau.

Sekiranya anda mempunyai mulut kering atau mengambil ubat-ubatan yang menyebabkan anda mempunyai mulut yang kering, berbincanglah dengan doktor gigi anda.



8. Makan sugarless candy atau chewy gum tanpa gula.
Makan gula-gula atau chewy gum akan membantu membasuh sisa makanan dan bakteria makanan yang menyebabkan nafas berbau.

9. Lebihkan pengambilan lobak merah, batang saderi atau epal.
Makanan ringan, buah-buahan dan sayur-sayuran segar meningkatkan aliran saliva di antara makanan untuk mencuci bakteria dari gigi, lidah dan gusi yang boleh menyebabkan nafas berbau.

Makanan ringan ini juga boleh membantu mengurangkan nafas berbau yang disebabkan oleh kelaparan atau puasa. Perut kosong dari melangkau makanan boleh menyebabkan nafas berbau asid dalam perut.


Tuesday, 15 January 2019

WABAK CHIKUNGUNYA DI HATYAI, WARGA PERLIS DINASIHATKAN BERHATI-HATI




SONGKHLA: Wabak virus chikungunya, jangkitan yang biasanya berlaku di Afrika, telah dilaporkan di kesan berlaku di Hat Yai City, yang memerlukan perhatian dan penjagaan.

Dr Kriangsak Liewchanpattana berkata berpuluh-puluh pesakit telah mendapatkan rawatan dan nasihat di kliniknya di bandar tersebut yang terkenal dengan  pelancongan dan hab ekonomi di wilayah selatan.




Beliau berkata penyakit itu mula tersebar di Afrika Selatan, terutamanya di Tanzania dan Mozambique. Ia mula dikenali 65 tahun yang lalu sebagai "gungunwala". Orang yang dijangkiti penyakit ini akan mengalami simptom demam dan sakit sendi.

Penyakit ini tersebar di kalangan orang ramai yang berpunca dari gigitan nyamuk Aedes yang juga menyebabkan demam denggi.


Pesakit chikungunya dan demam denggi kedua-duanya mengalami demam tinggi, tetapi mereka yang terjejas oleh chikungunya mengalami kesakitan di pergelangan pergelangan kaki, pergelangan tangan dan jari.

Dr Kriangsak berkata cara pencegahan terbaik wabak Chikungunya ialah dengan mengawal nyamuk dan mengelakkan diri dari digigit di tempat di mana penyakit itu sedang merebak.

Langkah-langkah tersebut termasuklah  mencegah nyamuk daripada mempunyai akses kepada air dan penggunaan penghalau serangga dan kelambu.

Beliau berkata tidak ada ubat-ubatan khusus untuk merawat chikungunya. Pesakit chikungunya kebanyakan diberi ubat sakit dan demam.

Gambar: NSTP

Rakyat Malaysia di negara ini, khususnya di Perlis, dinasihatkan supaya mengurangkan aktiviti pelancongan ke Thailand, khususnya Hatyai, berikutan penularan wabak chikungunya di wilayah itu, baru-baru ini.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan Perlis, Teh Chai Ann berkata, pihaknya kini memantau ketat pelancong dari negara jiran itu yang memasuki negara ini.

Menurutnya, pemantauan itu ditumpukan di setiap pintu masuk sempadan Malaysia-Thailand, iaitu di Padang Besar dan Wang Kelian, selain di Jeti Kuala Perlis bagi pengunjung yang menaiki feri dari Satun, Thailand.

Katanya, pihak berkuasa, termasuk Jabatan Kesihatan negeri akan melakukan pemeriksaan di pintu masuk dan mengenal pasti individu yang berisiko membawa virus itu agar penularan wabak penyakit itu dapat dikawal di negeri ini.

“Kita khuatir jika sempadan tidak dikawal dengan baik, penyakit itu boleh merebak dengan pantas ke negara ini.




“Jadi, saya meminta supaya orang ramai dapat memberikan kerjasama kepada Jabatan Kesihatan negeri seandainya mereka perlu menjalani pemeriksaan ketika berada di pintu sempadan,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Teh berkata, pihaknya turut bekerjasama dengan pasukan keselamatan dalam memastikan langkah kawalan dan keselamatan bergerak seiring.

“Ini kerana, pintu masuk di Padang Besar menjadi pilihan utama pelancong dari Hatyai kerana jaraknya lebih dekat berbanding pintu masuk di Bukit Kayu Hitam, Kedah.

“Selain itu, kita juga sarankan pelancong dari Perlis menjalani rawatan pemeriksaan sekiranya mereka menghidap demam panas, ruam di badan dan berasa sengal sendi sejurus pulang dari Thailand,” katanya.

Semalam, media tempatan Thailand, Bangkok Post, melaporkan virus chikungunya iaitu jangkitan yang biasanya berlaku di Afrika dikesan berlaku di Hatyai.

Menurut laporan media berkenaan, berpuluh-puluh pesakit mendapatkan rawatan di klinik di bandar raya berkenaan akibat jangkitan virus berkenaan

Tuesday, 13 November 2018

INI SEBAB MENGAPA ANAK-ANAK ANDA PERLU BEREHAT DI RUMAH KETIKA MEREKA SAKIT






Ketika anak-anak dalam proses untuk membesar, masalah kesihatan mereka sering membuatkan ibu bapa menjadi resah dan merisaukan. Adakalanya ibu bapa keliru sama ada perlu atau tidak anak dibawa ke hospital untuk rawatan. Ataupun perlu atau tidak anak mereka tetap hadir ke sekolah atau hanya berehat di rumah.

Jika anda tidak pasti sama ada OK atau TIDAK untuk menghantar anak anda ke sekolah atau terus mendapatkan rawatan di klinik atau hospital, ada beberapa garis panduan yang boleh anda rujuk untuk lebih memudahkan anda membuat keputusan.






 DEMAM
Apabila kanak-kanak mempunyai demam yang tidak disertai dengan selsema, batuk, muntah, atau cirit-birit adalah lebih baik jika anak anda diberi rehat di rumah

Menurut Washington Pediatrics, terdapat banyak jangkitan virus yang boleh menyebabkan demam tanpa sebarang gejala yang lain. Demam yang dialami oleh kanak-kanak dengan mudah dapat meningkat dan boleh mendadak menurun suhunya .

Oleh sebab itu jika anak anda mempunyai demam dengan suhu badan yang tinggi, berasa lesu dan tidak mahu makan, pastikan anda hubungi pakar pediatrik anda. Mandikan anak dengan lebih kerap untuk menurunkan suihu badan nya

Jangan beri anak anda ubat tanpa merujuk kepada doktor. Namun anda boleh memberikan acetaminophen kepada kanak-kanak untuk sementara waktu untuk menurunkan suhunya


CIRIT-BIRIT
Sering kali, cirit-birit disebabkan oleh virus yang menjangkiti usus anda. Di samping itu, anak anda mungkin mengalami cirit-birit selepas makan sesuatu yang mengganggu sistem pencernaannya. Anda perlu membawa anak anda mendapatkan rawatan doktor jika mereka mengalami cirit-birit lebih daripada dua hari.

Anda juga harus membawa mereka ke doktor jika cirit birit yang dialami disertai dengan deman.  Ubah menu anak anda  dengan memberi mereka pisang, nasi, epal, atau roti bakar. Makanan yang membentuk diet B.R.A.T adalah makanan yang boleh menyebabkan najis menjadi pejalmemejalkan najis



MUNTAH
Apabila anak anda muntah, ada kemungkinan dia mengalami Gastroenteritis atau pun "Stomach Flu".  Gastroenteritis boleh boleh berlaku satu atau dua hari hingga 10 hari. Dan anak anda akan mengalami gajala muntah-muntah

Anda boleh memberi anak anda makan epal, pisang atau bijiran untuk bayi.

Kanak-kanak yang lebih tua (lebih dari 1 tahun) boleh diberi keropok, roti bakar, bijirin campuran, sup, kentang lecek, atau roti putih.


SELSEMA
Selesema sangat mudah berjangkit dan berlarutan sehingga beberapa hari. Ia adalah penyakit pernafasan yang berjangkit yang disebabkan oleh virus influenza yang menjangkiti hidung, tekak, dan kadang-kadang paru-paru. Kanak-kanak yang mempunyai simptom selesema perlu dikuarantin di rumah sehingga benar-benar sihat

Anak anda juga akan mengalami sakit kepala, sakit tekak, demam, keletiohan dan susah untuk bernafas  Selsema bermula dengan gejala yang ringan dan menjadi lebih teruk selepas hari ke dua dan ke tiga . Kemudian ianya bernasur-ansur hilang.

Dengan mendapatkan ubat di klinik boleh membantu mengurangkan sakit kepala dan keletihan.  Vaksin yang diaambil juga dapat membantu mencegah selesema dan membataskan komplikasi.


PENYAKIT TANGAN, KAKI DAN MULUT
Penyakit tangan, kaki, dan mulut adalah jangkitan yang sangat mudah berjangkit dan boleh tersebar  melalui hubungan langsung. Anak-anak yang mengalami penyakit ini perlu mendapatkan rawatan segera sejurus anda dapat mengesan  gejala-gejala seperti  demam, sakit tekak,  bintik-bintik merah kecil dibahagian dalam dan luar mulut, dan lepuh yang menyakitkan.

Ruam kulit di telapak tangan dan tapak kaki  juga jelas kelihatan selama satu atau dua hari. Bintik-bintik merah dan lepuh muncul sekitar 5 hingga 10 hari.







Menjaga kesihatan anak-anak ketika mereka sakit memang memerlukan pengorbanan dan pasti merisaukan anda. Jika anda berasa risasu dan ragu-ragu dengan tahap kesihatan anak anda segera rujuk kepada doktot.

Tindakan pantas anda mampu menyelamatkan anak anda dan anak-anak yang lain.