Showing posts with label info kesihatan. Show all posts
Showing posts with label info kesihatan. Show all posts

Monday, 18 February 2019

9 CARA PALING BERKESAN UNTUK HILANGKAN MASALAH NAFAS BERBAU




Lebih daripada 80 juta orang mengalami halitosis kronik, atau nafas berbau. Dalam kebanyakan kes ia berasal dari gusi dan lidah.

Nafas yang berbau adalah perkara yang sangat memalukan, tetapi keadaan ini biasanya  ada cara tertentu yang mampu  anda lakukan  untuk mencegahnya. Dengan tips dan cara yang saya kongsikan ini  pasti dapat  membantu mengatasi masalah nafas berbau serta menjaga mulut anda sihat setiap hari.





1. Berus gigi dua kali sehari
Berus gigi anda dua hingga tiga minit sekurang-kurangnya dua kali sehari untuk mengeluarkan serpihan plak dan makanan. Ia sangat penting untuk memberus gigi sebelum tidur. Anda mungkin boleh  mencuba tips tambahan ini:  berus gigi anda dengan baking soda untuk mengurangkan keasidan di dalam mulut dan menjadikannya sukar bagi bakteria yang menyebabkan nafas berbau.

2. Floss setiap hari
Flossing akan menghilangkan sisa-sisa makanan di antara gigi yang berus gigi anda tidak dapat jangkau. Sekiranya serpihan makanan tidak dibuang, bakteria akan mula memakannya, menyebabkan nafas anda berbau.

3. Berus atau gosok lidah anda
Untuk membuang apa-apa sisa  yang mungkin menebal di bahagian lidah tidak lah sesukar mana. Anda boleh mendapatkan alat untuk mengikis permukaan lidah dengan kos yang rendah.Alat ini ada dijual di farmasi dan kedai2 biasa ,Sekiranya anda tidak mempunyai pengikis lidah, anda boleh menggunakan berus gigi untuk menghilangkan.

4. Gunakan Mouthwash
Perlu diingat bahawa masalah gigi adalah punca bau mulut yang kronik, Menggunakan Mout rinse /mouthwash hanya akan menutupi bau dan tidak menyembuhkannya. Dalam sesetengah kes, berkumur menggunakan mouth rinse sebenarnya akan memburukkan lagi masalah nafas berbau.





Untuk membuat sendiri cecair mouthwash anda, campurkan air bersama beberapa titis minyak peppermint. Kemudian kumur selama 10-15 saaat. Anda juga boleh menggunakan teh hitam atau hijau untuk berkumur, menurut satu kajian oleh University of Illinois di Chicago, mencuci mulut anda dengan teh hitam atau hijau menyekat pertumbuhan bakteria yang menyebabkan bau mulut.

5. Jumpa doktor gigi anda
Cara terbaik untuk memastikan bahawa anda mengekalkan kebersihan mulut yang baik adalah dengan berjumpa doktor gigi anda dengan kerap. Sekiranya anda mempunyai nafas berbau yang kronik, anda perlu berjumpa doktor gigi anda terlebih dahulu untuk mengetahui sebarang masalah pada gigi anda.

Atau, jika doktor gigi anda percaya bahawa masalah itu disebabkan oleh sumber sistemik (dalaman) seperti jangkitan, dia akan merujuk anda kepada doktor pakar untuk membantu memulihkan penyebab masalah tersebut.

6. Berhenti merokok dan elakkan produk tembakau
Sekiranya anda memerlukan satu lagi sebab untuk berhenti, inilah yang mudah: merokok menyumbang kepada nafas berbau. Tembakau cenderung mengeringkan mulut anda dan boleh meninggalkan bau yang tidak menyenangkan yang tersisa walaupun selepas menyikat gigi anda.

7. Basahkan peluit anda
Pastikan minum air yang mencukupi (enam hingga lapan cawan 8) setiap hari untuk mengelakkan mulut kering. Minum air akan membantu mengawal bau mulut kerana ia membantu membasuh zarah makanan dan bakteria iaitu penyebab utama nafas berbau.

Sekiranya anda mempunyai mulut kering atau mengambil ubat-ubatan yang menyebabkan anda mempunyai mulut yang kering, berbincanglah dengan doktor gigi anda.



8. Makan sugarless candy atau chewy gum tanpa gula.
Makan gula-gula atau chewy gum akan membantu membasuh sisa makanan dan bakteria makanan yang menyebabkan nafas berbau.

9. Lebihkan pengambilan lobak merah, batang saderi atau epal.
Makanan ringan, buah-buahan dan sayur-sayuran segar meningkatkan aliran saliva di antara makanan untuk mencuci bakteria dari gigi, lidah dan gusi yang boleh menyebabkan nafas berbau.

Makanan ringan ini juga boleh membantu mengurangkan nafas berbau yang disebabkan oleh kelaparan atau puasa. Perut kosong dari melangkau makanan boleh menyebabkan nafas berbau asid dalam perut.


Tuesday, 15 January 2019

WABAK CHIKUNGUNYA DI HATYAI, WARGA PERLIS DINASIHATKAN BERHATI-HATI




SONGKHLA: Wabak virus chikungunya, jangkitan yang biasanya berlaku di Afrika, telah dilaporkan di kesan berlaku di Hat Yai City, yang memerlukan perhatian dan penjagaan.

Dr Kriangsak Liewchanpattana berkata berpuluh-puluh pesakit telah mendapatkan rawatan dan nasihat di kliniknya di bandar tersebut yang terkenal dengan  pelancongan dan hab ekonomi di wilayah selatan.




Beliau berkata penyakit itu mula tersebar di Afrika Selatan, terutamanya di Tanzania dan Mozambique. Ia mula dikenali 65 tahun yang lalu sebagai "gungunwala". Orang yang dijangkiti penyakit ini akan mengalami simptom demam dan sakit sendi.

Penyakit ini tersebar di kalangan orang ramai yang berpunca dari gigitan nyamuk Aedes yang juga menyebabkan demam denggi.


Pesakit chikungunya dan demam denggi kedua-duanya mengalami demam tinggi, tetapi mereka yang terjejas oleh chikungunya mengalami kesakitan di pergelangan pergelangan kaki, pergelangan tangan dan jari.

Dr Kriangsak berkata cara pencegahan terbaik wabak Chikungunya ialah dengan mengawal nyamuk dan mengelakkan diri dari digigit di tempat di mana penyakit itu sedang merebak.

Langkah-langkah tersebut termasuklah  mencegah nyamuk daripada mempunyai akses kepada air dan penggunaan penghalau serangga dan kelambu.

Beliau berkata tidak ada ubat-ubatan khusus untuk merawat chikungunya. Pesakit chikungunya kebanyakan diberi ubat sakit dan demam.

Gambar: NSTP

Rakyat Malaysia di negara ini, khususnya di Perlis, dinasihatkan supaya mengurangkan aktiviti pelancongan ke Thailand, khususnya Hatyai, berikutan penularan wabak chikungunya di wilayah itu, baru-baru ini.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan Perlis, Teh Chai Ann berkata, pihaknya kini memantau ketat pelancong dari negara jiran itu yang memasuki negara ini.

Menurutnya, pemantauan itu ditumpukan di setiap pintu masuk sempadan Malaysia-Thailand, iaitu di Padang Besar dan Wang Kelian, selain di Jeti Kuala Perlis bagi pengunjung yang menaiki feri dari Satun, Thailand.

Katanya, pihak berkuasa, termasuk Jabatan Kesihatan negeri akan melakukan pemeriksaan di pintu masuk dan mengenal pasti individu yang berisiko membawa virus itu agar penularan wabak penyakit itu dapat dikawal di negeri ini.

“Kita khuatir jika sempadan tidak dikawal dengan baik, penyakit itu boleh merebak dengan pantas ke negara ini.




“Jadi, saya meminta supaya orang ramai dapat memberikan kerjasama kepada Jabatan Kesihatan negeri seandainya mereka perlu menjalani pemeriksaan ketika berada di pintu sempadan,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Teh berkata, pihaknya turut bekerjasama dengan pasukan keselamatan dalam memastikan langkah kawalan dan keselamatan bergerak seiring.

“Ini kerana, pintu masuk di Padang Besar menjadi pilihan utama pelancong dari Hatyai kerana jaraknya lebih dekat berbanding pintu masuk di Bukit Kayu Hitam, Kedah.

“Selain itu, kita juga sarankan pelancong dari Perlis menjalani rawatan pemeriksaan sekiranya mereka menghidap demam panas, ruam di badan dan berasa sengal sendi sejurus pulang dari Thailand,” katanya.

Semalam, media tempatan Thailand, Bangkok Post, melaporkan virus chikungunya iaitu jangkitan yang biasanya berlaku di Afrika dikesan berlaku di Hatyai.

Menurut laporan media berkenaan, berpuluh-puluh pesakit mendapatkan rawatan di klinik di bandar raya berkenaan akibat jangkitan virus berkenaan

Tuesday, 13 November 2018

INI SEBAB MENGAPA ANAK-ANAK ANDA PERLU BEREHAT DI RUMAH KETIKA MEREKA SAKIT






Ketika anak-anak dalam proses untuk membesar, masalah kesihatan mereka sering membuatkan ibu bapa menjadi resah dan merisaukan. Adakalanya ibu bapa keliru sama ada perlu atau tidak anak dibawa ke hospital untuk rawatan. Ataupun perlu atau tidak anak mereka tetap hadir ke sekolah atau hanya berehat di rumah.

Jika anda tidak pasti sama ada OK atau TIDAK untuk menghantar anak anda ke sekolah atau terus mendapatkan rawatan di klinik atau hospital, ada beberapa garis panduan yang boleh anda rujuk untuk lebih memudahkan anda membuat keputusan.






 DEMAM
Apabila kanak-kanak mempunyai demam yang tidak disertai dengan selsema, batuk, muntah, atau cirit-birit adalah lebih baik jika anak anda diberi rehat di rumah

Menurut Washington Pediatrics, terdapat banyak jangkitan virus yang boleh menyebabkan demam tanpa sebarang gejala yang lain. Demam yang dialami oleh kanak-kanak dengan mudah dapat meningkat dan boleh mendadak menurun suhunya .

Oleh sebab itu jika anak anda mempunyai demam dengan suhu badan yang tinggi, berasa lesu dan tidak mahu makan, pastikan anda hubungi pakar pediatrik anda. Mandikan anak dengan lebih kerap untuk menurunkan suihu badan nya

Jangan beri anak anda ubat tanpa merujuk kepada doktor. Namun anda boleh memberikan acetaminophen kepada kanak-kanak untuk sementara waktu untuk menurunkan suhunya


CIRIT-BIRIT
Sering kali, cirit-birit disebabkan oleh virus yang menjangkiti usus anda. Di samping itu, anak anda mungkin mengalami cirit-birit selepas makan sesuatu yang mengganggu sistem pencernaannya. Anda perlu membawa anak anda mendapatkan rawatan doktor jika mereka mengalami cirit-birit lebih daripada dua hari.

Anda juga harus membawa mereka ke doktor jika cirit birit yang dialami disertai dengan deman.  Ubah menu anak anda  dengan memberi mereka pisang, nasi, epal, atau roti bakar. Makanan yang membentuk diet B.R.A.T adalah makanan yang boleh menyebabkan najis menjadi pejalmemejalkan najis



MUNTAH
Apabila anak anda muntah, ada kemungkinan dia mengalami Gastroenteritis atau pun "Stomach Flu".  Gastroenteritis boleh boleh berlaku satu atau dua hari hingga 10 hari. Dan anak anda akan mengalami gajala muntah-muntah

Anda boleh memberi anak anda makan epal, pisang atau bijiran untuk bayi.

Kanak-kanak yang lebih tua (lebih dari 1 tahun) boleh diberi keropok, roti bakar, bijirin campuran, sup, kentang lecek, atau roti putih.


SELSEMA
Selesema sangat mudah berjangkit dan berlarutan sehingga beberapa hari. Ia adalah penyakit pernafasan yang berjangkit yang disebabkan oleh virus influenza yang menjangkiti hidung, tekak, dan kadang-kadang paru-paru. Kanak-kanak yang mempunyai simptom selesema perlu dikuarantin di rumah sehingga benar-benar sihat

Anak anda juga akan mengalami sakit kepala, sakit tekak, demam, keletiohan dan susah untuk bernafas  Selsema bermula dengan gejala yang ringan dan menjadi lebih teruk selepas hari ke dua dan ke tiga . Kemudian ianya bernasur-ansur hilang.

Dengan mendapatkan ubat di klinik boleh membantu mengurangkan sakit kepala dan keletihan.  Vaksin yang diaambil juga dapat membantu mencegah selesema dan membataskan komplikasi.


PENYAKIT TANGAN, KAKI DAN MULUT
Penyakit tangan, kaki, dan mulut adalah jangkitan yang sangat mudah berjangkit dan boleh tersebar  melalui hubungan langsung. Anak-anak yang mengalami penyakit ini perlu mendapatkan rawatan segera sejurus anda dapat mengesan  gejala-gejala seperti  demam, sakit tekak,  bintik-bintik merah kecil dibahagian dalam dan luar mulut, dan lepuh yang menyakitkan.

Ruam kulit di telapak tangan dan tapak kaki  juga jelas kelihatan selama satu atau dua hari. Bintik-bintik merah dan lepuh muncul sekitar 5 hingga 10 hari.







Menjaga kesihatan anak-anak ketika mereka sakit memang memerlukan pengorbanan dan pasti merisaukan anda. Jika anda berasa risasu dan ragu-ragu dengan tahap kesihatan anak anda segera rujuk kepada doktot.

Tindakan pantas anda mampu menyelamatkan anak anda dan anak-anak yang lain.

Wednesday, 19 September 2018

INI SEBAB MENGAPA TAK BOLEH GUNA ESEN VANILA UNTUK PENAWAR SAKIT GIGI

Baru- baru ni tersebar di media sosial cara hilangkan sakit gigi yang dikongsikan oleh seorang wanita pengguna facebook menggunakan esen vanila. Ramai yang berkongsi posting dari wanita tersebut sekaligus menunjuk kan ramai yang percaya dengan keberkesanan nya malah tak mustahil ramai yang akan mencuba cara yang dikongsikan .


Posting tersebut telah mendapat perhatian Dr Ib Shah yang menyeru orang ramai agar jangan menyebarkan cara rawatan tersebut kerana dikatakan akan membahayakan nyawa pesakit. Menurut Dr Ib Shah di laman twitter nya cara rawtan tersebut akan menyebabkan infeksi pada gigi boleh merebak ke tulang.

Menurut Dr Ib Shah , selain mempunyai perisa tiruan, bahan kimia di dalam Artificial Vanila flavour tersebut hanya mampu membuatkan saraf menjadi kebas atau pun membunuh sarah tersebutsekaligus ianya menghilangkan rasa sakit pada gigi.

Tetapi jangkitan pada gigi masih ada dan ianya boleh merebak ke dalam tulang kita.



Dr Ib juga menyarankan agar pesakit mencabut gigi atau membuat rawatan kanal iaitu dengan membuang bahagian akar gigi yang sudah dijangkiti tadi dan menggantikan nya dengan tampalan.

5 hours ag

Sakit adalah indikasi kepada masalah yang sedang berlaku. Apabila gigi berlubang pada peringkat awal tidak sakit kerana hanya dibahagian luar. Sakit yang teruk biasanya terjadi apabila lubang pada gigi telah dalam dan sampai kepada saraf gigi.


Jika dibiarkan saraf ini akan mati dan menjadi sumber infeksi yang akan merebak ke bahagian tulang.

Bagaimana cara untuk merawat? Cabut gigi tersebut atau buang saraf yang terinfeksi dengan rawatan kanal akar.



Mengapa letak esen vanila tak membantu? 

Sudahlah  perasa tiruan, Bahan kimia dalam ARTIFICIAL vanilla flavour tersebut hanya kebaskan saraf atau pun membunuh saraf tersebut sekaligus menyebabkan tiada rasa sakit. Tapi! Infeksi pada gigi masih ada dan boleh merebak ke dalam tulang!

Rawatan kanal akar membuang akar yang terinfeksi tadi dan menggantikannya dengan tampalan.

Selain rawatan ini,boleh pilih untuk cabut gigi tersebut bersama saraf yang telah mati itu kerana ia adalah sumber infeksi pada tulang



Rawatan akar lebih baik dari cabutan kerana gigi masih boleh digunakan tapi apa yg penting sumber infeksi WAJIB dibuang untuk mengelakkan infeksi terus kedalam tulang.

Ini sudah menjawab kenapa sapu bahan kimia artificial vanilla sahaja BUKAN penawar sakit gigi.

Infeksi kedalam tulang boleh memburukkan keadaan dan antara komplikasi membiarkan infeksi tersebut adalah ludwig angina yang boleh membawa kematian!

Jadi jangan ambil remeh masalah sakit gigi dan percaya petua yang jumpa di internet dan merisikokan kesihatan diri

sekian..

Tuesday, 7 August 2018

SENARAI 50 UBAT KURUS YANG MENGANDUNGI BAHAN TERLARANG



Selain melakukan aktiviti fizikal, pengambilan pil menguruskan badan adalah antara yang sering dilakukan oleh orang ramai untuk menurunkan berat badan dengan cepat meskipun perlu berdepan risiko membahayakan kesihatan dan nyawa.

Sikap segelintir wanita yang begitu terdesak untuk mempunyai bentuk badan langsing menyebabkan lambakan produk perlansingan badan atau ubat kurus dijual sewenang-wenangnya di kedai jamu dan ubat-ubatan.

Terdapat pelbagai jenis pil di pasaran, termasuk yang mengandungi bahan terlarang seperti sibutramine, dan kebanyakan produk ini tidak menerangkan secara terperinci kandungan sebenarnya.

Lebih merisaukan lagi apabila ubat-ubat kurus ini dipercayai tidak mempunyai kelulusan dari KKM dan dipercayai mengandungi bahan-bahan terlarang.

Berikyt adalah sebarai 50 ubat kurus yang mempunyai bahan terlarang .





1. 7 Day Slim Capsule - Sibutramine
2.Acai Berry ABC 500mg Soft Gel - Sibutramine
3.Acai Berry Slimming Herbal Soft Gel -Sibutramine
4. Amberine Capsules - Sibutramine
5. Arma Sin Gang San Langsing- Sibutramine
6. Arma Sin Gang San Langsing Ayu- Sibutramine
7. Best Slim Pills - Sibutramine
8. Bionex Capsule - Sibutramine
9. Bodybeaus Capsule - Sibutramine


10. BodySlim Herbal Capsule - Sibutramine
11. Botanical Gold Capsule- Sibutramine
12. Botanical Gold Soft Gel- Sibutramine
13. Cantik Langsing - Bisacodyl
14. Chantique Beauty Slimming Herbal - Spironolactone
15.Chinese Herbal Heritage Herbal Slimming Tea BN 131703-Microbial > limit
16. Dewi Pelangsing - Sibutramine
17. Figure Up - Sibutramine
18. GorgeouSlim Herbal - Sibutramine
19. Guar Gum Suplemen Serat Tinggi - Sibutramine


20. Kintop Capsule- Sibutramine
21. Lami or Lasmi Capsule- Sibutramine
22. Langsing Alami Kapsul - Sibutramine
23. Langsing Alami (Lami) capsule- Sibutramine
24.Lax-9 slimming milk(Banned by Food Division)- Sibutramine
25. Li Da Capsule 350mg- Sibutramine, Phenolphthalein & Sildenafil
26. Lida Slimming - Sibutramine
27. Lipo 8 Burn Slim Capsule- Sibutramine
28. Lipo 9 Burn Slim Detox Capsule - Sibutramine
29. Meizitang (Botanical Slimming Soft Gel) - Sibutramine

30. My Slimming Herbal Capsule - Sibutramine
31. Obe XLIM - Sibutramine
32.P57 Hoodia Cactus Slimming Capsule - Sibutramine
33. Phyto Shape or Phyto Hape- Sibutramine
34. Quick Slim - Phenylbutazone & Sildenafil
35. Rami Ramping Alami - Sibutramine
36.Rapidly Slimming 350mg Capsule- Sibutramine & Phenolphthalein
37. Sehat Langsing Capsule - Sibutramine
38.Sexy Plus Doom Capsule - Sibutramine
39. Slim 10- Fenfluramine
40. Slimfast Diet Kapsul - Sibutramine



41. Slimina Weight Loss Capsule - Sibutramine
42. Slimming untuk Pria 
dan Wanita Kapsul- Sibutramine
43. Slimmix Botanical Gel - Topiramate
44.SlimRich BotanicalSlimming Capsule 350mg - Sibutramine
45. Slym 4 You Capsule -Sibutramine, Spironolactone & Canrerone
46. Sukenlo - Sibutramine
47. Sulami Kapsul - Sibutramine
48. Sumo Qurus Tablet- Phenobarbital
49. Tian Ma Du Zhong Wan Capsule - Cyproheptadine
50. Xiyouji Qingzhi 300mg Capsule- Sibutramine

*Produk ubat kurus lain yang tidak tersenarai dalam senarai ini, tidak semestinya tidak mengandungi bahan terlarang


Apakah kesan pengambilan produk terlarang ini?

Hasil kajian interim menunjukkan pesakit-pesakit telah mengalami kesan kardiovaskular seperti serangan jantung dan strok dengan kadar yang lebih tinggi berbanding dengan kumpulan yang menerima ubat-ubatan plasebo. Begitu juga kesan negatif organ dalaman seperti buah pinggang dan hati.

Ia dikontraindikasi bagi pesakit yang mempunyai sejarah penyakit arteri koronari, kegagalan jantung kengestif, penyakit arteri periferal, arrithmia, strok dan hipertensi tidak terkawal.

Ibu mengandung tidak dibenarkan mengambil sibutramine kerana boleh menjejaskan janin..

sekian.

sumber: KKM

Friday, 8 June 2018

INI YANG PERLU ANDA LAKUKAN JIKA HIDUNG BERDARAH - BARING KETIKA HIDUNG BERDARAH BOLEH MENYEBABKAN DARAH MASUK KE PARU-PARU

Hi semua..

Kali terakhir saya mengalami hidung berdarah pada  1997 kot. Lama giler dah tu.Lepas tu seingat saya tak pernah alami hidung berdarah sampai la sekarang. Masa tu saya pergi Kem Bina Negara. Mungkin cuaca terlalu panas sampai hidung berdarah. Dapat la rilek2 dalam atas katil tak payah join merentas desa. Hhehehe..

Tapi masa tu hidung berdarah saya cuma cuci dengan air., sumbat kapas dah siap..tak de la buat rawatan ke apa..

Hari ni terbaca satu perkongsian dari Dr Mohd Shaiful Nizam iaitu seorang pakaR telinga, hidung dan tekak.Ianya berkaitan masalah hidung tiba-tiba berdarah.



"JANGAN sesekali BARING ketika hidung BERDARAH..!! Ini sangat BERBAHAYA kerana berpotensi menyebabkan darah memasuki paru-paru anda. Ingin tahu langkah AWAL & BETUL semasa hidung BERDARAH???

Pertama :JANGAN PANIK..!! Pastikan anda dalam keadaan duduk dan sedikit tunduk kehadapan. Ini bagi mengelakkan darah mengalir ke belakang hidung dan berpotensi memasuki paru-paru anda.


Kedua : Picit bahagian hadapan hidung yang lembut menggunakan jari ibu dan telunjuk anda sehingga 5 minit. Pada masa ini boleh bernafas melalui mulut untuk seketika.


Ketiga : Ambil ketulan ais yang kecil dan masukkan didalam plastik atau bungkusan kain dan diletakkan pada dahi anda.


Keempat : sebagai tambahan anda boleh juga kemam ketulan ais yang kecil di dalam mulut untuk membantu mengecutkan salur darah.


Kelima : Jika ada darah yang mengalir di dalam mulut, JANGAN TELAN..!! Ludah keluar. Kebiasaanya  pendarah akan berhenti selepas beberapa langkah diatas.


Keenam : Jikalau hidung anda masih berdarah selepas melakukan kesemua langkah-langkah diatas, SEGERA ke KECEMASAN HOSPITAL yang terdekat kerana kemungkinan pendarahan ini berpunca dari perkara yang serius. KONGSI & SEBARKAN AGAR MEMBERI MANFAAT..!! "



Saluran makanan dan pernafasan adalah berbeza namun kedudukan nya yang sebelah menyebelah menyebabkan ada risiko untuk darah masuk ke paru-paru.

Menurut doktor Shaiful lagi cuaca panas dan terik boleh menjadi punca mengapa hidung boleh berdarah.

semoga bermanfaat untuk semua..

sekian..



Wednesday, 18 April 2018

5 LATIHAN ASAS JIKA ANDA BARU BERJINAK-JINAK KE GYM



5 LATIHAN ASAS JIKA ANDA BARU BERJINAK-JINAK KE GYM Bagi korang yang baru berjinak-jinak ke gym mesti agak sukar untuk menyesuaikan diri dengan latihan-latihan dan peralatan sukan di gym.

Sebagai newbie perasaan tertanya-tanya apa kah latihan yang harus dilakukan untuk permulaan dan bagaimanakah cara untuk melakukan nya dengan betul supaya latihan yang dilakukan memberi kesan yang bagus pada tubuh badan.

hari ni saya kongsikan 5 latihan asas untuk korang yang baru berjinak-jinak ke gym yang saya petik dari laman web times of India . Latihan asas ini adalah adalah seperti yang dicadangkan oleh atlet ESN, Jinni shaikh


1- squat - Berdiri tegak dengan tangan diluruskan ke hadapan. Bengkokkan lutut  dan turun ke bawah . 




Kawal bahagian pinggul supaya  selari dengan lantai. Kekalkan keseimbangan dan tetap  lurus semasa naik dan turun.



2- Lunge - Berdiri lurus dengan tangan di letak kan ke pinggang.. Korang juga boleh melakukan lunges dengan memegang dumbbell semasa melakukan latihan ini. 




Kalau tak de dumbbell untuk di pegang ,boleh isikan  air 1 liter ke dalam botol untuk merasa kesan membakar. Gerak kan l kaki kanan anda ke hadapan dan bengkokkan kaki kiri  juga. Kawal  lutut supaya tidak menyentuh lantai. Ulangi cara yang sama dengan kaki kiri pula.



3- Bent Over row - Untuk melakukan latihan ini, dumbbell atau beban lain  di perlukan . Berdiri tegak dengan kaki lurus . 




Seterusnya angkat  tangan anda ke hadapan, bengkok dari pinggang dan lihat lurus. Bend tangan anda seperti mendayung bot.



4. Overhead press - Berdiri lurus sambil memegang dumbbell . Kemudian angkat dumbbell ke paras bahu.




Teruskan pula gerakan tangan sambil mengangkat dumbbell ke atas melepasi kepala.ulang langkah ini beberapa kali.


5.Chest Press -  Baring  di atas lantai. Bengkokkan lutut.. Semasa memegang beban, angkat beban keatas,kemudian turunkan beban ke bawah.  ulang langkah ini beberapa kali.


Setiap latihan yang di tunjuk kan diatas perlu dilang sebanyak 10 hingga 15 kali. Ianya memerlukan disiplin yang tinggi dan latihan yang berterusan.

semoga bermanfaat untuk semua.


Sunday, 18 March 2018

PUNCA KENAPA HAID LAMBAT YANG PALING KERAP DIALAMI OLEH WANITA

Hi semua..




Haid lambat memang merisaukan setiap wanita. Tanda-tanda tubuh badan mengalami kelainan, salah satunya ialah haid datang lewat. Itu lah yang menyebabkan wanita akan merasa cemas jika kitaran haid mengalami perubahan .

Ada beberapa punca mengapa haid lambat. Mungkin setiap dari kita tidak menyedari perubahan pada tubuh badan sehingga lah haid tidak datang. Setelah diteliti baru lah kita akan dapat mengesan apa punca nya haid lewat.


Kitaran haid kita  mungkin tidak teratur dari bulan ke bulan. Ini bermakna bahawa bulan lepas kitaran kita  mungkin telah 24 hari, dan bulan ini boleh menjadi 32 hari. Perubahan kitaran haid boleh berubah bergantung kepada gaya hidup kita

Tekanan juga boleh menyebabkan haid lambat dari biasa.Apabila kita stress badan kita akan mengeluarkan hormon stress yang boleh mengganggu ovulasi. kerana itu pentingnya kita mengawal stress dalam kehidupan kita supaya ianya tidak berlarutan.

Jangan terlalu memikirkan masalah dan lakukan lah perkara2 yang kita mampu.Jangan memaksa diri untuk perkara yang kita tak mampu hadapinya.

Tahniah..Anda mungkin hamil. :) , Lakukan ujian kehamilan untuk memastikan perkara tersebut.Kita boleh melakukan ujian seminggu selepas tarikh haid kita sepatutnya muncul.

Berdiet juga boleh jadi sebab mengapa haid lambat.Malah melakukan senaman lebih dari biasa juga akan membuat kan haid lambat. kedua-dua perkara ini menyebabkan badan kita bekerja kuat . tapi kebiasaan nya proses ini akan berjalan seperti biasa jika kita mengekal kan nya.

So tak perlu risau..teruskan menjaga pemakanan dan bersenam..

Pengambilan ubat baru atau kita mengambil supplement baru juga boleh menjadi punca haid lewat.. Mengambil preskripsi tertentu atau menukar ubatan  juga  boleh menjejaskan kitaran kita, jadi berbincanglah dengan doktor  jika haid terlalu lewat dari sepatutnya.

semoga bermanfaat untuk semua..


sekian..

Wednesday, 14 March 2018

HATI-HATI DENGAN BOMOH TULANG .SEKALI X-RAY BERSEPAH SUSUK

Susuk bukan lah sesuatu yang baru dalam masyarakat kita.Sejak dari dulu lagi penggunaan susuk sudah dapat dikesan.Gaya hidup dan kekurangan ilmu agama menyebabkan  ada yang menjadikan pemakaian susuk sebagai jalan menyelesaikan masalah.

Ada berbagai jenis susuk yang kerap digunakan . Bukan saja untuk kecantikan malah susuk juga digunakan untuk menguatkan tulang. 

Seperti yang didedahkan oleh Dr. Syazwan Basil mengenai penemuan susuk dibahagian kaki salah satu pesakit nya,. Dalam gambar yang ditunjuk kan jelas terdapat beberapa jarum halus dibahagian kaki pesakit.







Tak dapat dipastikan samaada pesakit ini sebelum nya memang tahu yang bomoh tulang tu masuk kan susuk kedalam kaki nya atau pun tidak.

Mustahil jugak dia tak tahu..kan??Tak mungkin susuk tu dimasuk kan secara rahsia tanpa pengetahuan pesakit . 

Tapi boleh jadi jugak ianya dimasuk kan secara rahsia tanpa pengetahuan pesakit sebab nak melariskan perkhidmatan nya.

Bila orang yang dapatkan rawatan tu sihat dah tentu keyakinan pesakit bertambah..kan??

Kata Dr Syazwan biasanya untuk kes macam ni doktor tak kan keluarkan susuk tersebut sebab agak susah nak keluarkan nya memandang kan susuk tersebut terlalu halus dan dah masuk ke dalam otot..

Lagipun bila dah guna susuk ni mesti lah ada melibatkan perkara-perkara ghaib. Bukan boleh keluarkan macam tu je.

Penggunaan susuk macam ni selalunya untuk tujuan menguatkan tulang.. 

Jadi pada korang yang pernah patah kaki, lepas tu dah pi jumpa doktor , ambik masa lama sangat nak sembuh, lepas tu pi pulak ke bomoh tulang tiba-tiba terus je baik, elok la ada rasa was-was tu..Mana tahu kalau ianya juga melibatkan penggunaan susuk.

sekian..

Wednesday, 27 December 2017

APA PERLU BUAT JIKA GIGI KEKAL TERCABUT

Assalamualaikum.

Semalam Maisara bagitau yang salah satu gigi susu dia dah patah.Dia tunjuk kan kat saya gigi tu..Risau jugak la sebab takut nanti gigi dia tak tumbuh.tapi katanya itu gigi susu je..nanti gigi lain akan tumbuh..

Kalau gigi susu yang patah tak pe la..Tapi kalau gigi kekal nya yang tercabut macam mana?Ada harapan lagi ke gigi anak kita tu boleh diselamatkan?Dah tentu boleh..Gigi kekal yang tercabut boleh diselamatkan dengan beberapa cara yang akan saya kongsikan ni..

Saya rujuk dari satu post yang di kongsi oleh Dr Ib Shah di lama twitter tentang apa perlu kita buat jika gigi kekal tercabut dan cara untuk menyelamatkan gigi tersebut. Tercabut bermakna gigi dia terkeluar dan masih ada akar nya..




1- Mula-mula cari dulu gigi yang tercabut tu.Mungkin tercampak masa terjatuh atau kemalangan.




2-Pegang HANYA bahagian kepala gigi.cuba jangan sentuh bahagian akar . Kita nak preserve sel2 yang melekat dan elakkan lagi kerosakan dan kotoran dari melekat di kawasan tu





3-Cuci gigi tu with running water . Kalau boleh dan berani, masukkan balik dalam soket gigi

Lepastu gigit kapas dan terus jumpa dentist


4.Kalau tak tahu masukkan, simpan gigi tersebut dalam susu atau larutan bergaram. Lagi elok, ludah dan banyak2 pada gigi dan letak kan dalam satu bekas bersih

Jangan biarkan gigi tu kering





kalau tak de susu atau larutan bergaram , kemam je gigi tu kat dalam mulut dan terus ke klinik gigi.



5.Di klinic, doktor akan amik Xray dan ‘splint’ gigi tu supaya boleh heal balik.high possibility untuk recover!

Kalau gigi tu mati selepas tu, dentist akan sarankan utk buat root canal treatment . Tapi yang penting tulang dah ‘pegang’ gigi tu semula dan boleh guna macam biasa!


Cara ni hanya untuk  gigi kekal sahaja! Biasanya gigi depan kekal tumbul pada 6-7 tahun. Kalau gigi susu, takpa tak perlu letak semula sebab gigi kekal akan tumbuh.

semoga bermanfaat untuk semua..


sekian..



Friday, 8 December 2017

INI SEBAB KENAPA KITA TAK BOLEH LETAK LEMON DALAM MINUMAN JIKA DI RESTORAN

Assalamualaikum...




Walaupun saya ni suka try macam-macam diet dan macam-macam petua untuk cantik, tapi jujurnya saya memang tak pernah try buat air detox. Apa saja buah-buahan saya lebih suka makan secara terus termasuk la lemon.

Selalu kalau beli lemon bukan habis sebab dimasuk kan dalam masakan atau minuman tapi sebab saya makan saja macam tu je.

Mula-mula buang kulit lemon . Letak kan kuah rojak dalam piring,Kemudian golek2 kan lemon tu dalam kuah rojak tadi..Lepas tu gigit la lemon tadi dengan penuh perasaan..Pergghhh!!Merecik Oi..hahaha..


Nanti try ok..Sedap !!

Kalau makan dan minum direstoran-restoran mesti kita akan jumpa hidangan air yang ada diletak kan hirisan lemon didalamnya....Dia potong bulat lemon tu lepas tu masuk kan dalam air sejuk , air teh o, air sirap,..Nampak cantik dan menyelerakan betul air tu bila dah ada hirisan lemon dalam air tadi..

Baru lah best minum air...kan??

Tapi tahu tak sebenarnya memasuk kan hirisan lemon kedalam air bukan lah satu cara yang bagus.Pada tahun 2007, satu kajian yang diterbitkan dalam Journal of Environmental Health menjelaskan hirisan lemon yang disajikan di restoran-restoran kebanyakan nya menunjuk kan terdapat bakteria didalam nya.

Dalam kajian yang telah mereka lakukan , 76 keping hirisan lemon diambil dari 21 restoran yang berbeza.Apa yang mengejutkan hampir 70% dari sampel tersebut menemui pertumbuhan mikroba pada kulit dan isi lemon. dan semua mikrob tersebut berpotensi menyebabkan beberapa jenis penyakit.



Dari mana bakteria tersbut datang??

Ianya datang dari tangan yang tercemar, papan pemotong , pisau dan perlatan lain ketika menyediakan hidangan tersebut.

Dalam kajian yang mereka lakukan juga  mendapati bahawa apabila tangan tercemar dengan E. coli kemudian orang yang menyediakan hidangan minuman  menyentuh lemon basah, bakteria dipindahkan 100 peratus pada masa itu.

Jika lemon kering, pemindahan itu hanya berlaku 30 peratus sahaja, tetapi dah tentulah ketika menghasilkan minuman tu tangan orang yang menyediakan tu sedang basah..kan??

Tapi kalau tak kisah setakat minum segelas air tu dan rasa sistem imun korang tu sihat, kuat dan kebal.Minum je la..Lain la kalau sistem imun korang lemah itu bermakna korang perlu lah berhati-hati..


sekian...

Tuesday, 5 December 2017

10 BUAH PALING MERBAHAYA.SALAH SATUNYA IALAH BELIMBING

Assalamualaikum...

Makan buah memang bagus dan ramai yang tahu buah-buahan adalah antaar makanan sihat yang perlu ada dalam diet kita seharian. Kandungan vitamin serta serat yang terdapat di dalam buah-buahan menjadi kan ianya snek sihat bagi ramai orang.Namun siapa sangka sebenarnya ada beberapa buah-buahan juga bahaya diambil jika tidak berhati-hati.

Artikel ini saya petik dari laman web mashed. Berikut adalah senarai 10 buah yang bahaya diambil jika dalam keadaan tertentu dan boleh menjadi sumber racun .

1)Belimbing.




Buah yang berbentuk seperti bintang ini amat bahaya diambil secara berlebihan.Ianya mengandungi serat yang tinggi dan Vitamin c serta rendah kalori.Walaupun begitu  jika anda mengalami masalah buah pinggang , makan buah belimbing sama seperti anda membunuh diri.Ini kerana buah belimbing boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang jika diambil secara berlebihan.

Kerana itu bagi anda yang mempunyai masalah buah pinggan elak kan makan buah belimbing  kerana kesan buruknya ialah boleh menyebabkan kejang dan kerosakan buah pinggang yang teruk.

2)Ackee




Buah ini sangat mudah di dapati di negara Jamaika malah ianya menjadi buah nasional negara tersebut,Buah ini boleh dimakan namun anda perlu berhati-hati.

Jika dimakan dengan cara yang salah anda mungkin akan diserang penyakit Jamaican Vomiting Sickness atau penyakit muntah Jamaika.

Penyakit ini akan menyebabkan anda koma hipoglikemia dan boleh menyebabkan kematian. racun yang terdapat di dalam buah ini dikenali sebagai hypoglycin.

3)Elderberry




Buah ini berwarna merah kehitaman dan bersaiz kecil.warnanya memang menarik dan mengiurkan tetapi buah ini mengandunyi racun glikosida yang boleh membentuk racun sianida.

Racun nya buakan saja terdapat pada buah namun ia juga terdapat pada akar, daun dan batang nya.kesan jika anda termakan buah ini ialah anda akan mengalami gejala muntah , cirit birit , koma dan lebih teruk lagi ianya boleh meragut nyawa.






Namun begitu buah ini tetap digunakan dalam industri penghasilan makanan . Jus nya diambil dan digunakan untuk menghasilkan pie dan bermacam-macam lagi.Tapi ianya dihasilkan dengan melalui beberapa proses sehingga racun didalam buah ini hilang.


4)Biji aprikot




Bagi anda yang selalu membeli aprikot anda pasti menjumpai bahagian bijinya .Biji  buah aprikot terdapat di dalam buah ini. Biji ini  mengandungi racun ,namun begitu ada yang mengatakan ianya tidak merbahaya.
Ada sesetengah orang menganggap biji buah aprikot sebagai  makanan yang berkhasiat dan mampu merawat penyakit kanser .

Didalam biji aprikot ini terkandung laetril yang akan berubah menjadi sianida didalam tubuh selepas dimakan.Jika keracunan akibat makan biji buah aprikot ini anda akan mengalami gugup, insomnia dan tekanan darah rendah hingga menyebabkan kematian.

5)European Spindle




Jika anda berjalan-jalan di negara-negara Eropah anda akan mudah menemui buah ini disepanjang jalan, hutan dan taman kerana buah ini tumbuh meliar.

Awas!!jangan sesekali memetik dan memasuk kan buah ini kedalam mulut kerana buah ini mengandungi glikosida yang boleh menyebabkan muntah , pening , halusinasi , masalah ginjal dan berakhir dengan kematian. Gejala ini akan muncul dalam 12- 18 jam  selepas di makan.

Buah ini berwarna merah muda ketika sudah cukup masak dan bijinya berwarna oren.Buah ini sebenarnya dijadikan minyak untuk membuaang kulat dan kutu.

6)Manchineel




Pokok ini  terdapat di pantai Florida dan di seluruh Caribbean, Ia juga dikenali sebagai ""little apples of death" .

 Pokok manchineel sangat  beracun,  setiap bahagian pokok ini  mempunyai racun dan merbahaya. Getah pokok buah ini juga  boleh membuatkan kulit anda melecur jika anda menyentuhnya. Malah jika daun nya terbakar , asap daripada dun yang terbakar itu boleh menyebabkan buta bagi yang terkena asap pokok buah ini.

Guinness Book of World Records juga  mengisytiharkan ia sebagai pokok yang paling berbahaya di dunia.

Dengan satu gigitan sahaja ianya boleh  menyebabkan muntah, merosakkan saluran pencernaan, dan menyebabkan  kematian.






7)Buah keluak



Buah keluak atau buah Pangium adalah buah yang bersaiz besar, berwarna coklat .Buah ini banyak didapati di Indonesia, Sarawak dan Filipina . Digunakan dalam banyak masakan Indonesia namun jika anda tidak berhati-hati  buah ini boleh membuatkan anda keracunan.

Buah ini mengandungi asid hydrocyanic.  Buah beracun ini  boleh menyebabkan rasa mengantuk, kecelaruan, dan kematian.

Racun pada buah dan pokoknya digunakan untuk membunuh tikus., Ada juga yang meirebus atau menapai buah ini  sehingga racunnya  dikeluarkan, dan dijadikan minyak goreng. Dalam perubatan alternatif Filipina, ia telah digunakan untuk membunuh parasit, merawat bisul, dan mengawet ikan

8)Jarak Pagar





Pokok  jarak atau Jatropha mudah di temui  di seluruh pelusuk dunia dengan iklim tropika atau sub-tropika. Buah jarak berwarna hijau dan didalam nya terdapat biji berwarna hitam beracun yang dipenuhi dengan toksin.

 Apabila dimakan , biji jatropha boleh menyebabkan muntah, cirit-birit, dan kerosakan buah pinggang.

Walaupun begitu Buah jarak digunakan dalam perubatan terutamanya untuk merawat  kolik, kekejangan, dan sembelit bagi penduduk-penduduk diluar bandar,,

9)Yew berries




Yew Berries adalah tumbuhan popular  yang digunakan sebagai lanskap . Ini kerana ianya mudah dijaga  ,bersifat malar hijau, dan tahan kemarau.. Ia mempunyai buah  merah yang mengandungi benih yang sangat beracun, Racun yang terdapat di dalam benih ini  juga digunakan untuk membuat ubat yang merawat kanser payudara.

Sesetengah haiwan dan burung boleh  memakan buah yew  kerana biji benihnya membantu membuang  kotoran . .Tapi  kita manusia tidak boleh mengambil risiko makan buah beri yang sangat beracun ini. Hanya beberapa biji saja ianya boleh menyebabkan kejang, pengsan , dan menyebabkan kematian

10) strychnine



Pokok buah Strychine  berasal dari Australia dan Asia Tenggara.Di Eropah  tumbuhan beracun ini  adalah bahan utama dalam membuat  racun tikus yang digunakan untuk membendung wabak bubonic.

Nama biasa lain untuk pokok strychnine adalah "snakewood" dan "kacang racun," merujuk  kepada buah beri yang beracun yang yang dihasilkan oleh dari pokoknya,. Ia telah digunakan selama berabad-abad untuk kegunaan perubatan, tetapi mungkin paling terkenal sebagai senjata pembunuhan.

 Pengambilan strychnine membawa kepada kekejangan teruk .Mangsa boleh mati akibat gangguan pada jantung,


sekian..

Thursday, 30 November 2017

5 CARA MUDAH UNTUK MENURUNKAN TEKANAN DARAH TINGGI

Assalamualaikum..



5 CARA MUDAH UNTUK MENURUNKAN TEKANAN DARAH TINGGI  Darah tinggi tidak boleh di pandang ringan .Tahu tak jika kita mengalami tekanan darah tinggi kita juga berisiko terkena serangan jantung dan stroke.Sebab itu lah gaya hidup sihat sangat penting dalam kehidupan seharian.Tapi nak mengamalkan gaya hidup sihat ni kena lah ada cara nya dan tak boleh dilakukan tanpa disiplin.


Hari ni saya akan kongsikan 5 cara mudah untuk menurunkan tekanan darah tinggi sekaligus menjalani gaya hidup yang sihat.. Ikuti dengan lengkap 5 cara di bawah dan InsyaAllah pasti akan dapat menurunkan tekanan darah ,

1-  Buang tabiat merokok
Merokok bukan sahaja satu pembaziran malah ianya boleh memberi kesan kepada kesihatan jantung. Merokok   juga membuatkan tekanan darah akan meningkat . Saya percaya kebanyakan mereka yang mengalami masalah jantung serta merta akan meninggalkan tabiat merokok.

Tapi mereka yang ada masalah darah tinggi susah nak tinggalkan tabiat merokok ni.Jadi adakah dah sampai tahap menjejaskan jantung baru kita nak tinggalkan tabiat merokok?Merokok bukan saja boleh menyebab kan tekanan darah tinggi, stroke, serangan jantung malah ianya juga memicu kepada masalah kesiahatan yang lain.






2-Jangan Stress
Ramai yang mengalami stress akibat persekitaran dan orang sekeliling.Tekanan dari bos di tempat kerja, masalah rumahtangga, masalah kewangan dan sebagainya menjadi punca seseorang itu stress.Tekanan darah tinggi boleh terjadi jika kita mengalami stress yang melampau.

Untuk menghindari stress kita boleh lakukan aktiviti riadah bersama kawan-kawan atau boleh juga bercuti dan melupakan seketika perkara-perkara yang memberi tekanan pada diri kita..

Memang bukan mudah nak melupakan dan mengabaikan masalah yang sedang dihadapi.Namun dengan merehatkan sebentar fikiran kita dari memikirkan sesuatu yang boleh menyebabkan kita marah , kecewa dan sebagainya pasti dapat mengimbangkan kembali tekanan darah kita.Ia juga mengjar kita untuk mengawal perasaan kita .



3-Kurangkan pengambilan garam
Tahu tak garam adalah pemicu utama tekanan darah tinggi?Satu pertubuhan kesihatan di Amerika pernah menyarankan , pengidap darah tinggi atau  Hipertensi hanya boleh mengambil garam dalam makanan  di bawah 1500 miligram sehari sahaja.



4- Kerap bersukan atau bersenam
Mindset kebanyakan dari kita akan rasa bila sakit tak perlu bersenam.. Sedangkan ada banyak penyakit yang  berpunca dari sikap kita yang malas bersenam malah ada penyakit yang digalak kan bersenam walaupun pengidap sedang mengalami nya.Salah satunya ialah tekanan darah tinggi..

Tidak berlu bersenam dengan alatan yang mahal dan tempat yang khas untuk bersenam.Kita boleh bersenam di mana-mana sahaja walaupun di dalam bilik .Antara contoh senaman yang baik untuk mereka yang mengidap tekanan darah tinggi ialah , berjalan, menari , berbasikal atau senaman kardio.

5- Turunkan berat badan
Menurunkan berat badan sangt penting bagi mereka yang mengalami tekanan darah tinggi dan juga penyakit jantung.Menurunkan berat badan dapat menghilangkan penyakit tekanan darah tinggi namun ianya perlu dilakukan dengan betul . Jangan sesekali mengamalkan diet yang tidak sihat.

Apa yang perlu diamalkan dalam diet untuk menurunkan berat badan hanyalah kurangkan pengambilan lemak dalam makanan dan lebihkan buah dan sayuran..Sertakan juga dengan senaman setiap hari sekurang-kurangnya 20 minit.


Semoga tips-tips menurunkan tekanan darah ini dapat membantu mereka yang mengalami masalah ini.Perlu dinasihatkan supaya kita jangan mengambil sebarang produk makanan tambahan yang dijual di pasaran tanpa mendapatkan nasihat doktor.

sekian..


Tuesday, 28 November 2017

JENIS MAKANAN YANG MEMBUATKAN BATUK MAKIN TERUK

Assalamualaikum...



Minggu ni saya diserang batuk.Memang agak susah nak tidur malam..Ni dah masuk 3 hari batuk masih tak hilang.Batuk memang lambat nak sembuh berbanding demam dan selsema.Walaupun batuk dah berkurangan tapi biasanya masih ada kahak kita rasa macam berkumpul di tekak ni.

Orang macam saya biasanya akan mengelak dari makan ubat batuk yang boleh buat mengantuk.Kebanyakan ubat batuk memang akan bagi kesan mengantuk tu.jadi saya elak kan makan ubat batuk sebab tak boleh la nak tidur suka-suka hati.Lagi-lagi cuti sekolah ni anak ada depan mata siapa la nak jaga diaorang kalau saya tidur.hahahah..

Apa yang saya buat untuk menghilangkan batuk ni ialah dengan berpantang makan,Ada beberapa jenis makanan yang saya elak kan untuk menghilangkan batuk dengan lebih cepat.Jom semak..






1)Makanan berminyak.
Elak kan mengambil makanan berminyak atau yang di goreng kerana ianya menyebabkan lendir dan kahak menjadi banyak. Contoh makanan berminyak yang biasa kita ambil setiap hari ialah ayam goreng, ikan goreng, kuih muih dan sebagainya.Jadi elak kan ambil makanan berminyak . makanan yang direbus atau dikukus adalah yang terbaik.


2)makanan dari tenusu
Satu kajian yang diterbitkan dalam jurnal "Hipotesis Perubatan" pada tahun 2009 menyatakan bahawa bagi sesetengah orang, minum susu boleh merangsang pengeluaran lendir dalam saluran pernafaasan, termasuk paru-paru dan tekak.  Sebab dalam susu ada protein yang boleh merangsang lendir. Bukan susu je malah makanan yang dihasilkan dari tenusu juga perlu dielak kan sepeti keju dan yougurt .

3)Minuman manis dan minuman yang ada kafien
Minuman berkafien biasanya akan menyejat air di dalam badan.Ketika batuk kita digalak kan banyak minum air supaya kandungan air dalam badan tidak hilang. Pengambilan kafien sudah pasti mengurangkan air dalam badan dan ia sesuatu yang perlu dielak kan.
Begitu juga dengan air manis seperti soda, kopi, teh , dan minuman tenaga.Ianya tidak membantu mengurangkan batuk malah memburuk kan lagi keadaan kita.



Ini beberapa jenis makanan yang saya elak kan ketika saya batuk.Ada orang kata buah-buahan sitrus juga perlu dielak kan.Tapi buat masa ni saya tak nampak lagi yang buah-buahan sitrus ni memburuk akn batuk sebab ada juga yang baik diambil ketika batuk seperti buah oren dan limau bali,

Tapi ada buah yang tak patut diambil ketika batuk seperti rambutan dan  tembikai  yang saya memang elak kan ketika saya batuk..

Sekian..