Skip to main content

Posts

Showing posts with the label info kesihatan

PENGALAMAN PERTAMA KALI DISERANG GEGATA ATAU KELOPAK GARAM

Hi semua..
5 hari  sebelum raya macam mimpi ngeri bila tiba-tiba nak bangun sahur badan jadi gatal2. Sambil panaskan kuah dan nasi terasa macam gatal-gatal je kat betis ni. Tak kan nyamuk banyak sangat kot saya fikir. Sekali tengok betis bengkak-bengkak macam nyamuk gigit.
Saya perhati je kat dinding ke , kat lantai ke kot-kat ada nyamuk. Macam tak percaya je nyamuk gigit banyak sampai jadi gitu.
Eh!!dah habis sahur pun gatal lagi . Sampai ke siang masih tergaru-garu satu badan pulak. Kulit dah start bengkak sana sini.
Tunjuk kat suami.. Sah!!kena kelopak garam ataupun Gegata





Mula dok fikir apa yang saya makan sampai timbul gegata sedangkan sebelum ni saya tak pernah kena gegata atau kelopak garam ni.
Memang ada makan kepah semalam nya. Tapi sebelum tu pun ada makan juga.Tapi tak jadi Gegata. Tanya pendapat suami.
Katanya "mesti tak tahan dengan bodywash yang baru tu.."
Oh!!betul jugak tu.. Sebelum ni rumah kami ni semua guna LIFEBUOY. Tapi sengaja suami nak tukar selera ja…

13 TABIAT BURUK YANG KERAP KITA LAKUKAN INI BOLEH MEROSAKKAN GIGI .

Gigi sangat penting untuk kesihatan , tetapi terdapat banyak perkara yang boleh merosakkan gigi kita.
Tabiat dan gaya hidup juga mampu memberi kesan kepada gigi. Ada beberapa gaya hidup yang jika kerap dilakukan akan membuatkan gigi anda cepat rosak.

di petik dari laman web INSIDER, pakar pergigian mengenal pasti perkara-perkara yang mungkin anda lakukan setiap hari yang boleh merosak kan gigi anda.






Menggigit kuku
Menggigit kuku bukan sahaja membuatkan kuku anda menjadi buruk malah ia juga boleh merosak kan gigi anda.

"Apabila anda menggigit kuku anda, enamel pada gigi anda boleh retak dan pecah. Gigi anda boleh beralih dari masa ke masa," kata doktor gigi Dr. Meenal Patel.

Dalam kes-kes yang lebih teruk, menggigit kuku boleh menyebabkan sakit rahang dan sakit kepala yang dikaitkan dengan ketegangan rahang. Memotong kuku mungkin sukar bagi anda yang sudah biasa menggigit kuku tetapi ia berbaloi untuk melindungi senyuman anda.

Mengambil vitamin gummy pada waktu pagi
Banyak sup…

9 CARA PALING BERKESAN UNTUK HILANGKAN MASALAH NAFAS BERBAU

Lebih daripada 80 juta orang mengalami halitosis kronik, atau nafas berbau. Dalam kebanyakan kes ia berasal dari gusi dan lidah.

Nafas yang berbau adalah perkara yang sangat memalukan, tetapi keadaan ini biasanya  ada cara tertentu yang mampu  anda lakukan  untuk mencegahnya. Dengan tips dan cara yang saya kongsikan ini  pasti dapat  membantu mengatasi masalah nafas berbau serta menjaga mulut anda sihat setiap hari.





1. Berus gigi dua kali sehari
Berus gigi anda dua hingga tiga minit sekurang-kurangnya dua kali sehari untuk mengeluarkan serpihan plak dan makanan. Ia sangat penting untuk memberus gigi sebelum tidur. Anda mungkin boleh  mencuba tips tambahan ini:  berus gigi anda dengan baking soda untuk mengurangkan keasidan di dalam mulut dan menjadikannya sukar bagi bakteria yang menyebabkan nafas berbau.

2. Floss setiap hari
Flossing akan menghilangkan sisa-sisa makanan di antara gigi yang berus gigi anda tidak dapat jangkau. Sekiranya serpihan makanan tidak dibuang, bakteria akan mul…

WABAK CHIKUNGUNYA DI HATYAI, WARGA PERLIS DINASIHATKAN BERHATI-HATI

SONGKHLA: Wabak virus chikungunya, jangkitan yang biasanya berlaku di Afrika, telah dilaporkan di kesan berlaku di Hat Yai City, yang memerlukan perhatian dan penjagaan.

Dr Kriangsak Liewchanpattana berkata berpuluh-puluh pesakit telah mendapatkan rawatan dan nasihat di kliniknya di bandar tersebut yang terkenal dengan  pelancongan dan hab ekonomi di wilayah selatan.





Beliau berkata penyakit itu mula tersebar di Afrika Selatan, terutamanya di Tanzania dan Mozambique. Ia mula dikenali 65 tahun yang lalu sebagai "gungunwala". Orang yang dijangkiti penyakit ini akan mengalami simptom demam dan sakit sendi.

Penyakit ini tersebar di kalangan orang ramai yang berpunca dari gigitan nyamuk Aedes yang juga menyebabkan demam denggi.


Pesakit chikungunya dan demam denggi kedua-duanya mengalami demam tinggi, tetapi mereka yang terjejas oleh chikungunya mengalami kesakitan di pergelangan pergelangan kaki, pergelangan tangan dan jari.

Dr Kriangsak berkata cara pencegahan terbaik wabak Chik…

INI SEBAB MENGAPA ANAK-ANAK ANDA PERLU BEREHAT DI RUMAH KETIKA MEREKA SAKIT

Ketika anak-anak dalam proses untuk membesar, masalah kesihatan mereka sering membuatkan ibu bapa menjadi resah dan merisaukan. Adakalanya ibu bapa keliru sama ada perlu atau tidak anak dibawa ke hospital untuk rawatan. Ataupun perlu atau tidak anak mereka tetap hadir ke sekolah atau hanya berehat di rumah.

Jika anda tidak pasti sama ada OK atau TIDAK untuk menghantar anak anda ke sekolah atau terus mendapatkan rawatan di klinik atau hospital, ada beberapa garis panduan yang boleh anda rujuk untuk lebih memudahkan anda membuat keputusan.






 DEMAM
Apabila kanak-kanak mempunyai demam yang tidak disertai dengan selsema, batuk, muntah, atau cirit-birit adalah lebih baik jika anak anda diberi rehat di rumah

Menurut Washington Pediatrics, terdapat banyak jangkitan virus yang boleh menyebabkan demam tanpa sebarang gejala yang lain. Demam yang dialami oleh kanak-kanak dengan mudah dapat meningkat dan boleh mendadak menurun suhunya .

Oleh sebab itu jika anak anda mempunyai demam dengan suhu bada…

INI SEBAB MENGAPA TAK BOLEH GUNA ESEN VANILA UNTUK PENAWAR SAKIT GIGI

Baru- baru ni tersebar di media sosial cara hilangkan sakit gigi yang dikongsikan oleh seorang wanita pengguna facebook menggunakan esen vanila. Ramai yang berkongsi posting dari wanita tersebut sekaligus menunjuk kan ramai yang percaya dengan keberkesanan nya malah tak mustahil ramai yang akan mencuba cara yang dikongsikan .

Posting tersebut telah mendapat perhatian Dr Ib Shah yang menyeru orang ramai agar jangan menyebarkan cara rawatan tersebut kerana dikatakan akan membahayakan nyawa pesakit. Menurut Dr Ib Shah di laman twitter nya cara rawtan tersebut akan menyebabkan infeksi pada gigi boleh merebak ke tulang.
Menurut Dr Ib Shah , selain mempunyai perisa tiruan, bahan kimia di dalam Artificial Vanila flavour tersebut hanya mampu membuatkan saraf menjadi kebas atau pun membunuh sarah tersebutsekaligus ianya menghilangkan rasa sakit pada gigi.
Tetapi jangkitan pada gigi masih ada dan ianya boleh merebak ke dalam tulang kita.


Dr Ib juga menyarankan agar pesakit mencabut gigi atau m…

SENARAI 50 UBAT KURUS YANG MENGANDUNGI BAHAN TERLARANG

Selain melakukan aktiviti fizikal, pengambilan pil menguruskan badan adalah antara yang sering dilakukan oleh orang ramai untuk menurunkan berat badan dengan cepat meskipun perlu berdepan risiko membahayakan kesihatan dan nyawa.
Sikap segelintir wanita yang begitu terdesak untuk mempunyai bentuk badan langsing menyebabkan lambakan produk perlansingan badan atau ubat kurus dijual sewenang-wenangnya di kedai jamu dan ubat-ubatan.
Terdapat pelbagai jenis pil di pasaran, termasuk yang mengandungi bahan terlarang seperti sibutramine, dan kebanyakan produk ini tidak menerangkan secara terperinci kandungan sebenarnya.
Lebih merisaukan lagi apabila ubat-ubat kurus ini dipercayai tidak mempunyai kelulusan dari KKM dan dipercayai mengandungi bahan-bahan terlarang.
Berikyt adalah sebarai 50 ubat kurus yang mempunyai bahan terlarang .




1. 7 Day Slim Capsule - Sibutramine 2.Acai Berry ABC 500mg Soft Gel - Sibutramine 3.Acai Berry Slimming Herbal Soft Gel -Sibutramine 4. Amberine Capsules - Sibutra…

INI YANG PERLU ANDA LAKUKAN JIKA HIDUNG BERDARAH - BARING KETIKA HIDUNG BERDARAH BOLEH MENYEBABKAN DARAH MASUK KE PARU-PARU

Hi semua..

Kali terakhir saya mengalami hidung berdarah pada  1997 kot. Lama giler dah tu.Lepas tu seingat saya tak pernah alami hidung berdarah sampai la sekarang. Masa tu saya pergi Kem Bina Negara. Mungkin cuaca terlalu panas sampai hidung berdarah. Dapat la rilek2 dalam atas katil tak payah join merentas desa. Hhehehe..

Tapi masa tu hidung berdarah saya cuma cuci dengan air., sumbat kapas dah siap..tak de la buat rawatan ke apa..

Hari ni terbaca satu perkongsian dari Dr Mohd Shaiful Nizam iaitu seorang pakaR telinga, hidung dan tekak.Ianya berkaitan masalah hidung tiba-tiba berdarah.



"JANGAN sesekali BARING ketika hidung BERDARAH..!! Ini sangat BERBAHAYA kerana berpotensi menyebabkan darah memasuki paru-paru anda. Ingin tahu langkah AWAL & BETUL semasa hidung BERDARAH???

Pertama :JANGAN PANIK..!! Pastikan anda dalam keadaan duduk dan sedikit tunduk kehadapan. Ini bagi mengelakkan darah mengalir ke belakang hidung dan berpotensi memasuki paru-paru anda.


Kedua : Picit baha…

5 LATIHAN ASAS JIKA ANDA BARU BERJINAK-JINAK KE GYM

5 LATIHAN ASAS JIKA ANDA BARU BERJINAK-JINAK KE GYM Bagi korang yang baru berjinak-jinak ke gym mesti agak sukar untuk menyesuaikan diri dengan latihan-latihan dan peralatan sukan di gym.

Sebagai newbie perasaan tertanya-tanya apa kah latihan yang harus dilakukan untuk permulaan dan bagaimanakah cara untuk melakukan nya dengan betul supaya latihan yang dilakukan memberi kesan yang bagus pada tubuh badan.

hari ni saya kongsikan 5 latihan asas untuk korang yang baru berjinak-jinak ke gym yang saya petik dari laman web times of India . Latihan asas ini adalah adalah seperti yang dicadangkan oleh atlet ESN, Jinni shaikh


1- squat - Berdiri tegak dengan tangan diluruskan ke hadapan. Bengkokkan lutut  dan turun ke bawah . 


Kawal bahagian pinggul supaya  selari dengan lantai. Kekalkan keseimbangan dan tetap  lurus semasa naik dan turun.



2- Lunge - Berdiri lurus dengan tangan di letak kan ke pinggang.. Korang juga boleh melakukan lunges dengan memegang dumbbell semasa melakukan latihan ini. 


K…

PUNCA KENAPA HAID LAMBAT YANG PALING KERAP DIALAMI OLEH WANITA

Hi semua..




Haid lambat memang merisaukan setiap wanita. Tanda-tanda tubuh badan mengalami kelainan, salah satunya ialah haid datang lewat. Itu lah yang menyebabkan wanita akan merasa cemas jika kitaran haid mengalami perubahan .

Ada beberapa punca mengapa haid lambat. Mungkin setiap dari kita tidak menyedari perubahan pada tubuh badan sehingga lah haid tidak datang. Setelah diteliti baru lah kita akan dapat mengesan apa punca nya haid lewat.


Kitaran haid kita  mungkin tidak teratur dari bulan ke bulan. Ini bermakna bahawa bulan lepas kitaran kita  mungkin telah 24 hari, dan bulan ini boleh menjadi 32 hari. Perubahan kitaran haid boleh berubah bergantung kepada gaya hidup kita

Tekanan juga boleh menyebabkan haid lambat dari biasa.Apabila kita stress badan kita akan mengeluarkan hormon stress yang boleh mengganggu ovulasi. kerana itu pentingnya kita mengawal stress dalam kehidupan kita supaya ianya tidak berlarutan.

Jangan terlalu memikirkan masalah dan lakukan lah perkara2 yang kita mamp…

HATI-HATI DENGAN BOMOH TULANG .SEKALI X-RAY BERSEPAH SUSUK

Susuk bukan lah sesuatu yang baru dalam masyarakat kita.Sejak dari dulu lagi penggunaan susuk sudah dapat dikesan.Gaya hidup dan kekurangan ilmu agama menyebabkan  ada yang menjadikan pemakaian susuk sebagai jalan menyelesaikan masalah.
Ada berbagai jenis susuk yang kerap digunakan . Bukan saja untuk kecantikan malah susuk juga digunakan untuk menguatkan tulang. 
Seperti yang didedahkan oleh Dr. Syazwan Basil mengenai penemuan susuk dibahagian kaki salah satu pesakit nya,. Dalam gambar yang ditunjuk kan jelas terdapat beberapa jarum halus dibahagian kaki pesakit.






Tak dapat dipastikan samaada pesakit ini sebelum nya memang tahu yang bomoh tulang tu masuk kan susuk kedalam kaki nya atau pun tidak.
Mustahil jugak dia tak tahu..kan??Tak mungkin susuk tu dimasuk kan secara rahsia tanpa pengetahuan pesakit . 
Tapi boleh jadi jugak ianya dimasuk kan secara rahsia tanpa pengetahuan pesakit sebab nak melariskan perkhidmatan nya.
Bila orang yang dapatkan rawatan tu sihat dah tentu keyakinan pe…

APA PERLU BUAT JIKA GIGI KEKAL TERCABUT

Assalamualaikum.

Semalam Maisara bagitau yang salah satu gigi susu dia dah patah.Dia tunjuk kan kat saya gigi tu..Risau jugak la sebab takut nanti gigi dia tak tumbuh.tapi katanya itu gigi susu je..nanti gigi lain akan tumbuh..

Kalau gigi susu yang patah tak pe la..Tapi kalau gigi kekal nya yang tercabut macam mana?Ada harapan lagi ke gigi anak kita tu boleh diselamatkan?Dah tentu boleh..Gigi kekal yang tercabut boleh diselamatkan dengan beberapa cara yang akan saya kongsikan ni..

Saya rujuk dari satu post yang di kongsi oleh Dr Ib Shahdi lama twitter tentang apa perlu kita buat jika gigi kekal tercabut dan cara untuk menyelamatkan gigi tersebut. Tercabut bermakna gigi dia terkeluar dan masih ada akar nya..




1- Mula-mula cari dulu gigi yang tercabut tu.Mungkin tercampak masa terjatuh atau kemalangan.




2-Pegang HANYA bahagian kepala gigi.cuba jangan sentuh bahagian akar . Kita nak preserve sel2 yang melekat dan elakkan lagi kerosakan dan kotoran dari melekat di kawasan tu





3-Cuci gigi tu…

INI SEBAB KENAPA KITA TAK BOLEH LETAK LEMON DALAM MINUMAN JIKA DI RESTORAN

Assalamualaikum...



Walaupun saya ni suka try macam-macam diet dan macam-macam petua untuk cantik, tapi jujurnya saya memang tak pernah try buat air detox. Apa saja buah-buahan saya lebih suka makan secara terus termasuk la lemon.

Selalu kalau beli lemon bukan habis sebab dimasuk kan dalam masakan atau minuman tapi sebab saya makan saja macam tu je.

Mula-mula buang kulit lemon . Letak kan kuah rojak dalam piring,Kemudian golek2 kan lemon tu dalam kuah rojak tadi..Lepas tu gigit la lemon tadi dengan penuh perasaan..Pergghhh!!Merecik Oi..hahaha..


Nanti try ok..Sedap !!

Kalau makan dan minum direstoran-restoran mesti kita akan jumpa hidangan air yang ada diletak kan hirisan lemon didalamnya....Dia potong bulat lemon tu lepas tu masuk kan dalam air sejuk , air teh o, air sirap,..Nampak cantik dan menyelerakan betul air tu bila dah ada hirisan lemon dalam air tadi..

Baru lah best minum air...kan??

Tapi tahu tak sebenarnya memasuk kan hirisan lemon kedalam air bukan lah satu cara yang bagu…

10 BUAH PALING MERBAHAYA.SALAH SATUNYA IALAH BELIMBING

Assalamualaikum...

Makan buah memang bagus dan ramai yang tahu buah-buahan adalah antaar makanan sihat yang perlu ada dalam diet kita seharian. Kandungan vitamin serta serat yang terdapat di dalam buah-buahan menjadi kan ianya snek sihat bagi ramai orang.Namun siapa sangka sebenarnya ada beberapa buah-buahan juga bahaya diambil jika tidak berhati-hati.

Artikel ini saya petik dari laman web mashed. Berikut adalah senarai 10 buah yang bahaya diambil jika dalam keadaan tertentu dan boleh menjadi sumber racun .

1)Belimbing.




Buah yang berbentuk seperti bintang ini amat bahaya diambil secara berlebihan.Ianya mengandungi serat yang tinggi dan Vitamin c serta rendah kalori.Walaupun begitu  jika anda mengalami masalah buah pinggang , makan buah belimbing sama seperti anda membunuh diri.Ini kerana buah belimbing boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang jika diambil secara berlebihan.

Kerana itu bagi anda yang mempunyai masalah buah pinggan elak kan makan buah belimbing  kerana kesan buruknya i…