Skip to main content

Posts

Showing posts with the label ibu hamil

TIPS MENGELAKKAN KOYAKKAN TERUK SEMASA BERSALIN

Tips Mengelak kan Koyakan Teruk Semasa Bersalin Bersalin Proses melahirkan anak memang sakit. Saya tak pernah lagi jumpa perempuan yang kata bersalin tu tak sakit. Cuma mungkin tahap kesakitan tu berbeza bagi setiap orang.

Selain rasa sakit, bersalin juga boleh jadi macam-macam risiko.Salah satu yang paling kerap terjadi ialah koyakan pada vagina . Tapi ada ke cara untuk elak kan koyakan teruk pada vagina ketika melahirkan anak?

Jom baca tips yang dikongsikan oleh Dr Muhammad Eizat untuk para wanita mengelak kan koyakan teruk pada vagina.


1. Jangan panik tak tentu pasal. Banyakkan membaca fakta dan ilmu yang betul mengenai kelahiran supaya bakal ibu lebih tenang dan tidak panik ketika proses kelahiran. Bertanya pada yg berilmu, BUKAN PADA PENJUAL PRODUK



2. Amalkan senaman Kegel : Kemutkan otot pelvis / vagina seperti anda sedang menahan kencing, tahan selama 10 saat, lepaskan perlahan-lahan dan ulang 25 kali setiap satu sesi, lakukan 3 kali sehari sepanjang tempoh mengandung



3. Urutan…

JERAWAT SEMAKIN BANYAK DI WAJAH KETIKA MENGANDUNG

Assalamualaikum...




Wajah berjerawat semasa mengandung  memang ramai yang mengalami nya.Saya sendiri ketika mengandung l anak kedua wajah jadi hitam , berjerawat dan berparut. Hinggakan saya jadi malu untuk bergambar dan malas untuk keluar rumah.Aktiviti ketika hamil banyak dilakukan didalam rumah sahaja.

Mungkin bagi sesetengah wanita mereka hanya membiarkan sahaja jerawat yang tumbuh di wajah kerana merasakan ianya akan hilang sendiri selepas melahirkan anak.namun ada juga yang berusaha menghilangkan jerawat ketika mengandung  kerana tidak mahu masalah jerawat berlarutan sehingga selepas bersalin.

Ini kerana sudah tentu selepas bersalin kita tidak punya banyak masa untuk diri sendiri apa lagi untuk masalah jerawat yang semakin hari seperti tidak berpenghujung.Malah parut2 jerawat juga akan meninggalkan kesan selepas melahirkan anak.

Punca dan cara mencegah jerawat ketika mengandung
Salah satu punca mengapa jerawat semakin banyak di wajah ketika mengandung  adalah kerana perubahan dan…

JANGAN PANDANG RINGAN DENGAN AMALAN BENGKUNG SELEPAS BERSALIN

Assalamualaikum..


Salah satu perkara yang sangat penting selepas bersalin ialah amalan berbengkung.
Tapi zaman sekarang dah tak ramai yang nak
pakai bengkung selepas bersalin.
alasannya tak sempat,susah nak pakai dan leceh dan ada yang kata
bersalin melalui pembedahan tak boleh pakai bengkung.

Tapi sekarang wanita tak perlu beri macam-macam alasan lagi.
sebab kita dah ada bengkung moden untuk wanita selepas melahirkan anak melalui pembedahan
Lebih mudah nak dipakai,tak menyakitkan  dan kalau dah lepas
pantang pun boleh terus guna bengkung ni sebab dia juga boleh
membentuk semula bentuk badan kita supaya lebih langsing dan menarik.



Bengkung moden ni akan membantu wanita supaya mudah bergerak
dan sesuai dipakai seharian.
Dia menyokong perut supaya wanita boleh berdiri dan duduk tegak.
kalau batuk atau bersin pun bahagian luka tu tak sakit pun.




Satu lagi yang istimewa tentang bengkung ni ,
ianya tak mudah bergulung dan terlipat macam bengkung2 biasa tu..
Dia buat badan kita lurus walaupun …