Showing posts with label ibu hamil. Show all posts
Showing posts with label ibu hamil. Show all posts

Wednesday, 15 August 2018

TIPS MENGELAKKAN KOYAKKAN TERUK SEMASA BERSALIN

Tips Mengelak kan Koyakan Teruk Semasa Bersalin Bersalin Proses melahirkan anak memang sakit. Saya tak pernah lagi jumpa perempuan yang kata bersalin tu tak sakit. Cuma mungkin tahap kesakitan tu berbeza bagi setiap orang.

Selain rasa sakit, bersalin juga boleh jadi macam-macam risiko.Salah satu yang paling kerap terjadi ialah koyakan pada vagina . Tapi ada ke cara untuk elak kan koyakan teruk pada vagina ketika melahirkan anak?

Jom baca tips yang dikongsikan oleh Dr Muhammad Eizat untuk para wanita mengelak kan koyakan teruk pada vagina.


1. Jangan panik tak tentu pasal. Banyakkan membaca fakta dan ilmu yang betul mengenai kelahiran supaya bakal ibu lebih tenang dan tidak panik ketika proses kelahiran. Bertanya pada yg berilmu, BUKAN PADA PENJUAL PRODUK



2. Amalkan senaman Kegel : Kemutkan otot pelvis / vagina seperti anda sedang menahan kencing, tahan selama 10 saat, lepaskan perlahan-lahan dan ulang 25 kali setiap satu sesi, lakukan 3 kali sehari sepanjang tempoh mengandung



3. Urutan perineum pada hujung-hujung kehamilan berfaedah untuk menjadikan otot pada bahagian vagina lebih anjal dan mengurangkan risiko koyakan vagina yang teruk. Otot pada perineum yg anjal alan lebih senang mengembang dan menguncup tanpa meninggalkan koyakan yang teruk.



4. Meneran dengan cara yg betul! Fokus ke arah perut dan anda meneran dari abdomen dan ke bawah, seperti meneran berak sembelit


5. Jangan meneran awal jika belom tiba masanya. Meneran terlalu awal ketika kepala bayi masih lagi belum nampak pada vagina menyebabkan vagina membengkak dan mudah koyak.



6. Pastikan posisi yg betol ketika meneran. Rapatkan dagu ke dada, anda berkeadaan sama seperti udang membengkok, pegang pergelangan kaki, dan jangan sesekali mengangkat punggung ataupun punggung terhuyung hayang ke kanan ke kiri.


Mcm nk tangkap bola pulak gayanya misi nak sambut kelahiran bila punggung digerakkan ke sana ke mari


7. Dengar arahan doktor dan misi. Bila nak periksa tu bagi kerjasama, bukannya terkepit-kepit sampai jari misi atau doktor takleh kluar. Banyakkan berzikir dan berselawat, bukannya meraung sepenuh jiwa dan raga mcm tertelan microfon

Sumber: Dr Muhammad Eizat 


sekian.

Tuesday, 2 January 2018

JERAWAT SEMAKIN BANYAK DI WAJAH KETIKA MENGANDUNG

Assalamualaikum...


jerawat banyak ketika mengandung


Wajah berjerawat semasa mengandung  memang ramai yang mengalami nya.Saya sendiri ketika mengandung l anak kedua wajah jadi hitam , berjerawat dan berparut. Hinggakan saya jadi malu untuk bergambar dan malas untuk keluar rumah.Aktiviti ketika hamil banyak dilakukan didalam rumah sahaja.

Mungkin bagi sesetengah wanita mereka hanya membiarkan sahaja jerawat yang tumbuh di wajah kerana merasakan ianya akan hilang sendiri selepas melahirkan anak.namun ada juga yang berusaha menghilangkan jerawat ketika mengandung  kerana tidak mahu masalah jerawat berlarutan sehingga selepas bersalin.

Ini kerana sudah tentu selepas bersalin kita tidak punya banyak masa untuk diri sendiri apa lagi untuk masalah jerawat yang semakin hari seperti tidak berpenghujung.Malah parut2 jerawat juga akan meninggalkan kesan selepas melahirkan anak.

Punca dan cara mencegah jerawat ketika mengandung


Salah satu punca mengapa jerawat semakin banyak di wajah ketika mengandung  adalah kerana perubahan dan peningkatan hormon androgen,.Hormon ini akan membuatkan kulit kita menghasilkan sebum yang lebih banyak berbanding waktu ketika tidak hamil.Penghasilan sebum yang meningkat membuatkan pori-pori kulit tersumbat akibat debu dan habuk.Ini lah punca utama jerawat semakin  banyak di wajah ketika mengandung






Untuk mengatasi masalah jerawat ketika mengandung ibu -ibu yang hamil  tidak boleh menggunakan produk-produk kosmetik yang selalu digunakan kerana dikhuatiri mengandungi bahan-bahan yang boleh membahayakan kandungan.Antaranya ialah produk yang mengandungi Salicylic acid,Isotretinoin,Retinoid dan  antibiotik tetracycline .

Untuk mengurangkan jerawat semakin banyak di wajah ketika mengandung boleh la menggunakan beberapa bahan semula jadi seperti madu, lemon dan soda bikarbonat.

Ibu-ibu yang hamil juga boleh mencuci muka dengan lebih kerap untuk mengurangkan jerawat.

Walaupun penggunaan kosmetik dan ubatan tertentu untuk kulit ibu mengandung  dilarang namun terdapat beberapa produk yang sesuai untuk ibu hamil. Anda perlu mendapatkan nasihat dan pakar farmasi untuk menentukan apakah produk rawatan kulit yang sesuai untuk ibu hamil.

Walaupun sedang hamil wanita juga digalak kan bersenam dan bersukan.Cara ini juga dikatakan mampu mengurangkan jerawat semakin banyak diwajah ketika mengandung.Ketika wanita bersenam atau bersukan peredaran darah akan menjadi lebih lancar.Jika dilakukan dengan rutin disiplin ianya juga mampu mengurangkan stress.Namun lakukan lah pergerakan dan sukan yang sesuai dengan keadaan anda yang sedang mengandung.

jerawat ketika mengandung


Kebiasaan memicit dan menyentuh jerawat juga menjadi punca mengapa jerawat semakin banyak di wajah ketika mengandung.Jadi anda harus lah mengelak kan dari menyentuh jerawat . Ini kerana kadang kala terdapat kotoran di bawah kuku kita tanpa kita sedari.Kotoran-kotoran  tersebut akan mudah melekat di kulit wajah kita.

Itu lah serba sedikit tentang jerawat yang semakin banyak di wajah ketika hamil. Semoga artikel ini dapat membantu wanita-wanita hamil yang mempunyai jerawat yang banyak.


sekian..



Saturday, 29 August 2015

JANGAN PANDANG RINGAN DENGAN AMALAN BENGKUNG SELEPAS BERSALIN

Assalamualaikum..



Salah satu perkara yang sangat penting selepas bersalin ialah amalan berbengkung.
Tapi zaman sekarang dah tak ramai yang nak
pakai bengkung selepas bersalin.
alasannya tak sempat,susah nak pakai dan leceh dan ada yang kata
bersalin melalui pembedahan tak boleh pakai bengkung.

Tapi sekarang wanita tak perlu beri macam-macam alasan lagi.
sebab kita dah ada bengkung moden untuk wanita selepas melahirkan anak melalui pembedahan
Lebih mudah nak dipakai,tak menyakitkan  dan kalau dah lepas
pantang pun boleh terus guna bengkung ni sebab dia juga boleh
membentuk semula bentuk badan kita supaya lebih langsing dan menarik.



Bengkung moden ni akan membantu wanita supaya mudah bergerak
dan sesuai dipakai seharian.
Dia menyokong perut supaya wanita boleh berdiri dan duduk tegak.
kalau batuk atau bersin pun bahagian luka tu tak sakit pun.

cara memakai bengkung..mudah dan cepat!



Satu lagi yang istimewa tentang bengkung ni ,
ianya tak mudah bergulung dan terlipat macam bengkung2 biasa tu..
Dia buat badan kita lurus walaupun kita menyusukan bayi.
jadi tak de lah sakit2 belakang

Walaupun direka untuk wanita yang bersalin dengan pembedahan
tapi bengkung ni juga sesuai untuk wanita yang bersalin normal.
Dalam masa 44 hari berpantang,perut akan kembali kempis
sebab ini juga adalah sebahagian dari fungsi bengkung moden ni.

Terdapat dalam saiz yang sesuai untuk anda

Bila badan tak sakit2,tempat luka pembedahan pun tak de nanah,
nak menyusukan anak pun mudah jadi susu badan pun senang nak keluar.
Tak perlu risau tentang sakit sana sini..
sebab tu wanita yang nak bersalin perlu dapatkan bengkung moden ni segera.
tahan lama dan boleh pakai berulang kali .
lepas habis pantang pun boleh pakai untuk elak kan perut kembali buncit.
Jadi penggunaan nya bukan saja untuk ibu2 seleas bersalin tapi
untuk semua wanita boleh gunakan bengkung moden ni..


berminat nak beli bengkung moden ni..

Hubungi : Puan sara Newshop (fb)

Laman web: http://sitimaisarahmohdyusof.blogspot.com/

Tel: 0148371485

facebook: Bengkung Moden ceaseran

Instagram: @bengkungmodenceaseran


sekian..