Showing posts with label haiwan. Show all posts
Showing posts with label haiwan. Show all posts

Thursday, 12 July 2018

KETAHUI SEBAB MENGAPA ANDA TIDAK BOLEH BERI ITIK MAKAN ROTI

Selama ni memang saya fikir itik makan apa je yang kita manusia makan. Dulu selalu tengok mertua saya bagi itik dia makan nasik . Jadi saya fikir mesti itik ni makan roti jugak.

Tapi sebenarnya itik tak boleh makan roti.Kalau sesiapa yang pernah bagi itik peliharaan nya makan roti boleh la hentikan sebab ianya akan menyebabkan itik sakit .


Memberi roti bapa itik bukan saja menyebab kan air nya berbau dan busuk tapi juga boleh menyeybabkan itik sakit kerana roti tidak mengandungi nutrisi yang diperlukan oleh itik.

Roti juga menyebab kan air tercemar dan memusnahkan makanan semulajadi itik seperti ikan.Di bawah ini adalah contoh itik yang kekurangan nutrisi. sebab makan benda2 yang tak diperlukan oleh badan nya,



Bahagian sayap itik kelihatan terkeluar dan tidak boleh dimasuk kan semula dan ianya menyebabkan itik tidak boleh terbang dan keadaan ini sangat menyakitkan bagi mereka.



Sebaiknya itik diberi makan nasi yang dimasak , biji jagung , anggur tanpa bijik dan birdseed. Roti juga tak boleh diberikan kepada angsa bagi mengelak kan masalah yang sama.

Jadi lepas ni kalau nampak itik berenang jangan sesekali bagi itik makan roti.Itik ni apa kita bagi semua dia telan. so kita kena lebih peka dengan hal ni.

sekian..

Thursday, 3 May 2018

INI SEBAB KENAPA KITA TAK BOLEH NAIK GAJAH BILA MELANCONG KE THAILAND




Saya ni walaupun seorang yang penakut dengan haiwan tapi saya sebenarnya pecinta haiwan jugak.Rasa sakit hati bila nampak ada orang aniaya haiwan. Tak sanggup nak tengok.

Tapi ramai yang tak sedar cara kita sendiri menggalak kan penganiyaan terhadap haiwan . Contohnya Gajah. Ramai orang kalau pergi ke Thailand mesti nak naik gajah. Tapi tahu tak bagaimana gajah tersebut di perlakukan untuk sesetengah pihak  mengaut keuntungan ?

Gajah yang di tangkap bukan sahaja di siksa malah ada gajah-gajah kecil di pisahkan secara paksa dari ibu mereka  atau di sebut sebagai "phajaan" . Kesian nya..

Kalau tak percaya cuba tengok gambar-gambar ni.. Apa perasaan korang selepas melihat gambar2 ini.?






Ini adalah keadaan di mana gajah-gajah sedang di latih supaya menurut perintah . Gajah-gajah ni bukan saja di latih setiap hari malah di perlakukan dengan kejam sekali.

Di ikat, di pukul sampai ada yang luka-luka.

Tapi bila kita pergi ke Thailand kita tengok gajah-gajah ni macam jinak sangat sampaikan ada yang anggap gajah ni haiwan yang di pandang suci oleh orang Thailand. Sedangkan orang tak tahu macam mana cara mereka menjinak kan gajah-gajah ni. Sangat kejam!

So korang kalau ke thailand tak payah naik gajah sebab ianya seolah-olah menyokong tindakan pihak tertentu ni . Kalau ramai2 sebarkan benda ni tak kan ada lagi sesiapa nak naik gajah  dan orang tempatan kat sana pun tak nak dah tangkap gajah dan gunakan untuk kepentingan sendiri.

sekian..


Monday, 9 October 2017

NAK BELA HAIWAN KESAYANGAN TAPI TAKUT? INI BOLEH MEMBANTU KORANG

Assalamualaikum..



Saya baru jumpa kucing ni semalam.Sebenarnya bukan jumpa tapi dia datang sendiri ke rumah..Terus masuk ke dapur dan makan makanan kucing saya, Jonjea. Hari ni saya dah mandikan dia , dah pakaikan loceng kat leher, dan dah beri nama Jaechan . 

Best kan nama2 kucing saya?

hahahha..

Ada banyak sebab kenapa ada orang yang tak suka ada haiwan kesayangan . Antara sebab-sebab kenapa diaorang tak suka bela haiwan ialah sebab takut. 

Ada juga yang tak mau bela sebab malas nak menguruskan nya.

Setiap hari nak kena bersihkan sangkar , nak kena bagi makan, belikan makanan , bawak ke veteriner dan sebagainya.



Benda2 macam tu buat mereka rasa ianya sesuaitu yang menyusahkan.

Tapi saya dah ada satu penyelesaian  untuk korang yang "malas" ni nak ada haiwan peliharaan macam orang lain jugak.

Kadang2 bila kita sedih kita nak juga mengadu kat sesiapa yang boleh dipercayai..sesiapa yang sedia mendengar tanpa membantah dan mencadang..

Betul!!haiwan kesayangan adalah "dia" yang sesuai untuk perkara-perkara itu. Kita boleh peluk dia boleh mengadu dan menangis pada dia.


Ni dia...namanya Qooboo  .. Nampak lain macam je kan??

boleh tengok video di bawah macam mana dia sangat "manja" dengan tuan nya..



Dia tak kan menggigit, tak kan bising bila lapar tak kan berak di laman kita.

Tapi kalau ada kawan korang nak datang rumah bagitau dulu pada dia tentang "haiwan peliharaan " korang ni ye.Takut nanti ada yang kata korang sewel.

hahahha..

Dibangunkan oleh syarikat Jepun, Yukai Engineering Co, Qoobo adalah bantal robot kecil berbulu yang duduk di pangkuan kita dan menggerak kan  ekornya apabila kita membelainya. Itu sahaja, .Dan sebenarnya itu lah yang ramai orang mahukan dari haiwan kesayangan mereka. Kan??

Ada yang alah kepada kucing dan anjing, atau korang  tinggal di sebuah apartmen yang tidak membenarkan membela haiwan kesayangan , atau korang memang tak suka kan bunyi bising mengiau dan menyalak .??

Qooboo adaah haiwan yang sesuai untuk korang..
.


Binatang robot aneh itu diumumkan pada pameran perdagangan CEATEC 2017, dan dijangka akan dijual secara komersial pada musim panas akan datang, sekitar $ 100. Penciptanya mendakwa bahawa Qoobo mempunyai hayat bateri lapan jam dan dapat diisi oleh USB.

Ciri utamanya ialah ekor robot, yang akan bergerak dengan cara yang berbeza bergantung pada cara dia dibelai.. "Kucing tanpa kepala" ini  juga bergetar  dan berdengkur.


Salah seorang pereka Yukai Engineering Co berkata.  idea untuk menwujudakan Qoobo kira-kira enam bulan yang lalu, apabila terpaksa meninggalkan kucingnya dengan ibu bapanya,

Oleh sebab kerana pangsapuri yang didiaminya  tidak membenarkan haiwan peliharaan dia memutuskan untuk mencipta  pengganti haiwan kesayangan yang akan membuatnya berasa lebih baik walaupun haiwan ini tidak mempunyai kepala dan anggota badan lain yang dirasakan tidak begitu penting.




Thursday, 5 October 2017

VETERINER TIDAK BERLESAN TAWAR KHIDMAT BUANG SUARA BISING ANJING HANYA DITEPI JALAN

Assalamualaikum..



Mesti ada antara kita yang ada jiran-jiran bela anjing . Ada yang tak berapa suka ada anjing ni sebab bulu dia terbang ke rumah kita..kan??Tapi ada masa-masa nya rasa .. "..mujur la jiran ni ada bela anjing..Ada je orang yang pelik2 dekat dengan rumah  terus anjing tu menyalak.."

Bila menyalak tak berhenti-henti memang rimas jugak la. Cuma tidak la pernah rasa terfikir  nak pi tutup mulut dia atau bisu kan dia terus.hahah..

Tapi ada juga yang fikir bunyi bising anjing yang menyalak tu memang pelu di atasi dengan buang suara bising nya.

Mungkin ada yang tak faham tapi kejadian berlaku di China apa bila seorang "Viterinar " tanpa lesen memberi perkhidmatan membuang chord vokal suara anjing yang bising.

Dengan hanya beroperasi ditepi jalan ada ramai pelanggan yang mempercayai khidmat veteriner tanpa lesen ini,

Lelaki yang mendakwa dirinya sebagai Veteriner ini dikenali sebagai Zheng . Dia kini sedang disiast kerana menjalan kan perkhdmatan kesihatan kepada haiwan tanpa lesen. Zheng bakal berdepan tindakan dan hukuman jika dia didapati bersalah.


Kebanyakan pemilik haiwan menjelaskan mereka terpaksa membuang suara bising anjing milik mereka disebab kan aduan jiran-jiran tentang bunyi bising anjing menyalak.

Zheng mengecas sekitar 50 - 100 yuan untuk menghilangkan suara anjing yang bising..




Gambar-gambar  dan video yang mengerikan yang tersebar di medsoc beberapa minggu  yang lalu menunjukkan anjing yang disuntik dengan anestetik dengan  mulut terbuka,  dengan sepasang tali yang di pegang oleh pembantu Zheng.

Sambil memotong kord vokal Zheng  menggunakan alatan yang kotor  pada semua anjing  tanpa membersihkan nya terlebih dahulu .


 Zheng mengendalikan kira-kira 10 anjing dalam masa sejam, dan hanya membuang  kord vokal berdarah  di atas jalan.

Wartawan yang menyamar sebagai orang awam bertanya kepada Zheng sama ada Zheng mempunyai lesen untuk menjalankan perkhimatan seperti itu.

Zheng menjelaskan bahawa dia melakukan prosedur secara tidak sah kerana  dia telah belajar kemahiran tersebut sejak setahun lalu. " Mengapa saya memerlukan lesen? Tidak ada pemeriksaan ketat dan tidak ada sesiapa yang pernah memeriksa saya.., " kata Zheng


Membuang chord vokal anjing   menjadi trend di China hari ini, dengan banyak pemilik memilih untuk melakukannya bagi  menghentikan haiwan peliharaan mereka daripada menyalak  .


Walau bagaimanapun prosedur itu sebenarnya tidak perlu dilakukan  dan sememangnya agak kejam dan menimbulkan risiko kesihatan yang serius seperti jangkitan kuman,  kehilangan darah, kesukaran bernafas dan tekanan ..

Mereka juga  tidak menyedari bahawa  pada dasarnya mereka telah membuang  keupayaan semula jadi anjing untukbersuara dan berkomunikasi.


Walaupun saya tak suka bunyi anjing bising tapi harap2 tak de la sesiapa di Malaysia ni yang tergamak buat macam ni.


sekian..



Wednesday, 4 October 2017

BERTARUNG DENGAN ULAR SAWA GERGASI : LELAKI INI BERJAYA MEMBUNUH ULAR SAWA SEPANJANG 23 KAKI

Assalamualaikum...

Ini reptilia yang saya paling takut sekali.Dalam mimpi pun kalau boleh tak mau dia ada. Apa jenis ular pun saya takut.Walau pun ular tu tak merbahaya tapi saya takut sangat kalau terserempak dengan reptilia ni.


Hari ni ada terbaca pasal ular sawa gergasi yang berjaya ditumpaskan oleh seorang lelaki di Riau , Indonesia.

Dikabarkan Robert Nababan sebenarnya sedang dalam perjalanan pulang dari kerja .  Kemudian dia  ternampak seekor ular sawa gergasi sepanjang 23 kaki menghalang laluan jalan.

Dia memberanikan diri menghampiri ular tersebut dan tiba2 ular tersebut menyerangnya dan membelit badan nya sambil membenamkan gigi ke lengan lelaki berusia 37 tahun itu.

Berpantang maut sebelum ajal, lelaki ini kemudian tidak menglah malah dia bertarung dengan ular gergasi tersebut hingga lah ular itu mati dan dia cedera parah.

Dia kemudian nya bergegas ke hospital untuk mendapat kan rawatan.





Menurut saksi kejaidan ketika  Robert Nababan bertarung dengan ular gergasi , ramai yang melihat kejadian tersebut tetapi tidak berani untuk membantu kerana ketakutan.

Robert Nababan seorang pengawal keselamatan, yang bekerja di ladang kelapa sawit di kawasan Kabupaten Indragiri Hulu, .




Robert Nababan mengalami kecederaan serius di tangan kirinya  dan mengalami keletihan kerana bertarung dengan agak lama.

Bangkai ular tersebut kini digantung untuk tontonan penduduk setempat.

Sebelum ini, pada march lalu seorang lelaki di Sulawesi mati di dalam perut ular sawa , selepas berterung dengan ular sawa gergasi.,




Thursday, 14 September 2017

GAMBAR TERKINI KUDA PALING KACAK DIDUNIA : FREDERIK MAKIN MEMPERSONA

Assalamualaikum..


Korang ingat tak entry saya tentang kuda paling kacak didunia  yang saya tulis pada tahun lepas..Kalau belum baca korang boleh baca disini.

GAMBAR KUDA PALING KACAK DI DUNIA


Kuda paling kacak ni menjadi popular awal bulan May tahun lepas kerana penampilan nya yang sangat berbeza dari kuda lain..

Kuda diberi nama Frederik ini berasal dari Amerika Syarikat 

Ototnya yang menyerlah, warna bulu yang berkilau .Malah rambutnya juga sangat cantik menjadi kan Frederik di gelar kuda paling kacak di dunia..

.


Gaya Frederik setahun yang lepas.

Terkini ..Frederik tak mensia-siakan apa yang dia ada..Sejak setahun lepas pengikutnya di facebook bertambah dari 40 ribu pengikut kepada hampir 75 ribu pengikut setakat ini.

Dengan populariti yang di raih ,  Frederik kini semakin mempersona, memukau dan kelihatan lebih gagah.

Gambar terkini Frederik..






Sejak menjadi perhatian ramai Frederik juga kerap dijemput ke ranccangan-rancangan Tv tempatan dan juga membintangi filem..kemunculan nya sentiasa di nanti-nanti kan..

Menurut Stacy , Frederik juga sangat pandai menonjolkan dirinya apabila diadakan sesi fotografi.Dia tahu beraksi didepan kamera untuk mendapatkan gambar yang cantik. Dia tahu membezakan keadaan ketika dirumah atau di bawah lampu .

sekian...

Thursday, 20 July 2017

WANITA TINGGAL BERSAMA LEMBU YANG DIPERCAYAI SUAMINYA

Assalamualaikum...

Bagi sesetengah agama mereka percaya apabila mereka mati , mereka akan dilahirkan semula ke dunia ni.Cuma mereka tidak lah dilahirkan seperti mereka yang sebelum nya.Ada yang dilahirkan menjadi anak kepada orang lain, dan ada juga yang menjadi haiwan.


Khim Hang wanita usia 74 tahun ini berasal dari kemboja percaya seekor anak lembu berusia lima bulan adalah kelahiran semula suami nya .Malah penduduk kampung juga percaya suami wanita tersebut , Tol Khut dilahirkan semula sebagai anak lembu .





Setiap hari hampir  100 orang datang  melawat rumahnya di timur laut wilayah Kratie untuk melihat anak lembu yang dikatakannya sangat mirip dengan suaminya yang meninggal dunia lebih setahun lalu.


"Saya percaya bahawa anak lembu itu adalah suami saya kerana apa sahaja yang dilakukannya ... sama seperti suami saya ketika dia masih hidup,"

Anak lembu itu  dilahirkan pada bulan Mac dan telah menjadi viral di media sosial.


Saya fikir ia agak luar biasa untuk melihat seekor lembu masuk ke rumah seperti ini, "kata Thach Vin, 32, merujuk kepada video yang dilihatnya di Facebook di mana anak lembu itu berjalan menaiki tangga rumah keluarga Khim Hang.

"Jadi saya datang ke sini untuk melihatnya dengan mata saya sendiri," katanya.



Setiap hari di dalam rumah kayu ini , anak lembu tersebut akan diberi makan, dibasuh dan diletakkan di atas katil dengan bantal berbulu yang pernah digunakan oleh Tol Khut.




 95 peratus penduduk Kemboja adalah penganut Buddha dan ramai yang percaya jiwa seseorang dijelmakan selepas kematian.

"Saya akan menjaga dia dan menjaga dia sepanjang hayat saya," kata Khim Hang.


**************

Kalau dah kepercayaan mereka macam tu saya pun tak berani nak komen apa..Cuma layanan terhadap lembu tu sepatutnya tak la sampai macam tu sekali.kan??Mujur lah dia dilahirkan jadi lembu..Kalau jadi lelaki kacak yang juga tunangan orang ke, atau suami jiran nya ke, ..kan naya je tu..

sekian..



Tuesday, 2 May 2017

LALAT HINGGAP PADA MAKANAN..MASIH BOLEH MAKAN ATAU PUN TIDAK?

Assalamualaikum...

lalat sampah - pic:arafuru.com

 Sekarang ni di kawasan rumah saya memang banyak lalat. Dalam seminggu ni banyak sangat lalat sampai tak buka pintu.Saya memang tak suka lalat sebab bila nampak atas lantai rasa macam rumah bersepah.Nak tidur pun tak senang sebab dia hinggap kat kita rasa geli tau.Sebab tu baik saya tutup je pintu.

Satu lagi yang paling orang tak suka rumah dimasuki lalalt adalah sebab dia akan hinggap pada makanan kita.Saya selalu bayangkan lalat ni dia dari entah mana2..tempat sampah ke, najis ke, lepas tu terbang masuk rumah kita hinggap kat makanan.EEEiii...bila bayangkan macam tu memang tak selera la nak makan dah...

Apa yang saya tahu setiap kali lalat nak makan dia akan berak untuk keluarkan benda yang dia makan sebelum nya..Sebab dia tak ada keupayaan untuk kunyah makanan.Jadi sebab nak isi perut dia dia akan keluarkan apa yang dia makan tu diatas makanan yang dia nak makan..Dia juga akan meninggalkan telur nya diatas makanan yang dia hinggap.Kotor..kan??Lalat dianggap serangga yang kotor kerana ia membawa hampir 200 bakteria merbahaya.

Lalat mempunyai bulu di badan dan kaki - pic:Hidayatullah.com

Kalau perhatikan pada kaki dan badan lalat ni ada macam bulu-bulu tau.Selalunya benda yang berbulu ni memang boleh memerangkap habuk dan kotoran.jadi korang rasa-rasa kalau makanan tu dihinggapi lalat, boleh lagi ke kita makan makanan tu??

Terserah la pada korang nak makan atau pun tidak. Kadang2 bila ada kawan-kawan kita yang tak nak makan, dianggap cerewet la, "ala..sikit je..dia hinggap je.."..."tak nampak kotor pun.."... sedangkan apa yang dia nampak tu berbeza dengan apa yang kita nampak..Hormati lah pandangan kawan-kawan kita kalau mereka menolak untuk makan sebab ada lalat.

lalat yang menghinggapi makanan - pic:kompas.com

Sebab tu bila korang pergi makan di luar perhatikan sekeliling korang.Tengok kedai makan tu ada tak lalat.Biasanya kat restoran nasi kandar mamak di Penang ni semua makanan nya terdedah.Kemungkinan besar  makanan tu dah dihinggapi lalat.Walaupun banyak bekas makanan yang dijual disertakan dengan penutup kaca tu, masih lagi diaorang nak biarkan makanan tu terdedah.Konon nya nak tarik pelanggan, bagi nampak sedap..Padahal kotor kot.

sekian..

Thursday, 30 March 2017

APA NAK BUAT BILA KUCING SUKA BERAK MERATA RATA

Assalamualaikum...



Saya dapat soalan dari pembaca blog ni yang tanya cemana nak buat kalau kucing berak kat rumah kita..Kita pulak nak kena cuci berak dia hari2 kat rumah kita..Padahal bukan kucing kita pun..entah kucing sapa2 mai berak berak kat depan rumah kita..atau pun kucing jiran kita tu..Bukan nak berak kat rumah sendiri.Tuan nya tak reti jaga ka?dah tahu kucing nya berak kat rumah orang jaga la baik2..

Allah..

Susah nya nak bela haiwan kesayangan nabi ni..Sebagai orang yang membela kucing saya sendiri rasa betapa susah nya nak bela kucing.Kalau pucing parsi ke atau kucing yang jenis kacuk2 ni tak pe..dia dah biasa dok dalam rumah je.tapi kalau buka pintu pun terlepas entah kemana perginya jugak.kan??

Tapi kalau kucing jenis kucing liar ni dia dah biasa dok kat luar agak susah juga kita nak kurung dia.Duduk  appartment ke ,kondominium ke,memang tertutup je pintu tu..tak de masalah.tapi yang duduk rumah teres macam saya ni memang tak boleh nak nak tutup pintu 24 jam.

"Ada kucing bukan nak jaga baik-baik.."

Ayat yang biasa sangat dah kita dengar.Jaga baik-baik tu macam mana sebenarnya??Kurung dan bagi makan saja kah??Kucing pun sama je macam manusia.Ada masa dia stress.Lagi2 bila gaya hidup dia berubah,.Kalau hari2 keluar tiba2 kena kurung dia akan stress silap2 boleh mati tau.kalau awak jenis tinggal di aprtment , nak bela kucing tu boleh. Nak lepas kan sekali sekala pun boleh..Cuma awak kena lah sediakan tempat berak dia .Letak pasir dalam satu bekas dan tinggalkan kat luar pintu.Ajar dia berak kat situ.setiap hari angkat dia letak dia dalam pasir tu..Tau la dia nak berak dalam bekas dia..

Tapi jiran2 pulak jangan la cerewet sangat..dah kucing tu berak dalam pasir pun nak bising lagi kata kotor la, berbau la..Habis kau nak macam mana..nak suruh kucing tu dibuang dan duduk minta makan kat kedai2 tu ke??

Tuan punya kucing pulak hari2 pergi la check tempat berak kucing tu..kalau ada najis atau sisa dia sila lah cuci..Tak kan kau nak rumah kau je bersih tapi kat luar kotor.Kalau orang datang rumah kau.,berjalan nak ke rumah kau tengok kat tangga ada taik kucing, kat tepi lift ada taik kucing, tak ke malu kalau orang kata tempat tinggal kau kotor..Tak tercalar pun imej kau kalau setakat cuci taik kucing.

Yang bukan tuan punya kucing pun jangan nak sombong sangat...ambik tuala , ikat kat hidung lepas tu ambik tisu , angkat itu taik kasi buang..sembur dengan febreez ke, dengan air sabun ke, lap dengan paper dah siap..Apa susah nya..???Buang taik kucing pun susah ke??Dari kau membebel menyumpah orang buat dosa je tau.Dikalangan kucing pun , kau dianggap manusia paling sombong.tak guna jugak..kan??

Bagi yang tinggal di rumah teres , kalau ada kucing berak kat rumah kau, kau cuci la..tak kan lah kau nak panggil jiran kau mencuci kat rumah kau pulak...Tak kan kau nak panggil kucing tu ambik taik dia dan buang dalam longkang besar sana..kan??

Yang si tuan kucing pulak, bila kau tengok kucing kau macam tak nampak bayang kat rumah, pi la cari.Perhatikan dia kat mana.Tak risau ka kucing ampa tak dak depan mata.Tengah bandar ni jangan buat main oi..Sedar2 kucing kau dah jadi gulai dek warga asing je..Masa tu jangan nak menyesal.Kalau nampak dia kat rumh jiran kau, pi la tekan loceng, ambik kucing kau.Jangan kau biar je..tunjuk kan sama yang kau pun kisah juga ke kucing kau tu.Tak de la jiran lain kata " tak reti jaga kucing ke..?"

kalau jiran kau jenis bodoh tak reti jaga kucing dia, kau belikan pasir tu, beli bekas satu, masuk kan pasir dan letak bekas berak tu kat tempat yang dia selalu berak..Kau letak juga tempat makan..InsyaAllah, kucing tu nanti akan jadi milik kau pulak.Masa tu kalau jiran kau datang mengamuk kata kau curi kucing dia kau buka je jadual harian kucing tu..tengok berapa kali sehari kucing jiran kau datang bertandang makan , berak , tidur, tengok tv, main guling2 dan segalanya kat rumah kau tu..



Ini kita cerita pasal kucing tau..Kucing ni kalau la dia ada akal dan keupayaan dia sama macam manusia..dah lama dah orang ambik depa ni jadi arang gaji..Suruh basuh baju, suruh basuh pinggan, cuci bilik air, cuci longkang..Sebab dia tak mampu buat semua tu la kita yang kena buat..Tak malu ke bila kau keluarkan ayat "pergi la berak kat rumah sendiri..berak kat rumah orang, kita juga kena basuh..." ayat kau tu nampak macam kau tak sekolah pulak...Kucing Kot..Bukan Doraemon.

Tak payah bekira sangat la tu kucing sapa pun..Kucing jiran, jiran je la yang kena sayang dia?kena belai2 dia.?Kita bukan tuan dia..jadi kalau dia datang , kita tendang dia, siram dengan air..

Jangan sombong kawan-kawan...Mungkin dengan berbuat baik dengan kucing , itu yang akan membantu timbangan amalan kita kat SANA.


sekian..

Tuesday, 7 February 2017

GAMBAR HARIMAU CHUBBY AKIBAT TERLALU KENYANG

Assalamualaikum...

Kenyataan: makan banyak badan gemuk.Bukan manusia je yang akan gemuk kalau makan banyak.Harimau pun macam tu jugak.Harimau pun kalau makan berlebihan boleh jadi gendut, gemuk, montel, bulat dan sebagainya...ahahha...

Macam yang berlaku di Siberian Tiger Park di China ni..Akibat terlalu kenyang harimau-harimau di  sini menjadi gemuk dan sukar bergerak. Kesemua harimau ni dberikan terlalu banyak makanan sempena Spring Festival yang berlangsung di China.



Alahai..comel pulak tengok..Ni kalau dapat dipeluk2 ni mau lena terus..hahahah..


Kalau nak tahu harimau ni dari jenis Siberia.Harimau ini memang mempunyai sifat suka makan berlebihan.Namun ianya hanya berlaku pada musim terlalu sejuk sahaja kerana mereka memerlukan lebihan lemak untuk melindungi tubuh mereka.Keadaan mereka akan berubah sepeti biasa apabila tiba musimpanas.




Beberapa waktu yang lalu pernah terjadi beberapa ekor harimau mati akibat kelaparan dan kesejukan dimusim sejuk.Pihak Zoo dipersalahkan dan dituduh sengaja menyebabkan kematian harimau-harimau tersebut kerana ada yang mendakwa tulang2 harimau yang mati akan diproses menjadi wain yang mampu menguatkan stamina dan seksual mereka yang meminum nya.




Comelnya lahai dia dok terbaring macam tu.Kau gemuk pun tak pe la ghimau oi..Gemuk masa musim sejuk je..Kan bagus kalau makcik pun macam tu..Musim sejuk ni gemuk ..masuk musim panas terus slim..

sekian..