Skip to main content

Posts

Showing posts with the label haiwan

KALI KEDUA BAWA AYU BALIK KAMPUNG

Macam ni lah Ayu bila masuk dalam kereta. Tak payah nak bawak sangkar sebab dia takut. Dia nak duduk dekat kita baru dia rasa selamat. Baru lah lena tidur nya kalau dekat dengan kita. 
Kalau tidak dia punya bising tu macam kena rotan tu. 





Baru2 ni bawak balik dia ke Kampung. Sebenarnya dah dua kali dia ikut balik kampung. Sekali masa dia kecik dulu. Masa tu letak dia dalam sangkar. Tak sampai masuk tol lagi terpaksa bawak keluar dia dari sangkar dan sepanjang jalan kena peluk je sebab dia takut.
Sejak tu tahu la dah dia memang nak dekat dengan kita je bila naik kereta. Tak payah susah2 nak usung sangkar.

Oleh sebab dah besar ni baru balik kampung lagi, dia macam takut2 je kat kampung. kat kampung pun banyak kucing lain. Tapi kucing2 kat kampung tak suka bergaduh dan jenis tak peduli kalau ada kucing lain.

So Ayu cuma banyak tidur je kat bawah meja tanpa gangguan. Tempat dia kat dapur je la. Ada kucing lain nak kawan pun dia tak layan pun.
Sombong sangat siapa nak kawan. Kawan sorang2…

KUCING INI ASALNYA BERWARNA HITAM KEMUDIAN BERTUKAR MENJADI WARNA PUTIH DALAM MASA SETAHUN

Hye semua..



Vitiligo, satu keadaan yang menyebabkan kehilangan warna kulit yang boleh berlaku kepada 1% manusia dan ianya jarang berlaku pada haiwan. Elli, salah seekor kucing yang mengalami Vitiligo, dilahirkan dengan bulu hitam, tetapi selepas setahun dia didiagnosis dengan keadaan misteri ini, bulunya hampir putih sepenuhnya.





Nicole, pemilik kucing ini , menjumpai Elli di sebuah ladang di Jerman,Ketika itu Elli hanya berusia sekitar 4 bulan. Dia ditemui dalam keadaan yang sangat kurus dan memerlukan rawatan perubatan.

Jadi Nicole mengambil nya dan memelihara Elli. Elli berwarna hitam dengan bintik-bintik putih di dada membuatkan dia kelihatan seperti memakai tuxedos berbulu.



Tetapi pada suatu hari, tuxedos Elli mula hilang warnanya. Pada mulanya ianya hanya tompok putih kecil tapi selepas sebulan berlalu, bulu hitamnya berubah menjadi tompok-tompok  hitam dan putih.



Selama beberapa bulan kemudian nya, bintik-bintik putih yang lebih kecil muncul di bulu hitam Elli, jadi Nicole memb…

KETAHUI SEBAB MENGAPA ANDA TIDAK BOLEH BERI ITIK MAKAN ROTI

Selama ni memang saya fikir itik makan apa je yang kita manusia makan. Dulu selalu tengok mertua saya bagi itik dia makan nasik . Jadi saya fikir mesti itik ni makan roti jugak.

Tapi sebenarnya itik tak boleh makan roti.Kalau sesiapa yang pernah bagi itik peliharaan nya makan roti boleh la hentikan sebab ianya akan menyebabkan itik sakit .


Memberi roti bapa itik bukan saja menyebab kan air nya berbau dan busuk tapi juga boleh menyeybabkan itik sakit kerana roti tidak mengandungi nutrisi yang diperlukan oleh itik.

Roti juga menyebab kan air tercemar dan memusnahkan makanan semulajadi itik seperti ikan.Di bawah ini adalah contoh itik yang kekurangan nutrisi. sebab makan benda2 yang tak diperlukan oleh badan nya,



Bahagian sayap itik kelihatan terkeluar dan tidak boleh dimasuk kan semula dan ianya menyebabkan itik tidak boleh terbang dan keadaan ini sangat menyakitkan bagi mereka.



Sebaiknya itik diberi makan nasi yang dimasak , biji jagung , anggur tanpa bijik dan birdseed. Roti juga tak…

INI SEBAB KENAPA KITA TAK BOLEH NAIK GAJAH BILA MELANCONG KE THAILAND

Saya ni walaupun seorang yang penakut dengan haiwan tapi saya sebenarnya pecinta haiwan jugak.Rasa sakit hati bila nampak ada orang aniaya haiwan. Tak sanggup nak tengok.

Tapi ramai yang tak sedar cara kita sendiri menggalak kan penganiyaan terhadap haiwan . Contohnya Gajah. Ramai orang kalau pergi ke Thailand mesti nak naik gajah. Tapi tahu tak bagaimana gajah tersebut di perlakukan untuk sesetengah pihak  mengaut keuntungan ?

Gajah yang di tangkap bukan sahaja di siksa malah ada gajah-gajah kecil di pisahkan secara paksa dari ibu mereka  atau di sebut sebagai "phajaan" . Kesian nya..

Kalau tak percaya cuba tengok gambar-gambar ni.. Apa perasaan korang selepas melihat gambar2 ini.?






Ini adalah keadaan di mana gajah-gajah sedang di latih supaya menurut perintah . Gajah-gajah ni bukan saja di latih setiap hari malah di perlakukan dengan kejam sekali.

Di ikat, di pukul sampai ada yang luka-luka.

Tapi bila kita pergi ke Thailand kita tengok gajah-gajah ni macam jinak sangat sam…

NAK BELA HAIWAN KESAYANGAN TAPI TAKUT? INI BOLEH MEMBANTU KORANG

Assalamualaikum..



Saya baru jumpa kucing ni semalam.Sebenarnya bukan jumpa tapi dia datang sendiri ke rumah..Terus masuk ke dapur dan makan makanan kucing saya, Jonjea. Hari ni saya dah mandikan dia , dah pakaikan loceng kat leher, dan dah beri nama Jaechan . 
Best kan nama2 kucing saya?
hahahha..
Ada banyak sebab kenapa ada orang yang tak suka ada haiwan kesayangan . Antara sebab-sebab kenapa diaorang tak suka bela haiwan ialah sebab takut. 
Ada juga yang tak mau bela sebab malas nak menguruskan nya.
Setiap hari nak kena bersihkan sangkar , nak kena bagi makan, belikan makanan , bawak ke veteriner dan sebagainya.



Benda2 macam tu buat mereka rasa ianya sesuaitu yang menyusahkan.
Tapi saya dah ada satu penyelesaian  untuk korang yang "malas" ni nak ada haiwan peliharaan macam orang lain jugak.
Kadang2 bila kita sedih kita nak juga mengadu kat sesiapa yang boleh dipercayai..sesiapa yang sedia mendengar tanpa membantah dan mencadang..
Betul!!haiwan kesayangan adalah "dia&…

VETERINER TIDAK BERLESAN TAWAR KHIDMAT BUANG SUARA BISING ANJING HANYA DITEPI JALAN

Assalamualaikum..



Mesti ada antara kita yang ada jiran-jiran bela anjing . Ada yang tak berapa suka ada anjing ni sebab bulu dia terbang ke rumah kita..kan??Tapi ada masa-masa nya rasa .. "..mujur la jiran ni ada bela anjing..Ada je orang yang pelik2 dekat dengan rumah  terus anjing tu menyalak.."

Bila menyalak tak berhenti-henti memang rimas jugak la. Cuma tidak la pernah rasa terfikir  nak pi tutup mulut dia atau bisu kan dia terus.hahah..

Tapi ada juga yang fikir bunyi bising anjing yang menyalak tu memang pelu di atasi dengan buang suara bising nya.

Mungkin ada yang tak faham tapi kejadian berlaku di China apa bila seorang "Viterinar " tanpa lesen memberi perkhidmatan membuang chord vokal suara anjing yang bising.

Dengan hanya beroperasi ditepi jalan ada ramai pelanggan yang mempercayai khidmat veteriner tanpa lesen ini,

Lelaki yang mendakwa dirinya sebagai Veteriner ini dikenali sebagai Zheng . Dia kini sedang disiast kerana menjalan kan perkhdmatan kesihatan…

BERTARUNG DENGAN ULAR SAWA GERGASI : LELAKI INI BERJAYA MEMBUNUH ULAR SAWA SEPANJANG 23 KAKI

Assalamualaikum...

Ini reptilia yang saya paling takut sekali.Dalam mimpi pun kalau boleh tak mau dia ada. Apa jenis ular pun saya takut.Walau pun ular tu tak merbahaya tapi saya takut sangat kalau terserempak dengan reptilia ni.


Hari ni ada terbaca pasal ular sawa gergasi yang berjaya ditumpaskan oleh seorang lelaki di Riau , Indonesia.
Dikabarkan Robert Nababan sebenarnya sedang dalam perjalanan pulang dari kerja .  Kemudian dia  ternampak seekor ular sawa gergasi sepanjang 23 kaki menghalang laluan jalan.
Dia memberanikan diri menghampiri ular tersebut dan tiba2 ular tersebut menyerangnya dan membelit badan nya sambil membenamkan gigi ke lengan lelaki berusia 37 tahun itu.
Berpantang maut sebelum ajal, lelaki ini kemudian tidak menglah malah dia bertarung dengan ular gergasi tersebut hingga lah ular itu mati dan dia cedera parah.
Dia kemudian nya bergegas ke hospital untuk mendapat kan rawatan.




Menurut saksi kejaidan ketika  Robert Nababan bertarung dengan ular gergasi , ramai yan…

GAMBAR TERKINI KUDA PALING KACAK DIDUNIA : FREDERIK MAKIN MEMPERSONA

Assalamualaikum..


Korang ingat tak entry saya tentang kuda paling kacak didunia  yang saya tulis pada tahun lepas..Kalau belum baca korang boleh baca disini.

GAMBAR KUDA PALING KACAK DI DUNIA
Kuda paling kacak ni menjadi popular awal bulan May tahun lepas kerana penampilan nya yang sangat berbeza dari kuda lain..
Kuda diberi nama Frederik ini berasal dari Amerika Syarikat 
Ototnya yang menyerlah, warna bulu yang berkilau .Malah rambutnya juga sangat cantik menjadi kan Frederik di gelar kuda paling kacak di dunia..
.

Gaya Frederik setahun yang lepas.
Terkini ..Frederik tak mensia-siakan apa yang dia ada..Sejak setahun lepas pengikutnya di facebook bertambah dari 40 ribu pengikut kepada hampir 75 ribu pengikut setakat ini.
Dengan populariti yang di raih ,  Frederik kini semakin mempersona, memukau dan kelihatan lebih gagah.
Gambar terkini Frederik..




Sejak menjadi perhatian ramai Frederik juga kerap dijemput ke ranccangan-rancangan Tv tempatan dan juga membintangi filem..kemunculan nya s…

WANITA TINGGAL BERSAMA LEMBU YANG DIPERCAYAI SUAMINYA

Assalamualaikum...

Bagi sesetengah agama mereka percaya apabila mereka mati , mereka akan dilahirkan semula ke dunia ni.Cuma mereka tidak lah dilahirkan seperti mereka yang sebelum nya.Ada yang dilahirkan menjadi anak kepada orang lain, dan ada juga yang menjadi haiwan.


Khim Hang wanita usia 74 tahun ini berasal dari kemboja percaya seekor anak lembu berusia lima bulan adalah kelahiran semula suami nya .Malah penduduk kampung juga percaya suami wanita tersebut , Tol Khut dilahirkan semula sebagai anak lembu .





Setiap hari hampir  100 orang datang  melawat rumahnya di timur laut wilayah Kratie untuk melihat anak lembu yang dikatakannya sangat mirip dengan suaminya yang meninggal dunia lebih setahun lalu.


"Saya percaya bahawa anak lembu itu adalah suami saya kerana apa sahaja yang dilakukannya ... sama seperti suami saya ketika dia masih hidup,"

Anak lembu itu  dilahirkan pada bulan Mac dan telah menjadi viral di media sosial.


Saya fikir ia agak luar biasa untuk melihat seekor…

LALAT HINGGAP PADA MAKANAN..MASIH BOLEH MAKAN ATAU PUN TIDAK?

Assalamualaikum...


 Sekarang ni di kawasan rumah saya memang banyak lalat. Dalam seminggu ni banyak sangat lalat sampai tak buka pintu.Saya memang tak suka lalat sebab bila nampak atas lantai rasa macam rumah bersepah.Nak tidur pun tak senang sebab dia hinggap kat kita rasa geli tau.Sebab tu baik saya tutup je pintu.

Satu lagi yang paling orang tak suka rumah dimasuki lalalt adalah sebab dia akan hinggap pada makanan kita.Saya selalu bayangkan lalat ni dia dari entah mana2..tempat sampah ke, najis ke, lepas tu terbang masuk rumah kita hinggap kat makanan.EEEiii...bila bayangkan macam tu memang tak selera la nak makan dah...

Apa yang saya tahu setiap kali lalat nak makan dia akan berak untuk keluarkan benda yang dia makan sebelum nya..Sebab dia tak ada keupayaan untuk kunyah makanan.Jadi sebab nak isi perut dia dia akan keluarkan apa yang dia makan tu diatas makanan yang dia nak makan..Dia juga akan meninggalkan telur nya diatas makanan yang dia hinggap.Kotor..kan??Lalat dianggap sera…

APA NAK BUAT BILA KUCING SUKA BERAK MERATA RATA

Assalamualaikum...



Saya dapat soalan dari pembaca blog ni yang tanya cemana nak buat kalau kucing berak kat rumah kita..Kita pulak nak kena cuci berak dia hari2 kat rumah kita..Padahal bukan kucing kita pun..entah kucing sapa2 mai berak berak kat depan rumah kita..atau pun kucing jiran kita tu..Bukan nak berak kat rumah sendiri.Tuan nya tak reti jaga ka?dah tahu kucing nya berak kat rumah orang jaga la baik2..

Allah..

Susah nya nak bela haiwan kesayangan nabi ni..Sebagai orang yang membela kucing saya sendiri rasa betapa susah nya nak bela kucing.Kalau pucing parsi ke atau kucing yang jenis kacuk2 ni tak pe..dia dah biasa dok dalam rumah je.tapi kalau buka pintu pun terlepas entah kemana perginya jugak.kan??

Tapi kalau kucing jenis kucing liar ni dia dah biasa dok kat luar agak susah juga kita nak kurung dia.Duduk  appartment ke ,kondominium ke,memang tertutup je pintu tu..tak de masalah.tapi yang duduk rumah teres macam saya ni memang tak boleh nak nak tutup pintu 24 jam.

"Ada k…