Skip to main content

Posts

Showing posts with the label haid

LARANGAN MANDI PADA HARI PERTAMA HAID HANYA MITOS SEMATA-MATA

Assalamualaikum..



Hari ni viral tentang satu post yang tersebar tentang pantang ketika haid.Memang kalau dalam haid ni ada pantang2 yang kita kena ikut.Contohnya macam saya sendiri bila haid saya tak minum ais.Bukan sebab orang tua2 kata tak boleh tapi sejak bersalin anak pertama , kalau saya minum ais masa haid perustsaya jadi mengeras dan sakit sangat.Sebab tu saya pantang ais.Satu lagi kalau masa haid saya memang tidur tak boleh sejuk sangat.kaki saya sakit.

Hari ni apa yang menjadi viral ialah satu post yang mengatakan hari pertama haid wanita tak digalak kan untuk mandi.Yang ni saya pun pertama kali dengar.Kalau masa kecil-kecil dulu pun ada yang kata masa haid tak boleh basahkan rambut dan sebagainya.Tapi dilarang mandi ni memang saya tak pernah tahu.
sebelum tu baca dulu post yang tersebar dan jadi viral sejak semalam.

(orang kata tak boleh basuh rambut..saya peduli apa..basuh je..rimas kot kepala berpeluh..gatal la..)





Negara kita ni bukan macam kat korea nun..Negara kita ni n…

SUAMI UGUT PIJAK PERUT ISTERI KETIKA HAID

Assalamualaikum...



Selamat pagi dan semoga hari ni dapat kita mulakan dengan perasaan positif dan ceria.
kalau tak sihat ke atau tengah datang bulan tu  banyak kan lah berehat
dan cuba lah diam dan bersendiri sekejap ye.

Saya ni kalau ada kawan2 tak sihat ke, atau datang bulan saya tak suka ganggu diaorang..
nak melawat ke, nak ajak bersembang ke memang saya akan elak kan..
Kawan kita kan...kita tahu lah minggu bila dia  datang bulan..
betul tak??Yang tak tahu tu , kalau
tengok kawan kita muka monyok je jangan lah di ganggu..

Saya nak kongsikan satu komen ni dengan kawan-kawan.
Mungkin akan ada perasaan yang akan terganggu dengan komen yang
saya nak kongsikan ni..



sedihnya saya baca..
komen ni saya ambil dientry ini..
Entah apa yang membuatkan suami rasa rimas ketika isteri datang haid.?

Bukan semua suami faham keadaan emosi isteri ketika haid.
tapi tak baik la ugut steri dengan kata2 macam tu..
Isteri pun kalau tahu yang suami jenis panas baran
dan mulut celupar macam ni , saya rasa…

HAID KALI PERTAMA..APA IBU BAPA PATUT BUAT

Assalamualaikum..


Semua anak gadis  akan menghadapi saat2 kali pertama datang haid.Ramai yang mempunyai kenangan yang tidak menyeronok kan saat pertama kali menghadapi haid.Sebab itu sebagi ibu bapa ada yang perlu kita lakukan supaya anak gadis kita tidak merasakan Haid adalah sesuatu seperti malapetaka. Agar dia dapat melaui waktu tersebut dengan tenang dan selesa.Apa yang perlu ibu bapa buat ketika anak datang haid kali pertama?:-


1-jangan bari tahu secara terang terangan atau kiasan kepada orang lain bahawa anak kita telah datang haid.lagi2 perkara tersebut dilakukan ketika semua ahli keluarga sedang berkumpul.ianya adalah sesuatu yang boleh memalukan si anak.

2-Ajar anak untuk menguruskan tuala wanita (pad)  yang dipakai.contohnya:



      * jenis pad yang patut di pakai ketika siang dan malam.terangkan apa perbezaan pad  tersebut..

    *Ingatkan anak untuk menukar pad  yang dipakai.jangan mengharapkan anak akan dengan sendirinya tahu bila pad tersebut patut di tukar.

     *Ajar ana…