Showing posts with label fesyen. Show all posts
Showing posts with label fesyen. Show all posts

Sunday, 8 September 2019

BRIDESMAID DENGAN KOSTUM T-REX CURI TUMPUAN DI MAJLIS PERKAHWINAN

Anda dijemput ke majlis perkahwinan dan anda diberitahu  untuk memakai apa saja jenis pakaian yang anda suka. Jadi apa yang anda akan pakai ke majlis perkahwinan tersebut?

Cristina Meador, wanita yang menjadi viral di sosial media apabila dia memilih untuk mengenakan kostum dinosaur di sebuah majlis perkahwinan. Lebih mengejut kan dia adalah bridesmaid dalam majlis tersebut.



Setahun yang lalu Cristina menerima mesej dari kakak nya, Deanna, yang meminta agar dia menjadi bridesmaid di majlis perkahwinan yang akan berlangsung di Nebraska

Cristina terus bersetuju dan yang menjadi masalah baginya ialah dia tidak tahu pakaian yang bagaimanakah harus dipakai dimajlis itu nanti.

Tidak mahu adiknya terlalu memikirkan tentang pakaian yang akan dipakai di majlis tersebut, Deanna menjelaskan yang Cristina bebas untuk memakai apa saja pakaian yang disukai.


Dari memilih dress yang menawan dan manis di pakai Cristina sebaliknya memikirkan untuk mengenakan sesuatu yang lain dari kebiasaan. Dia memilih kostum T-rex iaitu sesuatu yang sudah lama dia ingin kan.

Cristina menyuarakan pendapatnya pada Deanna untuk mengenakan kostum T-rex. Awalnya dia menyangka tentu Deanna tidak bersetuju namun sebaliknya Deanna bersetuju dan langsung tidak membantah.



Tidak hairanlah foto itu kemudiannya menjadi viral  dan ramai yang berasa ianya sesuatu yang melucukan. Walaupun begitu, terdapat beberapa komen yang mengatakan bahawa apa yang dilakukan Cristina adalah tidak wajar kerana dia mencuri perhatian dari pengantin perempuan.

Deanna menyangkal dakwaan tersebut dengan menganggap apa yang dilakukan oleh  adiknya adalah sesuatu yang mengagumkan.

Wednesday, 12 December 2018

KASUT SEKOLAH YANG BAGUS DAN TAHAN LAMA TAK PAYAH BELI 3,4 KALI

Hi..

Dah siap ke persiapan untuk anak-anak masuk sekolah tahun 2019 nanti? Saya ada dua orang anak. Yang si kakak tu tak banyak barang nak beli sebab semuanya dia dah ada. Cuma belikan baju sekolah sehelai dan kasut sekolah.Yang lain masih boleh di pakai.



Cuma adiknya saja yang beli banyak barang sebab nak masuk darjah 1. Tak la banyak sangat pun.Inuform 2 helai, beg sekolah, dan kasut sahaja. Alat tulis pun tak payah beli sebab memang ada banyak kat rumah ni.

Kebanyakan alat tulis , si kakak dan adik dapat masa aktiviti dan program kat sekolah dan tadika diaorang dulu.Memang simpan untuk kegunaan bila perlu. Jadi tak payah beli dah.

Baru-baru ni saya baca di facebook ramai yang merungut dengan harga kasut sekolah yang sangat mahal. kebanyakan nya berharga rm30 ke atas untuk sepasang kasut sekolah.




Saya ni pun bukan lah orang senang. Tapi bagi saya sejak dulu lagi macam tu lah harga kasut sekolah. Tak de beza pun. Lain la kalau korang memang nak kasut yang memang dari jenama mahal-mahal.

Setakt ni yang saya beli cuma jenama-jenama biasa macam Pallas dan Jazz. Dan harganya pun tidak la mahal sampai cecah 4-5 puluh ringgit sepasang.

Bagi yang masih tercari-cari kasut sekolah yang tahan lama dan harga yang berpatutan saya akan kongsikan di sini kasut-kasut yang boleh korang boleh beli.



Korang boleh je beli kasut yang harga rm7 -rm15 macam kat atas ni. Tapi mengikut pengalaman saya kasut yang murah dan banyak dijual dalam bungkusan plastik tu tak tahan lama. Sebulan pakai korang dah boleh nampak kain nya berbulu.

Kalau nak pakai jarang-jarang contohnya untuk 2 hari seminggu boleh la guna kasut yang murah tu. Tapi korang tak boleh cuci selalu sebab mesti akan cepat rosak. Lagi-lagi kalau korang jenis keringkan kasut sekolah dalam mesin basuh.Memang jahanam kasut.

Masa Maisara tahun satu saya belikan kasut  Diadora. Kalau tak salah saya masa tu harganya 29.90. Beli di Tesco sebab promosi back to school. Kasut ni tahan lama sebab Maisara pakai sampai darjah dua.



Masa tu sepasang kasut ni je saya beli. Saya memang tak pernah beli 2 pasang kasut setahun untuk Maisara. Kasut ni masih saya simpan sebab elok.Sayang nak buang.Padahal tak pakai dah pun.

Tengok gambar pun tahu kasut ni masih elok..kan??Setakat nak buat salin-salin kalau kasut tak kering tu boleh sangat tapi siapa la nak pakai. Maisara pun dah besar. Adiknya pulak kaki kecil. Mungkin pertengahan tahun nanti dia dah boleh guna untuk salin-salin.


Naik darjah dua saya belikan kasut Jazz. Kasut ni dia pakai sampai darjah 3. Harganya Rm30++ . Beli kat atas kedai . Mungkin sebab tu mahal sikit. Kalau beli kat Tesco ke Aeon ke mungkin murah sikit sebab biasanya pasaraya ada jualan murah.


Yang ni terlalu kerap dia cuci sebab ada kasut backup. Masa ni dia pulak tak suka pakai kapur kasut. jadi bila nak cuci tu kena berus kuat-kuat.  Kasut sekolah ni kalau kerap di cuci memang akan rosak. Satu lagi kalau tak guna kapur kasut. Kasut macam tak de perlindungan. Bila kotor kita akan cuci fabrik kasut tu.

Berbeza kalau kita guna kapur. Bila cuci kasut cuma berus sikit2 sampai kapur pada kasut tertanggal dan kasut jadi bersih.Makna kata yang kotor tu bukan fabrik kasut tapi kaur nya. Terima kasih la pada orang yang menciupta kapur kasut.

Sebab tu saya bersetuju sangat bila kerajaan tetapkan anak-anak pakai kasut hitam. Orang yang tak pernah tahu pasal susahnya nak jaga kasut putih ni mungkin akan merungut macam-macam. Tapi lantak kan diaorang.. Saya suka berjimat jadi saya sokong je.




Kasut darjah 3 saya belikan kasut jenama Frozen. Kasut nya berharga rm29.90. Beli di Tesco. Maaf tak de gambar sebab kasut tu memang tak tahan. Cukup setahun pakai terus buang sebab rosak. Tapaknya lekang dan pelapik dalam tu pun hilang entah kemana. So saya tak galak kan korang beli kasut yang jenama tak ketahuan ni.

Kalau anak-anak  tengok memang la diaorang nak tapi demi poket kita lantak le dia nak meraung ke apa..hahahah

Darjah 4 saya belikan kasut Jazz pada Maisara. Kasut tu bertali dan memang tahan lama. Saya tak ingat saya letak kat mana kasut tu. Kasut tu masih elok lagi. Naik darjah 5 Maisara tak mau pakai dah sebab dah tak muat dan kasut bertali ni buat dia lambat bersiap pagi-pagi.

Jadi naik darjah 5 dia nak kasut lain. Saya belikan kasut Pallas pada dia. Kali ni kasut lekat je. Senang nak bersiap.


Tak de kasut backup dan dia cuma belasah kasut yang sepasang ni sepanjang tahun. Ini lah yang dibawa bersukan, rombongan dan segala aktiviti sekolah. Sebab sekolah mewajibkan pakai kasut sekolah.

Darjah 5 dia masih malas kapur kasut sebab tu la tak heran le kasut dia rosak sikit kat bahagian pelekat tu. Tapi katanya masih boleh di pakai.

Yang bestnya kasut Pallas ni bila kaki kau membesar, kasut pun ikut mengembang sekali.jadi tak la asyik nak tukar kasut walaupun belum cukup setahun.

Tahun 2019 maisara dah nak masuk darjah 6. Dan tahun depan dia akan pakai kasut hitam. Kali ni dia nak berubah angin sikit. Dia tak nak pakai kasut Pallas lagi. Dia pilih kasut Warrior. Harganya rm33.90 . Beli atas kedai. Bukan kat pasaraya.



Kasut ni ala-ala kasut yang dia pakai masa darjah 5. jenama je lain..Saya dah belek2 kasut ni dan tak banyak beza dengan kasut Pallas tu.Harap-harap prestasinya juga membanggakan.hahah..

Dan untuk adiknya saya pilih Pallas memandangkan kasut Pallas ni memang saya yakin tahan lama tambah-tambah anak lelaki ni lasak nya bukan main.


Masa nak masuk tadika dulu pun saya belikan kasut Pallas. Dia pakai dari umur 5 tahun sampai 6 tahun. Cuma masa bulan 10 2018 kasut dah tak muat padahal elok lagi.



Tengok la..Masih elok..kan??/sayang sebab dah tak muat.Kaki adik dah panjang.

Tu yang saya beli kan je kasut murah harga rm10 je.. Gambar kasut murah tu kat atas sekali. Yang no 2. Kalau kerap2 basuh mesti hancur dah kasut rm10 tu.




tu je la nak cerita.Harap dapat lah membantu korang mencari kasut yang bagus untuk anak-anak. Kasut murah pun ok lagi-lagi budak-budak sekarang dah pakai kasut hitam yang tak perlu basuh setiap minggu. Cuma jemur je kat tempat panas kalau hari cuti.

Jadi bila kurang dicuci kasut murah pun akan tahan lama.


bye.

Monday, 16 July 2018

GAYA TUDUNG NURUL IZZAH SENTIASA JADI PERHATIAN NETIZEN



GAYA TUDUNG NURUL IZZAH SENTIASA JADI PERHATIAN NETIZEN Ramai jugak yang suka dengan  gaya tudung Nurul Izzah tu tapi saya belum tergerak hati nak cuba gaya tudung macam tu.. Tudung gaya tu sesuai dengan Nurul Izzah je kot,

Tapi kadang-kadang saya tengok Nurul Izzah paikai tudung gaya tu nampak selekeh jugak.hahhaha..Kalau dibentuk kan tudung tu cantik-cantik  nampak la kemas dan menarik.Tapi bila datang senget benget tu terus rasa tak mampu la nak tiru,hahaha.

Dah ramai yang cuba gaya tudung Nurul Izzah ni.Ada yang jadi tapi ada juga yang nampak macam tak jadi je.. Kalau bentuk muka bulat memang tak nampak la gaya Nurul Izzah tu.Kemudian ada juga yang pakai tudung gaya nurul Izzah ni tapi bahagian dagu tak tutup.

Cara betul dia , kita kena pakai tutup bahagian dagu tu.Kalau tidak memang tak nampak sama..Nampak biasa2 je..

Kadang-kdang orang kata "ni gaya tudung Nurul Izzah," tapi saya nampak macam tak sama je..lagipun Nurul Izzah pakai tudung bawal yang biasa tu je tau..Dia tak guna pun bawal ciffon ke, bawal satin ke..

Jenis fabrik pun kena la sama baru la nampak gaya Nurul Izzah tu..

Kemudian bab labuh tu..Nurul Izzah pakai , labuh je tudung tu.Dapat kat bebudak sekarang jadi singkat pulak tudung nya..Lepas tu mengaku pulak tu gaya tudung Nurul Izzah.

Satu lagi gaya tudung Nurul Izzah , gaya yang dia pakai masa angkat sumpah kat parlimen hari ni. 16/7/2018/ .. Ramai yang tertanya-tanya .."gaya apa pulak ni?"



Ha!!nak viral jugak ke gaya tudung tu.tapi tengok gaya biasa je.dia pakai skarf yang silang .Kemudian cuma pakai tudung biasa dengan silang bahagian kanan ke kiri.dan bahagian kiri kat dalam tu dia tarik sikit ke depan dan pin.

simple je..Tak payah nak belit2 sakan sangat..

Tapi nampak macam ramai yang tak suka gaya tudung ni walaupun ada yang suka .Bagi saya dia mungkin pakai apa je ikut keselesaan dia.Yang penting tudung tu tetap labuh dan menutup aurat.


 Bagi pendapat saya , siapa yang nak pakai tudung Gaya Nurul Izzah ni  mungkin perlukan keyakinan diri yang tinggi. Takut nanti kerja kau asyik tengok cermin..hahah..

Sekian


Saturday, 2 June 2018

CARA BETUL PAKAI TUDUNG YANG SESUAI DENGAN BENTUK WAJAH SUPAYA NAMPAK CANTIK DAN BERSERI



 Cantik je Fazura pakai tudung walaupun tak payah beriya nak lipat dan bentuk kan tudung dia.Ye la..Orang cantik..Kita bukan fokus sangat pada tudung dia..kan??Cer kalau wanita yang muka  sendu2 je pakai tudung macam ni memang tak selera nak tengok..ahhaha

Selalu sangat nampak bentuk kan tudung dengan gaya yang tak sesuai dengan bentuk wajah diaorang. Tu yang kadang2 kita nampak ada perempuan pakai tudung sampai bentuk wajah dan kepala nya jadi bulat macam bola.Sebab dia tak tahu nak bentuk kan tudung dia mengikut bentuk wajah dia yang sebenar.

Hari ni saya nak kongsikan lah sedikit tips cara membentuk tudung kita mengikut wajah supaya nampak cantik dan berseri.Lepas ni bila pergi kerja mesti kawan2 terkejut nampak muka lain dari selalu.

Sebenarnya tak susah pun.Tapi yang penting gunakan fabrik tudung yang mudah di bentuk.Kalau guna fabrik jenis satin memang susah la nak gaya kan tudung ni.kadang2 berjam2 didepan  cermin hanya sebab nak bentuk kan tudung je.

Leceh la..kan??

Jom kita tengok panduan memakai tudung mengikut bentuk wajah kita.

CARA PAKAI TUDUNG IKUT BENTUK WAJAH.




Ha...Dah tahu dah bentuk wajah korang sesuai dengan bentuk tudung macam mana?Boleh la praktik kan masa raya nanti.


Semoga bermanfaat untuk semua..

Monday, 28 May 2018

Bagaimana MenJana Untung RM15,000 Sebulan Menjual Tudung, Walaupun Tanpa Premis!

Ini kisah dan pengalaman sebenar Puan Madihah yang berniaga tudung  dengan hanya menggunakan modal dari duit PTPTN!


Assalammualaikum & Hi!

Nama saya Madihah Mustafha!

Saya telah menceburi bidang perniagaan dengan menjual tudung sejak tahun 2012 lagi. Ketika itu, saya masih lagi sedang menuntut di sebuah IPT. Pada mulanya, saya hanya buat secara suka-suka sahaja. Saya hanya jual tudung ini kepada rakan-rakan terdekat sahaja.

Tapi lama-kelamaan, ramai pula yang nak beli tudung dari saya. Maklumlah, tudung yang saya jual ketika itu, memang kena dengan selera rakan-rakan yang rata-ratanya adalah golongan student. Tudung yang saya jual, harganya sedikit bajet, tetapi kualitinya tetap baik dan cantik!

Disebabkan permintaan yang semakin hangat! Maka, saya telah bertekad untuk menjalankan perniagaan tudung ini dengan lebih serius lagi.

Sebagai seorang yang bergelar pelajar ketika itu, saya memang tidak mempunyai modal yang besar. Jadi, nak tak nak, saya gunakan sebahagian duit PTPTN yang saya terima, sebagai modal untuk saya mula membeli stok!

Alhamdulillah! Bermula dari modal pertama yang berjumlah RM600.... saya berjaya "rolling" duit itu sehingga menghasilkan pendapatan 4 angka setiap bulan sewaktu saya masih lagi sedang belajar!

Perkara ini telah membuka mata saya dan saya nampak, bisnes tudung ini mempunyai potensi yang sangat besar!

Seronoknya Menjual Tudung!

Ini pula adalah borang poslaju yang saya isi setiap hari. Order dari customer sememangnya masuk hari-hari!.



Dulu, masa mula-mula bisnes, memang saya akan buat penghantaran setiap hari. Tetapi bila pelanggan dah makin ramai, saya buat penghantaran 2 kali seminggu sahaja. Tujuannya... supaya 5 hari lagi, saya dapat fokus untuk membuat kerja-kerja pemasaran & jualan.

5 hari saya akan fokus layan whatsapp, facebook dan ambil order. Lagi 2 hari, saya akan fokus uruskan pembungkusan produk dan penghantaran sahaja.

Secara purata, sale saya setiap hari adalah ratus-ratus ringgit sahaja, tetapi bila dikumpulkan seminggu... sebulan... ianya agak lumayan juga!  Lagi-lagi kalau tiba musim raya! Lagi masyuukk.... Boleh cecah RM25k sebulan..  semuanya hanya dilakukan dari rumah sahaja sambil-sambil jaga anak!

Bisnes Jimat Kos, Hanya Dari Rumah!

Nak mula buat bisnes tudung ni, tidaklah susah sangat! Kita boleh mula dengan modal beberapa ratus ringgit sahaja! Pulangannya juga agak cepat. Duit modal akan dapat dipusingkan dengan cepat! Lubuk jualan juga senang dijumpai.

Bila kita buat bisnes tudung ni...  Banyak sangat kos yang dapat kita potong dan jimatkan!
Sebabnya, bisnes tudung ini kita boleh buat dan mula dari rumah sahaja!

Penghantaran pun tak perlu pergi ke pejabat pos! Tetapi abang posmen yang datang sendiri ke rumah ambil barang! Dah jimat kos minyak dan masa disitu!

Dalam menjalankan bisnes tudung ni juga, saya tak gunakan model dan photoshot dalam studio yang memerlukan kos beratus, bahkan beribu ringgit untuk mengambil gambar setiap jenis tudung.

Cukup sekadar pelanggan saya yang jadi model menerusi feedback yang mereka hantar dan sekali-sekala, saya sendiri yang akan menjadi model. Ambil gambar pun guna handphone sahaja!


Klik sini --- Buat tudung jenama Sendiri ---- untuk tahu lebih lanjut bagaimana Puan Madihah menguruskan perniagaan hingga mengaut keuntungan beribu ringgiot dalam masa hanya sebulan.

sekian..