Showing posts with label fesyen. Show all posts
Showing posts with label fesyen. Show all posts

Wednesday, 12 December 2018

KASUT SEKOLAH YANG BAGUS DAN TAHAN LAMA TAK PAYAH BELI 3,4 KALI

Hi..

Dah siap ke persiapan untuk anak-anak masuk sekolah tahun 2019 nanti? Saya ada dua orang anak. Yang si kakak tu tak banyak barang nak beli sebab semuanya dia dah ada. Cuma belikan baju sekolah sehelai dan kasut sekolah.Yang lain masih boleh di pakai.



Cuma adiknya saja yang beli banyak barang sebab nak masuk darjah 1. Tak la banyak sangat pun.Inuform 2 helai, beg sekolah, dan kasut sahaja. Alat tulis pun tak payah beli sebab memang ada banyak kat rumah ni.

Kebanyakan alat tulis , si kakak dan adik dapat masa aktiviti dan program kat sekolah dan tadika diaorang dulu.Memang simpan untuk kegunaan bila perlu. Jadi tak payah beli dah.

Baru-baru ni saya baca di facebook ramai yang merungut dengan harga kasut sekolah yang sangat mahal. kebanyakan nya berharga rm30 ke atas untuk sepasang kasut sekolah.



Saya ni pun bukan lah orang senang. Tapi bagi saya sejak dulu lagi macam tu lah harga kasut sekolah. Tak de beza pun. Lain la kalau korang memang nak kasut yang memang dari jenama mahal-mahal.

Setakt ni yang saya beli cuma jenama-jenama biasa macam Pallas dan Jazz. Dan harganya pun tidak la mahal sampai cecah 4-5 puluh ringgit sepasang.

Bagi yang masih tercari-cari kasut sekolah yang tahan lama dan harga yang berpatutan saya akan kongsikan di sini kasut-kasut yang boleh korang boleh beli.



Korang boleh je beli kasut yang harga rm7 -rm15 macam kat atas ni. Tapi mengikut pengalaman saya kasut yang murah dan banyak dijual dalam bungkusan plastik tu tak tahan lama. Sebulan pakai korang dah boleh nampak kain nya berbulu.

Kalau nak pakai jarang-jarang contohnya untuk 2 hari seminggu boleh la guna kasut yang murah tu. Tapi korang tak boleh cuci selalu sebab mesti akan cepat rosak. Lagi-lagi kalau korang jenis keringkan kasut sekolah dalam mesin basuh.Memang jahanam kasut.

Masa Maisara tahun satu saya belikan kasut  Diadora. Kalau tak salah saya masa tu harganya 29.90. Beli di Tesco sebab promosi back to school. Kasut ni tahan lama sebab Maisara pakai sampai darjah dua.



Masa tu sepasang kasut ni je saya beli. Saya memang tak pernah beli 2 pasang kasut setahun untuk Maisara. Kasut ni masih saya simpan sebab elok.Sayang nak buang.Padahal tak pakai dah pun.

Tengok gambar pun tahu kasut ni masih elok..kan??Setakat nak buat salin-salin kalau kasut tak kering tu boleh sangat tapi siapa la nak pakai. Maisara pun dah besar. Adiknya pulak kaki kecil. Mungkin pertengahan tahun nanti dia dah boleh guna untuk salin-salin.


Naik darjah dua saya belikan kasut Jazz. Kasut ni dia pakai sampai darjah 3. Harganya Rm30++ . Beli kat atas kedai . Mungkin sebab tu mahal sikit. Kalau beli kat Tesco ke Aeon ke mungkin murah sikit sebab biasanya pasaraya ada jualan murah.


Yang ni terlalu kerap dia cuci sebab ada kasut backup. Masa ni dia pulak tak suka pakai kapur kasut. jadi bila nak cuci tu kena berus kuat-kuat.  Kasut sekolah ni kalau kerap di cuci memang akan rosak. Satu lagi kalau tak guna kapur kasut. Kasut macam tak de perlindungan. Bila kotor kita akan cuci fabrik kasut tu.

Berbeza kalau kita guna kapur. Bila cuci kasut cuma berus sikit2 sampai kapur pada kasut tertanggal dan kasut jadi bersih.Makna kata yang kotor tu bukan fabrik kasut tapi kaur nya. Terima kasih la pada orang yang menciupta kapur kasut.

Sebab tu saya bersetuju sangat bila kerajaan tetapkan anak-anak pakai kasut hitam. Orang yang tak pernah tahu pasal susahnya nak jaga kasut putih ni mungkin akan merungut macam-macam. Tapi lantak kan diaorang.. Saya suka berjimat jadi saya sokong je.



Kasut darjah 3 saya belikan kasut jenama Frozen. Kasut nya berharga rm29.90. Beli di Tesco. Maaf tak de gambar sebab kasut tu memang tak tahan. Cukup setahun pakai terus buang sebab rosak. Tapaknya lekang dan pelapik dalam tu pun hilang entah kemana. So saya tak galak kan korang beli kasut yang jenama tak ketahuan ni.

Kalau anak-anak  tengok memang la diaorang nak tapi demi poket kita lantak le dia nak meraung ke apa..hahahah

Darjah 4 saya belikan kasut Jazz pada Maisara. Kasut tu bertali dan memang tahan lama. Saya tak ingat saya letak kat mana kasut tu. Kasut tu masih elok lagi. Naik darjah 5 Maisara tak mau pakai dah sebab dah tak muat dan kasut bertali ni buat dia lambat bersiap pagi-pagi.

Jadi naik darjah 5 dia nak kasut lain. Saya belikan kasut Pallas pada dia. Kali ni kasut lekat je. Senang nak bersiap.


Tak de kasut backup dan dia cuma belasah kasut yang sepasang ni sepanjang tahun. Ini lah yang dibawa bersukan, rombongan dan segala aktiviti sekolah. Sebab sekolah mewajibkan pakai kasut sekolah.

Darjah 5 dia masih malas kapur kasut sebab tu la tak heran le kasut dia rosak sikit kat bahagian pelekat tu. Tapi katanya masih boleh di pakai.

Yang bestnya kasut Pallas ni bila kaki kau membesar, kasut pun ikut mengembang sekali.jadi tak la asyik nak tukar kasut walaupun belum cukup setahun.

Tahun 2019 maisara dah nak masuk darjah 6. Dan tahun depan dia akan pakai kasut hitam. Kali ni dia nak berubah angin sikit. Dia tak nak pakai kasut Pallas lagi. Dia pilih kasut Warrior. Harganya rm33.90 . Beli atas kedai. Bukan kat pasaraya.



Kasut ni ala-ala kasut yang dia pakai masa darjah 5. jenama je lain..Saya dah belek2 kasut ni dan tak banyak beza dengan kasut Pallas tu.Harap-harap prestasinya juga membanggakan.hahah..

Dan untuk adiknya saya pilih Pallas memandangkan kasut Pallas ni memang saya yakin tahan lama tambah-tambah anak lelaki ni lasak nya bukan main.


Masa nak masuk tadika dulu pun saya belikan kasut Pallas. Dia pakai dari umur 5 tahun sampai 6 tahun. Cuma masa bulan 10 2018 kasut dah tak muat padahal elok lagi.



Tengok la..Masih elok..kan??/sayang sebab dah tak muat.Kaki adik dah panjang.

Tu yang saya beli kan je kasut murah harga rm10 je.. Gambar kasut murah tu kat atas sekali. Yang no 2. Kalau kerap2 basuh mesti hancur dah kasut rm10 tu.



tu je la nak cerita.Harap dapat lah membantu korang mencari kasut yang bagus untuk anak-anak. Kasut murah pun ok lagi-lagi budak-budak sekarang dah pakai kasut hitam yang tak perlu basuh setiap minggu. Cuma jemur je kat tempat panas kalau hari cuti.

Jadi bila kurang dicuci kasut murah pun akan tahan lama.


bye.

Monday, 16 July 2018

GAYA TUDUNG NURUL IZZAH SENTIASA JADI PERHATIAN NETIZEN



GAYA TUDUNG NURUL IZZAH SENTIASA JADI PERHATIAN NETIZEN Ramai jugak yang suka dengan  gaya tudung Nurul Izzah tu tapi saya belum tergerak hati nak cuba gaya tudung macam tu.. Tudung gaya tu sesuai dengan Nurul Izzah je kot,

Tapi kadang-kadang saya tengok Nurul Izzah paikai tudung gaya tu nampak selekeh jugak.hahhaha..Kalau dibentuk kan tudung tu cantik-cantik  nampak la kemas dan menarik.Tapi bila datang senget benget tu terus rasa tak mampu la nak tiru,hahaha.

Dah ramai yang cuba gaya tudung Nurul Izzah ni.Ada yang jadi tapi ada juga yang nampak macam tak jadi je.. Kalau bentuk muka bulat memang tak nampak la gaya Nurul Izzah tu.Kemudian ada juga yang pakai tudung gaya nurul Izzah ni tapi bahagian dagu tak tutup.

Cara betul dia , kita kena pakai tutup bahagian dagu tu.Kalau tidak memang tak nampak sama..Nampak biasa2 je..

Kadang-kdang orang kata "ni gaya tudung Nurul Izzah," tapi saya nampak macam tak sama je..lagipun Nurul Izzah pakai tudung bawal yang biasa tu je tau..Dia tak guna pun bawal ciffon ke, bawal satin ke..

Jenis fabrik pun kena la sama baru la nampak gaya Nurul Izzah tu..

Kemudian bab labuh tu..Nurul Izzah pakai , labuh je tudung tu.Dapat kat bebudak sekarang jadi singkat pulak tudung nya..Lepas tu mengaku pulak tu gaya tudung Nurul Izzah.

Satu lagi gaya tudung Nurul Izzah , gaya yang dia pakai masa angkat sumpah kat parlimen hari ni. 16/7/2018/ .. Ramai yang tertanya-tanya .."gaya apa pulak ni?"



Ha!!nak viral jugak ke gaya tudung tu.tapi tengok gaya biasa je.dia pakai skarf yang silang .Kemudian cuma pakai tudung biasa dengan silang bahagian kanan ke kiri.dan bahagian kiri kat dalam tu dia tarik sikit ke depan dan pin.

simple je..Tak payah nak belit2 sakan sangat..

Tapi nampak macam ramai yang tak suka gaya tudung ni walaupun ada yang suka .Bagi saya dia mungkin pakai apa je ikut keselesaan dia.Yang penting tudung tu tetap labuh dan menutup aurat.


 Bagi pendapat saya , siapa yang nak pakai tudung Gaya Nurul Izzah ni  mungkin perlukan keyakinan diri yang tinggi. Takut nanti kerja kau asyik tengok cermin..hahah..

Sekian


Saturday, 2 June 2018

CARA BETUL PAKAI TUDUNG YANG SESUAI DENGAN BENTUK WAJAH SUPAYA NAMPAK CANTIK DAN BERSERI



 Cantik je Fazura pakai tudung walaupun tak payah beriya nak lipat dan bentuk kan tudung dia.Ye la..Orang cantik..Kita bukan fokus sangat pada tudung dia..kan??Cer kalau wanita yang muka  sendu2 je pakai tudung macam ni memang tak selera nak tengok..ahhaha

Selalu sangat nampak bentuk kan tudung dengan gaya yang tak sesuai dengan bentuk wajah diaorang. Tu yang kadang2 kita nampak ada perempuan pakai tudung sampai bentuk wajah dan kepala nya jadi bulat macam bola.Sebab dia tak tahu nak bentuk kan tudung dia mengikut bentuk wajah dia yang sebenar.

Hari ni saya nak kongsikan lah sedikit tips cara membentuk tudung kita mengikut wajah supaya nampak cantik dan berseri.Lepas ni bila pergi kerja mesti kawan2 terkejut nampak muka lain dari selalu.

Sebenarnya tak susah pun.Tapi yang penting gunakan fabrik tudung yang mudah di bentuk.Kalau guna fabrik jenis satin memang susah la nak gaya kan tudung ni.kadang2 berjam2 didepan  cermin hanya sebab nak bentuk kan tudung je.

Leceh la..kan??

Jom kita tengok panduan memakai tudung mengikut bentuk wajah kita.

CARA PAKAI TUDUNG IKUT BENTUK WAJAH.




Ha...Dah tahu dah bentuk wajah korang sesuai dengan bentuk tudung macam mana?Boleh la praktik kan masa raya nanti.


Semoga bermanfaat untuk semua..

Monday, 28 May 2018

Bagaimana MenJana Untung RM15,000 Sebulan Menjual Tudung, Walaupun Tanpa Premis!

Ini kisah dan pengalaman sebenar Puan Madihah yang berniaga tudung  dengan hanya menggunakan modal dari duit PTPTN!


Assalammualaikum & Hi!

Nama saya Madihah Mustafha!

Saya telah menceburi bidang perniagaan dengan menjual tudung sejak tahun 2012 lagi. Ketika itu, saya masih lagi sedang menuntut di sebuah IPT. Pada mulanya, saya hanya buat secara suka-suka sahaja. Saya hanya jual tudung ini kepada rakan-rakan terdekat sahaja.

Tapi lama-kelamaan, ramai pula yang nak beli tudung dari saya. Maklumlah, tudung yang saya jual ketika itu, memang kena dengan selera rakan-rakan yang rata-ratanya adalah golongan student. Tudung yang saya jual, harganya sedikit bajet, tetapi kualitinya tetap baik dan cantik!

Disebabkan permintaan yang semakin hangat! Maka, saya telah bertekad untuk menjalankan perniagaan tudung ini dengan lebih serius lagi.

Sebagai seorang yang bergelar pelajar ketika itu, saya memang tidak mempunyai modal yang besar. Jadi, nak tak nak, saya gunakan sebahagian duit PTPTN yang saya terima, sebagai modal untuk saya mula membeli stok!

Alhamdulillah! Bermula dari modal pertama yang berjumlah RM600.... saya berjaya "rolling" duit itu sehingga menghasilkan pendapatan 4 angka setiap bulan sewaktu saya masih lagi sedang belajar!

Perkara ini telah membuka mata saya dan saya nampak, bisnes tudung ini mempunyai potensi yang sangat besar!

Seronoknya Menjual Tudung!

Ini pula adalah borang poslaju yang saya isi setiap hari. Order dari customer sememangnya masuk hari-hari!.



Dulu, masa mula-mula bisnes, memang saya akan buat penghantaran setiap hari. Tetapi bila pelanggan dah makin ramai, saya buat penghantaran 2 kali seminggu sahaja. Tujuannya... supaya 5 hari lagi, saya dapat fokus untuk membuat kerja-kerja pemasaran & jualan.

5 hari saya akan fokus layan whatsapp, facebook dan ambil order. Lagi 2 hari, saya akan fokus uruskan pembungkusan produk dan penghantaran sahaja.

Secara purata, sale saya setiap hari adalah ratus-ratus ringgit sahaja, tetapi bila dikumpulkan seminggu... sebulan... ianya agak lumayan juga!  Lagi-lagi kalau tiba musim raya! Lagi masyuukk.... Boleh cecah RM25k sebulan..  semuanya hanya dilakukan dari rumah sahaja sambil-sambil jaga anak!

Bisnes Jimat Kos, Hanya Dari Rumah!

Nak mula buat bisnes tudung ni, tidaklah susah sangat! Kita boleh mula dengan modal beberapa ratus ringgit sahaja! Pulangannya juga agak cepat. Duit modal akan dapat dipusingkan dengan cepat! Lubuk jualan juga senang dijumpai.

Bila kita buat bisnes tudung ni...  Banyak sangat kos yang dapat kita potong dan jimatkan!
Sebabnya, bisnes tudung ini kita boleh buat dan mula dari rumah sahaja!

Penghantaran pun tak perlu pergi ke pejabat pos! Tetapi abang posmen yang datang sendiri ke rumah ambil barang! Dah jimat kos minyak dan masa disitu!

Dalam menjalankan bisnes tudung ni juga, saya tak gunakan model dan photoshot dalam studio yang memerlukan kos beratus, bahkan beribu ringgit untuk mengambil gambar setiap jenis tudung.

Cukup sekadar pelanggan saya yang jadi model menerusi feedback yang mereka hantar dan sekali-sekala, saya sendiri yang akan menjadi model. Ambil gambar pun guna handphone sahaja!


Klik sini --- Buat tudung jenama Sendiri ---- untuk tahu lebih lanjut bagaimana Puan Madihah menguruskan perniagaan hingga mengaut keuntungan beribu ringgiot dalam masa hanya sebulan.

sekian..

Friday, 30 March 2018

KENAPA WARNA-WARNA PASTEL JADI PILIHAN WANITA

Warna-warna pastel menjadi kegemaran ramai sejak pertengahan tahun 2010. Sebelum itu warna-warna pastel kurang menjadi pilihan dan kurang diberi perhatian. Malah ada yang tak tahu pun kewujudan warna-warna pastel.



Tapi sekarang warna-warna pastel menjadi pilihan utama , terutamanya wanita disebabkan warna pastel bersifat lembut dan menenang kan.

Warna pastel datang dari berbagai warna .. Biru, merah, hijau dan sebagainya. Warna pastel di gambarkan sebagai warna yang hampir kepada warna neutral , milky ,dan kurang kandungan kromatik yang kuat .

Warna pastel bukan lah warna baru.Kalau diluar-luar negara , sejak tahun 80 an lagi ramai pereka yang menghasilkan pakaian dar warna-warna pastel.Contohnya dalam siri Miami Vice, watak utamanya iaitu James ada menggayakan T-shirt berwarna pastel bersama suit .

Namun semakin lama warna-warna pastel semakin bertambah dan semakin di gayakan dia mana-mana sahaja sehingga lah ada yang menggunakan nya untuk majlis-majlis seperti Gaun perkahwinan.

Ada 3 cara terbaik untuk menggayakan fesyen dengan warna pastel.

1- Gaun labuh/jubah
Trend berjubah bagi wanita malaysia sekarang memang sangat meluas. Dimana-mana sahaja jubah digayakan .Jika dulu jubah hanya di pakai dimajlis-majlis melibatkan keagamaan tapi sekarang dengan ada nya warna-warna pastel jubah boleh dipakai untuk beriadah juga.



2- Blous  pendek dan labuh
Blous pendek dengan warna pastel akan membuatkan kita nampak lebih muda dan sedap mata memandang. Ianya sesuai digayakan ke pejabat dan majlis-majlis tertutup.

Begitu juga dengan blous yang labuh yang sesuai untuk golongan muslimah . Si pemakai akan nampak lebih ayu dan sopan.

3- Seluar panjang
Jika sebelum ini korang hanya gayakan jeans dengan fabrik denim dengan warna biru dan hita apa kata cuba pulak kenakan seluar panjang dengan warna pastel.

Warna pastel pink dan biru amat sesuai digayakan untuk seluar panjang.Kenakan juga pilihan warna pastel yang sesuai untuk baju dan tudung.

Dah ada koleksi pakaian dengan warna pastel? kalau belum boleh la dapatkan sekarang  . Trend warna pastel ni dijangka akan semakin meluas . Bukan sahaja untuk pakaian malah bag, kasut dan aksesori wanita juga semakin banyak yang menggunakan warna pastel.

sekian.


Wednesday, 28 February 2018

DAPAT TUDUNG BAWAL SEMPENA AIDIJUMA GOLD LABEL GA BY ANIES


Saya suka betul kalau orang buat Giveaway hadiahnya tudung. Lagi-lagi kalau tudung bawal Aidijuma . Belum menang pun dah berangan-angan pakai bawal Aidijuma . ahhaha..

Baru-baru ni angan-angan jadi kenyataan bila saya dapat hadiah dari Travel blogger yang satu ni.. Blogger anies ni memang rajin buat giveaway.

Murah rezeki Anies lepas ni..dapat la kot travel tempat2 best serata dunia . 


Terima kasih Anies sebab pilih blog ni sebagai salah satu pemenang. Sangat suka dengan hadiah dari Anies ni..Saya ni memang tak banyak tudung warna hitam. Masuk yang ni , ada dua je tudung hitam saya.hahhaha..

Cerita sikit pasal blog Anies. Blog ni niche travel. Memang selalu saya baca blog ni . Setakat ni dah banyak tempat yang Anies pergi antaranya Perancis, Egypt. China dan banyak lagi tau.

Setiap memori perjalanan nya akan di catatkan dalam blog dia.. Yang terbaru catatan perjalan Anies bersama Blogger Sal ke Hong Kong.

Banyak perkara-perkara menarik dikongsikan dalam blog AniesandYou . kalau korang nak jadikan blog Anies sebagai rujukan memang elok sangat la bagi kaki-kaki travel.

Saya ni suka baca sebab entah bila la dapat peluang nak jejak kaki ke negara orang.Tak dapat pergi pun , kurang2 kita tahu jugak sikit2 tentang negara luar ..kan??



Sekian

Thursday, 14 December 2017

GAMBAR JOY REVFA DENGAN GAYA TUDUNG ALA RAMBUT PALSU

Assalamualaikum...


Saya suka sangat tengok wajah Joy Revfa ni sebab dia memang cantik orang nya.Gayanya juga sopan dan dia ni juga sebenar nya pemalu orng nya.

Baru-baru ni saya ada tengok Joy kongsikan gambarnya di instagram dengan gaya bertudung tapi bahagian dalam tudung tu ada shawl yang didandan seolah-olah seperti rambut palsu.


Ini lah gambar yang dikongsi Joy. Ramai juga yang ingatkan Joy mengenakan rambut palsu.

Tapi rupanya shawl yang didandan seperti rambut palsu.

Gaya pakai nya tu macam pakai turban saja katanya.


Cantik tak???










Jangan ada yang tiru gaya ni untuk pergi makan kenduri dah la ye..nanti orang kata bergaya melampau pulak..hahaha..

Joy mengenakan gaya ni hanya untuk rakaman video untuk produk kosmetiknya sahaja.Bukan untuk jalan-jalan kat luar tau.

Tapi nampak gaya ni macam sesuai je dijadikan kostum untuk majlis hari jadi atau event yang bertemakan retro atau Princess Muslimah.

sekian..




Tuesday, 14 November 2017

9 CARA WANITA BERHIAS YANG HUKUMNYA HARAM DIDALAM ISLAM

Assalamualaikum...



Perempuan mana yang tak suka cantik dan berhias?Kalau dah namanya wanita mestilah kita suka nampak cantik .Walau apa pun tujuan kita berhias pastikan ianya tidak lari dari syariat islam dan tidak melampau batas.

Sekarang ni kalau dilihat di media-media sosial ramai yang berkongsi tips berhias, bersolek , berfesyen dan sebagainya. Benda-benda macam ni bagus untuk golongan wanita supaya lebih bijak menjaga penampilan diri.

Namun jangan dilupakan ada beberapa perkara yang harus dititik beratkan oleh  wanita islam didalam berhias ini.

Islam tidak melarang wanita berhias dan mempercantik kan diri nya namun ada batas-batas yang harus diikuti oleh wanita untuk melindungi maruah dan kehormatan wanita islam supaya memberi imej yang baik pada orang lain.

Disini saya kongsikan 9 cara wanita berhias yang hukum nya haram dalam islam.




1- Bertatoo
Wanita yang mencacah tato di tubuhnya akan dianggap sebagai wanita yang nakal dan liar. Rasullullah sendiri melaknat wanita yang mencacah tatoo . Tatoo ni dibuat dengan memasuk kan dakwat  pada lapisan kulit untuk menukar warna kulit.

Tatoo tidak membuatkan seseorang itu murtad namun ianya adalah haram dan berdosa .Kita perlu bertaubat supaya tidak jauh terpesong.

Dengan kecanggihan teknologi sekarang ni , nak menghilang kan tato bukan lagi menjadi masalah.Dengan rawatan laser korang boleh membuang tatoo dengan selamat dan tanpa menyakitkan. Tatoo yang tidak dapat dibuang atau yang berisiko menyebabkan kecacatan tidak perlu dibuang.Cukup lah dengan bertaubat, memohon keampunan dari Allah dan perbanyak kan beristigfar.



2- Mencabut Kening
Walaupun dunia solekan sekarang dah tak memerlukan lagi kita untuk mencabut kening tapi masih ada lagi yang selesa mencabut kening .Sekarang ni ada gam eyelashes yang kita guna untuk tutup sebahagian kening yang buatkan kita tak payah lagi mencukur kening.Ianya memudahkan lagi wanita islam untuk berhias.

Pernah ada juga yang mempertikaikan penggunaan gam eyelashes ni kerana ada yang mengatakan ianya juga haram kerana kita berhias seolah2 wanita kafir.Itu saya sendiri tak pasti.Dan mungkin kita boleh dapatan penjelasan dari yang lebih arif.

Mencabut kening adalah haram didalam islam.Allah melaknat wanita yang mencabut kening dan menghilangkan bulu di muka.Perbuatan ini mengubah ciptaan Allah.

Namun di bolehkan jika bulu-bulu itu tumbuh terlalu banyak (luar biasa) .



3- Menyambung rambut atau memakai rambut palsu
Memakai rambut palsu dan menyambung rambut juga diharamkan didalam islam. Mennyambung rambut dan memakai rambut palsu yang dimaksudkan di sini ialah memakai sanggul palsu, menyambung rambut supaya kelihatan panjang atau apa saja yang menyerupai rambut adalah dilarang sama sekali.

Dalam keadaan apa sekalipun ianya dilarang malah jika dipakai dihadapan suami sekalipun tetap tidak dibolehkan kerana ianya seolah-olah berhias seperti wanita kafir.



4-Berlebihan dalam menggunakan dan membeli alat solek atau barangan untuk berhias
Lumrah wanita mudah tergoda dengan berbagai barangan solekan namun jika ialah terlalu berlebih-lebihan dikuatiri akan berlaku pembaziran . Begitu juga dengan perhiasan diri. Banyak yang dibeli banyak juga lah yang akan di pakai.

Bersolek dan berhias berlebih-lebihan akan mengundang syahwat lelaki yang memandang dan melirik kearah kita.Namun bersolek berlebih-lebih untuk suami didalam rumah adalah digalak kan.

Sikap suka berlebih-lebihan tidak disukai Allah..sesungguhnya Allah ta‘ala berfirman:

“Hai anak Adam, pakailah pakaianmu yang indah setiap (memasuki) masjid. Makan dan minumlah, tapi janganlah berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan” (QS. Al-A‘raaf, 7: 31)


5- menggunakan perfume dengan bau yang kuat dan semerbak
Memakai bau -bauan yang kuat sebenarnya tidak menjadi masalah besar jika hanya didepan suami atau didalam rumah sahaja.Namun menjadi kesalahan jika wanita memakai bau-bauan yang harum dan boleh menarik perhatian  lelaki-lelaki di luar .

Nabi SAW bersabda: “Sesungguhnya wangian yang baik bagi lelaki adalah yang terzahir baunya dan tidak jelas warnanya dan wangian yang baik bagi wanita adalah yang terzahir warnanya dan tidak begitu kuat baunya.” (Riwayat Al-Tirmizi)

Ini bermakna , untuk wanita adalah lebih baik memilih haruman yang tidak kuat baunya jika mahu keluar rumah bagi menjaga penampilan kita.


6- Berhias seperti lelaki
Rasulullah s.a.w melaknat wanita yang berpenampilan seperti lelaki. Bukan sahaja dari gaya rambut  malah cara berpakaian juga dilarang sama sekali. Bercakap, berperwatakan seperti lelaki juga dilarang dalam islam .

Diakhir zaman ini perkara seperti wanita menjadi lelaki dan lelaki menjadi wanita adalah sesuatu yang sangat merisaukan.Ianya bagaikan virus yang tiada penawarnya.Sesungguhnya hanya iman dan takwa sahaja mampu membendung masalah ini.

Apa yang dirisaukan ialah perkara-perkara seperti ini akan mengundang seks sejenis.



7- Berhias seperti wanita kafir
Tasyabuh adalah wanita yang berhias seperti wanita kafir.Ianya dilarang didalam islam.Zaman sekarang dah banyak kita dapat lihat  wanita berhias sepeti wanita kafir contohnya , memaki rambut palsu, memakai tanda di dahi (bindi dan sindur) , malah ada juga yang memakai perhiasan dengan lambang2 yang menandakan sesuatu kaum dan agama.

Perkara seperti ini perlu dibenteras,..Mungkin ada yang mengenakan fesyen dan cara berhias seperti ini tidak tahu ianya adalah haram dan berdosa.

Ramai yang menggunakan alasan "suka-suka..tiada niat lain" untuk menutup kesalahan mereka.Namun niat tidak menghalalkan cara.Sebelum berhias atau mengenakan sesuatu fesyen/solekan adalah lebih baik bertanya kan pendapat orang lain.


8-Berhias seperti wanita jahilliah
Dizaman jahilliah wanita-wanita nya berjalan sambil melenggok-lenggok dengan langkah yang manja dan cukup memikat .Ketika berhias mereka akan memperlihatkan leher, rantai dan anting-anting mereka.

Allah melarang prilaku wanita jahilliah diikuti wanita muslimah. Larangan ini bertujuan menaikkan darjat dan kehormatan wanita.Di Zaman jahilliah wanita dipandang rendah dan diperlakukan sesuka hati Malah bayi perempuan akan ditanam hidup2 demi tidak dipandang rendah.



9- Berhias dengan mendedahkan  aurat
Setiap inci tubuh wanita adalah aurat kecuali muka dan tapak tangan.Wanita islam wajib menutup auratnya . Mendedahkan aurat dengan tujuan untuk kelihatan cantik adalah dilarang dalam islam.

Siksaan untuk wanita yang mendedahkan aurat sangat la berat. Wanita yang membuka rambut kepalanya selain untuk suaminya, akan digantung dengan rambutnya di atas api neraka sehingga menggelegak otaknya, berterusan selama ia tidak menutupnya. Dada yang sengaja dibuka atau ditonjolkan supaya kelihatan seksi, akan di gantung atas api neraka dengan pusat dan buah dadanya diikat dengan rantai neraka sebagai penggantungnya .Betis dan paha yang terselak-selak, sedia untuk dipanggang, pedihnya tidak terkira.

Begitulah hebat nya siksaan untuk wanita yang mendedahkan aurat.


Semoga bermanfaat untuk semua...

sekian..




Friday, 15 September 2017

TIPS DAN TRICK SOLEKAN DAN KECANTIKAN YANG PERLU WANITA TAHU

Assalamualaikum..


Pagi ni saja la dok cari-cari info tentang bulu mata paslu..Tapi nampak ada banyak pulak benda-benda lain yang lebih menarik yang boleh di kongsi dengan kawan-kawan kat blog ni..
Apa lagi kalau bukan tentang tips kecantikan..hahah..Ingatkan apa benda la yang menarik sangat tu..kan??

Ada banyak juga tips2 kecantikan yang saya baru tahu..
Jom kita tengok kejap...




Tak boleh eik??saya selalu buat..konon nya nak bagi dia lekat banyak la..hahahah..
patut la maskara cepat kering..hehehhe..
lepas ni kena buat pelan-pelan2 je tau..:)




"test foundation on your neck.not your arm.."

Selalu juga test kat tangan...heheh..salah rupanya..
tapi kalau dok pilih2 foundation kat mall , agak susah nak selak tudung 
untuk calit2 ni..kan??



Gitu rupanya..baru nampak neutral...kan??



Ha..yang ni saya baru tahu..biasanya memang bila eyeliner ni bercampur dengan alat makeup lain , pensel kecik ni la yang susah sangat nak guna..sampai sakit biji mata dok tekan2, 
siap asah dah..tak terang2 juga warna nya..
Lepas ni boleh cuba cara ni...



Ni siapa yang banyak jerawat boleh cuba..nak elak kan jerawat 
memang kena duduk dalam persekitaran yang bersih dan tak terdedah kepada bahan kimia...



Try la nanti..siapa yang ada blackhead yang degil tu boleh cuba ni..
dah picit pict dah tekan tak keluar2 jugak try gosok dengan berus gigi..guna la yang lembut tu ye,..
yang yang keras nanti bercalar-balar pulak hidung..heheh




nak try la..saya ada lipstik yang shiny..memang jarang pakai sebab tak selesa..
Nanti kalau saya dah pakai saya tunjuk kat korang..heheheh..

Asas ni..kena tau la kalau nak cantik..heheh...

makcik jarang pakai blusher..sebab pipi memang dah merah kan??

hahhaah..Tok sah dok percaya

sila muntah..sebenarnya malas nak pakai ..kalau nak pi kenduri makcik pakai la..



Yang ni jangka hayat alat makeup kita selepas di buka..
Kalau korang pi pasaraya ke beli alat solekan ni beli la yang masih dalam bungkusan yang tak boleh dibuka.jangan la ambil foundation yang  plastik bungkus nya tu dah hilang..
rugi la sebab baru je guna tengok2 bulan depan dah tak boleh pakai..lepas tu merungut kulit jerawat la, kulit tak cantik la..

Semoga bermanfaat untuk semua...


sekian....

Monday, 24 July 2017

MIX AND MATCH FESYEN PAKAIAN DENGAN WARNA PINK

Assalamualaikum..


Warna pink selalu dikaitkan dengan wanita. Pink melambangkan kelembutan dan moden .Tapi ada juga wanita yang tidak merasa yakin untuk mengenakan pakaian dan aksesori dengan warna kegemaran ramai ini.Saya memang suka kan warna pink.Kalau pergi membeli belah memang saya akan elak kan meilhat pakaian warna pink sebab dah terlalu banyak pakaian dengan warna ini dalam almari saya.Bila tengok mesti hati ni meronta2 nak beli.hahahha.



Bagi korang yang tak berapa suka kenakan warna pink yang ketara ketika berfesyen korang boleh je jadi kan warna pink ini sebagai warna sampingan . Hari ni saya nak kongsikan cara dan tips mix and match bagaimana nak buat warna pink ni nampak lebih menarik tapi tak terlalu menonjol.Tips ni sangat sesuai bagi korang yang rasa nak bergaya dengan pink cuma risau ianya tak sesuai dengan korang.
 

Pink dan warna pastel

Gabungan pink dan warna pastel adalah kombinasi warna yang sangat tepat dan serasi.Korang boleh menggabungkan pink bersama hijau atau pink dengan kuning cair. 

Warna pink dan pastel ni paling sesuai kalau nak dijadikan tema majlis perkahwinan atau pertunangan.Memang ramai yang suka kan gabungan warna  macam ni.

Pink dan warna gelap


Pink dan hitam atau pink dan maroon...Korang tak pernah cuba?? Ianya adalah gabungan warna yang mewah .Sesuai korang gayakan untuk jamuan makan malam atau juga untuk majlis santai.Apa lagi jika korang ada imej boyish yang tak mahu korang tenggelamkan tapi masih nak nampak feminin. 

Padankan kemeja pink bersama seluar yang berwarna gelap .Korang nampak cool sangat...
Lepas ni mungkin kemeja pink akan jadi kemeja kegemaran yang  korang pakai kalau nak ke tempat kerja :)


Pink bersama pakaian muslimah

Percaya tak kalau saya katakan korang boleh gayakan shawl atau hijab berwarna pink dengan apa saja warna pakaian korang?Tak perlu buang masa dengan sibuk mencari apa warna tudung dan shawl yang sepadan dengan jubah atau baju kurung korang.Pilih saja warna pink sebagai langkah paling selamat..


Serikan juga dengan aksesori tambahan yang mesti akan buat korang tampil lebih yakin dan menarik..


selamat mencuba ye korang..

sekian.

Thursday, 13 July 2017

PILIH BEG TANGAN SESUAI DAN CARA BAWA BEG TANGAN..

Assalamualaikum...



Ada ramai wanita yang suka berjalan dengan membawa beg tangan.
Disebab kan itu ada macam2 jenis beg tangan yang di cipta untuk wanita
sesuai dengan gaya hidup wanita tu sendiri.

Bukan beg tangan tapi ianya menjadi pilihan utama sebilangan wanita termasuk saya.

kalau ikut cara saya, saya suka bawa beg dengan menggalas di bahu.
kadang2 ada tempat2 yang saya akan gunakan beg galas sahaja.
Contoh macam ke zoo atau tempat2 yang sedia maklum anak
saya akan melasak memang bagpack la pilihan saya.

Tapi kalau untuk shopping ke, pi majlis mana2 ke saya lebih suka
galas beg di bahu macam sling bag .macam beg di atas ni.
nak lebih selamat pakai silang je macam ni.


Cuma satu suami saya pantang la kalau saya galas beg kat lengan.
Dia kata nampak macam makcik2..hahha...sabar je la..
saya kadang2 saja je balas balik kata "ni la gaya mak2 datin.." hahahah..



Jadi beg tangan yang ada tali panjang ni memang pilihan saya la..
Senang nak bergerak kalau pakai beg galas belakang dan galas
di bahu ni.senang nak kejar Mikhail..hehehe

Korang pulak cemana??suka beg dan cara bawa beg yang macam mana??

sekian..