Showing posts with label family. Show all posts
Showing posts with label family. Show all posts

Tuesday, 21 November 2017

BILA KANAK-KANAK BERLAGAK JADI DEWASA

Assalamualaikum..


BILA KANAK-KANAK  BERLAGAK JADI DEWASA  Ni gambar-gambar minggu lepas masa ambik Mikhail kat tadika dia.Kakak pun kebetulan cuti sekolah jadi dia pun beriya nak jemput adik kat sekolah.

Masa sampai-sampai kat tadika tu dia la beriya pegang beg adik, suruh adik pakai kasut.. Mungkin adik tu kat dalam hati dia geram je tengok kakak mengarah dia macam-macam mengalahkan ibu pulak.


hahaha..


Macam tu la karenah si kakak ni,Kalau dirumah pun dia la yang kuat mengadu.Semua benda dia nak kawal.Dia suka berlagak macam dia dah dewasa padahal baru umur 10 tahun .

 Sebagai ibu yang memerhatikan dia 24 jam saya boleh nampak ada masanya di terlupa yang dia sedang dalam watak orang dewasa.hahaha






Ada beberapa sebab yang saya perhatikan kenapa anak-anak seperti si Kakak ni suka berlagak seperti orang dewasa.

Saya selalu check whatsapp si kakak ni.Apa yang saya perhatikan rakan-rakan nya bercakap seperti orang dewasa.Kadang-kadang mereka hantar whatsapp Voice meluah tentang rasa stress, dan gaya lenggok bercakap tu pulak tak sangka yang mereka ni baru berusia 10 tahun.

Rakan-rakan nnya jugak lebih suka berbual tentang drama tv dan lagu-lagu yang sedang popular.. Sedangkan kalau di rumah saya lihat Kakak lebih suka menonton kartun dan mendengar lagu kanak-kanak.

Sebab tu saya rasa rakan-rakan nya beri banyak pengaruh dalam perkembangan dirinya. Kadang-kadang saya rasa dia macam memaksa diri dia sendiri untuk ikut seperti rakan -rakan nya sedangkan dia masih mahu bermain masak-masak dan menonton Didi & friends . Hahah..


Saya selalu juga pesan pada dia supaya membesar seperti yang dia mahu.Dia tak perlu ikut apa kawan-kawan dia buat jika dia rasa tak mahu.

Tapi saya tahu apa yang dia buat tu supaya kawan-kawan dia menerima dirinya.

Sebenarnya benda macam ni  tak elok untuk perkembangan anak-anak kita sebab akan buat dia tak seronok dengan hidupnya. Dia akan rasa agak terbatas untuk dia buat apa yang dia suka dan mampu.

.Sebab itu kalau dirumah saya biarkan je dia nak menonton video Baby Shark Doo Doo atau menonton Didi & Friends dengan adik dia.


Sebagai ibu bapa kita perlu perhatikan dan fahami tingkah laku anak-anak kita. .Saya mahu anak saya melalui masa kecil mereka dengan sepatutnya.


sekian






Wednesday, 4 October 2017

KENAPA AWAK NAK BERKAHWIN DENGAN DIA?

Assalamualaikum..



KENAPA AWAK NAK BERKAHWIN DENGAN DIA? Tak lama je lagi nak masuk musim cuti sekolah ni ramai la yang akan menamatkan zaman bujang. Seingat saya dulu saya pun pilih tarikh masa cuti sekolah untuk dirikan rumahtangga. Mudah saudara mara nak datang kalau buat majlis masa cuti sekolah .

Ceh!!!padahal bukan ramai pun jemputan nya.hahhaha

Bila ramai tetamu yang datang , yang jarang2 berjumpa tu ada la nanti yang tak senang duduk sebab akan diajukan soalan-soalan cepu emas.Soalan paling popular...

"...awak bila lagi nak naik pelamin.."

Mungkin ada yang rasa soalan macam ni biasa-biasa saja.Jawab je tak tahu ..selesai.tapi ada juga yang memang rasakan soalan ni macam duri yang menghunus tepat ke hati.hahaha.

Ye lah..Kita bukan nya tahu jodoh kita bila.Lagipun nak berkahwin ni bukan semata-mata ada cinta saja.,macam-macam perkara yang perlu diambil kira kalau nak mendirikan rumahtangga.

Masa kita tengah kemaruk bercinta memang kita rasakan yang penting kita dapat kahwin dengan sidia saja. Kita tak fikir dah perkara lain.



Bila dah kahwin, dah melalui alam berumahtangga baru lah tahu betapa susah payahnya nak menjadikan perkahwinan itu sebagai satu aras tanda kematangan dan sebagai nilai cinta yang berbaloi untuk masa depan.

Satu yang kita kena ingat..Perkahwinan adalah untuk masa depan.

Jangan sesekali fikir .."aku kahwin ni sebab nak cuba2 je .kalau tak ok..cerai je la.."

Itu lah yang kita tengok sekarang ni..Berkahwin kemudian bercerai . Alasan : tak serasi.

Sebab diaorang berkahwin bukan untuk masa depan tapi hanya semata-mata sebab cinta saja.,.Tapi kalau berkahwin sebab cinta dan  masa depan  InsyaAllah bila ada masalah kita akan berusaha untuk memperbaiki perkahwinan kita.

Kita nak capai apa yang kita impikan masa awal-awal kita buat keputusan untuk berkahwin dulu.



Cuba kita tanya pasangan yang berumahtangga .."kenapa awak nak kawen dengan dia"

Mesti ramai yang jawab.. "..sebab dia baik, dia cantik, dia ikhlas, dia tak panas baran..bla..bla..bla..."

Boleh tak lepas ni adik2 yang nak dirikan rumahtangga tu tanya diri sendiri kenapa nak kahwin dengan sidia..Dan adik-adik jawab macam ni.. ..

"..saya nak  berkahwin ni sebab  nak membina rumahtangga yang bahagia,  nak berusaha sama-sama naik kan taraf ekonomi diri , nak ada pelindung yang boleh melindungi saya dari melakukan dosa dan sebagainya...."

InsyaAllah bila kita ada hala tuju dalam perkahwinan kita akan berusaha untuk membina apa yang kita impikan..

Semoga berbahagia..


sekian..