Showing posts with label cerita viral. Show all posts
Showing posts with label cerita viral. Show all posts

Monday, 4 September 2017

APA YANG DILAKUKAN KANAK-KANAK INI UNTUK MEMBANTU KAKAKNYA YANG BAKAL MENDIRIKAN RUMAHTANGGA SANGAT MENYENTUH HATI

Assalamualaikum...



Kanak-kanak sebenarnya mempunyai hati yang lembut bersih dan suci.Mereka cepat tersentuh dan perasaan mereka mudah dikuasai oleh persekitaran.Sebeb itu kanak-kanak memerlukan
persekitaran yang baik  . Jangan ada unsur-unsur negatif dalam persekitaran anak-anak.

Ada satu cara yang boleh ibu bapa amalkan untuk membuatkan anak lembut hati , bijak dan menjadi soleh .Saya petik dari laman web CahayaSyurgayangsempurna.blogspot.my .

1 -Baca Fatihah (1 kali )
2 -Baca Ayat Kursi (1 Kali
3 -Baca Surah al - Insyirah (1 kali
4 -Baca Surah Toha 1-5 (1 kali )ayat

kemudian hembuskan di ubun-ubun anak niatkan agar anak menjadi yang soleh, cemerlang, lembut hati, rajin belajar solat dan lain-lain.

Hari ni saya terbaca satu post yang dikongsi di laman twitter tentang seorang kanak-kanak dikenali sebagai Mai yang berjaya membuatkan netizen terharu dengan sikap prihatin dan ikhlas nya.







 Apa yang dikongsikan oleh kakak kepada kanak-kanak-kanak yang dikenali sebagai Mai ni memang sangat menyentuh hati bukan saja pada kakaknya malah netizen turut meluah kan rasa terharu .sweet sangat..kan??

Semoga anak - anak kita juga jadi anak yang ikhlas dan baik hati macam Mai..

sekian..







Monday, 17 July 2017

WANITA DIPUKUL DENGAN KAYU HOKI KERANA MELAHIRKAN BAYI PEREMPUAN

Assalamualaikum..



Rasa sayu dan sedih dengan nasib seorang wanita yang dipukul dengan kejam oleh mertua dan iparnya hanya kerana melahirkan bayi perempuan. Video yang tersebar diseluruh negara ini mendapat perhatian ramai dan pihak berkuasa juga .Dari apa yang saya baca , sebelum ni laporan polis dah dibuat tapi tak de tindakan apa2..Selepas video tersebar ke seluruh negara , baru lah keluarga suaminya di dakwa melakukan jenayah pada wanita ni..Itu lah kuasa viral..

Sebuah video tersebar di media sosial  apabila memaparkan seorang wanita india dipukul dengan kejam menggunakan kayu hoki.Kejadian tersebut dirakam seseorang dari atas tangga jelas menunjuk kan Meena Kashyap,  35 tahun dipukul oleh 2 orang lelaki yang merupakan abang ipar bersama rakan nya.


Menurut laporan mangsa melahirkan bayi perempuan  dan keluarga suaminya tidak dapat menerima bayi tersebut .Wanita itu juga kerap di pukul sebelum ini disebabkan masalah pertikaian mengenai Mas Kahwin sebanyak 70000 rupee.

Bapa mangsa juga berkata kejadian tersebut sudah berlaku sejak 2 tahun lalu apabila anak nya kerap dipukul oleh keluarga mertua nya dan suaminya sendiri.

Wanita di India sering dipukul dan ada yang menyebabkan kematian , jika keluarga mereka enggan atau tidak dapat membayar mas kahwin yang dituntut oleh saudara suaminya.

sumber :dailymail


sekian..
.

Thursday, 1 September 2016

GOLONGAN OKU BUKAN MAKHLUK ASING.JADI TAK PAYAH NAK PANDANG MACAM DIAORANG TU PELIK SANGAT.

Assalamualaikum...

Saya selalu pesan pada anak-anak kalau nampak orang kurang upaya , tangan tak de ke, kaki tak de ke, dia jalan tak sama macam kita ke, jangan tengok dia macam dia pelik sangat..Sama juga kalau kat sekolah kalau ada kawan2 kita yang warna kulitnya tak sama macam kita, cakap nya tak selancar kita, atau apa saja yang dia kurang berbanding kita  jangan la dibeza-bezakan dia..jangan pandang dia macam tengok makhluk asing..Buat biasa saja..Bukan kita tak peduli kat diaorang tapi diaorang tak suka diperhatikan macam tu..Kita pun kalau orang yang kita tak kenal perhati kita atas bawah macam kita ada buat salah mesti kita tak suka..kan??



Macam yang terjadi pasa rakan blogger saya ni., Adik Auni Afiqah dan suaminya  (OKU). .Pengalaman mereka berdepan dengan orang-orang  yang rasa golongan OKU ni tak layak keluar rumah sangat lah mengecewakan.Baca cerita yang di kongsi di laman facebook Auni sendiri.





Sedih kan??Kalau yang tua-tua, makcik pakcik pun tak boleh nak kawal mata dan mulut bayang kan anak-anak nya pulak macam mana..kan??Tak de ke dikalangan mereka tu yang kata.."jangan la tengok diaorang macam tu.."

Saya pernah la  pasang-pasang telinga dengar "ahli mesyuarat tingkap " berbual ..yang satu perempuan ni dia nak mengata sipolan yang duduk tak jauh dari dia..Sambil mengata , mata dia  dok perhati sipolan tu..Nampak bijak ke bodoh..ke kau memang sengaja nak tunjuk yang kau suka mengata orang?
ha..jawab la sendiri..ye..

hehehhee..

sekian.