Showing posts with label cerita lawak. Show all posts
Showing posts with label cerita lawak. Show all posts

Saturday, 21 July 2018

KISAH BENAR : BALASAN KERANA BERKASAR DENGAN IBU

Assalamualaikum..

Jom baca kisah benar balasan seorang anak yang derhaka sebab berkasar dengan ibu dia yang suruh dia solat.Cerita benar ni di kongsi oleh Akmal Hizzat di akaun twitter dia.




Aku nak share sikit kisah yg bertajuk "Bahaya Derhaka Kepada Ibu". Benda ni terjadi kat aku sendiri masa aku umur 21 tahun. Ya, zaman jahiliah lagi masa tu. Ingatan aku tentang kisah ni masih fresh lagi, mungkin takkan lupa sampai bebila.


Masa tu aku tak sengaja tertinggikan suara kat mak aku, padahal mak aku suruh sembahyang je pun. Bodoh bukan?


Hari tu hari ahad, dalam pukul 5:30 ptg. Aku tengah syok gila tidur atas sofa dari pukul 3 petang sebab letih join program larian kat kawasan umah aku pagi tu. 5 pagi kot aku bangun.


So, masa tgah syok gila tidur kat sofa dgn suasana yg sejuk dan nyaman, tetiba aku terdengar satu suara memanggil2 aku dari jauh.


Haa aku ni mmg jenis kalau tidur lena mana pun mesti akan tersedar kalau dengar orang seru-seru nama aku, lebih-lebih lagi mak aku la kan.


Mak aku panggil aku berkali-kali suruh bangun solat sebab waktu Asar dah nak habis. Aku just jawab "Ye maa..kejap lagi...", kejap lagi aku pun 20 minit jugak la berlalu.


So mak aku kejut aku lagi suruh bangun sebab waktu Asar memang betul-betul dah hujung-hujung time tu. Haa di waktu dan saat inilah syaitan suka, perlahan-lahan dia jalankan kerja hasutan dia.



Dengan mood yang tengah syok dibuai mimpi, tiba-tiba aku berubah dari seorang anak yang lemah-lembut dan sopan-santun kepada seorang anak yang garang. (bodoh punya syaitan)


Masa mak aku kejut lagi sekali tu, dgn tegasnya aku jawab "YEEEEEEEEE!!", pastu aku terus bangun dan masuk bilik air untuk ambil wuduk.


Masa tegah ambil wuduk tu, hati aku asyik berkata-kata "kenapa aku jawab macam tu kat mak aku eh?? Bodohnya kenapa kenapa kenapa!"


Dengan penuh rasa sesal dalam diri, aku pun keluar dari bilik air dan terus bentang sejadah yg terlipat atas kerusi kat depan tv. Masa ni lah aku rasa lain mcm....


Elok je aku berdiri atas sejadah nak angkat takbir, tiba-tiba kedua-dua belah tapak kaki aku terasa panas. Tak pernah weh rasa mcm ni, rasa panas mcm kau pijak cerek air yang baru lepas masak. Aku dah mula risau, tapi aku teruskan je solat mcm biasa.


"Apasal tiba-tiba panas tapak kaki aku ni?? Ini ke balasan jawab macam tu kat mak aku tadi??", hati aku asyik berkata-kata je, yer memang tak khusyuk solat aku masa tu!


Bila aku sujud, kedua-dua tapak tangan aku yang menyentuh sejadah pun turut terasa panas yang dah semakin suam-suam. Waktu ni aku memang dah tak fikir apa, cuma nak habiskan solat cepat dan minta maaf kat mak aku je.

Aku teruskan solat macam biasa dengan penuh rasa sesal dan takut, dalam hati asyik menjerit-jerit "Ya Allah, ampunkan aku! Sesungguhnya aku tak sengaja!"


Then bila dah habis solat (walaupun tak khusyuk), rasa panas kat sejadah tadi beransur-ansur hilang. Since masuk rakaat kedua dah mula hilang dah, tapi aku tetap risau.


Tanpa melengahkan masa, aku pun lipat sejadah dan terus cari mak aku. Takut ni takut!


Elok je aku nak pergi ke dapur, rupa-rupanya nya mak aku memang dah lama perhati aku sembahyang. Aku pun terus meluru ke mak aku nak minta maaf.


Belum sempat aku cakap apa2, mak aku terus tanya aku dulu.

Mak: "Kau solat pakai sejadah atas kerusi tu ke?"

Aku: "A'ah ma"

Mak: "Laaa tak rasa panas2 ke?? Mama baru je guna sejadah tu buat lapik iron baju kemeja bapak kau tadi, banyak lak tu"

Aku: "Oh yeke..........."

---------------------------

Hahahah... serabut betul cerita ni..Tak pasal2 terkena..Apa pun cerita ni ada pengajaran nya..kan??Tu baru panas bekas seterika ..Kalau panas api neraka cemana la nak hadap..kan??


sekian..

Monday, 5 October 2015

PENING KEPALA CIKGU KALAU DAPAT ANAK MURID MACAM NI.

Assalamualaikum...




Di satu sekolah, ketika waktu pelajaran sejarah:

cikgu: Sudin, Cikgu perhatikan kami dari tadi asyik mengantuk je.. Bangun dan jawab soalan cikgu ni... Jelas kan siapa Thomas Alva Edison??

Sudin : tak tahu cikgu..

Cikgu: James Watt awak tahu?

Sudin : Lagi la saya tak kenal...

Cikgu : Alexender Graham Bell?

Sudin : pun saya tak kenal la cikgu...

Cikgu : semua awak tak tahu?teruk betul la awak ni Sudin..

Sudin: Ok..sekarang saya pulak nak tanya cikgu.Cikgu kenal Pak Brahim??

Cikgu: siapa tu??

Sudin : Abang Mat janggut cikgu kenal ke??

Cikgu: mana lah saya kenal..

Sudin : Latifah janda bang Ali..cikgu kenal??

Cikgu: siapa mereka semua tu..mana la saya kenal..

Sudin: Ha..tahu pun.saya cuma nak bagitau cikgu,bukan semua orang yang cikgu kenal tu,saya pun kenal.Orang yang saya kenal, bukan cikgu kenal semuanya..Kita kan manusia.Ada kawan-kawan sendiri

Cikgu: ??????


******
hahahahahah..pening kelapa dapat anak murid macam ni..

sekian..

Thursday, 26 March 2015

KENAPA ISTERI SAHAJA YANG KENA BUAT BANYAK KERJA RUMAH?

Assalamualaikum...



Ini lah sebab nya kenapa orang perempuan selalu rasa
dia lah yang paling banyak buat kerja..
tapi memang betul pun..kan??
lelaki ni kita suruh baru dia bergerak..
nak tau kenapa??

sebab kita ada lah queen..
dan lelaki ada lah king!

tak percaya baca nih..



kan..??jadi orang perempuan..
sila terima hakikat..

sekian..

Sunday, 15 February 2015

SENARAI NOVEL PALING MELETOP 2015

Assalamualaikum..



Suka baca novel??
ini ha..nak kongsikan pada semua kaki2 novel.
senarai novel2 yang dijangka akan hit dan meletop2
di pasran untuk tahun 2015 ni..
jom tengok kot2 ada yang berkenan di hati...


Hhahahha...
naik semput saya ketawa bila baca tajuk2 novel ni..



jangan marah ye pada yang rasa tertipu tu..
Kita gurau2 je malam ni..
jangan marah a... :)


sekian...

Monday, 9 February 2015

JANGAN MENYESAL KALAU DAPAT SUAMI MISKIN

Assalamualaikum...

Saya baca cerita lawak ni..
baca pulak dengan suami..
Senyum meleret je dia....hahahah..



Memiliki Suami Miskin
Seorang isteri marah pada suaminya untuk kesekian kalinya.

Isteri: "Mengapa kamu tidak memberitahu saya terlebih dahulu yang kamu miskin hah!"

Suami: "Saya sudah beritahu kamu, kamu hanya mengangguk dan tidak mahu memahami.."

Isteri: "Apa yang kamu katakan?"

Suami: "Saya beritahu kamu, cuma kamulah satu-satunya milikku di dunia ini.."

Isteri: "???!!!"


Hahahaha..lawak kan...
Ayat lelaki masa time bersumpah setia dulu..
kalau ada kekasih awak pernah
cakap macam ni jangan sesekali awak menyesal bila dah kawen nanti ok...

sekian..

Wednesday, 9 May 2012

PEMBANTU RUMAH ORANG KAYA

Assalamualaikum...

jom baca cerita lucu..
*************

Ketika mengunjungi rumah seorang kawan yang kaya,saya didatangi
pembantu rumahnya yang berasal dari indonesia..
dan …..

Pembantu: Mau minum apa .. jus buah, soda, teh, coklat, cappuccino, frapuccino, atau kopi?
Saya: Teh saja,terimakasih

Pembantu: Tehnya teh ceylon, teh india, teh herbal, teh alang-alang, teh alang-alang madu, atau teh hijau?
Saya: Teh Ceylon

Pembantu: The ceylonnya pake es atau hangat?
Saya: ais je la..

Pembantu: esnya mau es batu, diserut kasar, diserut salju atau dihancurkan acak?
Saya: ais batu biasa saja..

Pembantu: es batunya mau yg bentuk kubus, pipih, bulat, atau love
Saya: yang bentuk love boleh??

Pembantu: baik, Anda mau tehnya hitam atau putih?
Saya: putih

Pembantu: Dengan susu, atau krim segar?
Saya: susu

Pembantu: Susu kambing, atau susu lembu
Saya: susu lembu ..

Pembantu: lembu new zealand atau lembu Afrika?
Saya: kalau macam tu susu putih je la..

Pembantu: Mau pakai pemanisnya dengan gula atau madu?
Saya: Dengan gula

Pembantu: Gula bit atau gula tebu?
Saya: Gula tebu

Pembantu: Gula tebunya putih, coklat atau kuning?
Saya: tak payah teh la..bagi air kosong je la.

Pembantu: Air mineral, air rebus atau air suling?
Saya: Air mineral

Pembantu: sejuk atau biasa?
Saya: yg sejuk je la.

Pembantu: minus 5, 10, 20, 30.. atau berapa?
Saya:tak pe la..saya balik dulu la.
*****************
hahahahha...
pitam aku kalau ada pembantu rumah macam ni..

sekian..

Monday, 13 February 2012

SURAT DARI SEORANG GADIS UNTUK AYAHNYA


Assalamualaikum...

Untuk ayah yang tersayang,
Saya menulis surat ini dengan perasaan sedih dan sangat menyesal.
Ketika ayah membaca surat ini, saya sudah pergi jauh dari rumah ini.
bersama dengan kekasih saya, dia lelaki yang baik,
ayah pasti akan menyukai nya walaupun badan nya bertatoo,
dan rambutnya yang panjang dan berwarna seperti pelangi.

Dia sudah cukup matang walaupun dia belum berusia..
(umur 42 belum tua..kan??).
Dia sangat baik terhadap saya, lebih2 lagi dia ayah dari
anak yang saya kandung sekarang ni..
Dia sendiri yang meminta untuk kami sama2
membesarkan anak ini..

Kami akan tinggal dimana2 saja, dia ada perniagaan
extacy yang sangatbesar,
dia juga telah meyakinkan saya bahwa marijuana itu tidak tidak la terlalu teruk.
Kami akan tinggal bersama sampai mati memisahkan kami.

satu hari nanti pati ada ubat untuk menyembuhkan penyakit AIDs.
jadi dia pasti akan sembuh.ayah jangan risau ye..

saya juga tahu dia sering keluar dengan wnita lain
tapi itu bukan masalah bagi saya kerana saya percaya dia
akan setia pada saya tapi dengan cara yang berbeda.

Ayah.. janganrisau tentang saya ye. saya sudah berusia 15 tahun sekarang,
saya boleh menjaga menjaga diri.
Salam sayang untuk semua. Oh ya, berikan teddy bear
kesayangan saya untuk adik.

lembaran kedua

Ayah... sebenarnya apa yang saya tulis tadi tak betul..,
saya hanya ingin menunjukkan pada ayah ada banyak lagi
perkara yang lebih teruk berbanding buku laporan saya..

Kalau ayah sudah menandatangani buku
laporan diatas meja
tolong panggil saya ye.. ..

saya tak kemana2 ..saya ada dirumah jiran sebelah..


sekian..

Tuesday, 10 January 2012

JANGAN MAKAN BENDA YANG TAJAM-TAJAM

Assalamualaikum...

selamat pagi..
satu hari isteri berbual2 dengan suaminya...

Isteri:Abang...kalau saya mengandung nak buat apa ye??

Suami:bagus la..jaga makan,jangan makan benda2 yang tajam..

Isteri:Apa benda yang tajam2 tu??

Suami:pisau,gunting,jarum..bla bla bla..


ekekkekek...
lawak tak???
tak????
huh!!!


sekian,...

Saturday, 24 December 2011

HANTU TAK WUJUD .

Assalamualaikum...

Cakkk!!dah mandi ka??
sejuk oi pagi ni..ekekkek..

Biasanya kalau hari sabtu ni apa
aktiviti korang??
tidur?kerja??

alamak..kalau kena kerja memang boring..kan??
tapi ada jugak yang kerja
separuh hari je..jam 12 dah boleh balik.
jadi sebelum korang boring2
jom kita baca cerita lucu ni ye??
********

Hantu Wujud ke Ayah ???

Sorang anak dan bapanya berpindah ke rumah baru..
selepas beberapa bulan mendiaminya...
...
Anaknya bertanya kepada bapanya...

Anak : Ayah percaya ke dengan hantu ???

Bapa : Tak...memang tak wujud hantu kat dunia ni...

Anak : Tapi orang gaji kita cakap yang hantu itu wujud...

Bapa : Bila masa kita ada org gaji ni ?? Jom packing barang kita ni,kita pindah...
**************

ekekekek...
tadi dia kata hantu tu tak wujud..
last2 dia jugak yang takut..

sekian..

Friday, 16 December 2011

SIAPA LAGI NAK PUJI KALAU BUKAN....

Assalamualaikum...


heheh..
siapa lagi nak puji kan??

sekian..

Thursday, 17 March 2011

hahahahhaha....

Assalamualaikum...

selamat malam semua..
tak tido lagi ke??
jom baca cerita lawak yang aku copy paste
dari facebook ni..
semoga terhibur...:)

Seorang mamat yg mmg gemuk masuk ke sebuah fitness center dgn niat utk menguruskan badan. Seorang lelaki di kaunter bertanya kepada mamat tadi, "Kami menawarkan 2 program di sini... RM50 utk versi 'Biasa' dan RM100 utk versi 'Cepat'.
"Saya ingat nak ambil yg biasa punya sebab saya baru
je nak try kuruskan badan", kata mamat tadi. "OK. Encik sila masuk ke bilik NO. 5 di penjuru bilik sana", jawap lelaki penjaga kaunter.

Mamat tadi pun masuk laa ke bilik yg di suruh lalu menutup pintunya. Selang 2 minit kemudian, datang laa seorang perempuan yg mmg lawa, cantik, body best, mantap dan segalanya. Dia kemudian menanggalkan kesemua pakaian sehinggakan mamat tadi dah xsenang duduk dan berpeluh2. Perempuan tadi berkata, "Kalau tuan dapat kejar saya, tuan bole buat aaaaapa saja dgn saya... hik hik hik" dan dia terus berlari di dalam bilik itu. Mamat tadi pun kejar punya kejar, sampai 10 minit, pun xdapat2 jugak. Dia try lagi sampai akhirnya, dia jatuh terjelepuk ke lantai... pengsan. Apabila dia sedar, dia terus ke penimbang dan mendapati beran badannya telah turun 3kg.
"Wow! Mmg berbaloi aku bayar RM50... mmg senang rupanya nak kuruskan badan",

katanya sendirian. Esoknya, dia datang lagi ke situ dan terus ditegur oleh lelaki di kaunter.

Setelah diberitahu program2 seperti semalam jugak, dia bersetuju untuk try versi 'Cepat'. "OK. Encik sila masuk ke
bilik NO. 6 dipenjuru bilik sana", jawap lelaki penjaga kaunter. Setelah beberapa minit didalam bilik itu, datanglaa seorang body-builder yang taff dan terus melondehkan pakaiannya. Body-builder itu berkata, "Saya akan kejar kamu dlm bilik ini dan kalau saya dapat... . hehehe"

Thursday, 4 November 2010

senyum-senyum lagi...

"Seorang pemuda yang menunggang motosikal dalam perjalanan pulang ke rumahnya singgah di sebuah rumah kerana hujan turun dengan lebatnya pada malam itu. Itulah sahaja satu-satunya rumah yang terdapat di tepi jalanraya yang sunyi itu.

Rumah tersebut dimiliki oleh seorang janda muda yang tinggal bersendirian. Janda tersebut mempelawa pemuda itu bermalam di rumahnya. Pemuda itu pun ditempatkan di sebuah bilik yang mempunyai katil yang besar.. Selang beberapa minit, pintu biliknya diketuk dan janda tersebut masuk.

"Mahukah saudara ditemani?" soal janda tersebut dengan nada yang manja.

"Kalau ada yang sudi, apa salahnya!" balas pemuda itu dengan hati yang melonjak-lonjak.

"Baguslah," kata janda itu pula. "Di luar sana ada seorang lagi pemuda yang hendak tumpang bermalam di sini. Jadi, dia bolehlah tidur bersama saudara...""

Wednesday, 3 November 2010

jom senyum-senyum..

seorang nenek datang menziarahi rumah cucu perempuannya yang baru
berkahwin. Setelah membunyikan loceng, si nenek terkejut kerana mendapati
cucu perempuannya yang membuka pintu dgn tanpa seurat benang pun di badannya. Belum sempat si nenek bertanya, si cucu berkata,

"Saya sedang menunggu suami saya pulang dari berkerja nie nek!"..

"Yg kau telanjang tu nape!!!???" marah si nenek.
"Ini la BAJU CINTA saya" balas si cucu perempuannya.
"BAJU CINTA ??" si nenek kehairanan.
"Ya, suami saya menyukainya, saya juga begitu senang MEMAKAInya.
Saya harap nenek dapat balik dulu sebelum suami saya pulang kerana tentu
suami saya nanti akan berasa malu melihat saya memakai BAJU CINTA ini di
hadapan nenek." pinta si cucu perempuannya.

Si nenek faham kehendak cucunya. Dalam fikirannya mungkin itu cara terbaru
si isteri melayan sang suami. Di dalam perjalanan pulang si nenek mendapat
idea. Fikirnya dengan mengikut cara cucu perempuannya, sudah tentu dia dapat
mengeratkan hubungannya dengan si atok yang sudah berumur.

Sesampainya di rumah, si nenek tadi terus menanggalkan semua pakaiannya,
mandi, berbedak dan memakai minyak wangi sewangi wanginya. Kemudian si
nenek tadi pun menunggu si atok pulang. Beberapa ketika si atok pon pulang.
Sebaik saja pintu di buka, si atok mendapati si nenek berbogel kat depan pintu....

"Awat hang nie? Dah buang tebiat keeer???" marah si atok tadi.
"Ini lah BAJU CINTA saya bang" kata si nenek tadi.

"BAJU CINTA???...... Kok iyea pun..... IRON la dulu baju tuh!!
nampak sangat kedutnyer....."

Tuesday, 2 November 2010

senyum-senyum....!

selamat petang semua..
mengantuk tak??aku rasa macam nak tercabut bijik mata aku ni..
sape yang ngantuk tu ape kata
meh kita baca satu cerita yang boleh buat kita hilang mengantuk untuk seketika..


PART I
Cikgu Berahim sedang mengendali kelasnya dalam aktiviti sukan di padang sekolah. Seperti biasa, Cikgu Berahim akan menyuruh murid²nya melakukan regangan otot. Tiba di satu bahagian, dimana murid² baring dan mengangkat kaki lalu menggerakkannya seperti sedang mengayuh basikal. Cikgu Berahim asyik memerhati seorang muridnya yang pada mulanya menggerakkan kakinya tiba² memberhentikan kakinya. Lalu Cikgu Berahim menyergah muridnya yang bernama Man Dol.

"Woiiii Man, apa sebab kau berhenti ni hah".
"Oh Cikgu Berahim, basikal saya tengah turun bukit Cikgu, sebab tu saya berhenti.Takkan nak kayuh jugak.


PART II
Waktu sekolah telah tamat.sebelum keluar kelas, Cikgu Berahim telah bertanya kpd murid²nya.
Cikgu : Siapa nak masuk/pergi syurga? Semua murid mengangkat tangan kecuali Man Dol lalu Cikgu Berahim pun bertanya,
Cikgu : Man, kenapa awak tak nak pergi/masuk syurga?
Man : Mak saya kata lepas habis sekolah, terus balik rumah.. jangan pergi mana-mana.


PART III
Cikgu Berahim sedang mengajar Bahasa Melayu dalam kelas 1 Mawar...
Cikgu : Man, boleh kamu buat ayat dengan menggunakan perkataan tepong?
Man : Itu senang saja cikgu.. ayatnya ialah.... emak sedang membuat kek didapur.
Cikgu : Mana tepungnya??
Man : Tepong kan ke dalam kek tu.... Cikgu nie tak sekolah ke hape??


PART IV
Seperti biasa, Cikgu Berahim nie mengajar pelajar di Sekolah Agama. Cikgu Berahim mengajar budak tahun satu. Pada hari tersebut, beliau mengajar bab"cara berwudhuk"Selepas mengajar, beliau (Cikgu) selalu meminta muridnya bertanyakan soalan jika terdapat kemusykilan.
Cikgu : Ada sesiapa hendak bertanyakan soalan? Tiba² seorang anak muridnye mengangkat tangan, nama murid tu adalah Man Dol. Man : Ada Cikgu. saya ada satu kemusykilan. Boleh tak kita ambil wudhuk dua kali?
Cikgu : Boleh, tapi kenapa sampai dua kali ambil wudhuk?
Man : Saya ambil dua kali sebab kalau saya terkentut, wudhuk lagi satu tu boleh buat spare part!
Cikgu : Allahhuakbarr!!!


PART V
Cikgu Berahim: Joe, cuba terangkan apakah tugas akar pokok pisang?
Joe : Untuk mencari makanan, Cikgu
Cikgu Berahim: Bagus! Sekarang giliran Wati pulak. Apakah tugas batang pokok pisang?
Wati : Untuk membawa makanan yang dicari akarnya, Cikgu
Cikgu Berahim: Bagus! Sekarang giliran Man Dol pula. Apakah tugas daun pisang?
Man Dol :untuk membungkus nasi lemak, Cikgu...
Cikgu Berahim: uii... lagi bagus... berdiri atas meja sampai habis kelas..

Monday, 1 November 2010

salah fahaman....!

Si Rahmat baru saja kawin dengan Siti.
Tapi pada malam pertama mereka

tidak terus berhubungan intim,
kerana mereka letih tolong kemas dapur/kemah dll.
Pada malam harinya mereka makan burger MacDonald bersama di dalam bilik.

Emak Rahmat pasang telinga dari balik pintu dan mendengar suara...


Siti : "Bang, dah dipicit picit tak keluar-keluar." (Sambil memicit sos MacDonald.)

Rahmat : "Memanglah dah lubangnya kecik!"

Siti : "Dahtu nak buat macam mana? Saya potong jelah hujungnya!"

Emak Rahmat terus panik, terus buka pintu bilik dan berteriak,


"Jangan!!! Jangan gunting anu anak aku!".


Rahmat & Siti : **#@##^%&??!!!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

meh baca..!

tadi aku bergoogle2 la kejap..
sekali ade la terbace satu post ni kan..
macam best je..
kelakar pun ada..
orang lain mungkin dah pernah baca kan?
meh aku kongsikan bersama...

nama2 pilihan untuk orang jepun..

1. Yang pemarah- KEJI CACIMAKI

2. Yang tak suka brg mahal- SATO SUKAMURA

3. Yang bisu- KITA TADASUARA

4. Yang suka makan tosei- NANACHI HITOSE

5. Yg suka lagu blues- APO NADIKATO

6.Yang suka belajar- ASIKO ULANGKAJI

7. Yang kerap bikin ribut- WAKASI HURUHARA

8. Yang masih bujang- MATIMATI TAMOKASI


9 .Yang asyik berbini - ASIKO GILOBETINOKO

hahahha....
kelakar kan??

!~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~!