Showing posts with label cara cuci Siput Kemudi. Show all posts
Showing posts with label cara cuci Siput Kemudi. Show all posts

Saturday, 27 October 2018

PERTAMA KALI MAKAN SIPUT KEMUDI : MACAM MANA CARA CUCI SIPUT KEMUDI

Assalamualaikum..


Credit gambar dari blog : diariwanitacergas.


Ni kali pertama saya makan Siput Kemudi. Ada juga orang panggil ni Kepah Peha Ayam. Nampak macam peha ayam ke??hahah

Memang selalu nampak orang jual tepi jalan tapi tak pernah beli sebab tak pandai nak cuci Siput Kemudi. Tak pandai nak masak dan takut kalau tak sedap.



Tapi kelmarin suami bawak balik Siput Kemudi yang dah siap buang kulit. Sebenarnya cara nak cuci Siput Kemudi senang je. Guna pisau untuk buka cengkerang nya yang besar tu.Lepas tu keluar kan lah sisi dia.



Tapi jangan ingat dah boleh masak tau. Korang kena bersihkan dulu Siput Kemudi ni. Kalau tak dibersihkan dan di cuci betul-betul bila makan nanti korang akan sakit perut.

Dalam bahagian yang warna kuning/oren pada siput ni ada satu urat jernih yang korang kena buang. Urat tu la yang menyebabkan sakit perut bila makan Siput Kemudi ni.

Tak susah pun nak buang nya cuma kadang-kadang korang tak jumpa urat tu. Bila tak jumpa memang hancur la siput tu jawab nya.hahhaah..


Sebenarnya saya pun tak pasti ini ke urat yang orang  maksud kan tu. (Rujuk gambar atas) .. Tapi yang saya belek-belek dalam siput ni memang ini je urat panjang dalam Siput Kemudi tu yang saya jumpa. Ini bukan cacing tau ..Nnati ada pulak yang sampai takut nak makan.hahah

Alhamdulillah lepas masak memang tak de siapa yang sakit perut lepas siput ni di masak rendang. jadi betul la ini urat panjang dalam siput Kemudi yang orang kata boleh buat sakit perut tu..

Boleh tak main teka-teka gitu??hahahah

Siput Kemudi ni korang boleh buat masak apa? .. Boleh goreng kunyit, boleh buat sambal tumis, boleh buat rendang, masak lemak cili padi. Memang sedap dan ada rasa macam daging pun ada.



Kalau kita makan kerang bahagian yang hitam2 tu , ada rasa kerang..kan?? Tapi Siput Kemudi ni memang tak de rasa pahit ke apa.. macam daging la lebih kurang. Terutamanya yang bagain putih yang besar tu.

Liat-liat macam daging. Sebelum masak korang boleh belah dua. Tak nak belah pun tak pe.

Tapi dia tak la macam daging liat..Dia cuma rasa kenyal yang sedap.

Tak sempat nak ambik gambar rendang Siput Kemudi ni. sebab terlupa.Hahah. Maklum la..saya ni kalau benda sedap depan mata semuanya lupa.

Bye!