Showing posts with label bercuti. Show all posts
Showing posts with label bercuti. Show all posts

Friday, 8 February 2019

PERCUTIAN KELUARGA : BERKELAH DI TELUK SENANGIN , PERAK

Hye semua...

Bukan pertama kali keluarga kami ke Teluk Senangin. Dah banyak kali tapi kali ni baru nak bercerita sebab kali ni pergi dengan ahli keluarga yang lain. Teluk senangin adalah salah satu tempat best untuk bercuti. Kalau 13 tahun yang lalu kami ke Teluk senangin berdua je..Saya dan suami.. Masa tu kat Teluk Senangin tak macam sekarang.




Pengunjung pun tak ramai masa tu. Tak sesak dengan kereta yang keluar masuk.Tapi sekarang dah berbeza.Susana dan persekitaran nya juga berbeza. Kali ni kami datang ke Teluk Senangin untuk berkelah je. Bawak mak, dan anak-anak saudara.

Sebelum ni bawak anak-anak juga datang sini bercuti 2 hari. Anak-anak suka cuma tak meriah macam bawak opah dan sepupu-sepupu yang lain. 



Kami pergi masa hari Tahun Baru Cina. Boleh agak lah betapa ramai nya manusia kat Teluk Senangin tu sampaikan seekor beruk pun tak keluar dari hutan.Hahah.. Selalunya ada beruk kat belakang2 hutan tu akan keluar tapi kali ni mungkin depa rasa seram sebab ramai sangat.

So korang yang nak datang  bercuti ke Teluk Senangin hati-hati lah bab beruk ni ye. Kalau orang tak ramai memang bukan main berani lagi dia keluar dan ada yang rampas makanan orang lain. Kereta tu pastikan cermin nya sentiasa tertutup.Kalau tidak habis barang-barang korang dibawa lari.


Kami tak menginap di Motel atau Chalet memandangkan datang untuk berkelah saja. Kami sampai dalam jam 2 petang dah ramai orang. Walaupun banyak kereta keluar masuk tapi orang tetap ramai sampai nak marah cari parking. Pergi 3 buah kereta tapi semua terpisah sebab cari parking tak jumpa.Hahhaa..

Untuk parking korang boleh parking kat tepi jalan je atau masuk ke dalam kawasan parking. Kalau cuti umum ada RELA akan jaga parking tu. Jangan risau. Kalau nak ke motel atau Chalet boleh terus sampai ke hujung jalan.Kat situ banyak tempat parking 

Chalet dan motel di Teluk Senangin ni  kalau korang nak duduk masa cuti umum atau sabtu ahad korang kena booking dulu. Jangan datang main redah je lepas tu baru nak contact pulak sebab memang tak kan dapat. Sentiasa full kalau hari cuti. Tak  pasal2 nanti kena tidur dalam kereta je la..





Satu lagi kalau hari pengunjung yang ramai akan ada masalah air.Terutamanya kalau korang duduk kat motel yang tinggi kaler kuning tu, Lupa pula nama nya apa. Jadi nak datang bawak la air dalam 1-2 tong kecik tu untuk kecemasasan. 

Kalau lepas mandi di panttai nak bersihkan badan tu pergi je la kat tempat mandi yang dah disediakan atau boleh ke kedai2 jualan tu. Ada sesetengah nya sediakan tempat mandi dan tukar baju untuk pengunjung dengan bayaran RM1. Itu lebih baik dari korang naik ke motel tengok2 tak de air.. Tak rugi kalau bawak air banyak2 dari rumah.Lebih selamat.



Kat Teluk Senangin kami buat Bbq.. Ada jagung bakar , ayam dan sosej.. Kalau korang nak datang semata-mata untuk berkelah macam kita orang , boleh je guna peralatan membakar dan kerusi meja kat situ tapi kena bayar lah. 

Kalau tempat yang macam pondok tu kena bayar rm10. Kalau nak guna meja dan tempat bakar tu pun kena bayar. Sampai je Teluk Senangin terus pilih korang nak duduk kat meja ke, pondok ke, .. Nanti tuan nya akan datang untuk collect bayaran.

Saya tak pasti lah bayaran ni dikira jam ke apa..sebab bukan saya yang bayar..hahaha.Kerusi pun kena bayar tau.Kalau tak salah dalam harga rm4 untuk 1 kerusi.


 Bukan main seronok lagi budak-budak mandi kat sini. Lepas mandi naik makan, lepas tu mandi lagi, makan lagi..wah!!bahagianya...hahaha..

Selalunya kalau datang Teluk Senangin ni saya yang kena pantau anak-anak mandi.Tapi bila datang ramai-ramai ni saya arahkan abang-abang nya yang jaga. Tapi tu la, bila abang-abang yang jaga diajarnya budak tu terjun lipat la, menyelam kepala la..




Sampai menangis-nangis adik-adik yang kecik2 ni sebab air masuk hidung.Melampau betul..ahhahaha..

 Lain kali kalau ada masa boleh la datang lagi. 

Tuesday, 4 February 2014

PETUA BUANG TEMPIRAS

Assalamualaikum....




Cuti raya cina hari tu..
KamI bercuti kat Batu kurau..
Kampung sepeneh nama tempat tu..
Ada air terjun.ada chalet dan homestay jugak..
Tapi kami tak dok situ
Sebab kami dok kat umah abang ipaq aku..

Balik dari bercuti..
Mikhail dapat tempiras..hehe...
Nak cabut punya la susah..
Last2 guna tembakau..

Basahkan tembakau tu..
Lepas tu tekap kan kat tempiras tu..
Dia tercabut sendiri tak
Sampai seminit..

Kalau tarik macam tu saja sakit tau..
Guna tembakau dia tak menangis pun..
Nampak tu sampai luka leher dia gigit.

Sapa tak tau tempiras tu apa sila google ye..

Sekian...





Thursday, 14 February 2013

SEMUA NAK TUTUP

Assalamualaikum...

Selamat petang semua...



Tadi dah cerita pasal peniaga online..
ni nak cerita pasal peniaga bukan online pulak..

Start jumaat aku cuti sampai semalam..
aku tengok banyak betul kedai makan tak buka,
kat depan restoran tu dia tulis

"CUTI SEHINGGA 15/2/2013"

Ada yang cuti sampai isnin pun ada..
padahal restoran melayu...

pelik betul la aku..
cina yang raya.orang melayu sibuk nak cuti lama buat apa??
kita raya depa berniaga macam biasa tau..
sebab tu depa kaya..

Hari2 cuti la
orang ramai nak bawak keluarga jalan2
makan kat luar..
tapi tengok kedai makan semuanya tutup..
sampai kan nak cari
gerai jual air tepi jalan pun punya la susah..
sekali nampak gerai jual air,
oder je,dapat2 terus minum..
orang jual tu belum bagi duit baki.
kita dah habis sebungkus air.
haus punye pasal...hahahahha


sekian...

Friday, 17 December 2010

sabtu!

selamat malam..


dah pun tiba hari sabtu..
seronok kan??
bagi yang bekerja ni lah masanye untuk berehat dan
menguruskan masa bersama keluarga.
bila tiba hari cuti
tak semestinya dihabiskan dengan makan angin dan
menonton wayang..

macam2 aktiviti kita boleh buat di rumah.
mengemas stor..mencantik kan laman..
mencuci aquarium bersama anak2.
mungkin ada yang nak cat rumah..
atau ada yang buat rancangan untuk masak
yang istimewa dan jemput tetamu2 tertantu lepak2 kat rumah.

tak kan bila cuti je nak pi makan angin
dan berjalan2 di luar..
takut nanti anak2 terbiasa pulak.
sekali sekala ajak anak2 berkumpul di rumah
dengan aktiviti yang menyeronok kan..
pasti hari minggu kali ni
anak2 dapat belajar sesuatu yang baru..

sekian..


Monday, 22 November 2010

pulau pinang ke ipoh..


selamat hari isnin semua..
setelah bercuti selama
beberapa hari,
tiba la waktu untuk aku menyambung semula perjuangan yang belum selesai..
wah!!ayat..

macam yang aku da
h bagitau se
belum ni
sejak hari jumaat yang lalu aku balik ke perak.
sebab sepupu aku nak bertunang..
dari pulau pinang ke ipoh sangat la meletihkan..
mujur la hari hujan tak la panas sangat.
duduk dalam kereta pun nyaman saja..
tapi bila sampai kat plaza tol simpang pulai
rasa nak menjerit je seb
ab berlaku kesesakan..
letih woo..
atas bukit sebelum plaza tol tu je dah 1 jam buang masa kat situ..

sekarang ni aku dah balik ke pulau pinang.
sampai mal
am tadi..
sibuk sikit la aku hari ni sebab nak basuh semua baju2 kotor dan
kemas barang2 yang baru bawak balik dari ipoh semalam..

yang merisaukan aku sek
arang ni maisara demam ..
anak aku memang tak boleh duduk lama2 dalam kereta.
mesti demam..

tahun ni,ini kali yang per
tama maisara demam..
biasanye kalau selsema dan batuk pun dia tak demam..
tapi malam tadi nak tidor rasa badan dia panas..
cepat2 aku letak kan "kool fever"
kat dahi
dia..

mungkin sedih sebab masa nak balik semalam dia tak mau balik..
dia kata nak duduk rumah opah..
menangis2 tak mau balik..
nak buat macam
mana anak oi..
ayah kena kerja..
mungkin ada yang dah tengok entry sebelum ni yang
cerita tentang awning tu kan??
jangan terkejut la tengok gambo besar2 gedabak tu ye..
sebenarnye tu en
try auto publish..

aku ingat bila sampai kat ipoh nak le edit2 sikit..
tapi di sebabkan lambat sampai
entry tu dh keluar dulu sebelum kami sampai umah..
tambah lak sampai2 je dah sibuk berbual
tak ingat p
unyer...

jadi jangan ada yang terkejut sudah la ye..
hahhaha

ok la..
satgi aku balas bala
s la jejak2 kasih tu ye..
aku kena menyelesaikan masalah rumah tangga jap..
ha!!!bukan masalah rumah tangga gaduh2 dengan suami ya..
ni gaduh2 dengan kain baju yang nak di basuh dan di simpan dalam lemari..
hehehhe..
.ni la bakal isteri sepupu aku tu..
~ema ~
yang lagi sorang tu sapa entah..
pantang nampak kamera sua la muka comot dia..