Showing posts with label anak. Show all posts
Showing posts with label anak. Show all posts

Friday, 25 January 2019

BELUM CUKUP SEBULAN BUKU DAH HILANG. INI CARA IBU BUAT SUPAYA BUKU ANAK TAK HILANG

Hi..



Nak cerita pasal buku-buku teks budak Mikhail ni. Buku teks dapat masa hari orientasi nak masuk darjah satu hari tu. Maknanya tak sampai sebulan dapat buku. Last-last minggu lepas 1 buku dah hilang. Tak tahu la kemana buku tu pergi.Tiba-tiba saja ghaib.

Memang dah cari merata-rata kat rumah ni tapi tak jumpa. Kakak nya sendiri dah masuk kelas dan pergi check kat bahagian buku di belakang kelas dan cari namanya tak jumpa pun. Mana lah tahu kalau ada terselit bukunya di situ..Tapi tak de...

Bertuah betul budak Mikhail ni. Awal tahun dah hilang buku. Cemana nak tempuh lagi 10 bulan ni tak tahulah.





Jadi pergi la kami mencari buku yang hilang tu kat kedai buku. Bukan mahal pun buku nya. Cuma harga rm4. Tapi bukan soal harga yang kami kesahkan. Ianya soal tanggungjawab. Nak mendidik anak supaya jaga barang yang dia pinjam ni bukan senang.

Kami pun tahu dia tak sengaja hilangkan buku tu. Dia sendiri tak tahu macam mana buku tu hilang. Kami tanya juga beberapa kali kalau-kalau buku tu cikgu ambil atau dia tinggal kat sekolah.tapi katanya tak ingat.

Tu la, masa tadika dulu semua buku cikgu simpan di tadika.Tak de pun buku yang di bawa balik. jadi mungkin menjaga buku sendiri ni sesuatu yang baru pada Mikhail. Selapas kena bebel dengan ibu dan ayah dia , harapharap dia serik dan lebih berjaga-jaga dengan setiap barang-barang dia.



Oleh sebab saya risau bukunya akan hilang lagi jadi saya buat keputusan letak nama besar-besar kat bahagian pembalut luar buku. Kalau buat gini , kawan-kawan dan cikgu akan nampak buku ni siapa yang punya. Mana lah tahu kalau buku ni tercicir atau kawan-kawan tak sengaja terambil..

Bahagian dalam memang dah ada nama cuma bila dia dok bahagian dalam kadang-kadang bebudak tak perasan.

Harap-harap tak de dah berlaku hilang barang. Saya ni gelabah sikit kalau barang sekolah anak hilang.Takut nanti bila nak guna tak de dan terpaksa pinjam kawan punya.





Pinjam-pinjam ni tak best la.. Saya ni masa sekolah rendah  dulu, orang miskin .. Pensil warna pun tak de. Terpaksa pinjam kawan punya. Mujur kawan-kawan sekelas baik. Tak kedekut nak bagi pinjam. Tapi masa tu saya sendiri rasa tak seronok nak pinjam barang kawan-kawan..

Sebab tu setiap malam, mesti saya check alat tulis dan buku anak-anak. Kalau tak de bukunya saya tanya dia,  cikgu ambik ke, atau dia tertinggal?? Kena tanya semua tu supaya anak akan sentiasa ingat dan bersedia untuk jawab apa yang kita tanya.

Lepas ni harap Mikhail lebih beringat..Jangan main-main sebab ibu dia ni garang bukan main2..

hahaha..



Saturday, 5 January 2019

MAINAN YANG SESUAI UNTUK BAYI BERUSIA 0-12 BULAN

Hi.

Saya nak share satu post yang sangt bagus untuk ibu bapa yang ada plan nak belikan mainan untuk anak. Post ni di tulis oleh Dr. Aen di laman twutter dia. Setiap mainan yang kita beri pada anak akan mempengaruhi anak tu sendiri.



Sama la macam kita bagi phone pada ank kecil, mesti phone tu akan bagi kesan baik dan buruk pada dia. So sama la macam mainan ni, Kalau silap beli mainan mungkin akan membahayakan bayi kita tu.



Semua mainan-mainan yang diccadangkan ni banyak dijual dan memang mudah untuk kita dapatkan.Cuma korang kena pastikan mainan tersebut tak mempunyai bahan yang boleh menjejaskan kesihatan bayi. Cari lah mainan yang bebas dari bahan merbahaya.

Harganya mungkin sikit mahal tapi berbaloi..


Mainan yang boleh dibelikan untuk bayi berumur 0-12 bulan.

1. Bola merah atau mainan warna merah. Bayi lebih tertarik dengan warna 'bold' bermula umur 3 bulan berbanding warna pastel. Ni untuk stimulate pergerakan penglihatan bayi kiri kanan atas dan bawah


2. Wooden cubes besar tapak tangan dia, untuk dia bang together. Ni biasanya umur 6 bulan, sebab dia nak belajar genggam dan bawak tangan dia ke tengah.



3. Rattle. Untuk stimulate pendengaran dia. 6-12 inci please. Dekat dekat kang kesian telinga anak haha. Caranya, bunyikan kat tepi telinga. Make sure dia tak nampak rattle tu. Kalau dia nampak, maknanya dia guna deria melihat, bukan deria pendengaran.




4. Bila dia dah pandai genggam, belikan crayon saiz besar ya. Pandai pandai lah cari yang non toxic, baby friendly. Dia nak belajar pegang dan conteng2.



5. Board books. Ha belikan buku yang tebal tu untuk bagi dia belajar selak. Dia akan belajar guna hujung jari untuk pegang nanti. Cari gambar2 yang menarik, warna yang attractive. Start dengan sesuatu yang mudah.



Kang beli cerita panjang panjang budak umur setahun mana pandai baca or faham pun. Dia tertarik kat gambar je.. haha


6. Teething toys. Kan dia nak menggigit. Basically dia akan start bawak macam macam benda dekat mulut (sebab tu bila dia dah dapat tangan, jangan letak apa apa bersaiz kecil kat tempat rendah. Simpan k!). I beli yang ni. Senang la kot dia nak gigit n pegang haha. Boleh rebus kalau nak bersihkan.



7. Mainan beroda. Beli yang besar sikit, dan yang tak boleh cabut cabut. Kang dia cabut lepastu telan pulak. Kat sini akan belajar roll mainan ke depan ke belakang.



8. Cawan dan sudu. Nampak mehhh je kan. Eh, ni la masa nak bagi dia belajar pegang cawan, pegang sudu dan kacau sudu tu dalam cawan. Ni sebenarnya proses proses dia nak belajar.
Yang paling penting sekali, komunikasi dua hala antara bayi dan ibu bapa. Perlu lihat tepat ke mata supaya dia dapat berinteraksi .

Tu lah tips yang dikongsikan oleh Dr. Aen.. Lepas ni jangan marah kalau anak main senduk la, main besen, main sudu..dia tengah bellajar tu..heheh..

Bye..

Friday, 4 January 2019

PESANAN UNTUK IBU BAPA YANG ANAK BARU MASUK SEKOLAH: JAGA HUBUNGAN BAIK DENGAN GURU ANAK-ANAK

Hi..

Anak baru masuk sekolah rendah memang macam-macam perangai. Ada yang tak nak sekolah, ada juga yang tak nak balik sekolah. Memang menghiburkan betul video-video yang saya tonton tentang anak-anak yang baru masuk ke alam persekolah.

Sekolah di tadika memang berbeza dengan sekolah Kebangsaan. kalau di tadika , ada guru yang akan pantau anak kita. Tu pun macam-macam masalah juga. Ada je ibu bapa yang tak puas hati..



Di sekolah kebangsaan anak-anak perlu berdikari untuk banyak perkara. Ini supaya anak mampu menguruskan diri nya sindiri. Dah tentu akan timbul beberapa masalah pada anak. tapi percayalah, ianya cuma sementara .. Bila anak dah biasa dengan persekitaran disekolah tu lambat laun dia akan mampu mengawal keadaan. Walau apa pun keadaan ibu bapa jangan lah risau dan terus menyalahkan pihak sekolah.



Sangat penting untuk mak ayah jaga hubungan dengan guru anak-anak. Zaman sekarang ada guru kelas yang buat group Whatsapp untuk berhubung dengan mak ayah murid. Tapi ada mak ayah yang gunakan nya untuk terus meluahkan perasaan tak puas hati pada guru.

Saya memang tak bersetuju kalau ada guru kelas nak buat group whatsapp ni. Lebih baik kalau mak ayah contact guru secara personal saja. Kalau buat group ni benda yang kecik pun boleh jadi besar.

 Saya sendiri sejak anak bersekolah, apa saja perkara yang saya nak tahu, saya terus hubungi guru anak saya secara personal. Lebih mudah  nak berbincang. Kalau ada orang ketiga ni , lebih ramai yang suka jadi batu api berbanding yang nak menyelesaikan masalah.

Soalan ringkas pun nanti jadi punca bergaduh dan kat situ dah nampak kita tak hormat pada guru anak kita.



Ibu bapa juga jangan lah terburu-buru buat tindakan. Jangan fikir mentang-mentang kita bayar duit buku, duit PIBG, dan sebagainya terus kita rasa kita boleh sesuka hati nak cakap apa saja pada guru anak kita.

Ada juga mak ayah yang berani pi terus ke sekolah dan marah-marah pada cikgu. Kalau dah sampai marah dan menyalahkan guru, rasa-rasa apa pandangan guru tu pada anak murid dia?

Cikgu tu pun insan biasa.. Jangan disebabkan perangai mak ayah yang suka bertindak terburu-buru buat cikgu pun rasa meluat dan malas nak ambil tahu hal anak kita. Tak mustahil kalau diaorang akan rasa macam tu.

Lepas tu jangan nak bising pulak bila anak jadi nakal dan prestasi pelajaran menurun. Tapi saya percaya ramai guru-guru yang tak ambil hati dengan anak murid nya walaupun mak ayah murid tu pernah bersikap tak de adab dengan nya.

Perkara biasa bila ank-anak kita balik dan mengadu macam-macam tentang hal di sekolah. Ada perkara yang diceritakan tu tak la wow sangat . Tapi sebab alam persekolahan ni masih baru pada dia, dia rasa banyak perkara yang "besar" berlaku pada dia.

Kemudian cara dia bercerita tu pulak macam hebat sangat, dasyat sangat, melampau sangat... Kita yang dengar ni jangan la terus bayangkan apa yang jadi pada dia tu seperti mana yang dia cerita. Dia cerita berdasarkan dunia dia yang masih baru tu.

Macam hari ni anak saya balik sekolah dan terus cakap." Ibu..Banyak nya buku kena bawak..patah la tangan adik nanti.." .. dalam hati saya terfikir juga, " yela..banyak nya buku..kesian dia..patah tangan cemana nanti??"

Padahal kalau dilihat pada jadual nya bukan banyak pun matapelajaran untuk 1 hari tu. Dia je yang lebih-lebih menggambarkan betapa banyak nya buku yang dia kena bawak. Masuk sebulan dua nanti biasa lah dia.

So kat sini kita tak payah terikut-ikut sangat dengan cerita anak kita.




Macam tu juga bila anak balik cerita yang cikgu marah dia. Mungkin selama ni dia tak pernah kena marah. Sekali cikgu marah , terus balik mengadu kat mak sambil menangis dan tak mau makan. Kita pulak rasa benda tu melampau hanya berdasarkan dari cerita dia.

Terus kita marah dan menyalah kan cikgu.. Itu memang tak patut. Tak pasal-pasal kita buat cikgu kecil hati . Nanti masa mesyuarat PIBG atau hari anugerah pelajar, nak bertentang mata dengan cikgu pun kita rasa tak best.

Jadi jagalah hubungan dengan cikgu tu baik-baik. Apa-apa hal baik berbincang dengan guru dulu. Tak payah la sampai nak terus report polis atau jumpa YB itu ini... Lain la kalau kes yang besar dan pihgak sekolah tak bagi kerja sama. Tu lain la cerita nya..

bye..


Tuesday, 13 November 2018

INI SEBAB MENGAPA ANAK-ANAK ANDA PERLU BEREHAT DI RUMAH KETIKA MEREKA SAKIT






Ketika anak-anak dalam proses untuk membesar, masalah kesihatan mereka sering membuatkan ibu bapa menjadi resah dan merisaukan. Adakalanya ibu bapa keliru sama ada perlu atau tidak anak dibawa ke hospital untuk rawatan. Ataupun perlu atau tidak anak mereka tetap hadir ke sekolah atau hanya berehat di rumah.

Jika anda tidak pasti sama ada OK atau TIDAK untuk menghantar anak anda ke sekolah atau terus mendapatkan rawatan di klinik atau hospital, ada beberapa garis panduan yang boleh anda rujuk untuk lebih memudahkan anda membuat keputusan.






 DEMAM
Apabila kanak-kanak mempunyai demam yang tidak disertai dengan selsema, batuk, muntah, atau cirit-birit adalah lebih baik jika anak anda diberi rehat di rumah

Menurut Washington Pediatrics, terdapat banyak jangkitan virus yang boleh menyebabkan demam tanpa sebarang gejala yang lain. Demam yang dialami oleh kanak-kanak dengan mudah dapat meningkat dan boleh mendadak menurun suhunya .

Oleh sebab itu jika anak anda mempunyai demam dengan suhu badan yang tinggi, berasa lesu dan tidak mahu makan, pastikan anda hubungi pakar pediatrik anda. Mandikan anak dengan lebih kerap untuk menurunkan suihu badan nya

Jangan beri anak anda ubat tanpa merujuk kepada doktor. Namun anda boleh memberikan acetaminophen kepada kanak-kanak untuk sementara waktu untuk menurunkan suhunya


CIRIT-BIRIT
Sering kali, cirit-birit disebabkan oleh virus yang menjangkiti usus anda. Di samping itu, anak anda mungkin mengalami cirit-birit selepas makan sesuatu yang mengganggu sistem pencernaannya. Anda perlu membawa anak anda mendapatkan rawatan doktor jika mereka mengalami cirit-birit lebih daripada dua hari.

Anda juga harus membawa mereka ke doktor jika cirit birit yang dialami disertai dengan deman.  Ubah menu anak anda  dengan memberi mereka pisang, nasi, epal, atau roti bakar. Makanan yang membentuk diet B.R.A.T adalah makanan yang boleh menyebabkan najis menjadi pejalmemejalkan najis



MUNTAH
Apabila anak anda muntah, ada kemungkinan dia mengalami Gastroenteritis atau pun "Stomach Flu".  Gastroenteritis boleh boleh berlaku satu atau dua hari hingga 10 hari. Dan anak anda akan mengalami gajala muntah-muntah

Anda boleh memberi anak anda makan epal, pisang atau bijiran untuk bayi.

Kanak-kanak yang lebih tua (lebih dari 1 tahun) boleh diberi keropok, roti bakar, bijirin campuran, sup, kentang lecek, atau roti putih.


SELSEMA
Selesema sangat mudah berjangkit dan berlarutan sehingga beberapa hari. Ia adalah penyakit pernafasan yang berjangkit yang disebabkan oleh virus influenza yang menjangkiti hidung, tekak, dan kadang-kadang paru-paru. Kanak-kanak yang mempunyai simptom selesema perlu dikuarantin di rumah sehingga benar-benar sihat

Anak anda juga akan mengalami sakit kepala, sakit tekak, demam, keletiohan dan susah untuk bernafas  Selsema bermula dengan gejala yang ringan dan menjadi lebih teruk selepas hari ke dua dan ke tiga . Kemudian ianya bernasur-ansur hilang.

Dengan mendapatkan ubat di klinik boleh membantu mengurangkan sakit kepala dan keletihan.  Vaksin yang diaambil juga dapat membantu mencegah selesema dan membataskan komplikasi.


PENYAKIT TANGAN, KAKI DAN MULUT
Penyakit tangan, kaki, dan mulut adalah jangkitan yang sangat mudah berjangkit dan boleh tersebar  melalui hubungan langsung. Anak-anak yang mengalami penyakit ini perlu mendapatkan rawatan segera sejurus anda dapat mengesan  gejala-gejala seperti  demam, sakit tekak,  bintik-bintik merah kecil dibahagian dalam dan luar mulut, dan lepuh yang menyakitkan.

Ruam kulit di telapak tangan dan tapak kaki  juga jelas kelihatan selama satu atau dua hari. Bintik-bintik merah dan lepuh muncul sekitar 5 hingga 10 hari.







Menjaga kesihatan anak-anak ketika mereka sakit memang memerlukan pengorbanan dan pasti merisaukan anda. Jika anda berasa risasu dan ragu-ragu dengan tahap kesihatan anak anda segera rujuk kepada doktot.

Tindakan pantas anda mampu menyelamatkan anak anda dan anak-anak yang lain.

Monday, 29 October 2018

BUDAK DARKAH 6 CABUL GURU PRAKTIKAL : MASALAH SOSIAL YANG PERLU MASYARAKAT HADAPI DAN ATASI

Asalamualaikum..

Zaman makin mencabar dalam membesarkan anak-anak. banyak perkara yang kita tak boleh terlepas pandang dan ambil mudah.

Kalau zaman saya dulu tak kisah bila anak-anak umur 6-12 tahun keluar rumah dan balik seebelum maghrib



Tapi zaman skarang kalau dia nak keluar umah kena soal dari A sampai Z.
Apa yAng kita risau kan ialah anak-anak bergaul dengan kawan-kawan dia yang tak senonoh.

Budak-budak ni depan kita memang baik. Selalunya yang lembut lidah,ramah bukan main tu la yang paling kita kena brhati-hati.

Baru-baru ni saya terbaca di twitter tentnag seorang guru praktikal di cabul oleh kanak-kanak usia 12 tahun dirumah keluarga kanak-kanak tu.



Kalau dah jadi macam ni siapa yang patut disalah kan? Mustahil ibu ayahnya mengajar perkara yang bukan-bukna..kan? tapi sebagai ibu bapa memang kita kena akui yang banyak perkara kita terlepas pandang dalam hal-hal anak ni.

Tak semua benda kita mampu nak kawal. Lagi-lagi kita suami isteri keluar bekerja mesti ada kekesalan kat hati bila ada benda yang kita tak mampu buat atau kurang bagi penekanan pada anak-anak.

Tapi apa pun cuba lah untuk diidk anak sebaiknya agar terjaga moral diaorang. Jangan fokus pada akademik anak-anak saja. Kalau pandai dalam pelajaran tapi jahat macam setan pun tak bagus jugak.




Kita kena akui perkara-perkara macam ni memang berlaku dan banyak dah berlaku. Anak bawah umur  merogol kawan sekelas, rogol sepupu, mencabul ,simpan video lucah, mencuri dan macam-macam lagi.

Tolong perhatikan anak-anak kita. Memang la kita rasa "PANDAI LA AKU JAGA ANAK AKU SENDIRI..'' tapi masalahnya anak kau jahat, orang lain jadi mangsa. Kalau tak kacau orang lantak kau la...