Showing posts with label anak. Show all posts
Showing posts with label anak. Show all posts

Tuesday, 19 February 2019

DR SHEIKH MUSZAPHAR TAK KISAH KALAU USTAZAH CUBIT ANAK

Hye semua...

Setiap ibu bapa pasti nak kan yang terbaik untuk anak-anak nya. Dunia dan akhirat biarlah seimbang dan cemerlang. Begitu juga dengan Angkasawan Negara Dato Dr Sheikh Muszaphar yang mempunyai 4 cahaya mata bersama Dr Halina hasil perkahwinan mereka selama 9 tahun.



Melalui instagram  beliau banyak berkongsi aktiviti seharian nya bersama anak-anak. Berbagai perkara dikongsikan memberikan inspirasi kepada ibu bapa lain dalam mendidik anak-anak.

Dato Dr Sheikh Muszaphar juga mendedahkan beliau tidak kisah jika ustazah yang mengajar anak-anak nya mencubit untuk memberi pengajaran.






Video yang dimuat naik oleh Dato Dr Sheikh Muszaphar menunjuk kan anak nya mengadu dimarahi ketika kelas mengaji.

Namun bagi Dato Dr Sheikh Muszaphar dia tidak kisah jika Ustazah tersebut mencubit dan memarahi anak nya Malah dia berteri kasih kerana sabar mendidik anak-anak nya .



Video - Tasha mengadu selepas kelas mengaji
I picked up Tasha from her Mengaji Class yesterday as usual but she was in a grumpy and sad mood .
Haha -

It seems that the Ustazah marah her for wanting to take a nap after reading only one page of the AlQuran
.
So here I am consoling her to feel better ... just one of those days .

I enjoy my Daddy time with the kids
As I send and pick them up for classes I always ask them to describe their day which is important to me ...







A child should always be happy inside . They are young and always curious . Learning things in a happy and loving environment is essential for their growth .
Hoping they will become great individuals someday .

Do make time to communicate with your child on a one-to-one basis everyday .
Be it during dinner time , playtime or even in the car while sending them to school like I do .

Just sharing ...
Salam Everyone ..
Love As Always ...

PS - My goal is for the kids to khatam AlQuran by 6 years old . Bella did it and soon Tasha too . InsyaAllah .

TQ Ustazah Salmiah for guiding my girls with your patience . Do push Tasha to do at least 3 pages a day . Cubit her if needed . I’m okay with that . Haha



Ini boleh menjadi contoh kepada ibu bapa zaman sekarang yang kebanyakan nya anak-anak mereka tidak boleh di sentuh atau di marahi oleh guru-guru. Banyak kes terjadi apa bila anak pulang dan mengadu di marah oleh guru , ibu bapa akan bertindak melulu dengan menyerang guru di sekolah.

Ianya adalah satu tindakan yang kurang bijak dan ibu bapa sepatutnya mampu mengawal perasaan dan tahu cara untuk mengatasi nya.

Friday, 25 January 2019

BELUM CUKUP SEBULAN BUKU DAH HILANG. INI CARA IBU BUAT SUPAYA BUKU ANAK TAK HILANG

Hi..



Nak cerita pasal buku-buku teks budak Mikhail ni. Buku teks dapat masa hari orientasi nak masuk darjah satu hari tu. Maknanya tak sampai sebulan dapat buku. Last-last minggu lepas 1 buku dah hilang. Tak tahu la kemana buku tu pergi.Tiba-tiba saja ghaib.

Memang dah cari merata-rata kat rumah ni tapi tak jumpa. Kakak nya sendiri dah masuk kelas dan pergi check kat bahagian buku di belakang kelas dan cari namanya tak jumpa pun. Mana lah tahu kalau ada terselit bukunya di situ..Tapi tak de...

Bertuah betul budak Mikhail ni. Awal tahun dah hilang buku. Cemana nak tempuh lagi 10 bulan ni tak tahulah.





Jadi pergi la kami mencari buku yang hilang tu kat kedai buku. Bukan mahal pun buku nya. Cuma harga rm4. Tapi bukan soal harga yang kami kesahkan. Ianya soal tanggungjawab. Nak mendidik anak supaya jaga barang yang dia pinjam ni bukan senang.

Kami pun tahu dia tak sengaja hilangkan buku tu. Dia sendiri tak tahu macam mana buku tu hilang. Kami tanya juga beberapa kali kalau-kalau buku tu cikgu ambil atau dia tinggal kat sekolah.tapi katanya tak ingat.

Tu la, masa tadika dulu semua buku cikgu simpan di tadika.Tak de pun buku yang di bawa balik. jadi mungkin menjaga buku sendiri ni sesuatu yang baru pada Mikhail. Selapas kena bebel dengan ibu dan ayah dia , harapharap dia serik dan lebih berjaga-jaga dengan setiap barang-barang dia.



Oleh sebab saya risau bukunya akan hilang lagi jadi saya buat keputusan letak nama besar-besar kat bahagian pembalut luar buku. Kalau buat gini , kawan-kawan dan cikgu akan nampak buku ni siapa yang punya. Mana lah tahu kalau buku ni tercicir atau kawan-kawan tak sengaja terambil..

Bahagian dalam memang dah ada nama cuma bila dia dok bahagian dalam kadang-kadang bebudak tak perasan.

Harap-harap tak de dah berlaku hilang barang. Saya ni gelabah sikit kalau barang sekolah anak hilang.Takut nanti bila nak guna tak de dan terpaksa pinjam kawan punya.





Pinjam-pinjam ni tak best la.. Saya ni masa sekolah rendah  dulu, orang miskin .. Pensil warna pun tak de. Terpaksa pinjam kawan punya. Mujur kawan-kawan sekelas baik. Tak kedekut nak bagi pinjam. Tapi masa tu saya sendiri rasa tak seronok nak pinjam barang kawan-kawan..

Sebab tu setiap malam, mesti saya check alat tulis dan buku anak-anak. Kalau tak de bukunya saya tanya dia,  cikgu ambik ke, atau dia tertinggal?? Kena tanya semua tu supaya anak akan sentiasa ingat dan bersedia untuk jawab apa yang kita tanya.

Lepas ni harap Mikhail lebih beringat..Jangan main-main sebab ibu dia ni garang bukan main2..

hahaha..



Saturday, 5 January 2019

MAINAN YANG SESUAI UNTUK BAYI BERUSIA 0-12 BULAN

Hi.

Saya nak share satu post yang sangt bagus untuk ibu bapa yang ada plan nak belikan mainan untuk anak. Post ni di tulis oleh Dr. Aen di laman twutter dia. Setiap mainan yang kita beri pada anak akan mempengaruhi anak tu sendiri.



Sama la macam kita bagi phone pada ank kecil, mesti phone tu akan bagi kesan baik dan buruk pada dia. So sama la macam mainan ni, Kalau silap beli mainan mungkin akan membahayakan bayi kita tu.



Semua mainan-mainan yang diccadangkan ni banyak dijual dan memang mudah untuk kita dapatkan.Cuma korang kena pastikan mainan tersebut tak mempunyai bahan yang boleh menjejaskan kesihatan bayi. Cari lah mainan yang bebas dari bahan merbahaya.

Harganya mungkin sikit mahal tapi berbaloi..


Mainan yang boleh dibelikan untuk bayi berumur 0-12 bulan.

1. Bola merah atau mainan warna merah. Bayi lebih tertarik dengan warna 'bold' bermula umur 3 bulan berbanding warna pastel. Ni untuk stimulate pergerakan penglihatan bayi kiri kanan atas dan bawah


2. Wooden cubes besar tapak tangan dia, untuk dia bang together. Ni biasanya umur 6 bulan, sebab dia nak belajar genggam dan bawak tangan dia ke tengah.



3. Rattle. Untuk stimulate pendengaran dia. 6-12 inci please. Dekat dekat kang kesian telinga anak haha. Caranya, bunyikan kat tepi telinga. Make sure dia tak nampak rattle tu. Kalau dia nampak, maknanya dia guna deria melihat, bukan deria pendengaran.




4. Bila dia dah pandai genggam, belikan crayon saiz besar ya. Pandai pandai lah cari yang non toxic, baby friendly. Dia nak belajar pegang dan conteng2.



5. Board books. Ha belikan buku yang tebal tu untuk bagi dia belajar selak. Dia akan belajar guna hujung jari untuk pegang nanti. Cari gambar2 yang menarik, warna yang attractive. Start dengan sesuatu yang mudah.



Kang beli cerita panjang panjang budak umur setahun mana pandai baca or faham pun. Dia tertarik kat gambar je.. haha


6. Teething toys. Kan dia nak menggigit. Basically dia akan start bawak macam macam benda dekat mulut (sebab tu bila dia dah dapat tangan, jangan letak apa apa bersaiz kecil kat tempat rendah. Simpan k!). I beli yang ni. Senang la kot dia nak gigit n pegang haha. Boleh rebus kalau nak bersihkan.



7. Mainan beroda. Beli yang besar sikit, dan yang tak boleh cabut cabut. Kang dia cabut lepastu telan pulak. Kat sini akan belajar roll mainan ke depan ke belakang.



8. Cawan dan sudu. Nampak mehhh je kan. Eh, ni la masa nak bagi dia belajar pegang cawan, pegang sudu dan kacau sudu tu dalam cawan. Ni sebenarnya proses proses dia nak belajar.
Yang paling penting sekali, komunikasi dua hala antara bayi dan ibu bapa. Perlu lihat tepat ke mata supaya dia dapat berinteraksi .

Tu lah tips yang dikongsikan oleh Dr. Aen.. Lepas ni jangan marah kalau anak main senduk la, main besen, main sudu..dia tengah bellajar tu..heheh..

Bye..

Friday, 4 January 2019

PESANAN UNTUK IBU BAPA YANG ANAK BARU MASUK SEKOLAH: JAGA HUBUNGAN BAIK DENGAN GURU ANAK-ANAK

Hi..

Anak baru masuk sekolah rendah memang macam-macam perangai. Ada yang tak nak sekolah, ada juga yang tak nak balik sekolah. Memang menghiburkan betul video-video yang saya tonton tentang anak-anak yang baru masuk ke alam persekolah.

Sekolah di tadika memang berbeza dengan sekolah Kebangsaan. kalau di tadika , ada guru yang akan pantau anak kita. Tu pun macam-macam masalah juga. Ada je ibu bapa yang tak puas hati..



Di sekolah kebangsaan anak-anak perlu berdikari untuk banyak perkara. Ini supaya anak mampu menguruskan diri nya sindiri. Dah tentu akan timbul beberapa masalah pada anak. tapi percayalah, ianya cuma sementara .. Bila anak dah biasa dengan persekitaran disekolah tu lambat laun dia akan mampu mengawal keadaan. Walau apa pun keadaan ibu bapa jangan lah risau dan terus menyalahkan pihak sekolah.



Sangat penting untuk mak ayah jaga hubungan dengan guru anak-anak. Zaman sekarang ada guru kelas yang buat group Whatsapp untuk berhubung dengan mak ayah murid. Tapi ada mak ayah yang gunakan nya untuk terus meluahkan perasaan tak puas hati pada guru.

Saya memang tak bersetuju kalau ada guru kelas nak buat group whatsapp ni. Lebih baik kalau mak ayah contact guru secara personal saja. Kalau buat group ni benda yang kecik pun boleh jadi besar.

 Saya sendiri sejak anak bersekolah, apa saja perkara yang saya nak tahu, saya terus hubungi guru anak saya secara personal. Lebih mudah  nak berbincang. Kalau ada orang ketiga ni , lebih ramai yang suka jadi batu api berbanding yang nak menyelesaikan masalah.

Soalan ringkas pun nanti jadi punca bergaduh dan kat situ dah nampak kita tak hormat pada guru anak kita.



Ibu bapa juga jangan lah terburu-buru buat tindakan. Jangan fikir mentang-mentang kita bayar duit buku, duit PIBG, dan sebagainya terus kita rasa kita boleh sesuka hati nak cakap apa saja pada guru anak kita.

Ada juga mak ayah yang berani pi terus ke sekolah dan marah-marah pada cikgu. Kalau dah sampai marah dan menyalahkan guru, rasa-rasa apa pandangan guru tu pada anak murid dia?

Cikgu tu pun insan biasa.. Jangan disebabkan perangai mak ayah yang suka bertindak terburu-buru buat cikgu pun rasa meluat dan malas nak ambil tahu hal anak kita. Tak mustahil kalau diaorang akan rasa macam tu.

Lepas tu jangan nak bising pulak bila anak jadi nakal dan prestasi pelajaran menurun. Tapi saya percaya ramai guru-guru yang tak ambil hati dengan anak murid nya walaupun mak ayah murid tu pernah bersikap tak de adab dengan nya.

Perkara biasa bila ank-anak kita balik dan mengadu macam-macam tentang hal di sekolah. Ada perkara yang diceritakan tu tak la wow sangat . Tapi sebab alam persekolahan ni masih baru pada dia, dia rasa banyak perkara yang "besar" berlaku pada dia.

Kemudian cara dia bercerita tu pulak macam hebat sangat, dasyat sangat, melampau sangat... Kita yang dengar ni jangan la terus bayangkan apa yang jadi pada dia tu seperti mana yang dia cerita. Dia cerita berdasarkan dunia dia yang masih baru tu.

Macam hari ni anak saya balik sekolah dan terus cakap." Ibu..Banyak nya buku kena bawak..patah la tangan adik nanti.." .. dalam hati saya terfikir juga, " yela..banyak nya buku..kesian dia..patah tangan cemana nanti??"

Padahal kalau dilihat pada jadual nya bukan banyak pun matapelajaran untuk 1 hari tu. Dia je yang lebih-lebih menggambarkan betapa banyak nya buku yang dia kena bawak. Masuk sebulan dua nanti biasa lah dia.

So kat sini kita tak payah terikut-ikut sangat dengan cerita anak kita.




Macam tu juga bila anak balik cerita yang cikgu marah dia. Mungkin selama ni dia tak pernah kena marah. Sekali cikgu marah , terus balik mengadu kat mak sambil menangis dan tak mau makan. Kita pulak rasa benda tu melampau hanya berdasarkan dari cerita dia.

Terus kita marah dan menyalah kan cikgu.. Itu memang tak patut. Tak pasal-pasal kita buat cikgu kecil hati . Nanti masa mesyuarat PIBG atau hari anugerah pelajar, nak bertentang mata dengan cikgu pun kita rasa tak best.

Jadi jagalah hubungan dengan cikgu tu baik-baik. Apa-apa hal baik berbincang dengan guru dulu. Tak payah la sampai nak terus report polis atau jumpa YB itu ini... Lain la kalau kes yang besar dan pihgak sekolah tak bagi kerja sama. Tu lain la cerita nya..

bye..


Tuesday, 13 November 2018

INI SEBAB MENGAPA ANAK-ANAK ANDA PERLU BEREHAT DI RUMAH KETIKA MEREKA SAKIT






Ketika anak-anak dalam proses untuk membesar, masalah kesihatan mereka sering membuatkan ibu bapa menjadi resah dan merisaukan. Adakalanya ibu bapa keliru sama ada perlu atau tidak anak dibawa ke hospital untuk rawatan. Ataupun perlu atau tidak anak mereka tetap hadir ke sekolah atau hanya berehat di rumah.

Jika anda tidak pasti sama ada OK atau TIDAK untuk menghantar anak anda ke sekolah atau terus mendapatkan rawatan di klinik atau hospital, ada beberapa garis panduan yang boleh anda rujuk untuk lebih memudahkan anda membuat keputusan.






 DEMAM
Apabila kanak-kanak mempunyai demam yang tidak disertai dengan selsema, batuk, muntah, atau cirit-birit adalah lebih baik jika anak anda diberi rehat di rumah

Menurut Washington Pediatrics, terdapat banyak jangkitan virus yang boleh menyebabkan demam tanpa sebarang gejala yang lain. Demam yang dialami oleh kanak-kanak dengan mudah dapat meningkat dan boleh mendadak menurun suhunya .

Oleh sebab itu jika anak anda mempunyai demam dengan suhu badan yang tinggi, berasa lesu dan tidak mahu makan, pastikan anda hubungi pakar pediatrik anda. Mandikan anak dengan lebih kerap untuk menurunkan suihu badan nya

Jangan beri anak anda ubat tanpa merujuk kepada doktor. Namun anda boleh memberikan acetaminophen kepada kanak-kanak untuk sementara waktu untuk menurunkan suhunya


CIRIT-BIRIT
Sering kali, cirit-birit disebabkan oleh virus yang menjangkiti usus anda. Di samping itu, anak anda mungkin mengalami cirit-birit selepas makan sesuatu yang mengganggu sistem pencernaannya. Anda perlu membawa anak anda mendapatkan rawatan doktor jika mereka mengalami cirit-birit lebih daripada dua hari.

Anda juga harus membawa mereka ke doktor jika cirit birit yang dialami disertai dengan deman.  Ubah menu anak anda  dengan memberi mereka pisang, nasi, epal, atau roti bakar. Makanan yang membentuk diet B.R.A.T adalah makanan yang boleh menyebabkan najis menjadi pejalmemejalkan najis



MUNTAH
Apabila anak anda muntah, ada kemungkinan dia mengalami Gastroenteritis atau pun "Stomach Flu".  Gastroenteritis boleh boleh berlaku satu atau dua hari hingga 10 hari. Dan anak anda akan mengalami gajala muntah-muntah

Anda boleh memberi anak anda makan epal, pisang atau bijiran untuk bayi.

Kanak-kanak yang lebih tua (lebih dari 1 tahun) boleh diberi keropok, roti bakar, bijirin campuran, sup, kentang lecek, atau roti putih.


SELSEMA
Selesema sangat mudah berjangkit dan berlarutan sehingga beberapa hari. Ia adalah penyakit pernafasan yang berjangkit yang disebabkan oleh virus influenza yang menjangkiti hidung, tekak, dan kadang-kadang paru-paru. Kanak-kanak yang mempunyai simptom selesema perlu dikuarantin di rumah sehingga benar-benar sihat

Anak anda juga akan mengalami sakit kepala, sakit tekak, demam, keletiohan dan susah untuk bernafas  Selsema bermula dengan gejala yang ringan dan menjadi lebih teruk selepas hari ke dua dan ke tiga . Kemudian ianya bernasur-ansur hilang.

Dengan mendapatkan ubat di klinik boleh membantu mengurangkan sakit kepala dan keletihan.  Vaksin yang diaambil juga dapat membantu mencegah selesema dan membataskan komplikasi.


PENYAKIT TANGAN, KAKI DAN MULUT
Penyakit tangan, kaki, dan mulut adalah jangkitan yang sangat mudah berjangkit dan boleh tersebar  melalui hubungan langsung. Anak-anak yang mengalami penyakit ini perlu mendapatkan rawatan segera sejurus anda dapat mengesan  gejala-gejala seperti  demam, sakit tekak,  bintik-bintik merah kecil dibahagian dalam dan luar mulut, dan lepuh yang menyakitkan.

Ruam kulit di telapak tangan dan tapak kaki  juga jelas kelihatan selama satu atau dua hari. Bintik-bintik merah dan lepuh muncul sekitar 5 hingga 10 hari.







Menjaga kesihatan anak-anak ketika mereka sakit memang memerlukan pengorbanan dan pasti merisaukan anda. Jika anda berasa risasu dan ragu-ragu dengan tahap kesihatan anak anda segera rujuk kepada doktot.

Tindakan pantas anda mampu menyelamatkan anak anda dan anak-anak yang lain.

Monday, 29 October 2018

BUDAK DARKAH 6 CABUL GURU PRAKTIKAL : MASALAH SOSIAL YANG PERLU MASYARAKAT HADAPI DAN ATASI

Asalamualaikum..

Zaman makin mencabar dalam membesarkan anak-anak. banyak perkara yang kita tak boleh terlepas pandang dan ambil mudah.

Kalau zaman saya dulu tak kisah bila anak-anak umur 6-12 tahun keluar rumah dan balik seebelum maghrib



Tapi zaman skarang kalau dia nak keluar umah kena soal dari A sampai Z.
Apa yAng kita risau kan ialah anak-anak bergaul dengan kawan-kawan dia yang tak senonoh.

Budak-budak ni depan kita memang baik. Selalunya yang lembut lidah,ramah bukan main tu la yang paling kita kena brhati-hati.

Baru-baru ni saya terbaca di twitter tentnag seorang guru praktikal di cabul oleh kanak-kanak usia 12 tahun dirumah keluarga kanak-kanak tu.



Kalau dah jadi macam ni siapa yang patut disalah kan? Mustahil ibu ayahnya mengajar perkara yang bukan-bukna..kan? tapi sebagai ibu bapa memang kita kena akui yang banyak perkara kita terlepas pandang dalam hal-hal anak ni.

Tak semua benda kita mampu nak kawal. Lagi-lagi kita suami isteri keluar bekerja mesti ada kekesalan kat hati bila ada benda yang kita tak mampu buat atau kurang bagi penekanan pada anak-anak.

Tapi apa pun cuba lah untuk diidk anak sebaiknya agar terjaga moral diaorang. Jangan fokus pada akademik anak-anak saja. Kalau pandai dalam pelajaran tapi jahat macam setan pun tak bagus jugak.




Kita kena akui perkara-perkara macam ni memang berlaku dan banyak dah berlaku. Anak bawah umur  merogol kawan sekelas, rogol sepupu, mencabul ,simpan video lucah, mencuri dan macam-macam lagi.

Tolong perhatikan anak-anak kita. Memang la kita rasa "PANDAI LA AKU JAGA ANAK AKU SENDIRI..'' tapi masalahnya anak kau jahat, orang lain jadi mangsa. Kalau tak kacau orang lantak kau la...




Saturday, 27 October 2018

HARI PERTAMA ANAK MASUK SEKOLAH : APA YANG TAK PATUT ANDA POST DI SOSIAL MEDIA.

Assalamualaikum..



Tahun depan Mikhail akan masuk darjah satu. Seperti kakaknya saya tak akan hantar dia dan tunggu disekolah. Ayahnya saja yang akan pergi hantar dan tunggu dia sementara nak tahu duduk kelas mana. lepas tahu kelas ayah akan balik.

Macam tu la dulu kakaknya waktu masuk sekolah darjah satu.

Teringin jugak nak ambil-ambil gambar untuk buat kenangan tapi rasanya tak payah la. Risau bila anak nampak ibu dan ayahnya ni tunggu tepi kelas , nanti dia rasa macam.."kenapa kena tunggu??..sebab sekolah ni bahaya ke..? sebab nanti tak boleh balik ke..??sebab nanti cikgu marah ke..?"




Setakat ni memang saya bagitau yang indah-indah  je tentang sekolah. Tambah pulak kakak nya selalu cerita cikgu tu baik, cikgu ni kelakar.. harap-harap ok la dia nanti disekolah  baru.

Tapi saya faham ada mak ayah yang kena tunggu jugak anak di sekolah sebab nak biasakan anak membeli di kantin sekolah Saya memang tak de masalah bab tu sebab anak-anak cerewet bab makan. Jadi dari dulu memang bawak bekal ke sekolah.

Tapi pesanan saya untuk mak ayah yang nak tunggu anak disekolah tu, bila ambik -gambar anak-anak kat sekolah jangan la terlalu bebas post di sosial media atau di status-status whatsapp.  Ada beberapa perkara yang korang tak boleh buat.

1- jangan tag location dimana korang berada. Bahaya kalau orang tahu yang korang tak ada dirumah. Bahaya juga kalau ada orang yang tahu dimana anak korang bersekolah.

Kalau nak selfie ke apa cukup la dengan caption simple2 sudah la.

2- Jangan bagi clue dimana anak korang belajar. contohnya bergambar dengan papan tanda pintu pagar sekolah, tunjuk lencana sekolah anak,  nama penuh anak dan juga apa-apa yang mendedahkan dimana anak korang belajar dan sebagainya.

3- Had kan "rakan" yang boleh melihat gambar dan posting korang. Kalau di facebook korang boleh had kan gambar untuk orang-orang tertentu sahaja.  Korang boleh gunakan cara tu untuk berkongsi gambar dan posting dengan saudara mara terdekat.

Tak perlu masuk kan senarai rakan-rakan media sosial untuk melihat gambar anak korang sebab cara ni juga akan membahayakan anak-anak korang. Rakan media sosial dan orang sekeliling mungkin nampak baik di sosial media tapi jangan mudah terpedaya.




4-  Jangan tag sesiapa. Bila korang tag orang lain pada gambar yang di post , gambar tu akan lebih ramai yang nampak.

Contohnya macam facebook, bila korang tag saya untuk gambar korang, mungkin rakan-rakan saya yang korang tak kenal  juga akan nampak post dan gambar korang tu.

5- Jangan post gambar anak orang lain tanpa kebenaran. Anak-anak kita adalah urusan kita, tapi anak orang lain adalah hak ibu bapa mereka. So kita kena faham benda tu. kalau anak-anak kita pun kita tak dedahkan privacy mereka, kenapa anak orang kita tak boleh jaga..kan??

6- Jangan mempercayai sesiapa. Itu lah yang  yang paling penting sekali . Bagi tau pada saudara mara agar jangan berkongsi gambar yang korang post dan had kan kepada mereka saja, didedahkan kepada orang lain terutamanya di sosial media.

Kalau tak diberitahu mungkin diaorang pun tak tahu.Jadi berterus terang sejak dari awal dan tekankan benda tu supaya nampak jelas dan penting untuk diaorang patuhi.

ok..tu je la.. semoga bermanfaat untuk semua.


Tuesday, 9 October 2018

BUKAN SENANG UNTUK ANAK-ANAK..


Karya : Afiq & Nazry

Anak-anak ni dia bukan minta perhatian banyak sangat pun. Kalau diperhatikan , perhatian yang dia nak tu biasanya yang kecil-kecil je. tapi sebab benda tu kita pandang ianya kecil jadi kita rasa tak payah nak di kisah kan sangat.

Sebenarnya tindakan kita tu yang melemahkan emosi anak kita. Dia sedih tau.. Bayangkan kanak-kanak umur 5,6 tahun melukis, mewarna.. Korang ingat senang ke?? Kita memang la rasa senang sebab kita dah tua.

Tapi bagi anak-anak ni diaorang rasa apa yang diaorang buat tu cukup susah dan satu kejayaan sebab diaorang berjaya buat. Bukan senang , nak jaga kaler pensil supaya adiknya tak kacau, kaler tu pulak nak kena asah, nak kaler sampai sakit jari.. Ingat senang ke untuk anak-anak yang kecil buat semua tu??



So hargai lah sikit.. Bila dia tunjuk lukisan dia korang ambik la gambar dia.. Lepas tu puji2 la sikit. Masa ni la kita nak didik anak kita untuk ada hobi dan kemahiran.

Masa kecik ni la korang ada masa untuk berkongsi macam-macam dengan dia. Nanti dia dah besar dah kerja , korang pulak sibuk nak tarik perhatian dia. Masa tu baru tau cemana rasa bila anak tak endah kan korang.

Penatnya beranak, bagi makan, bela sampai besar tapi korang tak pedulikan dia..




Thursday, 4 October 2018

KELEBIHAN DAN FAEDAH ASINGKAN TEMPAT TIDUR ANAK SEJAK MEREKA KECIL

Assalamualaikum...



Bed sharing dengan bayi memang menjadi kebiasaan bagi kebanyakan ibu-ibu di Asia. Ada yang sampai anak dah masuk sekolah tadika pun masih tidur dengan mak dan ayah.

Mungkin bagi ibu-ibu merasakan susah nak bangun kalau-kalau anak terjaga dari tidur dan menangis.Jadi lebih baik tidur sekali je la.Bila anak menangis tepuk2 sikit lena la tu. Ada juga yang anak dah masuk 2,3 tahun pun ibu ayah asa bersalah nak biarkan anak tidur sendiri. Takut nanti anak tercari-cari ibu ayah dia bila terjaga tengah malam.

Memang lah bila anak tidur sama-sama dengan kita ni kita akan rasa anak lebih selamat dan biasalah ibu-ibu kat malaysia ni orang kata overprotective..kan??hahah.. So bila tidur  sekali dengan anak yang dah umu r3,4 tahun kita rasa benda biasa je la..

Bed sharing ni sebenarnya tak digalak kan walaupun ada juga kebaikan nya.Saya nak cerita berdasarkan dari pengalaman saya sendiri la.Saya ada dua orang anak. Anak pertama saya memang tidur dengan saya sampai umur dia 2 tahun. Kemudian kami galak kan dia tidur sendiri sampai la sekarang dia dah umur 11 tahun.

Walaupun kadang-kadang sampai sekarang dia asyik merayu nak tidur dengan ibu dia ni( hahaha)  tapi memang saya tak benarkan.. Apa yang saya tengok bila dia tidur sendiri saya tengok tidur nya lebih berkualiti. Bila dia letak je kepala kat bantal tu , terus tidur.



Saya rasa bila dia tidur sendiri tak de gangguan bunyi bising, tak de sibuk dia nak berbual, kadang-kadang bila kita tidur ramai-ramai ni, kawan sebelah mengiring pun kita dah terkejut dan terjaga..kan??Tapi bila tidur sendiri tak de gangguan pun.

Anak kedua saya juga saya galak kan dia tidur sendiri.Tapi agak terlewat sikit la.Saya ajar dia tidur sendiri sejak umur 3-4 tahun. Sekali sekala je dia boleh tidur dengan saya..Tapi memang agak susah nak buat dia tidur sendiri. Bila tengah malam dia terjaga dia akan masuk ke bilik saya.

Sebelum dia masuk ke bilik saya , tidur dia nyenyak dan lebih cepat lena. Cuma mungkin dah jadi kebiasaan bila jam 4 pagi dia akan bangun dan masuk ke bilik. Setiap pagi jam 4 pagi dia mesti masuk bilik saya dan tidur sama-sama kami.

Masa awal-awal nak ajar dia tidur sendiri , dia selalu bangun menangis jam 2,3 pagi sebab terkejut tak de ibu kat sebelah dia.Tapi kami tak putus asa.Tetap juga biar dia tidur sendiri. Lepas tepuk2 sikit dia diam dan boleh biarkan dia tidur sendiri sampai pagi.

Sekarang walaupun dia bangun jam 4 pagi dia dah paham yang ibu ayah ada dalam bilik.tak de dah menangis-nangis.

Satu kebaikan yang kami dapat dari tak amalkan bed sharing ni ialah masing-masing dapat tidur yang cukup. kadang dengar  keluhan ibu-ibu tak cukup tidur walaupun anak dah umur 4,5 tahun. Cemana nak cukup tidur nya kalau kejap2 orang belah kiri tercuit kaki kita, baru lelap dua jam tetiba anak pulak terlepuk kepala ibu.

Tu belum aksi tarik selimut, ada yang terkentut, bunyi gigi, bunyi tersepak dinding.Dinding pulak papan..ha..riuh rendah la bunyi nye..hahaha.



Saya tak kata bed Sharing ni salah tapi kalau nak kan keselesaan, tidur yang cukup, nak ajar anak untuk jadi berani, tak salah kalau korang mula asingkan tempat tidur anak sejak diaorang kecil.

Cukup2-cukup la masa diaorang baby je kita tak cukup tidur..kan??bila dah besar ni bagi peluang la ayah ibu ni tidur nyenyak sikit..ahhahhah

sekian..




Sunday, 30 September 2018

BERAPA LAMA MASA UNTUK IBU-IBU MELAHIRKAN ANAK

Assalamualaikum..




Sewaktu pertama kali nak melahirkan anak sulung saya 11 tahun lalu , saya selalu fikir "mesti berjam-jam saya kat dalam labour room nanti.." sebab saya fikir orang sakit nak bersalin ni memang lama.. Rupa-rupanya memang lama pun..ahhaahh..

Bayangkan lah, darah keluar jam 8 pagi, tapi sakit2 start jam 10 pagi. Tunggu suami datang bawak pi hospital , sampai hospital jam 12. Disuruh tunggu kat ward dulu sebab katanya pintu masih tertutup.Padahal masa tu dah sakit giler tak hengattt..

Jam 2 baru masuk labour room , bersalin jam 7 lebih dan saya di tolak keluar ke ward jam 4 pagi..Hahahha..Lama oi..

Tapi korang jangan la fikir semua orang bersalin tu lama sampai berjam-jam.. Masa saya bersalin anak kedua tak lama pun.Sama juga dengan ramai lagi ibu-ibu lain yang tempoh melahirkan anak tu sekejap je.Ada yang tak sampai 1 jam pun kat dalam labour room.

Kalau tak percaya meh baca perkongsian ibu-ibu ni yang sudi berkongsi pengalaman berapa jam diaorang duduk dalam labour room.


Klik untuk baca komen penuh





kalau korang nak baca komen penuh ibu-ibu ni boleh la klik pada gambar love2 pink kat atas tu ye..
 Abaikan komen Fariq Jalil tu..hahah.. Tahniah pasaipa entah!

Bagi ibu-ibu yang bakal melahirkan anak korang jangan susah2 hati.Memang biasa lah ibu nak melahirkan anak ni dia akan fikir macam-macam benda buruk. Tapi korang kena abaikan perasaan tu..

Korang kena keep positif, kena bergembira,.. Kena selalu berbual dengan orang sekeliling., Jangan murung2 nanti melarat sampai lepas bersalin , takut jadi meroyan pulak.

Masa dalam labour room tu nampak je nurse lalu sementara tunggu bukaan tu , korang ajak la dia berbual.Walaupun dia menyampah korang berbual je supaya jangan ada rasa takut tu muncul.

sekian..




Tuesday, 25 September 2018

APA PERLU BUAT JIKA ANAK BELASAN TAHUN TERLALU MINAT DENGAN KPOP

Assalamualaikum..



Saya faham sangat perasaan ibu-ibu bila anak dah makin besar dia berminat pada hiburan. Nak tak nak kita tak boleh elak.Biasa la bila budak remaja suka kan hiburan. Kita dulu pun minat dengar lagu-lagu dan ada artis kegemaran jugak..kan?

Cuma masa zaman kita dulu yang keluar kat radio cuma lagu Melayu dan lagu inggeris je. Cuma dengar kat radio. Kat tv jarang-jarang artis-artis tu didedahkan dengan kita kecuali lagunya saja yang kita setiap hari dengar di radio. Kalau yang berkemampuan sikit dapat la beli majalah kat kedai runcit. Bertukar tangan la majalah tu sampai lunyai.

Tapi zaman sekarang artis-artis serata dunia dah ada instagram, ada cenel youtube sendiri dan mereka ni boleh berhubunng dengan peminat peminat di sosial media. Tak kan kita nak sekat semuanya pada anak kita supaya dia cuma boleh balik sekolah dan pergi sekolah saja.

Anak-anak ni lagi kita sekat lagi dia memberontak . Tambah-tambah bila tengok kawan-kawan boleh ada semuanya tapi dia nak dapatkan sedikit kebebasan pun tak bolah.


Berbalik pada isu utama, apa nak buat kalau anak-anak sangat minat dengan artis kpop... Kenapa kita risau anak minat dengan Kpop? 

Itu lah persoalan utama yang kita patut tanya pada diri sendiri.Untuk dapatkan jawapan nya kita sendiri kena tahu artis kpop mana yang anak kita minat? Muzik yang bagaimana artis tersebut bawa? Apa imej artis kpop yang anak kita minat sangat tu.

Sekali sekala google la pasal artis kpop kegemaran anak kita. Ada tak perkara-perkara jahat yang disebarkan artis kpop tu pada peminat dan pengikut mereka. Masuk ke laman web kelab peminat artis kpop kegemaran anak tu.

Kita tak boleh setakat dengar orang kata artis kpop jahat.Selagi kita tak tahu perkara sebenarnya. Kadang-kadang ada netizen yang suka menyebarkan perkara-perkara yang tak betul dengan tujuan nak menakut-nakutkan orang.  Entah la apa tujuan nya .

Pandang la pulak kebaikan nya bila anak-anak minat kpop ni. Diaorang akan mula belajar bahasa asing. tak kan tak bangga bila anak-anak boleh menyanyi dalam bahasa korea dan memahami apa yang mereka nyanyikan. Umur belasan tahun dan boleh sikit2 berbahasa korea.

Kadang-kadang saya tengok pengikut dan peminat ni, mereka berbahasa korea dalam berbalas-balas komen sesama mereka sedangkan mereka dari negara yang berbeza.Diselitkan juga dengan bahasa inggeris. Kan bagus tu...

Ada juga yang sanggup kumpul duit semata-mata nak dapatkan album artis kegemaran. dapat pergi konsert dan macam-macam lagi.Semuanya diaorang usahakan sendiri. Kita tak la risau anak kita kelaur rumah dan bergaul dengan orang-orang yang kita tak kenal latar belakang.Lebih baik mereka duduk rumah melayan lagu kpop dan dengan masa yang sama kita juga pantau mereka dari belakang.

Jangan kerana kpop hubungan kita dengan anak jadi tak mesra. Selami minat anak kalau kita nak rapat dengan anak kita. jangan sekat tanpa menyiasat.

sekian.. 

Wednesday, 15 August 2018

TIPS MENGELAKKAN KOYAKKAN TERUK SEMASA BERSALIN

Tips Mengelak kan Koyakan Teruk Semasa Bersalin Bersalin Proses melahirkan anak memang sakit. Saya tak pernah lagi jumpa perempuan yang kata bersalin tu tak sakit. Cuma mungkin tahap kesakitan tu berbeza bagi setiap orang.

Selain rasa sakit, bersalin juga boleh jadi macam-macam risiko.Salah satu yang paling kerap terjadi ialah koyakan pada vagina . Tapi ada ke cara untuk elak kan koyakan teruk pada vagina ketika melahirkan anak?

Jom baca tips yang dikongsikan oleh Dr Muhammad Eizat untuk para wanita mengelak kan koyakan teruk pada vagina.


1. Jangan panik tak tentu pasal. Banyakkan membaca fakta dan ilmu yang betul mengenai kelahiran supaya bakal ibu lebih tenang dan tidak panik ketika proses kelahiran. Bertanya pada yg berilmu, BUKAN PADA PENJUAL PRODUK



2. Amalkan senaman Kegel : Kemutkan otot pelvis / vagina seperti anda sedang menahan kencing, tahan selama 10 saat, lepaskan perlahan-lahan dan ulang 25 kali setiap satu sesi, lakukan 3 kali sehari sepanjang tempoh mengandung



3. Urutan perineum pada hujung-hujung kehamilan berfaedah untuk menjadikan otot pada bahagian vagina lebih anjal dan mengurangkan risiko koyakan vagina yang teruk. Otot pada perineum yg anjal alan lebih senang mengembang dan menguncup tanpa meninggalkan koyakan yang teruk.



4. Meneran dengan cara yg betul! Fokus ke arah perut dan anda meneran dari abdomen dan ke bawah, seperti meneran berak sembelit


5. Jangan meneran awal jika belom tiba masanya. Meneran terlalu awal ketika kepala bayi masih lagi belum nampak pada vagina menyebabkan vagina membengkak dan mudah koyak.



6. Pastikan posisi yg betol ketika meneran. Rapatkan dagu ke dada, anda berkeadaan sama seperti udang membengkok, pegang pergelangan kaki, dan jangan sesekali mengangkat punggung ataupun punggung terhuyung hayang ke kanan ke kiri.


Mcm nk tangkap bola pulak gayanya misi nak sambut kelahiran bila punggung digerakkan ke sana ke mari


7. Dengar arahan doktor dan misi. Bila nak periksa tu bagi kerjasama, bukannya terkepit-kepit sampai jari misi atau doktor takleh kluar. Banyakkan berzikir dan berselawat, bukannya meraung sepenuh jiwa dan raga mcm tertelan microfon

Sumber: Dr Muhammad Eizat 


sekian.

Monday, 30 July 2018

PERSEDIAAN MIKHAIL UNTUK MASUK KE DARJAH 1



Tahun depan anak saya ni akan masuk ke sekolah kebangsaan. Sekolah yang sama dengan kakak nya. Tapi budak ni tak habis-habis cakap yang dia nak duduk 1 kelas dengan kakak dia.Padahal kakak dia tu dah darjah 5.

Apa pun persediaan tetap kena buat terutamanya penguasaan untuk membaca, mengira dan menulis tu saya dah terapkan sejak tahun lepas lagi. Alhamdulillah dia boleh membaca, mengira dan menulis.Cuma bab mengira tu memang lambat sikit tapi masih sempat kalau nak mahirkan dia..



Semalam sempat la ke Kedai Buku Hasani Group dan beli beberapa buah buku kerja dan buku kemahiran untuk tambahkan lagi kemahiran budak ni.Sebelum ni ada beli beberapa buah buku kerja lain di Hasani Group dan Alhamdulillah dia dah habiskan semuanya.So kali ni kita tambah lagi untuk pastikan dia tak lupa.

Maklum je la budak2 ni kalau lama2 tinggal mula la lupa macam-macam..kan?Ni lah 3 buku yang saya pilih semalam.Harga setiap 1 rm2.50 je. Saya beli buku matematik tambah dan tolak dan juga bahasa malaysia.


Setakat ni bab tambah dan tolak memang tak de masalah. Saya pun ajar sekali sekala je.Bukan hari-hari belajar pun.Tapi Alhamdulillah dia boleh faham apa kita ajar.

Cuma banyak  main-main sangat. Kita pulak tak boleh nak marah takut dia menangis lepas tu tak de mood nak belajar..Jadi kena banyak lah bersabar,


Bab membaca dan menulis pun dah bagus sangat..dah boleh baca, boleh menulis.tulisan pun cantik.hahah..Cuma belum boleh baca laju-laju je.Kalau baca laju-laju entah apa-apa je dia sebut.Lepas tu dia kata "benda merepek apa dia tulis ni..ibu?" padahal dia yang baca merepek.



Semalam kat kedai buku tu saya tengok ada satu buku tu  untuk 5-7 tahun dah diajar untuk buat ayat dari perkataan yang dia bagi.Saya memang ingat nak belikan buku tu sebab nampak bagus juga untuk bagi dia kemahiran dalam buat ayat ni.Maklum la selama ni bercakap lintang pukang.hahaha..

Dasyat nya budak 6-7 tahun dah diajar buat ayat sekarang ni..kan??Zaman saya dulu masuk darjah 1 baru nak belajar mengeja.Sebab tu la budak2 sekarang bijak-bijak.

Tapi kita akan bagi dia belajar bab tu masa cuti sekolah nanti lah. Risau pulak semua nak diajar sekarang ni nanti dia mula la jemu.Sebab dia ni suka tengok tv dan main lawan-lawan je. Belajar memang tak nak.Pergi tadika  pun kena paksa.

Padahal dia dok rumah bukan buat apa pun.Pergi sekolah ramai kawan pun dia merungut bosan.Harap-harap masuk darjah 1 nanti datang lah rajin nya tu. Latih la pagi=pagi nak kena membebal..kan??hahah

sekian..

Friday, 8 June 2018

"HARI INI KAMI TERPISAH NAMUN SAYA TETAP CARI DIA" - DATO FAZLEY KONGSI VIDEO DI MASJID BERSAMA ANAK



Seperti biasa hari jumaat semua kaum lelaki akan ke masjid untuk menunaikan solat Jumaat.Tak terkecuali juga dengan Dato Fazley dan anak nya.

Namun Dato Fazley ada berkongsi sebuah video untuk kita renung-renungkan bersama..

Sayu pulak rasa lepas tonton video yang di kongsi oleh Dato Fazley ni. Begitu lah kasihnya seorang ayah pada anak nya.Untung siapa yang masih ada ayah .

Nak-nak pulak ayah yang penyayang macam dato Fazley ni.

 Caption yang di tulis nya sangat menyentuh hati dan menggambarkan betapa dia sangat menyayangi anaknya. Lebih rasa sayu bila anak nya memeluk erat ketika melihat ayahnya berada di depan mata,.


"Tahun ini, semua orang sibuk dengan video raya yang paling sedih. Secara tak sengaja, hari ini saya dan anak sulung saya, terbuat drama sedih jugak. 

Kisahnya begini...setiap Jumaat kami akan berusaha untuk solat bersama namun yang sering memisahkan kami adalah trafik jam dan hujan. Sebab Payish akan ke masjid dari sekolahnya dan saya akan bergegas ke masjid dari ofis. Bermakna, waktu kami tiba di masjid tidak sama. Jadi, kami akan sentiasa berusaha untuk mencari masing-masing sebelum solat bermula. Namun hari ini, saya tak jumpa Payish dan Payish pun tak jumpa saya.
.
Jadi saya bergegas keluar ke bawah masjid, cuba sedaya upaya untuk mencari Payish. Apabila saya melihat kelibat Payish, sebak sangat rasa melihat dia sedang terduduk kekecewaan kerana tidak dapat bersua dengan saya di masjid. Bila saya jumpa dia, terus airmata dia bercucuran dengan ungkapan “Didaaa, I thought I won’t see you today.” Terus saya dipeluknya.
.
Inilah agaknya yang dimaksudkan oleh arwah Bapak - Kasih sayang adalah syurga keluarga. Rasa macam bertahun tak nampak anak sendiri walhal baru berpisah berapa jam sahaja 😭"

.



sekian..

Friday, 20 April 2018

KANAK-KANAK 6 TAHUN MATI DI DERA - ALTERI PECAH DAN LEBAM SELURUH BADAN

Assalamualaikum..

Adik Mohd Rayyan Hidayat berusia 6 tahun , meninggal dunia di Hospital Sultanah Bahiyah  dipercayai di dera  . Setakat ni maklumat tentang pelaku masih belum boleh didedahkan  kerana siasatan masih dijalan kan dan dikhuatiri mengganggu siasatan.




Laporan polis dibuat oleh ayah kepada adik Rayyan sendiri di Ibu Pejabat Kontijen Perlis . Adik Mohd Rayyan  maut dolaporkan maut kerana alteri di perut telah pecah  dan satu tulang rusuk bahagian kiri telah patah . Terdapat juga kesan pecah darah di bahagian kedua-dua belah mata.

Terdapat juga kesan lebam diseluruh bahagian badan terutama bahagian dada . Di bahagian belakang yang terdapat kesan seperti hentakan dengan benda tumpul.



Jenazah adik Mohd Rayyan telah dikebumikan di tanah perkuburan islam Kampung Abi Tok Hashim , kangar perlis.

Apa pun saya sangat bersimpati dengan siayah kepada adik Rayyan Hidayat ni.Banyak luahan sedih yang di curahkan di laman facebook nya.




Takziah untuk keluarga  Adik Rayyan Hidayat..Semoga kuat dan tabah menghadapi ujian ni. Dio harapkan si pelaku akan terima hukuman yang setimpal. 

Friday, 13 April 2018

ANAK; MAKIN BESAR MAKIN PERLU DI PERHATIKAN...

Tu dia...memang tak sempat sungguh hari ni nak buka blog , nak update sosial media.. Tak sempat!tak sempat!!

Esok pulak dah cuti sekolah. Anak-anak memang sentiasa nak ibu bagi perhatian kat diaorang je.Kalau anak-anak masih kecil lain ceritanya pulak..kan??Dah besar cerita lain  dah..hahaha..




Alhamdulillah..Anak-anak masih lagi rasa tak boleh berenggang dengan ibu diaorang ni.Risau juga bila fikirkan ada anak-anak yang semakin menginjak remaja dah tak boleh duduk semeja dengan mak ayah.

Bila mak ayah ajak makan sekali pun dah tak mahu.Biasa dengar kes-kes macam tu..kan?Bila anak dah menginjak umur nya anak-anak nak jalan sama-sama dengan mak ayah pun dah tak mau.

Harap-harap anak-anak kita semua tak macam tu lah..

Saya ni dah ada anak dara sorang.. Baru umur 11 tahun.. Mungkin belum sampai lagi fasa suka memerap dalam bilik sendirian tu..Akan datang tak tahu lah..InsyaAlllah..saya akan cuba la untuk buat dia rasa lebih seronok bila  bersama ibu dan ayah.

Pernah dulu saya bertanya pada sorang rakan yang saya terserempak di jalan, "..anak yang sulung nya mana?"

Dia jawab.." dia rumah..dia dah besar tak mahu lagi ngikut saya ni kemana-mana ... Kalau nak jalan bawak yang kecil ni je la..

Baru-baru ni pergi kenduri rumah kakak ipar di segamat pun , dia tak nak ngikut..4 hari dia sorang di rumah.."

Wah!!padahal anak nya tu baru je umur 16. kalau saya memang saya angkut bawak jalan..tak de sebab nak duduk di rumah sendirian . Tambah-tambah diusia macam tu , orang kata lagi la perlu diperhatikan.

Betul tak??

sekian..





Wednesday, 4 April 2018

TIPS UNTUK MENCEGAH ANAK KEMALANGAN DIRUMAH AKIBAT PERABOT

Assalamualaikum...

Tahu tak, di Australia seramai 22 orang kanak-kanak mati akibat kemaalangan tertimpa perabot dan televisyen di dalam rumah sejak 2001.Kebanyakan nya kanak-kanak berusia lingkungan 3 tahun.



Hari saya nampak satu video yang buat darah saya berderau. Video seorang kanak-kanak dalam usia lingkungan 3 tahun, dia main laci . Dia tarik laci tu sekali laci tu terbalik dan hampir-hampir je timpa kanak-kanak tadi.

Boleh tengok video nya di bawah ni..

Video kemalangan Kanak-kanak hampir di hempap drawer  ketika sedang bermain




Benda ni memang menakutkan saya sebab beberapa tahun lepas pernah kejadian hampir sama berlaku dalam rumah saya ni.

Kisah nya dulu saya ada jaga sorang anak sebaya Maisara.Dia anak kawan suami saya. Saya jaga dia sebab nak Maisara ada kawan di rumah.Masa tu usia diaorang pun dalam 2-3 tahun.

Masa saya mengasuh budak ni memang saya tak letak apa-apa perabot tinggi kat ruang tamu . Yang ada cuma tv yang saya letak atas rak besi, Tv 21 inci jenis kotak tu.  Tv tu memang berat.Rak tu pun tak la tinggi sangat .Dalam 2 kaki je.tapi bila dah letak tv dia jadi  tinggi la.

Budak yang saya jaga ni dia suka bergayut di besi rak tu.Benda ni buat saya kena jadi garang sikit la dengan dia. Sebab dah pesan banyak kali jangan bergayut tapi dia memang suka la port tu..

Saya pun masa tu tak fikir kot, budak 3 tahun apa la yang dia faham bila kita larang..kan?

Satu hari tu, benda dah nak jadi kot, dia bergayut dan rak tv tu terbalik sikit lagi nak kena Maisara. Masa tu saya dah menjerit sambil terus terkam maisara yang duduk betul2 tempat rak tv tu akan jatuh.

Sempat saya tarik maisara dan tv tu jatuh betul2 tengah2 ruang tamu.Kebetulan mak budak ni masa tu baru sampai , dia tengok la Tv yang terbalik tu.

Saya cerita benda ni kat dia, dia macam ermm..erm..gitu je.. Macam tak de la risau nak belek anak dia luka ke apa sebab anak dia macam terkejut dan menangis teruk.

 Cerita kat suami pun saya  , suami pun cuma erm..erm.. Eh!!Mungkin sebab   diaorang tak nampak dan diaorang rasa benda tu lawak kot. Sedangkan kita yang hadapi benda tu  tau cemana rasa.

Sebab tu bila saya cerita orang rasa alah, biasa la barang terbalik , rosak sebab anak-anak lasak dalam rumah.Tapi bagi saya apa yang saya alami dulu memang satu kejadian yang buat saya jadi serik dan beringat.

Sebelum kejadian tu budak ni pernah terbalik kan mesin basuh. Mesin basuh manual kan penutupnya boleh di buka,.Mujur la mesin basuh tu terbalik.Cemana kalau tak terbalik dan dia jatuh termasuk dalam mesin basuh ada air tu.Allah..

Sampai sekarang ni walau anak2 dah besar sikit , kalau anak-anak masuk bilik pun saya ikut, saya tak bagi anak-anak main di dapur. Kabinet dapur pun saya tak bagi anak-anak buka sebab kabinet dapur saya bukan yang jenis melekat kat dinding tu.Bahaya kan??

TIPS UNTUK MENCEGAH ANAK KEMALANGAN DIRUMAH AKIBAT PERABOT 


Perabot dan tv ni kalau jatuh tertimpa bukan setakat cedera sikit-sikit tau.Ramai kanak-kanak yang dah jadi mangsa dan berakhir dengan kematian.

Sebab itu penting untuk kita memilih perabot yang betul untuk rumah kita terutamanya kalau rumah kita ada anak-anak kecil yang aktif. Budak-budak biasa la mesti diaorang akan memanjat, menyelongkar. Kita kena selidik betul-betul adakah perabot tersebut sesuai untuk diletak kan dalam rumah kita.



Di sini saya kongsikan tips untuk mencegah anak kemalangan di rumah akibat perabot.

1- Guna perabot yang mudah di pasang di dinding. Sekarang dah banyak perabot yang terus kita pasang melekat di dinding.  kalau boleh pilih yang simple dan tak berbucu tajam.

Perabot macam ni juga boleh di pasang tinggi supaya anak kita tak dapat mencapainya.

Begitu juga dengan televisyen. Pasang terus ke dinding untuk lebih selamat dan pastikan  wayar nya tersorok dan tidak mudah di capai oleh anak.

2- Jangan letak barang yang boleh menarik minat anak kita di tempat yang tinggi. Budak2 ni bila dia nampak apa-apa yang dia suka atau benda yang dia nak tahu, dia akan panjat dan usaha dapatkan selagi boleh.

Ini sangat merbahaya terutamanya bila kita berada di dapur atau biarkan anak kita bersendiri.

3- Jangan letak kan perabot yang tidak stabil kakinya di ruang tempat anak bermain,. Ni pun bahaya sebab walau pun budak tu tak memanjat tapi mungkin ada yang terlanggar perabot tu dan boleh jadi akan menyebabkan perebot tu terjatuh ke aarah anak kita.

4 - Jangan letak kan barang yang boleh anak gunakan sebagai tapak untuk memanjat. Kadang2 kita suka letak kerusi kecil kat tepi dinding, ada jugak yang letak kotak mainan.Benda-benda macam ni boleh digunakan anak untuk memanjat perabot didalam rumah.

5- Pasang pengunci pada laci supaya anak tak jadikan tempat tersebut sebagai tempat bermain. Ada budak yang bila dia syok main tarik tolak laci , hari-hari asyik main kat situ.Contohnya macam video yang saya kongsikan diatas tadi.

Tapi bila laci tu tak boleh dibuka dia akan abaikan tempat tu. Walaubagaimanapun kita tetap perlu berjaga-jaga dan sentiasa waspada dengan aktiviti anak-anak kecil ni.


sekian..



Thursday, 29 March 2018

JADUAL MAKAN BAYI BERUSIA 6 BULAN KE ATAS

jadual makan bayi umur 6 bulan


JADUAL MAKAN BAYI BERUSIA 6 BULAN KE ATAS Setiap bayi yang berusia 6 bulan ke atas sudah boleh diberikan makanan pejal . Seawal 6 bulan makanan pejal akan di proses atau dimasak menjadi bubur, atau di kisar menjadi puri supaya memudahkan bayi menelan dan untuk memudahkan proses pencernaan

Makanan tersebut juga perlu diberikan secara berjadual. Ini supaya untuk mendisiplinkan anak dan memperkenalkan anak dengan pelbagai jenis makanan lain,.Berikut adalah jadual makan bayi seawal usia 6 bulan.

Bayi 6 bulan 
Bayi yang baru diperkenalkan dengan makanan perlu di berikan makan 2 kali sehari sahaja. Ketika ini sistem pencernaan bayi masih baru mengenal makanan lain selain susu ibu.



Bayi 6 bulan - 9 bulan.
Ketika dalam tempoh ini bayi sudah biasa dengan makanan dan sistem pencernaan nya juga sudah cukup baik. Bayi boleh diberikan makanan pejal yang di proses atau dimasak 3 kali sehari.


Bayi 9 bulan - 11 bulan
Ketika diusia ini bayi sudah cukup kuat dan mengenal berbagai jenis makanan.Ketika ini juga bayi sudah semakin lasak dan melakukan berbagai aktiviti.Jadi beri bayi makan 4 kali sehari dan sertakan snack.

Bayi 12 bulan - 24 bulan 
Bayi yang berusia satu tahhun dan keatas  sudah boleh diberi makanan yang pejal . Kebanyakan diusia ini bayi sudah mempunyai beberapa batang gigi yang mampu untuk mengunyah dan menggigit. Beri bayi makan 5 kali sehari dan disertakan dengan diet yang betul .


Sangat penting untuk kita mengetahui jenis makanan dan  waktu makan yang sesuai untuk  bayi kita . Ada bayi yang tidak boleh makan makanan tertentu akibat sembelit dan alahan. 

Jika bayi ada mengalami masalah tersebut rujuk pakar pemakanan untuk mengetahui jenis makanan yang sesuai untuk bayi kita

sekian.



Tuesday, 27 March 2018

ANAK KEDUA LEBIH SUKA BERKONGSI BERBANDING ANAK PERTAMA

Assalamualaikum..





Jarak umur yang jauh antara Maisara dan Mikhail memang beri kesan pada sikap kedua-dua anak saya. Maisara lahir pada tahun 2007 dan Mikhail pula lahir ketika Maisara dah berusia 6 tahun..

Bayangkan selama 6 tahun apa yang kami beli hanya untuk maisara dan dia tak de adik beradik lain untuk berkongsi. Kalau dia pergi kedai, dia cuma akan beli aiskrim hanya untuk diri dia.

Kemudian tiba-tiba saja bila dah ada adik , sikap "semua milik aku" ni susah sangat nak kikis dalam diri Maisara.

Kalau dia pergi kedai  beli aiskrim susah la dia nak belikan untuk adik dia sama, kecuali kalau saya atau ayahnya pesan.."belikan untuk adik sama..".

Masa tu baru la dia belikan untuk adik dia..

Kadang-kadang dia balik dari sekolah bawa coklat, selamba dia je makan sorang-sorang  depan adik . Adik ni pun apa lagi mengamuk-ngamuk la nak coklat jugak.

Hahahha,,

Tapi berbeza dengan sikap Mikhail... 

Mungkin sebab lahir dan membesar je dia memang dah ada kakak.Dia dah memang diajar untuk berkongsi setiap apa yang dia beli..Dia diajar kalau nak makan, kena makan sama-sama kakak.

Setiap kali dia pergi kedai dia akan balik dengan bawak sesuatu untuk kakak dia. Tak kisah la kadang-kadang barang yang dia beli  untuk diri sendiri lebih  mahal sikit la dari barang kakak tu..

Tapi tetap ada sesuatu untuk kakak..Tak payah di pesan. kalau beli aiskrim , dia akan pilih dua.Satu untuk dia, satu untuk kakak.



Si kakak tu bukan tak di pesan.. Tapi mungkin kami ajar bab berkongsi dengan adik tu macam lambat sikit.Ye la..umur 6 tahun baru dapat adik..lepas tu dalam umur 8,9 tahun baru dia berkongsi mainan dengan adik, berkongsi makanan dan sebagainya..

Bab berkongsi dengan kawan2 tak sama dengan berkongsi dengan adik beradik..kan?? Dengan kawan2 bukan selalu dia keluar berkawan. 

Walaupun macam tu kami tahu yang si kakak tu akan berubah juga satu hari nanti. Dia cuma belum terbiasa dan ada sikit ego tu. maklum la bila ada adik ni dok rasa dengki je , dok perasan macam adik tu dimanja lebih sikit dari dia..hahaha..padahal sama je..

Adik pun kena rotan jugak..

hahahha