Showing posts with label adab solat di tempat awam. Show all posts
Showing posts with label adab solat di tempat awam. Show all posts

Monday, 23 April 2018

UTAMAKAN RUKUN BASUHAN WUDUK DAN RUKUN SOLAT YANG WAJIB SAHAJA JIKA SOLAT DI TEMPAT AWAM

Assalamualaikum...



UTAMAKAN RUKUN BASUHAN WUDUK DAN RUKUN SOLAT YANG WAJIB SAHAJA JIKA SOLAT DI TEMPAT AWAM Kita di Malaysia ni boleh di kira beruntung sebab masjid ada di mana-mana sahaja.Kalau keluar dari pagi sampai ke malam baru balik ke rumah pun, kita tetap ada tempat nak solat dengan selesa dan sempurna.Memang tak de la sampai tahap kena solat tepi jalan .

Saya dan suami bila hari cuti memang jarang2 ada kat rumah. Kalau nak keluar jalan2 , boleh dikatakan mesti akan solat diluar. Kemudian masuk zohor terus je ke masjid atau surau. Bersolat di luar tu memang dah jadi kebiasaan.Malam jam 11,12  dah sampai rumah tak kalut dah nak solat.

Kalau dulu masa anak kecik-kecil memang susah sikit la sebab kena solat bergilir-gilir.Sebab sorang kena jaga anak.Sekarang anak2 dah besar boleh ikut sekali solat.Bila kerap bersolat di luar ni memang macam-macam perangai orang lah yang saya dah jumpa.

Walaupun dah banyak tempat untuk solat tapi kadang-kadang masuk tempat solat yang terlalu padat ni jadi masalah jugak la.Dalam keadaan orang ramai, masing2 tunggu tempat nak solat ada yang lepas solat siap berzikir Kau..Bawak keluar dia punya tasbih dari mekah tu. Aduh..mampu tepuk dahi je la.

Tu belum yang bacaan nya panjang.. rukuk dan sujud pun slow je macam orang sakit pinggang.. Kita tengok dia dari belakang kecik besar kecik besar je.hahhaha...

Tapi pernah la saya singgah satu RnR ni..ada sorang makcik ni lepas bagi salam kanan kiri , terus dia buka beg bawak keluar tasbih digital.Datang sorang perempuan ni cakap terus terang je.. " kak.. nak berzikir ke bertahlil ke,gerak kebelakang, bagi ruang untuk orang lain solat." Terus muka akak tu lain..tapi muka orang lain nampak ceria..ahhahah.. Walaupun tu waktu asar tapi dia kena paham mungkin ada pekerja kat RnR tu yang kejar masa untuk solat.


Sama jugak la macam kat Mall, ruang solat tu bukan saja ada pengunjung mall tapi juga pekerja mall tu..diaorang solat gilir-gilir kejar masa. So kita kena paham benda tu.Jangan kita fikir semua orang banyak masa macam kita.

Ada satu lagi perangai perempuan dalam bilik solat yang biasa kita tengok ialah bermakeup atas sejadah.Habis je solat dia pun buka telekung tarik beg tangan dia dan keluarkan alat makeup.masih berkain telekung, atas sejadah dia bersolek macam kat dalam bilik dia.hahha.

Ada juga yang dia nak solat tempat yang dia rasa suka padahal tempat tu tak sesuai pun untuk solat.Contohnya dia solat depan tempat letak sejadah..ahhaha. Ni jadi kat saya baru2 ni masa bawa anak-anak ke pantai.


Eh!dia boleh solat depan tempat letak sejadah tu.betul2 serba salah la pulak nak pergi ambik sejadah mujur la tengah dok teragak-agak tu , ada adik sorang ni dah habis solat.Alhamdulillah..kalau tidak dalam surau tu akak korang ni menambah dosa dok marah perempuan tu dalam hati...ahahhah

Menurut ustaz Addien di laman Twitter , " Jika anda solat di tempat awam seperti R&R atau surau di mall, elakkan memanjangkan ibadah e.g baca surah, zikir & doa panjang etc. Ingat orang lain yang ramai menunggu. Orang yang faqih (bijaksana) dalam beragama tahu prioriti sekeliling dan tak akan buat semua tu.

Prioriti ditempat awam sebegitu ialah utamakan rukun basuhan wuduk & rukun solat yang wajib sahaja. Apatah lagi jika orang ramai dan waktu solat pula pendek. Tidak berzikir & berdoa ketika itu bukan kesalahan bahkan anda bersalah jika menyebabkan orang lain terlepas waktu solat "

sekian...