Skip to main content

Posts

Showing posts with the label Resepi ikan masak cuka

RESEPI IKAN NYOK-NYOK MASAK CUKA YANG SIMPLE DAN SEDAP.

Hi semua..
Saya ni walaupun suka makan benda-benda masam tapi tak berapa minat masak cuka. Setakat makan sikit-sikit ok la. Agaknya sebab tu Masak cuka ni memang tak de dalam menu wajib masak. Tapi kalau ahli keluarga saya yang lain diaorang memang suka la ikan masak cuka ni. Mak saya pun suka sangat.
Ini Ikan Masak cuka yang di masak oleh kakak saya. Nampak sedap..kan?? Tiap kali ada kenduri kat rumah mesti ada Ikan masak cuka ni. Senang dimasak, tak mudah basi dan bahan-bahan nya juga simple je.
Biasanya ikan yang digunakan untuk masak cuka ni ialah ikan Tongkol, ikan merah, Ikan nyok-nyok dan banyak lagi la. Tapi kata kakak saya kalau nak lebih sedap gunalah ikan tenggiri. Ikut lah selera korang nak gunakan ikan apa. Semuanya boleh asalkan ikan tu digoreng dahulu.







Selain ikan ada juga yang buat Masak Cuka ni menggunakan ayam. Bagi yang tak suka ikan boleh la gantikan dengan ayam. Goreng ayam tu lepas tu masuk kan dalam masak cuka ni.
Bagi yang suka ada syur-sayur sikit boleh la le…