Showing posts with label Puasa pertama kali. Show all posts
Showing posts with label Puasa pertama kali. Show all posts

Tuesday, 7 May 2019

MIKHAIL BERPUASA HARI PERTAMA RAMADHAN. ALHAMDULILLAH CEMERLANG DENGAN JAYANYA

Hi semua..



Semalam 1 Ramadhan berjaya juga anak teruna saya ni berpuasa. Tak banyak karenah sebab dia pun bukan jenis suka makan sangat pun.

Hari-hari nak paksa makan pun payah jadi bila masuk bulan puasa mudah pulak nak menguruskan nya.

Jam 5 pagi dah start kejutkan dia bangun sahur. Susah nya nak bangun sebab balik terawih dah agak lewat. Tidur pun lewat juga la..





Oleh sebab panggil ulang kali tak nak bangun saya guna senjata paling ampuh di waktu pagi. Iaitu buka cerita Shinchan. Jam 5 pagi dah On tv. Hahah..

Orang dengar mengaji kita tengok Shinchan. Haru!!!

Bersahur la budak ni dengan roti jagung dan milo suam. Risau jugak la takut dia tak tahan lapar sebab makan roti jagung sebiji je,

Cuma dah jam 3 petang tu dia kata perut dia lapar. Tapi tak tahu nak makan apa. lepas tu saya buat tak layan je. Mulut dia je la mengomel cakap kita ni tak bagi dia makan la hape...

Pusing sekali lagi tengok-tengok dah terlelap. Mungkin rasa lapar tu yang buat dia terlena. Sebab nya dia ni bukan senang nak terlena.

Sebelum bulan puasa ni waktu tidur dia malam je. Siang-siang tak de dia nak tidur walaupun sekejap.

Jam 6 lebih nampak macam dia boleh teruskan berpuasa. Tak de dah merungut ke apa.Lagipun masa tu kakaknya dah balik tuisyen.

Jadi tak mungkin la dia akan mengalah dengan makan depan kakak. Dia ni ego tau. Lelaki sangat!!hahah..






Bila dia dah berpuasa ni nampaknya kena lah buat masak lemak cili padi. Itu je kuah yang buat dia nak makan nasik. Kalau tak de masak lemak kuning ni memang berlapar pun dia sanggup.

Masa buka Puasa Alhamdulillah habis sepinggan nasik. Sebiji kuih dan secawan milo suam pakej dengan mengamuk sebab kakak mengadu dia suka merapu.



Meriah la puasa tahun ni dengan bertambahnya ahli yang berpuasa sama. Tahun2 lepas dia puasa tak puasa je.. Bila time orang buka puasa dia kena duduk kat ruang tamu sana .

Sekarang dah puasa boleh makan sekali. bertambah kecoh. Allahu.. Anak-anak ni time diaorang kecik ni la kita nak hadap peranagi macam ni..

Dah besar nanti perangainya lain pulak.