Skip to main content

Posts

Showing posts with the label DIY

DIY: KERUSI KAYU PALLET YANG CANTIK DAN COMEL

Assalamualaikm..

berkenan pulak tengok kerusi kayu pallet ni.
nampak simple je..kalau beli mungkin harga nya mahal.
tapi boleh jugabuat sendiri kerusi kayu pallet ni.

Boleh diletak kan di luar rumah atau ruang santai
di dalam rumah.Letak bantal2 comel
bertambah seri ruang antai kita tu..

Pada yang nak cuba buat ini ada cara nya..
Yang penting kena rajin dan sabar..











lepas tu..dah siap...
kena tengok betul2 la..

DIY: TEMPAT GANTUNG SHAWL YANG JIMAT RUANG

Assalamualaikum..


Jom kita buat  tempat gantung shawl..nak tak??
jimat sikit ruang dalam almari tu..
setakat ni saya simpan shawl dalam laci..
semua lipat dan simpan dalam laci..
klau buat macam ni, laci tu
boleh la di sisi benda lain..kan??



Sampai sekarang saya masih tertanya2 ada tak
tempat untuk gantung shawl yang dah di gosok..
Yang tak makan banyak ruang..kan??
jom la kita fikir sama2...
fikir sampai tertidur..hehehe



sekian..


DIY SYAMPOO UNTUK KULIT KEPALA KERING

Assalamualaikum...


Pernah dengar tak orang kata kelemumur biasanya terjadi bila kulit kepala kita kering dan memburuk kan lagi keadaan bila kita syampoo rambut kemudian kita tak bersihkan rambut betul2 sisa syampoo tu akan mengering dan membuatkan kelemumur nampak serius sangat.Sebab tu kalau kulit kepala kering sebaiknya guna syampoo yang tidak terlalu banyak buih..

Tapi nak cari syampoo yang bagus ni bukan senang.saya pernah tengok kat satu IG penggaya rambut ni dia jual syampoo sampai harga lebih rm200..Mahal oi..buat pulak kawan serumah jenis suka bedal syampoo kawan .ermm..sedih!

Jadi hari ni saya nk kongsikan DIY syampoo untuk kulit kepala kering.hanya menggunakan bahan2 yang memang sedia ada kat rumah.



1)Madu- Air panas yang di campur madu boleh meredakan kulit kepala gatal dan kering.Hanya ambil 1-2 sudu madu dan kemudian campurkan dengan air di dalam satu bekas.kemudian rendam kepala dalam bekas tersebut.Boleh juga sekadar menyapu air tersebut di kulit kepala dan rambut sambi…

CARA BUAT CECAIR PENCUCI UNTUK CERMIN MATA

Assalamualaikum..


Saya bukan seorang pemakai cermin mata.
tapi mak saya dia memang bercermin mata..
jadi saya nak kongsikan dengan kawan-kawan cara buat
cecair pencuci cermin mata..
tak de la pudar je cermin kita tu..kan?

masuk kan cecair antiseptik bersama air dalam nisbah 3:1.
lepas tu titiskan sedikit sabun mencuci,atau pun syampoo.
kalau nak guna cecair mandian tu pun boleh..
kacau pelan2..
lepas tu masuk kan dalam botol yang boleh sembur2 tu..

bila nak guna semburkan je la kat cermin mata kita..
lepas tu lap sampai kering...

dah siap..
selamat mencuba.

sekian..

CARA BUAT PEMBUNUH KULAT YANG MESRA ALAM DAN MUDAH

Assalamualaikum....

Cuti2 ni makcik tak pi mana pun..
sibuk dok mengajaq anak buat ulangkaji..
Depa nak periksa dah tak lama lagi.
Jadi dah dok kat rumah ni kita buat la benda yang berfaedah sikit.


Hari tu ada la saya terbaca pasal cara2 buat pembunuh kulat
yang mesra alam..
Hari ni saya cari balik post tu last2 jumpa yang lain pulak..
yang lebih senang dan ringkas..
bahan2 pun mudah nak dapat kat rumah..

Jom kita tengok cara-cara membuat
cecair pembasmi kulat yang mesra alam...

bahan-bahan

1 sudu besar bunga cengkih
1 cawan minyak zaitun
kain kasa
tali dari kain kapas
Balang kaca kecil
kerajang aluminium
botol semburan

cara-caranya

1-hancur kan bunga cengkih dan bungkus dengan kain kasa.Kemudian Ikat dengan tali kain kapas.


2-Masuk kan ke dalam  balang kaca kecil yang dah diisi dengan minyak zaitun (isi separuh balang)


3-tutup balang kaca dengan kerajang aliminium.

4-Guna kaedah double boiler (periuk di isi air dan atas nya diletak kan mangkuk logam)Masak lebih kurang satu jam.

5-tun…