Skip to main content

Posts

Showing posts with the label DIY

DIY SYAMPOO UNTUK KULIT KEPALA KERING

Assalamualaikum...


Pernah dengar tak orang kata kelemumur biasanya terjadi bila kulit kepala kita kering dan memburuk kan lagi keadaan bila kita syampoo rambut kemudian kita tak bersihkan rambut betul2 sisa syampoo tu akan mengering dan membuatkan kelemumur nampak serius sangat.Sebab tu kalau kulit kepala kering sebaiknya guna syampoo yang tidak terlalu banyak buih..

Tapi nak cari syampoo yang bagus ni bukan senang.saya pernah tengok kat satu IG penggaya rambut ni dia jual syampoo sampai harga lebih rm200..Mahal oi..buat pulak kawan serumah jenis suka bedal syampoo kawan .ermm..sedih!

Jadi hari ni saya nk kongsikan DIY syampoo untuk kulit kepala kering.hanya menggunakan bahan2 yang memang sedia ada kat rumah.



1)Madu- Air panas yang di campur madu boleh meredakan kulit kepala gatal dan kering.Hanya ambil 1-2 sudu madu dan kemudian campurkan dengan air di dalam satu bekas.kemudian rendam kepala dalam bekas tersebut.Boleh juga sekadar menyapu air tersebut di kulit kepala dan rambut sambi…

CARA BUAT CECAIR PENCUCI UNTUK CERMIN MATA

Assalamualaikum..


Saya bukan seorang pemakai cermin mata.
tapi mak saya dia memang bercermin mata..
jadi saya nak kongsikan dengan kawan-kawan cara buat
cecair pencuci cermin mata..
tak de la pudar je cermin kita tu..kan?

masuk kan cecair antiseptik bersama air dalam nisbah 3:1.
lepas tu titiskan sedikit sabun mencuci,atau pun syampoo.
kalau nak guna cecair mandian tu pun boleh..
kacau pelan2..
lepas tu masuk kan dalam botol yang boleh sembur2 tu..

bila nak guna semburkan je la kat cermin mata kita..
lepas tu lap sampai kering...

dah siap..
selamat mencuba.

sekian..

CARA BUAT PEMBUNUH KULAT YANG MESRA ALAM DAN MUDAH

Assalamualaikum....

Cuti2 ni makcik tak pi mana pun..
sibuk dok mengajaq anak buat ulangkaji..
Depa nak periksa dah tak lama lagi.
Jadi dah dok kat rumah ni kita buat la benda yang berfaedah sikit.


Hari tu ada la saya terbaca pasal cara2 buat pembunuh kulat
yang mesra alam..
Hari ni saya cari balik post tu last2 jumpa yang lain pulak..
yang lebih senang dan ringkas..
bahan2 pun mudah nak dapat kat rumah..

Jom kita tengok cara-cara membuat
cecair pembasmi kulat yang mesra alam...

bahan-bahan

1 sudu besar bunga cengkih
1 cawan minyak zaitun
kain kasa
tali dari kain kapas
Balang kaca kecil
kerajang aluminium
botol semburan

cara-caranya

1-hancur kan bunga cengkih dan bungkus dengan kain kasa.Kemudian Ikat dengan tali kain kapas.


2-Masuk kan ke dalam  balang kaca kecil yang dah diisi dengan minyak zaitun (isi separuh balang)


3-tutup balang kaca dengan kerajang aliminium.

4-Guna kaedah double boiler (periuk di isi air dan atas nya diletak kan mangkuk logam)Masak lebih kurang satu jam.

5-tun…

DIY : CARA BUAT DRYER SHEETS DENGAN WANGIAN KEGEMARAN ANDA

Assalamualaikum...

Ramai dari kita yang menggunakan pewangi
ketika proses nak keringkan pakaian dalam mesin basuh..kan??
Ada juga yang beli macam2 haruman lagi..mudah sangat..
tapi nak tak buat sesuatu yang lebih menyeronok kan??
Baju anda akan berbau harum dan lembut
dengan wangian yang anda suka,.
hanya masuk kan Dryer Sheets kedalam mesin Basuh
ketika proses keringkan pakaian.
jom tengok cara-cara untuk buat Dryer Sheets..





Bahan-bahan untuk membuat Dryer Sheets..

1/ 2 cawan cuka
8 titik haruman kegemaran anda (
Bekas yang boleh ditutup
Kain kapas

Cara-caranya..

-Potong kain kapas dalam ukuran kecil.Guna tuala terpakai atau cebisan t-shirt lama anda.


-di dalam mangkuk kecil masuk kan cuka dan haruman kegemaran anda.Cuka adalah pelembut semula jadi dan anda tak perlu lagi membeli pelembut di kedai lepas ni..

-guna sudu dan siram kan cecair cuka dan haruman yang dibancuh bersama tadi keatas kain2 percaya yang telah siap dipotong.jangan di rendam kain2 tu ye..

-letak kan kain2 tersebut…

DIY : TOILET FIZZIES

Assalamualaikum..


Petang ni saya ajar kawan2 buat penyegar tandas..
Bau tandas yang hapak dan tak menyegarkan memang manjadi masalah.
Walaupun sudah dibersihkan tapi lepas digunakan
kena tunggu beberapa jam supaya hilang bau2,,
Dengan toilet fizies ni tak de dah masalah tanda berbau selepas digunakan..
Cuma ambil satu toilet fizies dan masuk kan dalam tanda selepas di pump.
selesai masalah anda..

Jom belajar but toilet fizies yang menjimatkan...

bahan-bahan

1 cawan baking soda
1/4 cawan asid sitrik
1/2 sudu teh cuka
1 sudu besar hydrogen peroxide
15 hingga 20 titis minyak pati (haruman)

cara-caranya...

1-masuk kan baking soda ke dalam mangkuk adunan.pecah2 kan supaya tak berketul2.masuk kan asid sitrik.

2-Di dalam bekas lain masuk kan cuka bersama hydrogen peroxide.kemudian baru di masuk kan ke dalam bekas yang berisi baking soda tadi. (wajib ikut aturan ni kalau tak mau berlaku huru hara di ruang kerja awak..hahahah)


3-Sekarang masuk kan minyak pati haruman yang awak suka seperti pud…

CARA MUDAH BUAT SABUN KOPI

Assalamualaikum...



Sekarang dah macam2 jenis sabun ada di pasaran..
Sabun buah la..sabun madu.dan yang terkini sabun kopi..
Bagi yang tak rajin nak membuat nya boleh beli je..
Tapi kalau buat sendiriboleh la bagi kat makcik nih..
makcik ni memang suka sabun2 ni..
lagi2 kalau wangi..hehehe...

Nak ke try buat sabun??
Meh makcik ajarkan cara buat sabun kopi..

bahan-bahan nya..

8 auns  sabun gliserin
1/4 cawan serbuk kopi
1 sudu teh vanila
1 sudu kecil susu tepung (tak bubuh pun tak pe..)

cara-caranya..


Dengan menggunakan kaedah double boiler cairkan sabun gliserin
Kemudian masuk kan vanila,serbuk kopi dan susu tepung..kacau sebati..

Ambil satu sudu serbuk kopi dan letak kan dalam acuan.


Tuang bancuhan sabun serbuk kopi  tadi terus kedalam acuan..
tunggu hingga sabun keras dan
keluarkan dari acuan..

Bungkus sabun yang dah sejuk dan dah dicairkan tadi
mengikut kretiviti kawan2..



Boleh la hadiah kan pada saya..
nak alamat sila Pm ye..
hahhaha...

sekian..

sumber: popsugar

DIY : CAR SEAT BLANKET

Assalamualaikum...



Siapa yang ada anak kecil mesti rasa teringin je nak kan car seat blanket ni.
Sebab benda ni kita pasang kat car seat tu..
maknanya dalam selimut tu boleh pasang seat belt anak..
tak de la kita sibuk nak betul kan selimut dia je..
epas tu bila dia tolak2 dengan kaki dia
habis la selimut jatuh ke bawah..dah kotor pulak..

Saya tak tahu benda ni ada jual ke tidak..
tapi kalau buat sendiri bukan susah pun..
betul tak??
Susah jugak nak cari car seat blanket ni sebab
saya dok google dari tadi tak jumpa2 sesiapa yang menjualnya...
Saya nak belikan untuk kawan saya yang tak lama lagi nak dapat baby..


yang pandai menjahit tu boleh la buat..
Kalau rajin jual pada kawan2..

Sangat bagus la car seat blanket ni..
dan selamat digunakan..
Cuba lah ye..

Susah nak cari jadi saya terpaksa la pilih benda lain
untuk hadiahkan pada kawan saya tu..
sekian..

DIY : HIASAN DINDING DENGAN GAMBAR-GAMBAR LAMA

Assalamualaikum..
Ada simpan banyak gambar2 lama, tapi tak tahu nak letak kat mana.. meh nak ajar satu cara supaya gambar2 ni bukan saja kita boleh tengok  selalu malah kita boleh gunakan untuk cantik kan ruang bilik kita..

Cara nya mudah saja.. Modal pun tak besar..

cantik tak?? dengan hanya menggunakan kadboard dan penyepit kita boleh jimat ruang laci2 kita tu..kan??
selamat mencuba...

KALAU MULUT BUSUK TAK BOLEH LA BUAT...

Assalamualaikum...


Saya nak tunjuk gambar ni.. Boleh la kalau awak dengan suami nak buat. tak pun dengan adik beradik ke.. dengan kawan2 sebilik ke..kan??

Tapi kalau mulut busuk jangan buat ye.. pengsan kawan sebelah.. satu kerja nak kena bawak gi spital dengan muka ber"ikan"2 gitu..

sekian..

APA YANG ANDA BOLEH BUAT DENGAN BATU??

Assalamualaikum...

Bila2 saya ke air terjun saya nak cari la batu2 bulat yang macam ni.. tapi nak cari yang besar2 sikit..

Saya nak buat macam ni...

cantik kan??saya memang suka kaktus.. tapi bahaya nak tanam banyak2 sebab Mikhail ni dia suka pegang2 pokok bunga. kalau ada yang macamni..cantik..kan?/
Guna cat je.. lepas tu isi pasir dalam pasu. kemudian cucuk2 je batu tu..
cantik..kan??
sekian..

SIAPA ADA KUCING BOLEH BUAT MACAM NI

Assalamualaikum..
tak lama lagi saya nak bela kucing.. saya nak buat jugak tilan kucing macam ni.. baru lah dia selesa..kan??

cuma guna baju berlengan panjang,kekabu  dan bantal kecik . mudah je..kan?? ni kalau beli mau harga sampai puluh2.. sedangkan kalau buat sendiri kosnya mungkin untuk beli kekabu sintetik tu je..
sekian..

HUJUNG MINGGU ..INI AKTIVITI YANG ANDA BOLEH LAKUKAN BERSAMA ANAK-ANAK

Assalamualaikum...


senang...kan??
sekian..

CARA BUAT ALAS KAKI -DIY

Assalamualaikum...
Aku dah lama teringin nak buat alas kaki macam ni.. tapi macam tak sempat je... macam tak yakin je..
tapi kalau tak cuba tak tahu..kan?? korang pun boleh cuba jugak.. nampak macam senang..kan??
ini caranya..:-

cantik kan??kalau buat besar2 boleh letak kat ruang tamu ke.. kat dalam bilik ke.. untuk kumpul habuk..ekekek..
sekian..

9 CARA HASILKAN SCRUB YANG MUDAH

Assalamualaikum..

jom buat scrub sendiri.. memang seanng.. cuma ada setengah bahan tu tak de kat rumah.. hehehhe... 










tapi kalau buat sendiri lebih seronok kan..puas hati.. buat banyak boleh bagi sikit kat kawan.. masuk kan dalam bekas yang comel2..ikat rebem.. bagi kat mak ke..
boleh kan??ke tak boleh?? heheheh
sekian...

NAMPAK MACAM SENANG 16

Assalamualaikum...
Aku nak kongsikan dengan korang cara buat kotak comel yang macam2 bentuk nih.. mungkin ada yang boleh cuba untuk  guna masa majlis apa2 yang korang rancang nanti..kan??



semua comel2kan?? buat sendiri lagi jimat kot.. kalau buat kemas2 cantik2, rasanya lagi jimat dari kita beli kat kedai tu.. tapi kalau nak jimat masa beli je la..
Cuma rasa rugi la beli sebab benda ni kalau beli bentuknya mungkin tak eksklusif macam buat sendiri yang kita  boleh hias ikut kreativiti kita.. yang tak kan ada kat mana2 kedai..kan??
sekian...







NAMPAK MACAM SENANG 15

Assalamualaikum...
Cara buat bunga dari felt craft ni.. nampak senang kan?? biasa la..nampak je senang.. tapi kalau tak cuba tak tahu jugak senang ke susah..ye tak??

 felt craft ni mahal.. sebab tu la kalau kita tempah atau beli kat orang harganya mahal . jadi lagi baik kita belajar buat sendiri..
jom beli kain dan buat sendiri.. sekarang!!!

sekian..

NAMPAK MACAM SENANG 14

Assalamualaikum..
Ni untuk perayaan esther kan?? cantik2 .. tapi boleh ke kita buat untuk kenduri kawen?? ada ke orang yang rajin nak buat benda ni.. ye la..bila kenduri kawen ni mau telur nye cecah seribu..hehehe.. mau berdaun muka nak ngabiskan seribu biji telur..

Kalau rajin boleh la buat..kan?? nampak lain sikit.. tapi nanti ada yang cakap berdosa pulak??;p yang penting niat...kan?/ boleh gitu??
##Rasa macam nak buat GA..ada yang nak jadi penaja tak?taja keta ke,rumah ke,eheheh..gurau je..tak kan la GA nak bagi umah dengan keta..kan?? Taja la benda2 yang best ke apa..terserah,,sila pm ye..

sekian...

NAMPAK MACAM SENANG 13

Assalamualaikum.. Aku tengok macam menarik je benda ni.. tapi nak buat tu macam susah sikit la.. Orang lelaki boleh buat kot.. Cuma guna batang paip yang berbagai saiz..
Potong batang paip sama tinggi.. lepas tu lekat2 kan dia.. tebuk lubang untuk  letak tali penggantung. cantik kan dia dengan memberi warna yang menarik.. dah siap..

Boleh gantung di dinding dan guna untuk  isi barang2 seperti kunci pin atau  apa barang yang kecil2.. tengok gambar ni dia letak kat pintu  rasa tak sesuai sebab takut kita buka tutup pintu habis berterabur barang.. jadi elok gantung di dinding je..
Kalau tak de paip boleh guna tin jugak kot. cuma kalau tin dia jadi tak sama tinggi la..kan?? kalau nak guna tin yang sama saiz pun boleh.. ikut kreativiti kita la..kan??
selamat mencuba..

sekian..

NAMPAK MACAM SENANG 12

Assalamualaikum...

Ala...lambat update blog hari2 ni..
gara 2 ayaq tak dak  kat tempat aku ni la..
entah depa buat apa..
ada aktiviti korek mengorek kat jalan depan nun.
tu yang ayaq tak dak..
kerjaan rumah tangga jadi lambat ..

hari ni nak tunjuk cara mudah
kita deco2 dinding rumah kita..
CARA BUAT BUNGA DINDING..
itu la kot namanya..
Buat macam gambar bawah ni..

Gulungan pita pelekat yang dah habis tu..
atau pun gulungan tisu ..
potong bulat2 lepas tu penyek kan sikit..
dia jadi bentuk bujur..
lekat kan bagi jadi bentuk bunga..

cantum kan dia..
boleh lekat kat dinding..
nak lagi cantik..
lepas gunting bulat2 tu warnakan dulu dengan
warna yang kita nak..

ni satu lagi contoh kalau korang kreatif la..kan??




cantik tak??
cikgu2 boleh guna cara ni hias pintu kelas ye..
heheh

sekian..

NAMPAK MACAM SENANG 11

Assalamualaikum...
kalaukorang yang jenis suka dengan benang mengait ni mungkin korang tau buat benda ni.. Lilit2 je... (eleh,..macam kau reti sangat...)

 Tengok caranya kat bawh ni...

kalau pandai buat boleh jugak jual.. mesti ada yang nak beli..try le nanti .ok..
sekian...