Skip to main content

Posts

Showing posts with the label DIY

"17 TAHUN HIDUP BARU TAHU FUNCTION HANGER " - INI APA KORANG BOLEH BUAT DENGAN HANGER?

Assalamualaikum..



Hanger ni benda wajib ada la kat dalam rumah.Lagi2 untuk orang macam saya yang jarang lipat baju. Memang guna hanger je setiap hari. Selain gunanya untuk sangkut baju supaya nampak kemas ada banyak lagi sebenarnya kegunaan hanger ni.

Contohnya macam yang dikongsikan oleh DannyDanielSam ni..Menurt Danny selepas 17 tahun hidup baru dia tahu  kegunaan lain hanger ni.haha.. Dia gunakan hanger untuk letak phone agar mudah nak tonton video sambil baring-baring. Boleh lena terus kalau macam ni.



 Nampak selesa sangat tu.Kalau rajin boleh buat tempat charge phone sekali.Kan??


Selain tu korang juga boleh DIY hanger untuk jadikan perhiasan atau alat lain.






Macam mana??cantik??Boleh buat?
Senang je..Yang penting kena kreatif.. 



10 MAINAN YANG BOLEH ANAK ANDA CUBA BUAT SENDIRI DI RUMAH

Assalamualaikum..



Bila dah jadi seorang ibu ni automatik kau boleh fikir apa kau nak buat bila anak-anak cuti sekolah.Terus kalu boleh senaraikan 10 aktiviti untuk anak di cuti sekolah ni..hahhhaa..Dulu masa belum jadi ibu terfikir juga budak2 ni cuti lama2 nak buat apa entah.Dok merayau je dari tenghari lagi lepas tu dengan mandi pun tidak..
Padahal dulu masa kecik2 pun sama je..2x5 jugak..Pagi2 dah buat macam2 aktiviti .Tapi tu zaman kita dulu.Mana sama dengan sekarang.Sekarang banyak masa dihabiskan dalam rumah kalau anak2 cuti sekolah...Mak ayah ajak berjalan keluar baru la merasa angin luar tu.Kalau tidak terperuk je la kan??
Memikir kan ada anak-anak yang dah mula rasa bosan sebab cuti masih berbaki lebih 2 minggu lagi jadi makcik nak cadangkan anak-anak buat la toys sendiri..Nak ajar anak-anak jadi kreatif sikit boleh tak?Tak akan asyik nak makan angin je..kan??
Jom kita tengok 11 toys yang korang boleh try buat di rumah. Mak ayah pun boleh join sekali ye. Baru lah anak tak bo…

DIY : BARANG ROSAK DALAM RUMAH JADI HIASAN DINDING YANG MENARIK

Assalamualaikum...




Bila kita kata hasil seni dari barang terbuang mesti ramai yang membayangkan botol dijadikan bunga atau kertas dijadikan bakul..Betul??Tapi jangan tak tahu yang barang2 terbuang tu tak payah dijadikan benda lain pun boleh juga dijadikan hiasan dinding dan hasil seni yang menarik...
Tengok macam gambar ni..



Pintu rosak yang dah tak boleh pakai dihgantungkan di dinding dan nampak cantik pulak.Dilengkapi dengan hiasan lain di dinding seperti kerusi dan meja yang rosak menambahkan lagi seri pada dinding tersebut.Kalau korang yang lebih kreatif dan ada bahan barang2 rosak yang lain yang nak di buang tu boleh la hiaskan di dinding tu dengan lebih berseni lagi..


selamat mencuba..


sekian..

CROWN RAMA-RAMA YANG CANTIK DAN SEMAKIN DIMINATI RAMAI

Assalamualaikum...

Selalu tengok kalau ada majlis-majlis dan keraian akan ada lah gadis, kanak-kanak atau wanita cantik-cantik akan menggayakan flower crown. Macam-macam warna ada..Nampak si pemakin lebih berseri-seri.



Tapi sekarang dah ada crown dengan gaya baru .Crown rama-rama atau butterfly Crown yang nampak lebih menarik dan cantik.Jom kita tengok beberapa Butterfly crown yang dihasilkan dari bahan EVA yang tahan lasak dan kalis air.











sumber : etsy.com
 suka tak??lepas ni  boleh buat kelainan sikit..Tak nak dah flower crown macam dulu tu..Kita tular jadi butterfly crown pulak..kalau kreatif dan boleh buat sendiri , boleh la tukar butterfly tu kepada kumbang ke, burung ke..atau ikan ..atau nak lebih nampak kelainan boleh tukar pada lalat atau lipas..ekekekek...


sekian..

DIY : CARA MENGHIAS TANGGA

Assalamualaikum..

Korang yang ada rumah bertingkat2 tu mesti kadang2 rasa boring tengok tangga yang kosong je.Sesekali  nak ubah suasana jadi lebih ceria..kan??Selalunya apa yang kita buat ialah pasang permaidanai di tangga dan ada juga yang letak kan hiasan macam pasu bunga danmenghiasa dinding untuk cantik kan ruang di tangga.

hari ni saya nak kongsikan satu gambar ni..cara menghias tangga untuk nampak lebih kelainan yang diinspirasikan dari buku-buku kegemaran kita..Jom tengok...:)




Amacam??cantik tak?? Ok..tengok cara-caranya pulak...



Memula bersihkan tangga..lepas tu cat tangga dengan warna hitam.guna cat biasa yang guna untuk cat asa dinding tu..Kemudian baru cat guna warna yang kita nk ikut macam warna buku kegemaran kita tu la..kemudian lukis la..kena ada la bakat melukis tu suikit ye..

Buat gini lebih jimat dari nak beli permaidani dan hiasan pasu kecik2 ..anak2 pun suka tengok tangga warna warni macam ni..




selamat mencuba...