Showing posts with label DIET. Show all posts
Showing posts with label DIET. Show all posts

Monday, 14 May 2018

PERCAYALAH!! MAKAN PRODUK KURUSKAN BADAN TAK KAN BUAT KITA KURUS.

Hi semua...




Korang pernah tak korang makan produk untuk turunkan berat badan? Berhasil atau tidak?Kalau pernah saya rasa baik korang hentikan dari sekarang..Sebab saya ada cara lagi bagus , selamat dan jimat berbanding guna produk dan malah ianyadi jamin berkesan..

Sebelum tu saya nak ceritakan pada korang ni... Sebelum ni saya ada apply job review untuk produk kuruskan badan. Tapi tak dapat..Saya bagitau suami..:

"alah..kita tak dapat la job review tu..Kalau dapat best juga "

Sebab masa tu saya tengah tengah semangat nak turunkan berat badan, Masa tu buat diet kalori so saya fikir kalau ada produk boleh bantu kurus .

Tapi suami saya kata.. "pernah ka kurus  guna produk ni? Sebelum ni masa tak buat diet , ada dapat produk kurus untuk review  juga tapi berat tak turun.kan?"

Maksud suami saya , masa saya tak kawal makan, tak bersenam, saya ada dapat produk kuruskan badan tapi berat tak turun pun walaupun saya makan produk tu dengan disiplin. Ye la..kita nak buat review kena la cuba produk tu..kan??

Bila di fikir2 betul jugak.Kali pertama saya diet dapat berat 47.Saya tak guna produk pun.Saya cuma Bersenam , dan kawal makan. lagipun masa tu saya baru habis berpantang anak pertama . Memang mudah nak kurus.Berat asal 64kg. Saya amalkan diet kalori

Kemudian dah lama2 gemuk balik sebab keturunaan gemuk..hehehe..salahkan keturunan pulak..Padahal kuat makan..

Beberapa tahun lepas tu buat diet atkins  berat turun ke 55kg daripada berat asal 60kg. Tak guna produk juga.Kali ke tiga tahun 2016 saya buat atkins sekali lagi berat 53 pun tak makan produk.Bersenam setiap hari selama 20 minit je.

So apa yang saya nampak kat sini makan produk kurus tak kan buat kita kurus. Kita kena bersenam dan kawal makan kalau nak kurus.

Kalau di tanya pada pengasas ubat kurus ni pun dia akan kata , makan ubat ni u kena kawal makan, bersenam 20 minit sehari, minum air putih , elak kan air manis..So buat apa kita guna ubat kurus kalau kita tetap kena jalani rutin kawal makan dan bersenam tu..kan??

Bila kita makan ubat kurus, bersenam dan kawal makan, memang berat kita akan turun tapi bukan sebab ubat kurus tu, tapi sebab kita bersenam dan kawal apa kita makan. Itu yang korang kena tahu.

Dulu saya tak de alat senaman kat rumah.Saya selalu download banyak video tabata. hari2 setiap malam sebelum tidur saya akan start buat tabata dalam 15-20 minit. Kebanyakan menu makan saya ialah sup telur dengan sawi atau bayam.Telur tu wajib la sebab tak de telur memang rasa kurang kenyang.

Kalau nak makan kudap2 depan tv saya makan ikan bilis goreng atau pun sayur goreng kering.Setiap pagi ambil 1 sudu makan cuka epal campur dengan 1/2 cawan air.minum untuk kurangkan selera makan.

Saya dah try cara ni dan memang berat boleh turun.Makan memang kerap dan orang kata saya ni asyik mengunyap je..hahah.. Saya makan macam2 tapi paling penting elak kan makan berlebihan makanan yang ada karbo.

Sebab tu lah sekarang saya dah tak ambil apa2 produk untuk kuruskan badan.Pengalaman 3 kali turunkan berat badan tanpa produk dah cukup untuk buat saya buka mata.

Saya juga elak kan untuk ambik job review yang berkaitan dengan produk menurunkan berat badan. Dah nak dekat masuk bulan puasa ni jom kita start semula buat atkins.nak kecik kan perut sikit. Jangan lupa juga Ingat pesanan Tun M. -

-DO NOT OVEREAT

-LIVE A HEALTHY LIFE BUT DON'T OVERSTRAIN
-DO NOT WORRY TOO MUCH



sekian..



Wednesday, 3 May 2017

APA MAKANAN YANG BOLEH DIMAKAN JIKA PERTAMA KALI BERDIET

Assalamualaikum...





Siapa yang start hari ni untuk berdiet demi hari raya nanti?Kalau dah ada niat nak berdiet itu memnag dah bagus cuma kadang2 belum sampai setengah hari dah hilang semangat nak berdiet tu.Jam 10 dah minum teh tarik.Makan tengahari order minum sirap bandung cincau, petang jam 3 makan keria gula melaka.Amboih..lupa terus pada niat awal tadi aitu nak berdieT habis tu , untuk orang yang pertama kali berdiet , apa makanan yang boleh di makan?

Baru nak mula berdiet


Pada yang baru nak start diet hari ni atau yang pertama kali nak berdiet, korang kena pilih dulu diet apa yang korang nak buat.Ada macam-macam jenis diet, Diet atkins, diet kalori, diet protein, diet yoyo, macam-macam lagi la. .Bila dah tetapkan apa jenis diet yang korang nak buat , perhatikan pulak menu-menu yang disarankan dalam setiap diet.Setiap diet ada menu harian nya.Kalau korang ikut mesti diet korang akan membuahkan hasil.

Saya sendiri dah agak lama tak berdiet.Dalam sebulan ni berat badan pun naik mendadak sebab makan macam2 terutamanya benda-benda manis.Makan lewat malam tu memang dah biasa sangat.Dapat rasa berat badan naik bila berdiri je, tumit rasa sakit.

Saya orang yang mudah sangat bertambah berat badan.Orang lain makan nasi sekali sehari tak de jadi gemuk.Tapi saya setiap hari makan nasik sekali je, cukup seminggu try la timbang.Memang naik mendadak berat badan saya.Sebab tu bila diet saya elak kan nasi dan gula.2 benda ni paling perlu dielak kan.

Apa yang saya makan ketika berdiet?



Dulu saya pengamal diet atkins.Diet ni paling best buat sebab kita boleh makan macam2 kecuali karbohidrat dan gula.Gula langsung tak boleh ambil.Karbohidart ada sukatan nya yang boleh diambil tapi sebaik nya tak ambil kalau nak proses turunkan berat badan tu cepat.Alhamdulillah dalam masa tak sampai 3 bulan saya dapat berat ideal.

Tapi saya dah tak buat atkins lagi..Saya cuma tak makan nasi dan tak ambil makanan dan minuman yang ada gula je sekarang.Buah-buahan, sayuran, ikan daging ayam dan oat   saya makan.Harap2 saya dapat semula berat 55kg saya sebelum hari raya ni.Sebab dah niat tak mau beli baju raya.Nak pakai yang lama je. Kalau tak turun berat badan ni , nak pakai apa pulak nanti..kan??hahah..terpaksa pakai telekung je la jawab nya..hahahh..Selain tu saya juga ada ambil kolagen untuk kuat kan badan dan cantik kan kulit.nak raya punya pasal..kan??hahah..saya ambil kolagen taracocoa.

selamat berjaya saya ucapkan.Ianya bukan perkara yang mudah tapi tak mustahil yang penting kita kuat , tetapkan pendirian dan fikir raya nanti nak pakai cantik-cantik.Hahahh.

sekian..

Friday, 6 January 2017

NASI BUAT SAYA MURUNG DAN SEDIH

Assalamualaikum...


Semalam saya bagitahu suami nak makan mee kari..Padahal tengah diet ni..Tekak masih lagi nak makan macam-macam..Hahhaha..Tak sedar badan dah gemuk.Saya memang senang gemuk.Kalau orang lain makan nasik seminggu pun tak naik-naik berat nya tapi saya ni cukup la 3 hari makan nasi mesti berat naik 1-2 kg...Seram kan?? Sebab itu saya tak makan nasik dan jarang2 ambil makanan yang berat.



Makan tu memang seronok tapi lepas makan buat saya tak gembira.Ada yang kata tak makan nasi mana boleh...Kalau nak tahu apa diet yang sesuai dengan kita salah satunya ialah kita gembira dengan diet yang kita buat.Kalau kita murung dan sedih je masa berdiet itu tandanya diet kita tak sihat dan tak sesuai untuk kita.Kalau saya tak makan nasik, bersenam setiap hari memang saya rasa seronok dan senang hati.Nasi memang buat saya tak gembira..hahaah

Saya lebih suka makan buah, roti dan telur..3 benda ni saya boleh makan 3 kali sehari. Pun dah cukup buat saya kenyang dan lawas dengan baik..Jadi kenapa pulak saya perlu kan nasi..kan??



Tapi yang paling penting sekali kena bersenam..Satu hari sekali kena keluarkan peluh .Saya lebih suka berpeluh dari rasa kering sepanjang hari macam orang demam.Sebab itu saya tak boleh berkerja dalam bilik yang ada pendingin hawa.Lemah badan saya,.jadi malas je..

Tapi tu la..malas makan nasik dan selalu bersenam pun susah lagi nak kurus..hahahha..

sekian..




Friday, 16 December 2016

KETAHUI JENIS SENAMAN DAN DIET MENGIKUT BENTUK TUBUH BADAN WANITA

Assalamualaikum...


Kalau bercakap tentang bentuk badan wanita ni sampai esok tak habis sebab masing2 ada kelebihan dan kekurangan nya.Ada orang pinggang ramping tapi pinggul dan kaki nya besar..ada yang bahagian atasnya besar tapi bahagian bawah kecil je.

Hari ni saya nak kongsikan info yang saya baca di BRIGHTSITE tentang bentuk tubuh badan wanita ni. Apa diet yang sesuai dan jenis workout yang sesuai dengan bentuk badan kita.
Sebelum tu kita kena tahu la apa jenis bentuk badan Kita sama ada Apple, Pear, Hourglass atau pun banana (rectangular)....


RECTANGULAR- Untuk korang yang bntuk badannya  rectangular atau banana korang sesuai buat latihan kardio yang terdiri dari beberapa latihan untuk membina otot-otot yang berbeza.Ianya memberi bentuk pada pinggang anda dalam masa yang sama membuang lemak disekitar nya.
Diet yang sesuai pula adalah lebihkan karbohidrat dan kurangkan protein.Lebihkan portion sarapan dan kurangkan makan malam.

PEAR- Bagi korang yang ada bentuk badan Pear korang perlu lebihkan aktiviti bersukan seperti berbasikal dan berenang tapi sertakan juga latihan kardio untuk menaik kan lagi stamina.Waktu paling sesuai untuk bersenam ialah pada awal pagi dan lewat petang.Dari segi pemakanan wajib ambil buah-buahan dan sayur-sayuran.Elak kan mengambil protein yang mengandungi kandngan lemak.



HOURGLASS- Bagi korang yang ada bentuk badan hourglass korang sangat beruntung kerana korang hanya perlu mengekalkan berat korang pada berat ideal sahaja dan ianya akan tampak sempurna.Namun korang kena juga bersenam dan senaman yang sesuai ialah earobik, atau zumba di lewat petang.Untuk pemakanan ambil produk tenusu, sayur hijau dan protein yang rendah lemak.Elak kan merokok, alkohol, gula dan kurangkan pengambilan karbohidrat dalam kuantiti yang kecil.

APPLE- Korang yang mempunyai bentuk badan Apple pula kena kerja keras sedikit.senaman yang sesuai dengan korang ialah jogging dan  aerobik. Berenang paling sesuai untuk korang sebab ianya membentuk tubuh korang tanpa membesarkan otot korang.Korang sesuai buat daiet vegetarian iaitu lebihkan sayuran dalam menu korang...Boleh ambil sekit sahaja krim , butter , sos atau coklat atau elak kan terus untuk mendapatkan kesan lebih cepat.



Semoga bermanfaat untuk semua..

sekian..

Monday, 13 June 2016

CARA MAKAN ORANG MELAYU TURUN TEMURUN..

Assalamualaikum..



Untuk orang yang kaki makan macam saya, nak kawal pengambilan
makanan bukan nya senang.
Lagi2 kita ni orang malaysia..Orang melayu..
Budaya makan orang melayu ni boleh dikatakan
setiap masa hidangan nya berat.
Waktu pagi sarapan mee goreng atau pun nasi lemak..
Tengahari pulak nasi putih , ikan, sayur , dan macam2 lagi..
Petang makan goreng pisang atau kopok lekor..
Malam makan nasi lagi..
Itu cara makan orang melayu sejak dulu lagi...
Jadi nak ubah tu memang susah la..


sebab tu kalau kita balik kampung je..
mula la mak2 kita , nenek2 kita sibuk masak nasi lauk macam2..
tak kan kita nak tengok je..kan?
walaupun diet makan jugak la..
dah start makan, mana boleh makan sikit..
paling sikit tambah 2 senduk..heheh

Jadi tak la hairan pun bila orang malaysia ni badan gemuk2..
yang kurus sila berdiri hujung sana..cabut rumput..
Ni cerita tentang orang bam bam je..hahah..



Tapi zaman pun dah bertukar..
kita dah banyak dapat maklumat berkaitan mengawal
pengambilan makanan yang kita makan..
Antara nak ikut dengan tak nak ikut saja..
kalau kita masih nak ikut budaya makan kita yang cara lama tu
tak hairan la nanti genarasi kita akan datang pun
mewarisi cara makan kita..
Saiz pun memang saiz yang di dia dapat dari mak nenak dia ni la..hehe

Tak salah kalau kita nak makan apa saja..
tapi mestilah dalam kuantiti yang sedikit dan seimbang..


Jadi bila boleh kita mula makan dengan cara yang sihat??

Awalnya minat wanita ini dihalang keluarga namun dia kini berjaya dalam bidang yang diceburi..Nak tau kisahnya jom baca di sini...

sekian...