ZUL MUHAMMAD

INILAH WANITA PALING JAHAT DALAM SEJARAH DUNIA

INILAH WANITA PALING JAHAT DALAM SEJARAH DUNIA |  Siapa wanita paling jahat yang korang pernah kenal ? Dalam hidup korang mungkin korang ada kenal seorang wanita yang  boleh dikatakan sebagai wanita paling jahat. Saya pun ada kenal . Tapi jangan terkejut kerana sebenarnya wanita paling jahat bukan lah wanita yang kita kenal itu. Wanita paling jahat di dunia dikenali sebagai   Belle Gunness aka Hell's Belle.



Belle Gunness berhijrah ke Amerika Syarikat dari Norway. Nama sebenarnya ialah Bella Paulsdatter atau Brynhild Paulsdatter Størseth, pada 11 November 1859 di Norway. Dia berhijrah ke Chicago, Illinois pada tahun 1881. Akhirnya dia menetap di sebuah rumah pertanian kecil yang dibelinya di La Porte, Indiana.

Permulaan kisah terdedahnya kejahatan Belle  bermula pada kematiannya. Pada 28 April 1908, pasukan keselamatan mendapat panggilan berlaku kebakaran. Setelah api dipadamkan polis menemui mayat wanita dewasa dan tiga kanak-kanak.

Dengan mengandaikan bahawa mayat itu adalah Belle dan anak-anaknya, dia kemudiannya digambarkan sebagai wanita berani dan berusaha menyelamatkan anak-anaknya sehingga diri sendiri terkorban. Namun siasatan tidak menunggu lama untuk mendedahkan perkara sebenar

Sebelum tu korang patut tahu sejarah perkahwinan Belle. Belle berkahwin untuk pertama kalinya pada tahun 1884, dengan seorang lelaki bernama Mads Sorenson. Belle dan Mads memiliki sebuah kedai gula-gula kecil. 

Satu hari kedai gula-gula dan rumah pasangan itu terbakar dan mereka menerima insurans yang sangat tinggi pada waktu itu. Tidak lama selepas menerima wang insurans, Mr. Sorenson meninggal dunia dipercayai mengalami gegaran otak, Sekali lagi Belle menerima wang insurans kematian suaminya. 

Syarikat insurans yang berasa curiga mula melakukan siasatan tetapi tidak dapat menemui bukti bahawa kejadian tersebut bukan kemalangan atau dirancang, jadi mereka menghentikan penyiasatan.

Tidak lama kemudian Belle berkahwin  dengan Peter Gunness. Mereka berkahwin pada awal 1901.  Lapan bulan setelah menikahi Belle, Peter meninggal akibat  penggiling daging jatuh di kepalanya, sehingga patah tengkoraknya. Itulah kisah yang diberitahu oleh Belle kepada polis. Sekali lagi, polis tidak dapat menemui bukti untuk membuktikan kejadian itu satu pembunuhan terancang.

Berbalik semula kepada kejadian sejurus selepas kematian Belle. Seorang lelaki datang ke ladang untuk mencari petunjuk mengenai abangnya yang hilang setelah dia menemui surat-surat antara abangnya dan Belle. 



Setelah mencari di sekitar,  dia melihat ada tanah yang seperti baru digali di kandang babi tersebut. Lelaki itu mula menggali dan menemui tangan, kaki, dan lebih mengerikan lagi dia menemui kepala abangnya yang putus dipenggal.

Lelaki itu menghubungi polis dan setelah pencarian lebih lanjut,  polis menemui banyak tulang manusia di tanam di kawasan ladang tersebut.

Sebahagian di kandang babi, di tepi tasik di lokasi, dan ada yang berada tepat di tepi rumah di halaman depan. Polis mengesahkan menemui tulang-tulang untuk sebelas orang yang berbeza. Semua nya dibunuh dengan cara yang sama, kepala dipenggal dan anggota badan di potong.

Belle tidak melakukan nya sendirian. Dia mengupah seorang lelaki dikenali sebagai Ray Lamphere untuk melakukan kerja-kerja kotornya itu. Ray Lamphere akhirnya ditangkap atas semua pembunuhan itu, termasuk yang dilakukan oleh Belle dan anak-anaknya. Ray memberikan pernyataan terperinci kepada polis yang dia diupah untuk melakukan setiap pembunuhan itu , tetapi mengatakan bahawa dalang di sebalik pembunuhan itu adalah Belle sendiri.

Dia memberitahu polis seluruh cerita dalam pengakuan. Dia memberitahu mereka bahawa Belle akan memasang iklan di surat khabar yang berbeza yang meminta lelaki untuk berteman. 

Setelah lelaki tersebut datang ke rumah Belle, dia akan membunuh mereka, merompaknya, dan dia akan menguburkan bahagian-bahagian badan mereka di kawasan halaman. 

Lamphere juga mendedahkan Belle membayarnya untuk menggali mayat seorang wanita, meletakkannya di rumahnya, dan membakarnya, bersama anak-anaknya sendiri di dalamnya rumah tersebut.



Belle telah melarikan diri dan Lamphere tidak tahu di mana dia berada. Satu-satunya masalah dengan pengakuanLampheres adalah kekurangan motif. Kebanyakan Lelaki yang tertarik dengan iklan yang buat oleh Belle, tidak kaya dan tidak membawa banyak harta dalam kebanyakan kes.

Seorang wartawan tempatan bernama Edward Bechly dipujuk oleh polis untuk mencuba dan mendapatkan pengakuan kedua dari Lamphere secara rahsia. 

Dalam pengakuan kedua, Lamphere mengatakan bahawa dia dan Belle sama-sama terlibat dalam pembunuhan itu, tetapi dia akhirnya membunuh Belle dan anak-anaknya dengan alasan yang tidak diketahui, dan kemudian membakar rumah itu untuk mencuba dan memusnahkan bukti. 

Dia juga mendedahkan mempunyai rakan subahat iaitu seorang wanita bernama Elisabeth Smith, yang kemudian ditangkap tapi ternyata itu adalah pengakuan palsu. 

Adakah Belle berjaya melepas kan diri? Berapa jumlah lelaki yang dibunuhnya? Apa motif di sebalik pembunuhan dan rompakan lelaki-lelaki yang menjadi mangsanya? Ini adalah soalan-soalan yang tidak akan pernah kita dapat jawapannya. 

Apa yang  pasti adalah kenyataan bahawa Belle adalah pembunuh dan salah satu wanita paling jahat dalam sejarah. Belle juga dikenalli sebagai pembunuh bersiri wanita pertama di Amerika. 

Fakta lain yang mengukuhkan tanggapan Belle sebagai wanita paling jahat ialah dia membunuh banyak lelaki tanpa sebab, hanya untuk beberapa dolar dan dia sedar apa yang dia lakukan. Dia juga membunuh anak-anaknya sendiri dengan cara yang paling jahat dan kejam.

Terima Kasih kerana membaca artikel Inilah Wanita paling Jahat dalam Sejarah Dunia. Semoga artikel ini memberi pengajaran kepada kita semua.

Post a comment

9 Comments

  1. Kejam sgt.. Smpai bunuh anak2 sendiri..

    ReplyDelete
  2. Allah.. ape jenis manusia begini kejam..adooiii

    ReplyDelete
  3. Seramnya. Macam ni punya manusia pun ada

    ReplyDelete
  4. minta dijauhkanlah perempuan dan juga lelaki mcm ni...

    ReplyDelete
  5. mengapa manusia jadi jahat sangat dan ada juga yang baik sangat..

    saya belum ada jawapan

    ReplyDelete
  6. Find quality Manufacturers, Suppliers, Exporters, Importers, Buyers, Wholesalers,
    Products and Trade Leads from our award-winning International Trade Site Import Export on onlineshopwall.com
    Nails places
    You can get Apple-certified repairs and service at the Apple Store or with one of our Apple Authorized Service Providers.
    mobile express
    Worked as a Senior SEO & Digital & Social Media & Graphics Design & cpa & Drop shipping & Video Editing And Youtube & Web Design And Development & Affiliate Marketing trainer at BITM (BASIS Institute of Technology & Management) since 2014-2018. Successfully completed 50+ SEO batches, 20+
    Affiliate Marketing batches and 30+ workshop on Freelancing under SEIP (Skills for Employment Investment Program).
    Outsourcing training
    Emergency medical services (EMS), also known as ambulance services or paramedic services,
    Ambulance services

    ReplyDelete
  7. Seram baca. Dia ni ada masalah mental agaknya. Membunuh tanpa sebab pon ada. Mcm mainan plak bunuh n penggal.

    ReplyDelete
  8. Apalah yang telah merasuk fikiran Belle sampai jadi sebegitu kejam. Mungkin ada sejarah hidup yang lampau membuatkan dia jadi macam tu. Kejam betul ni sampai bunuh orang.

    ReplyDelete
  9. kejamnya... kenapa dia buat macam ni...

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)