ZUL MUHAMMAD

INI ADALAH GAMBAR PALING RARE DI DUNIA

INI ADALAH GAMBAR PALING RARE DI DUNIA  | Roller coaster paling tua di dunia adalah Leap The Dips di AS yang usianya112 tahun dan dibuat dari kayu . Agaknya macam mana la cara pembuatan roller coaster pada zaman dulu. Dulu bukan ada perAlatan dan jentera yang besar-besar macam sekarang.



Kalau pembuatan nya dari kayu mesti cara menghasilkan nya juga lebih teliti dan memerlukan pemeriksaan rutin yang kerap. 

Saya tertarik dengan satu gambar lama ni. Gambar di mana seorang lelaki menaiki roller coaster dan melayang tinggi. Entah apa la pengakhiran hidup nya.Hahahah

Gambar  ini adalah gambar yang popular pada tahun 50-an. Antara gambar paling rare didunia. Gambar ini menunjuk kan seorang lelaki sedang menggunakan roller coaster yang terpisah.


Tetapi apa sebenarnya yang berlaku ialah seorang banduan digunakan untuk menguji jaring keselamatan sebelum  roller coaster ini dibuka untuk orang ramai.

Ngeri betul. Bayangkan berapa ramai banduan diperlukan untuk menguji roller coaster ini. Memang boleh insaf terus kalau macam ni.

Kalau la dizaman sekarang masih lagi cara ni diguna pakai, memang aman damai la dunia. Hahahh.. .


Post a comment

7 Comments

  1. Ada terbaca artikel ni kat internet tadi.

    ReplyDelete
  2. Uishh ngerinya terbang tu. Kalau tiba2 tergerak ketepi terus tak masuk landasan. Zaman dlu pembuatan tahan lasak xsama zaman skrang. Tp memang betol la zaman dlu kan kalau buat vaksin ke ubatan org yg ditawan jdi mangsa ujikaji. Ngeri tgk

    ReplyDelete
  3. hati kering sapa yg try tu heheeheh

    ReplyDelete
  4. erkkk nak kesian ke tak ek kat banduan2 tu sebab kena jadi stuntman huhuuhu

    ReplyDelete
  5. errrmmm kayu ya ? yang besi pun saya takut naik hahaha..

    ReplyDelete
  6. Tak pasal banduan dijadikan bahan. Menakutkan naik rollercoaster kayu ni. Risau apa akan terjadi.

    ReplyDelete
  7. wahh tradisional pakai kayu!

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)