ZUL MUHAMMAD

CARA DAFTAR MENGUNDI BAGI RAKYAT MALAYSIA YANG BELUM MENDAFTAR SEBAGAI PENGUNDI

CARA DAFTAR MENGUNDI BAGI RAKYAT MALAYSIA YANG BELUM MENDAFTAR SEBAGAI PENGUNDI | Terdapat seramai 4.2 juta rakyat Malaysia yang layak mengundi tapi masih belum mendaftar sebagai pengundi. Ada kah anda salah seorang darinya?


Jika belum mendaftar sebagai pengundi, anda masih berpeluang untuk mendaftar diri sebagai pengundi melalui laman web SPR secara online.

Kalau kita lihat di sosial media tu ramai yang berani dan lantai pertikaikan itu dan ini tapi percaya tak ada anatar mereka tu belum mendaftar sebagai pengundi pun. Cuma berani di sosial media saja.

So jangan hanya bersuara di belakang saja. Buktikan kata-kata anda dengan turun mengundi. Sebelum tu kena dahtar dulu. Cara mendaftar sebagai pengundi amat lah mudah dan cepat.

Cara Daftar Mengundi
Untuk daftar sebagi pengundi apa yang perlu anda buat ilaah masuk ke laman webini. : https://mysprdaftar.spr.gov.my/ . Tekan X di hujung kanan sudut banner  jika ada keluar banner seperti di atas.

Kemudian akaan tertera gambar seperti dibawah.


Pilih PERMOHONAN AKAUN BARU . Dan akan keluar paparan seperti di bawah.


Isi borang diatas ni dengan lengkap dan betul. Untuk kata laluan anda perlu memastikan kata lalauan ada ada HURUF BESAR, HURUF KECIL dan NOMBOR. contoh: ABC123def

Pada bahagian alamat, pastikan alamat mengikut baris seperti dalam kad pengenalan.

Pada borang ini juga memerlukan anda untuk memuat naik gambar hadapan MYKad dan gambar anda selfie dengan MYKad.

Masuk kan captcha dan sumbit borang pendaftaan anda.




Anda akan dimaklumkan bahawa permohonan pendaftaran anda telah diterima pihak SPR dan satu email akan dihantar pada anda untuk rujukan anda .

Dah selesai.Permohonan akan diupdate setiap suku tahunan. Dalam tempoh 3-4 bulan baru lah nama anda akan diperakukan sebagai pengundi berdaftar. 
 
Terima kasih membaca artikel cara daftar mengundi bagi rakyat Malaysia yang belum mendaftar sebagai pengundi. Semoga artikel ini bermanfaat pada semua.


 

Post a comment

3 Comments

  1. Dah daftar & dah 2 kali pi ngundi. huhu.. Jemput join my GA :) http://www.aimisyahirah.com/2020/09/special-september-giveaway-by-misya.html

    ReplyDelete
  2. jom tunaikan tanggungjawab kita sebagai warganegara :)

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)