Skip to main content

RESEPI SATAY AYAM DAN DAGING BESERTA KUAH KACANG YANG PALING SEDAP ~ RESEPI SATAY UNTUK BERNIAGA

Raya 2020 ni memang lain dari kebiasaan kita semua. Tak dapat berkunjung dan paling sedih tak dapat pulang ke kampung. Tapi kalau dah namanya hari raya perlulah kita sendiri menghidupkan suasana raya tu. Jadi bagi memeriahkan lagi Hari Raya Aidilfitri tahun ni saya dan suami bercadang nak bakar satay Ayam dan daging.


Buat satay pun cukup-cukup untuk kami 4 beranak. Sebenarnya bukan cukup-cukup dah ni.Tapi siap terlebih lagi. Maklum la..kitaorang ni makan sikit je. Bakinya simpan dalam peti sejuk dan panaskan dalam pan keesokan nya .

Untuk 30 cucuk satay ayam saya gunakan 4 ketul ayam bahagian isi sahaja.Beli je la kat pasaraya tu senang.Dah siap2 dia asingkan bahagian dada. Harga pun murah je. Sebenarnya kalau buat sendiri satay ni memang jimat banyak.Cuma orang lebih suka beli sebab malas nak nyalakan api dan nak bakar.




Untuk kuah kacang satay ni saya gunakan kacang yang memang dah siap kupas kulit. Balik rumah bakar je dalam oven. Bila dah perang2 sikit blend je kasi hancur. Kebetulan ada nasi impit yang dah saya rebus untuk makan dengan rendang so kita potong la sikit untuk lengkapkan pinggan satay kita. Yang mkan nasi impit ni cuma ibu depa je.. Hahhaha

Sebelum mulakan proses buat satay basuh dulu lidi dan rendam dalam air sekurang-kurangnya 2-3 jam. Ini supaya lidi satay tak mudah terbakar bila kita membakarnya nanti.



Jom kita ke proses membuat satay dan kuah kacang yang sedap dan sangat sesuai untuk sesiapa yang nak berniaga satay. Modal kecik dan bahan-bahan nya juga mudah. Bahan-Bahan ni untuk 30-35 cucuk satay  ( 1/2 kilo daging)

Bahan-bahan Satay:

4 ketul ayam bahagian isinya sahaja atau
1/2 kilo daging

1 sudu kecil jintan manis
1 sudu kecil jintan putih
1sudu kecil lada sulah
1/2 sudu kecil biji Ketumbar
1sudu kecil serbuk kunyit 
1 inci kunyit hidup
2 batang serai
1inci lengkuas
5 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
halia 1 inci
Gula merah 3 sudu besar
Gula pasir 2 sudu
1 sudu kecil garam 

Cara-Caranya:

Potong daging dan ayam mengikut saiz yang sesuai.Jangan terlalu kecil dan jangan terlalu besar. Kalau terlalu kecil nanti satay akan mengecut bila di bakar.  Anggaran saiz 2cm x 2cm. Kemudian bersihkan ayam dan daging.

Masuk kan semua bahan ke dalam pengisar kecuali ayam dan daging. 

Kisar bahan sampai hancur. lepas tu masuk kan bahan-bahan kisar ke dalam ayam atau daging yang dah di potong dan dibersihkan tadi.




Perap selama 4-5 jam sebelum dibakar. Boleh simpan dalam peti sejuk. 

Selepas 4-5 jam diperap boleh la cucuk pada lidi. satu lidi dalam 4-5 ketul ayam @ daging sahaja. Boleh juga kalau nak cucuk ke lidi dulu kemudian perap. Ianya lebih cepat dan mudah untuk di bakar sebab ayam dah kejap pada lidi.

Kalau nak bakar baru nak cucuk pada lidi agak  susah jugak sebab ayam masih lembut. terserah nak buat yang mana dulu ikut citarasa korang.

Last sekali boleh la bakar satay tu. Jaga-jaga dengan api. Kita cuma nak bara nya saja. Bukan api. Kalau bakar guna api habis hangus la satay tapi isi dalam nya tak masak pulak.





Sambil-sambil tukang bakar satay tengah kipas satay tu korang yang lain boleh tolong buat kuah satay atau kuah kacang. Cara membuat kuah kacang ni sangat senang cuma ambil masa sikit untuk memasak nya. Kalau masak banyak memang la lama.

Tapi kalau masak untuk segenggam kacang tak la lama sangat pun. Cuma nak memasak kuah kacang ni kena gunakan api perlahan sebaik saja kacang dimasuk kan. Kalau tidak hangus la kacang korang. Kacang mesti lah betul-betul masak. Taut sakit perut pulak kalau termakan kacang mentah.

Sebab tu bakar kacang dulu sebelum blend halus. Bakar kacang pastikan kacang betul2 masak. Jadi tak la kira risau sangat kuah kacang tu masak kejap atau lambat. Ok?

Bahan-bahan untuk Kuah kacang atau Kuah Satay

1 cawan kacang tanah di bakar atau di sangai kemudian buang kulit dan kisar halus
10- 15 tangkai cili kering 
2 sudu besar gula merah
1 sudu besar gula pasir
1 batang serai
1/2 inci halia
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 asam keping
garam secukup rasa
1 senduk kecil minyak untuk menumis
air 1 cawan




Cara-Caranya

Kisar cili kering, bawang besar, bawang putih dan halia. 

Panaskan minyak dan tumis serai yang dah di ketuk

Masuk kan cili kering yang dah di kisar. Masuk kan garam,gula merah dan gula pasir.Kemudian masuk kan asam keping.

Bila cili dah masak garing masuk kan air kemudian kacang tanah yang dah di kisar halus. 

Masak guna api perlahan sampai air kering dan kuah kacang naik minyak.

Bila dah naik minyak maknanya kuah kacang dah masak. Boleh la hidang kan dan ambik gambar sebelum makan.. Hehehh




 Memang sedap satay ni dan puas hati la dapat makan banyak. Padahal nak buatnya senng je. Blend2 dan cocok2 je. Paling senang bila kita ada tukang bakar,Heheh.

Malam tu kami siap bakar sosej juga sebab anak2 kata nak sosej jugak. Diaorang ni bukan tak makan satay. Tapi dah jadi kebiasaan bila buat aktiviti bakar-bakar je mesti nak ada sosej jugak.

Tapi tak habis pun. Makan berdua je memang la tak habis. Kalau ada sepupu2 kat kampung tu memang licin le diaorang makan berebut ni. Tu yang diaorang suka. 

Tapi terlupa kot yang diaorang berdua je yang nak makan sosej tu. Kan tengah PKP ni.Hahha.. Sabar la anak-anak. Nanti dah habis PKP kalau boleh balik kampung kita buat lagi aktiviti bakar2 gini dengan sepupu2 diaorang nun.

Kami ni kalau balik kampung memang aktiviti berBQ  ni memang aktiviti wajib. Tu yang anak-anak paling suka.




Comments

  1. adui sedap nyer satay.
    homemade plak tu, diana :)

    ReplyDelete
  2. Wahhh.. sedap. Febret ni ☺️

    Jemput join segmen jika sudi..

    https://ejulz.blogspot.com/2020/04/segmen-ucapan-buat-frontliners-covid-19.html?m=1

    ReplyDelete
  3. lama sudah tak makan sate...kena cari sampai dapat ni...nak buat sendiri mmg tak rajin ..

    ReplyDelete
  4. rajinnya buat sate sedap tu

    ReplyDelete
  5. perghhh
    favorite nih
    boleh cuba buat nanti

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …